X

بایگانی خرداد 28, 1400

دفتر سینمایی

متاسفانه هیچ چیز سر جای خودش نیست/وضع هنرستان های موسیقی، در صدا و سیما و دانشگاه هنر بسیار اسفناک است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی رهبری خطاب به رئیس جمهور آینده گفت: متاسفانه هیچ چیز سر جای خودش نیست. وضع هنرستان های موسیقی، صدا و سیما و دانشگاه هنر بسیار اسفناک است. چرا باید اینجور باشد مادامی که بودجه شان نسبت به قبل هم بهتر شده است.

به گزارش سینماپرس، علی رهبری، آهنگساز و رهبر ارکسترهای معروف جهان خواسته های خود از رئیس جمهور آینده را با فارس در میان گذاشت. این موسیقیدان جهانی که دلی پر از دولت رو به پایان آقای روحانی دارد گفت: من از رئیس جمهور آینده تقاضا دارم ببینند در دوره آقای خاتمی، آقای احمدی نژاد و آقای روحانی چه اشتباهی کرده اند که این آب گل آلودتر شده است. اینکه همان گروه از اول امور را به دست گرفتند و متاسفانه حتی در دوران آقای احمدی نژاد باز هم تمام اختیارات به آنها واگذار شد. در دوره آقای روحانی هم که تبلیغ کرده بودند که می خواهند موسیقی را سر و سامان بدهند، ارکستر سمفونیک را تقویت کنند، باز هم با همان گروه که در قالب شورا و هیات امنا کار کردند. و اگر شما هم بخواهید از همین سیستم و همین افراد استفاده کنید باز هم اوضاع بدتر خواهد شد.

یک گروهی مافیایی حدود ده نفری در تمام این سالها تمام اختیاراتی را که رئیس جمهور و وزیر در حوزه موسیقی دارند از دستشان گرفته اند و تصمیمات بزرگ را آنها اتخاذ می کنند. حالا این مساله به کنار، چیزی که بیشتر ناراحت کننده است این مساله است که این افراد سطح بسیار پایینی از نظر موسیقی دارند و موسیقی را در سطح همان خودشان و دوستانشان نگه داشته اند. و نکته دیگر اینکه بودجه ای که خیلی هم بالا نیست و متوسط هست همان را هم تقریبا بین دوستان و آشنایان خود تقسیم می کنند. بنابر این آقای رئیس جمهور آینده، شما خواهید دید که زندگی این ده نفر و چند تن از دوستانشان بسیار عالی است و حتی از اروپا هم بالاتر است ولی بقیه هنرمندان موسیقی ایران اوضاع چندان خوبی ندارند و از این پروژه ها و بودجه ها و فعالیت سازنده بی نصیب هستند.

من سه سال قبل از انقلاب ایران را ترک کردم. در سن و سال جوانی ۲۷ سالگی بالاترین پست ها را به من داده بودند. رئیس کنسرواتوار تهران و رئیس هنرستان عالی موسیقی ایران بودم. در کنار استادانی چون دهلوی، حنانه، پوتراب، ظریف، پایور و دیگر اساتید برجسته ایرانی کار می کردم و ریاست این دو بخش مهم موسیقی را برعهده داشتم، با این وجود بعد از سه سال استعفا دادم و ایران را ترک کردم. بزرگترین ایرادی که به مدیریت موسیقی قبل از انقلاب گرفتم این بود که کارهای شما نمایشی است و بودجه عظیمی خرج می شود ولی به مدارس موسیقی که پایه موسیقی مملکت بود رسیدگی نمی شد. و با وجودیکه تمام اختیارات را به من داده بودند ولی اعتراض کردم و نماندم. بعد که به اروپا رفتم و آنجا برنده مدال ها و مقام های جهانی رهبری ارکستر شدم و مسیر زندگی هنری ام عوض شد. ولی در تمام سی سالی که در خارج از کشور بودم مدام به این مساله می اندیشیدم و فکر می کردم که دولت برای موسیقی کاری نکرده و پول و بودجه ای خرج نکرده است. اخباری که به من می رسید همه منفی بود و اینجور به نظر می رسید که دولت به این بخش رسیدگی نمی کند.

ولی زمانیکه شانزده سال پیش برای اولین بار به ایران آمدم با کمال تعجب دیدم که حقیقت نداره و دولت مخارج زیادی را تقبل کرده و بودجه خوبی را برای آهنگسازی و ارکستر تخصیص داده است و این با چیزی که من در خارج از ایران می شنیدم که دولت و جمهوری اسلامی با موسیقی میانه ای ندارد و به موسیقی فاخر نمی رسد، به شدت مغایرت داشت.

بعد از مدت کوتاهی متوجه شدم آب موسیقی به شدت گل آلود است و موسیقیدانان حتی اگر در سطح بالایی هم باشند دارند در این آب گل آلود زندگی می کنند. پیگیری کردم و متوجه شدم بدترین اخلاق آشنا و فامیل بازی بر موسیقی ایران حاکم است. این شاید در اصل کردار نیکی باشد که آدم به بستگان و دوستانش احترام بگذارد ولی زمانیکه این احترام گذاشتن به دوست و فامیل بدین قرار باشد که بودجه و امکانات را بین دوستان و آشنایان خودشان تقسیم کنند بسیار ناشایست بوده و بسیار هم بر پیکره موسیقی ضربه زده و خواهد زد.

متاسفانه هیچ چیز سر جای خودش نیست. وضع هنرستان های موسیقی، در صدا و سیما و دانشگاه هنر بسیار اسفناک است. چرا باید اینجور باشد مادامیکه بودجه شان نسبت به قبل هم بهتر شده است.

اواخر دوره خاتمی دیدم که یکی از دوستانمان که علاقه ای به تدریس و اینچنین کارهایی نداشته یک ساختمان چند طبقه را در اختیارش گذاشته بودند که شما اینجا را به یک دانشگاه خصوصی موسیقی تبدیل کنید. این در حالی بود که همزمان با این بذل و بخشش و سپردن های نابجا به چنان فردی، استاد بزرگ مرحوم دهلوی، در شرایطی ناراحت کننده برای گذران امور زندگی اش از یک آموزشگاه به آموزشگاه خصوصی دیگر در رفت و آمد بود و تدریس می کرد تا این استاد کم نظیر بتواند نانی بخور و نمیر برای خانواده اش دربیاورد. آیا این سیستم و برنامه و کار فرهنگی درست بوده؟

همین گروه مذکور مسول تصمیم گیری در مورد تمام دانشگده های موسیقی بوده اند، این چیزی است که همه می دانند. خلاصه در تمام تصمیم گیری های وزارت ارشاد، صدا و سیما، دانشگاه، حوزه فیلم حضور دارند تا جاییکه شاید باورکردنی نباشد که همین عده همزمان در ۲۴ شورای مختلف حضور دارند و این به معنای تسلط کامل بر تمام امور موسیقی محسوب می شود.

حتی انتخاب معاون هنری وزارت ارشاد هم به توصیه و تحت اهرم قدرت این چند نفر تعیین می شود. اینها جشنواره موسیقی فجر که بزرگترین رویداد رسمی موسیقی کشور محسوب می شود را هم کاملا قبضه کرده اند. خلاصه به قول معروف جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است. یعنی اگر شما آقای رئیس جمهور جدید فقط اگر حتی جلوی اقدام اینها را بگیرید و کار دیگری نکنید باز هم خیلی به موسیقی این مملکت کمک کرده اید.

شش سال پیش که من مجدد مدیریت ارکستر سمفونیک را برعهده گرفتم متوجه شدم آقای روحانی علی رغم کارهایی که انجام داده اند وزحمت کشیدند و تبلیغ کردند که ما کارها را درست می کنیم ولی اصلا آشنایی ندارند که چه چیز در جریان است و چه چیزی برای مملکت خوب است، چیزی که من در کره جنوبی که سالها کار کرده ام یاد گرفتم و برای ارکستر سمفونیک خودمان به کار گرفتم. چیزی نمانده بود که برویم در مقر سازمان ملل با ارکستر سمفونیک جمهوری اسلامی ایران اجرا کنیم که خود رئیس جمهور هم خیلی از این قضیه خوشحال بودند ولی انقدر با سهل انگاری و عدم همکاری همین گروه، این کار به سرانجام نرسید. یا شش سال پیش که رئیس جمهور اتریش در کشورش اعلام کرد که ارکستر سمفونیک تهران می آید و فستیوال بروکنر شهر لینتس که دومین فستیوال مهم اتریش است، افتتاح می کند! این را هم متاسفانه با کارشکنی آ «عده انجام نشد و متاسفانه نه آقای رئیس جمهور متوجه شدند نه وزیر فرهنگ. و تاسف برانگیزتر این بود که به خاطر بی مسولیتی و عداوت اینها، به جای ما، ارکستر سمفونیک کره جنوبی برای این برنامه اعزام شد تا بار دیگر ما از یکی از مهم ترین رویدادهایی که منشا اعتبار جهانی برای موسیقی و فرهنگمان بود، جا بمانیم.

بعد از انقلاب تعداد موزیسین های خوب بسیار زیاد شده، بسیار بسیار نوازنده سازهای ایرانی و کلاسیک داریم که در نوع خود بسیار خوب هستند که متاسفانه اصلا به اینها رسیدگی نمی شود و در عین شایستگی در شرایط نامطلوب اقتصادی به سر می برند مادامیکه همان تیم ده نفره طی این سالها تمام بودجه ها را مصروف خود و تعدادی نوازنده و خواننده مشخص کرده اند. از سازهای ملی اصلا استفاده نمی شود. همین شوراها باعث شدند ارکستر سازهای ملی که بنیاد رودکی تاسیس کرده بود، به کار ادامه ندهد، در صورتیکه ارکستر سازهای ملی به مراتب مهم تر از ارکستر سمفونیک و ارکستر به اصطلاح ملی حال حاضر است. و من فکر می کنم این می تواند ا مهم ترین اقدامات شما رئیس جمهور جدید باشد که حتما آن را اجرایی کنید زیرا این سازهای ایرانی هستند که ما می توانیم به آن ها افتخار کنیم. و البته این هم باز به همان شوراها برمی گردد، چون پولی برایشان نداشت و همه اش زحمت بود، باعث برچیده شدن اینم ارکستر مهم شدند.

ارکستر ملی که یک ارکستر سمفونیک نیمه وقت هست باید به یک ارکستر بزرگ و درجه یک تبدیل شود ولی برود برای فعالیت در رادیو، جایی که باید آنجا باشد و بجای آن ما باید ارکستر سازهای ملی را به صورت جدی تاسیس و راه اندازی کنیم. من خودم حاضرم مسولیت این ارکستر سمفونیک سازهای ملی را برعهده بگیرم که از پایه با سازهای ایرانی یک ارکستر هشتاد نفره باشد. در صورتیکه ارکستر ملی فعلی که به هیچ وجه به ملت و مردم و موسیقی ملی و هیچی ارتباطی ندارد، به جای خود در رادیو برگردد. و دلیل این است که در تالار وحدت هفتصد الی هشتصد نفر می توانند به این ارکستر گوش کنند ولی در رادیو هزاران نفر به آن گوش می دهند. چیزی که قبلا با عنوان ارکستر گلها فعالیت می کرد.

همین نوازندگان ارکستر ملی اگر به همان شیوه که عرض کردم به رادیو بروند آنجا می توانند یک قرارداد درست و حسابی و حقوق مشخص و ثابتی هم داشته باشند و بسیار هم راضی تر خواهند بود.

آرزوی من تاسیس یک ارکستر ملی سازهای ایرانی هشتاد نفره است. تنها خواهشم از رئیس جمهور جدید این است که اوضاع موسیقی همچنان با شوراها و مشاورین اداره شود ولی نه این شورا و نه این افراد که در تمام این سالها تنها به فکر خود و اطرافیان خود بوده اند و متاسفانه بار موسیقایی بسیار ضعیفی هم دارند.

این افراد الان اگر در هر منصب دیگری بودند محاکمه و محکوم می شدند ولی در موسیقی این کار در موسیقی شاید امکان پذیر نباشد ولی در پزشکی و در ورزش و بسیاری امور دیگر، حتما می شود اینها را پیگیری کرد.

این را هم بگویم وقتی که چند سال پیش به ایران آمدیم از دوستانم خواهش کردم فراخوانی برای همکاری آهنگسازان ایرانی منتشر کنند و ما بیش از ۱۵۰ آهنگ از آهنگسازان مختلف و عمدتا جوان انتخاب کردیم و بعد دیدیم که ۵۰ آهنگ از آنها در سطح بسیار خوب هستند و آنها را برای شرکت جهانی ناکسوس ضبط کردیم تا جهان با هنر ایرانی ها بیشتر آشنا شود و مهمتر از همه مجالی برای آهنگسازان و هنرمندان جوان کمتر شناخته شده مان فراهم شود. در صورتیکه قبل و بعد دوران مدیریت من این بودجه تنها مصروف چهار تا پنج آهنگساز مشخص می شود که با رانت همیشگی، فرصتی برای فعالیت سیل عظیم هنرمندان بااستعداد باقی نمی گذارند. ازینرو مردم ما فکر می کنند که ما در ایران تنها چهار پنج نفر داریم که می توانند برای ارکسترهای بزرگ آهنگسازی کنند و برای سوژه های وطنی بنویسند.

متاسفانه بودجه هایی که از این طریق توسط بانک های مختلف به این معدود افراد داده شده، سر به فلک می کشد در صورتیکه ما حداقل ۵۰ آهنگساز جوان درجه یک داریم که اینها اصلا کوچکترین فرصتی برایشان ایجاد نکرده و نخواهند کرد.

نکته بعدی که د این سه دوره من شاهدش بوده ام، از نظر روابط فرهنگی، هیچ گونه ارتباط درست و حسابی بین وزارت ارشاد و وزارت امور خارجه نبوده است، فقط سطحی و ظاهری و نمایشی و اندک بوده است. وزارت امور خارجی یکی دیگر از کوتاهی هایش این است که به ارشاد در مورد هنرمندان و اهالی فرهنگ که در خارج در سطح جهانی برای ایران افتخارآفرینی می کنند اطلاع رسانی نمی کند. در مجموع باید گفت که وزارت امور خارجه برای نشان دادن چهره بین المللی کشورمان در مقوله فرهنگی و هنری هیچ کار قابل توجهی نکرده است.

متاسفانه چیزی که من همواره از مسولین بلند پایه فرهنگی کشور شنیده ام این است که در جواب به مطالبات ما برای ارتقاء جایگاه کشورمان می گویند «اینجا ایرانه»! یعنی ایران را شایسته آن جایگاه واقعی که باید باشد نمی دانند.

یکی از بدترین مواردی که در دوره آقای روحانی در مورد امور فرهنگی خارج از کشور دیدم این بود که مرحوم استاد «لطفی منصوری» رئیس چندین اُپرای دنیا چون ژنو بوده و با کارگردانان بزرگ دنیا کار کرد و همیشه هم به ایرانی بودنش افتخار می کرد، وقتی در دوره همین آقای روحانی درگذشت، حتی پیام تسلیتی هم نگفتند! یا استاد «هوشنگ استوار» از بزرگترین آهنگسازان ایرانی که ایشان هم درگذشتند که هیچ یک از مقامات ارشاد تسلیتی برای درگذشتن این آهنگساز بزرگ نگفتند. این چیزی نیست مگر بی کفایتی یک رئیس جمهور و تمام مسولینش مادامیکه از این کار که دیگر حتی نیاز به یک ریال هزینه هم نداشت از آن دریغ کردند.

خواسته بعدی من از رئیس جمهور آینده این است که لطفا به هیچ عنوان از مشاورین بیست سال گذشته تا الان، به هیچ عنوان استفاده نکنند زیرا این ها مسببین اصلی تمام این ناکارامدی ها و رانت ها بوده اند و چه جوانهایی که در عین شایستگی، تمام توانایی و علم و عملشان پایمال خواسته های مادی این عده شده است.

این گروههایی که عرض کردم اگر خوب دقت شود در بیست سال گذشته یا مستقیما یک پست مهمی را به یکی از دوستانشان داده اند یا با یک سیاست کاملا دقیق آن شخص را عوض کرده و دوست دیگری را گذاشته اند و آن دوست ثالث باز آمده و آن یکی را انتخاب و دعوت کرده و بعد در همان شوراهای مذکور مشغول بوده است. یعنی یا منتخب بوده یا انتخاب می کرده است! اکثر همین ها که همواره یا در شورا هستند یا مسولیت میگیرند حتی سوای این کار از بیرون هم به عنوان مشاور با همانها که ارتباط حسنه ای دارند به عنوان مشاور در جاهای متعدد دعوت به کار می شوند و هر کدام بجز پروژه های مختلف از چندین جا دستمزدهای قابل توجه دریافت می کنند و این چرخه معیوبِ معیوبِ معیوب همچنان ادامکه دارد به امید اینکه رئیس جمهور بعدی بیاید و به قول شاعر مردی از خویش برون آید و کاری بکند…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرجام طرح مجلس برای «مدیریت صداوسیما» چه خواهد شد؟! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظر کارشناسی خود را در زمینه طرح مجلس برای قانون مدیریت صداوسیما بیان کرد و آن را مخالف قانون اساسی و مبهم دانست.

به گزارش سینماپرس، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظر کارشناسی خود را در زمینه طرح مجلس برای قانون مدیریت صداوسیما بیان کرد و آن را مخالف قانون اساسی و مبهم دانست.

مجلس شورای اسلامی سال‌هاست به دنبال تدوین قانون مدیریت صداوسیما است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، درباره پیشینه طرح مجلس برای تدوین قانون مدیریت صداوسیما، آمده است:‌ «در ادامه تلاش‌ها برای تصویب قانونی جدید در زمینه اداره، نظارت و خط مشی سازمان صداوسیما در پنج مجلس گذشته، ۷۰ نفر از نمایندگان محترم مجلس یازدهم، طرحی را در این باره ارائه کردند. طرحی که در تلاش است تا تکلیف مجلس برای قانون‌گذاری در زمینه صداوسیما را به سرانجام برساند.»
طرح فعلی نمایندگان مجلس، در ادامه طرح نمایندگان مجلس‌های هشتم، نهم و دهم است. در این طرح جایگاه شورای نظارت بر صداوسیما تقویت شده و بر اساس آن قرار است صداوسیما در مقابل مشکلات پاسخگو کند.
صداوسیما مدت‌هاست به دلایل عمده‌ای در وضعیت مناسب مدیریتی قرار ندارد. سازمان از بیرون با رقبای جدی روبه‌رو است و از درون به دلیل ساختار بروکراتیک که در طول چند دهه باعث افزایش بی‌حد و حساب نیروی انسانی شده، اکنون با چالش‌های زیادی مواجه است. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به مشکلات صداوسیما از جمله رقیب قدرتمند یعنی فضای مجازی و اثربخشی پایین صداوسیما اشاره شده و تصریح شده که جایگاه صداوسیما در کلانشهرها با بحران روبه‌رو شده و نتوانسته به اهداف انقلاب نائل شود.
شاید مهم‌ترین دلیل برای وضعیت موجود صداوسیما این است که این سازمان چند دهه است بدون قانون اداره می‌شود. از سال ۱۳۶۸ که قانون اساسی بازبینی شد، تاکنون مجلس شورای اسلامی نتوانسته قانون مدونی برای اداره صداوسیما تصویب کند. مجلس در سال‌های گذشته بارها تلاش کرده که مدیریت صداوسیما را به صورت شورایی درآورد که این اقدام به خاطر تضاد آشکار با متن قانون اساسی بی‌سرانجام باقی مانده است. موضوعی که هنوز هم مجلس شورای اسلامی نتوانسته آن را در طرح اداره سازمان به طور کامل در نظر بگیرد. از همین رو مهم‌ترین ایرادی که مرکز پژوهش‌های مجلس به طرح قانون مدیریت صداوسیما وارد کرده، تعارض آن با قانون اساسی است.
همچنین مرکز پژوهش‌ها، با اشاره به اینکه طرح مجلس فاقد تعریف دقیق از اصطلاحاتی چون «پخش صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» است این ابهام را عاملی برای تداخل وظایف میان دستگاه‌های مختلف دانسته است.
افزایش اختیارات شورای نظارت بر صداوسیما همراه با کاهش اختیارات رئیس این سازمان که عملاً در طرح مجلس مجری دستورات شورای نظارت می‌شود نیز از مواردی است که مرکز پژوهش‌های مجلس بر روی آن دست گذاشته است.
مرکز پژوهش‌ها معتقد است طرح مجلس با قوانین بالادستی از جمله قانون اساسی مغایر است و در عین حال نمی‌تواند راه‌حل اساسی برای مشکلات صداوسیما ارائه دهد و کارآمدی صداوسیما با پیاده‌سازی این قانون افزایش پیدا نمی‌کند. در نهایت مرکز پژوهش‌های مجلس آب پاکی را روی دست طراحان قانون مدیریت صداوسیما می‌ریزد و می‌گوید این طرح امکان تصویب ندارد. به نظر می‌رسد ناتوانی نمایندگان مجلس از شناخت نحوه اداره صداوسیما و اقتضای قانونی موجود که در قانون اساسی به آن تأکید شده، باعث شده سال‌ها قانون اداره رسانه ملی در مجالس مختلف دست به دست شود اما به نتیجه نرسد و این دور باطل همچنان ادامه داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر جشنواره فیلم «کن» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: از پوستر هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن با تصویری از اسپایک لی رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوستر هفتاد و چهارمین دوره جشنواره فیلم کن ادای احترامی به اسپایک لی کارگردان نامدار آمریکایی است.

اسپایک لی فیلمساز برنده جایزه اسکار رییس هیأت داوران این دوره از جشنواره است.

رونمایی از پوستر جشنواره فیلم کن/ عکس

به این ترتیب لی که نخستین رییس سیاه‌پوست هیات داوران جشنواره فیلم کن است، تبدیل به نخستین رییس هیأت داوران شد که عکسش روی پوستر جشنواره نقش می‌بندد.

لی پیشینه‌ای پربار در جشنواره فیلم کن دارد و سال گذشته نیز قرار بود فیلم «۵ هم خون» را در بخش غیررقابتی جشنواره رونمایی کند که به دلیل شیوع کرونا امکان آن را پیدا نکرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متاسفانه دولت فعلی هم در شرایط سخت کرونایی کوچکترین حمایتی نکرد و به کل هنرمندان را فراموش کرده بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر مجموعه تلویزیونی «رعد و برق» گفت: مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را دنبال کردم و هنوز تصمیم قطعی نگرفتم که به کدام کاندیدا رای بدهم و به دنبال فرد اصلح در میان کاندیداهای محترم هستم. شرکت در انتخابات وظیفه تک تک ما در قبال جامعه است.

به گزارش سینماپرس، محمد فیلی در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت خود در عرصه بازیگری گفت: حدود سه ماه برای مجموعه تلویزیونی «جنگلبان» به کارگردانی جمال زحمتکش در ایلام مشغول بازی بودم و قرار بود ارگان‌ها و دوستان ما در مرکز ایلام کمک کنند تا این سریال به سرانجام برسد، اما این اتفاق نیفتاد و این مجموعه تلویزیون به دلیل نبود بودجه متوقف شد. یکی دو ماهی است که تهیه‌کننده به دنبال تهیه سرمایه برای ادامه ساخت است. امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد و بتوانیم کار را به اتمام برسانیم.

وی در همین راستا بیان کرد: قصه «جنگلبان» در طبیعت و جاذبه‌های زیبا و نا شناخته ایلام می‌گذرد و قرار بود سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و استانداری و … با این پروژه برای تامین بودجه باقی مانده در ساخت این سریال همکاری کنند اما این اتفاق صورت نگرفت.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «بانوی سردار» با اشاره به اینکه استان ایلام جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد بسیار شرایط سختی را در ساخت سریال «جنگلبان» برای عوامل رقم زد بیان کرد: در بدترین شرایط همه دوستان همدلانه مشغول فعالیت بودند از جمله کویر ابوغویر که در آنجا از شدت گرما حال من و برخی از دوستان بد شد. این سریال قرار بود در ۱۳ قسمت ساخته شود و قصه بومی بسیار زیبایی از ایلام دارد. در این سریال با آتش تقی‌پور، مهری آل‌اقا، رحیم نوروزی و بقیه دوستان همبازی بودم و فکر می‌کنم حدودا ۱۵ اردیبهشت ماه بود که ساخت این مجموعه متوقف شد. فعلا راهی جز امیدواری برای ادامه ساخت آن نداریم.

وی درباره پیشنهادات دیگر خود در عرصه بازیگری بیان کرد: پیشنهاداتی برای بازی در سریال‌های مختلفی داشتم که هنوز هیچکدام قطعیت ندارد و منتظر شروع کار هستم. بعضی از دوستان ما فیلمنامه آماده دارند و صحبت‌هایی شده و دوستان تهیه‌کننده فعلا به دنبال سرمایه و تصویب فیلمنامه هستند.

فیلی همچنین با اشاره به تزریق دوز اول واکسن کرونا بیان کرد: من درست در بدو شیوع کرونا که هنوز کسی از نام و میزان خطرناکی آن اطلاعی نداشت و ناشناخته بود کرونا گرفتم. بعد از آن در اخبار صدا و سیما متوجه کم و کیف این ویروس شدم و خودم را قرنطینه کردم و از عالم و آدم جدا شدم و خوشبختانه حالم خوب شد. اخیرا موسسه هنرمندان پیشکسوت اعلام کرد که به ترتیب سنی برای تزریق واکسن مراجعه کنیم که من هم دوز اول واکسن کرونا را زدم. صحبت‌هایی درباره نبود واکسن برای دوز دوم شده و من هم شنیدم، ولی امیدوارم صحت نداشته باشد و در حد شایعه باشد. خوشبختانه بعد از تزریق واکسن کرونا هیچگونه عوارض و علائمی حتی در حد سر درد و ضعف هم نداشتم.

وی در همین راستا اضافه کرد: کرونا ویروس بسیار خطرناکی است و قطعا در شروع و ادامه فیلم‌ها بی‌تاثیر نیست. متاسفانه خیلی از دوستان همکار و مردم نازنین خود را از دست داده‌ایم و شرایط عجیب و سختی برای همه ما ایجاد شده است. در این شرایط سخت و بحرانی همه ما باید بیشتر هوای همدیگر را داشته باشیم. متاسفانه برای دوستانی همچون من که سالیان درازی در عرصه فرهنگی فعالیت داشتیم متولی‌ وجود ندارد و عملا حمایتی نمی‌شویم. موسسه هنرمندان مگر چقدر به هنرمندان نخبه و سرشناس در عرصه‌های مختلف هنری پول می‌دهد. این وضعیت به ضرر فرهنگ و هنر این مملکت است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» در خصوص وضعیت دستمزدها اظهار کرد: متاسفانه دستمزدها اصلا خوب نیست و نسبت به شرایط بسیار پایین است. بعد از این همه سال فعالیت رقم دستمزدها دردآور و خیلی پایین است و تا جایی که بتوانند رقم را پایین می‌آورند و حتی بخشی از دستمزدها را هم تهیه‌کنندگان نمی‌دهند. شرایط سخت کرونایی و ریسک و پذیرش نقش در این سن و سال و در انتها دست خالی ماندن شرم‌آور است. در این زمینه به قهقرا رفتیم و به جای حمایت‌های بیشتر شرایط بدتری را برای ما فراهم کردند. امیدوارم این نا بسامانی‌ها و نبود حمایت‌ها ریشه‌ای درست شود. متاسفانه دولت فعلی هم در این زمینه کوچکترین حمایتی نکرد و به کل هنرمندان را فراموش کرده بود.

محمد فیلی با اشاره به اهمیت رای دادن خاطرنشان کرد: مناظره‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را دنبال کردم و هنوز تصمیم قطعی نگرفتم که به کدام کاندیدا رای بدهم و به دنبال فرد اصلح در میان کاندیداهای محترم هستم. شرکت در انتخابات وظیفه تک تک ما در قبال جامعه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعطای تمامی عوائد فروش «نگاهی دیگر» به مادران توان‌جویان اوتیسم


ندا شیرازی هنرمند عکاس حاضر در نمایشگاه «نگاهی دیگر» از اعطای تمامی عوائد فروش آثار این نمایشگاه به یک خیریه مربوط به «مادران یاری‌گر توان‌جویان اوتیسم» خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مجید مجیدی در آی‌فیلم از «خورشید» می‌گوید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی این برنامه، «سینما آی‌فیلم» این هفته، چهارشنبه ۲۶ خردادماه به نقد و بررسی فیلم سینمایی «خورشید» می‌پردازد و با عوامل آن همچون مجید مجیدی نویسنده و کارگردان، مهدی بدرلو مجری طرح و مدیرتولید، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، محمدمهدی موسوی و ابوالفضل شیرزاد بازیگران نوجوان این اثر سینمایی، محمدحسن داوودی مدیر مدارس صبح رویش و محمدرضا مقدسیان منتقد گفتگو کرده است.

فیلم سینمایی «خورشید» به نویسندگی مشترک مجید مجیدی و نیما جاویدی و تهیه کنندگی مشترک امیر بنان و مجید مجیدی در سال ۹۸ تولید و ساخته شد و توانست جوایز داخلی و بین‌المللی بسیاری را از آن خود کند.

اکران این فیلم سینمایی از نوروز ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا کنون ادامه دارد.

«خورشید» روایتگر داستان پسربچه‌ای ۱۲ ساله به نام علی و دوستانش است که برای کمک به خانواده‌هایشان به سختی کار می‌کنند و برای گذران زندگی برخی مواقع جرائم کوچکی نیز انجام می‌دهند. علی توسط فردی برای پیدا کردن یک گنج که زیر مدرسه‌ای پنهان شده مامور می‌شود و…

جواد عزتی، علی نصیریان، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی، شمیلا شیرزاد، محمدمهدی موسوی، ابوالفضل شیرزاد، علی غابشی، مانی غفوری، صفر محمدی، علی تقوازاده، بابک لطفی خواجه پاشا و یوسف صفری بختیاری بازیگران این فیلم هستند.

برنامه «سینما آی‌فیلم» به سینمای ایران و رویدادهای سینمایی کشورمان می‌پردازد و فیلم‌های در حال اکران سینما و موضوعاتی مانند میزان فروش هفتگی و روزانه فیلم‌ها را بررسی می‌کند. این برنامه به چهار زبان فارسی، فارسی دری، انگلیسی و عربی روی آنتن می‌رود.

برنامه «سینما آی‌فیلم» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی عطا جاوید و اجرای حسام فروتن، چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه آی‌فیلم فارسی پخش می‌شود و تکرار آن روز پنجشنبه ساعت ۰۷:۳۰ صبح و ۱۹:۳۰ شب پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۱۰ قسمت از سریال جدید «روزگار جوانی» تدوین شد/ شمال کشور؛ لوکیشن بعدی سریال خاطره‌انگیز + تصاویر جدید


تدوین ۱۰ قسمت از فصل سوم سریال «روزگار جوانی» به کارگردانی اصغر توسلی به پایان رسید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عرضه بسته فیلم «انتخاب قوی برای ایران قوی» – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی عماریار، در آستانه برگزاری انتخابات جشنواره فیلم «عمار» بسته فیلمی با نام «انتخاب قوی برای ایران قوی» درباره این موضوع عرضه کرد.

«دیوارکش»

مستند «دیوارکش، به کارگردانی محسن آقایی و تهیه کنندگی سیدمهدی دزفولی اثری است که سازندگان آن سراغ نقطه تلاقی ۲ امر حساس و بسیار چالش‌برانگیز در زندگی جامعه امروز رفته‌اند و با طرح چگونگی ارتباط مسائل حوزه زیست جنسی و سیاست، نحوه بهره‌برداری سیاسیون از امور مورد توجه عموم مردم را به ویژه در ایران بررسی می‌کنند.

«فروشنده ۳»

مجموعه مستند «فروشنده» به تهیه کنندگی محسن حاج کرمی روایتی از برگی از تاریخ ایران است، تاریخی که نامش با برجام و دولت روحانی گره خورده است.

این مجموعه مستند در ۳ قسمت است که در آخرین قسمت آن کارگردان به سراغ روایتی جدید و تکان‌دهنده از پشت صحنه آخرین تحولات داخلی و خارجی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ رفته است.

«تروکاژ»

غول صنعت فیلمسازی دنیا یعنی هالیوود برای کنترل قدرت سلبریتی‌های خود خط قرمزها و حد و حدودی تعریف می‌کند که با تخطی از آن کنار گذاشته می‌شوند اما عدم وجود سازوکار قانونی برای کنترل هنرمندان در صنعت سینما و رسانه ایران موجب شده تا قدرت سلبریتی‌ها فراتر از سازمان‌های رسانه‌ای شود و با حضور در عرصه‌های غیرسینمایی اثرگذاری وسیع کسب کرده و اظهارنظرهای سیاسی و اقتصادی کنند. اخذ گرین کارت آمریکا شاید توجیهی برای اینگونه رفتار سلبریتی‌ها باشد چرا که مواضع آنها باید مورد تایید آمریکا و یا ضدنظام حاکم بر ایران باشد.

«مجمع عقلا»

مستند «مجمع عقلا»، به بررسی چگونگی ختم جنگ ایران و عراق و پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در تیرماه سال ۱۳۶۷ و پس از آن به بررسی دوران سازندگی در دولت هاشمی رفسنجانی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ می‌پردازد، مستندی که تلاش دارد تا با نگاهی به تاریخ ایران به تاریخچه برخی سیاستگذاری ها در این سال‌ها بپردازد.

«سلبریتسم»

مستند «سلبریتیسم»، زوایای پنهان سلبریتیسم را آشکار می‌کند که چگونه رسانه‌های ایرانی و غیرایرانی فرهنگ شهرت را برای نفوذ آن در هنر، خانواده، اقتصاد و سیاست به‌کار می‌گیرند.

«نوکیسه‌ها»

مستند «نوکیسه ها» با هدف هشداری به دولت‌ها برای ظهور پدیده نوکیسه‌گی حاکمیتی ساخته شده است. این مستند، تحلیل اقتصاد در حال و گذشته توسط پژوهشگران و اقتصاددانان و جامعه‌شناسان است و شرایط رفتاری نوکیسه‌ها و قشر ضعیف و متوسط در حال و گذشته را بررسی می‌کند.

«یک انتخابات طنزیم شده»

«یک انتخابات طنزیم شده» مستندی سیاسی است که در آن با نگاهی طنز، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ مرور می‌شود. در این مستند اتفاقات انتخابات سال گذشته از نگاه طنزپردازان فعال در عرصه انتخابات مورد نقد قرار گرفته است و اینکه چگونه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با اقدامات خود موجب تفرقه در جامعه شدند، در این مستند به تصویر کشیده شده است.

این اثر به کارگردانی و تهیه کنندگی حجت الله عدالت پناه در مدت زمان ۵۶ دقیقه به تهیه و به تولید رسیده است.

«تعرفه»

انتخابات مظهر مردم‌سالاری کشور و یک فرآیند چندماه است. فراهم کردن شرایط انتخاب آگاهانه برای مردم و تضمین سلامت انتخابات از مهم‌ترین ارکان مردم‌سالاری است. سال‌هاست در بسیاری از کشورهای جهان انواع سامانه‌ها در راستای شفافیت و کمک به رأی‌دهندگان شکل‌گرفته‌اند.

«تعرفه» مستندی در مسیر شفافیت در این راستاست که به کارگردانی حمید علیداد و تهیه کنندگی مهدی مطهر به تولید رسیده است.

فیلم داستانی «شموشگ»

فیلم داستانی «شموشگ» (فراموشی)، داستان یک مقام عالی‌رتبه دولتی است که بالگردش در منطقه‌ای محروم و کم‌آب سقوط می‌کند. او آسیب می‌بیند و حافظه‌اش را بر اثر سقوط از دست داده است. وی پس از پشت سر گذاشتن یک بحران و با بازیابی حافظه، پی می‌برد که خشکسالی آن منطقه، حاصلِ تصمیمات اشتباه وزارتخانه اوست. او به تهران بازگشته و در برابر تصویب یک طرح مشابه مقاومت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درباره ملودی آشنای «انتخابات» چه می‌دانید؟/ «ترن» هنوز پیش می‌رود


موسیقی فیلم «ترن» ساخته مجید انتظامی بدون تردید پرکاربردترین ملودی‌ای است که طی سال‌های اخیر در ایام منتهی به انتخابات، پیش روی مخاطبان قرار گرفته و کارکرد رسانه‌ای ویژه‌ای پیدا کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حضور «خوناب» در ۲ جشنواره خارجی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی پروژه، فیلم داستانی «خوناب» ساخته مجتبی قاسمی همزمان در ۲ جشنواره جهانی در کشورهای انگلستان و هند حضور دارد.

این فیلم در تازه‌ترین حضور بین المللی خود برای رقابت در جشنواره فیلم «لیفت آف» انگلستان ۲۰۲۱ انتخاب شده است.

این جشنواره برگزیدگان خود در بخش‌های فیلم کوتاه و بلند را در سه مرحله معرفی خواهد کرد و پس از آن فیلم‌های برگزیده در شهرهای مختلف انگلستان و هالیوود آمریکا به نمایش عمومی درخواهد آمد.

همچنین فیلم «خوناب» برای رقابت در بخش مسابقه اصلی یازدهمین جشنواره «PUNE ۲۰۲۱» کشور هند نیز برگزیده شده و با دیگر آثار انتخاب شده در این جشنواره به رقابت خواهد پرداخت.
در خلاصه داستان «خوناب» به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی قاسمی آمده است: «فاصله عروج تا هبوط به باریکی یک انتخاب است؛ انتخابی میان خیر و شر…»

بازیگران این اثر عبارتند از مدیا ذاکری، فاطیما سرلک، الهه پورجمشید، شبنم یوسفی، سوسن بشیر ذرتی، سارا سپهوند، دلدار مرادی.

مشاهده خبر از سایت منبع