X

بایگانی خرداد 26, 1400

دفتر سینمایی

بررسی ارتباط صنایع میان دستی و لباس


سومین نشست نمایشگاه ملی مد، لباس و صنایع دستی در تاریخ ۲۶ خردادماه با موضوع «ارتباط صنایع‌دستی و لباس» با حضور الناز حدیدی (مدرس دانشگاه و مدیر موسسه طراحان مد) برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) انتخاباتی شد


دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به مناسبت فرارسیدن روز ۲۸ خرداد با شعار «️برای ایران به صف شویم» رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مجید مجیدی» از «خورشید» می‌گوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه تلویزیونی «سینما آی‌فیلم» این هفته به فیلم سینمایی «خورشید» به‌ کارگردانی مجید مجیدی اختصاص دارد.

به گزارش سینماپرس، «سینما آی‌فیلم» این هفته، چهارشنبه ۲۶ خردادماه به نقد و بررسی فیلم سینمایی «خورشید» می‌پردازد و با عوامل آن همچون مجید مجیدی نویسنده و کارگردان، مهدی بدرلو مجری طرح و مدیرتولید، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، محمدمهدی موسوی و ابوالفضل شیرزاد بازیگران نوجوان این اثر سینمایی، محمدحسن داوودی مدیر مدارس صبح رویش و محمدرضا مقدسیان منتقد گفتگو کرده است. فیلم سینمایی «خورشید» به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی و تهیه کنندگی مشترک امیر بنان و مجید مجیدی در سال ۹۸ تولید و ساخته شد و توانست جوایز داخلی و بین‌المللی بسیاری را از آن خود کند. اکران این فیلم سینمایی از نوروز ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا کنون ادامه دارد. «خورشید» روایتگر داستان پسربچه‌ای ۱۲ ساله به نام علی و دوستانش است که برای کمک به خانواده‌هایشان به سختی کار می‌کنند و برای گذران زندگی برخی مواقع جرائم کوچکی نیز انجام می‌دهند. علی توسط فردی برای پیدا کردن یک گنج که زیر مدرسه‌ای پنهان شده مامور می‌شود و… جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، محمدمهدی موسوی، ابوالفضل شیرزاد، علی غابشی، مانی غفوری، صفر محمدی، علی تقوازاده، بابک لطفی خواجه پاشا و یوسف صفری بختیاری بازیگران این فیلم هستند. برنامه «سینما آی‌فیلم» به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشورمان می‌پردازد و فیلم‌های در حال اکران سینما و موضوعاتی مانند میزان فروش هفتگی و روزانه فیلم‌ها را بررسی می‌کند. این برنامه به چهار زبان فارسی، فارسی دری، انگلیسی و عربی روی آنتن می‌رود. برنامه «سینما آی‌فیلم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عطا جاوید و اجرای حسام فروتن، چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود و تکرار آن روز پنجشنبه ساعت ۰۷:۳۰ صبح و ۱۹:۳۰ شب پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیام تسلیت رئیس حوزه هنری به رئیس سازمان ساترا


رئیس حوزه هنری، در پیامی درگذشت پدر سیدصادق امامیان رئیس ساترا را تسلیت گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگران «گیسو» حاضر به ادامه همکاری با «منوچهر هادی» نیستند/پلتفرم هم نظر مساعدی به همکاری دوباره ندارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هومن کبیری تهیه‌کننده سریال «گیسو» یا همان «عاشقانه ۲» درباره همکاری اجباری خود با منوچهر هادی به عنوان کارگردان این سریال و چالش‌های پیش رو برای ادامه این همکاری گفت.

به گزارش سینماپرس، این روزها شبکه نمایش خانگی تقریباً به تعداد روزهای هفته سریال دارد و هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند مخاطب یک مجموعه نمایشی قرار بگیرد. نوعی میدان رقابتی نفسگیر ایجاد شده است که در آن معدود سریال‌هایی می‌توانند پیروز رقابت قرار گیرند که نفس به نفس مخاطبشان حرکت کنند. سریال‌هایی که از همان قسمت اول و دوم سعی دارند نبض مخاطب را به دست گیرند و با درام‌هایی معمایی از بستر یک ملودرام روتین و خانوادگی فراتر روند.

«گیسو» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه‌کنندگی هومن کبیری یکی از سریال‌هایی است که مدتی است در شبکه نمایش خانگی عرضه شده است، فصل اول این سریال با نام «عاشقانه» در سال‌های ۹۵ و ۹۶ توزیع شد و مدتی است فصل دوم آن در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است.

منوچهر هادی کارگردانی این سریال را بر عهده دارد که هنوز بسیاری از مخاطبان ناکامی «دل» و ماجرای آب بستن به این سریال را از او به یاد دارند. «گیسو» حالا تجربه بعدی این کارگردان بعد از «دل» است که شاید برای بسیاری تعجب برانگیز باشد که چطور بعد از آن ناکامی سریال دیگری به این کارگردان سپرده شد.

هومن کبیری تهیه کننده «گیسو» یا فصل دوم «عاشقانه» در گفتگویی صریح و انتقادی با خبرگزاری مهر از روند پیش تولید و تولید این سریال می‌گوید و اینکه چرا بعد از ناکامی‌های پی در پی منوچهر هادی همچنان این سریال را با کارگردانی او به تولید رساندند.

این تهیه کننده با کارگردانان مختلفی همکاری داشته و در پروژه‌های کارگردانانی چون داوود میرباقری و حسن فتحی حضور داشته است. او همچنین با کارگردانانی چون احسان عبدی‌پور همکاری داشته و به خاطر این همکاری برای ساخت فیلم «همسنگار» از بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش فیلم‌های ویدئویی را دریافت کرده است.

کبیری در این گفتگو مهر به صراحت به پرسش‌ها و نقدها نسبت به همکاری با منوچهر هادی و خروجی این همکاری پاسخ داده است.

متن این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

* این روزها سریال‌های مختلفی در شبکه نمایش خانگی عرضه می‌شوند سریال‌هایی که برخی از همان قسمت اول نظر مخاطب را هم جلب کرده‌اند و برخی تا پایان هم موفق نبودند. به نظر خود شما سریال «گیسو» توانسته است با وجود هزینه‌های کلانی که برای آن صورت گرفته است به آن میزان از اقبال مخاطب که می‌خواستید دست یابد؟

برای ارزیابی این مهم باید تا پایان پخش این بخش از پروژه تحمل کرد با این حال آنچه که برای هر کارشناسی قابل تشخیص است همین است که در این پروژه از امکانات و حضور بازیگران چهره و سایر موارد کمک گرفته شده است تا مولفه‌های یک سریال در جایگاه پربیننده را داشته باشد. البته عرضه چندین سریال در سبد شبکه خانگی در شرایط فعلی بی تاثیر نیست با این حال انتظارات ما هم خیلی بالاتر بود.

مجبور به همکاری با منوچهر هادی شدیم! / گلزار و سیدی ادامه نمی‌دهند
هومن کبیری در کنار محمدرضا گلزار در پشت‌صحنه «گیسو»

* فکر می‌کنید در شرایط امروز صرفاً استفاده از بازیگران چهره برای داشتن ویترینی خوش رنگ و لعاب در سریال‌ها جواب می‌دهد چون ظاهراً «گیسو» بیشتر از این مولفه بهره گرفته است؟

سریال «گیسو» اثری اجتماعی و بازیگر محور است. نوعاً کارگردان‌های مطرح هم از چهره‌های شناخته شده، محبوب و مستعد استفاده می‌کنند. به عنوان مثال مجید مجیدی در جایی از محمدرضا رضا گلزار برای افتتاحیه فیلمش دعوت می‌کند بنابراین استفاده از چهره‌ها متناسب با قصه، شخصیت‌پردازی و ساختار اثر اجتناب‌ناپذیر است چون برخی بازیگران عامل موفقیت و استقبال گسترده از فیلم می‌شوند و موجب توجه بیشتر مخاطبان به اثر می‌شوند.

سریال دیگر منوچهر هادی به نام «دل» که علیرغم اینکه بازیگران خوبی داشته است به خاطر کیفیت اثر به یک مثال تبدیل شده است. پس نتیجه می‌گیریم صرفاً حضور بازیگران مطرح نمی‌تواند تضمینی برای ارائه یک سریال موفق باشد * مجید مجیدی کارنامه‌ای داشته است که اتفاقاً در آن بیشتر استعدادهای جدید و چهره‌های ناشناخته را معرفی کرده است با این حال سوال من این است که چرا سریال «گیسو» صرفاً روی بازیگران سرمایه‌گذاری کرده تا عوامل دیگر نکته‌ای که معمولاً در فیلم و سریال‌های منوچهر هادی وجود دارد و قصه و فرم مورد غفلت قرار می‌گیرد.

آقای هادی دو سریال در نمایش خانگی داشته که سریال «عاشقانه» و «دل» بوده است. «عاشقانه ۱» که با همین تیم جلو رفت و در برقراری ارتباط با مخاطب بسیار موفق بود. بازیگران ستاره و سناریو جذاب و عاشقانه و البته فقر تولید سریال در نمایش خانگی و انگیزه وافر کارگردان به خاطر حضور چهره‌ها در موفقیت اثر بی تاثیر نبوده است. پرواضح است برای هر کارگردان تجاری ساز این فاکتورها فرصتی طلایی است.

من علاوه‌بر قصه و محتوای سریال از عوامل موفقیت فصل اول عاشقانه به ویژه بازیگران بهره کافی بردم و همه چیز مهیای ساخت یک اثر کیفی بود و اساساً هر کارگردان دیگری می‌توانست با ما همکاری کند. البته نه اینکه اهمیت نداشته باشد که چه کسی کارگردانی کند ولی لازم نبود سرآمد باشد. سریال دیگر منوچهر هادی به نام «دل» که علیرغم اینکه بازیگران خوبی داشته است به خاطر کیفیت اثر به یک مثال تبدیل شده است. پس نتیجه می‌گیریم صرفاً حضور بازیگران مطرح نمی‌تواند تضمینی برای ارائه یک سریال موفق باشد.

* دقیقاً به دلیل کیفیت پایین سریال «دل» که به قول شما به یک مثال البته از نوع «بسیار ضعیف» تبدیل شده است می‌خواهم بدانم چرا فصل دوم سریال «عاشقانه» یا «گیسو» با این کارگردان به تولید رسید؟

در زمانی که من با آقای هادی قرارداد برای کارگردانی سریال گیسو بستم او سریال موفق «عاشقانه ۱» را با تهیه کنندگی من در کارنامه‌اش داشت و در حال فیلمبرداری سریال «دل» بود که هنوز به پخش نرسیده بود و ما نتیجه و خروجی کار را ندیده بودیم. فیلم سینمایی پرفروش «رحمان ۱۴۰۰» را هم روی پرده داشت. من مثل همه تهیه کنندگان روش و منش خودم را در ساخت سریال دارم و جامعه هدف من در جذب مخاطبان همه اقشار هستند. با این حال با گذشت چند روز پس از عقد قرارداد و پرداخت کل دستمزد کارگردانی فصل اول «گیسو» به او فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» توقیف شد و پس از چند ماه هم سریال «دل» پخش شد که البته نیاز به توضیح ندارد! و قسمت آزار دهنده اینکه علیرغم انتقادات گسترده نسبت به سریال «دل» جناب هادی همچنان مدافع جدی کیفیت اثر بودند. به هر ترتیب در چنین مواقعی تهیه کننده در عمل انجام شده قرار می‌گیرد و باید پاسخگوی مطالبات پخش و قراردادهای منعقده باشد.

مجبور به همکاری با منوچهر هادی شدیم! / گلزار و سیدی ادامه نمی‌دهند

* دلیل اصرار به کار با هادی را از این حیث می‌پرسم که شما پیش از این در پروژه‌های بزرگی با کارگردانان مهمی چون حسن فتحی و داوود میرباقری کار کرده‌اید.

سلیقه من در سریال سازی جناب حسن فتحی و استاد داوود میرباقری است که پیش‌تر همکاری درخشانی داشتیم. با جوان‌ترها مثل احسان عبدی‌پور هم که پیش از این کار کرده‌ام انگیزه‌ای جز ارائه یک اثر فاخر و تاثیرگذار ندارم و نتیجه روشن است.

به خاطر یکی دو اثر اخیر آقای هادی، از سوی پلتفرم برای کارگردانی ایشان تردیدهایی به وجود آمد و البته یک بار هم منجر به فسخ قرارداد شد * پس به دلیل همان تعهد به عمل انجام شده با منوچهر هادی همکاری کردید یا مولفه‌های دیگری هم داشتید؟

به عنوان یک تهیه‌کننده معیارهایی همچون فیلمنامه برای من مهم است. من به صورت اتفاقی در مسیر پروژه زمین خورده «عاشقانه ۱» قرار گرفتم که به دلیل مشکلات تهیه کننده پنج قسمت فصل اول در مسیر تعطیلی قرار گرفته بود و من ادامه کار را به تولید رساندم. فصل اول این سریال تجربه موفقی بود و با همکاری صمیمانه بازیگران و عوامل حرفه‌ای در زمان خود از کشش و جذابیت قابل توجهی برخوردار بود. با توجه به ساختار قصه و نوع شخصیت پردازی و البته بازیگر محور بودن همچنان ترجیح اخلاقی من و همکارانم این بود که کارگردان فصل اول عاشقانه فارغ از قضاوت‌ها و فضای منفی متاثر از توقیف «رحمان ۱۴۰۰» و بازتاب‌های متفاوت مربوط به سریال «دل»، کارگردانی «گیسو» را بر عهده بگیرد با این امید که شاید تلخی تجربیات گذشته انگیزه بیشتری برای ارتقاء سطح کیفی سریال باشد.

البته من هیچ گاه قصد ساخت فصل دوم عاشقانه را نداشتم اما رشد و توسعه و میزان استقبال مخاطبان از محتوی پلتفرم‌ها و البته همراهی و مشارکت آنان در تهیه و تولید سریال‌ها توجه بسیاری از دست‌اندرکاران سریال و سینمای ایران را به پدیده وی او دی یعنی سامانه نمایش درخواستی جلب کرد. اینها بهانه‌ای شد علیرغم میل باطنی من فصل دوم عاشقانه با عنوان گیسو به طور جدی از طرف دوستان و همکاران به ویژه محمدرضا گلزار مطرح شود و در دستور کار قرار بگیرد. من هم ترغیب شدم چرا که مقدمات کار فراهم بود و به اصطلاح اسب زین شده‌ای بود.

این در شرایطی بود که به خاطر یکی دو اثر اخیر آقای هادی، از سوی پلتفرم برای کارگردانی ایشان تردیدهایی به وجود آمد و البته یک بار هم منجر به فسخ قرارداد شد. به هر حال با همه این پالس های منفی، در زمانی که مصمم به تعویض کارگردان بودم، محمدرضا گلزار نکته‌ای را مطرح کرد که شاید اگر فرصت جدیدی به کارگردان بدهیم و موجب دل‌شکستگی نشویم اتفاق خوبی رخ دهد و بگذریم که خود گلزار هم بعداً از این اتفاق پشیمان شد.

* یعنی حتی پلتفرم هم به دلیل کیفیت پایین آثار منوچهر هادی برای ساخت «گیسو» دچار تردید شده بود اما شما همچنان ادامه دادید؟

پلتفرم ملاحظاتی در خصوص کارگردان داشت اما از آنجا که تصمیم درباره اثر بر عهده اینجانب بود ضمن توجه به درخواست‌های پلتفرم تصمیم نهایی را هم خودم گرفتم.

مجبور به همکاری با منوچهر هادی شدیم! / گلزار و سیدی ادامه نمی‌دهند

* برخی از بازیگران «دل» پس از آن سریال از قصه و ساختار کار گلایه کردند این همکاری دوباره با همین کارگردان عجیب نبود؟

چند نفری تمایل نداشتند جلوی دوربین منوچهر هادی بروند، البته یکی دو نفر به دلایل حرفه‌ای و حضور در فصل اول مجاب شدند و یکی دو نفر هم عطایش را به لقایش بخشیدند. تنها کسی که هنوز از کارگردانی منوچهر هادی رضایت داشت فرزاد فرزین عزیز و بامحبت بود.

بعد از سریال «دل» سخت‌گیری‌های دفتر نمایش خانگی چند برابر شد و به طبع بعد از مشکلات حقوقی و قضائی «رحمان ۱۴۰۰» سازمان سینمایی رغبتی برای صدور پروانه ساخت با کارگردانی منوچهر هادی نداشت * سوال اصلی من هنوز اینجاست که وزارت ارشاد چطور به این سریال پروانه ساخت داد چون در زمانی اتفاق افتاد که تغییرات مختلفی در حال شکل‌گیری بود و انتقادات مختلفی نسبت به منوچهر هادی و کیفیت محتوایی و ساختاری آثار او مطرح می‌شد؟

تقریباً بعد از سریال «دل» سخت‌گیری‌های دفتر نمایش خانگی چند برابر شد و به طبع بعد از مشکلات حقوقی و قضائی «رحمان ۱۴۰۰» سازمان سینمایی رغبتی برای صدور پروانه ساخت با کارگردانی منوچهر هادی نداشت. اما با توجه به حساسیت‌های فصل اول و تغییر رویکرد در قصه در فصل دوم و البته تمایل من و عوامل ساخت و پیگیری‌ها و جلسات مکرر با مدیران ذی‌ربط در سازمان سینمایی با تضمین نکات محتوایی و ساختاری با حضور او برای کارگردانی این پروژه موافقت شد و از اسفند ۹۸ پروانه ساخت به تدریج صادر شد. چند بازیگر اصلی اعلام آمادگی کرده بودند به جز هومن سیدی علی‌الخصوص بعد از ساخت سریال قورباغه و موفقیت‌های بی‌شمارش شخصاً به واسطه لطف و اعتمادش به من و اینکه دعوت من را پذیرفت از ایشان سپاسگزارم.

* البته باعث تعجب هم هست کسی که خودش صاحب سبک است و قورباغه را ساخته است در این سریال حضور داشت.

شاید نتوان چالشی را که به عنوان تهیه کننده در پشت صحنه برای راضی کردن بازیگران داشتم توضیح دهم اما همانطور که گفتم تقریباً جز یکی دو نفر هیچکس راضی به همکاری دوباره نبود به هر حال هومن سیدی و البته عزیزان دیگر به خواست من و گروه احترام گذاشتند، این آداب انسان‌های حرفه‌ای است و من همین جا از همه بازیگران و عوامل متشکرم.

* یکی از مولفه‌های حاشیه‌ای سریال‌های شبکه خانگی دستمزدهای آنهاست که حتی گاهی بازیگران را ترغیب می‌کند در پروژه یا علی رغم میل باطنی شان حضور پیدا کنند. می‌توانید درباره دستمزدهای این سریال توضیح دهید به طور مثال برای گلزار بیشتر از عرف دستمزدها پرداخت شد؟

من به محمدرضا گلزار دستمزد دو سال پیش او را پرداخت کردم و او هم فروتنانه پذیرفت.

* یکی از نقاط ضعف سریال در فصل دوم قصه‌ای است که نتوانست مخاطب را به درستی درگیر کند هرچند شنیده شد که متن بارها بازنویسی شده است اما چرا همچنان فیلمنامه نتوانست از کشش و درام و استحکام کافی برخوردار شود؟

در این فصل برای ارتقای کیفیت قصه رحمان سیفی آزاد به سریال اضافه شد و نویسندگان و فیلمنامه تحت نظارت مدیریت هنری پروژه جناب سیفی آزاد چند مرحله بازنویسی کردند. البته در خصوص قصه محدودیت‌های زیادی به ما وارد شد که بخشی از آن قابل درک بود و اینکه با توجه به حواشی قبلی باید از یک داستان عاشقانه به معمایی حرکت می‌کردیم. بر همین اساس تغییراتی هم لحاظ شد و علت اصلی حذف آقای فرزاد فرزین تغییر قصه به سمت معمایی بود که توسط رحمان سیفی آزاد مشاور هنری صورت گرفت. یعنی علی رغم اینکه او اولین نفر بود که از حضور در پروژه استقبال کرده بود طراحی معمایی کار باعث شد نقش وی کلاً از سناریو حذف شود.

* دلیل تمرکز روی شخصیت گیسو و بازگرداندن او به قصه با استفاده از شخصیت هانیه توسلی چه بود؟

به طور طبیعی با توجه به برند «عاشقانه» و «گیسو» مسئله جدی شخصیت پردازی گیسو با توجه به مهاجرت بازیگرش در فصل اول بود.

* و در نهایت ممکن است ساخت این سریال به فصل بعد برسد؟

باید تا پایان سریال صبر کنیم و متناسب با بازخوردها و نظر مخاطبین تصمیم بگیرم ولی آنچه که کاملاً مشخص است به دلیل اینکه بازیگران اصلی هومن سیدی و محمدرضا گلزار که فصل اول «گیسو» هم با ضمانت من قبول به حضور کردند حاضر به ادامه همکاری با جناب هادی نیستند و پلتفرم هم نظر مساعدی به همکاری دوباره با ایشان در «گیسو» ندارد و با اینکه من از صمیم قلب او را دوست دارم اگر فصل بعدی در کار باشد به دلایل فوق در خدمت این کارگردان نخواهیم بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مانی رهنما خواننده تیتراژ «زد و بند» شد/ روایت تلاش برای بقا


مانی رهنما خواننده تیتراژ فیلم سینمایی «زد و بند» به کارگردانی داوود نوروزی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادامه فیلمبرداری «آهوی من مارال» برای «شبکه نمایش خانگی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلمبرداری سریال شبکه نمایش خانگی «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده که فیلمبرداری آن در «خجیر» آغاز شده بود این روزها در لوکیشن «شکارگاه» ادامه دارد.

به گزارش سینماپرس، سعید خندق آبادی و بهروز خوش رزم تهیه این سریال شبکه نمایش خانگی را بر عهده دارند.

در خلاصه قصه این سریال آمده است؛ ناصرالدین شاه، دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهو چشمی، چون باد از راه رسیده و چون برق می‌گذرد و به دنبالش حال سلطان، صاحبقران می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مانی رهنما برای «زد و بند» خواند + اولین تصاویر


با صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی «زد و بند»، مانی رهنما به عنوان خواننده تیتراژ این فیلم معرفی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جرییات پروژه «کاروان آوای رضوی»/ عرض ارادت موسیقایی به اهل بیت(ع)


مرکز آفرینش‌های هنری بسیج با مشارکت چند مجموعه فرهنگی-خدماتی بخش خصوصی اقدام به راه‌اندازی پروژه «کاروان آوای رضوی» در دهه کرامت کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: وزیر آموزش و پرورش در نشست هیأت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت» را «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» دانست.

به گزارش سینماپرس، محسن حاجی‌میرزایی؛ روز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ در نشست هیأت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: وقتی به مسایل دیروز، امروز و فردای کشور می‌اندیشم، هیچ راهی بهتر از بهره‌مندی از نیروی انسانی با کیفت و مناسبات خوب بین آن‌ها، برای حل مشکلات، پیدا نمی‌کنیم.

وی افزود: میزان تعهد یک جامعه به پیشرفت را باید در میزان توجه آن به «نیروی انسانی با کیفیت» و «ساماندهی با کیفیت مناسبات بین انسان‌ها»، جست‌وجو کرد؛ در تقسیم‌بندی ملی نیز کار «تربیت نیروی انسانی با کیفیت» را به نظام تعلیم و تربیت سپردند تا شخصیت فردی و ملی، در این نظام پرورش یابد و پایه‌گذاری تمدن و فرهنگ شکل گیرد.

وزیر آموزش و پرورش خدمت در این حوزه تعلیم و تربیت را یکی از درخشان‌ترین خدمت‌ها، توصیف کرد و افزود: «تریبت انسان‌ها» مسئولیتی سنگین و خطیر است؛ هرچند در این مسیر تنها نیستیم و نهادهای دیگری از جمله «خانواده» نیز سهیم هستند، اما مسئولیت ما با سایر نهادها کاملا ًمتمایز است، زیرا فلسفه وجودی ما انجام چنین مسئولیتی است؛ در صورتی که سایر نهادهای سهیم در تربیت انسان‌ها، صرفاً برای این مأموریت ایجاد نشده‌اند.

راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است

وی ادامه داد: به عنوان نهاد بزرگ تعلیم و تربیت، مأموریت‌ها را بین بخش‌های مختلف تقسیم کرده‌ایم؛ معتقدم جذاب‌ترین، خلاقانه‌ترین، شوق‌انگیزترین و هموارترین بخش مأموریت ما به «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» سپرده شده است.

عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: هرچند نتایج کار با کودکان، بسان پروژه‌های عمرانی و احداث یک برج بلند، قابل مشاهده نیست، اما می‌شود انسانی را تربیت کرد که در همه جهان، دیده شود.

او بر تلاش برای رسیدن «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» به جایگاه واقعی خود، تأکید و عنوان کرد: در این دوران که بسیاری از اهداف نظام تعلیم و تربیت تحت تأثیر «کنکور» و «تفکر دانش محوری» با اخلال مواجه شده است، انتظار می‌رود در مجموعه کانون با استفاده از نیروی انسانی با کیفیت، برای تحقق اهداف نطام تعلیم و تربیت، بیش از پیش تلاش شود.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، «تربیت افراد برای زندگی سالم‌تر و بهتر»، «هدف اصلی نظام تعلیم و تربیت» است و آن چه در مدارس آموزش داده می‌شود در راستای «بهتر زیستن» است تا افراد بتوانند در آینده مستقل باشند و از حقوق خود و جامعه، به خوبی دفاع کنند و به قابلیت‌های ممتاز درون خود، دست یابد.

راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است

وی «آماده کردن دانش‌آموزان برای یک زندگی شرافتمندانه» را کوتاه‌ترین توصیف از اهداف سند تحول عنوان و اذعان داشت: هر چند کار کردن در گستره نظام تعلیم و تربیت به سهولت امکان‌پذیر نیست، اما «راه میانبر تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت»، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود بیش از ۶۰هزار مدرسه ابتدایی، اظهار کرد: دانش‌آموزان مخاطبان کانون هستند و حق آن‌هاست که استعدادهایشان کشف شود، بنابراین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید ابزارهایی داشته و جذابیت‌هایی ایجاد کند تا دانش‌آموزان آزادانه آن را انتخاب و استعدادهای خود را شکوفا کنند.

عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: «توسعه کتاب و فرهنگ کتابخوانی» امری مهم و ضروری است، که کانون باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

حاجی‌میرزایی افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، باید شرایط حضور بزرگان این عرصه را در کانون مهیا کند تا هریک از بزرگان و متخصصان کودک و نوجوان، به درخشش استعدادهای دانش‌آموزان کمک کنند.

یادآوری می‌شود در ابتدای این نشست، مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گزارشی از عملکرد و برنامه‌های کانون ارائه کرد و سپس مهدی ارگانی، مجید مجیدی، افشین علا و علی زرافشان اعضای هیأت مدیره کانون‌ به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

مشاهده خبر از سایت منبع