X

بایگانی اردیبهشت 15, 1400

دفتر سینمایی

سینما بعد از کرونا آنلاین می‌شود؟/در مدیریت شبکه خانگی عقب ماندیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، «مدرسه نوآوری مهر» این شب‌ها سلسله گفتگوهای زنده اینستاگرامی با موضوع نظام مسائل حوزه هنر و رسانه انقلاب اسلامی برگزار می‌کند که در قالب آن هر شب با یکی از دست‌اندرکاران، چهره‌ها و کارشناسان امر فرهنگ و رسانه گفتگو می‌شود.

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری یکی از مهمانان این گفتگوی مجازی بود که در ابتدای صحبت‌های خود گفت: چالش اصلی سینما مسأله «مخاطب» است، ما این مشکل را داریم که مخاطب در این جریان موضوعیت ندارد. گویا دغدغه ما این نیست که بتوانیم یک مخاطب فراگیر داشته باشیم.

وی افزود: هرچند تولیداتی داریم که به اصطلاح می‌گویند «بفروش» است اما مجموعه سینمای ایران خیلی به فکر مخاطب نیست. در دهه‌های گذشته در بحث‌های نظری، مسائلی پیش‌رو داشتیم؛ مثلاً دعوا بر سر این بود که چقدر به سمت مخاطب می‌رویم. الان اما به قدری سینمای ما عقب‌تر از این حرف‌هاست که انگار کسی دغدغه مسائل پیشرو را ندارد.

سینما مدیریت یکپارچه آینده‌نگر ندارد

جعفریان ادامه داد: بخشی از این موضوع ناشی از این است که در سینما مدیریت یکپارچه‌ای که منجر به آینده‌نگری شود، نداریم. از منظر حاکمیت هم این دغدغه وجود نداشته و برای آینده سینما برنامه‌ریزی نشده است. هرچند فضای نمایش خانگی گسترش پیدا کرده اما این موضوع هم موافقان و مخالفانی دارد. باید به این فکر کنیم که آینده سینما بعد از کرونا چه می‌شود؟ سینما چقدر مبتنی بر فضاهای آنلاین خواهد بود؟ اما در حاکمیت و لایه‌های مدیریت به این فکر نشده که در آینده چه می‌شود؟ در این مسأله تنها آنهایی که به لحاظ اقتصادی سودی دارند، به جلو افتاده‌اند و این ناشی از انفعال است.

ما نیاز به تعمق و عبور از تکنیک داریم که این اتفاق در آموزش رخ نمی‌دهد ما در آموزش معمولاً به ابزار و تکنیک می‌پردازیم و هنرجو مکلف به ابزار و تکنیک می‌شود اما تاکید ما در سینما بر این است که اول تسلط بر ابزار و سپس عبور از تکنیک شکل بگیرد وی درباره تفاوت آموزش و تربیت در سینما بیان کرد: ما ابتدا باید تمایزی بین آموزش و تربیت قائل باشیم از آنچه به صورت مرسوم به عنوان «آموزش» مطرح می‌کنیم راهگشا و حلال مسائل سینما نخواهد بود. از گذشته تاکنون در حوزه هنری بحث بر سر این است که تربیت مقدم بر آموزش و فراگیرتر از آن است. تفاوت آن کسی که تربیت می‌شود با آن کسی که تحت آموزش قرار می‌گیرد هم همین است.

وی افزود: ما نیاز به تعمق و عبور از تکنیک داریم که این اتفاق در آموزش رخ نمی‌دهد ما در آموزش معمولاً به ابزار و تکنیک می‌پردازیم و هنرجو مکلف به ابزار و تکنیک می‌شود اما تاکید ما در سینما بر این است که اول تسلط بر ابزار و سپس عبور از تکنیک شکل بگیرد چون اثر سینمایی مخلوق سینماگر است پس باید هنرجو از تکنیک عبور کند و با تعمق به سینما و موضوع بپردازد. بحث دیگر این است که معمولاً در آموزش فضای تدریسی و گاهی فضای کارگاهی داریم آموزش از این منظر یک فرایند یک طرفه است و اتفاقی در آن رقم نمی‌خورد اما در تربیت شکل‌گیری تجربه زیسته را داریم که در پی آن آزمون و خطا رخ می‌دهد.

به سمت تقویت جریان تولید محتوای سالم برویم

جعفریان درباره وی‌اودی گفت: در حال حاضر راهکاری که در سینما داریم این است که به سمت تقویت جریان تولید محتوای سالم برویم؛ محتوایی که دغدغه مخاطب را دارد و خانواده با خیال راحت به تماشای آن بنشیند این تقویتِ جریان با تمرکز بر مؤلف و هنرمند رخ می‌دهد، بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه به هنرمندان و مؤلفان فکر و از همان‌جا اصلاح سینما را شروع کنیم ضمن اینکه باید بر سازمان تماشا هم تمرکز کنیم.

ما در شبکه نمایش خانگی هم این چالش تنظیم‌گری و حکمرانی را داریم با توجه به اینکه حاکمیت عقب افتاده، وضعیت را پیش‌بینی نکرده است و بازیگران و کسانی که دغدغه اقتصادی داشته‌اند زودتر ورود کرده‌اند وی ادامه داد: از قدیم قرار بر این بوده که زنجیره سینماداری حوزه هنری همین کارکرد را داشته باشد یعنی در نقطه تماس با مخاطب بنشیند و از همان‌جا تنظیم‌گری کند درواقع این یک شأن حاکمیتی است و حوزه هنری به عنوان یک دستگاه حاکمیتی این کار را انجام می‌دهد. ولی با این تغییر و تحولات تکنولوژی که در حال رخ دادن است نمی‌توانیم بگوییم که حتماً سینما به این سمت می‌رود که تنظیم‌گری از مسیر پلتفرم رخ دهد البته حالا بخشی از این موضوع حاصل شده اما در دنیا هم این بحث مطرح است که آیا آینده سینما منحصر به وی او دی است یا نه همین پلتفرم‌ها روزی از بین می‌روند و آنچه پایدار است سالن سینماست؟

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری مطرح کرد: ما در شبکه نمایش خانگی هم این چالش تنظیم‌گری و حکمرانی را داریم با توجه به اینکه حاکمیت عقب افتاده، وضعیت را پیش‌بینی نکرده است و بازیگران و کسانی که دغدغه اقتصادی داشته‌اند زودتر ورود کرده‌اند، حاکمیت نتوانسته نقش خود را به عنوان یک حکمران هوشمند انجام دهد و وظیفه خود را ایفا کند. پس لزوماً این‌چنین نیست که آینده سینما منوط به پلتفرم باشد.

وی گفت: ما مجبوریم بر تألیف در سینما تمرکز کنیم ضمن اینکه باید روی تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان به عنوان سه عنصر شکل‌گیری محتوا در سینما تمرکز کنیم، باید آموزش مبتنی بر تربیت باشد، یعنی این فرآیند تجربی، کارگاهی و مبتنی بر آزمون و خطا باشد ما برای حل این مسائل نیاز به ابتکار و خلاقیت هم داریم، نیازمند ذهن‌هایی هستیم که کلیشه‌های پذیرفته شده را بشکنند و راحت از آنها عبور کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کوچ سینماگران به عرصه سریال‌سازی/ «لیپار» آماده تور جهانی می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حسین ریگی کارگردان فیلم سینمایی «لیپار» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان اکران این فیلم بیان کرد: ما باید پروانه نمایش فیلم را قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌گرفتیم و حالا این مجوز را داریم، اما تمرکزی روی بحث اکران نداریم. بیشتر روی این موضوع تمرکز داریم که بتوانیم فیلم را به سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ارائه بدهیم و از سوی دیگر زمینه حضور آن را در جشنواره‌های دیگر جهانی فراهم کنیم. اگر شرایط کمی بهتر شود، به اکران عمومی هم فکر می‌کنیم چون سعید خانی مدیر خانه فیلم و تهیه‌کننده «لیپار» کارهای پخش آن را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر واقعاً شرایط برای اکران آنلاین فیلم‌ها چندان مهیا نیست چون بلافاصله بعد از بارگذاری در پلتفرم‌ها، نسخه باکیفیت فیلم قاچاق و از شبکه‌های فارسی زبان خارجی پخش می‌شود. این موضوع از نظر مالی به فیلم ضربه می‌زند، حتی این اتفاق به لحاظ هنری هم آسیبی به فیلم‌هاست. چون هر فیلمسازی دوست دارد کارش را با کیفیت خوبی ببینند. من به عنوان فیلمساز نمی‌دانم شرایط کی دوباره کمی به حالت عادی برمی‌گردد، تا اکران سینمایی بخشی از هزینه‌های ساخت فیلم را تأمین کند اما وضعیت حالا غیرقابل پیش‌بینی است به همین دلیل سینماگران دوست ندارند وارد مقوله اکران شوند.

مجبوریم شرایط فعلی را تحمل کنیم

این کارگردان بیان کرد: منِ کارگردان دوست دارم فیلمم دیده شود فکر می‌کنم این حق من است که دوست داشته باشم فیلمم به هر نحوی یعنی چه به صورت اکران آنلاین چه به صورت اکران سینمایی دیده شود، ولی وقتی پای تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار به میان می‌آید قصه فرق می‌کند، به هر حال بازگشت سرمایه مقوله مهمی است و مجبورم تحمل کنم تا شرایط برای اکران فیلم مهیا شود.

دوستان فیلمساز به دلیل همین شرایط بد به سمت ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، به نظرم پلتفرم‌ها همانطور که این روزها سفارش ساخت سریال به کارگردان‌ها می‌دهند، می‌توانند تنها به این کار بسنده نکنند و سفارش ساخت فیلم سینمایی هم بدهند ریگی توضیح داد: پیش از جشنواره سی‌ونهم فیلم فجر مطلع شدم چیزی بالغ بر ۲۰۰ فیلم در صف اکران قرار دارند، به این آمار باید فیلم‌های جشنواره را هم اضافه کرد. با وضعیت فعلی، حتی اگر اکران سینمایی از همین امروز آغاز شود، چند سالی طول می‌کشد تا همه فیلم‌ها اکران را تجربه کنند که این شرایط خوبی برای فیلمسازان نیست. تعطیلی چندباره سینماها هم به فیلم‌ها بسیار ضربه می‌زند. از این رو فکر می‌کنم پلتفرم‌ها باید جدی‌تر بحث امنیت را پیگیری کنند تا فیلمسازان بتوانند به این سمت بروند. در حال حاضر همه جای جهان به همین سمت حرکت کرده است و اتفاقاً پلتفرم‌های معتبر جهانی امنیت فیلم‌ها را بیشتر تأمین و از این طریق فروش خوبی را تجربه می‌کنند، اما این مسأله هنوز در کشور ما معضلی است. اگر امنیت وی او دی‌ها ارتقا پیدا کند سینماگران هم به این بسترها اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند.

کارگردان «لیپار» اظهار کرد: دوستان فیلمساز به دلیل همین شرایط بد به سمت ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی رفته‌اند، به نظرم پلتفرم‌ها همانطور که این روزها سفارش ساخت سریال به کارگردان‌ها می‌دهند، می‌توانند تنها به این کار بسنده نکنند و سفارش ساخت فیلم سینمایی هم بدهند. با شرایطی که ایجاد شده و هر هفته خبر تولید یک سریال را می‌شنویم به نظرم می‌شود فیلم‌های سینمایی را در همین بستر ساخت. همه فیلمسازان، بازیگران و عوامل حرفه‌ای سینما این روزها در شبکه نمایش خانگی فعال هستند اما حتی بعد از اینکه سینماها باز شوند، پلتفرم‌ها می‌توانند روند تولید فیلم را داشته باشند و اگر قرار باشد منصفانه به این مسأله نگاه کنیم، باید بخشی از تولیدات خود را به این سمت معطوف کنیم.

تنها سه درصد از سیستان و بلوچستان را در سینما دیده‌ایم

ریگی در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به فیلم سینمایی «لیپار» مطرح کرد: متأسفانه به سیستان و بلوچستان در پنجاه سال گذشته در سینما و تلویزیون با یک نگاه منفی پرداخته و آنچه از آن به تصویر کشیده شده، قاچاق، مواد مخدر، مسائل امنیتی و… بوده است. در حالی که تمام سیستان و بلوچستان به این موضوعات منحصر نمی‌شود. شاید تنها سه درصد از سیستان و بلوچستان این موضوعاتی است که در سینما و تلویزیون دیده‌ایم.

وی افزود: من به عنوان یک بومی این منطقه و یک فیلمساز در اولین فیلمم تلاش کردم چهره دیگری از این استان نشان بدهم. در سینما وقتی از یک بلوچ صحبت می‌شود بلافاصله بحث مواد مخدر، قاچاق و تروریست مطرح می‌شود در حالی که واقعاً این موضوع این همه رواج ندارد. من هم در «لیپار» زندگی فردی را روایت کرده‌ام که رویاپرداز است. کلیدواژه کلی فیلم‌هایی که تاکنون از این خطه دیده‌ایم اسلحه بوده‌است اما این موضوع در فیلم من وجود ندارد و به زوایای دیگری همچون مهمان نوازی، تاریخ این استان و… پرداخته‌ایم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصوبه‌ای که میراث«پسران سندباد» را تهدید می‌کند/احیا کنیم نه امحا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای دولت هفته گذشته با اصلاح مصوبه مربوط به برنامه «جایگزینی شناورهای سنتی تجاری با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری)» موافقت کردند. مصوبه‌ای که منجر به امحای بخشی از میراث فرهنگ دریایی کشور خواهد شد و پیش‌تر فعالان مختلفی از جمله، پایگاه جهانی دریانوردی، شهرداری بندر کنگ، مسئولان کمیته ایکوم، دوستداران میراث فرهنگی و رسانه‌ها بارها مخالفت خود را با آن اعلام کرده بودند.

رضا حائری کارگردان مستند «پسران سندباد» که روایتی از فرهنگ و تاریخ دریانوردی ایران است، در واکنش به این مصوبه و در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برای ساخت این مستند، کتاب «بادبان‌های جنوب» نوشته علی پارسا را مطالعه کردم. این کتاب برای من بسیار جذاب و خواندنی و انگیزه‌ای برای ساخت این مستند بود. آقای پارسا در تحقیق و پژوهش «پسران سندباد» به من کمک کرد و در جشنواره «سینما حقیقت» این فیلم، نامزد دریافت جایزه بهترین پژوهش شد.

این کارگردان ادامه داد: ما تاریخی کهن و درخشان در دریانوردی داریم. وقتی از خلیج فارس صحبت می‌کنیم به تاریخ، فرهنگ و مردمی اشاره می‌کنیم که در این منطقه زندگی کردند. دریانوردان دلیری که در کشورهای دیگر منطقه هم کار کردند و حالا آن کشورها به دستاوردهای آنها با افتخار نگاه می‌کنند.

نمایی از مستند «پسران سندباد»

حائری افزود: در کویت، دوبی و قطر در موزه‌ها کشتی‌های قدیمی و لنج‌هایی نگهداری می‌شود که اغلب آنها متعلق به مردم جنوب ایران است. دریانوردان ایرانی تاثیر زیادی روی فرهنگ دریایی این کشورها داشته‌اند. کشتی «فتح الخیر» که یک کشتی با ارزش ایرانی است در موزه کویت نگهداری می‌شود.

کارگردان «پسران سندباد» در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اهمیت حفظ تاریخ و فرهنگ دریانوردی گفت: خانم ماریو کاپلان که در مستند «پسران سندباد» روایت سفر او به ایران را می‌بینیم با کشتی «میهن دوست» به آفریقا سفر کرد. عکس گرفت و از این سفر در دل تاریخ، لذت برد و خاطره ساخت. بخش بخش این سرزمین و تاریخ آن با ارزش و خاطره‌انگیز است. کاش می‌شد این دستاوردها، این خاطره‌ها و این تاریخ را حفظ کرد.

رضا حائری گفت: متاسفانه در خبرها خواندم شناورهای سنتی و چوبی که دانش و مهارت ساخت آن‌ها در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسیده، باید تا ۵ سال آینده امحا شوند. این مصوبه در دولت تدبیر و امید، نه نشانه‌ای از امید دارد، نه تدبیر. ما باید دستاوردهای تاریخی و فرهنگی‌مان را حفظ کنیم. میراث فرهنگی، هویت ما است و نباید از آن غافل شویم.

این مستندساز تاکید کرد: امید که دولت به جای تصویب و اجرای این طرح، برای حفظ میراث گرانبهای دریانوردان دلیر و بی‌باک ایرانی که سال‌ها در قدیمی‌ترین مسیر تجارت دریایی جهان در رفت و آمد بوده‌اند، به پاسداشت فرهنگ دریانوردی ایران و به احترام خلیج فارس در بندر کنگ که از مهمترین بنادر ایران است موزه‌ای تاسیس کرده و دستاوردهای دریانوردی سنتی و کشتی‌های ایرانی را به معرض دید بگذارد تا قدمت آن مشخص و عیار آن عینی شود. حفظ کشتی‌های سنتی ایران، به توسعه گردشگری در منطقه کمک می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی برترین‌ فیلمنامه‌های یک بخش مسابقه کانون پرورش فکری – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اسامی برگزیدگان مرحله اول بخش «سینمایی بلند» پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام شد.

هیأت انتخاب این بخش شامل فرهاد حسن‌زاده، علی خودسیانی، بیژن میرباقری، فرزاد اژدری و رقیه توکلی گردفرامرزی پس از بررسی ۴۰۲ اثر بلند رسیده به دبیرخانه این رویداد هنری، فیلمنامه ۵۳ فیلم سینمایی بلند را به عنوان آثار برتر معرفی کردند.

«عاشقانه‌های یونس» از مریم محمدی، «جوجه رنگی» از عطیه سلطانی، «سیمرغ و مینا» از فریبرز آهنین، «روزی روزگاری در فرنگ» از امین قشقائیان و امیریوسف دهقان و «عِمران» از محمدمهدی رفیعی هر پنج اثر از اصفهان، «کوکوی فاخته همسایه» از نوید ایزدیار، «لعلو» از احمد فیضی، «ناطور الوند» از سیدعلیرضا حسینی و احمد فیضی و «باغ کیانوش» از فرزانه آرشید هر چهار اثر از کرج، «به نام پدر» از منیره صالحی و «سومین بار» از امیرحسین قاسمی‌فیروزآبادی هر ۲ اثر از یزد، «کارآگاه حیوانات» از الهه دهقان‌پیشه، «عبدوریوالدو» از وحید اسدی و «لیلی» از سمیه آورند هر سه اثر از شیراز، «فصل چهاردهم برداشت دوم» اثر محمدرضا ریاحی سامانی از شهرکرد، «بووکه بارانه» اثر کمال احمدی‌پور از بوکان، «مذاکره با هیولاها» اثر طاهره جمشیدنژاد از کرمانشاه و «فیبر نوری» اثر بهرام صادقی‌مزیدی از استهبان به عنوان برگزیدگان بخش «سینمایی بلند» این مسابقه اعلام شدند.

«ترانسفر» اثر محمدمهدی باقری، «چشم فرنگی» اثر فرشاد رضایی و نگار عباس‌پور، «شاهزاده خانومی در مترو» اثر نیاز اسماعیل‌پور، «پدر» اثر مجید اصغری، «آلپای» اثر مصطفی حاجی‌قاسمی، «عبدو» اثر بیتا فلاحی، «تاجر کوچولو» اثر رحیم صادق‌الوعد، «شهربازی» اثر علی کیوان، «برنده» اثر زهره شفیعی، «عملیات موش کور» اثر رسول حائز، «نیلا و فیلا» اثر شیوا کاظمی، «شهر کوزه» اثر مهسا علینقیان و حمید سلیمی، «رز و آرزویش» اثر صدیقه پوراسکندر، «رادیو مدرسه» اثر مهدی بوستانی‌شهربابکی، «وارتان» اثر رضا عربشاهی، «راز سرزمین هرمز» اثر رئوف سربخش، «چلچراغ» اثر محمدعلی رضی، «عروسی با نمره صفر» اثر سپیده شراهی و زهرا امیری و «دختری با روبان سفید» اثر سارا رشیدی همه از تهران، از جمله برگزیدگان بخش «سینمایی بلند» پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان هستند.

همچنین «شهر مترسک‌ها» اثر زینب ترکمانه‌پیرمشانی، «علی و مرد عنکبوتی ۱۸» اثر کبری التج، «عروسک عشق و دیگر هیچ» اثر نازنین اسماعیل‌پور، «ژانخُلَک» اثر پارسا زاهدی، «مهمان‌های دعوت شده» اثر زهرا ترحم‌جو، «حمله به سرزمین کلمات» اثر شیوا درویش، «سین هفتم» اثر پریساسادات میرباقری، «خرناس خان اورانوسی» اثر بهاره ماهوتی‌زرعی، «مداربسته» اثر مهین عباس‌زاده، «صندوقچه اسرار» اثر اتابک شاکر، «شباهت خانوادگی» اثر فاطمه ثقفی، «بادگیرهای جنی» اثر احسان شادمانی و لیلا دوکوهکی، «دختری که زیاد می‌دانست» اثر مهناز وحدتی، «مهتاب در سرزمین ماسی موها» اثر بهارالسادات سجادیان، «خاندان جادوگران» اثر گلزار رضوی و «گزارشگر فوتبال گنده‌تر از دهانش حرف می‌زند» اثر سروش قاسمیان همه از تهران دیگر برگزیدگان بخش فیلمنامه «سینمایی بلند» کودک و نوجوان به شمار می‌روند.

برگزیدگان بخش «سینمایی بلند»، یک ماه فرصت دارند تا نسخه اصلی اثر خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم کوتاه «رخنه» به جشنواره استونی راه یافت/ حضور در خانه‌ای شوم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

‏‌‎به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «رخنه» نوشته مسعود هاشمی‌نژاد و کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور در ادامه حضورهای بین المللی خود به عنوان یکی از فیلم های راه یافته به بخش سالانه جشنواره Onyko Film Awards استونی انتخاب شد.

این جشنواره ۲ سال است که در کشور استونی برگزار می‌شود و به صورت ماهانه آثار منتخب را اعلام می‌کند و فقط بهترین آثار در هر بخش به مراسم سالیانه در پایان سال میلادی راه خواهند یافت که فیلم کوتاه «رخنه» به عنوان فینالیست ماه آوریل این جشنواره انتخاب شده است. راه یافتگان به دوره های ماهانه جشنواره به صورت رسمی از فستیوال گواهینامه حضور در مراسم سالانه را دریافت خواهند کرد.

در فیلم کوتاه «رخنه» که پیش از این نیز در جشنواره اسپانیایی «دور دنیا با بیست فیلم کوتاه» حضور داشته است سارا توکلی، محمد علیمحمدی، فرشید ناصری، پرستو قائد رحمت، نیلوفر راد، امیرحسین بلوری، حسن بابایی، سبحان سهراب و رزا دانازاده ایفای نقش می کنند.

‌‎عبدالله عبدی نسب فیلمبرداری و داریوش پیرو طراحی صحنه و لباس این فیلم کوتاه را برعهده دارند. ‌‎محسن دانایی و میثم طوسی نیز تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه «رخنه» هستند که در ژانر وحشت ساخته شده است.

همچنین میثم دانازاده مجری طرح، کمال کچوییان و پرستو قائد رحمت مشاوران فیلمنامه، رضا کریمی و محمد امیر یاراحمدی مشاوران فیلم کوتاه «رخنه» هستند.

‏‌‎دیگر عوامل این فیلم کوتاه عبارتند از صدابردار: علیرضا نوین نژاد، طراح گریم: احمد نگهبان، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علی آشتیانی، تدوینگر: احسان واثقی، اصلاح رنگ و نور و جلوه های ویژه: بنیامین قچاق، صدا گذار: علی علیدوستی، مدیر تولید: فرشید ناصری، مشاور تولید: رضا دادویی و هادی علیمحمدی، آهنگساز: آرش عزیزی، گروه کارگردانی: پوریا دادخواه و امیرحسین بلوری، دستیار برنامه ریز: مرضیه سهراب، منشی صحنه: آوین بندی، عکاس: مهدی آشنا، دستیار اول فیلمبردار: امیرحسین سیف اشرفی، دستیاران فیلمبردار: اسد عبدی نسب، حسن علی بخشی، وحید دوربین هاوستین، دستیار لباس: نجمه صفایی، دستیار اول طراح صحنه: علیرضا بیرامی، دستیار دوم طراح صحنه: مهدی مرادی، دستیاران صحنه: رادمان قبادی و امیرعباس هژبر، مجریان گریم: مژده زادمهر، امین میری، هانیه بنی اسد، مدیر تدارکات: حسن بابایی، فیلمبردار پشت صحنه: محمدرضا جعفری، طراح لوگو: علی بالنگا، پخش کننده:کمپانی «را».

داستان فیلم درباره زوج جوانی است که به خانه ای شوم نقل مکان می کنند و دچار اتفاقات عجیب و ماورائی می شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصویری از پدیده «یتیم اروپایی» در جشنواره جهانی فجر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی‌ و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «هرگز گریه نمی‌کنم» ساخته پیوتر دومالفسکی که پیش از این در جشنواره‌هایی معتبر چون سن سباستین، توکیو و بوسان حضور داشته است، روی پرده سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر می‌رود.

این فیلم با نگاهی به وضعیت موجود در اروپا، داستان دختری لهستانی به نام اولکا را دنبال می‌کند که آرزو دارد پشت فرمانِ ماشینی از آن خود بنشیند. او که با مادر و برادر معلول خود زندگی می‌کند، در می‌یابد پدرش که برای کار در ایرلند سکونت داشته، درگذشته است. زمانی که اولکا برای انتقال جسد پدر به ایرلند می‌رود، رازهایی ناگفته برملا می‌شود؛ حقایقی که نه از طریق هم‌زبانان، بلکه در سخن اغیار آشکار است.

به گفته الا سالوا منتقد سینه اروپا، از زمان پیوستن لهستان به اتحادیه اروپا، بسیاری از خانواده‌ها دچار فروپاشی شدند و کودکان بدون والدین و یا تنها با حضور یکی از آنها بزرگ شدند. فیلم دومالفسکی اولین فیلم بلندی است که به پدیده «یتیم اروپایی» می‌پردازد؛ پدیده‌ای که پیش از این، تنها روزنامه‌نگاران درباره آن تحقیق کرده بودند.

«شب خاموش» به‌عنوان فیلم اول دومالفسکی، در بخش جاده ابریشم جشنواره شانگهای، جایزه کارگردانی را از هیات داوران رسانه دریافت کرده بود. فیلم دوم او با نام «هرگز گریه نمی‌کنم» در بخش مسابقه جشنواره سن سباستین حضور داشت و سپس در جشنواره دابلین، جایزه بهترین بازیگر زن را برای زوفیا استافی به ارمغان آورد.

سی‌ و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «خان طومان هفت خوان عشق» رونمایی می شود


قرار است مستند «خان طومان هفت خوان عشق» در سالگرد شهدای، خان طومان ۱۶ اردیبهشت رونمایی شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۳ هزار ساعت برنامه رادیویی و تلویزیونی به مناسبت شب‌های قدر روی آنتن مراکز استانی


به مناسبت فرا رسیدن شب‌های قدر، ۳ هزار و ۷۳ ساعت ویژه برنامه رادیویی و تلویزیونی از صدا و سیمای مراکز استانی، پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وفتی کلام وحی با هنر می‌آمیزد


نمایشگاهی از آثار هنری خوشنویسی اسلامی به عنوان تجسمی از کلام وحی به مناسبت شب‌های قدر این روزها در وبگاه فرهنگستان هنر به صورت آنلاین به نمایش درآمده است. نمایشگاهی با ۷۰ اثر از علی تن که هر کدام از آثار، روایت‌گر هنری از کلام خدا هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

زیارت امام رضا (ع) در «بهار مهربانی» شبکه شما


تهیه‌کننده برنامه«بهار مهربانی» می‌گوید این برنامه در سحر‌های ماه مبارک رمضان مخاطبان را به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌برد.

مشاهده خبر از سایت منبع