X

بایگانی تیر 12, 1400

دفتر سینمایی

«فیلم کوتاه تهران» به‌عنوان یکی از دروازه‌های راه‌یابی به جشن سالانه «اسکار» شناخته شد! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با تأیید آکادمی علوم و هنرهای سینما، جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از دروازه‌های راه‌یابی فیلم‌های کوتاه به جشن سالانه «اسکار» شناخته شد.

به گزارش سینماپرس، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران طی نشستی امروز ۱۲ تیرماه از دستاورد مهم سینمای ایران در حوزه بین‌الملل رونمایی کرد.

موسوی در آغاز این نشست که به صورت مجازی از صفحه رسمی اینستاگرام سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان پخش شد، ضمن عرض تسلیت برای درگذشتگان کرونا و نیز مهشاد کریمی خبرنگار فقید ایسنا و ریحانه یاسینی خبرنگار فقید ایرنا گفت: حامل پیامی هستم که خبری شیرین و مبارک برای سرزمین پر افتخارمان محسوب می‌شود. حقیقت امر این است که در آستانه جشنواره فیلم کوتاه تهران هستیم و همانطور که می‌دانید این جشنواره اواخر مهر برگزار می‌شود. انجمن سینمای ایران به عنوان قدیمی‌ترین انجمن سینمایی ایران، متولی برگزاری این جشنواره بوده و هست و این افتخار را داشته‌ام که چهار دوره دبیر این جشنواره باشم.

وی افزود: می‌دانید که در حال حاضر بیش از ده هزار جشنواره سینمایی معتبر و غیرمعتبر در جهان در حوزه فیلم و تصویر در حال برگزاری هستند که بسیاری معتبر نیستند اما برخی جشنواره‌ها اثرگذار هستند. وقتی در سال ۹۶ برای اولین بار دبیر این رویداد شدم، با توجه به حجم آثار و تاریخچه این جشنواره به نظر می‌رسید این جشنواره یک سرمایه ملی است. ولی آن‌طور که بایسته و شایسته‌اش بود، هنوز شناخته‌شده نبود. به زعم خود می‌دانستم می‌توان جشنواره فیلم کوتاه را مهمترین جشنواره غرب آسیا معرفی کرد.

موسوی ادامه داد: امروز هم جوایز نقدی این جشنواره جوایز بالایی است. بیش از ۶ هزار فیلم در سال‌های اخیر به دست ما رسیده و مجموع این مولفه ها نشان می‌دهد جشنواره ما رویدادی معتبر است. اما حق بزرگی از آن شناخته نشده و برای آن هم پیگیری نشده بود. شاید باور نداشتیم که می‌توانیم به آن برسیم. ما از دو سال پیش به این فکر کردیم که این جشنواره را به سطح یکی از جشنواره‌های مورد تأیید آکادمی اسکار در سطح جهانی برسانیم.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در ادامه توضیح داد: مهمترین جایزه سینمای جهان جایزه‌ای است که آکادمی علوم و هنرهای تصویری متحرک اهدا می‌کند، تخمین زده می‌شود یک میلیارد نفر به شکل زنده مراسم اسکار را می‌بینند، ما هم هر سال نماینده‌ای را به این رویداد معرفی می‌کنیم. این رویداد در بخش کوتاه هم مکانیزم خود را دارد. جشنواره فیلم‌های کوتاه تهران آن دسته از جشنواره‌هایی که حالا از نظر اسکار رویدادی معتبر شناخته می‌شود.

موسوی افزود: با تلاشی که داشته‌ایم و مکاتبات فراوان، جمع‌آوری اطلاعات و گرفتن معرفی‌نامه برای افراد موثری که به جشنواره آمده‌اند و طی کردن مراحلی، روز پنجشنبه این ایمیل برای ما آمد که این رویداد به‌عنوان یکی از دروازه‌های ورود به اسکار پذیرفته و به تعبیری یک رویداد مورد تأیید اسکار شده است. امروز این افتخار برای کشور عزیزمان و سینمای پر افتخار حاصل شده که یکی از دروازه‌های ورود به اسکار این جشنواره باشد.

وی تأکید کرد: پیش‌بینی من این است که حالا که این جشنواره به این درجه رسیده آثار بیشتری به دست ما می‌رسد. در میان تمامی جشنواره‌هایی که این اتفاق برایشان رخ داده ما تنها کشوری هستیم که حضور در جشنواره‌مان رایگان است. در مرحله اول مدارک ما رد شد، ولی ما گفتیم در تحریم هستیم و نمی‌توانیم یک دلار هم از سوی افراد بگیریم و این به دلیل تحریم است. اگر جشنواره فیلم کوتاه تهران مثل بقیه جشنواره‌ها حق حضور از متقاضیان بگیرد، می‌تواند اندوخته‌ای نزدیک به ۲۵۰ هزار یورو داشته باشد. اگر روزی شرایط برطرف شود حضور رایگان را کنار خواهیم گذاشت اما ثبت‌نام برای ایرانی‌ها همچنان رایگان خواهد بود.

موسوی تأکید کرد: امروز ما تنها جشنواره‌ای هستیم که با این قدمت توانسته‌ایم با قواعد فرهنگی خودمان در این چهل سال کار کنیم و به این درجه از اعتبار جهانی برسیم. ۱۲۷ فستیوال این درجه را دارند که از میان آن‌ها ۴۲ جشنواره فقط در آمریکا هستند.

وی در ادامه توضیح داد: هر فیلمی که بتواند جایزه بزرگ جشنواره ما را اخذ کند، به‌صورت مستقیم به اسکار معرفی می‌شود. از این پس هر ساله ما باید به اسکار بگوییم کدام فیلم موفق به اخذ این جایزه شد. همین حالا که پلتفرم‌های بزرگ در دنیا هستند، به محض اینکه یک فیلم در این جشنواره شرایط حضور در اسکار را دریافت کند در سطح آن پلتفرم‌ها هم قرار می‌گیرد. باعث تاسف است که برخی فیلمسازان خوب ایرانی پیش از این حاضر نبودند اولین نمایش فیلمشان در جشنواره فیلم کوتاه تهران باشد، ولی حالا دیگر می‌توانند این کار را کنند.

موسوی در ادامه گفت: این بخت بلند من و همکارانم است که توانستیم به این افتخار دست پیدا کنیم. این افتخار را به همه تبریک می‌گویم. این نهال نحیف حالا به درختی تنومند تبدیل شده و جشنواره فیلم کوتاه تهران تنها جشنواره ایرانی است که این درجه را در اسکار دارد و به نام «تهران» است. خدا را شاکر هستیم که این موضوع را به نتیجه رساندیم. تلاش داشتیم در سکوت این موضوع به نتیجه برسد و این خبر را به سینمادوستان برسانیم. ما باید قواعد اسکار را رعایت کنیم و سعی می‌کنیم بر همین پایه باشیم. مثلاً هر سال بین یکم تا پانزدهم اکتبر باید بگوییم برگزیده چه فیلمی بوده است. اگر ترکیه، ایران و مصر را بین کشورهای مسلمان بدانیم باید بگوییم ما اولین کشور مسلمان در این رده از اعتبار سینمایی هستیم.

وی درباره سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران هم گفت: بیش از ۲۷۰ فیلم ایرانی در این جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند. این جشنواره حالا با اعتبار و عزت بیشتری برگزار می‌شود. در بخش آموزش بین‌المللی که سال گذشته مدرسان آن به صورت رایگان آمدند، باید بگویم ۳۳ هزار نفر در ایران محتوای این نشست‌ها را دیدند. امیدواریم که هم‌چنان جشنواره فیلم کوتاه تهران یکی از فرصت‌هایی باشد که پرچم ایران را در سطح جهانی بالا ببرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مرمتگران آثار فرهنگی و هنری صاحب خانه صنفی شدند


انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری پس از ۱۲سال پیگیری و برنامه‌ریزی تشکیل و نخستین مجمع عمومی آن امروز به صورت مجازی برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیأت داوران بخش نمایش‌نامه کودک و نوجوان معرفی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیأت داوران بخش نمایش‌نامه‌ی پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری معرفی شدند.

به گزارش سینماپرس، «شهرام کرمی» نویسنده، کارگردان، منتقد، مدرس دانشگاه و مدیر فرهنگی و هنری، «حسن دادشکر» کارگردان، نویسنده، بازیگر، مدرس دانشگاه، مدیر سابق مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری و «نادر برهانی‌مرند» نویسنده و کارگردان تئاتر و نمایش‌های رادیویی و دبیر جشنواره‌های تئاتر، هیأت داوران پنجمین دوره‌ی این رویداد هنری را تشکیل می‌دهند.
بر همین اساس، هیأت داوران بخش نمایش‌نامه‌ی پنجمین مسابقه فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کودک و نوجوان ۱۹ نمایش‌نامه برتر که در مرحله اول از سوی هیأت انتخاب اعلام شده بودند را داوری کردند و به‌زودی نامزدهای این بخش معرفی می‌شوند.
یادآوری می‌شود پنجمین مسابقه‌ی فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ کودک و نوجوان در دو مرحله صورت گرفت به‌گونه‌ای که ابتدا طرح‌های ارسالی با توجه به شرایط مسابقه از سوی هیات انتخاب بررسی و آثار برتر معرفی شدند و در مرحله دوم صاحبان آثار برتر یک ماه فرصت داشتند تا نسخه اصلی نمایش‌نامه خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای گروه موسیقی ایرانی در افتتاحیه جشنواره داغستان روسیه


نهمین جشنواره بین‌المللی فولکلوریک و فرهنگ سنتی جمهوری داغستان روسیه با اجرای گروه موسیقی سنتی «آیین» از جمهوری اسلامی ایران در شهر ماخاچ قلعه آغاز به کار کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کورش تهامی به «کوزوو» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی طبا و تهیه‌کنندگی حسن کلامی بر اساس فیلمنامه‌ای از میثم هاشمی‌طبا چندی پیش در ژانر کمدی ساخته شد. کورش تهامی، روشنک گرامی سیاوش چراغی‌پور و هومن شاهی از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «کوزوو» به کارگردانی میثم هاشمی طبا ایفای نقش کرده‌اند. فرهاد آییش و بهاره کیان‌افشار نیز پیش از این بعنوان بازیگران فیلم سینمایی «کوزوو» معرفی شده بودند.

چهار بازیگر جدید به «کوزوو» پیوستند در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «معدنچیا میگن: هرچی بیشتر دنبال الماس بگردی، کمتر پیداش می کنی. به عقیده اونا، الماسه که آدمشو پیدا می کنه. اونه که تصمیم می گیره دست کی بیوفته و رو انگشت کی بشینه.» دیگر بازیگران این فیلم پربازیگر که از چهره‌های شناخته شده سینما هستند نیز طی روزهای آتی معرفی می‌شوند. دیگر عوامل «کوزوو» عبارتند از جانشین تهیه‌کننده: مهدیا عابدی، دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز: جواد گنجی، مدیر فیلمبرداری: بهرام بدخشانی، صدابردار: امید عاشوری، طراح صحنه و لباس: اصغر نژادایمانی، طراح گریم: محسن دارسنج، جانشین تولید: حسین فرضی‌زاد، منشی صحنه: مارال فتحی، جلوه‌های ویژه: سعادت بسطام، مدیر تدارکات: مهدی عباسی‌پور، عکاس: کوروش جوان، گرافیست و مدیر تبلیغات: محمدرضا بهشتی‌نژاد و مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا. هادی زمردیان مجری طرح و سرمایه‌گذار این پروژه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استفاده از ساز ابداعی شجریان در یک قطعه موسیقی


آیدین الفت از فعالان حوزه موسیقی تک آهنگ «سیراب شدم» را منتشر کرد. 

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اگر در فرانسه به دنیا آمده بودم قطعا این آدم نمی‌شدم


سی و هفتمین برنامه هنر و پژوهش با موضوع «فلسفه/هنر زیبا زیستن» و در گفت‌وگو با ایران درودی، هنرمند نقاش پیشکسوت روز جمعه (۱۱ تیرماه) در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد. ایران درودی در این برنامه به بیان دیدگاه‌های خود درباره زندگی پرداخت و اظهار کرد: من یکی از خوشبخت‌ترین افراد هستم زیرا ارزش زندگی را می‌دانم؛ می‌دانم که از این زندگی می‌توان یک اثر هنری ماندگار درست کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شمقدری از فیلمنامه مشترک خود و شهاب ملت خواه با موضوع جنایت آمریکایی‌ها یاد کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد شمقدری با انتشار پیام هایی در فضای مجازی ضمن بیان تسلیت برای درگذشت شهاب ملت خواه، از نوشته مشترک با این هنرمند در زمینه حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران یاد کرد.

به گزارش سینماپرس جواد شمقدری کارگردان سینما و رئیس اسبق سازمان سینمایی در فضای مجازی نوشت: شهاب ملتخواه هنرمند خوب خراسانی و فردی که زخم شکنجه ساواک رژیم ددمنش شاه را نیز بر تن رنجور خود حمل میکرد بعد از عمری مجاهدت هنری بر اثر کرونا به لقاالله پیوست. شرایط تبعیض آمیز حمایت از هنرمندان، به او مجال کمی داد تا هنرش را به تمام نشان دهد، برای همین سعی کردم به سهم خود بخشی از فرصتهای خلق اثر هنری را برای او مهیا سازم.

شمقدری از فیلمنامه مشترک خود و شهاب ملت خواه با این موضوع یاد کرد
این عکس در سفری است که به لبنان رفتیم. خدایش رحمت کند و او را در جوار اولیاء الهی محشور سازد.

شمقدری با انتشار پستی دیگر به مناسبت ۱۲ تیرماه روز حمله ددمنشانه ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران نوشت: انیمیشن دستهای کوچک، قلبهای بزرگ با موضوع سرنگونی هواپیمای ایرباس ایرانی با موشکهای ناو جنگی آمریکا (وینسنس) در سال ۱۳۶۷ توسط من و شهاب ملتخواه نوشته شد که متاسفانه در فرایند تولید تحریف هایی شکل گرفت که نزد مخاطب کودک و نوجوان نقش شیطانی آمریکا را تقلیل دهد!
با این حال باز هم ساخت یک انیمیشن با هدف ثبت این جنایت بشری آمریکا در سیما غنیمت بود. این کار به صورت سریال و در سال ۸۱ نوشته شد که به دلیل همین رفتار گروه تولید انیمیشن، ادامه آن ساخته نشد.

شمقدری از فیلمنامه مشترک خود و شهاب ملت خواه با این موضوع یاد کرد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تعطیلی نمایشگاه‌های فرهنگستان هنر همزمان با قرمز شدن تهران


همزمان با قرمز شدن تهران، نمایشگاه‌های فرهنگستان هنر تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هیچ حوزه ای به اندازه سینما و تئاتر و فرهنگ در این دو سال اخیر از کرونا ضربه نخورده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سید جواد هاشمی از مشکلات حوزه سینما گفت و اینکه دولت با چه راهکاری می‌تواند مشکلات این حوزه را حل کند.

به گزارش سینماپرس، سید جواد هاشمی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکلات سینمای ایران گفت: هیچ حوزه ای به اندازه سینما و تئاتر و فرهنگ در این دو سال اخیر از کرونا ضربه نخورده است. بخش دیگری از مشکلات بی توجهی مسئولان به حوزه فرهنگ و هنر است. شاید بی توجهی به این دلیل است که ما همواره به حوزه فرهنگ و هنر سیاسی نگاه کردیم به جای اینکه به این حوزه به صورت تخصصی نگاه کنیم. سینما اصلا سیاسی نیست و حوزه پیشبرد برای فرهنگ جامعه است. بهتر است نگاه سیاسی مان را از این حوزه برداریم و بدانیم که فرهنگ دچار چالش های مختلف از جمله تنوع افکار و اندیشه است.

وی در ادامه درباره تنوع افکار در سینما گفت: وقتی ما تنوع افکار و اندیشه در حوزه سینما می بینیم باید همان گونه رفتار کنیم. در انتخاب مسئولان فرهنگی باید توجه شود و فردی انتخاب شود که نگاه همه افراد را در نظر بگیرد و به اندیشه همه افراد احترام بگذارد. افرادی در حال حاضر از سینما حذف شدند که آدم های بزرگی هستند و نشانه های بزرگی در حوزه بین الملل سینما و تئاتر دارند و بسیاری از افراد امکان ورود پیدا نکردند. متاسفانه نمی‌گذاریم جوانان تلاشگری که می توانند، هنر کشور را از نابودی نجات دهند، دست به کار شوند

این بازیگر تلویزیون و سینما در ادامه درباره مشکلات فعلی سینما بیان کرد: ما الان فرار تماشاگر از سالن های سینما را داریم و یکی از چالش های سینما داران بازگشت مردم به سالن های سینما است. به من پیشنهاد شد که فیلم جزیره فضایی خود در حوزه کودک را در کنار پنج تا فیلم دیگر خوب اکران کنم تا سینما جانی دوباره بگیرد اما من درخواست کمک کردم. چون می دانم در این شرایط فیلمم می سوزد. سوال من این است که وزارت ارشاد به اندازه یک آپارتمان پولی ندارد تا به ما کمک مالی کند. مثلا به هر فیلم دو میلیارد کمک کند تا در سینما ان را اکران کند. ده میلیارد تومان الان پول یک آپارتمان در مرکز شهر تهران است.

وی در ادامه درباره مشکل فیلم سازی کودک و نوجوان بیان کرد: گلایه زیاد است اما به دنبال شکوفایی سینما و تئاتر در حوزه فرهنگ هستیم. به شخصه دغدغه من کودک و نوجوان است که رها فراموش شدند و فیلم هایی تماشا می کنند که ربطی به شرایط ذهنی و فرهنگی جامعه ما ندارد. فیلم های ایرانی و خوب باید برای کودکان ساخته شود و سینما و تلویزیون حمایت کنند تا ما شکست نخوریم.

هاشمی درباره سانسور در سینما و تلویزیون گلایه ای مطرح کرد و گفت: در سینما و تلویزیون سانسور متاسفانه زیاد است. این حواشی دست نویسنده، کارگردان و تهیه کننده را برای ارائه یک کار با کیفیت به شدت بسته است. یعنی توان اینکه بتوانند هر حرفی بزنند را ندارند. کار ما انتقاد کردن است اما متاسفانه از هر صنفی انتقاد می کنیم آنان از ما شکایت می کنند و نمی دانم ما باید چه حرکتی بزنیم که جامعه ما به سمت جلو حرکت کند. کار ما انتقاد کردن و به تبع آن رشد جامعه است وقتی اجازه این را نداریم چگونه غیر مستقیم و در لفافه یک هنرمند می تواند به رسالتش عمل کند.

وی افزود: مشکل بعدی هزینه های هنگفت صنعت هنر و سینما است که بازگشتش دچار تردید است. تهیه کننده دولتی کمک نمی کند و ما باید به سمت حمایت در بخش خصوصی برویم. تهیه کننده دوست دارد با ذهنیت و اندیشه های خودش فیلم بسازد. مسئولان باید این را درک کنند که اگر فیلم با اندیشه های نو در جامعه ساخته نشود باید فاتحه سینما را بخوانیم.

این هنرمند در ادامه هم از فیلم های نمایش خانگی گفت: این فیلم ها عمدتا سه ویژگی خاص دارد؛ یکی اینکه فیلم های نمایش خانگی خیلی تعلیق دارد و همین باعث نابودی سینما هم شده است. دوم تبلیغات منحصر به فرد آنها در همه شهرها و استان هاست و همین باعث می شود که مردم به سینما باز نگردند؛ چراکه می‌بینند پول و هزینه کمتری می دهند و در خانه فیلم نگاه می‌کنند. سوم تلخی سوژه های سینمای خانگی است و چیزی که من می‌بینم یک مود و فضای غم انگیز در جامعه ایجاد می‌کند که این اصلا به نفع ما نیست.

وی در ادامه افزود: فیلم هایی که اکنون در پلتفرم ها به نمایش گذاشته می‌شود همه جامعه را به سمت افسردگی یا خمودی می برد. جامعه ما احتیاج به شادمانی دارد اما شادمانی از نوع درست. یعنی فیلم های با مضامین شادمانه و طنز متاسفانه فیلم های قوی ای نیستند. به همین دلیل مردم خیلی راغب به تماشای آن نیستند. به نظرم سینمای خانگی هم باید به سمت ایجاد فضای مناسب در جامعه باشد وگرنه باز هم فرهنگ کمکی به مردم نمی کند. رئیس جمهور در صحبت هایش بیش از هر چیزی به اقتصاد جامعه توجه می‌کند در حالی که فکر می‌کنم درد مردم تنها نان نیست و آن‌ها به تفکر و فرهنگ سازی هم احتیاج دارند.

مشاهده خبر از سایت منبع