X

بایگانی تیر 1, 1400

دفتر سینمایی

نقی‌زاده: به اهالی سینما و تلویزیون نمی‌توانم التماس کنم از من در نقش‌های و فیلم‌های متفاوت استفاده کنید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مشکل من با آن وزیری است که اینجا شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد اما فرزندانش در آمریکا دارند عشق و حال می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، اصغرنقی‌زاده را علاقه‌مندان سینما با ایفای نقش در همراهی با گروه دسته موتوری‌ها «آژانش شیشه‌ای» به یاد می‌آورند، بازیگری که در سینما و تلویزیون سمبل رزمندگان دفاع مقدس است و در سریال زیرخاکی نقش متفاوتی را بر عهده دارد. به بهانه ایفای نقش این بازیگر در این سریال مشرق با او به گفت‌وگو نشست.

*جناب نقی‌زاده چگونه به پروژه سریال زیرخاکی پیوستید؟

حضور من در این سریال انتخاب آقای جلیل سامان بود. نکته قابل توجه این است که برخلاف سایر کارهایی که من در آن ایفای نقش کردم، این بار کاراکتر من از رزمندگان و جنگ نیست و با سایر کارهای من بسیار تفاوت دارد.

*علت اینکه با توجه به شخصیت همیشگی شما در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف کمی متفاوت به نظر می‌رسد، چیست؟

اوستای خدابیامرز من، خسرو شکیبایی به من آموخت که سعی کن باور پذیر باشی تا دیده بشی. اگر باور پذیرباشی اندازه‌ای که در مقابل دوربین قرار می‌گیری چندان مهم نیست. خیلی‌ها مرا با فیلم «از کرخه تا راین» به یاد می‌آورند با اینکه من نقش اول فیلم نبودم. این باورپذیری تماشاچی یک شمشیر دوبله است، چون بازیگر مجبور می‌شود با نقش زندگی کند از سوی دیگر عوارضی هم دارد، از این نظر که دیگر به شما کاری در عرصه نمایش نمی‌دهند. در ایران حالاحالا نمی‌توانی پیکان را از دست مردم بگیری و وقتی یک بازیگر تبدیل به پیکان می‌شود، کارش تمام است. خیلی بازیگران کمی داریم مثل رضا کیانیان و پرویز پرستویی که نقش‌های متفاوت به آنان پیشنهاد می‌شود. در سینمای دنیای هم همین است، جان وین نیم قرن نقش وسترنر را ایفا می‌کرد، از بازیگران نسل شما بروس ویلیس ۲۰ سال مکرر نقش پلیس را بازی کرد و این واقعیت است و شما به ندرت می‌توانید بازیگری را پیدا کنید که بتواند قالب بشکند یا به او اجازه بدهند که قالب بشکند، ما مثل دختری هستیم که می‌آیند خواستگاری‌امان. من که به اهالی سینما و تلویزیون نمی‌توانم التماس کنم از من در نقش‌های و فیلم‌های متفاوت استفاده کنید، می‌توانم؟

*کمی از پشت صحنه متفاوت بودن نقش خودتان بگویید؟

جای دیگری این را نگفتم، چون جلیل سازمان اجازه شوخی به من پشت و جلوی صحنه نداد، آقای سامان قبل از فیلمبرداری گفت: حق نداری با کسی بگو بخند بکنی، خیلی جدی می‌آیی و خیلی جدی هم می‌روی.

*شما سر صحنه فیلمی می‌روید به خاطر خوش مشربی، پشت صحنه را به هم می‌ریزید.

در طول فیلمبرداری سریال زیرخاکی چنین اجازه‌ای از سوی جلیل سامان از من گرفته شد، من در این سریال نقشی بسیار جدی دارم و تا می‌خواستم کمی فضا را تلطیف کنم و کمی بگو بخند راه بیندازم، جلیل سامان شرط اول کار را یادآوری می‌کرد. چون اگر پشت صحنه بگو بخند راه می‌انداختم دوباره می‌شدم همان “اصغر سینمای جنگ” که جلیل سامان این اصغر را نمی‌خواست و چقدر زحمت کشید و چقدر وقت گذاشت و مرا راهنمایی کرد تا بتوانم از آن کاراکتر همیشگی باهاش مشکلی هم ندارم بیرون بیایم.

*باابتلای شما به کرونا دست اندازی در مسیر فیلمبرداری پیش نیامد؟

مشکل داشتن عدم تمرکز گریبان مرا گرفته بود، چون تازه از کرونا خلاص شده بودم و دیالوگ‌هایم را فراموش می‌کردم و آقای سامان زحمت کشید و مرا در تمرین‌ها کمک‌ می‌کرد. با وجود اینکه کمردرد داشت، روی ماشین آهویی که من در آن بودم و فیلمبرداری می‌کردیم می‌نشست و لحظه به لحظه فیلمبرداری را دنبال می‌کرد. سکانسی در قسمت ششم را فیلمبرداری می‌کردیم که برایش روی سقف خوردوی آهو برای آقای سامان مونتیور گذاشتند، سوای اینکه دوربین‌ها وصل بود و اعتقادی به فیلمرو نداشت واما اصرار داشت که در خودروی در حال حرکت فیلمبرداری کند. با آن کمر دردی که داشت روی سقف خودرو می‌نشست تا کار را ببیند و بازیگران را راهنمایی کند.

*ماحصل این نظارت دقیق به چه سرانجامی رسیده؟

ما کمتر از سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی فیدبک می‌گیرم، اما اینبار احساس می‌کنم در این شرایطی که فوتبال، مناظره‌های انتخاباتی، مسابقات والیبال و … پخش می‌شود و مردم را درگیر کرده، سریال زیرخاکی را بیشتر تماشا کردند. نخستین واکنش مردم به متن سریال این است که از من می‌پرسند از این خانه‌های مصادره‌ای سراغ نداری به ما هم بدهی!؟

*واقعا شما با همین شوخی‌های پشت صحنه، انرژی مضاعفی به کار می‌دهید؟

آقای سامان اعتقاد داشت به محض اینکه تو شوخی کنی، صدایت به همان اصغر نقی‌زاده‌ همیشگی تبدیل خواهد شد که از دنیای فیلم‌های جنگی می‌آید، یعنی کاراکتر طنازی که همیشه دیدید و آقای سامان می‌گفت من این کاراکتر نمی‌خواهم. من در هیچ سریالی اینقدر تمرین نکردم و دستیار آقای سامان با من برای هر سکانس تمرین می‌کرد که این جدیت در کاراکتر با تمرین محقق می‌شد.

کلا آدمی هستم درصد «شِر و وِر» گویی‌ام بالاست، شما با من زندگی نکردی، نمی‌دونی …

*اما ویژه‌برنامه‌هایی که در تلویزیون داشتید را دنبال کردم.

آخ …آخ‌آخ‌آخ… توی تلویزیون و همین برنامه‌هایی که بنده را دعوت می‌کنند می‌گویند فلان چیز را نگو، فلان چیز را بگو. من منظورم خدای ناکرده حرف‌های بی‌ادبی نیست، حتما دیده‌اید که بعضی بازیگرهاچقدر با بی‌ادبی صحبت می‌کنند.

بنده یک پسر نوجوان پانزده ساله دارم که با او برای تمرین فوتبال رفته بودیم، مربی‌اشان می‌گفت: ببیند! من یک قران از این آقا پول نگرفتم. من گفتم: آقا! ببخشید! این جوانان پانزده – شانزده ساله، یک قرانی دیده که شما مثال زدید و همه می‌خندیدند.

جلیل سامان برای من تمرین می‌گذاشت، سرفیلمبرداری او نه به عنوان فیلمنامه نویس و کارگردان بلکه به عنوان مخاطب عام پلان را تماشا می‌کرد. یعنی غیر از تماشا حین فیلمبرداری به عنوان مخاطب عام تماشا می‌کرد. با این شانزده قسمت فصل دوم را از ابتدای دی‌ماه آغاز کردیم و پایان اردیبهشت به پایان رسید. در گرفتن پلان‌های داخلی‌ا سرعتمان بالا بود و بازیگران چون قبلا کار کرده بودند در کارشان سرعت ایجاد شده بود.

*دلیل موفقیت سریال در میان مردم از منظر شما چیست؟

ما در شهرک غزالی فیلمبرداری داشتیم که دهه شصت در آن منطقه خاص فیلمبرداری می‌شود، تصور کن ماشین‌های قدیمی را وارد این شهرک می‌کردند، این خودروها باید حرکت کنند، با اینکه در پس زمینه هستند و اغلب پس زمینه مات است. اینطوری که نبود که بازیگر دیالوگ را بگوید و و کارگردان ده تا پلان بگیرد و و روی میز تدوین سریال را بسازد. جلیل سامان برای ریتم سریال وقت می‌گذاشت. اکسسوار را ببین با چه دقتی انتخاب کرده، در چیدمان صحنه میان دهه پنجاه و شصت حد فاصل انقلاب و جنگ تفاوت وجود دارد، باورتان نمی‌شود مثلا بیرونی یک سکانس را در کرج گرفته بود برای گرفتن داخلی دو ماه می‌گشتند که جایی را پیدا کنند و وسائل متناسب بچینند و فیلمبرداری کنند. تصور می‌کنید لوکیشن جهادسازندگی در سریال ما کجاست؟ ساختمان قدیم روزنامه کیهان در لاله‌زار.

هر زمان فرهنگ و تاریخ خودمان را تبدیل به فیلم و سریال کنیم و در این بازتاب فرهنگ و تاریخ تصویر روشنی از مردم خودمان نشان دادیم، موفق خواهیم بود. مثل فصل اول خوش رکاب، مثل لیلی با من است یا مثل زیرخاکی که مردم استقبال کردند. هر زمانی که در ساخت هر اثری به دنبال ادا درآوردن و تقلید رفتیم، فیلمنامه های غربی را ایرانیزه کردیم، تماشاچی چون نمونه‌های خوب آنرا دیده استقبال نکرد.

آقای جلیل سامان بسیار مرد مهربانی است، مرد با اخلاق، با نزاکت و «عصبانی نشو» است. صفت عصبانی نشو ایشان بسیار مهم است در سخت‌ترین شرایط که بنده اصغر نقی‌زاده داشتم، قالب می‌شکستم، عصبانی نمی‌شد که بر سر من داد و بیداد کند. برای من راه‌حل پیدا می‌کرد و راه حل ادای دیالوگ و حس را به من منتقل می‌کرد.

ایشان بشدت پای پلان‌های سریال می‌ایستاد. عبارت معروف “هشتاد کیلو عشق من هستی” را چه کسی در متن یک سریال می‌توانست قرار دهد. برای یک ذره از دیالوگ‌ها کوتاه نمی‌آمد. یک فریم را درمی‌آوردند نمی‌گذاشت پخش بشود، اینقدر دقت داشت. از این افرادی نیست که زمان مونتاژ به خانه‌اش برود و بی خیال همه چیز شود، نیست.

من در حین پخش فصل دوم دوبار به استودیو رفتم و برای صداهای «آف» سامان تشخیص داد که این صداها باید گفته شود، صداهایی که در پس زمینه است، مثل عبارت یاالله هنگام ورود به جایی که نامحرم است، گفته نشده بود و در صداگذاری رفتیم و گفتیم. نه تنها من کاراکترهای دیگر هم رفته‌اند. در صداگذاری اصرار داشت با همان حس سر صحنه بگوییم. چه کسی حال و حوصله چنین دقتی را حین تولید دارد؟ بزن و درو کار کردن سبب می‌شود که کار دیده نشود. دوستان می‌دانند من آدم بدون تعارفی هستم، مثلا برایم می‌نویسند فلان سریال که بازی کردی آشغال بوده، چون عوامل به آن باوری نداشتند. اما فراوان برای من می‌نویسند و در فضای مجازی ارسال می‌کنند و بی نهایت از زیرخاکی تعریف می‌کنند. جلیل سامان اگر اهل کلک زدن به تماشاگران سریال بود، در زمان پخش فوتبال، انتخابات و مسابقات والیبال این سریال راپخش نمی‌کرد. چون مطمئن بود که بشدت کارش دیده می‌شود. چه کسی جرات می‌کرد که سریالش را در این برهه زمانی پخش می‌کند. خبرنگاران و منتقدان بشدت تلویزیون نمی‌بیند اما این سریال را دیدند.

*جلیل سامان سبب شد که شما از آن کاراکتر همیشگی خودتان فاصله بگیرید، اما برای شما راحت‌تر هست «اصغر نقی‌زاده» سینمای جنگ را بازی کنید؟

من دیگه نمی‌خواهم در نقش‌هایی شبیه کاراکترهای گذشته بازی کنم.

*یعنی اگر کارگردانی بخواهد که شما سر و ریش خود را بتراشید قبول می‌کنید؟

از این نقش‌ها به بنده نخواهند داد. این بحث کاملا اقتصادی است. من فیلمی با آقای به نام جعفری در سال ۱۳۹۲ کار کردم که اسم کوچکش را به خاطر ندارم. به من زنگ زد که من یک اثر کوتاه می‌خواهم بسازم و یک روز با شما کار دارم. من تازه معراجی‌ها را تمام کرده بودم. گفتم: من در فیلم کوتاه بازی نخواهم کرد. چون اگر در فیلم کوتاه بازی کنید و در این نوع آثار جابیفتید دیگر نمی‌توانید در فیلم بلند بازی کنید. گفت: هر چقدر بخواهید من پرداخت خواهم کرد. من هم رقم بالایی پشنهاد کردم تا دست از سر ما بردارد. قبول کرد و گفت همین الان پرداخت می‌کنم و مرا در عمل انجام شده گذاشت و کار کردیم و برای یک روز کار دستمزد یک ماه را گرفتم. در پایان کار پرسیدم چرا برای یک روز کار مرا آوردید؟ گفت: این جانبازی بود با این ویژگی‌ها… و… و… و. .

من اگر هر بازیگری دیگری را می‌خواستم بیاورم باید سه چهارروز فیلمبرداری می‌کردم، با بازیگر تمرین می‌کردم و صحنه‌های جنگی را می‌گرفتم تا تماشاگر قبول کند کاراکتری که شما بازی کردی رزمنده بوده است. من می‌توانستم گردن هر بازیگری چفیه بندازم تا رزمنده بودنش را کمی باورپذیر کنم، ولی کار سرسری می‌شد اما با آوردن شما در چهار پنج روز کار صرفه‌جویی کردم چون تو را باور می‌کنند که از بچه‌های جنگ و جبهه هستی، چون در واقعیت هم چنین بوده است. من موقع انقلاب دانش‌آموز بودم اما کاراکتری که در سریال زیرخاکی بازی کردم، یک فرد انقلابی است که از قضا انسان درستکاری است و اهل سرقت بیت‌المال نیست و در سریال هم می‌گویم: مسئولینی که در این خانه‌های مصادره‌ای هستند، وضعشان خوب شود، از این خانه‌های بیرون می‌آیند.

*چرا فقط با طیف سینماگران «بچه مسلمان» کار می‌کنید؟

سایرین دنبال من نمی‌آیند. در برابر من گارد دارند.

*کیانوش عیاری مثلا سراغ شما نمی‌آید؟

اغلب اهالی سینما مرا به عنوان بازیگری حکومتی می‌شناسند، درصورتیکه من یک معلم بازنشسته هستم. زمان جنگ هم معلم بودم و برای مدتی به جبهه رفتم. در دوران پس از جنگ هم تئاتر و فیلم کار کردم. مثلا بازیگرانی که مذهبی نیستند، توسط فیلمسازان مسلمان به کار گرفته می‌شوند، اما طرف مقابل ما را برای بازی در آثارشان دعوت نمی‌کنند.

به یک عده‌ای مثل برچسب “حکومتی بودن” زدند و در آثار جریان اصلی سینما دعوتمان نمی‌کنند. پسر من مستندی درباره من ساخته است که هفته دفاع مقدس از تلویزیون پخش خواهد شد، اسم این مستند هست «اصغرآقا، اکتورسینما» و تهیه‌کننده آن حوزه هنری و شبکه مستند است.

شمار فراوانی از همکاران سینمایی حاضر نشدند که درباره من و فعالیت‌هایم در این مستند جلوی دوربین بروند. آقای فرهادی توحیدی از معدود کسانی بود که با من رفیق است و حاضر شد در این مستندحضور پیدا کند. اما مرزبندی‌های شما را قبول ندارم. به نظرم من مخالف نظام کسی است که اسلحه در دست دارد و سعی می‌کند از آنسوی مرزها با ما بجنگند، چنین افرادی مخالف هستند، هرکسی که در این مملکت زندگی می‌کند ایرانی و هموطن بنده است و ما حق نداریم مردم را قضاوت کنیم. اگر کسی مشکلی دارد، حتما مراجع ذی صلاحی برای رسیدگی هستند. مشکل من با آن وزیری است که اینجا شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد اما فرزندانش در آمریکا دارند عشق و حال می‌کنند.

در سی و چند سالی که من در حوزه سینما و تلویزیون کار می‌کنم چرا به ما نقش خوب ندادند، چون در چند سالی من مستمر کار می‌کردم تلقی‌اشان این بوده که به اصغر نقی‌زاده (با ذهنیت خودشان) حکومتی کار ندهند یا اینکه بنده به خاطر فعالیت مستمر در سینمای جنگ را مناسب برخی نقش‌ها ندیدند.

*شما در توبه نصوح با مخملباف همکاری کردید. الان نظر شما درباره مخملباف چیست؟

من خیلی سال است که سینمای ایشان را دنبال نکردم، من آخرین فیلمی که از ایشان در خاطر دارم، ناصرالدین شاه اکتور سینماست. دو ماه فقط با ایشان کارکردم.

*با حاتمی‌کیا چگونه آشنا شدید؟

من با در «گردنه قلاجه» در غرب کشور با او آشنا شدم. ما سال ۱۳۶۲ عقبه لشگر ۲۷ بود برای عملیات والفجر ۳ . ما سه ماه آنجا بودیم و ابراهیم به آنجا آمد و جزء ۴۰ شاهد بود. همدیگر را ندیدیم تا سال ۱۳۶۸ .بعد رحلت امام بود که من رفتم پیش محمد تخت کشیان، اون موقع مسئول تولید فیلم حوزه هنری بود. رفته بودیم که وسائل گریم از ایشان بگیریم که آقای حاتمی کیا را در حوزه هنری دیدم. بعد ایشان مرا به اتاقی برد و به حاتمی‌کیا نشان داد و گفت برای نقش علی خوب است.

نقش علی یک کاراکتر یک روزه بود و برای فیلمبرداری به شمال رفتیم. من حین فیلمبرداری شروع کردم از خاطراتم برای حاتمی کیا گفتم و حاتمی کیا شروع به نوشتن کرد و در فیلم مهاجر من نقش کمی داشتم و شخصیت اصلی قرار بود هواپیما را یک نفری به پرواز درآورد، اما حاتمی کیا را من را به این سکانس‌ها اضافه کرد. من برای این فیلم سی هزارتومان دستمزد گرفتم، آموزش و پرورش برای چهار ماه مرخصی بدون حقوق بیست دو دو هزارتومان از من کم کرد یعنی ماهیانه ۲ تومن. در عوض فیلم در جشنواره دیده شد، من هم در جشنواره دیده شدم و سال بعد رفتم فیلم چشم شیشه‌ای را بازی حسین قاسمی جامی کردم و برای هر جلسه فیلمبرداری ۲ هزار تومان به من می‌دادند.

* احمدرضا درویش چگونه کارگردانی است؟

با درویش کارکردن بسیار سخت و دشوار است. درویش هم خیلی به جزئیات دقت دارد اما آدم مهربانی است. خیلی دلم می‌خواست با رسول ملاقلی پور که بچه‌محلمان بود کار کنیم که قسمت نشد.

*انبانی خاطرات از جنگ دارید و خیلی تلاش می‌کنید که به شکل لطیف و عامه‌پسندانه‌ای آن‌ها را نقل کنید.

بعد از عملیات خیبر اسفند و فروردین ۱۳۶۲ – ۱۳۶۳ به تهران آمدم، یک دوره‌ای هم معلم بودم و هم تئاتر می‌رفتم. در آن مقطع سرکلاس‌هایم، پس از تدریس، خاطراتم را برای دانش‌آموزانم تعریف می‌کردم.

*چه دروسی را در مدرسه تدریس می‌کردید؟

تاریخ، جغرافی و زبان انگلیسی. من سال ۱۳۴۶ خاطرتم هست سریالی از تلویزیون با عنوان «جیم وست» پخش می‌شد که جیم کنراد بازی می‌کرد. پدرم تلویزیون نمی‌خرید، من می‌رفتم این سریال را در منزل شوهرخاله‌ام تماشا می‌کردم و می‌آمدم یک ساعت‌ و نیم سریال را با تمام جزئیات برای دوستانم تعریف می‌کردم. اینکه من خوب خاطره و فیلم تعریف می‌کنم ریشه در سریال جیم‌وست دارد و من به همین شیوه با جزئیات فراوانی خاطرات جنگ را با شاگردانم درمیان می‌گذاشتم. البته من همیشه خاطرات جنگ را به صورتی شادی برای شاگردانم تعریف می‌کردم. معمول بود که در خاطراتی که نقل می‌شد، معمولا گریه و اندوه چاشنی آن بود اما من خاطرات جنگ را به صورت سرخوشانه‌ای تعریف می‌کردم و از سال ۱۳۶۳ تا الان من همیشه خاطرات جنگ را همچنان تعریف می‌کنم. جنگ تحمیلی هشت سال بود و من نزدیک به سی و هفت سال خاطرات جنگ را همچنان تعریف می‌کنم.

*از دانش‌آموزان معروف شده‌تان بگویید.

یک مجری در سیما با نام محمدرضا حسینیان داریم، سال ۱۳۶۵ دانش‌آموز من بود، داریوش یاری در کانون و مسابقات تئاتری که برگزار می کنیم در مسابقات حضور داشت، چیز بیشتری خاطرم نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرتی با طعم نفت


آلبوم جدید گروه «اتاق» با عنوان «به دشت نفتون» با آهنگ‌سازی «امید سعیدی» و تنظیم «بامداد افشار» پنجم تیرماه به صورت آنلاین منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بنیاد فارابی» چه خاصیتی برای سینمای ما دارد؟/در سینما ۱۰ نفر هستند که همه پول‌ها و امکانات را تصاحب کرده‌اند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پرسش اساسی من این است که بنیاد فارابی چه خاصیتی برای سینمای ما دارد؟ این بنیاد، زمانی نگاتیو در اختیار سینماگران قرار می‌داد اما در شرایط کنونی سودی برای سینما و سینماگران ندارد.

به گزارش سینماپرس، احمد نجفی بازیگر سینما گفت: امروز در سینما ۱۰ نفر هستند که همه پول‌ها و امکانات را تصاحب کرده‌اند. سه شرکت وجود دارند که همه امکانات و تسهیلات به سمت آنها سرازیر می‌شود. با این شرایط رقابت شکل می‌گیرد؟

این بازیگر و مجری سینما و تلویزیون کشور گفت : باید در سینما تحولی عمومی و همه‌جانبه به معنای تام و تمام کلمه رقم بخورد. باید شورایی ذیل عنوان شورای عالی هنر زیر نظر رئیس‌جمهور تشکیل شود. اینکه تشکیلاتی مانند صنف بخواهد تصمیم‌گیری کند، راه به جایی نمی‌برد. وضعیت بچه‌های سینما بد است. هزاران نفر در حال تحمل بی‌کاری، گرسنگی، بی‌خانمانی‌ و عدم تأمین اجتماعی‌اند. ضروری است که افراد باتجربه، فهیم و کارآزموده روی کار بیایند. وضعیت تئاتر هم به همین صورت و اکنون تئاتر ما نیز به ذلت افتاده است.

نجفی ادامه داد: حمایت‌هایی که به صورت ماهانه توسط دولت از هنرمندان پیشکسوت انجام می‌شود، خجالت‌آور است و تنها کفاف یک فنجان قهوه آنها را می‌دهد. این نوع حمایت، توهین به چهل، پنجاه یا شصت سال سابقه کار هنری ارزنده هنرمندان پیشکسوت است. سینمای ما نیازمند تحول است نه مُسکن؛ مُسکن دردی را از سینمای ما دوا نمی‌کند. این تحول باید زیرنظر شورای عالی هنر که پیش‌تر به لزوم تشکیل آن اشاره کردم صورت پذیرد.

این هنرمند سینما و تلویزیون کشور تأکید کرد: باید گروه دیگری بر حُسن انجام امور در سینما نظارت کنند و جایگزین افرادی شوند که تنها و تنها خواسته‌های خود را مصوب و بر حُسن انجامشان نظارت می‌کنند. درغیراین‌صورت وضعیت سینما در همین روال معیوب فعلی باقی خواهد ماند و در کماکان روی همین پاشنه خواهد چرخید.

بازیگر نقش «کارآگاه علوی» تصریح کرد: اکنون سینما و تئاتر ما در معرض فروپاشی است و این شرایط لزوما به دلیل فراگیری ویروس کرونا رقم نخورده است؛ چهار سال پیش هم شرایط به همین صورت بود. اینک بسیاری از بچه‌های سینما و تئاتر، هزینه‌های معاش خود را از طریق کار کردن در آژانس تأمین می‌کنند. طی هشت سال اخیر، وضعیت هنرمندان به بغرنج‌ترین حد ممکن رسیده است. اینکه برخی شرایط کنونی را لزوما به کرونا نسبت می‌دهند، فرافکنی است؛ کرونا بهانه است؛ عدم مدیریت صحیح در وزارت ارشاد و معاونت‌های مربوطه، کار سینما و تئاتر را به اینجا کشانده است.

وی ضمن انتقاد از مناسبات حاکم بر سینمای کشور گفت: اکنون هر اتفاق سوئی که تصور آن را داشته باشیم در سینما رخ می‌دهد؛ از پولشویی و انحصار گرفته تا خودکامگی و تک‌صدایی و زد و بند. برای رفع معضلات کنونی در سینما و تئاتر، اقدام تحولی سریع و عاجل لازم است. دولت آینده به محض استقرار باید زمینه و بسترهای لازم را برای تحقق چنین تحولی رقم بزند. لازم است گروهی متخصص، دلسوز و عدالت‌خواه در مسند کار قرار گیرند؛ نه کسانی که با تمامیت‌خواهی، سالن‌های سینما و چرخه اکران را قبضه کرده‌اند. باور کنید طی سال‌های اخیر، از بس فریاد تظلم‌طلبی و داد عدالت‌خواهی سر داده‌ام، خسته شده‌ام.

وی بیان کرد: اکنون دیگر راننده تاکسی‌ها هم فهمیده‌اند که شرایط در سینما چقدر بد و بغرنج است. بسیاری از اوقات که در تاکسی می‌نشینم و با راننده تاکسی همکلام می‌شوم، می‌بینم که حتی او هم از وضعیت حاد سینما باخبر است. دلیل وجود شرایط فعلی این است که در وزارت ارشاد با ضعف جدی مدیریت و برنامه‌ریزی مواجهیم.

نجفی یادآور شد: سال‌هاست عده‌ای که نسبت به شرایط کنونی سینما انتقاداتی دارند و با گروه فعلی هم‌نظر نیستند، پشت درهای بسته اتاق‌های مدیران نشسته‌اند و کسی آنها را به داخل اتاق دعوت نمی‌کند. این طیف منتقد مدت‌هاست که در صف اکران منتظر اکران آثارشان‌اند؛ نه توان اکران فیلم‌هایشان را دارند و نه یارای رقابت با فیلم‌های میانمایه امروزی که من آنها را عروسک‌بازی می‌دانم.

بازیگر «توفان شن» تصریح کرد: شما به خوبی می‌دانید که من درِ خانه این سینما را گِل گرفتم؛ چندبار دیگر باید این کار را انجام دهم تا باور کنید که در سینمای ما این‌قدر نابسامانی و نقصان وجود دارد؟ باید از سینماگران حمایت شود و این حمایت صرفاً شامل پول نیست. چرا باید منِ نوعی باید برای اکران فیلمم چندین و چندسال پشت اکران منتظر بمانم و در مقابل، عده‌ محدودی همراه با رفقایشان از همه امکانات موجود برخوردار شوند؟ عده‌ای که هم صاحب سینما هستند، هم صاحب پخش‌اند، هم صاحب شورا هستند، هم صاحب خانه سینما و هم… جالب است که بسیاری از اهالی سینما این‌ها را می‌دانند اما خودشان را به آن راه می‌زنند.

این بازیگر عنوان کرد: وضعیت فعلی سینما و تئاتر ما مثل بازار شام است و مدیرانمان توان اداره سینما را ندارند. درد من این است که چرا باید همه امکانات به سمت گروهی خاص سرازیر شود؟ چرا نباید بودجه در سینما به درستی و عادلانه تقسیم شود؟ تا کی باید شاهد چنین شرایط تبعیض‌آمیز و ناعادلانه‌ای باشیم؟ تا کی باید فریاد بزنیم اما کسی صدایمان را نشنود؟

احمد نجفی مطرح کرد: امروز در سینما ۱۰ نفر هستند که همه پول‌ها و امکانات را تصاحب کرده‌اند. سه شرکت وجود دارند که همه امکانات و تسهیلات به سمت آنها سرازیر می‌شود. با این شرایط رقابت شکل می‌گیرد؟ متأسفانه مدیران ما برای شکست این انحصار و بی‌عدالتی هیچ اقدامی نمی‌کنند؛ انگار اصلا در باغ نیستند! وقتی تصمیم می‌گیری با آنها دیدار کنی و در جریان حقایق قرارشان دهی، باید دست‌کم دو سال دوندگی کنی و در صف انتظار باشی؛ بعد از دو سال که فرصت دیدار با مدیر را پیدا می‌کنی، وعده‌هایی از او می‌شنوی و پس از مدتی که برای پیگیری وعده‌ها و مطالباتت به دفتر وی می‌روی، منشی می‌گوید که ایشان نیست یا در جلسه است و… از این حرف‌ها و بهانه‌های واهی همیشگی! دیگر نمی‌دانیم در این شرایط چه باید بکنیم. اگر قرار باشد این وضعیت ادامه پیدا کند، مجبور می‌شویم سینما را رها کنیم و برویم خیار و گوجه بفروشیم!

بازیگر «کمکم کن» اضافه کرد: اکنون بسیاری از هنرمندان ما در شرایط معیشتی سختی به سر می‌برند اما از آنجا که نجابت و شأن دارند، این شأن و نجابت به آنها اجازه نمی‌دهد که برای رهایی از شرایط بغرنج و پیگیری مطالباتشان به وزارت ارشاد بروند. اینکه این گروه از هنرمندان اهل قیل و قال نیستند و مقابل ارشاد تجمع نمی‌کنند، بدین معنا نیست که در رفاه و آسایش کامل به سر می‌برند؛ به معنای این است که نجابت و خویشتن‌داری می‌کنند. مدیران ما باید ارزش این نجابت و خویشتن‌داری را درک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار هنرمند، اظهار کرد: ماهیت کار هنرمند، اثربخش و ارزشمند است. ما تفکر می‌فروشیم، رویا می‌فروشیم، برای اینکه مردم امیدوار شوند و امیدوار باقی بمانند. نمی‌دانم دیگر باید درِ کجا را گل بگیرم که آقایان بفهمند شرایط هنر و هنرمندان ما وخیم است و کارد به استخوانشان رسیده است!؟ هنرمندان ما مدیرانی را می‌خواهند که پای حرف‌ها و درددل‌هایشان بنشیند، در مواقع سخت و تنگنا، دستشان را بگیرد و به آنها دلداری دهد.

نجفی اضافه کرد: متأسفانه امروز کسانی که فیلم‌های سخیف و مثلاً کمدی می‌سازند، شأن بالاتری دارند و بیشتر مورد حمایت آقایان قرار می‌گیرند اما ما که تلاش می‌کنیم در فیلم‌های شریف و سالم حضور داشته باشیم، در چتر حمایتی آقایان هیچ جایگاهی نداریم.

بازیگر «هتل کارتن» ضمن انتقاد از عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: پرسش اساسی من این است که بنیاد فارابی چه خاصیتی برای سینمای ما دارد؟ این بنیاد، زمانی نگاتیو در اختیار سینماگران قرار می‌داد اما در شرایط کنونی سودی برای سینما و سینماگران ندارد؛ فارابی اکنون به بنیادی هزینه‌زا و رخوت‌انگیز تبدیل شده که بود و نبودش فرقی به حال سینمای ایران ندارد و چه‌بسا بهتر است که منحل شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور، وزیر ارشاد و مدیران آینده سینما می‌خواهم رانت‌خواری مضحکی که اکنون با قدرت و شدت هرچه تمام‌تر در سینمای ما جریان دارد را متوقف کنند.

*تسنیم

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در کشور ما هنر مثل لاستیک زاپاس خودرو است


مدیر نهمین دوسالانه نقاشی ایران اظهار کرد که «چهار هزار و ۴۱۱ اثر از یک هزار و ۹۰۴ هنرمند به بخش سراسرنما ارسال شده که ۷۵ درصد آثار رسیده به بانوان هنرمند اختصاص داشته است.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاسیس «مدرسه آموزش فیلمسازی» توسط جحود سرشناس در سینمای هالیوود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدرسه آموزش فیلمسازی که جورج کلونی، کری واشنگتن و دان چیدل موسس آن هستند برای جوامع محروم شروع به کار می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، جورج کلونی، دان چیدل، کری واشنگتن، میندی کیلینگ، ایوا لونگوریا و تعداد دیگری از بازیگران شناخته‌شده در همراهی با هم از پاییز ۲۰۲۲ یک مدرسه آموزش فیلمسازی برای افراد محروم تاسیس می‌کنند.

این مدرسه به نام مدرسه رویبال تهیه فیلم و برنامه‌های تلویزیونی را برای دانشجویان خود برمبنای آموزش قوی آکادمیک، تعلیم عملی و دسترسی به داستان سرایان و حرفه‌ای‌های صنعت فیلم از هالیوود در برنامه دارد. این مدرسه همچنین یک برنامه کارآموزی مخصوص خواهد داشت.

کلونی در بیانیه‌ای گفت: «هدف ما این است که بهتر تنوع کشورمان را نشان دهیم. این یعنی زود شروع کردن. یعنی خلق کردن برنامه‌هایی در سطح دبیرستان که به جوانان درباره دوربین و تدوین و جلوه‌های ویژه و صدا و تمام فرصت‌های شغلی آموزش می‌دهند. این یعنی یک برنامه کارآموزی که در نهایت به شغل‌های پردرآمد منتهی می‌شود. یعنی درک کردن اینکه همه ما در این پروسه کنار هم هستیم».

این مدرسه کارش را با آموزش به بچه‌های کلاس نهم و دهم آغاز می‌کند و ظرف ۲ سال بعد به شاگردان کلاس یازدهم و دوازدهم هم آموزش می‌دهد. هدف این برنامه این است که برنامه خود را به مدرسه‌های بیشتری در ناحیه لس‌آنجلس ارایه کند.

چند مدیر از شرکت ورکینگ تایتل فیلمز و برایان لورد از آژانس هنرمندان خلاق از دیگر موسسان این مدرسه خواهند بود. تمام موسسان در هیات مشاوره مدرسه حضور خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فریم های مجازی از آسیب اعتیاد


نمایشگاه «آسیب» با نمایش مجموعه عکس‌های مهدی حسینی از موضوع اعتیاد در ایران روز جمعه (۴ تیرماه) به صورت مجازی در گالری دوربین دات نت، برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خورشید» بالاخره به فروش یک میلیاردی در گیشه رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی که این روزها در سینماهای سراسر کشور روی پرده است، به فروش یک میلیاردی رسید.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی، تهیه کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی و نویسندگی مجید مجیدی و نیما جاویدی که این روزها در سینماهای سراسر کشور روی پرده است، به فروش یک میلیاردی رسید.

علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، صفر محمدی، روح الله زمانی و شمیلا شیرزاد بازیگران «خورشید» هستند.

«خورشید» که تاکنون نمایش‌های موفقیت آمیزی در عرصه بین‌المللی از جمله فستیوال ونیز داشته است، نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۱ هم بود و به فهرست ۱۵ فیلم منتخب خارجی این رویداد هم راه یافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصاویری از حرم امام رضا(ع) در دوران قاجار


حرم امام رضا (ع) در مشهد یکی از معروف‌ترین مکان‌های مذهبی در ایران است؛ بنایی تاریخی با معماری ایرانی و اسلامی که سال‌ها است از میلیون‌ها زائر ایرانی و خارجی میزبانی می‌کند و تا به امروز نیز بارها مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات نهمین دوسالانه ملی نقاشی تشریح شد/ جایزه بزرگ نقاشی معاصر


جزییات نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در نشست خبری سه‌شنبه اول تیر تشریح شد و امیر راد از برگزاری جایزه بزرگ نقاشی معاصر خبر داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صرفه‌جویی در هزینه‌ها مهمترین اثر و برکت برگزاری «جشنواره رسانه‌های دیجیتال» در بستر پلتفرم است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: معاون معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در سال جهش تولید و مانع‌زدایی‌ها باید موانعی که بر سر راه توسعه رسانه‌های دیجیتال، خدمات فرهنگی و تولید محتوا وجود دارد را شناسایی و آن‌ها را برطرف کنیم.

به گزارش سینماپرس، معاون معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: جشنواره‌ رسانه دیجیتال در طول سال‌های فعالیتش مرکز ارائه دستاوردهای شرکت‌ها و موسسات در حوزه فضای مجازی با هدف معرفی محصولات، اطلاع‌رسانی درباره آنها و تشویق و حمایت از تولیدکنندگان آثار دیجیتال بوده است.

امیر خوراکیان معاون حقوقی مرکز ملی فضای مجازی با بیان این مطلب، کشف موانع کسب و کارهای فضای دیجیتال در حوزه محتوا و بخش‌های خدمات فرهنگی را از دستاوردها و برکات این جشنواره عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید کارکردهای جشنواره‌ها را توسعه داد تصریح کرد: گاهی برخی از مشکلات با این که بزرگ به نظر می‌رسند اما حقیقتا مسئله مهمی نیستند و می‌شود آن‌ها را با یک جلسه، مشورت، تفاهم‌نامه و یا حتی هماهنگی حل کرد و نیاز به وضع قانون یا تغییر در ساختار ندارد و این مهم از کارکردهای جشنواره رسانه‌های دیجیتال برای جامعه فعالان حوزه فضای مجازی به خصوص کسب و کارها است.

خوراکیان که سابقه سال‌ها فعالیت و مدیریت در بخش‌های مختلف فرهنگی کشور را دارد برگزاری دوازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال در بستر پلتفرم را ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: صرفه‌جویی در هزینه‌ها مهمترین اثر و برکت برگزاری این دوره از جشنواره بر بستر فضای مجازی است و می‌توان هزینه‌ ذخیره شده را در امور آموزش، توسعه، تقویت نیروی انسانی، تشویق و حمایت دست‌اندرکاران این حوزه صرف کرد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره در فضای مجازی همچنین می‌تواند باعث ایجاد تعاملات جدید و هم‌افزایی تولیدکنندگان محصولات دیجیتال شود چرا که در فضای واقعی عملا چنین طرح‌هایی مشمول زمان شده و در بسیاری موارد شاید به نتیجه نرسد و این تداوم ارتباط ظرفیتی به ما می‌دهد که می‌توانیم برای تحقق اهداف والایی چون پیشرفت در فضای مجازی از آن استفاده کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری دوازدهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال بتواند بیش از گذشته نقش جدی‌تری در جهت توسعه محتوا و توسعه خدمات فرهنگی ایجاد کند.
فرایند ثبت و دریافت آثار دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به عنوان بزرگترین رویداد شناسایی و معرفی آثار و فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال که همزمان با عید فطر آغاز به کار کرده است، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

«انقلاب اسلامی و مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج قاسم سلیمانی)»، «خانواده و سبک زندگی»، «اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری»، «مسجد و مناسک دینی»، «امید، تفریح و نشاط اجتماعی»، «سواد رسانه‌ای و زیست مجازی»، «حکمرانی و مدیریت فرهنگی»، «خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی» و «روایت کرونا در فضای مجازی» محورهای اصلی جشنواره امسال هستند.

صاحبان بسترهای تولید و نشر، نرم‌افزارهای تلفن همراه، بازی‌های رایانه‌ای و محتواهای دیجیتال می‌توانند با مراجعه به سامانه www.platzaar.ir در این جشنواره شرکت کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع