X

بایگانی خرداد 30, 1400

دفتر سینمایی

سیاه‌نمایی بنیاد فارابی در جشنواره شانگهای مقبول افتاد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم شانگهای، ‌ شب پیش برندگانش را شناخت و جایزه بهترین کارگردانی را به ابوالفضل جلیلی برای فیلم «مسیر معکوس» داد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای جایزه بهترین فیلم را به «ببر منچوری» داد و ابوالفضل جلیلی را به عنوان بهترین کارگردان انتخاب کرد.

«ببر منچوری» ساخته گنگ جون داستان مردی را روایت می‌کند که بدهی زیادی دارد و خانواده و دوستانش را درگیر مشکلاتش می‌کند.

«مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی پویان شکاری از آن خود کرد.

این جشنواره که از ۱۱ ژوئن کارش را شروع کرد امروز یکشنبه با نمایش برخی از فیلم‌های برنده به کارش خاتمه می‌دهد.

جشنواره فیلم شانگهای امسال به صورت فیزیکی برگزار شد و در بخش بازار فیلم به صورت ترکیبی حضوری و آنلاین عمل کرد.

فیلم افتتاحیه این جشنواره «۱۹۲۱» به مناسبت صدمین سالگرد حزب کمونیست چین انتخاب شده بود.

برندگان جام طلای جشنواره شانگهای عبارتند از:

بهترین فیلم: «ببر منچوری» از چین

جایزه بزرگ هیات داوری: «حمله بربرها» از مالزی

بهترین کارگردان: ابوالفضل جلیلی برای «مسیر معکوس» از ایران

بهترین فیلمنامه: الکسی ویکتوروویچ کوزلوف برای «وجدان» از روسیه

بهترین بازیگر زن: مارزنا گاژوسکا برای «آماتورها» از لهستان

بهترین بازیگر مرد: پویان شکاری برای «مسیر معکوس» از ایران

دستاورد برجسته هنری: برای فیلم «وجدان» از روسیه

بهترین فیلمبرداری: ویاچسلاو تویرین برای «وجدان» از روسیه

بهترین فیلم مستند: «سیزیف» از مکزیک

بهترین فیلم انیمیشن: «حتی موش‌ها به بهشت تعلق دارند» از جمهوری چک / فرانسه / لهستان

بهترین فیلم کوتاه: «مارپیچ دوتایی» از چین

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن: «جنون ملایم، دیوانگی ماندگار» از فرانسه

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حسرت ها و آرزوهای خواننده پاپ/ وقتی مردم هم داور شدند


هنرمندان برگزیده نخستین جشنواره ملی «موسیقی ها و نغمه های محمدی» با برگزاری یک مراسم اختتامیه مجازی در سالن سوره حوزه هنری معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«دودکش ۲» از ۵ تیرماه روی آنتن می‌رود


همزمان با پخش آخرین قسمت از سریال «زیرخاکی ۲»، زمان روی آنتن رفتن سریال «دودکش ۲» اعلام شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دورخیز بلند فیلم کوتاه ایرانی در «کن»/ تن به مناسبات مالی ندادیم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا میقانی کارگردان و نویسنده فیلم کوتاه «ارتودنسی» که به بخش فیلم کوتاه این دوره از جشنواره فیلم کن راه پیدا کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این اثر گفت: این فیلم کوتاه ۱۴ دقیقه‌ای درباره نوجوانان است و داستان کلی آن به صورت شخصی برای من اتفاق افتاده است یعنی تجربه‌ای در این زمینه را از سر گذرانده‌ام و پایه داستان از همین تجربه شکل گرفته است.

وی افزود: این فیلم درباره رابطه یک نوجوان با اجتماع است. اینکه تفاوت ظاهری او چه تأثیری در روابط اجتماعی او در میان دوستان و اطرافیانش می‌گذارد، در این میان ساختار خانواده فرزند را بر اساس خواسته‌های خود به کدام سمت می‌برد. در این فیلم می‌بینیم که خانواده تصمیماتی برای آن فرزند می‌گیرند و در ادامه واکنش آن فرزند که در این فیلم شخصیت اصلی است را نسبت به وقایع می‌بینیم. این تصمیم‌گیری‌ها شامل درمان ارتودنسی شخصیت اصلی و انجام ورزش تنیس توسط او می‌شود، چون خانواده حضور در این ورزش را برای او تعیین کرده‌اند. همه این تصمیمات نیز نگاه سرمایه‌محور دارند که تغییراتی در روال زندگی عادی یک نوجوان ایجاد می‌کند.

میقانی درباره برنامه‌ریزی برای حضورهای جشنواره‌ای فیلم هم عنوان کرد: تقریباً یکی دو ماه پیش کارهای آماده‌سازی «ارتودنسی» به پایان رسید به همین دلیل پخش فیلم را با جشنواره‌های خارجی شروع کردیم البته تصمیم داریم در ادامه آن را در جشنواره‌های داخلی شرکت دهیم با توجه به اینکه سال گذشته «ارتودنسی» برای جشنواره فیلم کوتاه تهران آماده نشده بود، نتوانستیم فیلم را در آن شرکت بدهیم.

این کارگردان توضیح داد: سال گذشته برگزاری جشنواره کن تقریباً کنسل شد به همین دلیل تعداد فیلم‌های ارسالی به این رویداد افزایش پیدا کرد. فیلم «ارتودنسی» از بین بالغ بر ۳۷۰۰ فیلم انتخاب شد که برای خودم دستاورد بزرگی در این سالی که این تعداد فیلم به جشنواره رسید، بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه در بخش اصلی کن پذیرفته شده‌ایم، امیدواریم در آینده اتفاقات خوبی برای فیلم رخ بدهد چون جشنواره کن ویترین مهمی برای فیلم‌هایی است که در یک سال تولید شده‌اند. می‌توان گفت این ۱۰ فیلمی که در این بخش حضور دارند مهمترین فیلم‌های کوتاه امسال هستند. هر ۱۰ فیلمی که در این فستیوال پذیرفته شدند شانس برنده شدن را دارند از همین رو امیدوارم اتفاق خوبی برای ما رخ دهد.

تهیه‌کننده و نویسنده «زرد خالدار» اظهار کرد: در این چند سال فیلم‌های کوتاه ما در جشنواره‌های معتبر زیادی حضور داشته‌اند به همین دلیل ارتباط بین فیلمسازان در بخش فیلم کوتاه شکل گرفته و نتیجه‌بخش بوده است اکثر فیلم‌های کوتاه با بودجه بسیار کمی ساخته می‌شوند از همین رو فکر می‌کنم جهان شخصی فیلمسازان خیلی بهتر شکل می‌گیرد و آن نگاه سرمایه محوری که تهیه‌کنندگان سینمای بلند دارند، در این بخش کمتر است. در سینمای بلند مناسبات تجاری برقرار است حتی وقتی فیلمسازان کوتاه بخواهند به سمت سینمای بلند بروند باید تن به این مناسبات بدهند.

میقانی با اشاره به مباحث مالی جشنواره‌ها گفت: ثبت‌نام در جشنواره کن به صورت رایگان است اما در ادامه برای اینکه بخواهیم پخش فیلم را به شکل قوی ادامه بدهیم مصیبت‌های بخش مالی را مجدداً خواهیم داشت. با توجه به اینکه حمایت‌های ارگان‌های بخش فیلم کوتاه بسیار محدود است، نمی‌شود کار چندانی کرد. فیلم‌هایی که از جشنواره کن جایزه می‌گیرند عمدتاً حاصل کشورهایی هستند که حمایت زیادی از این آثار می‌کنند چون وقتی فیلم می‌خواهد در دنیا مطرح شود باید به دست پخش‌کنندگان و داوران برسد که این موضوع هزینه‌های سنگین دارد، همه فیلمسازان این تجربه را داشتند و بسیاری از پروژه‌ها بیشتر از بخش مالی ضربه دیده‌اند. کیفیت فیلم‌های ما با فیلم‌های دنیا برابری می‌کند اما در بخش مالی سختی‌هایی داریم.

وی در پایان تأکید کرد: فیلم کوتاه «ارتودنسی» مستقل و با هزینه شخصی ساخته شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گیسومیشا احمدی به موزه دفاع مقدس می‌رود/ «خروج» روی آنتن شبکه آی فیلم


مجموعه مستند «ایران» از شبکه پرس تی وی و فیلم سینمایی خروج از شبکه آی فیلم پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

قدردانی مدیر روابط عمومی صدا و سیما، از کارکنان رسانه ملی برای پوشش انتخابات ۱۴۰۰


رنجبران مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما ضمن تبریک انتخابات به کارکنان رسانه ملی، از تلاش شبانه روزی آنان تقدیر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگری تنها شغلی در دنیا است که در هنگام کار کردن مجاز به استفاده از ماسک نیست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر مجموعه تلویزیونی «از سرنوشت» گفت: با احترام به کادر درمانی که در این مدت زحمات بسیاری کشیدند و بی‌وقفه کار کردند؛ فکر می‌کنم بازیگران هم همانند کادر درمان جزو مشاغل پر خطری هستند که باید در اولویت زدن واکسن قرار بگیرند.

به گزارش سینماپرس، فریبا نادری در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: مشغول بازی در یک فیلم سینمایی هستم و فعلا نمی‌توانم بیشتر از این پیرامون این پروژه صحبت کنم، قبل از این پیشنهاداتی دیگری هم داشتم که بخاطر احتیاط قبول نکرده بودم.

وی در همین راستا ابراز کرد: برای بازی در دو سریال قرارداد بسته بودم با این شرط که قبل از شروع فیلمبرداری از طرف تهیه‌کننده واکسن کرونا برای عوامل به ویژه بازیگران تهیه و تزریق انجام شود. در نهایت تهیه‌کننده نتوانست واکسن تهیه کند و از بازی در آن‌ها انصراف دادم. فیلم‌های سینمایی از این جهت که مدت زمان کمتری تصویربرداری‌شان طول می‌کشد برای کار کردن بهتر هستند، اما سریال‌ها قاعدتا مدت زمان بیشتری را برای ساخت می‌طلبند و به طبع ریسک بالاتری هم دارند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «ستایش» با تاکید بر این موضوع که کار کردن در شرایط کرونایی بسیار سخت است پیرامون رعایت پروتکل‌های بهداشتی عوامل در پشت صحنه آثار سینمایی و تلویزیونی بیان کرد: عوامل پشت صحنه همگی سر کار ماسک دارند و ما بازیگران امکان ماسک زدن حین بازی را نداریم. قطعا استرس ابتلا به کرونا برای ما بازیگران بیشتر از بقیه است، ولی با وجود تمامی این مسائل نمی‌شود که کار نکرد. از شروع ویروس کرونا تنها یک فیلم سینمایی با مسعود کیمیایی کار کردم و هم اکنون هم سر این پروژه هستم. در مدت دو سال تنها ۱۶ روز کار کردم، ولی ناچارم و باید کار کنم.

وی پیرامون ضرورت تزریق واکسن کرونا برای بازیگران تاکید کرد: با احترام به کادر درمانی که در این مدت زحمات بسیاری کشیدند و بی‌وقفه کار کردند، فکر می‌کنم بازیگران هم مانند کادر درمان جزو مشاغل پر خطری هستند که باید در اولویت زدن واکسن باشند.

فریبا نادری با اشاره به اولویت قراردادن بازیگران در زمان‌بندی واکسیناسیون خاطرنشان کرد: بازیگران در حین دیالوگ گفتن و مقابل دوربین باید ماسک خود را بردارند و این واقعیت است که بازیگری تنها شغلی در دنیا است که در هنگام کار کردن مجاز به استفاده از ماسک نیست و بازیگران نباید ماسک بزنند. به غیر از آن تمامی گروه‌های شغلی در مدت انجام وظیفه می‌توانند و باید ماسک بزنند، اما این امکان برای بازیگران مهیا نیست. در این شرایط بهتر است بازیگران در زمان‌بندی واکسیناسیون در اولویت قرار بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سکوت سوال‌ برانگیز سازمان سینمایی در قبال اکران فیلم‌های جدید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با یک جمع‌بندی کلی به این جواب می‌رسیم که سینمای ایران در شرایط سختی به سر می‌برد که معلوم نیست چه فراز و نشیب‌های برایش به دنبال دارد چرا که بررسی‌های نشان می‌دهد امروز سینمای ایران دارای یک مدیریت صحیح و اتفاق نظر بین اهالی خود نیست.

به گزارش سینماپرس، سینمای ایران با شروع سال ۱۴۰۰ گویی با حجم زیادی از اما و اگرهایی مواجه شده که کلید حل آن به دست هیچ مسئول و هنرمندی باز نمی‌شود، شروع شوکه کننده سینمای ایران در ابتدای سال جدید و تعطیلی ناگهانی سالن‌ها تنها پس از چند روز از بازگشایی یکی از بدترین اتفاقاتی بود که می‌توانست برای سینمای ایران و به ویژه سازندگان آثار اکران نوروزی بیفتد.

حالا با نزدیک شدن به دو ماه از بازگشایی مجدد سینماها همچنان شاهد ادامه اکران آثاری هستیم که در ابتدای سال و برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده بودند، اما سوال اینجاست در شرایطی که مخاطب با وجود فشارهای روانی ناشی از کرونا دیگر رمق رفتن به سینما را ندارد و سینماداران و تهیه کنندگان مدام با ناامیدی از عدم استقبال مخاطبان از آثارشان سخن می‌گویند، پس چه اصراری به اکران طولانی مدت آثاری وجود دارد که اتفاقا در طول دوران اکران خود نشان داده‌اند که نمی‌توانند مخاطب را به سینما جذب کنند.

اکران آثار جدید سینمایی همچنان در هاله‌ای از ابهام/مواجهه سینمای ایران با انبوهی از فیلم‌های اکران نشده!

طی تماس‌های متعددی که خبرنگار خبرگزاری میزان با شورای صنفی نمایش داشته هنوز در جلسات این شورا صحبتی پیرامون انتخاب و شروع اکران آثار جدید نشده و این در حالی است که طی گفت‌وگوهای زیادی که اهالی سینما در رسانه‌ای مختلف اخیرا داشته‌اند همگی معتقدند که سینمای ایران برای اولین بار است که با قطاری طولانی از فیلم‌های اکران نشده مواجه شده‌اند که می‌تواند در شرایط کنونی سینما که بر لبه پرتگاه سقوط اقتصادی قرار گرفته با اکران سریع این آثار راه نجاتی برای بالا آوردن میزان استقبال مخاطب از پرده نقره‌ای باشد.

اما در این میان نظرات ضد و نقیض زیادی وجود دارد، همانطور که گفته شده عده‌ای از اهالی سینما تاکید بر اکران سریع آثار پشت صف اکران مانده دارند و عده زیاد دیگری از کارگردانان و تهیه کنندگان نمی‌خواهند در شرایط کنونی آثار خود را اکران کنند چراکه فکر می‌کنند با شکست اقتصادی اثر خود مواجه شده و از غافله بازگشت سرمایه خود عقب می‌مانند، اما دقیقا در این شرایط است که متوجه می‌شویم چه کسانی برای تولید اثری ماندگار و جلب نظر مخاطب به ساخت فیلم پرداخته و چه کسانی صرفا برای درآمدزایی پا به عرصه سینما گذاشته‌اند.

این مهم کاملا واضح است، آثاری که ساخته می‌شوند به ویژه آثاری که ژانر اجتماعی دارند وابسته به اتفاقات و شرایط و موقعیت زمانی خود ساخته شده و با عقب افتادن در اکران رفته رفته جذابیت‌های خود را در هر زمینه‌ای برای مخاطب به روز شده از دست می‌دهند، به جز آثاری که موضوع تاریخی داشته و تاریخ مصرف ندارند مگر چند فیلم با چنین ویژگی‌هایی در سینمای ایران تولید شده که بخواهد صبر کند و به آینده‌ای که مشخص نیست وضعیت کرونا چه می‌شود دل ببند.

با یک جمع‌بندی کلی به این جواب می‌رسیم که سینمای ایران در شرایط سختی به سر می‌برد که معلوم نیست چه فراز و نشیب‌های برایش به دنبال دارد چرا که بررسی‌های نشان می‌دهد امروز سینمای ایران دارای یک مدیریت صحیح و اتفاق نظر بین اهالی خود نیست تا در چنین شرایط همه دست به دست هم داده و به جای فکر کردن به موقعیت و سودآوری آثار خود، شرایط نجات سینمای ایران را فراهم کنند.

*با وجود آنکه کرونا برای خیلی از مردم عادی شده، اما سینما هنوز به سبد تفریحی مردم برنگشته و مهم‌ترین دلیل آن هم در حال حاضر، نبود فیلم خوب عنوان می‌شود.

سینماداران در انتظار فیلم‌های تازه به منظور رونق سالن‌های خود هستند و در مقابل تهیه‌کنندگان به‌عنوان صاحبان آثار حاضر به پذیرش ریسک ارائه فیلم خود در شرایط بدون تضمین فعلی نیستند و ترجیح می‌دهند به امید فروش بالاتر فیلم‌های خود را برای عرضه در دوران عبور از بحران کرونا در کشوی میز خود نگه دارند.

کلاف سر در گم سینمای ایران جدای از بحث‌های مهمی، چون تبلیغات رسانه‌ای و شهری، وجود فیلم‌هایی سرگرم‌کننده و پرمخاطب است که مخاطب بداند نبض سینما همچنان می‌زند و قرار است در قبال پولی که می‌پردازد کالایی متفاوت و خاص را مشاهده کند.

اما میزان قرار است در این شرایط سردرگم سینما که با قطاری از فیلم‌های اکران نشده مواجه شده است و فکری به حال اکران سریع‌تر این آثار نمی‌کند به معرفی فیلم‌هایی که شانس نجات دوباره سینمای کشور هستند و شاید بتوانند مخاطب را برای دیگر برای حضور در سالن سینما ترغیب کنند خواهیم پرداخت:

نجات‌دهنده‌های سینمای ایران در دفاتر تهیه‌کنندگان/ از «شیشلیک» تا «آتابای»

*** «روز صفر»

فیلم سینمایی «روز صفر» نخستین تجربه کارگردانی سعید ملکان نیز به واسطه ژانر خود می تواند تنوعی جذاب در این روزهای سینما ایجاد کند. روز صفر روایتی متفاوت از یک اتفاق ملتهب معاصر است. این تنها خلاصه‌ای از فیلم سینمایی «روز صفر» اولین ساخته سینمایی سعید ملکان است که امیر جدیدی در کنار ساعد سهیلی در آن به ایفای نقش می‌پردازد.

فیلمنامه «روز صفر» با همکاری مشترک بهرام توکلی و سعید ملکان روی کاغذ آمده است، ترکیب امیر جدیدی، سعید ملکان و بهرام توکلی همان ترکیب موفق فیلم سینمایی «تنگه ابوقریب» است، مشارکتی که به خوبی مورد استقبال هواداران قرار گرفت.

امیر جدیدی و ساعد سهیلی ۲ نقش اصلی فیلم «روز صفر» هستند و در کنار آنها چند بازیگر خارجی و ده‌ها بازیگر تئاتر هنرنمایی می کنند و بنا بر آخرین اخبار «روز صفر» برای نمایش در جشنواره‌ فیلم فجر سی و هشتم آماده می‌شود.

نجات‌دهنده‌های سینمای ایران در دفاتر تهیه‌کنندگان/ از «شیشلیک» تا «آتابای»

*** «آتابای»

نیکی کریمی در پنجمین تجربه کارگردانی یک اثر سینمایی خود وارد یک فضای کاملا جدید نسبت به آثار قبلی خود شده و با همکاری هادی حجازی‌فر و یک ملودرام پیچیده را به تصویر کشیده است.

فیلم کریمی همچنین از این حیث که بیش از نود درصد آن به زبان آذری و با زیرنویس فارسی ارائه می‌شود نیز قابل توجه است؛ موضوعی که پیش از این کمتر در سینمای کشورمان رخ داده است.

بسیاری این فیلم را بهترین ساخته نیکی کریمی تا اینجا می‌دانند که شباهت‌هایی با آثار نوری بیلگه جیلان کارگردان ترکیه‌ای دارد.

سحر دولتشاهی، جواد عزتی و هادی حجازی‌فر از بازیگران این فیلم هستند و بازی جواد عزتی در فیلم آتابای مورد تحسین منتقدان قرار گرفته‌است.

نجات‌دهنده‌های سینمای ایران در دفاتر تهیه‌کنندگان/ از «شیشلیک» تا «آتابای»

*** «درخت گردو»

فیلم سینمایی «درخت گردو» پنجمین فیلم محمدحسین مهدویان کارگردان جوان، اما صاحب سبک سینمای ایران در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد و توانست دو سیمرغ بهترین کارگردانی و بازیگر نقش اول مرد را از آن خود نماید.

هرچند این فیلم در فضایی تلخ و تراژیک ساخته شده، اما این فیلم پتانسیل ارتباط با مخاطبان زیادی را دارد. فیلم سینمایی «درخت گردو» ساختار تازه‌ای را برای مهدویان رقم زده است، از چیدمان بازیگران که نسبت به گذشته تغییرات فراوانی داشته تا روال داستان اثر کاملاً متفاوت از آثاری همچون ماجرای نیمروز است، وی در این فیلم چالش متفاوتی یعنی به تصویر کشیدن سه دوره تاریخی را پشت سر گذاشته است.

«درخت گردو» از همان ابتدا جنجالی آغاز شد، حضور همزمان پیمان معادی و مهران مدیری در کنار یکدیگر شوک بزرگی به سینمای ایران بود، ترکیب این دو بازیگر در کنار مهدویان که همیشه ترکیب بازیگران مشخصی را داشته نشان دهنده متفاوت بودن درخت گردو با آثاری همچون ماجرای نیمروز و لاتاری است.

مهدویان در فیلم جدید خود تغییرات فراوانی داشته و انتخاب معادی برای بازیگر نقش اول مرد نشان دهنده تغییر در شیوه انتخاب بازیگر این کارگردان است. حضور مهران مدیری دیگر بازیگر سینما در فیلم درخت گردو ترکیب تازه و جالب فیلم کارگردان «ماجرای نیمروز» را کامل کرده است. ضمن آنکه این فیلم اولین تجربه همکاری مینا ساداتی و مهدویان است.

مهدویان همواره در آثار قبلی خود به مسائل و اتفاقات جذابی پرداخته و به نوعی امضاء مضمونی برای آثارش پیدا کرده و در فیلم «درخت گردو» هم بار دیگر سراغ واقعه‌ای معاصر یعنی بمباران شیمیایی سردشت رفته است.

نجات‌دهنده‌های سینمای ایران در دفاتر تهیه‌کنندگان/ از «شیشلیک» تا «آتابای»

*** «شیشلیک»

«شیشلیک» آخرین فیلم سینمایی محمدحسین مهدویان در جشنواره فجر سی و نهم حضور داشت و از جمله مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره محسوب می‌شد. فیلمی که بی‌اغراق می‌توان عنوان متفاوت‌ترین فیلم مهدویان را بر آن گذاشت. سینمای ایران این کارگردان جوان را با فیلم‌هایی درباره تاریخ و سیاست معاصر می‌شناسد. فیلم‌هایی که یا مانند «ماجرای نیمروز» ‌ها تم سیاسی دارند یا مثل فیلم اول فیلمساز «ایستاده در غبار» تاریخ را مبنای روایت خود قرار داده‌اند. «لاتاری» فیلم دیگر مهدویان هم هرچند یک درام عاشقانه بود، اما به اندازه خودش تم سیاسی و انتقادی داشت.

«شیشلیک» یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های مهدویان است و بعضی از بازیگرهایش مثل رضا عطاران یا پژمان جمشیدی پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران در سال‌های گذشته بوده‌اند. ژاله صامتی، جمشید هاشم پور، عباس جمشیدی فر، وحید رهبانی و مه لقا باقری باقی بازیگران این فیلم هستند.

حضور رضا عطاران به عنوان بازیگر نقش اصلی در «شیشلیک» یکی از نکات جذاب و مهم این فیلم است. تیم بازیگری فیلم هم در قیاس با فیلم‌های قبلی فیلمساز نامنتظر به‌نظر می‌رسند.

این فیلم داستان منطقه‌ای را روایت می‌کند که سال‌هاست زیر سیطره یک کارخانه‌دار قدرتمند قرار دارد و به‌واسطه حضور او، سبک زندگی آدم‌ها دچار تغییرات عجیب و غریب شده است. تا اینکه یکی از اهالی این منطقه تحت تاثیر شرایط خاصی که از طرف رئیس کارخانه برایش رقم خورده، طغیان می‌کند. در واقع همه چیز از جایی شروع می‌شود که بچه کوچک یکی از کارگرها هوس شیشلیک به سرش می‌زند و این خواسته کل شهرک را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورود پلتفرم‌ها به تولید باعث شده است که هزینه‌های تولید را به نحو غیرعاقلانه‌ای افزایش دهند و قیمت تولید در سینما نیز افزایش پیدا کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: غلامرضا موسوی تهیه‌کننده باسابقه سینما ضمن اشاره به افزایش نامتعارف هزینه تولید در سینما گفت: در حال حاضر تهیه‌کنندگان به دلیل شرایط اکران و تولید با نوعی شبه ورشکستگی مواجه هستند.

به گزارش سینماپرس، غلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما و رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان در گفتگو با مهر با اشاره به مشکلات تهیه کنندگان در حوزه تولید فیلم با شیوع ویروس کرونا گفت: در حقیقت اصلی‌ترین مشکلی که وجود دارد این است که کرونا هست و زمانی که کرونا هست، تولید با مشکلات بیشتر و هزینه بیشتر روبرو است، چون در حقیقت هر تهیه‌کننده‌ای برای سلامت همکارانش و اینکه کارها به درستی انجام شود و کسی دچار مصیبت و مشکل نشود، با مشکلاتی مواجه است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثریت دوستان واکسینه نشده‌اند، تهیه‌کنندگان با هزینه‌های بسیار بالایی روبرو هستند و این هزینه بالا باعث می‌شود که نتوانند با قیمت‌های متعارف تولیدات خود را ادامه دهند.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: از طرف دیگر ورود پلتفرم‌ها به تولید باعث شده است که هزینه‌های تولید را به نحو غیرعاقلانه‌ای افزایش دهند، در واقع هزینه تولید و دستمزدها به شکل غیرمتعارفی افزایش پیدا کرده و این باعث شده تا قیمت تولید در سینما نیز افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر فیلم‌هایی از سال ۱۳۹۸ باقی مانده، فیلم‌های سال ۱۳۹۹ اضافه شده و فیلم‌های نیمه اول ۱۴۰۰ نیز اضافه خواهد شد و هنوز هیچ‌کدام اکران نشده است، بنابراین با یک انبوهی از فیلم مواجه هستیم که عملاً اکران نشده است و این خود جزو مصیبت‌هایی است که سینما درگیر آن شده است. از طرفی به دلیل اینکه در حوزه واکسینه کردن مردم، کشوری هستیم که وزارت بهداشت در این زمینه دیر اقدام کرده است و عملاً در حوزه واکسینه کردن مردم عقب هستیم، بنابراین زندگی به شکل متعارف و عادی به سادگی شکل نخواهد گرفت، یعنی اگر واکسینه کردن ۵۰ درصدی مردم تمام شده بود، طبیعتاً به سمت اینکه زندگی به شکل عادی پیش رود بسیار بود و متأسفانه در حال حاضر چنین مسأله‌ای وجود ندارد.

این تهیه‌کننده سینما و رئیس هیات مدیره اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان توضیح داد: سینماداران عملاً بعد از ۱۶ ماه با نوعی شبه ورشکستگی روبرو هستند چرا که در بسیاری از موارد حتی هزینه‌های اولیه و دستمزد را نمی‌توانند پرداخت کنند، ضمن اینکه سال به سال حقوق و دستمزد کارکنانشان طبق قانون کار افزایش پیدا کرده و این هزینه‌ها اضافه شده است.

موسوی در پایان گفت: تولید نیز با همین مشکلات روبرو است، یعنی امکان اکرانی که بتواند هزینه‌ها را بازگرداند وجود ندارد، در حقیقت اکران در حال حاضر وجود دارد و هر فیلمی که بخواهد می‌تواند اکران شود، اما به دلیل اینکه مردم کمتر به سینما می‌روند، طبیعتاً تهیه‌کنندگان علاقه‌ای به اینکه بتوانند فیلم‌های خود را اکران کنند ندارند چرا که نگران بازگشت سرمایه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره «موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» برگزیدگانش را شناخت


نخستین جشنواره ملی «موسیقی‌ها و نغمه‌های محمدی» برگزیدگان خود را با برپایی مراسمی آنلاین از فضای مجازی معرفی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع