X

بایگانی خرداد 14, 1400

دفتر سینمایی

خاطرات شنیدنی مرحوم استاد «احمد علی راغب» از دیدار محرمانه با «امام خمینی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرحوم احمد علی راغب در کتاب خاطرات شفاهی‌اش به دیدار خود و تعدادی دیگر از هنرمندان با حضرت امام خمینی (ره) اشاره و دیدگاه‌های ایشان پیرامون موسیقی و سرود را مرور کرده است.

به گزارش سینماپرس، ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی در چهاردهم خرداد ۱۳۶۸ بی‌تردیدی یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین رخدادها و اتفاقات تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. بزرگترها و حتی دهه شصتی ها خوب می‌فهمند که وقتی از کلیدواژه «مهم‌ترین» درباره این روز تاریخی حرف می‌زنیم و می‌نویسیم، مقصود چیست؛ روزی تلخ و ناگوار، یک روز خیلی بد؛ یک روز خیلی مهم که از فردایش باید کارهای بسیار مهم‌تری انجام می‌گرفت تا سکان انقلاب در میان امواج متلاطم آن روزها که تا به امروز هم ادامه دارد، بتواند بعد از پشت سر گذاردن یک جنگ هشت ساله نابرابر وارد شرایطی شود که این بار پیر و مرادش را همراه ندارد؛ یک روز مهم که صبح آن برای ما با صدای بلند رادیو آغاز شد؛ یک صبح عجیب، یک صبح متفاوت که تلخی و ناگواری اش همچنان دلمان را می‌لرزاند؛ «بسم الله الرحمن الرحیم، انا لله و انا الیه راجعون؛ روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان حضرت امام خمینی، به ملکوت اعلی پیوست…»

همین چند جمله بس بود که دلمان بلرزد، بدجور هم بلرزد، حتی آن بچه‌هایی که آن روزها درگیر و دار امتحانات خرداد ماه بودند و می‌رفتند که آماده شوند برای حضور در جلسه امتحان، آن روز، آن لحظه حال و احوال عجیبی داشتند، از یک طرف تمام امتحانات و آزمون‌های پیش روی خود را در تعطیلی می‌دیدند که خب این اتفاقاً در ظاهر چیز بدی نبود اما از یک طرف به چهره‌های مات و مبهوت پدران و مادران و بزرگترهای خود نگاه می‌کردند که انگار دنیا بر سرشان خراب شده، انگار دنیا ایستاده بود و آنها مات به یک نکته خیره شده بودند و باورشان نمی‌شد که چه اتفاقی افتاده است.

یک اتفاق بد که ساعتی بعد، آن زمان که رسانه‌های دنیا به تلویزیون و رادیو محدود بود، ایران را نه، که دنیا را تکان داد. یک تکان شدید که ایران را تماماً سیاه پوش و بسیاری از آدم‌های این سرزمین را در سیاهی و عزای کامل فرو برد. یک شوک خیلی مهم که تصاویر ثبت شده‌اش نشان داد شکوه عشق و باور حقیقی یک ملت به یک انسان آسمانی را؛ یک شکوه واقعی که مدتی گذشت تا همه بفهمند چه شوک بزرگی به آنها وارد شده است.

وقتی همه دست به کار شدند تا تاریخ را روایت کنند

حالا وقت آن رسیده بود که هرکسی هر کاری می‌تواند انجام دهد، تا ثبت این واقعه تاریخی، تا این اجتماعی باشکوه برای ثبت همیشگی در تاریخ یک ضمیمه فرهنگی هنری هم داشته باشد؛ پس آنهایی که رفیق انقلاب بودند، دست به کار شدند و شروع کردند به تولید آثار هنری گوناگون که در آن روزهای سخت نمود عینی خود را بیشتر در قالب عکس، نقاشی، خوشنویسی، گرافیک و موسیقی نشان داد و آثاری را در تاریخ فرهنگ و هنر این سرزمین ثبت کرد که بدون تردید فراموش نمی‌شوند. نمی‌شوند چون با تمام آنچه حاصل ذوق و انگیزه ذاتی هنرمندان و خالقانش بود، آفرینش شد و این چنین ماندگار شد در تاریخ؛ آنچنان که در این ۳۲ سال بارها و بارها و به دفعات در گزارش‌ها، پژوهش‌ها، آثار موسیقایی و نمایشی، فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی، گزارش‌های رسانه‌ای و مکتوبات متعدد به سمع و نظر مخاطبان و مردم رسیده‌اند که بعضی شان به دلیل رویکردهای اقتصادی و منفعت طلبانه فقط تولید شدند و رفتند در فراموشخانه اندیشه‌ها و برخی‌ها هم ماندگار شدند و مانده‌اند تا به امروز برای ما به رسم امانت.

اما در این میان، خوانش خاطرات شفاهی آدم‌هایی که به هر دلیلی با آنچه روایت شد حشر و نشر داشته‌اند نه تنها خواندنی و شنیدنی‌اند، که حتی برایتان دریچه‌های جدیدی را برای رسیدن به ابهامات باز می‌کنند که تا لحظه مواجهه با آن، نه در تلویزیون آن را دیده و نه در جایی روایتش را خوانده بودید. به ویژه اینکه این خاطرات شفاهی در حوزه موسیقی باشد که از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در میان هنرمندان و سیاستگذاران نظام جمهوری اسلامی با چالش‌های بسیار متفاوتی رو به رو بوده و همچنان نیز ادامه دارد.

یکی از این مجموعه روایت‌ها که به «خاطرات شفاهی» معروفند، مربوط به زنده یاد احمد علی راغب یکی از موثرترین هنرمندان حوزه موسیقی انقلاب اسلامی است که مطالعه خاطرات شفاهی این هنرمند فقید در کتاب «بانگ آزادی» تهیه شده در واحد «تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی» با تحقیق مهدی چیت ساز و مرتضی قاضی و تدوین محسن صفایی فرد است خواننده با دریچه‌های جدید و تازه‌ای از جریانات فرهنگی هنری تاریخ انقلاب اسلامی مواجه می‌کند که تاکنون کمتر کسی از آن خبردار بوده است.

دست‌اندرکاران این کتاب که زمستان سال ۱۳۹۸ پیش روی مخاطبان قرار گرفت، با تمرکز روی فعالیت‌ها و زندگی هنری مرحوم راغب که از او به عنوان یکی از اصلی‌ترین هنرمندان حوزه سرود و موسیقی انقلاب یاد می‌کنند، تلاش کرده‌اند تا در قالب یک نگاره رسانه‌ای که دارای جذابیت‌های متعددی است به پیشینه حضور موسیقی و سرود در فضای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بپردازند که قطعاً برای پژوهشگران و فعالان حوزه موسیقی دربرگیرنده ابعاد متفاوتی است.

مرحوم راغب در بخشی از این کتاب بود که به دیدارش با امام خمینی (ره) همراه با تعدادی دیگر اشاره می‌کند که به بهانه تولید سرود «ای مجاهد ای شهید مطهر» به مناسبت شهادت آیت الله مطهری تولید و با استقبال مردم هم مواجه شد. دیداری که در آن از زبان امام راحل و مرحوم حاج احمدآقا خمینی روایت‌های جالبی درباره موسیقی شده که بخشی از آن را در ادامه این مطلب از زبان مرحوم راغب می‌خوانید:

خبر دیدار حضرت امام (ره) محرمانه بود و نباید جایی می‌گفتیم

خبر دیدار حضرت امام (ره) محرمانه بود و نباید جایی می‌گفتیم. ابتدا قرار بود که من، آقای سبزواری، آقای گلریز و خود آقای حداد عادل باشیم، ولی بعد یکی دو نفر دیگر هم اضافه شدند. آقای فریدون شهبازیان که ناظر ضبط این اثر بودند و یک نفر دیگر از معاون‌های آقای حداد هم با ما آمدند.

یک روز در خرداد ۵۹ بود که آقای حداد عادل خبر دادند و گفتند: «ساعت هفت صبح فردا خودتان را به رادیو برسانید. لباس معمولی و خودمانی و ساده بپوشید. لباستان طوری نباشد که نشان بدهد هنرمندید. حضرت امام حال مساعدی ندارند و خیلی تلاش کرده‌ایم که ما را به حضور بپذیرند».ایشان بیمار بودند و ناراحتی قلبی داشتند. دیدار ما هم قبل از عمل ایشان بود. سوار ماشین جیپ آهو شدیم و به سمت جماران رفتیم.

خبر دیدار حضرت امام (ره) محرمانه بود و نباید جایی می‌گفتیم. ابتدا قرار بود که من، آقای سبزواری، آقای گلریز و خود آقای حداد عادل باشیم، ولی بعد یکی دو نفر دیگر هم اضافه شدند. آقای فریدون شهبازیان که ناظر ضبط این اثر بودند و یک نفر دیگر از معاون‌های آقای حداد هم با ما آمدند آن زمان آسید حسن نوجوان کوچک اندامی بود که مدام توی حیاط می‌دوید و پاسدارها را اذیت می‌کرد. ما چند دقیقه در حیاط ایستادیم و بعد آقا سید احمد از آن بالا صدا کرد و گفت آقای حداد بفرمایید بالا. کفش‌هایمان را درآوردیم و بالا رفتیم. حالاً اصلای توی دلمان نبود و متوجه نبودیم می‌خواهیم حضرت امام را از نزدیک ببینیم. نمی‌دانستیم چه اتفاقی قرار است بیفتد. هر کدام از ما توی دنیای خودمان بودیم.

وقتی داخل رفتیم، اول به سالن کوچک‌تری رسیدیم. آسید احمد با ما سلام و احوالپرسی کرد و همه‌مان را بوسید. آقای حداد عادل به نوبت ما را معرفی کرد و گفت ایشان آقای گلریز هستند که خوانندگی این سرود را به عهده داشته‌اند. بعد به ما گفت بچه‌ها شما بروید کمی آن‌طرف‌تر بایستید. به آقای سبزواری اشاره کرد و گفت ایشان آقای سبزواری هستند. آسید احمد گفت: «بله به ایشان که ارادت داریم و خدمتشان بوده‌ایم». آقای سبزواری هم رفتند پیش آقای گلریز ایستادند. بعد هم به من اشاره کردند و گفتند ایشان هم آقای راغب، آهنگساز اثر هستند. آقای حداد به آقای شهبازیان و آن دوست دیگرشان اشاره کردند و گفتند آقای شهبازیان هم در ساخت این قطعه تلاش بسیاری کرده‌اند. آسید احمد گفتند: «بسیار خوب، با هم بیایید.»

به این ترتیب همگی با هم به حضور حضرت امام رفتیم. حضرت امام روبه‌روی ما نشسته بودند. ما به محض اینکه وارد سالن شدیم، نطقمان بسته شد و همین‌طور ماندیم که حالا چه کار باید بکنیم. ابتدا سلام کردیم چون از ایشان دور بودیم و ایشان در انتهای سالن بودند، سعی کردیم سلام را بلندتر بگوییم. سرمان را هم تکان دادیم، همه از هم تبعیت می‌کردیم. هر کسی هر حرکتی که انجام می‌داد، بقیه همان حرکت را انجام می‌دادند. ایشان با حرکت دست به ما اشاره کردند که جلو برویم.

امام آن روز عرقچینی روی سرشان گذاشته بودند و یک چفیه سفید روی شانه‌شان بود. با یک ردا نشسته بودند، لباسشان عبا نبود. روی مبل نشسته بودند و میز کوچکی هم جلوی ایشان بود. ما جلوتر رفتیم تا تقریباً به دو قدمی ایشان رسیدیم. آنجا آسید احمد گفتند آقا، ایشان آقای گلریز هستند که خواننده سرود بوده‌اند. حضرت امام سرشان را تکان دادند. آقای گلریز سرش را پایین آورد و ایشان پیشانی آقای گلریز را بوسیدند. آقای گلریز هم دست حضرت امام را بوسیدند. ما هم فهمیدیم که باید همین کار را انجام دهیم. بعد به آقای سبزواری اشاره کرد و گفت ایشان آقای حمید سبزواری یا درواقع حسین ممتحنی هستند.

وقتی امام درباره اوضاع و احوال موسیقی با هنرمندان حرف زدند

بعد آسید احمد به من اشاره کردند و گفتند ایشان هم آقای راغب هستند که آهنگ ساز این سرود بوده‌اند. خم شدم و ایشان پیشانی ام را بوسیدند. من هم دستشان را بوسیدم. در حالی که هنوز دست ایشان در دستم بود پرسیدند: «اهل کجا هستی؟» گفتم: «از بندر انزلی هستم آقا». ایشان گفتند: «آهنگ بدون شعر این سرود را هم شنیده‌ام؛ کار خوبی است.» بعد به آقای حداد گفتند: «شما جلو بیایید». آقای حداد عادل جلو رفت و گردن و پیشانی و دست آقا را بوسید. اصلاً داشت از خود بی خود می‌شد. ما هم همین طور دورتادور، دو زانو نشستیم.

حضرت امام گفتند: «من اکثر سرودهای شما را شنیده‌ام». سید احمد برای من در این دستگاه می‌گذارد و من گوش می‌کنم. یک دستگاه ضبط کوچک کاست کنارشان بود که به آن اشاره کردند. بیشتر آنها را قبول دارم و خوب است، ولی شما ابتدای کار هستید و باید تجربه کسب کنید حضرت امام گفتند: «من اکثر سرودهای شما را شنیده‌ام». سید احمد برای من در این دستگاه می‌گذارد و من گوش می کنم». یک دستگاه ضبط کوچک کاست کنارشان بود که به آن اشاره کردند و گفتند: «بیشتر آنها را قبول دارم و خوب است، ولی شما ابتدای کار هستید و باید تجربه کسب کنید. باید کم کم و در عمل بدانید که چگونه و چه کاری را انجام بدهید. موسیقی ما باید از موسیقی دوره پهلوی فاصله زیادی بگیرد. ما اگر موسیقی را تایید کنیم، آن موسیقی‌ای را تایید می‌کنیم که موسیقی‌های دیگر نتواند به آن داخل شود. من موسیقی شهید مطهری شما را چندین بار گوش کرده‌ام و آن را تایید می‌کنم. اگر همچنان این راه را ادامه بدهید، شخصاً از شما حمایت می‌کنم. اگر هم مشکلی یا کاری داشتید، با سیداحمد صحبت و مطرح کنید.»

آقای حداد عادل گفتند: «آقا، من مدام با آقاسیداحمد در ارتباط هستم». حضرت امام گفتند: «نه فقط حالا، اینها برای همیشه باید حمایت شوند.» بعد حضرت امام ادامه دادند: «اینها نشان داده‌اند که کارشان را بلدند و می‌توانند کار بکنند. ولی باید خیلی مواظب باشند. البته عده‌ای هم باید مواظب خود اینها باشند. بعد خطاب به ما گفتند: «شما کار خودتان را بکنید و همین راه را ادامه بدهید.»حال همه ما طوری بود که اگر یک پلک می‌زدیم، اشک از چشمانمان جاری می‌شد. بلند شدیم و دوباره دست ایشان را بوسیدیم. در حالی که تک تک ما دستشان را می‌بوسیدیم، دعای کوتاهی را به تعداد ما زمزمه کردند. متوجه شدم که وقتی نفر بعدی دست ایشان را می‌بوسید، حضرت امام دوباره این دعا را از سر می‌خوانند. بعد در حالی که صورت ما به سمت ایشان بود به عقب حرکت کردیم و تا در اتاق آمدیم حضرت امام به آقای حداد گفتند آقایان بروند پائین چای بخورند.

وقتی از پله‌ها پائین رفتیم، بعد از چند دقیقه آقاسیداحمد هم پائین آمد. کاغذی در دست داشت، گفت: «خب، کمی راجع به مشکلاتتان صحبت کنید.»گلریز گفت آقا تمام سرودهای ما را به کاست تبدیل می‌کنند و بدون مجوز می‌فروشند. من هم گفتم آقا اینجا جای این حرف‌ها نیست! اصلاً آرزوی ما این است که همه سرودهای ما کاست بشود و مردم بشنوند. این حرف‌ها یعنی چه آقا!؟ البته مشکلاتی داریم. ما هنوز واحد موسیقی نداریم. رادیو سالیان سال متولی موسیقی کشور بوده است. ما الان نمی‌دانیم سرمان بر بالین چه کسی است.

حضرت امام مجوز شروع به کارم در موسیقی بعد از انقلاب را صادر کردند

مشکلاتمان را یکی یکی می‌گفتیم و آقا سید احمد یادداشت می‌کرد. گفت: «الان به نظرشان باید چه کار کنیم؟» درخواست کردیم که اصلاً واحد موسیقی تشکیل بدهیم. شبیه اداره باشد و مدیرتیش کنیم. گفتیم: «همه واحدها الان فعال شده‌اند و دارند کار می‌کنند، ولی برای موسیقی هنوز هم تلفنی هماهنگ می‌شود. قبل از انقلاب، نوازنده‌ها از رادیو و تلویزیون کارت شناسایی داشتند و با آن یک پُزی هم می‌دادند که ما از رادیوتلویزیون هستیم. آن زمان نوازنده خیلی زیاد بود. لاله زار هم نوازنده‌های زیادی داشت. ولی آنهایی که در رادیو و تلویزیون کار می کردندف کارت شناسایی داشتند.». گفت: این مشکل را حل می‌کند؟ گفتیم: «بله.» این مشکلات یادداشت شد. گفتند: «پس واحد موسیقی تشکیل بدهید و کارت صادر کنید.» در واقع با این اتفاق حضرت امام مجوز شروع به کارم در موسیقی بعد از انقلاب را صادر کردند.

سیداحمدآقا گفتند: «آقای حداد، ببینید آقایان چه می‌خواهند. کم کم نیازها و احتیاجات اداری و هر کار دیگری که باید بشود، برطرف کنید و کارهای لازم را انجام بدهید؛ مخصوصاً که حالا دیگر حضرت امام هم تایید کرده اند». بعد ادامه دادند: «البته دشمنی‌ها بعد از این بیشتر هم خواهد شد و طبیعتاً هر کس حرکت کند، سنگ هم می‌خورد، لذا حواسشان بیشتر جمع باشد و کار خودتان را بکنید.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند سه قسمتی «امام و انتخابات» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند سه قسمتی «امام و انتخابات» کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، مستند سه قسمتی «امام و انتخابات» کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیما به تهیه‌کنندگی حامد چهاردوری روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

این مستند قرار است روزهای زوج ساعت ۲۲:۲۰ از هفته آینده پخش شود.

در قسمت اول این مستند تحلیلی بیانات امام خمینی (ره) درباره اهمیت رای مردم و مردم سالاری دینی تبیین می‌شود. همچنین در قسمت دوم نیز رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درباره مشارکت و اهمیت حضور مردم در انتخابات نیز تحلیل و بررسی خواهد شد. در نهایت و در قسمت پایانی مستند امام و انتخابات، جایگاه شورای نگهبان از منظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران بررسی و واکاوی خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسعود بهبهانی‌نیا» درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده مجموعه‌های تلویزیونی درگذشت.

به گزارش سینماپرس، مسعود بهبهانی‌نیا نویسنده مجموعه‌های پرمخاطب سیما، به دلیل ایست قبلی دارفانی را وداع گفت.

محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده سریال «کیمیا» در گفتگو با مهر ضمن تأیید این خبر درباره درگذشت مسعود بهبهانی‌نیا گفت: مسعود بهبهانی نیا شب گذشته ۱۳ خردادماه در خواب بر اثر ایست قلبی درگذشت.

مسعود بهبهانی نویسندگی آثاری چون «نرگس»، «نفس سنگ»، «خاک سرخ»، «کارآگاهان»، «ترانه مادری»، «کیمیا»، «فاصله ها»، «صبح نزدیک است» و … را در کارنامه کاری خود دارد.

خبرگزاری سینماپرس درگذشت این هنرمند را به خانواده وی و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد «هنرمند انقلاب اسلامی» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان‌ هنر می‌گوید: موضوع نقاشی دیواری‌ها با مکان باید هماهنگ باشد. مثلاً در خیابان امام خمینی(ره) جلوه‌هایی از عملکرد و آرمان‌های ایشان باید در این خیابان دیده شود.

به گزارش سینماپرس، علاقه‌اش به هنر ذاتی بود و از دوران مدرسه نقاشی‌ می‌کشیدم. در دوره دبیرستان وقتی سر کلاس تصویر یکی از معلمان را کشیده بود، او به پدرش (حجت‌الاسلام علی رجبی دوانی) گفته بود: محمدعلی استعداد نقاشی دارد و بهتر است پسرتان را از قم به تهران بفرستید تا در هنرستان‌ تحصیل کند. به این ترتیب، محمدعلی هم پس از محمد ـ برادر بزرگتر که آن زمان دانشجوی رشته فلسفه بود ـ به‌ تهران‌ و هنرستان‌ هنرهای زیبای پسران رفت و در سال ۱۳۴۸ در رشته هنرهای تجسمی ـ شامل نقاشی، مجسمه‌سازی، گرافیک و نگارگری مشغول به تحصیل شد.

چندی بعد، رشته نقاشی دانشگاه تهران پذیرفته شد و مقطع ارشد را هم در دانشگاه هنر، پژوهش هنر خواند. او به همراه حبیب‌الله صادقی، کاظم چلیپا، حسین‌ خسروجردی، حسین صدری، ناصر پلنگی و … نخستین نمایشگاه نقاشی بعد از پیروزی انقلاب‌ اسلامی‌ را در بیستم فروردین‌ ۱۳۵۸ در حسینیه‌ ارشاد برپا کرد. کمی بعدتر، این هنرمند چنان در نگارگری چیره‌دست شد که اجازه آموزش کامل نگارگری را از استاد محمود فرشچیان دریافت کرد. همچنین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری (معادل دکتری) شد. او مدتی را هم در این وزارتخانه به عنوان سرپرست دفتر تحقیقات سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت کرد. چندی هم عضو شورای پوستر و پلاکاردهای سینمایی وزارت ارشاد بود.

خودش در این باره می‌گوید: در آن شورا مباحث خوبی درباره پوستر و پلاکارد فیلم‌ها مطرح می‌شد. ما می‌گفتیم عده‌ بسیار اندکی می‌روند فیلم را مشاهده‌ می‌کنند ولی میلیون‌ها نفر پوستر و پلاکارد فیلم را در معابر یا رسانه‌ها می‌بینند. پلاکارد چیزی غیر از فیلم است، پس ما باید آن را با ضوابط دیگری ببینیم، نه با ضوابط‌ فیلم؛ درست است که باید گیشه را هم در نظر داشته باشد ولی مردم دارند آن را می‌بینند و اگر قرار باشد که پلاکارد فقط مقید به فیلم و گیشه باشد، شاید زیاد مورد قبول‌ قرار نگیرد؛ لذا باید به‌عنوان یک اثر مستقل با مخاطب ارتباط بر قرار کند، پوستر هم همین‌طور. مخصوصاً که پلاکارد بزرگ است و بر سردر سینماها قرار دارد؛ همین‌طور است‌ بیشتر نقاشی‌های دیواری و بیلبوردها.

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است

محمدعلی رجبی دوانی، هنرمند نگارگر، عضو پیوسته فرهنگستان‌ هنر درباره ضوابط هنری حاکم بر نقاشی‌های دیوار و دیوارنگاره‌ها هم می‌گوید: باید موضوع با مکان هماهنگ باشد. یعنی بزرگراه «شهید همت» باید طوری باشد که افراد پس از ورود به آن از طریق‌ رنگ‌ها و نقاشی دیواری آن را بشناسند و به دنبال آن نباشند. یا وقتی ما می‌گوییم میدان ولیعصر(عج)، آیا آن چه آن جا می‌گذاریم باید نسبتی با این نام داشته باشد یا خیر؟ در میدان انقلاب یا خیابان‌هایی که به نام بعضی از شهدا و افراد سرشناس انقلاب است، مانند خیابان امام خمینی، چه؟ خب، چه اثر هنری باید قرار بگیرد که با مضمون و نام به‌ نوعی هماهنگی داشته باشد؟ نمی‌گویم تمام آثار راجع به امام خمینی باشد ولی امام(ره) شخصیتی است با عملکردی و آرمان‌هایی. جلوه‌هایی از این آرمان‌ها باید در این خیابان دیده شود یا مثلاً در خیابان‌ حافظ، می‌تواند هم جلوه‌هایی از مسائل انقلاب وجود داشته باشد و هم مسائل عرفانی با همان ذوق زیبای حافظ. اما عرفان آن از نوع عرفان عرفای انقلابی ما. وقتی مغول‌ها به ایران حمله کردند، شیخ نجم‌الدین کبری از عرفای بزرگ با دامن پر از سنگ‌ به‌ مقابله با آن‌ها ‌رفت تا وقتی‌ که‌ با تیر، او را به شهادت رساندند. عرفان اگر هست باید از این دست باشد.

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است

الهام‌گرفتن از عکس در طراحی پوستر. چاپ‌شده در کتاب «تجسم حماسه»، به کوشش محمدعلی رجبی دوانی

او معتقد است: باید عرفان امام خمینی(ره) بر سرتاسر ایران‌ اسلامی حاکم باشد که در این راه بهره‌گیری‌ از آثار خیل شعرا، عرفا و اندیشمندان مسلمان قدیم و معاصرمان، همراه و همسو، این حرکت را تقویت خواهد کرد. همه اینها باید سیاست‌گذاری‌ شود. آن چه مهم است آن روح کلی است که به نام انقلاب‌ اسلامی‌ ایران است. هر چه جلوتر برویم کار جزئی‌تر می‌شود ولی باید آن روح‌ کلی‌ بر اجزا حاکم باشد. امروز هم، ما می‌توانیم با همان حقیقت ۴ دهه گذشته کار کنیم ولی‌ به‌ فرموده‌ رهبر معظم انقلاب وارد دوره جدید انقلاب شده‌ایم.

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است

کشتی اهل بیت، اثر محمدعلی رجبی دوانی، سال ۱۳۸۸

در دوره جدید هم در گذر ۴۰‌ سال، حقیقت‌ همان است و فرقی نمی‌کند؛ امام می‌فرمودند که‌ فقه‌ باید متناسب با زمان و مکان باشد و کار فقیه این است که آن‌ را بر این دو تطبیق بدهد. اما بر چه اساسی؟ براساس قرآن‌ کریم، سنت، اجماع و عقل. در هنر و همه‌ علوم هم همین‌طور است و فرقی نمی‌کند. اگر ما علمی داشته باشیم که با مبانی‌ تفکر اسلامی نخواند، این علم، اسلامی‌ نیست!

هنر حقیقی معطوف به اراده هنرمند نیست، بلکه او خودش را در مسیر تجلیات حضرت حق قرار می‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد ادامه می‌دهد: کلمه «آفرینش هنر» ساخته تمدن جدید و بر پایه تفکر اومانیستی ساخته شده است. در واقع هنر ابداع است، آفرینش نیست. در اسلام سؤال «هنر چیست؟» نداریم، اما «انسان چیست؟» داریم. هنر حقیقی معطوف به اراده هنرمند نیست، بلکه او خودش را در مسیر تجلیات حضرت حق قرار می‌دهد و آنها را در آیینه صورت‌های هنری خودش نشان می‌دهد. این همان چیزی است که امام بزرگوار به ما فرمودند و خودشان در این زمینه نمونه اعلا بودند.

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است «معراج شهید» اثر محمدعلی رجبی دوانی، سال ۱۳۶۷

رجبی اذعان دارد «هنر انقلاب در بخش نقاشی کمرنگ است. این کمرنگی به سبب کم‌کاری یا ضعف هنرمندان‌ انقلاب‌ نیست، بلکه علتش مقابله برخی مسئولان با آن است که برای جلوگیری از اجرای نقاشی‌های دیواری، هزار و یک دلیل می‌آورند.» و ادامه می‌دهد: «پول نیست» بهانه است. تمام سازمان‌ها بودجه‌ای برای تبلیغات دارند. شما می‌بینید که هر از چندگاهی‌ درباره زیان‌های سیگار یا کمبود آب تبلیغ می‌شود که هزینه‌اش را تشکیلاتی مرتبط بر عهده گرفته است. اگر آن روح کلی‌ که عرض کردم به نام «الله» که تجلی‌ آن‌ در انقلاب اسلامی است حاکم باشد، همان تبلیغات آب هم می‌تواند ذیل همین‌ حقیقت‌ قرار گیرد و بودجه طوری خرج شود که همه موارد، متذکر به ایام‌الله شود. هر نوع‌ تبلیغی‌ ـ چه در مقام سلبی و چه در مقام ایجابی ـ باید ذیل همان حقیقت عنوان شود. باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم. چون هیچ سرمایه‌داری به این امر مهم اقدام نمی‌کند و بازار مکاره‌ هنر هرگز به این موضوع، نمی‌پردازد.

هنر انقلاب در بخش نقاشی کمرنگ است. این کمرنگی به سبب کم‌کاری یا ضعف هنرمندان‌ انقلاب‌ نیست، بلکه علتش مقابله برخی مسئولان با آن است

متأسفانه کسی نه تنها خریدار دیوارهای‌ ما نیست بلکه حتی حامی و پاسدار آن هم نیست؛ حال آن‌که کارهای گرافیتی (نقاشی دیواری اعتراضی) یک نقاش دیواری‌ مشهور در دنیا ـ به نام بنکسی که هنرش اعتراضی است ـ بِرَند شده است. اگر او جایی بر دیوار نقاشی بکشد، شبانه آن‌ دیوار را می‌دزدند و می‌برند! مثلاً یکی از نقاشی‌هایش تصویر یک‌ گربه روی خرابه‌های بمباران‌شده غزه است. از او پرسیدند: آخر این‌ گربه‌ چیست که کشیده‌ای!؟ او پاسخ داد: مردم‌ می‌خواهند از تصویر گربه‌ای‌ که من کشیده‌ام عکس بگیرند، در نهایت‌ تمام خرابی‌ها و بمباران‌ها و جنایات اسرائیل در غزه هم با آن به نمایش در می‌آید!

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است

اثر بنکسی، سال ۲۰۱۵. به دلیل قیمت بالای آثار این هنرمند ناشناس در حراج‌های هنری، شاید این نقاشی گربه را بتوان گرانترین گربه جهان دانست!

او بر پایه گفتاری از امام خمینی، سه تعریف از هنر ارائه می‌دهد: تعریف اول، هنر از دیدگاه اصیل اسلامی است که به تعبیر امام اسلام ناب محمدی(ص) است و این هنر قائم به الله است. تعریف دوم، هنر از دیدگاه اسطوره‌هاست که این هنر هم قائم به واسطه‌هاست. تعریف سوم، هنر از دیدگاه نفس اماره انسانی است؛ یعنی هنر قائم به انسان است. اگر ما هنر را ذیل کلمه «الله» دنبال کنیم، بر طبق فرمایش قرآن کریم، این سنت قائمه است؛ یعنی سنتی است استوار که بر اراده الهی قرار گرفته است. این سنت دچار بحران پست‌مدرنیسم و انحطاط نمی‌شود. در این سنت قائمه یک چیز بسیار مهم است. کلمه‌ای در فارسی داریم که می‌گوییم «سرنوشت»، که این سرنوشت به دست خدای تبارک و تعالی نوشته شده است. از کلمه سرنوشت به کلمه سرمشق می‌رسیم و سرمشق، استاد می‌خواهد. استادان سرمشق در ابتدا انبیاء و اولیاء و پیران‌اند و در نهایت خود خداست. سپس عبارت «استاد شاگردی» معنا پیدا می‌کند؛ یعنی مربوب می‌شود، شاگرد و رَب می‌شود استاد.

این هنرمند پیرامون برخی تعلل‌ها و کم توجهی‌ها و لغزش‌ها در هنر معاصر ایران هم می‌گوید: هنر بالذات لغزش ندارد؛ به‌ویژه آن که در فرهنگ ما گفته‌اند هنر، نیک‌نفسی‌ است. آموزش‌های هنری ما همه برای تهذیب نفس بوده است. هنر اصیل و درست، افراد را تربیت‌ می‌کند. اگر کسی دارای لغزش‌هایی هم باشد و به این عرصه ورود کند هنر او را اصلاح می‌کند، پس آنجا که مشکل ایجاد شده دیگر هنر اصیل نبوده و بنابر اصطلاح قدیمی، هنرواره‌ بوده‌ است.

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است

«قدس در آتش» اثر محمد علی رجبی، سال ۱۳۷۰

«بن‌مایه هنر انقلاب اسلامی، کتاب الله، سنت رسول(ص) و اولیاء و تجلیات آن‌ در راه رهبری و شهداست. آثار انقلاب همه‌ این‌ پیام را دارند و جز این‌ نیست. اکنون متأسفانه‌ برخی‌ سازمان‌ها که وظیفه انعکاس هنر انقلاب را داشته‌اند، کار را سفارش می‌دهند.» او با بیان این نکات ادامه می‌دهد: قبلاً هنر انقلاب سفارشی نبود. زمانی در حوزه‌ اندیشه‌ و هنر اسلامی (که بعداً با حذف «اندیشه» به حوزه هنری تبدیل شد) خودمان‌ بودیم‌ و کار می‌کردیم، ولی بعدها کار به‌ شکلی پیش رفت که هنرمندان اصیل رفتند و کارها سفارشی ـ و به قول خودشان پروژه‌ای‌ ـ شد. هنر که پروژه نیست؛ این‌ نوع‌ هنر لغزش دارد و گرنه‌ هنر در ذات خود ـ به‌ معنای‌ اخص کلمه ـ همان هنر حقیقی است؛ کتاب الله است و حتی یک مسیحی معتقد به‌ کتاب‌ هم همین طریق را می‌رود.

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است

عضو پیوسته فرهنگستان هنر پیرامون ویژگی‌های هنرمند انقلابی هم توضیح می‌دهد: قاعده‌ای در این خصوص نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است. ملاک و سروکار ما با آثار است. ممکن است فردی در برهه‌ای از زمان، به‌واسطه امام بزرگوار، اتصالی به حقیقت پیدا کرده و آثار خوبی هم ابداع کرده ولی نتوانسته است این اتصال را حفظ کند.

قاعده‌ای نداریم که بگوییم فلانی به این خاطر که چند اثر انقلابی دارد، هنرمند انقلاب اسلامی است

«همیشه کاوه» اثر محمدعلی رجبی

به همین خاطر ما همیشه باید ببینیم هنرمند در زمان ابداع اثر مربوب چه رَبی است و به چه میزان نیک‌نفس بوده و این ملاک ارزش‌یابی کار هنری است؟ به همین دلیل در زمان پیش از انقلاب، به‌خاطر فضای حکومت پهلوی، اکثر قریب‌به‌اتفاق آثار هنری مربوب حضرت رب نبودند؛ البته به این معنی نیست که تمام آثار این‌گونه بودند، بلکه بودند هنرمندانی که جلوه‌هایی از حقیقت را دریافت کرده بودند و آثار خوبی هم ابداع شده بود؛ کمااینکه بعد از انقلاب هم آثاری داریم که رَب هنرمندان نفس اماره و شیطان بوده و به این فرمایش حضرت امام عمیقاً توجه نشده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست انجمن عکاسان مطبوعاتی برای دستگیری عاملان زورگیری عکاس


انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران خواستار دستگیری عاملان حمله به محمد دلکش عکاس خبری که بامداد ۱۳ خردادماه توسط زورگیران مورد حمله خونین قرار گرفت، شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازدید «علی عسکری» از بخش‌های تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رئیس رسانه ملی صبح پنجشنبه ۱۳ خرداد با حضور در بخش‌های مختلف سازمان که در تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فعال هستند، در جریان آخرین اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، علی عسکری رئیس رسانه ملی صبح روز پنجشنبه ۱۳ خرداد با حضور در ساختمان سیما، از استودیوی ۱۱، محل برگزاری مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بازدید کرد و شخصاً پای اجرای ضبط آزمایشی مناظره نشست و مراحل مختلف آن را به دقت زیر نظر گرفت.

رئیس سازمان صداوسیما بعد از اجرای ضبط آزمایشی مناظره، نکاتی را به معاونان سیما، سیاسی و توسعه و فناوری رسانه متذکر شد تا مناظرات با دقت مضاعف و در نظر داشتن حساسیت‌ها برگزار شود.

علی عسکری قرار است از معاونت صدا و برخی بخش‌های معاونت سیاسی نیز بازدید کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایتی از یک دیدار موسیقایی محرمانه/امام(ره)درباره موسیقی چه گفت؟


مرحوم احمد علی راغب در کتاب خاطرات شفاهی‌اش به دیدار خود و تعدادی دیگر از هنرمندان با حضرت امام خمینی (ره) اشاره و دیدگاه‌های ایشان پیرامون موسیقی و سرود را مرور کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «ارتباط فرانسوی»


«ارتباط فرانسوی» فیلمی جنایی و مهیج به کارگردانی «ویلیام فریدکین» است که با اقتباس از کتابی به همین نام اثر «رابین مور» ساخته شد. منتقدان، سینماگران و مخاطبان بارها این فیلم را تحسین کردند و توانست برای کارگردانی، فیلمنامه، بازیگر مرد و بهترین فیلم، برنده اسکار شود. ویلیام فریدکین آمریکایی دو سال بعد دیگر اثر تحسین‌شدۀ خود یعنی «جن‌گیر» را ساخت و برنده گلدن گلوب و نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد. موسیقی «ارتباط فرانسوی» ساخته آهنگسازی کمترشناخته‌شده به نام «دون الیس» است؛ آهنگسازی که در سال ۱۹۷۸ در سن ۴۴ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر فرهنگ یک جامعه درست شود، اقتصاد هم درست می‌شود/هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری از فرهنگ صحبتی نمی‌کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رضا کیانیان در حاشیه جشنواره جهانی فیلم فجر، از لزوم توجه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به مقوله فرهنگ گفت.

به گزارش سینماپرس، رضا کیانیان بازیگر سینما، در گفت و گو با خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی خود از جشنواره جهانی فیلم فجر امسال گفت: ما کوشش کردیم که این جشنواره را به خوبی برگزار کنیم و این مخاطبان هستند که باید ما را ارزیابی کنند.

وی اظهار کرد: امسال جشنواره ما در سطح جهان الف شد که پیش از این تنها ١۵ کشور توانسته بودند، به این مقام دست پیدا کنند.

کیانیان تصریح کرد: مقامی که ما به دست آوردیم همانند آن است که در جام جهانی برنده شده باشیم؛ اما چون در کشور ما افتخارات فرهنگی عمومی نمی‌شوند، این اتفاقات مهم دیده نمی‌شوند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر هیچکدام از نامزدهای ریاست جمهوری از فرهنگ صحبتی نمی‌کنند و همگی از اقتصاد می‌گویند. در حالی که اگر فرهنگ یک جامعه درست شود، اقتصاد هم درست می‌شود.

بازیگر فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» گفت: ما در جهان اعتبار سینمایی داریم. به همین جهت سیاپف به ما نمره الف داد؛ چون ما خرجی نکردیم و سیاست بازی هم نکردیم. ما ۱۳۰ سال است که فیلم‌های فرهنگی داریم. ما نیاز داریم که کاخ فرهنگی داشته باشیم. چرا آن را نمی‌سازیم!؟

وی در پایان درباره اهمیت توجه به تئاتر هم گفت: دولت باید دست تئاتر را بگیرد؛ مادر سینما الان بی پناه است. امیدواریم که به این مسائل بیشتر توجه شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری نخستین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ در روز شنبه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پیرو مصوبه جدید کمیسیون تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که نهم خرداد به ریاست وزیر کشور برگزار شد زمان برگزاری مناظره‌های انتخاباتی تغییر کرد.

به گزارش سینماپرس، مصوبه کمیسیون تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به این شرح است:

پیرو مصوبه جدید مورخ نهم خرداد ۱۴۰۰، کمیسیون تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در چهارمین نشست خود به ریاست وزیر کشور مبنی بر لزوم تغییر روزهای پخش زنده سه مناظره نامزدهای انتخابات و با توجه به بررسی‌های انجام شده، زمان مناظره‌های مذکور برای روزهای شنبه ۱۵ خرداد، سه شنبه ۱۸ خرداد و شنبه ۲۲ خرداد تعیین می‌شود؛ لذا سازمان صدا و سیما ضمن تمهید و اقدام لازم برای برگزاری این مناظره‌ها فورا مراتب را به نامزدها و نمایندگان آن‌ها اطلاع دهد.

مدت زمان مناظره‌های انتخاباتی هر کدام سه ساعت خواهد بود.

پیش از این، قرار بود مناظره‌های انتخاباتی دوشنبه ۱۷، جمعه ۲۱ و سه شنبه ۲۵ خرداد برگزار شود.

مشاهده خبر از سایت منبع