X

بایگانی اردیبهشت 25, 1400

دفتر سینمایی

بابک کریمی مراسم اهدای جوایز «ایسفا» را اجرا می‌کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت تخصصی ایسفا، بابک کریمی بازیگر سینمای ایران، اجرای مراسم اهدای جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران را بر عهده دارد.

این مراسم به دلیل شرایط حاصل از همه‌گیری بیماری کرونا به‌صورت غیر حضوری برگزار می‌شود و همه فیلمسازان و علاقمندان فیلم کوتاه می‌توانند به‌صورت آنلاین از طریق صفحه رسمی اینستاگرام انجمن فیلم کوتاه ایران و پلتفرم «ودیو» مراسم را مشاهده کنند.

یازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۸:۳۰ به شکل آنلاین برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجید مجیدی: کاش می‌مردیم و چنین سکوت نکبت باری را شاهد نبودیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، مجید مجیدی فیلمساز سینمای ایران در سوگ شهادت دختران افغانی در حمله تروریستی یک مدرسه در افغانستان یادداشتی نوشت که در این یادداشت آمده است:

«صدایی از شما بر نخاست

شمعی روشن نشد

پرچمی نیمه افراشته نشد

سازمان‌های جهانی بیانیه ندادند

و هیچ سیاست پیشه‌ای نخروشید

و هیچ هشتکی به راه نیفتاد

به قرن بیست‌ویکم خوش آمدید با شعارهای رنگارنگ و با شعورهای کم رنگ

به قرنی که رنگ خون انسان‌ها فرق دارد و آدمیان بر اساس ملیت و آیین‌شان ارزش‌گذاری می‌شوند.

اگر غربی باشی ارجمندی و اگر افغان باشی فراموش شده‌ای و اگر شیعه و مسلمان باشی کسی نگران خون بر زمین ریخته‌ات نمی‌شود.

متاسفم که در زمانه‌ای زندگی می‌کنم که عدالت واژه بی معنای این عصر بیهودگی است.

گاهی آرزو می‌کنم چه می‌شد در زمانه ما هم کسی چون علی (ع) بود که چنان نگران ربودن خلخال از پای بانویی حتی غیر مسلمان می‌شد که مرگ را سزاوار می‌دید.

کاش می‌مردیم و مرگ عدالت و انسانیت را نمی‌دیدیم و چنین سکوت نکبت بار را در شهادت غمبار ده‌ها دختر مظلوم قوم هزاره افغان شاهد نبودیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عبدالحسین بلنده کارگردان سینما بر اثر کرونا درگذشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالحسین بلنده کارگردان سینما ظهر امروز ظهر ۲۱ اردیبهشت‌ماه در سن ۶۵ سالگی بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

«سحرگاه پیروزی» با موضوع دفاع مقدس معروف‌ترین اثر این هنرمند فقید سینماست.

«طعمه»، «یاری»، «علمدار» و… از دیگر آثار اوست.

خبرگزاری مهر درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشایی مقطعی دردی از مشکلات سینماداران دوا نمی کند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سید امیر مصباح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر بازگشایی سینماهای کشور از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، اظهار کرد: با توجه به سینماها جز مشاغل گروه ۲ قرار گرفته‌اند با تغییر رنگ بندی کرونایی در استان گیلان از قرمز به نارنجی می‌توانند فعالیت خود را از این تاریخ آغاز کنند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۴ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، افزود: آسیب‌های اقتصادی ناشی از این همه گیری در بسیاری از بخش‌ها مشهود بوده اما بخش‌های هنری به ویژه سینما و تئاتر که نیازمند حضور مردم هستند بیش از سایر کسب و کارها آسیب دیده‌اند.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه بعد از کنترل نسبی کرونا در هر دوره اکثر کسب و کارها فعالیت خود را آغاز کردند، گفت: متأسفانه سینماها و فعالان حوزه تئاتر و نمایش حتی با تعیین شیوه نامه‌های بهداشتی نیز نتوانستند همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه متأسفانه بازگشایی های مقطعی درد از سینماداران دوا نکرده و قطعاً ادامه این روند نیز تأثیرگذار نخواهد بود، اضافه کرد: در طول یک سال گذشته خسارت‌های مالی وارده شده به فعالان این بخش به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها به گونه‌ای بوده که بسیاری از سینماداران دیگر توان فعالیت در این بخش را ندارند.

مصباح ادامه داد: سینماداران یک سال بدون کسب یک ریال درآمد با توجه به شرایط بد اقتصادی مجبور به تأمین هزینه‌های زندگی و پرداخت هزینه‌هایی دیگری همانند آب و برق و تلفن و حتی مالیات بودند.

وی تأکید کرد: در این مدت بسیاری از فعالان حوزه سینما در استان گیلان اعلام کرده‌اند که دیگر توان نگهداری از سینماهای خود را نداشته و با وجود همه علاقه برای فعالیت در این بخش باید برای تأمین زندگی خود به فکر منبع درآمدی دیگری باشند که این قطعاً برای همه علاقه مندان به سینما فاجعه آمیز خواهد بود.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با بیان اینکه در یک سال گذشته به عنوان متولیان بخش هنر استان تلاش کردیم با جلب حمایت‌های استانی و حتی ملی بخشی از این خسارت‌ها جبران شود، گفت: متأسفانه این حمایت‌ها به اندازه‌ای نبوده که بتواند خسارت فراوان فعالان این بخش در گیلان را جبران کند و هنوز سینماداران گیلانی با مشکلات فراوانی به ویژه در جذب دوباره تماشاگر مواجه هستند.

وی با اشاره به اینکه اراده جدی برای حمایت و حل مشکلات سینماداران به ویژه در سطح استان‌ها و شهرستان‌ها که ظرفیت، امکانات و توان کمتری در مقایسه با شهرهای بزرگ و پایتخت دارند مشاهده نمی‌شود، گفت: بازگشایی‌های مقطعی نمی‌تواند راهگشا باشد.

مصباح با بیان اینکه هنوز زمان مشخصی برای پایان کرونا نمی‌توانیم متصور باشیم و ادامه این روند می‌تواند به تعطیلی کامل سینماها در استان‌ها منجر شود، اضافه کرد: مسئولان و متولیان امر باید در ابتدا راهکاری برای جبران خسارت‌های مالی سینماداران پیش بینی کرده و سپس با تدوین یک شیوه نامه مناسب از تعطیلی هر باره سینماها تا زمان کنترل کامل کرونا جلوگیری کنند.

وی تأکید کرد: حفظ سلامت شهروندان همیشه در اولویت قرار دارد، اما از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کنیم که تعطیلی سینماها هم به این صنعت صدمه میزند و هم به بیکاری چندین نفر منجر خواهد شد.

معاون هنری و سینمایی ارشاد گیلان با اشاره به اینکه سینما و فعالان بخش‌های مختلف آن سال سخت و تلخی را تجربه کرده اند، گفت: این شرایط نباید سبب شود که با بی برنامگی و نبود یک چراغ راه مناسب چه در همین ایام و چه پسا کرونا صنعت سینما و فعالان آن نتوانند فعالیت کنند.

وی با بیان اینکه امروز سینما همانند کودک نوپایی بوده که برای حرکت نیازمند حمایت و کمک است، افزود: همه مسئولان و متولیان باید با برنامه ریزی درست و کاربردی به این کودک نوپا کمک کنند تا دوباره سرپا ایستاده و به فعالیت خود و روزهای خوش گذشته بازگردد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ناگفته‌هایی از «کودتای۵۳»/ این یک بازسازی تکان‌دهنده از تاریخ است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، «کودتای ۵۳» عنوان مستندی دو ساعته است که به دل تاریخ می‌رود؛ تاریخ پرمناقشه‌ای که نقش کلیدی‌اش را محمد مصدق بازی می‌کند. هنوز بعد از قریب به هفتاد سال رمز و رموز کودتای سال ۱۳۳۲ سر به مهر باقی مانده اما تقی امیرانی کارگردان این اثر سعی دارد پرده از ناگفته‌های این تقدیر ۷۰ ساله بردارد.

محمد مصدق سرنوشتی پر فراز و فرود دارد و گرچه در این سال‌ها به تواتر می‌شد رد پای او را در کتاب‌های تاریخی و فیلم‌ها دید اما گاهی در همین آثار تا مرحله ناجی بالا رفته و گاهی در نقش یک خیانت‌کار به حضیض کشانده شده است. وجه تمایز مستند «کودتای ۵۳» اما بی طرفی است؛ موضوعی که در این مستند ۲ ساعته می‌توان آن را دریافت.

«پژوهش» اما بارزترین وجه «کودتای ۵۳» است که در تمام مدت دست‌اول‌ترین اسنادش حیرت مخاطبان را برمی‌انگیزد.

پیش از این و در سالروز ملی شدن صنعت نفت، در گفتگویی مشروح با تقی امیرانی به مستند «کودتای ۵۳» پرداختیم.

حسام اسلامی مستندساز جوانی که پیش از این مستندهای تحسین‌شده «متهمین دایره بیستم»، «پروژه ازدواج» و… را ساخته است کار پخش این مستند در ایران را بر عهده دارد که به بهانه پخش این مستند از بسترهای آنلاین با وی به گفتگو نشستیم.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

* همکاری شما با تقی امیرانی از چه زمانی شروع شد و خواسته این کارگردان از فیلمسازی مثل شما چه بود؟

پیش از این سه فیلم با موضوعاتی مرتبط با کودتا تولید کرده بودم و به همین دلیل از طریق فاطمه احمدی که دوست قدیمی و همکلاسی من بود به تقی امیرانی معرفی شدم. مستند «غرامت» داستان نفت در ایران بود و در بخشی از آن به موضوع کودتا و مصدق پرداخته بودیم.

مستند «محاکمه» درباره محاکمه دکتر مصدق و کودتا بود و آن روزها که این پیشنهاد را دریافت کردم مستند «رزم آرا» را در دست تولید داشتم که در مدت همکاری با آقای امیرانی تولید این مستند هم پایان یافت و اکران شد.

ناگفته‌هایی از «کودتای۵۳»/ این یک بازسازی تکان‌دهنده از تاریخ است

* یعنی به دلیل علاقه به موضوع کودتا به این پروژه ملحق شدید؟

خیر. موضوع کودتا با توجه به تولیداتی که پیش از آن داشتم دیگر برایم جذابیت نداشت اما به دلیل حضور فاطمه احمدی و شناختی که از تقی امیرانی به عنوان فیلمسازی خوشنام و شناخته شده داشتم این همکاری را پذیرفتم. البته وقتی وارد پروژه شدم کمی سردرگم شدم چون تقی امیرانی لیستی بلند بالا داشت که شامل تمامی اتفاقات قبل و بعد از کودتا از ورود متفقین به ایران تا مرگ مصدق می‌شد.

تعداد زیادی مصاحبه گرفتم که بسیار متنوع بودند از دکتر اسماعیل یزدی که پزشکی بود که سرطان مصدق را تشخیص داده بود تا صحبت با باغ بان باغ انگلیسی‌ها در دهه ۲۰. حتی با فردی گفتگو کردم که جزء لات‌های آن دوران بود و شب کودتا به خانه مصدق رفته و پنکه‌ای از خانه او دزدیده بود که تا همین چند سال پیش هم آن را در خانه‌اش داشت تعداد زیادی مصاحبه گرفتم که بسیار متنوع بودند از دکتر اسماعیل یزدی که پزشکی بود که سرطان مصدق را تشخیص داده بود تا صحبت با باغ بان باغ انگلیسی‌ها در دهه ۲۰ و این مصاحبه‌ها به مرور بیشتر و بیشتر می‌شدند. حتی با فردی گفتگو کردم که جزء لات‌های آن دوران بود و شب کودتا به خانه مصدق رفته و پنکه‌ای از خانه او دزدیده بود که تا همین چند سال پیش هم آن را در خانه‌اش داشت.

آن سال‌ها نگران بودم که تقی چطور می‌تواند به این قصه‌ها نظم بدهد. جدا از مصاحبه فیلمبرداری‌های زنده از مکان‌هایی مثل قبرستان شهدای سی تیر در ابن بابویه تا هلی شات از خانه مصدق و… را انجام دادم. حتی یک روز تقی تماس گرفت که خبر داری شهرداری قرار است خیابانی را به نام مصدق کنند؟ این سوژه خوبی است و حتماً از آن تصویربرداری کن. پیگیری کردم و تابلوی قدیمی را دوباره نصب کردیم تا بتوانیم صحنه نصب تابلو را بازسازی کنیم. واکنش آدم‌ها به این صحنه هم به قدری جالب بود که خودش می‌توانست یک سکانس از فیلم باشد.

* مسلماً در آن زمان هنوز خط داستانی فیلم شکل نگرفته بوده و دلیل این حجم راش همین بوده است؟

هم این موضوع بود و هم اینکه من درگیر پروژه مونتاژ نبودم که بدانم در پروسه تدوین چه اتفاقی رخ می‌دهد. حتی زمانی که «داربی شر» اضافه شد از من خواستند اطلاعاتی درباره او جمع کنم. من منابع زیادی را جست‌وجو کردم و چیز زیادی درباره‌اش نیافتم و به هیچ وجه فکر نمی‌کردم قصه داربی شر در این حد می‌تواند جذاب باشد و در فیلم پررنگ شود.

تجربه‌ای مشابه همین البته در شکل بسیار کوچک‌تر در مستند «متهمین دایره بیستم» داشتم که با نوجوانانی جذاب رو به رو بودم باید داستانشان گفته می‌شد اما در نهایت با این قصه‌ها چه باید می‌کردم. تا زمانی که هسته اصلی قصه مشخص نشده همه داستان‌ها را پیگیری می‌کنی و حجم راش ها بیشتر و بیشتر می‌شود. البته تفاوتی که شاید تجربه «متهمین دایره بیستم» را ساده‌تر کرد مساله دسترسی بود. من تنها به آن نوجوانان و خانواده شان دسترسی داشتم اما پلیس و قوه قضاییه و … در دسترس من نبودند همین موضوع کمک کرد تا با جلب اعتماد گروهی بزهکار فیلم ساخته شود.

اما در «کودتای ۵۳» تقی به واسطه خوش‌نامی، اعتبار و پشتکارش به تمامی اطلاعات دسترسی پیدا کرده بود و آدم‌هایی که در فیلم‌های دیگر فیلمسازان دوست دارند حتی در حد یک دقیقه با آنها صحبت کنند با تقی امیرانی صحبت کرده بودند. در واقع در محدوده جغرافیایی بسیار بزرگی از آمریکا و اروپا تا ایران اطلاعاتی جمع‌آوری شده بود و این دسترسی زیاد می‌توانست تبدیل به مشکل شود چون تابلویی رنگارنگ مقابل چشمان شماست و انتخاب دشوار.

ناگفته‌هایی از «کودتای۵۳»/ این یک بازسازی تکان‌دهنده از تاریخ است
تقی امیرانی در نمایی از «کودتای ۵۳»

* گفتید که از چیدمان قصه در اتاق تدوین اطلاعی نداشتید. آیا از حاصل نهایی کار با توجه به متریال های تصویری که خود تهیه کرده بودید، رضایت داشتید؟

فیلم را بسیار دوست دارم و به نظرم یکی از بهترین مستندهای تاریخ سینمای ایران است. این فیلم روایت و ساختار جذابی دارد، موضوع مهمی را مطرح می‌کند و تولید حرفه‌ای دارد. باید بپذیریم که هرچه در سینمای خودمان انرژی بگذاریم باز هم در بخش تولید فیلم ضعف‌هایی داریم. ما هیچ گاه نمی‌توانیم آهنگساز و تدوینگری در این حد و اندازه در فیلم به کار بگیریم.

متاسفانه تجربه تولید مشترک ما بسیار اندک و فقط چند سالی است که برخی از فیلم‌ها با مشارکتی خارج از ایران ساخته می‌شوند اما در کشورهای دیگر این موضوع امری رایج است. هر چند در نهایت خیلی از این محصولات مشترک هویتی بومی و متعلق به یک کشور داشته باشند تقی امیرانی علاوه بر عمری که برای ساخت فیلم «کودتای ۵۳» صرف کرده، توانسته با تامین بودجه و استفاده از برخی ارتباطات تیمی حرفه‌ای را دور هم جمع کند. به عنوان مثال ریف فاینز بازیگر فیلم برای حضور در این مستند دستمزدی دریافت نکرده است.

* «کودتای ۵۳» محصول ایران، آمریکا و انگلستان است. با این نکته شما فیلم را تا چه حد متعلق به سینمای مستند ایران می‌دانید؟

«کودتای ۵۳» تولیدی جهانی دارد ولی متعلق به سینمای ایران است. متاسفانه تجربه تولید مشترک ما بسیار اندک و فقط چند سالی است که برخی از فیلم‌ها با مشارکتی خارج از ایران ساخته می‌شوند اما در کشورهای دیگر این موضوع امری رایج است. هر چند در نهایت خیلی از این محصولات مشترک هویتی بومی و متعلق به یک کشور داشته باشند.

مثلاً برای فاند یورو ایمیج که یکی از بزرگترین فاندهای اروپاست اگر تهیه‌کننده درخواست حمایت کند باید اثبات کند این فیلم اروپایی است و بر اساس جدولی مشخص می‌شود که فیلم متعلق به کجاست؟ در این جدول حضور تدوینگر و فیلمبردار تنها دو امتیاز دارد اما داستان، زبان فیلم، لوکیشنی که قصه در آن رخ می‌دهد، نویسنده و کارگردان همگی امتیازهایی بالا دارند. مشخص است که «کودتای ۵۳» براساس این معیار فیلمی کاملاً ایرانی است.

* فکر می‌کنید «کودتای ۵۳» چه میزان از اسرار گفته نشده تاریخ معاصر را روایت کرده است؟

من که تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده بودم، پیش از این چیزی درباره «داربی شر» و نقشش در کودتا نمی‌دانستم و مصاحبه ۴۰ سال پیش او که در فیلم بازسازی شده برگی تکان‌دهنده و جذاب از وقایع کودتاست. فکر می‌کنم اهمیت «کودتای ۵۳» در این است که برای مخاطب غیرایرانی‌ که از این ماجرا هیچ نمی‌داند واضح و سرراست قصه روایت می‌کند و برای مخاطب ایرانی آشنا و مطلع از تاریخ معاصر هم نکات جدید و شنیده نشده فراوان دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رنج و گنج» انیمیشن می‌شود/ مرارت‌های یک پسربچه برای خرید کتاب – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ارتباطات و اطلاع‌رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، انیمیشن «رنج و گنج» به کارگردانی سجاد اسماعیل‌بیگی که داستان مرارت‌های یک پسربچه برای خرید کتاب از کتابفروشی است در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شود.

سجاد اسماعیل بیگی تولید انیمیشن دو بعدی «رنج و گنج» را از فروردین ماه آغاز کرده و قرار است این انیمیشن ابتدای ۱۴۰۱ آماده نمایش شود.

در خلاصه داستان این انیمیشن آمده است: «پسر بچه‌ای سعی دارد کتابی را از یک کتابفروشی بخرد ولی زمانی که برای خرید اقدام می‌کند، متوجه می‌شود مغازه تعطیل است. کتاب‌فروش تا مدت‌ها مغازه را باز نمی‌کند و پسربچه روزها جلوی مغازه منتظر می‌ماند …»

گرافیک «رنج و گنج» به صورت رئال است و به صورت فریم به فریم فیلمبرداری می‌شود. عوامل تولید این انیمیشن عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: سجاد اسماعیل بیگی، انیماتور: سجاد اسماعیل بیگی، باقر ططری راد، ببتوینر: راضیه دستجردی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی کارگاه‌های جشنواره فیلم «زمین»/ اسامی فیلم‌ها اعلام شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم «زمین»، عناوین کارگاه‌ها و برنامه‌های آموزشی جشنواره بین المللی فیلم «زمین» به این شرح است.

«نقش زنان در توسعه پایدار»؛ کارشناسان: زهرا جواهریان، مهتا بذرافکن، پروین برادران قهفرخی، «توسعه پایدار عشایری»؛ کارشناسان: مهدی میزبان، پریچهر شاه‌سوند، محرم نوروزی، ناهید نقی‌زاده، «توسعه شهری پایدار»؛ کارشناس: گیتی اعتماد، «طرح کاهش پسماند (کاپ)»، کارشناس: صبا رضا سلطانی، «مبانی توسعه پایدار»؛ کارشناسان: بهروز مرباغی، ناصر عظیمی، محمدسعید ایزدی، «گردشگری پایدار»؛ کارشناسان: نیما آذری، اشکان بروج، خسرو مهین روستا، زینت دریایی، محسن مهدیزاده، «نقش فعالیت مدنی و سازمان‌های مردم نهاد در توسعه پایدار»؛ کارشناسان: محمد درویش، کورش بختیاری، امیرحسین رفیع، «نقش زنان در ترویج فرهنگ مراقبت از زمین در خانواده و تحقق توسعه پایدار شهری و شکل‌گیری زندگی هوشمند و مسئولانه»؛ کارشناس: رعنا نوروزی، «معماری پایدار و تاب‌آوری شهری»؛ کارشناس: حمیدرضا قانع، «توسعه پایدار روستایی»؛ کارشناس: ابوالفضل میرقاسمی، «مدیریت پسماند در محل کار و زندگی»؛ کارشناس: سعید مرادی‌کیا، «‌هویت شهری»؛ کارشناسان: مصطفی کاظمی، بهروز غریب پور، سعید نوری و فرهاد توحیدی.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سامانه اینترنتی هاشور به آدرسhttp: / /www.hashure.com به صورت آزاد و رایگان در این کارگاه‌ها حضور داشته باشند.

همچنین اسامی فیلم‌های مستند بلند و کوتاه راه یافته به جشنواره فیلم «زمین» به این شرح است:

فیلم‌های مستند بلند

آناهید (حمیدرضا علیپور)، تالان (محمدصادق دهقانی)، روزهای خوب گمشده تقویم (حجت طاهری)، رویای آب (محمد واعظی)، سفر آب (هادی معصوم‌دوست)، فرزندان زمین (محسن سخا)، قصه‌های همیشگی (بابک مجیدی)، همه بچه‌های مامان (رضوان سرمد)، خانم و آقای تامپ (فرهاد ورهرام)، باشگاه حیوانات (هادی آفریده)، آخرین نفس‌ها (فراز فدائیان)، دلبند (یاسر طالبی)، آنجا که باد می‌وزد (مینا مشهدی مهدی)، هم‌نفس (محمدحسن دامن‌زن)، محیط‌بان و پلنگ (فتح‌اله امیری و نیما عسگری)، طلا رودان (رضا مجلسی)، می‌برد تا به کجا (پیروز کلانتری)، کارون (محمد احسانی)، طلای کثیف (محمدجواد رحیمی)

فیلم‌های مستند کوتاه

بی‌گدار (علیرضا دهقان)، پسماند انتخابات (مهدی نعمتی)، تهران شهر بی پرنده (محسن سخا)، دورق ۳۵ سال بعد (یونس راشدی)، دست مهربانی از الموت تا دشت (میکائیل مقیم پور بیژنی)، رحمت توری (بهزاد علوی)، زندگی روی خاکریز (حجت طاهری)، در قلمرو افعی دم‌عنکبوتی (فتح‌اله امیری)، شریک (کمیل سهیلی)، بانوی دریا (میکائیل مقیم پور بیژنی)، عهد قدیم (علی سلطانی)، هرمز (فریبرز آهنین)، تیس (سنستا)، کامیون آبی (هادی آفریده)، آهسته و آرام (دلاور دوستانیان)، لالایی برای بیداری شالیزارها (میکائیل مقیم پور بیژنی)، مارو (محمدرضا رکن‌الدینی)

جشنواره فیلم «زمین» از ۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری و با توجه به شرایط همه‌گیری به صورت مجازی و در سطح ملی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

همه ملاحظات کرونایی برای برگزاری «فجر جهانی»/تعطیلی چاره کار نیست – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، در حالی که دو هفته تا شروع به کار جشنواره سی‌وهشتم زمان باقی است، عصر روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت‌ماه ستاد برگزاری این رویداد میزبان کیانوش جهانپور مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت بود.

او در جلسه‌ای با حضور دبیر و مدیران جشنواره حضور پیدا کرد و بعد از شنیدن توضیحات برگزارکنندگان جشنواره، نظرات خود را درباره این رویداد سینمایی بیان کرد.

محمدمهدی عسگرپور دبیر جشنواره در ابتدای این جلسه به تاخیر یک‌ساله در برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره کرد و گفت: ما نخستین جشنواره و رویداد فرهنگی، هنری بودیم که به دلیل مسئله کرونا تصمیم به تعطیلی گرفتیم. این تصمیم در حالی بود که بسیاری از برنامه‌ها برای برگزاری جشنواره پیش رفته بود.

او با اشاره به تمهیداتی که برای برگزاری این دوره از جشنواره اندیشیده شده است، گفت: برای آنکه جشنواره امسال بتواند برگزار شود، برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم، از جمله اینکه بخش پر رفت‌وآمد و شلوغ بازار را از شکل فیزیکی به شکل مجازی تبدیل کردیم. امسال برای نخستین‌بار، بخش بازار جشنواره به شکل مجازی و در پلتفرمی امن که مورد استفاده جشنواره کن هم بود، برپا می‌شود.

او تاکید کرد: این تغییر، بخش قابل توجهی از تجمع‌ها را در جریان جشنواره از بین خواهد برد.

عسگرپور از تعطیل کردن بخش دارالفنون که یکی از بخش‌های پرطرفدار جشنواره بود، به دلیل کرونا خبر دارد و یادآور شد: با وجود اینکه در نتیجه بخش دارالفنون جشنواره، فیلمسازانی هم به سینما معرفی می‌شدند و مهمانانی از کشورهای مختلف به ایران می‌آمدند، به دلیل وضعیت کرونا مجبور به تعطیلی این بخش شدیم. همچنین کارگاه‌های جشنواره امسال به صورت مجازی برگزار می‌شود.

در ادامه عسگرپور تاکید کرد: از پیکره جشنواره، آنچه به شکل فیزیکی برگزار می‌شود، بخش نمایش فیلم است که آن هم مطابق با دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت خواهد بود. همچنین به قاعده باز بودن سالن سینما، مخاطبان می‌توانند از فیلم‌های جشنواره بهره‌مند شوند.

نمایش فیلم برای مخاطبان در فضای باز پردیس چارسو

امیر اسفندیاری نیز در این نشست به موضوع نمایش فیلم‌ها برای مخاطبان اشاره کرد و گفت: علاوه بر نمایش در فضای باز که در تراس پردیس چارسو و فضای سینما کانون خواهد بود، نمایش‌های داخل سالن پردیس چارسو به دلیل بلند بودن سقف این مجموعه، شرایط خوبی را برای مخاطبان به وجود می‌آورد. ضمن اینکه این مجموعه دارای سالنی با سقف بسیار بلند است که کاملاً می‌تواند برای نمایش فیلم در شرایط کرونا مناسب باشد.

او همچنین تاکید کرد: مخاطبان جشنواره جهانی فیلم فجر، افرادی‌اند که به نوع خاصی از سینما علاقه دارند و همین نوع علاقه به سینما و نگاه‌شان موجب می‌شود، خواسته آنان هم از ما، رعایت بیشتر پروتکل‌ها و نمایش فیلم‌ها در شرایط کاملاً استاندارد باشد.

در ادامه سخنان عسگرپور و اسفندیاری، جهانپور با یادآوری اینکه اهمیت برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری در دوران کرونا البته با رعایت اصول و قواعد بر کسی پوشیده نیست، گفت: امروز دیگر همه به این نتیجه رسیده‌اند که برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری چقدر می‌تواند تاثیرگذار باشد و تعطیل کردن آن‌ها راه حل نیست. حالا باید به نوعی از برنامه‌ریزی رسید که براساس آن هم اصول و قواعد رعایت شوند تا مشکلی برای کسی به وجود نیاید و رویداد فرهنگی هم برپا شود.

او تاکید کرد رویدادهای فرهنگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند تاثیر مثبت در فضای اجتماعی نیز ایفا کنند.

در ادامه این جلسه عسگرپور که سابقه سال‌ها فعالیت در زمینه امور صنفی را دارد، دغدغه‌ای جدی را در مورد هنرمندان با مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت مطرح کرد. او با اشاره به هنرمندانی که به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، یادآور شد: در یک سال و اندی که از ورود کرونا به ایران می‌گذرد یکی از گروه‌هایی که به شدت تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند هنرمندان هستند. از وضعیت معیشت آنان تا شرایط کاری و درگذشتگانی که سینما و جامعه هنری را داغدار کرده‌اند. تاکنون چهره‌های شاخصی را در این عرصه از دست داده‌ایم.

او ادامه داد: اگر فرض کنیم افرادی که پشت صحنه هستند همواره می‌توانند ماسک بگذارد، اما به طور مشخص گروه بازیگران در دو مرحله گریم که مجبور هستند ماسک را از صورت بردارند و همچنین وقتی در مقابل دوربین قرار می‌گیرند کاملاً در معرض کرونا هستند. درخواست ما از وزارت بهداشت این است که به وضعیت این گروه رسیدگی شود. چون از یک سو واقعاً نمی‌توان تولیدات را تعطیل کرد، زیرا خود این تعطیل کردن تبعات بسیاری به همراه دارد و از سوی دیگر کار کردن در چنین شرایطی بسیار پرخطر است.

پس از صحبت‌های عسگرپور برای توضیحات بیشتر در مورد دشواری‌های کار هنرمندان در روزهای کرونا رضا کیانیان که خود سرصحنه فیلمبرداری بود در تماس تصویری دغدغه‌های خود و گروه سینماگران را با کیانوش جهانپور در میان گذاشت، و جهانپور ابراز امیدواری کرد شرایطی برای بررسی دقیق‌تر این وضعیت فراهم شود.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هراس» در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم سینمایی «هراس» چهارمین ساخته بلند ایوایلو هریستف که برنده جایزه بهترین فیلم در جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین شده بود، در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.

ایوایلو هریستف با فیلم پیشین خود با عنوان «بازنده ها» در سال ۲۰۱۵ سه جایزه اصلی جشنواره مسکو از جمله جایزه بهترین فیلم را آن خود کرده بود. او که متولد ۱۹۵۵ در شهر صوفیه در کشور بلغارستان است، پس از سال‌های متمادی بازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون بلغارستان، نخستین فیلم خود با نام «مهاجران» را در سال ۲۰۰۲ کارگردانی کرد.

«هراس» که در جشنواره سانتا باربارا نیز جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را دریافت کرده است، داستان زنی را روایت می‌کند که پس از اخراج از دهکده، در کلبه‌ای به دور از مردم زندگی می‌کند. زمانی که وی با مهاجری رنگین پوست با زبانی بیگانه روبه‌رو می‌شود، تصمیم می‌گیرد به او پناه دهد و این امر باعث درگیری او با اهالی دهکده می‌شود.

همچنان ماجرای مهاجران و پناهندگان درونمایه اصلی سینمای روز اروپاست و تعامل با بیگانگان برای بیگانه هراسان مفهومی غیر قابل درک محسوب می‌شود، اما «هراس» قوت خود را از نگاه طنزآلود به این مضمون به دست می‌آورد. فیلمبرداری سیاه و سفید فیلم تصویری از سیاهی و سفیدی انسان‌ها و مواجهه سرد آنها با پذیرش هرگونه فرد خارجی ارائه می‌دهد و کنتراست تصاویر، به شکلی غیر تصنعی بر تباین خیر و شر، اروپایی و آفریقایی، سفیدپوست و رنگین‌پوست تاکید می‌کند.

«هراس» تلاشی است برای نمایش این موضوع که علیرغم تفاوت‌های محسوس در فرهنگ‌ها و زبان‌ها، انسان‌ها قادرند به یک زبان مشترک برسند.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع