X

بایگانی خرداد 5, 1400

دفتر سینمایی

معرفی پژوهشگران برتر سینما با بزرگداشت احمد الستی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برگزیدگان چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران عصر دوشنبه سوم خرداد در سالن استاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.

حسین انتظامی (رییس سازمان سینمایی)، محمد رحمتی (معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، بهروز بختیاری) دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی)، محمدعلی نجفی، احمد الستی، محمدرضا اصلانی، حسن خجسته و جمعی از نویسندگان و پژوهشگران سینما از جمله حاضران در این مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی ضمن قدردانی از دست اندرکاران این جایزه گفت: لازم نیست گلایه‌های طرفینی را در این جلسه بیان کنیم، اما چون همگرایی‌های لازم بین پژوهش و صنعت ایجاد نشده، همواره نسبت به هم گلایه‌هایی دارند. در حوزه صنعت این گلایه وجود دارد که پژوهشی برای بهبود وضعیت صورت نگرفته است و پژوهشگران هم از به کار گرفته نشدن یافته‌هایشان در صنعت گلایه‌مند هستند.

وی ادامه داد: این جایزه به همگرایی این دو بخش کمک می‌کند تا پژوهش‌ها کاربردی باشد و دردی را از سینمای ایران دوا کند. با توجه به اینکه سینما، هنر هفتم است بنابراین، مباحث میان رشته‌ای مطرح می‌شود و در پژوهش‌های سینمایی نیز باید پرداختن به این مباحث پررنگ‌تر شود.

انتظامی همچنین گفت: امیدوارم این جایزه که در دولت تدبیر و امید تاسیس شد و در این دوره همگرایی بیشتری را ایجاد کرده است، توسعه بیشتری یابد.

در ادامه محمد رحمتی، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سال سینما ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: در این دوره ما از رویکرد «گردآوری» پژوهش‌های سینمایی به سمت «تالیف» حرکت کردیم تا ارزش افزوده‌ای داشته باشیم. کتاب مجموعه مقالات فارسی یکی از خروجی‌های این جایزه است، ضمن اینکه اولین کتاب مجموعه مقالات انگلیسی در مورد سینمای ایران در فرآیند داوری ثانویه در یکی از انتشارات معتبر بین المللی است. این کتاب نخستین اثری است که سفارش مقالات، داوری اولیه و ویراستاری آن در ایران انجام شده و بدون هیچ هزینه ای، پژوهشگران معتبر داخلی و خارجی در آن قلم زدند. هدف از نگارش آن، این بود که سینمای ایران با روایتی منصفانه و همدلانه در محافل علمی دنیا روایت شود.

وی ادامه داد: موضوع گفتمان سازی پژوهش در سینمای ایران در این دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران مطرح شد و با هنرمندان در این باره گفتگوهایی انجام شد که امروز در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. فقدان نگاه پژوهشی یا کم مایگی پژوهش در آثار سینمایی مهم‌ترین مشکل آثار سینمایی از نگاه هنرمندان بود.

رحمتی با اشاره به وضعیت پژوهش در سینمای ایران، توضیح داد: همواره این ایراد به فضای پژوهش سینمایی وارد است که از خارج سینما به این مسائل این حوزه پرداخته می‌شود، به همین دلیل ما امسال در فراخوان، سوال «مهمترین مشکل سینمای ایران و راه حل آن» را طرح کردیم و از بزرگان سینمای ایران نیز درخواست کردیم تا مسئله سینما، از درون خود سینما بجوشد. خوشبختانه پاسخ‌های بسیار خوبی دریافت کردیم که دستمایه پژوهش قرار خواهند گرفت. البته به فراخور راه حل‌هایی که بزرگان سینما برای حل مشکل پژوهش در سینما مطرح کردند ما پاسخ جامعی دریافت نکردیم.

پژوهشگران برتر سینما معرفی شدند/بزرگداشت احمد الستی در میان پژوهشگران

رئیس شورای سیاستگذاری جایزه پژوهش سینمایی افزود: همچنین امسال رشد ۲.۷ درصد آثار ارسالی به دبیرخانه را نسبت به سال گذشته تجربه کردیم، البته اذعان داریم که تا «پژوهش محور شدن آثار سینمایی» و «کاربردی تر شدن پژوهش های سینمایی» مسیر طولانی در پیش داریم.

در ادامه بهروز محمودی بختیاری دبیر چهارمین جایزه پژوهش سال سینمایی متنی را با محوریت ضرورت پژوهش در سینما قرائت کرد که بدین شرح است: «با وجود اینکه سینما اندک زمان پس از زایش خود به ایران رسید و تاریخ سینمای ایران سن و سالی در حد تاریخ سینما دارد، پژوهش، تفکر بنیادین در باب مقولات مختلف سینمای ایران در سطح آکادمیک، پدیده‌ای نسبتا نوظهور است.

صادقانه باید اذعان کرد که در دهه گذشته رخدادهای پژوهشی ارزشمندی به وقوع پیوست که حجم آن‌ها شاید از محل حجم آثار پیش از خود بیشتر باشد. با این وجود و با توجه به رشد قابل ملاحظه سینمای ایران در عرصه‌های جهانی، نیاز به پژوهش برای سینما و درباره سینمای ایران همچنان به شدت احساس می‌شود. اینجانب به عنوان معم درس روش تحقیق در مقاطع تحصیلات تکمیلی گروه هنرهای نمایشی دانشگاه تهران، هم شاهد انگیزه و تلاش جوانان پژوهشگر بوده‌ام و هم در جریان تنگناها و مشکلات پژوهش آن‌ها قرار داشته‌ام؛ لذا با پذیرش پیشنهاد معاونت محترم پژوهشی سازمان سینمایی کشور دبیری جایزه چهارم پژوهش سینمای سال را پذیرفتم تا ضمن قدردانی از پیشکسوتان پژوهش و آموزش سینما، عرصه ایجاد شده برای تشویق پژوهشگران جوان سینما را به فراخور توانایی خود گسترش دهم. در جایزه امسال برای نخستین بار مقالات تالیفی و چاپ نشده جدید را هم دریافت کردیم و با چشم اندازی به عرصه بین الملل از دوستان و همکاران شاغل در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز دعوت کردیم تا به جریان پژوهش‌های نوین در سینمای ایران محلق شوند. در همین جا لازم است از این استادان و اندیشمندان به گرمی سپاسگزاری کنم. بر خود واجب می‌دانم که از تمام کسانی که در این راه پرفراز و نشیب از من حمایت کردند و از هیچ یاوری و مهری دریغ نکردند، سپاسگزاری کنم.»

پژوهشگران برتر سینما معرفی شدند/بزرگداشت احمد الستی در میان پژوهشگران

بزرگداشت احمد الستی

در بخش دیگر این نشست نوبت به پخش کلیپ بزرگداشت احمد الستی، پژوهشگر و نویسنده باسابقه حوزه سینما رسید که شامل پیام ویدئویی سینماگران برای این چهره سرشناس بود.

احمد الستی در این کلیپ گفت: یکی از اهداف بسیار مهم مدرس سینما کمک به دانشجویان علاقه‌مند به حوزه تحقیق و پژوهش است و من خوشحالم که در این زمینه بسیار خوش شانس بودم. جمع زیادی از دانشجویان ما به نگارش مقالات علمی و پژوهش دست زده‌اند و اسامی آن‌ها همواره در جهان مطرح می‌شود.

در ادامه با حضور محمدرضا اصلانی، محمد رحمتی و بهروز بختیاری لوح تقدیر و تندیس جایزه پژوهش سال سینمایی به احمد الستی به پاس سال‌ها فعالیت در حوزه پژوهش سینما تقدیم شد.

الستی همچنین گفت: ما همه در یک جهت حرکت می‌کنیم، سینمای ایران و سینما برای ایران. من بسیار از همه عزیزان قدردانم، دکتر بختیاری من را از مرگ حتمی نجات داده است که از داستان آن گذر می‌کنم.

محمودی بختیاری نیز در ستایش این استاد دانشگاه و مترجم گفت: دکتر الستی فقط یک استاد نیستند، بلکه یک جریان در سینمای ایران و الگوهای دانشگاهی کشور هستند، ایشان مایه فخر دانشگاه تهران هستند و دانشگاه بسیار خوش بخت بود که ایشان به آن پیوست.

در ادامه پیام ویدئویی ژان میشل فردون، استاد دانشگاه سنت اندروز و پاریس که به صورت اختصاصی برای جایزه پژوهش سینمای ایران ارسال شده بود، پخش شد.

در بخش دیگر این مراسم نوبت به معرفی برگزیدگان رسید و رامتین شهبازی، عضو هیات داوران چهارمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

براین اساس در بخش مقالات هیچ اثری نتوانست به عنوان اثر برتر انتخاب شود و مقاله‌ای با عنوان «پرفروشی در سینما از دیدگاه نظریه‌های انگیزش و هیجان» به قلم محمدرضا بیاتی به عنوان پژوهش شایسته تقدیر برگزیده شد.

بیاتی پس از دریافت جایزه گفت: از هیات محترم داوران قدردانی می‌کنم که کار من را شایسته پذیرش دیدند، به نظرم اگر این جایزه بتواند در بلند مدت مرجعیت علمی پیدا کند، ویژگی بسیار متمایز و شاخص پیدا خواهد کرد. نشریات علمی دنیا به سمت هدفی حرکت می‌کنند که رنکینگ خود را بالا ببرند و کیفیت در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در بخش پژوهش‌های بصری هم اثری به عنوان برتر شناخته نشد و اثر «قصری با دیوارهای قرمز» از عباس رزیجی شایسته تقدیر شناخته شد.

وی پس از دریافت جایزه گفت: من اولین درسی که در سینما از معلمان خود گرفتم این بود که برای پیدا کردن یک سوژه خوب از در منزل خارج نشوم، چرا که خود منبع خوبی برای یافتن سوژه است. این موضوع را در مقوله پژوهش سینمایی هم به خودم و دوستان توصیه می‌کنم، چون در اطراف ما سوژه‌های بسیاری وجود دارد. من این جایزه را به داود روستایی تقدیم می‌کنم.

در بخش پایان نامه‌های کارشناسی ارشد هم اثری به عنوان برگزیده شناخته نشد و هیات داوران پایان‌نامه‌های «بررسی تاثیر ایدئولوژی‌های جامعه بر سینما از ابتدای دهه ۳۰ تا انقلاب ۵۷ با تکیه بر نظریات جامعه شناسی مکتب فرانکفورت» به قلم پریسا حاجی نصیر و «واکاوی چگونگی بازنمایی بحران محیط زیست در سینمای مستند ایران (دهه ۹۰)» را به قلم مهسا تکش را شایسته تقدیر دانست.

جایزه ویژه پژوهش سال سینمای ایران نیز با حضور حسین انتظامی در بخش رساله‌های دکتری به رساله‌ای با عنوان «تحلیل جنبه شناختی فیلم با تکیه بر نظریه ادراک ابن سینا» به جواد امین خندقی تعلق گرفت.

در بخش پایانی این مراسم با حضور محمدعلی نجفی از کتاب مجموعه مقالات برگزیده این دوره از جایزه پژوهش سال سینمای ایران رونمایی شد.

گفتنی است، در این مراسم به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر تصاویری آرشیوی از فیلمخانه ملی ایران مربوط به روزهای آزادسازی خرمشهر پحش شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی


قاری ممتاز یزدی با بیان این که شنیدن نغمات دینی معروف ناخودآگاه مردم را به سمت فضا و حس معنوی سوق می‌دهد، اظهار کرد: این معجزه موسیقی عجین شده با محتواهای دینی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگر «بازی تاج و تخت» به «مردخاکستری» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دئوبیا اوپاری، بازیگر انگلیسی که در سریال «بازی تاج و تخت» بازی کرده است، به جمع بازیگران پروژه «مرد خاکستری» نتفلیکس اضافه شد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ددلاین، دئوبیا اوپاری بازیگر انگلیسی که در سریال‌های مشهوری مثل «بازی تاح و تخت» و «رژیم غذایی سانتا کلاریتا» بازی کرده است، به تیم بازیگری فیلم دلهره آور نتفلیکس یعنی «مرد خاکستری» پیوست و همبازی رایان گاسلینگ و کریس ایوانز شد.

گفته می‌شود این فیلم سینمایی به کارگردانی انتونی و جو روسو، پر هزینه‌ترین فیلم کمپانی نتفلیکس خواهد بود که علاوه بر رایان گاسلینگ و کریس ایوانز بازیگران مشهور دیگری مثل آنا د آرماس و جسیکا هنویک و جولیا باترز در آن نقش آفرینی می‌کنند.

جو روسو به همراه کریستوفر مارکوس و استیفن مک فیلی، فیلمنامه این اثر را نوشته است. این فیلم سینمایی با اقتباس از مجموعه کتاب‌هایی پرفروش به همین نام ساخته خواهد شد که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ منتشر شدند.

«مرد خاکستری» یکی از مامورهای سازمان CIA با نام کورت جنتری (با بازی رایان گاسلینگ) بوده که مهارت‌های زیادی دارد و اکنون به یک قاتل مستقل تبدیل شده است. بوید هانسن با بازی کریس ایوانز که یکی از همکاران سابق او بوده است حالا قصد نابود کردن او را دارد.

اوپاری را در حال حاضر در فیلم سینمایی «خشم مردانه» به کارگردانی گای ریچی می‌توان دید که جیسون استاتهام نیز در نقش اصلی آن بازی کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شفق: دولت آقای روحانی در کدام قسمت از شقوق اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موفق بوده که بخواهد در سینما موفق باشد؟/ بودجه های بیت المال طی این ۸ سال تاراج شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ناصر شفق تهیه کننده سینما در خصوص ۸ سال عملکرد دولت روحانی در حوزه سینما و انتظارات از رئیس جمهور آینده گفت: دولت آقای روحانی در کدام قسمت از شقوق اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی موفق بوده که بخواهد در سینما موفق باشد؟ ما طی این ۸ سال بدترین دوران سینمای کشور را شاهد بودیم؛ بودجه های بیت المال طی این ۸ سال تاراج شد که یک نمونه بارز این تاراج برگزاری جشنواره های بی خاصیت و خنثی سینمایی توسط نورچشمی ها و نزدیکان مدیران سینمایی بود که در عین بی رونقی و بی حاصلی برگزار شدند و در عوض بخش اعظمی از هنرمندان در بیکاری و گرسنگی مطلق به سر می بردند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «تقاطع» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هنرمندان می توانند همواره اثرگذاری مثبتی بر حال عمومی جامعه داشته باشند اما متأسفانه در این سال ها آنقدر حال هنرمندان بد بود که هرگز نتوانستند چنین نقشی را برای جامعه بازی کنند. ما باید بدانیم حال عمومی مردم به حال هنرمندان شان ارتباط دارد؛ یک هنرمند اگر سرشار از انرژی و شادابی باشد می تواند نشاط را به جامعه منتقل کند.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی نه تنها برای قاطبه هنرمندان کاری نکرد بلکه آن ها را بایکوت کرد و تنها سوگلی های رانت خوار سلسله سینمای کشور از دهه ۶۰ تاکنون را مورد حمایت قرار داد؛ افرادی که همواره از نام «هنر» و از سفره هنرمندان ارتزاق می کنند و در جایگاه های حساس صنفی قرار گرفته اند و نوعی انحصار و مافیا را در سینما به وجود آورده اند با حمایت آشکار و پنهان دولت در این سال ها همراه بودند.

شفق با تأکید بر اینکه من هیچ نقطه روشنی در کارنامه سینمایی دولت روحانی ندیده و نمی بینم تصریح کرد: سینما با روح تازه و با بازگشتن به خویشتن خویش می تواند احیاء شود. سینمای ایران در سال های نه چندان دور تنها سفیر موفق فرهنگی ایران اسلامی بود که در دنیا ترکتازی می کرد و ما باید شاهد این بازگشت به سینما باشیم.

این سینماگر متذکر شد: سینمای ایران با توجه به تمدن کهن و دیرین ایران اسلامی دارای قصه های فراوانی است که دنیای غرب نوین که دارای اصالت نیست هرگز نمی تواند به گرد پای آن برسد؛ سینما قصه خوب می خواهد و ما هم به کرات در سینمای مان قصه داریم. در کشورهای غربی سینما تنها در حوزه تکنولوژی پیشرفت داشته اما فیلم خوبی از نظر محتوایی وجود ندارد چرا که طی سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ میلادی تمامی قصه های خوب آن ها ساخته شدند و از همین رو غربی ها امروزه به سمت قهرمانان پوشالی رفته اند!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «بانوی من» و «حماسه مجنون» خاطرنشان کرد: ما در دولت آقای روحانی شاهد هیچ گونه مهندسی در حوزه فرهنگی و هنری کشور نبودیم بلکه بالعکس گاهی اوقات حتی یک نوع مهندسی معکوس را شاهد بودیم که ماشین سینما را به شدت به هم ریخت و باعث نابودی سینما شد!

شفق در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم دولت بعد نگاه جدی به سینما داشته باشد. الآن جامعه هنری از وضع بدی معیشتی رنج می برد و سوگلی های دولت های مختلف در صدر سینما هستند؛ این دهن کجی آشکار به جامعه هنری ایران اسلامی است. هنرمندان امروزه وضعیت سختی را می گذرانند اما مسئولان دولت با برگزاری جشنواره های بی بازده ریز و درشت پول های بیت المال را پشت سر هم هدر می دهند و این پول ها را برای شهرت خود خرج می کنند! سینما باید از دست این نورچشمی ها که سال ها است هنر این مرز و بوم را تحت اختیار خود درآورده اند خارج شود و حق به حق دارد برسد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرگ تدریجیِ ژورنالیسم سینمایی – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امید سهرابی فعال رسانه ای با ارسال یک یادداشت به سینماپرس نوشت: ورود افرادی به حوزه ژورنالیسم سینمایی که تخصصی در این حوزه ندارند و تمام انگیزه‌شان از ورود به این حضور شرکت در جشنواره‌ها و دیدن بازیگران و فیلمسازان سرشناس است اعتبار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در حوزه سینما را از بین برده؛ ژورنالیسم سینمایی این روزها، روزگار بدی را پشت سر می‌گذارد و اگر طرحی نو برای حیات بخشیدن دوباره آن در نیندازیم، باید این مهم را با دستان خودمان در تاریخ دفن کنیم!

به گزارش سینماپرس در این یادداشت آمده است: شاید آن زمان که عده‌ای منتظر بودند تا اتفاقی جدید در زندگی شان تجربه کنند، فکرش را هم نمی‌کردند که تابش نوری از درون یک دستگاه جادویی بر پهنه بی‌جان دیوار در دل تاریکیِ حاکم بر فضای اتاقی کوچک، مساوی باشد با زایش دنیایی جدید که ده‌ها سال بشر را گرفتار خود کند.

ظهور و بروز سینما در جهان، دنیایی جدید را به وجود آورد؛ دنیایی کهنقش‌های جدیدی را به بشر بخشید و بخشی را فیلمساز و خیل عظیمی را تماشاگر کرد.

چندین سال بعد از حرکت سینما و با رونق گرفتن کار مطبوعات در دنیا، ژورنالیسم سینمایی (روزنامه‌نگاری سینمایی) به وجود آمد و همین پیدایش ژورنالیسم سینمایی باعث شد سینما جانی دوباره گرفته و بیشتر در کانون توجه مردم دنیا قرار بگیرد و سرعت رشدش در دنیا چندین برابر شود.

در ایران نیز ده‌ها سال است که ژورنالیسم سینمایی شکل گرفته است و در تمام طول سال های گذشته، باعث شده تا سینمایی ایران روز به روز پخته‌تر فعالیت کند و آثار با کیفیت‌تری را تولید کند.

رشد و پیشرفت ژورنالیسم سینمایی باعث شد تا نقدهای سینمایی پای به عرضه حیات بگذارد و به نحوی می‌توان گفت که نقدهای سینمایی از ژورنالیسم سینمایی منشعب شده است. اما با همه این اتفاقات و پیشرفت‌ها؛ حال ژورنالیسم سینمایی در بسیاری از رسانه‌های ایران به پایان حیات خود رسیده‌ و این ادبیات در رسانه‌های کشورمان در حال غروب است.

اما مگر در طول سالهای اخیر چه اتفاقاتی رخ داده است؟ چرا ژورنالیسم سینمایی دیگر فروغ و اهمیت روزهای اول را ندارد؟

پاسخ به این سوالات را می‌توان با بیان چند اتفاق ارائه کرد.

اول اینکه مطالعه بسیاری از روزنامه‌نگاران سینمایی به شدت کاهش یافته است؛ البته این موضوع تنها منحصر به روزنامه نگاران سینمایی نیست، این روزها بسیاری از خبرنگاران و روزنامه نگاران در همه حوزه‌های خبری مطالعه نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده است تا در سوژه‌یابی، جریان‌سازی و حتی در شناخت و بیان مسئله نیز دچار مشکل باشند.

دوم ورود افرادی به حوزه ژورنالیسم سینمایی است که تخصصی در این حوزه ندارند و تمام انگیزه‌شان از ورود به این حضور شرکت در جشنواره‌ها و دیدن بازیگران و فیلمسازان سرشناس است؛ این موضوع به شکل تأسف برانگیزی اعتبار خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در حوزه سینما را از بین برده‌اند.

سوم ظهور شبه رسانه‌های سینمایی در شبکه‌های اجتماعی است که مولدان آن حداقلی‌های کار رسانه را هم نیاموخته‌اند و صرفاً با انتشار عکس‌ها و اخبار زرد، توده‌ای از مخاطبان را به دور خود جمع کرده‌اند.

چهارمین علت مرگ تدریجی ژورنالیسم سینمایی، سکانداران رسانه‌های کشور هستند که این حوزه برایشان اهمیت کمتری داشته و مطالبه‌ای برایتاثیرگذاری به وسیله آن ندارند.

دست آخر باید گفت که ژورنالیسم سینمایی این روزها، روزگار بدی را پشت سر می‌گذارد و اگر طرحی نو برای حیات بخشیدن دوباره آن در نیندازیم، باید این مهم را با دستان خودمان در تاریخ دفن کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رضا: مدیران خانه سینما با رفتار دیکتاتورمآبانه حدود اختیارات صنوف را سلب کرده و این نهاد را به ویرانه بدل کرده اند/ چرا هیچ صدایی به دادخواهی اهالی سینما بلند نمی شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: زینت رضا رئیس انجمن منشیان صحنه در خصوص ۸ سال فقدان خدمات صنفی به سینماگران در دولت تدبیر و امید که با شوآف بازگشایی خانه سینما در سال ۱۳۹۲ همراه بود گفت: در این ۸ سال آنقدر بدی و تلخی در خانه سینما زیاد بود که نمی توان تنها به چند مورد خاص اشاره کرد! تمامی سینماگرانی که با اشتیاق در انتظار بازگشایی خانه سینما بودند امروز از بازگشایی این نهاد پشیمان شده اند و با خود می گویند کاش هرگز این خانه بازگشایی نمی شد چرا که مدیران خانه سینما با رفتار دیکتاتورمآبانه حدود اختیارات صنوف را سلب کرده و این نهاد را به ویرانه بدل کرده اند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانه سینما نهادی نابود شده است. این خانه امروزه ضعیف تر و بی هویت تر و بی ارزش تر از هر زمانی شده و طی ۸ سال گذشته هرگز نتوانست به جایگاهی که پیش از این داشت دست پیدا کند.

رضا ادامه داد: در این سال ها تنها کسانی که در سطوح بالای مدیریتی خانه سینما بودند از همه مواهب برخوردار شدند؛ آن ها قدرت گرفتند، جایگاه صنوف را به شدت تضعیف کردند و هیچ کار مفیدی برای اهالی سینما انجام ندادند؛ حضور این افراد باعث شد هویت اصلی یک کانون گرم خانواده سینما از بین برود و تشتت و اختلافات دامنه دار در این نهاد صنفی به شدت افزایش پیدا کند.

این سینماگر با بیان اینکه برخی اتفاقات و تصمیم گیری های عجیب از سوی مدیران خانه سینما در این سال ها باعث شد حتی اصول اساسنامه ای خانه سینما نیز زیر پا گذاشته شود تصریح کرد: مدیران ندانم کار در این سال ها در حالی خانه سینما را به سمت و سوی وزارت کار کشیدند که این نهاد صنفی هیچ ارتباطی با وزارت کار نداشته و ندارد! در این سال ها نه تنها مشکل اساسنامه خانه سینما برطرف نشد بلکه چیزهایی در کنار آن زائیده شد که ماهیت حقوقی نداشت.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اینکه تشکلات صنفی نمی توانند در ماهیت حقوقی خانواده سینما قرار بگیرند یکی از این معضلات بود! یکی دیگر از اتفاقات تلخ این ۸ سال این بود که مدیران خانه سینما سینماگران را به دو دسته خودی و غیر خودی تقسیم کردند و باعث شدند برخی صنوف از مواهب بی حد و حصری برخوردار شوند و برخی صنوف دیگر دست شان خالی تر از همیشه بماند.

رضا متذکر شد: در این سال ها برخی روسای صنوف که جزو نورچشمی های مدیران خانه سینما بودند در کارهای صنفی مداخلات زیادی انجام دادند. امروز آنقدر پرسش های پاسخ نداده در ذهن ما وجود دارد که تمامی ندارد! در این سال ها پول های عیدی صنوف معلوم نیست چه شد؟ هنوز مبلغ ۳۰ میلیون تومان که قرار بود به صنف منشیان صحنه اختصاص داده شود گم شده است و هیچ کس پاسخگوی مطالبه ما در خصوص شفاف سازی این اتفاقات مسموم نیست.

رئیس انجمن منشیان صحنه با طرح این سوأل که معلوم نیست بازرس خانه سینما چه می کند گفت: من نمی دانم چرا هیچ صدایی به دادخواهی اهالی سینما بلند نمی شود؟ تا چه زمانی ما باید شاهد این همه اجحاف در حق سینماگران باشیم؟ چرا هیچ کس در این نهاد به اصطلاح صنفی خود را ملزم به پاسخگو بودن نمی داند؟

رضا خطاب به مدیران این نهاد صنفی گفت: شما به چه حقی خودتان را برتر از دیگران می دانید؟ فراموش کرده اید که این ما هستیم که به خانه سینما هویت داده ایم؟ اگر صنوف نباشند خانه سینمایی وجود نخواهد داشت که امثال شما بتوانند در آن جولان بدهند و دست به رفتار دور از عدالت بزنند.

وی متذکر شد: من خوشحالم که مدتی است بخش اعظمی از مسائل صنفی ما به دست صندوق اعتباری هنر افتاده؛ این اتفاق بیشتر به نفع سینماگران است چرا که همه چیز در صندوق اعتباری هنر شفاف است اما در خانه سینما هیچ شفاف سازی و روراستی دیده نمی شود و هیچ کس پاسخگو نیست!

رضا در خاتمه این گفتگو ضمن ابراز تشکر از دغدغه مندی «سینماپرس» گفت: «سینماپرس» تنها رسانه منعکس کننده صدای مظلومان سینما است!؛ من از یکایک دست اندرکاران این رسانه متعهد، دغدغه مند و وزین قدردانی می کنم که همیشه صدای حق را فریاد زده اند و به داد دل ما رسیده اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قیمت بلیت سینما در شرایط فعلی نه تنها بالا نیست بلکه یک شوخی است! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران گفت: قیمت بلیت سینما در شرایط فعلی نه تنها بالا نیست بلکه یک شوخی است و تاثیری در زمینه استقبال مخاطب نداشته است. مهم‌ترین دلیل استقبال پایین عدم اطلاع‌رسانی است.

به گزارش سینماپرس، علی سرتیپی در گفت‌وگو با میزان، پیرامون وضعیت فروش فیلم‌ها از زمان بازگشایی مجدد سینماها گفت: متاسفانه با توجه به اینکه تبلیغات مناسبی در معرفی فیلم‌ها و حتی بازگشایی مخاطبان صورت نگرفته مردم به دلیل درگیری‌های روزمره و دست و پنجه مردم اطرافیان خود با ویروس کرونا شاید هنوز ندادند که چه فیلمی اکران می‌شود یا اصلا سینماها باز هستند که اکرانی داشته باشند یا نه، در نتیجه امروز بعد از دو هفته بازگشایی سینماها فروش فیلم‌های در حال اکران بسیار پایین است. با اینکه سالن‌های سینما یکی از اماکن امن برای تفریحات مردم هستتند و تمامی پروتکل‌ها در این مکان هنری اجرا می‌شود، هنوز اتفاق مهمی در فروش این عرصه رخ نداده است اما امیدواریم در آینده شرایط بهتر شود.

سرتیپی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت بلیت‌ سینما در سال جدید تاثیری در میزان استقبال پایین مردم داشته یا خیر ابراز کرد: قیمت بلیت سینما در شرایط فعلی نه تنها بالا نیست بلکه یک شوخی است و تاثیری در زمینه استقبال مخاطب نداشته است. مهم‌ترین دلیل استقبال پایین عدم اطلاع‌رسانی است.

وی با اشاره به عدم حمایت نهادهایی همچون شهرداری و صداوسیما در اطلاع‌رسانی آثار سینمایی ابراز کرد: در حال حاضر فیلم‌های روی پرده فیلم‌های بدی که نیست بلکه فکر می‌کنم فیلم‌هایی خوبی هم هستند اما من معتقدم اگر امروز شاهد استقبال خوب مخاطب از سینما نیستیم دلیلش عدم اطلاع رسانی خوب از سوی رسانه‌ها است چراکه اگر مردم در جریان اکران آثار بودند از فیلم‌ها استقبال میشد.

مدیر پردیس سینمایی کوروش در همین راستا بیان کرد: با توجه به وضعیت کلی و رکود که به دلیل شیوع ویروس کرونا درگیر آن هستیم؛ سینما هنوز در اولویت اصلی مردم قرار نگرفته چراکه همه به لحاظ روحی و روانی پس از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند و دچار ترس از ابتلای به ویروس کرونا هستند، در حال حاضر بازگشایی سینماها مثلا در فرانسه اتفاق افتاده و مردم استقبال فوق‌العاده زیادی از آن کرده‌اند چون در بازگشایی سینماها دچار نوسان نبوده‌اند اما ما در ایران به دلیل ناپایداری وضعیت و باز و بسته شدن‌های پی در پی سینماها، حتی با سرخوردگی برخی از سینمادارها نیز مواجه شده‌ایم به طوری که آنها انگیزه خود را برای بازگشایی سالن‌های خود از دست داده‌اند و تعداد زیادی از این سینماها هنوز باز نشده‌اند و و بسته بودن این سینماها در شرایط کنونی خود باعث سردرگمی مردم شده که ایا سینماها مجوز بازگشایی گرفته‌اند یا نه.

رئیس کانون پخش کنندگان سینمای خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم اگر واکسیناسیون عمومی هرچه سریع‌تر انجام شود و مردم خیالشان به مرور راحت‌تر شود قطعا تاثیر مثبتی بر سینما خواهد گذاشت و باعث رونق آن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوارم رئیس جمهور جدید فرد اصلحی باشد و به درد مردم رسیدگی کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دوبلور پیشکسوت گفت: امیدوارم رئیس جمهور جدید فرد اصلحی باشد و به درد مردم رسیدگی کند.

به گزارش سینماپرس، «منوچهر والی زاده» دوبلور پیشکسوت در گفت و گو با فارس، گفت: امیدوارم رئیس جمهور جدید فرد اصلحی باشد و به درد مردم رسیدگی کند.

وی ادامه داد: همچنین رئیس جمهور جدید وضع معیشتی مردم را بهتر کند و کمک کند مردم شاداب تر شوند.

این دوبلور از فعالیت های این روزهای خود نیز گفت: به خاطر کرونا به صورت تک تک در اتاق دوبله می کنیم و سخت می شود به این شیوه عادت کرد و با سابقه ای که دارم همیشه دوست دارم دوستانم کنارم باشند و حین دوبله بده و بستان داشته باشیم.

وی ادامه داد: مدام احساس می کنم مونوتون حرف می زنم و این خیلی سخت است. امیدوارم کرونا تمام شود و به حالت قبل برگردیم و فیلم ها درست و حسابی دوبله شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«انجمن سینمای جوانان ایران» کمپ استعدادیابی برای نوجوانان ایران برگزار می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کمپ استعدادیابی نوجوانان انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری سازمان یونیسف برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، صد و پنجاه نفر از نوجوانان خلاق و علاقه‌مند در سراسر کشور توسط انجمن سینمای جوانان ایران با همکاری سازمان یونیسف و از طریق کمپ استعدادیابی جهت شرکت در دوره‌های فیلمسازی دفاتر انجمن پذیرش می‌شوند.

هدف از پذیرش و آموزش نوجوانان در کنار فراگیری فیلمسازی، تقویت مهارت‌های ارتباطی، حل مساله، کار گروهی، مسئولیت‌پذیری، تفکر خلاقانه و افزایش اعتماد به نفس نوجوانان است.

ظرفیت پذیرش هر دفتر ۳ هنرجوی نوجوان است که پس از شرکت در کمپ استعدادیابی و ساخت فیلم، از بین متقاضیان انتخاب شده و می‌توانند در دوره‌های حضوری یا مجازی فیلمسازی دفاتر به‌صورت کاملاً رایگان شرکت کنند.

علاقه‌مندان رده سنی ۱۵ تا ۱۷ سال می‌توانند به دفاتر انجمن سینمای جوانان ایران در شهر خود مراجعه و در کمپ استعدادیابی دوره‌های فیلمسازی نام‌نویسی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آدم ها در این عکس ها زندگی را ادامه می دهند!


آزادی خرمشهر، یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر کشورمان است؛ روزی که خونین شهر بار دیگر به خرمشهر تبدیل شد، نتیجه هزاران هزار خونی بود که مردم همین سرزمین با جان و دل تقدیم خاک پاک وطنشان کردند. روزهایی که حالا فقط عکس‌ها و فیلم‌های به جامانده، روایتگر آنها شده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع