X

بایگانی تیر 15, 1400

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستر «سیاه باز» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی با قصه ای درباره بین کوین اکران می شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی و تهیه کنندگی علی قائم مقامی از روز چهارشنبه ۱۶ تیرماه در سینماهای کشور اکران می شود.

در آستانه اکران عمومی این فیلم سینمایی پوستر آن نیز منتشر شد، این پوستر توسط شکوفه بیاتی طراحی شده است.

«سیاه باز» در ارتباط با فردی است که در زمینه بیت کوین فعالیت می کند و به صورت ناخواسته وارد ماجراهایی می شود.

در این فیلم بازیگرانی چون سام قریبیان، افسانه بایگان، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی، حامد بیسادی و آتیلا پسیانی حضور دارند.

عوامل این فیلم عبارتند از کارگردان: حمید همتی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، مشاور کارگردان: مسعود جعفری جوزانی، تدوین: خشایار موحدیان، الاهه ایزدی، موسیقی: فردین خلعتبری، صدابرداران: بهمن حیدری، حامد صمدزاده، طراح چهره پردازی: محسن ملکی، صداگذاری: بهمن حیدری، مهدی جمشیدیان، مشاور فیلمنامه: مهدی سجاده چی، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، جلوه های ویژه بصری: سعید خلیلی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: فرزاد ظریفی، مدیر تدارکات: حسین روزبهانی، عکس: مهدی حیدری، دستیار اول فیلمبردار: رضا نوروزی، منشی صحنه: لیلا مربی، دستیار دوم کارگردان: حامد بیسادی، اجرای نور: بهرام مشایی، دستیار دوم فیلمبردار: حسن کیا، گروه فیلمبرداری: علی عبداللهی. مهدی فشمی، سیامک رفیعی جم، پشتیبانی فنی: رضا طهمورث، صحنه آرا: امیرعباس دهقانی، مجریان چهره پردازی: محمد مهدی هدایتی، آزاده دانایی، علی سیف پور، سهیل ملکی، دستیاران تدارکات: نوید کوه فلاح، امیرمحمد شاه کرمی، دستیار طراح لباس: مینا محمدی، دستیار مدیر صحنه: یحیی اسماعیلی، خدمات: رحمان سراوانی، سرمایه گذاران: الهه سادات انتظار، علی قائم مقامی، تهیه کننده و مدیرتولید: علی قائم مقامی.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

به دلیل فقدان حمایت‌های دولتی «موسیقی نواحی» جایگاهی در میان گوش شنیداری مردم ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از هنرمندان و پژوهشگران فعال حوزه موسیقی نواحی با انتقاد از عملکرد دولت در این حوزه از تشکیل یک «کارزار» برای انعکاس انتقادات و مطالبات هنرمندان موسیقی نواحی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، پیمان بزرگ نیا پژوهشگر و از نوازندگان شناخته شده موسیقی نواحی ایران در گفتگو با مهر با اشاره به کارنامه دولت در حوزه موسیقی بیان کرد: بر اساس یافته‌ها و آماری که بنده و همکاران فعالم در حوزه موسیقی نواحی به دست آورده‌ایم اکنون بیش از ۱۰ هزار هنرمند فعال در خانواده موسیقی اقوام ایران داریم که در مناطق مختلف کشور فعالیت می‌کنند و متاسفانه از این ۱۰ هزار نفر درصد کمی دارنده تسهیلات و مزایایی چون «هنرکارت» و سایرحمایت های دولتی هستند که در مقایسه با آمار کلی، بسیار ناچیز است. همین شرایط موجب شده که اکنون بسیاری از هنرمندان ارزنده و شاخص در بدترین وضعیت معیشتی به سر ببرند و متاسفانه هیچ نهاد و مجموعه‌ای هم نیست که از اینها حمایت کند.

دوست ندارم حرف‌های تکراری بزنم اما…

وی افزود: مایل نیستم حرف‌های تکراری بزنم چرا که درباره مظلومیت و مهجوریت موسیقی نواحی ایران در بین دیگر گونه‌های موسیقایی آن قدر توسط بنده و همکارانم حرف زده شده که انگار قرار نیست هیچ گوشی شنوای این انتقادات باشد، گویی اینکه چنین بی توجهی مدیریتی نسبت به موسیقی نواحی تبدیل به جریانی معمول و خارج از دستوری شده که محلی از اعراب ندارد، به ویژه اینکه در روزهای پایانی دولت دوازدهم هستیم و طبیعتاً این بی توجهی روند پر سرعت تری به خود می‌گیرد. اما من بازهم ناگزیر به بیان برخی نکات هستم و معتقدم باید بالاخره یک نفر پیدا شود و به شرایط تاسف بار امروز موسیقی نواحی رسیدگی کند. شاید دوستان نمی‌دانند که به معنا و مفهوم مطلق کلمه شاهد منسوخ شدن گونه‌های ارزشمند و کهن از موسیقی اقوام ایران هستیم که اگر همین تعداد کم راویان آنها از دنیا رخت بربندند به طور کامل این گونه‌ها را باید فراموش کنیم.

بزرگ نیا بیان کرد: در این چند سال بسیاری از پژوهشگران واقعی و دلسوز موسیقی نواحی ایران نهایت تلاش خود را انجام دادند تا میراث ارزشمند موسیقی نواحی ایران بتواند به حیات خود ادامه دهد، اما متاسفانه به دلیل عملکرد نامطلوب دولت در این حوزه اتفاق چندانی نیفتاد و بسیاری از هنرمندان به دلیل این بی توجهی و نداشتن امکانات یا مجبور به کوچ از سرزمین مادری خود به پایتخت شدند و یا اگر هم در شهر و دیار خود باقی ماندند آن قدر به آنها بی توجهی شد که اصلاً نمی‌توان به حیات و ممات هنرشان در کارگان های موسیقی امروز امیدوار بود. بله این درست که هنوز امیدهایی برای زنده ماندن موسیقی اقوام هست اما آیا واقعاً صرف امید داشتن می‌تواند به بهبود ماجرا کمک کند؟ آیا واقعاً دولت در این چند سال توانست این امیدها و آرزوها را به شرایطی برساند که خارج از جشنواره زدگی و کارهای زودگذر بتوانیم به آینده موسیقی نواحی امیدوار باشیم؟ آیا دولتمردان می‌دانند اگر همین چند بخشی باقی مانده در خراسان، تعداد بسیار محدود عاشیق‌ها در آذربایجان و هنرمندان پیشکسوت بیت خوان در کردستان و دیگر هنرمندان ارزنده مناطق مختلف ایران خدایی نکرده از دنیا بروند دیگر هیچ اثری از این بخش ارزشمند فرهنگ شفاهی ایران نمی‌بینیم؟ ایا دوستان مدیر می‌دانند شاید اینها آخرین هنرمندان میراث دار موسیقی نواحی ما باشند که جوانان و حتی فرزندانشان هم به دلیل بی توجهی محض به آنها مایل به ادامه دادن راه آنها نیستند؟

من امروز فقط سعی می‌کنم تابه سهم خودم صدای موسیقی نواحی باشم و کاری کنیم که با پروژه «کارزار» فضایی را ایجاد کنم که هنرمندان موسیقی نواحی این بار مشکلاتشان را با گستره وسیع‌تری بیان کنند تا شاید آقای وزیر و دیگر دولتمردان حرف‌های آنها را گوش کند عروسی، کرونا و بدترین احوال در موسیقی نواحی

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران با اشاره به وضعیت بسیار نامطلوب هنرمندان در روزهای کرونایی و کم توجهی دولت به آنها گفت: متاسفانه ماجرای این بی توجهی تا آنجا پیش رفته که بسیاری از هنرمندان موسیقی نواحی ایران برای امرار معاش و گریز از شرایط نابسمانی که دارند به مشاغلی روی می اورند که اصلاً در شان آنها نیست. کما اینکه روزهای کرونایی دیگر مجال حضورشان در مجالس عروسی را هم گرفته که حتی از طریق نوازندگی در این مجالس که این فرآیند هم اصلاً در مقام هنری شان نیست، بتوانند امرار معاش کنند. پس در این شرایط که دولت حمایت منسجمی از ماجرا نمی‌کند، آیا فکر می‌کنید فرزندان این هنرمندان که شاهد فقر مطلق پدرانشان هستند انگیزه‌ای برای ادامه راه دارند؟ قطعاً پاسخ خیر است و اگر هم قرار باشد کاری در موسیقی انجام شود آنها به سراغ کیبورد و گیتار و سازهای این چنینی می‌روند که می‌دانند حداقل از اقبال مخاطب بیشتری برخوردار است.

وی تصریح کرد: من هیچ مخالفتی با موسیقی پاپ نداشتم و ندارم و نخواهم داشت، این را هم می دانم که در کشورهای دنیا موسیقی پاپ با استقبال بیشتری از سوی مردم مواجه می‌شود، اما این را هم می دانم دیگر گونه‌های موسیقی در همین کشورها با حمایت‌های دولتی جایگاه ارزشمند خود را داشته و از حمایت‌های بسیار خوبی بهره مند می‌شوند. شرایطی که اگر در ایران عزیزمان اتفاق می‌افتاد قطعاً می‌توانستیم شاهد بالندگی فرهنگی باشیم که گوناگونی و ارزنده بودن آن در هیج جای دنیا به این رنگارنگی نیست. اما چه قدر بد که به دلیل فقدان حمایت‌های دولتی ماجرا به سمت و سویی رفته که نه تنها این موسیقی‌ها جایگاهی در میان گوش شنیداری مردم ندارند بلکه بسیاری از هنرمندانش برای جلب توجه مخاطب می‌روند و از فرهنگ‌های غیر ایرانی استفاده می‌کنند تا شاید مخاطبانی برای خود داشته باشند. جالب اینکه همین گروه‌ها و هنرمندانی که در حوزه موسیقی تلفیقی تلاش می‌کنند بخشی از گونه‌های موسیقایی اقوام را در آثارشان جای دهند، نیز مورد حمایت قرار نمی‌گیرند، بنابراین آنها هم ترجیح می‌دهند در قالبی دیگر به فعالیت ادامه دهند.

پروژه «کارزار موسیقی نواحی ایران» چیست؟

بزرگ نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: همه این مواردی که به آن اشاره داشتم موجب شد تا ما در واکنش به عملکرد نامطلوب دولت اقدام به تنظیم و تدوین متنی سرگشاده خطاب به دولتمردان کنیم که با کلید واژه «کارزار موسیقی نواحی» پیش روی مدیران قرار خواهد گرفت و در آن به صورت جزیی و کاملاً حقیقت مدار به بیان مشکلات و انتقادات هنرمندان موسیقی نواخی نسبت به عملکرد دولت پرداخته‌ایم و امیدوارم این گام جدی و صنفی هنرمندان موسیقی نواحی گامی برای توجه بیشتر دولتمردان به موسیقی نواحی باشد و آنها متوجه این موضوع باشند که موسیقی نواحی ایران فقط پوشیدن یک لباس محلی، برگزاری یک جشنواره کم ثمر و یک هنر درجه دو نیست. ما بر این باوریم که موسیقی نواحی در سال‌های اخیر در سال‌های اخیر به شدت با مهجوریت و مظلومیت رو به رو شد و با وجود تلاش‌های بسیاری که بنده و همکارانم در رویدادهای مختلف مرتبط با این گونه موسیقایی انجام دادند اما حمایت از این موسیقی فقط در شعارها و خبرها و مصاحبه‌ها باقی ماند و یا اگر هم اقدامی حمایت گرانه شد به قدری محدود و زودگذر و کمرنگ بود که اصلاً نمی‌توان از آن به عنوان یک «حمایت» یاد کرد.

وی تصریح کرد: موسیقی نواحی ایران هنوز یک صنف ندارد و به قدری در شرایط بدی قرار گرفته که ما را در وضعیت ناامیدانه بدی قرار داده است. متاسفانه به زعم خیلی از دوستان فکر می‌کنند بنده با آنها دشمنی دارم، اما باید بگویم من به عنوان یک هنرمندی که سالهاست در موسیقی نواحی فعالیت می‌کنم، هیچ دشمنی با هیچ فردی ندارم. من فقط نگرانم از این همه وعده عمل نشده که در کاغذهای اداری و امضای مدیران دولتی باقی ماند و به هیچ نتیجه‌ای نرسید. من امروز فقط سعی می‌کنم تابه سهم خودم صدای موسیقی نواحی باشم و کاری کنیم که با پروژه «کارزار» فضایی را ایجاد کنم که هنرمندان موسیقی نواحی این بار مشکلاتشان را با گستره وسیع‌تری بیان کنند تا شاید آقای وزیر و دیگر دولتمردان حرف‌های آنها را گوش کند. اگر هم چنین امری میسر نیست ایرادی ندارد، همین که رییس جمهور منتخب بعدی و مدیران فرهنگی دولت آینده متوجه شوند که چه بر سر موسیقی نواحی ایران آمده می‌تواند امید بخش باشد. ما باید بدانیم که موسیقی نواحی حال خوبی ندارد، ما باید بدانیم که موسیقی نواحی یک آرشیو منجسم برای آیندگان ندارد و ما باید بدانیم که موسیقی نواحی و توجه به آن فقط نمایش در موزه و جشنواره نیست و اگر تا به امروز توسط مردم مناطق مخالف حمایت نمی‌شد معلوم نبود این بخش از فرهنگ شفاهی سرزمین ما چه موقعیتی داشت.

بزرگ نیا در پایان گفت: این خیلی بد است که حمایت‌های دولتی از موسیقی نواحی در پایین‌تر درجه قرار گرفت و فضا را به سمتی برد که همه منتظر بودند تا هنرمندی فوت کند و فقط پیام تسلیت بدهند. پس ما آمده‌ایم تا با کارزار موسیقی نواحی شرایطی فراهم کنیم تا مسئولان بی درنگ فکری جدی به وضعیت فعلی موسیقی نواحی داشته باشند و بتوانیم با حمایت هنردوستان صدای خودمان را به گوش مسئولان برسانیم. زیرا باید بدانیم بقای موسیقی ایرانی به موسیقی نواحی بستگی دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امیدوارم مسئولان فرهنگی و دوستان از حال من باخبر شوند و در این وضعیت که به کمک نیاز دارم دریغ نکنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سریال «مختارنامه» گفت: این همه سال برای هنر و فرهنگ این مملکت و مردم خوبم زحمت کشیدم اما در آخر این وضعیت من است. کارهای خوب ارزشی و مهمی را بازی کردم که بسیاری از بازیگران در کارنامه خودشان این مجموعه‌هایی که من کار کردم را ندارند.

به گزارش سینماپرس، رضا رویگری در گفت‌وگو با میزان پیرامون آخرین وضعیت سلامتی خود گفت: این روزها در خانه‌ام و مریض و وضع مالی خوبی هم ندارم. فیزیوتراپی و هزینه اجاره خانه و هزینه‌های روزمره زندگی توان من را گرفته و روزهای سختی را می‌گذرانم.

وی در همین راستا افزود: هیچکس در این روزها حالی از من نپرسیده است، انگار نه انگار اصلا من وجود دارم و هنوز نفس می‌کشم. تا وقتی که می‌توانستم کار کنم از من کار کشیدند و حالا که به سختی راه رسیده‌ام گوشه خانه افتاده‌ام و کسی خبری از من نمی‌گیرد. این همه سال برای هنر و فرهنگ این مملک و مردم خوبم زحمت کشیدم اما در آخر این وضعیت من است. کارهای خوب ارزشی و مهمی را بازی کردم که بسیاری از بازیگران در کارنامه خودشان این مجموعه‌هایی که من کار کردم را ندارند.

بازیگر سریال «خورشید شب» بیان کرد: در این شرایط اقتصادی ناشی از کرونا آنها که سالم هستند با مشکلات عدیده مالی دست و پنجه نرم می‌کنند دیگر چه برسد به من که توان فعالیت و کار کردن هم ندارم. ماه‌ها است اجاره خانه عقب افتاده و صاحبخانه مدام تماس می‌گیرد و واقعا نمی‌دانم باید دردم را به چه کسی بگویم. بسته به وضعیت جسمی و نظر دکتر هفته‌ای سه یا چهار روز فیزیوتراپی می‌کنم و توان پرداخت هزینه‌های آن را ندارم.

وی همچنین ابراز کرد: در خانه که هستم گاهی سریال‌های تلویزیونی را دنبال می‌کنم و خاطرات خوب گذشته با دوستان را مرور می‌کنم. زمانیکه توان بازیگری داشتم با عشق بازی می‌کردم و میزان دستمزد و مسائل مالی که الان برای خیلی از بازیگران مهم است برایم مهم نبود.

وی با اشاره به ضرورت واکسیناسیون سراسری بیان کرد: روزانه اخباری مربوط به کرونا را دنبال می‌کنم و از این اتفاقاتی که هر روزه شاهد آن هستیم ناراحتم. متاسفانه با شیوع ویروس کرونا از ابتدا تا الان خیلی از دوستان و همکاران و مردم عزیزمان را از دست دادیم. این موج جدید هم ظاهرا کشنده‌تر است و امیدوارم واکسیناسیون سراسری با جدیت و سریع‌تر انجام شود. من واکسن کرونا نزدم و نمی‌دانم در صورت مبتلا شدن چه کاری می‌توانم بکنم.

رضا رویگری خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان فرهنگی و دوستان از حال من باخبر شوند و در این وضعیت که به کمک نیاز دارم دریغ نکنند. سریال‌های «مختارنامه»، «معصومیت از دست رفته»، «سال‌های مشروطه»، سرود «ایران ایران» و … را برای این مملکت و مردم انجام دادم. در هر کشوری مسئولان فرهنگی به هنرمندان خود اهمیت می‌دهند و در دوران سختی امکاناتی را برای آنها فراهم می‌کنند اما متاسفانه در اینجا اینطور نیست. به لحاظ حرکتی مشکل دارم و هزینه‌های درمان هم بالا است. گاهی آرزو می‌کنم کاش بازیگری را کنار می‌گذاشتم تا شاید به این وضعیت دچار نمی‌شدم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید به نیروهای جوان، تازه‌نفس و متخصص میدان داد تا مشکلات کنونی سینما مرتفع شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده و کارگردان سینمای ایران امیدوار است که دولت آینده با دانش، توانمندی و نگاهی ویژه، سینما را از وضعیت بغرنج کنونی نجات دهد.

به گزارش سینماپرس، مهدی صباغ‌زاده نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما متولد سال ۱۳۳۰ در شهر مشهد است. وی فعالیت هنری خود را از تئاتر و سپس با شرکت در سینمای آزاد و فیلمسازی تجربی آغاز کرد و پس از کسب تجربه و ساخت چند فیلم کوتاه و مستند، وارد فیلمسازی حرفه‌ای شد. از جمله ساخته‌های او می‌توان به:‌ «آفتاب‌نشین‌ها»، «سناتور»، «پرونده»، «گم‌شده»، «تصویر آخر»، «سال‌های خاکستر»، «بازی تمام شد»، «مهاجران»، «جستجو در جزیره»، «خانه خلوت»، «روزهای خوب زندگی»، «دزدان مادربزرگ»، «عشق کافی نیست»، «مارال»، «خاک و آتش»، «راه بهشت»، «خانه کاغذی»، «کلوپ همسران» و… اشاره کرد.

وی برای ساخت فیلم «خانه خلوت» کاندیدای بهترین کارگردانی از دهمین جشنواره فیلم فجر شد و در ادامه توانست جایزه بزرگ مصطفی عقاد را برای کارگردانی فیلم «راه بهشت» از سی‌امین جشنواره فیلم فجر دریافت کند.

اینک در آستانه پایان دوره دولت دوازدهم و روی کارآمدن دولت سیزدهم، به سراغ این کارگردان سینما و تلویزیون رفتیم و با او درباره مهم‌ترین انتظارات و مطالبات سینماگران از دولت آینده به گفت‌وگو نشستیم.

مهدی صباغ‌زاده ضمن اشاره به وضعیت کنونی سینما به تسنیم گفت: متأسفانه شرایط کنونی کشور شرایط دشوار و ناگواری است. مدت‌ها است که سینماهای کشور تعطیل‌اند و بسیاری از عوامل سینما اعم از نویسنده، تهیه‌کننده، کارگردان، بازیگر، ‌ دفاتر پخش و… بی‌کار شده‌اند. طی سال‌های اخیر در سینما مشکلات متعددی وجود داشت که دولت آقای روحانی نسبت به عموم آنها بی‌توجه بود. در کشور مشکلات فراوانی وجود دارد که نیازمند رسیدگی است اما فیلمسازان نیز جزو مردم‌ هستند و مشکلاتشان به رسیدگی نیاز دارد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت کار سینماگران افزود: جنس کار سینماگران از جنس کار فرهنگی است و مبادرت به فعالیت‌های فرهنگی نیز برای هر کشور و ملتی حائز اهمیت خاصی است. خواسته من از آقای رئیسی و دستگاه فرهنگی‌شان این است که به سینما توجه بیشتری داشته باشند و مدیران و مسئولان مجرب، متخصص، توانمند و دلسوز را در مسند امور فرهنگی و هنری قرار دهند؛ مدیران و مسئولینی که درد سینماگران را بدانند و در مواقع لزوم با هنرمندان همدلی کنند.

کارگردان «آفتاب‌نشین‌ها» ادامه داد: انتظارم از دولت آینده این است که در انتصاب مدیران از قوم و خویش‌بازی امتناع کند و جهت پیشبرد امور سینما از مشاوران خلاق و کارآزموده بهره بگیرد؛ مشاورانی که با درد و مشکلات فیلم‌سازان آشنا باشند و بتوانند راهکارهای متناسبی را جهت حل مسائل و مشکلات موجود و نجات سینما از بحران کنونی پیشنهاد کنند.

وی تصریح کرد:‌ ازجمله آفت‌های کنونی سینمای ما فساد، رانت و باندبازی است؛ امیدوارم دولت آقای رئیسی به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد که سرمایه از طریق رانت و پولشویی وارد سینما شود. هنگامی که پول‌های کلان به شکل بی‌حساب و کتاب وارد سینما می‌شود، دستمزد عوامل سینما نیز به طرز سرسام‌آوری بالا می‌رود و طبیعی است که در این شرایط بسیاری از فیلم‌سازانی که از سرمایه اندکی برای ساخت فیلم برخوردارند، قادر به ساخت اثر نباشند.

صباغ‌زاده تصریح کرد: با توجه به شرایطی خاصی که طی دو سال اخیر به دلیل فراگیری ویروس کرونا در کشور حاکم شده و این شرایط گریبان سینما را هم گرفته، لازم است دولت آینده به سینما کمک و اقتصاد آن را تقویت کند. اکنون درِ سالن‌های سینما در سراسر کشور بسته است؛ این در حالی است که مردم به سرگرمی، شادی، تفریح و جریان فرهنگی مناسب نیاز دارند. مشکلات کنونی ناشی از بی‌توجهی به سینما است. اگر بنا باشد وضعیت سینما در آینده نزدیک نیز به همین روال ادامه پیدا کند، عملاً سینما به یک ورشکسته کامل تبدیل خواهد شد.

وی یادآور شد: تهیه‌کننده‌ای که برای ساخت فیلم خود ۶ الی ۷ میلیارد خرج کرده است، در شرایط کنونی جرأت نمی‌کند فیلمش را به نمایش بگذارد؛ چراکه سرمایه‌ اولیه‌اش بازنگشته و حراج خواهد شد. در چنین شرایطی اگر قرار باشد دولت هم کمکی نکند، دیگر چیزی از سینما باقی نخواهد ماند. بنابراین ضروری است که دولت آینده وارد گود شود، کمک و سرمایه‌گذاری و تمهیدات لازم را برای بهبود وضعیت فعلی سینما اتخاذ کند تا سینمای ما بار دیگر احیا شود. کشور ثروتمندی مثل ما که از قضا جریان فرهنگی پویایی هم دارد، نباید به سینما که یکی از اصلی‌ترین عناصر سازنده جریان فرهنگی است، بی‌توجه باشد. مطمئنم که آقای رئیسی با دانش، توانمندی و نگاه ویژه‌ای که دارند، قادر خواهند بود سینما را از وضعیت بغرنج کنونی نجات دهند.

کارگردان «عشق کافی نیست» بیان کرد:‌ همان‌طور که مستحضرید، طی روزهای اخیر قرار بود ارشاد به تهیه‌کنندگان متقاضی اکران کمک کند تا فیلم‌هایشان را با شرایط مناسب‌تری اکران کنند اما متأسفانه این حمایت هم صورت نگرفت و غالب تهیه‌کنندگان از اکران فیلم‌هایشان منصرف شدند. شما می‌دانید که چه حجم انبوهی از افراد اعم از کارمند و کارگر و… در چرخه فرهنگی و هنری کشور فعالیت می‌کنند. این شرایط به معنای تعطیلی کسب و کار و بی‌کاری همه آنها است.

صباغ‌زاده عنوان کرد: خوشبختانه آقای رئیسی از شهر مشهد برخاسته و جریان فرهنگی حاکم بر مشهد نیز جریان زنده و پویایی است؛ به‌نحوی که بسیاری از هنرمندان شایسته ما از مشهد پا به عرصه هنر گذاشته‌اند. امیدوارم ایشان با پشتوانه، عقبه فرهنگی خوب و توانایی بالایی که دارند بتوانند وضعیت سینما را در مدار رونق و بهبود قرار دهند.

وی با اشاره به صف طویل فیلم‌های پشت اکران مانده اضافه کرد:‌ اینک حداقل ۱۰۰ فیلم پشت صف اکران قرار دارند که از میان آنها دست‌کم ۶۰ فیلم قابل اکران‌اند اما تهیه‌کنندگانشان به دلیل شرایط ناشی از کرونا تمایلی به اکران آثارشان ندارند. در شرایط کنونی تنها افرادی که می‌توانند کار کنند، طیف محدودی‌اند که با استفاده از رانت و کمک‌های پشت پرده که ما نمی‌دانیم از چه سمت و سویی انجام می‌شود، مشغول فعالیت‌اند. اما اصل و بدنه غالب سینما و جریان فرهنگی کشور در حال اضمحلال و فراموشی است. این در حالی است که شرایط در شهرستان‌ها به مراتب بغرنج‌تر است و سینماهای بسیاری از شهرستان‌ها به‌کلی و برای همیشه تعطیل شده‌اند. این اتفاق برای کشوری مثل ما که ۴۳ سال زحمت کشیده و فرهنگ و هنر خود را به جایگاه والایی در دنیا رسانده، خیلی بد است. ما نباید به سادگی این جریان هنری ۴۳ ساله را از حیز اعتبار بیندازیم. امیدوارم که دولت آقای رئیسی بتواند سینما را به جایگاه واقعی خود بازگرداند.

این کارگردان تأکید کرد:‌ یکی از شروط رونق دوباره سینما پس از بازگشایی این است که تلویزیون، شهرداری و همه نهادهایی که از امکان تبلیغات گسترده برخوردارند، به سینما کمک و مردم را برای حضور در سینما تشویق کنند. همچنین لازم است فیلم‌های متنوع در ژانرهای گوناگون اکران شوند تا سلیقه آحاد مختلف مردم تأمین شود. مردم فیلم خوب را می‌پسندند حالا فرق نمی‌کند که این فیلم در چه ژانری باشد.

وی عنوان کرد: متأسفانه اکنون تلویزیون راه خود را از سینما جدا کرده است و عموماً به فیلم‌های روی پرده تیزر تبلیغاتی نمی‌دهد. چرا باید چنین شرایطی وجود داشته باشد؟ ‌ وضعیت تعامل شهرداری با سینما هم به همین صورت است. جالب است که تلویزیون تبلیغ تن ماهی، کلوچه و چایی را می‌کند اما حاضر نیست برای فیلم‌های سینمایی که مقوم بخش مهمی از فرهنگ کشورمان‌اند، تبلیغات پخش کند. در مقطعی تلویزیون امکان ساخت تله‌فیلم را برای فیلمسازان فراهم می‌ساخت و بدینوسیله مانع از بیکاری آنها می‌شد؛ خاصه در شرایط فراگیری کرونا که فیلمسازان از بیکاری گسترده‌تری رنج می‌برند، ‌ چنین امکانی می‌توانست کمک‌خرج زندگی آنها باشد اما اکنون این امکان هم از فیلمسازان سلب شده است.

صباغ‌زاده مطرح کرد: اکنون نوعی انحصار و حلقه بسته تصمیم‌گیری در سینما وجود دارد که همه تصمیمات و سیاست‌ها توسط این حلقه بسته گرفته می‌شود. ارشاد در شکل‌گیری این حلقه مقصر است. ارشاد با دخالت‌های انبوه و غیراصولی در همه امور مربوط به سینما، چنین وضعیتی را رقم زده است. این حجم انبوه از مداخله‌های بی‌مورد ضرورتی ندارد.

وی اظهار کرد: اکنون غالب فیلمسازان از شرایط کنونی مدیریت سینما ناراضی‌اند. به‌ویژه فیلمسازان قدیمی ما که با وجود زحمات و مرارت‌های زیادی که برای ارتقای فرهنگ و هنر این مرز و بوم متحمل شده‌اند، متأسفانه بکلی فراموش شده‌اند و تمامی درها به رویشان بسته شده است. در شرایط کنونی تنها عده‌ خاصی از افراد برای کار در شبکه نمایش خانگی انتخاب می‌شوند و مشخص نیست این انتخاب‌ها با چه سازوکاری رخ می‌دهد.

کارگردان «کلوپ همسران» در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از کم و کیف حمایت‌های دولت از هنرمندان، گفت: شما در جریان هستید که شب عید دولت محبت خیلی زیادی به خرج داد و برای برخی هنرمندان مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی واریز کرد. این بزرگ‌ترین توهین به فیلمسازان این کشور و خجالت‌آور است. فیلمسازی که دو سال بی‌کار بوده و نتوانسته فیلمی بسازد، با یک و نیم میلیون چه کار می‌تواند بکند؟ این وجه ناچیز کدام یک از دردهای او را دوا می‌کند؟

مهدی صباغ‌زاده در بخش پایانی سخنانی خود خاطرنشان کرد: باید به نیروهای جوان، تازه‌نفس و متخصص میدان داد تا مشکلات کنونی سینما مرتفع شود. همچنین لازم است فضای مناسب برای فعالیت بخش خصوصی سینما فراهم شود و وزارت ارشاد هم بر نقش نظارتی خود متمرکز باشد. امیدوارم با حضور آقای رئیسی، پویایی به جریان فرهنگی کشور بازگردد و با حضور مسئولینی دلسوزتر در مناصب فرهنگی و هنری، وضعیت فرهنگ و هنر کشور رو به بهبود حرکت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلطانی آزاد: طی سال های اخیر باندبازی در سینما بیداد می کرد/ امیدوارم با درایت آیت الله رئیسی و دولتمردان ایشان شاهد جاری شدن عدالت در عرصه فرهنگی و هنری کشور باشیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاهد سلطانی آزاد فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در پی برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص انتظارات خود از رئیس جمهور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: طی سال های اخیر باندبازی در سینما بیداد می کرد و امیدوارم با درایت آیت الله رئیسی و دولتمردان ایشان شاهد جاری شدن عدالت در عرصه فرهنگی و هنری کشور باشیم و این همه ظلم و تبعیض آشکار و نهان از میان برداشته شود و هنرمندان متعهد، ولایتمدار، دغدغه مند و کاربلدی که به واسطه برخی سیاست های غلط مدیران خانه نشین شده اند مجدداً بتوانند به کار و فعالیت در عرصه فرهنگی و هنری بپردازند.

کارگردان فیلم مستند «جوانمرد فاضل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: طی سال های اخیر آنچه برای مدیران فرهنگی و سینمایی اهمیت داشت این بود که چه کسی قرار است فلان کار را تولید کند اما حالا امیدواریم در دولت سیزدهم مدیران فرهنگی و هنری به این مسأله اهمیت دهند که چه چیزی قرار است تولید نشود نه اینکه چه کسی تولید کننده آن اثر است!

وی ادامه داد: برخی افراد طی سال های اخیر رانت های ویژه ای در اختیار داشتند که بساط این رانت خواری توسط دولت سیزدهم باید به صورت ریشه ای کنده شود و ان شاالله بتوانیم شاهد رقابت سالم در سینمای کشور باشیم.

سلطانی آزاد در بخش دیگری از این گفتگو پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بسیار با اهمیت توصیف کرد و در این باره اظهار داشت: من امیدوارم هر شخصی توسط آیت الله رئیسی این پست مهم را در دست می گیرد قدر فرصت ها را بداند و اجازه ندهد حوزه فرهنگ و هنر همچون گذشته در کجراهه و بیراهه گام بردارد؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم بایستی با سیاست گذاری اصولی بر اساس اهداف نظام و انقلاب اسلامی فرهنگ و هنر کشور را به سمت مسیر درست هدایت کند.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در دولت جدید دیگر هیچ یک از مدیران فرهنگی در پی نام ها نباشند و برعکس به سمت هنرمندانی بروند که به دلیل تبعیض های آشکار سال ها است گوشه نشین شده اند و کسی از آن ها هیچ یادی نمی کند! من امیدوارم در دولت سیزدهم شایسته سالاری رواج داده شود و مسئولان اجازه ندهند هر فردی به واسطه نام و شهرتش وارد میدان فرهنگی و هنری شود و از تمامی امکانات و مواهبی که باید به صورت یکسان و عادلانه در اختیار همه هنرمندان قرار بگیرد استفاده کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پیله و پروانه» به جشنواره کودک و نوجوان کره جنوبی می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم بلند داستانی «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحی نژاد در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان پوسان کره جنوبی به نمایش در می‌آید.

به گزارش سینماپرس، فیلم بلند داستانی «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحی نژاد در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان پوسان کره جنوبی BIKY Busan Int’l kids &Youth Film Festival به نمایش در می‌آید. این جشنواره طی روزهای ۵ الی ۱۲ جولای برابر با ۱۴ الی ۲۱ تیر ماه در شهر پوسان کره جنوبی برگزار می‌شود.

عوامل این فیلم عبارتند از نویسنده، تهیه کننده و کارگردان: محمد صالحی نژاد، بازیگران: صالح ملک تبار، فاطمه ملک تبار، رادمهر علی نسب، عسگری رییسی، منوچهر خداپرست و مهری آل آقا، مشاور کارگردان و بازیگردان: علی محمدی حاجی، دستیار کارگردان و برنامه ریز: روح الله ظریف، میثم نجفی، منشی صحنه: سمانه دالوند، مشاور فیلمنامه: هاشم مرادی، فیلمبردار: سید عباس قاسم نژاد، صدابردار: غلامرضا رمضانپور، طراح و ترکیب صدا: امیرحسین صادقی، صداگذار: رضا غرابی تهرانی، اصلاح رنگ و جلوه‌های ویژه بصری: حسن نجفی، کوثر حیدری، گریم: مائده محمدیان، مدیر تولید: رحیم براری، طراح صحنه: محمدحسن علیجانزاده، طراح لباس: فاطمه علیجانی، موسیقی: نیما عظیمی نژاد، تدوین: موحد شادرو، سرمایه گذار: زهرا علی نسب، مجری طرح: راسخ فیلم، پخش بین الملل: موسسه هنر هفتم، علیرضا شاهرخی.

در خلاصه این فیلم آمده است: «پروانه نوجوان هشت ساله به دلیل معلولیت از مدرسه دور است. یاور نه ساله تلاش می‌کند تا به او بیاموزد.»

مشاهده خبر از سایت منبع