X

بایگانی تیر 17, 1400

دفتر سینمایی

«دیلیپ کومار» بازیگر مشهور هندی درگذشت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دیلیپ کومار بازیگر سرشناس بالیوود در ۹۸ سالگی در بیمارستانی در بمبئی از دنیا رفت.

به گزارش سینماپرس و به نقل از فرست پست، دیلیپ کومار که ماه پیش در بیمارستانی در بمبئی بستری شده بود به دلیل کهولت و مشکلات تنفسی درگذشت.

وی که در آی‌سی یو تحت معالجه بود دیروز از دنیا رفت. این خبر توسط خانواده و دوستان وی در توییتر تایید شده است.

این بازیگر که از نمادهای بالیوود محسوب می شد اواخر ژوئن و در پی وقفه‌هایی که در تنفس برایش پیش می‌آمد به بیمارستانی غیرکوییدی منتقل شده بود. وی آن زمان پس از خارج کردن مایعات اضافی در ریه‌ها از بیمارستان مرخص شده بود.

کومار در طول پنج دهه حضور در بالیوود در فیلم‌های مهمی بازی کرد و آخرین بار در فیلم «قلعه» در سال ۱۹۹۸ جلوی دوربین رفت.

اولین فیلم وی با عنوان «جوار باتا» سال ۱۹۴۴ یعنی زمانی که ۲۲ سال داشت اکران شد و در نهایت با فیلم «جاگنو» در سال ۱۹۴۷ به شهرت رسید. وی ۲ سال بعد در کنار همشهری‌اش راج کاپور در فیلم ملودرام «انداز» با حضور نرگس بازی کرد که موفقیت مادی فیلم کومار را به یک ستاره بدل کرد.

«دیوداس» (۱۹۵۵)، «آزاد» (۱۹۵۵)، «مغول اعظم» (۱۹۶۰)، «قانون» (۱۹۸۲)، «کارما» (۱۹۸۶) از دیگر فیلم‌های کومار هستند که در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های صنعت سینمای هند جای دارند.

دیلیپ کومار بازیگر مشهور هندی درگذشت/ ادای احترام آمیتاب باچان

آمیتاب باچان بلافاصله با انتشار این خبر عکس مشترکی منتشر کرد و درگذشت اسطوره بازیگری را تسلیت گفت. وی نوشت: اگر زمانی تاریخ سینمای هند نوشته شود به ۲ دوره پیش از دیلیپ کومار و پس از آن تقسیم می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«کن ۲۰۲۱» رسما آغاز به کار کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره فیلم کن پس از یک سال تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، دوره هفتاد و چهارم خود را شب پیش شروع کرد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از ورایتی، جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ از دیروز بعد از ظهر با حضور هیات داوران در برابر دوربین‌ها و مصاحبه مطبوعاتی شروع شد.

افتتاح رسمی جشنواره چند ساعت بعد با نمایش فیلم «آنت» با بازی آدام درایور و ماریون کوتیار شروع شد. نمایش این فیلم به کارگردانی لئوس کاراکس با استقبال ایستاده ۵ دقیقه‌ای حاضران همراه شد که دلیل آن تنها به دلیل خود فیلم نبود بلکه همگی داشتند بازگشت جشنواره و سینما را گرامی می‌داشتند.

در واقع جشنواره کن با وجود یک سال تعطیلی همانی نبود که ۲ سال پیش بود و نگرانی از شیوع کرونای سویه دلتا در حالی که بسیاری از بازدیدکنندگان در کن واکسینه شده بودند، همه را بر آن می داشت تا دقت بیشتری به خرج دهند.

مقررات امسال همه حضاری را که خارج از اتحادیه اروپا به جشنواره آمده‌اند، ملزم می‌سازد تا هر ۴۸ ساعت یک بار تست کرونا بدهند تا بتوانند در مکان‌هایی مانند بازار کن، کنفرانس‌های مطبوعاتی و حضور در بازار اجازه ورود داشته باشند.

در هر حال مراسم دیشب با حضور آدام درایور، جودی فاستر که به زبان فرانسوی صحبت می‌کرد، پدرو آلمادوار به عنوان مهمان غیرمنتظره و اسپایک لی به عنوان نخستین رئیس هیات داوران سیاه‌پوست وجدآور بود.

شروع جشنواره در فضایی آفتابی با حضور جودی فاستر همراه شد که در برابر دوربین‌ها سخنرانی کرد. وی که در کودکی در مدرسه فرانسوی زبان تحصیل کرده از حضار پرسید: خب بیرون آمدن حس خوبی دارد؟ لباس زیبا پوشیدن؟ وی تاکید کرد سینما هر چند با پاندمی کرونا با مشکلاتی روبرو شده اما هنوز زنده است تا همچنان همه را تحت تاثیر قرار دهد و سرگرم کند.

در آغاز سخنرانی اسپایک لی نیز یک فیلم کوتاه که مونتاژی از فیلم‌های مختلف وی بود به نمایش درآمد.

با این حال ستارگان روی فرش قرمز با ماسک حضور داشتند و در لحظاتی کوتاه ماسک‌ها برداشته می‌شد تا عکس‌ها گرفته شود. هلن میرن، جسیکا چستین و مگی جینلهال که از اعضای هیات داوری هم است، از چهره‌هایی بودند که شب پیش روی فرش قرمز مراسم رفتند.

تیری فرمو نیز از رسم معمول خود که در آغوش گرفتن مهمانان در بالای پله‌های کاخ بود گذشت و با فاصله به مهمانان خوشامد گفت.

در مراسم افتتاحیه پدرو آلمادوار نخل طلای افتخاری را به جودی فاستر اهدا کرد. این جایزه پس از نمایش فیلمی کوتاه از مجموعه فیلم‌های فاستر به وی اهدا شد و فاستر برای بار دوم در شب افتتاحیه در برابر حضار حاضر شد تا جایزه خود را دریافت کند و یادآوری کند که بیش از ۴۵ سال پیش فیلم «راننده تاکسی» در همین جشنواره برنده نخل طلا شده بود.

بونگ جون هو کارگردان کره‌ای که در دوره پیش از شیوع کرونا برنده نخل طلای کن برای فیلم «انگل» شده بود نیز از حاضران روی فرش قرمز و مراسم افتتاحیه بود. وی وقتی در مراسم افتتاحیه روی سن رفت به حضار گفت به درخواست تیری فرمو به جشنواره آمده تا پلی بین آخرین جشنواره در سال ۲۰۱۹ و جشنواره امسال بزند. وی گفت شاید جشنواره دچار یک فاصله شده باشد اما سینما هرگز متوقف نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چراغ گالری ها همچنان روشن است


در روزهای گرم تیرماه و در شرایطی که تهران در شرایط قرمز کرونا به سر می برد و مشکلاتی چون قطعی مکرر برق هم مزید بر علت شده است، چراغ برخی نمایشگاه های هنری همچنان روشن است تا علاقمندان را برای لحظاتی فارغ از دغدغه ها، به فضایی سراسر فرهنگی ببرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بَزَک رزومه مدیران فرهنگی و بالاخص سینمایی در این روزهای پایانی «دولت دوازدهم» ادامه دارد و در این میان انتشار «بودجه کرونایی سازمان سینمایی کشور» را می‌توان به عنوان آخرین پروپاگاندای مدیران سینمایی قلمداد نمود. گزارشی که مصداقی مناسب برای سنجش میزان «وِل‌شدگی بیت‌المال» در عرصه رسمی فرهنگ، هنر و رسانه در «دولت حسن روحانی» است.

حسین پورقادری/ پُرواضح است که نحوه مصرف صحیح بیت‌المال که در سیستم اجرایی و در بوروکراسی اداری به آن بودجه می‌گویند، یکی از معضلات جدی در ساختار حاکم بر مدیریت اجرایی در کشور محسوب می‌شود. موضوعی که در «دولت حسن روحانی» به اوج خود رسید و عملکرد هشت ساله این دولت را می‌توان به عنوان نمودی روشن از نحوه «وِلشدگی بیت‌المال» مورد ارزیابی قرار داد.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


قطعا فیشهای نجومی مدیران و اختصاص رانت دلار جهانگیری به عده‌ای خاص و هزینه کردهای دل‌بخواهی بودجه نهاد ریاست جمهوری و مصوبات بودجه‌ای توسط شوراهای زیر نظر رییس جمهور و … تنها بخشی از مصادیق رسانه‌ای شده «وِلشدگی بیت‌المال» در «دولت حسن روحانی» محسوب می‌شود. این در شرایطی است که بدهی ۱۳ رقمی «دولت حسن روحانی» برای دولت آینده موضوعی است که قطعا مشکلات فراوان بسیاری را برای «دولت سیزدهم» به میراث خواهد گذاشت و حتی می‌تواند دولت آینده را با چالش ورشکستگی اقتصادی مواجه سازد.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


البته ماجرای «وِلشدگی بیت‌المال» در عرصه رسمی فرهنگ، هنر و رسانه در «دولت حسن روحانی» از صورت طنز ویژه‌ای با عنوان «شفافیت» برخوردار شد. طنزی دردناک که به انتشار سلسله گزارش عملکرد مالیهایی بی در و پیکر در فضای رسانه‌ای منجر و به ابزاری از برای بَزَک رزومه مدیران فرهنگی و بالاخص سینمایی مبدل گردید. گزارش‌هایی که عموما از ماهیت زینتی برخوردار بوده و به نوعی واکافت و واکاوی دقیق و حسابرسی منظم و شفافیت واقعی در مصرف صحیح بیت‌المال در تنظیم آنها موضوعی بی‌معنی قلمداد می‌شد.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


اینگونه بود که مسیر «وِلشدگی بیت‌المال» در «سازمان سینمایی» با انتشار فصلی گزارشاتی همراه شد که بیش از هر چیز از صورت وضعیت فُکاهی برخوردار بود. گزارشاتی که شدت طنازی آن به سبب گنجانده شدن ردیف بودجه‌ای با عنوان «هزینه های جاری و پشتیبانی» و اختصاص بیش از نیمی از بودجه مصرفی مجموعه‌های مختلف سینمایی به چنین ردیف بودجه‌ای بدون پیوست و کاملا باز، آنچنان فربه شد که تمسخر برخی دست‌اندرکاران تهیه آن را نیز به همراه داشت و در نهایت سبب شد تا مدیریت سینمایی بجای پاسخ شفاف و اصلاح رویه، تمامی این ردیف بودجه ها را حذف و بجای آن ردیف بودجه ای با عنوان «کمک به راهبری و مدیریت» در چنین گزارشاتی تاسیس نماید! ردیف بودجه ای که اتفاقا به سیاق گذشته و همچون ردیف بودجه حذف شده قبلی، دارای پیوست خاصی نبود و تنها به جهت وزانت الفاظ، اسباب مسخرگی و لودگی چنین گزارشاتی را در منظر خواننده کاهش می‌داد!


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


البته همچنان بَزَک رزومه مدیران فرهنگی و بالاخص سینمایی در این روزهای پایانی «دولت دوازدهم» ادامه دارد و در این میان انتشار «بودجه کرونایی سازمان سینمایی کشور» را می‌توان به عنوان آخرین پروپاگاندای مدیران سینمایی قلمداد نمود. گزارشی که مصداقی مناسب برای سنجش میزان «وِلشدگی بیت‌المال» در عرصه رسمی فرهنگ، هنر و رسانه در «دولت حسن روحانی» می باشد. پس لازم است تا به مروز چند نکته در باب این گزارش بپردازیم:

۱/ مبتنی بر ادعای صورت گرفته توسط مسئولان «سازمان سینمایی» ؛ مبلغ ۱۴.۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض و ۲۶ میلیارد تومان در قالب وام ۴ درصد، به حوزه سینما بابت آسیب‌های ناشی از کرونا پرداخت شده ‌است. این در حالی است که اساسا چنین مبلغی در مقایسه با بودجه ۲۱۰ میلیارد تومانی «سازمان سینمایی» در سال ۱۳۹۹ هجری شمسی، که در مصوبه بودجه برای امر نظارت و حمایت این نهاد از تولیدات سینمایی کشور در نظر گرفته شد، مبلغی ناچیز محسوب می‌شود.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۲/ ملاک تشخیص ۲۴۸۰ نفر از هنرمندان سینما و اعضای صنوف سینمایی که در «شرایط سخت» بوده‌اند، همچنان موضوع مبهمی است و اساسا مشخص نیست که مبتنی بر چه شاخصه و ملاکی این افراد ادعا شده در این گزارش، موفق به دریافت «کمک هزینه معیشتی» (۵۰۰ هزار تومان) در «مرحله اول» یعنی در فروردین ماه ۱۳۹۹ هجری‌شمسی شده‌اند.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۳/ موضوع کمک هزینه معیشتی مرحله دوم به ۱۰۶۸ نفر از «اعضای خانه سینما» که در «شرایط سخت» بوده اند نیز از ماجرای «کمک هزینه معیشتی مرحله اول» مبهم‌تر است. زیرا در این مرحله نه تنها شاخصه و ملاکی برای تشخص سخت بودن شرایط افراد ادعا شده در این گزارش مطرح نشده، بلکه حتی جمع و تفریق مبلغ حمایتی ناقص بوده و میزان اعتبار با ادعای اختصاص مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به هر فرد سازگار نمی‌باشد.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۴/ سوای نظر از اینکه تشخیص «اعضای خانه سینما» که در «شرایط سخت» بوده‌اند همچنان از ابهامات لاینحل در اختصاص «کمک هزینه معیشتی» (۵۰۰ هزار تومان) در فروردین ماه ۱۴۰۰ هجری‌شمسی می‌باشد. اما با این همه باید توجه داشت که مجموع مبلغ اختصاص داده شده به ۳۵۰۰ نفر ادعا شده در این گزارش، حدود ۲۵۰ میلیون تومان کمتر از مبلغی است که «موزه سینمای ایران» تنها در شش ماهه سال ۱۳۹۹ هجری-شمسی، در ردیف بودجه‌ای بدون پیوست با عنوان «هزینه ثابت نیروی انسانی» در شرایط کرونایی مصرف نموده است. بنگاهی که معلوم نیست چه تعداد نیروی انسانی را و به چه منظور در درون خود جای داده که مجبور است تا فقط دومیلیارد تومان را در شش ماه صرف حقوق و مزایای ایشان کند! حال آنکه ۳۵۰۰ نفر از «اعضای خانه سینما» مجبورند تا «شرایط سخت» را با حمایتی ۵۰۰ هزار تومانی به سر نمایند!


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۵/ در این گزارش اعلام شده است که مجموع حمایت «سازمان سینمایی» از سینماگران در بیش از یکسال و نیم گذشته، حدود ۳ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان بوده که در سه نوبت و در قالب مبالغ ۵۰۰ هزار تومانی به بخشی از اهالی سینما که در «شرایط سخت معیشتی» به سر می‌برند اختصاص یافته! این فتح الفتوح و افتخار عظیم در رزومه «مدیران سینمایی دولت حسن روحانی» در شرایطی به ثبت رسیده است که طی این دوران چند ده میلیارد تومان صرف برگزاری جشن‌ها و جشنواره‌های بی‌خاصیت و یا کم خاصیتی توسط «سازمان سینمایی» شده است. دورهمی‌های ویژه‌ای که برای برگزاری هر یک از آنها بیش از یک میلیارد تومان به عنوان دستمزد برگزار کنندگان و نیروی انسانی لحاظ شده است!


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۶/ بی‌تردید معیشت هنرمندان و اهالی سینمای ایران در بیش از یکسال و نیم گذشته، تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و در این شرایط طیف گسترده‌ای از اهالی سینمای ایران، درگیر معیشت حداقلی خود می‌باشند. به نحوی که حتی برخی از پیشکسوتان این عرصه را مستحق دریافت سبد کالا شده‌اند. در این میان اکثریت شاغلان در بخش‌های مختلف صنعت-هنر-رسانه سینما برای برآورده نمودن نیازهای حداقلی زندگی خود یا مجبور به ترک این عرصه فرهنگی و انتخاب شغلی دیگر بوده و یا آنکه مجبورند تا اعتقادات خود را به کُنجی وانهاده و هر پیشنهادی را برای فعالیت و کسب درآمد بپذیرند. که این آخری یا به حاکمیت تفکرات سرمایه‌داری در عرصه فرهنگی کشور و تولید فیلم‌های مبتذل و سخیفی همچون بسیاری از تولیدات معروف به «گیشه محور» منجر می‌شود و یا آنکه اسباب حضور «پول‌های کثیف» و «بودجه‌های سفارتی» را بیش از پیش موجه ساخته و موجب فربه شدن بیش از پیش تولیدات مجعولی با عنوان سینمای اجتماعی می‌گردد. تولیداتی سراسر سیاه و مایوس کننده‌ای که عموما با عارق‌های روشنفکرانه و با عناوین پُرطمطراقی همچون سینمای هنر و تجربه در فضای رسانه‌ای کشور همراه می‌شوند و اکنون در این شرایط خرج بودجه‌های میلیاردی مستلزم منطق و نظارت ویژه دستگاه‌های مربوطه می‌باشد.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۷/ در این گزارش اعلام شده است که مبلغ ۸ میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به «مراکز پخش در دوران شیوع بیماری کرونا» صورت پذیرفته. حال آنکه دقت در میزان تنوع و گستردگی این مراکز و همچنین سطح برخورداری هر یک از آنها نه تنها ابهامات بسیاری دارد و به شدت سوال برانگیز می‌باشد. بلکه به نوعی می‌تواند منطق مصوبات «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» و چنین اختصاص بودجه‌ای توسط «سازمان سینمایی» را بیش از هر چیز بر رویه معمول و مبتنی بر بند «پ» و یا بند «ن» موجه سازد.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۸/ در این گزارش اعلام شده است که مبلغ ۴ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به «سینماها در دوران شیوع بیماری کرونا» صورت پذیرفته. حال آنکه ابهام در ملاک بلیط فروشی آن هم در سالن‌هایی که موفق به کسب مبالغ بیش از صد میلیون تومان از سازمان سینمایی شده‌اند نه تنها به قوت خود باقی است؛ بلکه طرح اتهاماتی همچون شائبه تبانی و خرید سوری بلیط توسط برخی از ایشان همچنان بر ابهامات چنین حمایتی افزوده است.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۹/ به طور مشخص در این گزارش ادعا شده که مبلغ ۴۲ میلیون تومان کمک بلاعوض به سالن «موزه سینمای ایران» صورت گرفته. اگر چه این مبلغ ناچیز به نظر می‌رسد اما خوب است تا متولیان سازمان سینمایی پاسخ دهند که این مبلغ چگونه به یک مجموعه درون سازمان سینمایی اختصاص می‌یابد؟ آن هم مجموعه‌ای که تنها در شش ماهه سال ۱۳۹۹ هجری-شمسی، در ردیف بودجه‌ای مستقل با عنوان «نگهداری مجموعه ساختمان و تاسیسات موزه و سینما» مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان را از بودجه بیت المال و از «سازمان سینمایی» دریافت نموده!


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


۱۰/ در این گزارش اعلام شده است که مبلغ ۲۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار آن هم در قالب وام به «سینماها در دوران شیوع بیماری کرونا» اختصاص پیدا کرده است. حال آنکه عمده این اعتبار، یعنی مبلغ ۲۱ میلیارد از آن در سر فصلی با عنوان «تادیه بدهی سینما داران به مالکان آثار» گنجانده شده است. مبلغ قابل توجهی که چرایی و چگونگی خلق آن در شرایط کرونایی کشور و با توجه به آثاری که تا به امروز بر پرده سینماها به اکران در آمده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.


«رپرتاژ سازی» با عنوان «کمک‌های کرونایی سازمان سینمایی»


مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«درباره الی» شنیدنی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرشته صدرعرفایی فیلم سینمایی «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی را برای نابینایان توضیح‌دار کرد.

به گزارش سینماپرس، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی توسط گروه سوینا روز پنجشنبه ۱۷ تیر ماه در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌شود. فرشته صدرعرفایی «درباره الی» را برای نابینایان توضیح‌دار کرده است.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش می‌شود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را شیدا محمدطاهر نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.

علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.

این گروه پیشتر نسخه توضیح‌دار فیلم‌های سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زی‌نوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاع‌نوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری‌ آبی» با صدای رخشان بنی‌اعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر و «اجاره‌نشین‌ها» با صدای هوتن شکیبا را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آنچه در آشفته بازار امروز فرهنگ و هنر رایج است، هرگز نمی‌تواند جای فرهنگ اصلی درون وطنی ایران بنشیند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: یکی از پژوهشگران و هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی ایران با انتشار متنی در قالب «نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده» به طرح نکاتی پیرامون اوضاع فرهنگی و وظایف دولت آینده پرداخت.

به گزارش سینماپرس، هوشنگ جاوید از پژوهشگران شناخته شده موسیقی نواحی کشورمان با انتشار متنی در قالب عنوان «آخرین وجیزه این قرن» که خطاب آن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده است به طرح نکاتی پیرامون اوضاع فرهنگی و وظایف دولت آینده پرداخت.

در متن سرگشاده هوشنگ جاوید که آن را در اختیار گروه هنر مهر قرار داده، آمده است:

سلام آقای وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده

من از اهل پژوهش موسیقی‌ام که نمی‌شناسیدم، همان گونه که من شما را نمی‌شناسم اما:

امیر کشور خویشم به ملک خیره سری
غلام درگه آنان که معرفت دارند

اینک در روزهای پایانی قرنی هستیم که پر از ماجراهای فراوان برای هنری به نام موسیقی در ایران بود، و در پایان آن زمانه‌ای که موسیقی زیر زمینی، «روی زمینی» شده، «دیژیتال بازی» موسیقی راه افتاده، با یک دستگاه رایانه‌ای می‌شود یک ارکستر پدید آورد، نوازندگان را تا دهه‌ای دیگر می‌شود جزو فراموش شدگان وادی هنر دید و در کار تولید ترانه به جایی رسیده‌ایم که به جای شعار، مقابله با آثار در اصطلاح لس آنجلسی و آثار مخرب ماهواره‌ای، آن قدر پیشی گرفته شده که آن آثار به گرد پای تولیدات بی در و پیکر ما نمی‌رسد.

در کار تولید ترانه به جایی رسیده‌ایم که به جای شعار مقابله با آثار در اصطلاح لس آنجلسی و آثار مخرب ماهواره‌ای، آن قدر پیشی گرفته شده که آن آثار به گرد پای تولیدات بی در و پیکر ما نمی‌رسد خیلی دوست دارم بپرسم: حال وزارت خانه مطبوعتان را می‌دانید؟ امیدوارم ملالی نباشد جز پرداخت معوقه‌های یاران و دعای باران! در این تابستان خشک و گرم.

تندی مرا ببخشید، اما چه کنم که این بخش از میراث معنوی فرهنگی، دردسری شده برای گنجینه دارانی چون من و شما، با این تفاوت که دودش به مشام هنرمند می‌رسد و خودش در کف با کفایت شما قرار می‌گیرد.

خودمانیم، چه قدر زیبا بود که پیش از آمدنتان و قرار گرفتن در دفتر وزارت و در را بستن، می‌آمدید و از جماعت هنر می‌پرسیدید: «عریضه پژوهشی تان در چه حال است؟ چرخ پنچرشده تان می‌چرخد یا نانتان را با چه می‌خورید؟ کاش می‌پرسیدید: کجای کار به شمار می‌آیید، هستید، نیستید؟

گرچه خیلی دلم می‌خواست از وزیران پیشین شما بپرسم: خدمت شما به فرهنگ موسیقی ایرانی و ذات هنر موسیقی ایرانی درست در این دهه‌ها چه بود؟ اما می‌گذرم و پرسش‌هایم را از شما که هنوز نیامده‌اید می‌پرسم:

۱- می‌دانید که هنرمندان نسل امروز خلاقیت هنری را در قالب عبور از مرزهای خط قرمز نظام می‌بینند؟

۲- می‌دانید مبحث نگاه شما به خلاقیت هنری برای هنرمندان مهم است؟

۳- می‌دانید با ترویج اندیشه‌های نازل در جهت بازگشت از سوی سرمایه گذاران خلاقیت، عملاً حرفی نمی‌ماند؟

۴- آیا می‌دانید ایجاد محدودیت از طریق سیستم نظارتی موجب گردیده که بسیاری به نام هنر، مرزها و چارچوب‌های مد نظر وزارت خانه را دور زده و موجبات نزول متنی و ساختاری موسیقی را فراهم آورده‌اند، به گونه‌ای که قلندران درشت استخوان این هنر، بیشتر خانه نشین و نظاره‌گر شده‌اند و فقط به آموزش شاگردان خود اکتفا می‌کنند؟

۵- می‌دانید که اینک در زمانه‌ای قرار گرفتیم که بر اثر بی توجهی‌ها و نداشتن استراتژی درست برای هنرها به ویژه موسیقی و ارتقا آن، شرایط مبهم و ناگواری را می‌گذرانیم؟

نامه‌ای سرگشاده به وزیر ارشاد آینده/ لطفا وقت ملاقات را حذف کنید!

۶- می‌دانید سرمایه گذارانی که از فیلترهای حراستی گذشته و کارت ویژه دریافت می‌کنند، هیچ‌کدامشان حاضر به سرمایه گذاری در مورد اجرای موسیقی اقوام و نواحی نیستند و برای موسیقی دستگاهی نیز به دنبال چهره شاخص می‌روند؟ این گونه که هیچ جوانی نمی‌تواند استعداد خود را به جامعه بنمایند.

۷- ایا می‌دانید تاثیر فرهنگ‌های وارده بر نسل جوان و از سویی برهم زدن کنسرت‌های موسیقی ایرانی (سنتی) موجب گردیده تا بیننده مخاطب آن کم شده و از سویی بی تفاوتی رسانه ملی بر تولید موسیقی ردیف و دستگاهی این بی توجهی و دور مانده جوان از هنر ایرانی را دامن زده؟

۸- آیا می‌دانید موج دشمنی نسبت به سنت‌ها و مواریث فرهنگی هنری از میانه دهه چهل قوت گرفت و از دهه هشتاد به بعد جلوه قوی‌تری یافت و کار را به جایی رسانده که کاربرد واژه «ارزش» در برابر هر «بی اصولی» و «بی تعریفی» جایزه شده است؟

۹- آیا می‌دانید در تحول فرهنگی صنفی پدید آمده در جامعه کار هنری به مثابه بازیچه شده، تا جایی که حمله به ارزش‌های فرهنگی و نادیده گرفتن فخامت هنر به عنوان «ارزشمند» شناخته می‌شود؟

۱۰- آیا می‌دانید پایین آمدن سطح شنیداری جامعه، نزول ادبیات ترانه‌ای، نفوذ فرهنگ موسیقایی بیگانه، ایجاد زمینه‌های مسخ فرهنگی و نفی مداوم موسیقی ایرانی، بیگانه پذیری را آسان کرده است؟

آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده شما که در جایگاه مدیریت فرهنگی قرار می‌گیرید نخست به همه جوانب بنگرید و بعد در اتاقتان را با خیال راحت باز بگذارید و غرفه وقت ملاقات را بردارید، مطمئن باشید هنرمندان گل برایتان می‌فرستند، اما هیچ وقت به دنبال وقت ملاقات مزاحم شما نمی‌شوند ۱۱- آیا می‌دانید کسانی که شعار می‌دهند: «تعریف هنر بسیار مشکل است» جریانی هستند که تلاش می‌کنند تا هرگونه ناشایست هنرگونه را موجه جلوه دهند؟ البته به نظر من این به مثابه آن عبارت معروف «والله اعلم» است که گذرگاه هر تنزلی را می‌توانست فراهم کند و بازگوی کمبود اندیشه نسبت به مشکلات و معضلات و راه یابی ها و پیدا کردن راه کارها است.

۱۲- آیا می‌دانید که غرب نمی‌تواند در اثر شعارهایی که به عنوان دموکراسی داده، جلوی رشد ترانه‌های زشت و قبیح و کلام نفرت‌انگیز و موهن و اشاعه افکار ناشایست را بگیرد؟ چرا دستگاه‌های فرهنگی ما به این جهت آگاهی بیشتر از مساله به کتاب «در سراشیبی به سوی گومورا» نوشته پرفسور بورک از انتشارات حکمت نگاهی کنید.

۱۳- آیا می‌دانید طی سه دهه گذشته، عده‌ای با گشودن «چتر هنر مدرن» بر سر موسیقی کشوری که در هنوز در ناشناختگی آن شک وجود ندارد، اجازه داده شد تا با پر طاووس هنر موسیقی ایرانی بازی شود؟

۱۴- آیا می‌دانید به جای حمایت درست مالی و معنوی، طی دوره دو ساله کوتاه مدت از هنرمندان موسیقی اقوام و نواحی که می‌تواند منجر به رویدادهای زیبایی شود، آنان را به سمت و سوی بهره‌گیری از ادوات موسیقی فرنگی کشانده و وادار شده‌اند که با شیوه‌های صدای اروپایی ترانه‌های خود را با ساز فرنگی و نقاب «موسیقی محلی!!» اجرا کنند؟ این کار اگر از بین بردن فرهنگ ایرانی نیست، پس چیست؟

۱۵- آیا می‌دانید وقتی یک فرنگی (اروپایی) هنگامی که یک سوگ ترانه مذهبی ما را با ادوات موسیقی خود و نوع صداهای مربوط به موسیقی خود می‌شنود، غیر از اینکه به تسلط خود بر فرهنگ ایرانی ببالد و به نفس کار ما بخندد، واکنش دیگری نخواهد داشت؟

۱۶- آیا می‌دانید موسیقی ایرانی در شاخه‌های گوناگون خود در چه وضعیتی قرار دارد و حال و روز هنرمندان اصیل آن در شاخه اقوام و نواحی و ردیف دستگاهی چیست؟

۱۷- آیا می‌دانید آنچه در آشفته بازار امروز فرهنگ و هنر رایج است، هرگز نمی‌تواند جای فرهنگ اصلی درون وطنی ایران بنشیند، مگر که بی تفاوتی و کم توجهی به داشته‌های خود و پژوهش‌ها داشته باشیم؟

۱۸- آیا می‌دانید با نفی موسیقی ایرانی به ویژه ردیف و دستگاهی و اقوام و نواحی، و بی تفاوتی نسبت به ذات موسیقی مذهبی ایرانی و بهره‌گیری از شکل‌های موسیقی فرنگی، مهم‌ترین شعار انقلاب اسلامی ایران، یعنی «استقلال»، که همانا استقلال در هنر را نیز شامل می‌شود، زیر پا نهاده‌اند و عملکرد خوبی ندیده‌ایم؟

نامه‌ای سرگشاده به وزیر ارشاد آینده/ لطفا وقت ملاقات را حذف کنید!

در پایان «وجیزه ام» می‌گویم: با گسست از میراث معنوی خود، چیزی عاید این کشور با دیرینه تاریخی و هنری که دارد، نمی‌شود، چندان که امروز هنرمند موسیقی به ویژه در شاخه اقوام و نواحی از حقوق فرهنگی و هنری لازم خود بهره مند نیست، امروزه در اثر بی تفاوتی و کم توجهی به سجایای برین نهفته در موسیقی‌های آیینی ایرانی از سوی دستگاه‌های و سازمان‌ها مسئول فرهنگی و هنری، جامعه در رخوتی ستایش ناپذیر قرار گرفته است.

آقای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده شما که در جایگاه مدیریت فرهنگی قرار می‌گیرید نخست به همه جوانب بنگرید و بعد در اتاقتان را با خیال راحت باز بگذارید و غرفه وقت ملاقات را بردارید، مطمئن باشید هنرمندان گل برایتان می‌فرستند، اما هیچ وقت به دنبال وقت ملاقات مزاحم شما نمی‌شوند.

تیتراژ آفرینش من به لحظه‌های پایان نزدیک شده‌اند، ولی هنوز می‌توانم کار کنم و سخن بگویم و خدا را شکر که آخرین وجیزه خود را در پایان قرن برای شما نوشتم. پژوهشگر و مدرس موسیقی اقوام و نواحی ایران. هوشنگ جاوید.

مشاهده خبر از سایت منبع