ماجرای عجیب معلولیت فَک سحر جعفری جوزانی!
سحر جعفری جوزانی بازیگر سینما و تلویزیون، با انتشار فیلمی از ماجرای عجیب معلولیت فَک خود بر اثر خطای پزشکی گفت.
سحر جعفری جوزانی بازیگر سینما و تلویزیون، با انتشار فیلمی از ماجرای عجیب معلولیت فَک خود بر اثر خطای پزشکی گفت.
سیامک میثاقی کارگردان سینما که به تازگی برای مستند «پدرکشتگی» با موضوع محوری قتل بابک خرمدین پروانه ساخت دریافت کرده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم، توضیح داد: در واقع این مستند تنها درباره پرونده قتل بابک خرمدین نیست. مسئلهای در این فیلم مطرح است که با این سوژه آغاز میشود. بحث فرزندکشی در ایران، سابقه دارد و طی یکی دو دهه گذشته آنقدر نمونههای این معضل را شاهد بودیم که تصمیم داشتم مستندی با این موضوع کار کنم. همین سال گذشته هم پرونده قتل رومینا و چند فرزندکشی دیگر در فضای رسانهای و شبکههای اجتماعی کشور مطرح شد که میشد در قالب یک مستند به آنها پرداخت، اما این اتفاق رخ نداد و همچنان هم شاهد ادامه این پدیده دردناک هستیم.
وی ادامه داد: مدل فرزندکشی در مورد پرونده بابک خرمدین، نمونه خاصی بود. اینکه فردی در این سن با هماهنگی و همراهی پدر و مادر اینگونه به قتل برسد، واقعاً نمونهای بینظیر محسوب میشود. هدف ما از ساخت این مستند اما ریشهیابی پدیده فرزندکشی است. هرچند محوریت بابک خرمدین است اما فیلم تنها روی این پرونده متمرکز نمیماند.
میثاقی افزود: از زمانی که خبر دریافت پروانه ساخت این مستند رسانهای شده است، برخی ما را متهم به موجسواری و تلاش برای کسب شهرت از این پرونده کردند، در حالی که واقعاً اینگونه نبوده و نیست. هدف ما آسیبشناسی این پدیده است و بهدنبال این هستیم که دیگر شاهد حوادثی از این دست نباشیم.
وی درباره روند تولید پروژه هم گفت: از همان روزهای بعد از وقوع این اتفاق کار تحقیق و پژوهش را آغاز کردیم. خودم هم از قبل به واسطه علاقهای که به این موضوع داشتم، تحقیقاتم را آغاز کرده بودم. هنوز زمان دقیق کلید خوردن فیلم مشخص نیست و در مرحله نامهنگاری جهت هماهنگیها هستیم.
میثاقی که پیش از این تجربه ساخت مستندهای جنایی در قالب برنامههای تلویزیونی را هم در کارنامه خود داشته است، درباره دیگر تجربیات خود گفت: کارهای مستند دیگری را هم ساختهام که به دلیل برخی محدودیتها امکان انتشار آن را پیدا نکردیم. همواره محکوم شدیم به اینکه چرا در پروندههای جنایی ورود میکنید؟ همین سرپوش گذاشتن بر این قبیل موضوعات، خود تبدیل به یک معضل شده است.
این کارگردان درباره گفتگو با قاتلان و یا خانواده قربانیان پروندههای فرزندکشی در مستند خود هم توضیح داد: در کلیات ما بهدنبال آسیبشناسی ریشه فرزندکشی در سالهای اخیر هستیم. سالهاست به شکل جدی این معضل را در میان حوادث جنایی داشتهایم اما از آن گذشتهایم و کاری درباره آن نکردهایم. در این مستند بهدنبال یافتن مقصر در پروندهها نیستیم. سعیمان به تصویر درآوردن جوانب مختلف این پروندههاست. صحبت با متهمین این پروندهها و مشخصاً پرونده قتل بابک خرمدین منوط به کسب مجوزهای لازم است. اگر مراجع قضائی موافقت کنند، با مشاورهای که ارائه میدهند، امکان استفاده از این ظرفیت هم وجود دارد. قطعاً بازماندگان خانواده خرمدین هم این حق را دارند که از خود بگویند، ما میخواهیم حقایق درباره این پرونده در یک فیلم مستند روایت شود و درباره جوانب مختلف آن به مردم آگاهی داده شود. چون به همان اندازه که خانواده خرمدین در این زمینه محق هستند که ظلمی به آنها نشود، جامعه هم حق دارد در جریان جزئیات این پرونده و ریشههای آن قرار بگیرد.
میثاقی درباره پرداختن به وجوه حقوقی عقوبت متهمان این قبیل پروندهها در مستند «پدرکشتگی» هم توضیح داد: این موارد خیلی شاید در دست ما نباشد که بخواهیم به آن بپردازیم اما حتماً درباره آن صحبت خواهیم کرد. بالاخره باید سازوکاری وجود داشته باشد که مانع تکرار این حوادث شود. شاید در این زمینه واقعاً نقص قانونی وجود داشته باشد، هر چند نمیتوان همه چیز را بر گردن نقص قانون انداخت. این پدیده ریشههای اجتماعی و فرهنگی هم دارد که باید بازشناسی شود.
وی در پایان ضمن اشاره به برخی پروندههای قتلهای سریالی و بیتوجهی نسبت به آنها بیان کرد: من درباره این پروندهها تحقیق بسیار کردهام و چندبار هم قصد ساخت مستند در این زمینه داشتم که میسر نشد. امروز در کنار یک تیم خوب با همراهی آقای سیدزاده و خانم پاقلعهنژاد بهعنوان تهیهکنندگان این مستند، ساخت آن را بهصورت جدی و با کسب مجوزهای لازم دنبال میکنم.
ایمان کرمیان رییس انجمن جلوههای ویژه میدانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به شرایط نامناسب تولید در سینمای ایران، گفت: درحال حاضر تولید در سینمای ایران کاهش پیدا کرده است، به همین دلیل اکثر پروژههایی که به ما پیشنهاد میشود، تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی است، که آن هم به دلایل مختلف از جمله بودجه و یا کرونا معمولاً به تعویق میافتد.
وی بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر تولید در سینمای ایران تعطیل است و این تعطیلی و کاهش تولید در بخش جلوههای ویژه میدانی تاثیر بسیاری گذاشته است و به دلیل مشکلات مختلف از جمله اکران در سینما، هیچکدام از تهیه کنندگان ریسک تولید را برعهده نمیگیرند.
رییس انجمن جلوههای ویژه میدانی ادامه داد: در حوزه فعالیت صنفی نیز باید بگویم، به دنبال ثبت انجمن جلوههای ویژه میدانی در وزارت کار هستیم و امیدوارم تا ۲ ماه آینده انجمن به ثبت رسد. متاسفانه اعضای انجمن جلوههای ویژه میدانی به دلیل نبود کار مناسب، در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارند و ما تمام تلاش خود را میکنیم تا برای رفع مشکلات این دوستان قدمی برداریم.
وی با اشاره به پروژههای مختلفی که در دست دارد، توضیح داد: مدیریت جلوههای ویژه سریال «شهید باکری» به کارگردانی هادی حجازی فر را برعهده داشتم که به دلیل گرمای هوا در حال حاضر فیلمبرداری نمیشود.
مدیر جلوههای ویژه میدان «تک تیرانداز» بیان کرد: همچنین برای سریال «حکم رشد» به کارگردانی سعید نعمت اله نیز قرارداد بسته بودم که گویا به دلایلی مشکلاتی که وجود آمده است، فعلاً کار نمیشود.
کرمیان در پایان گفت: مدیریت جلوههای ویژه سریال شبکه نمایش خانگی «حرفهای» به کارگردانی مصطفی تقی زاده را برعهده دارم، همچنین همکاری با سریال «آهوی من مارال» به کارگردانی مهرداد غفارزاده را برعهده دارم.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، هیأت داوران بخش پویانمایی پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری اسامی نامزدهای مرحله دوم این رویداد هنری را اعلام کرد.
معین صمدی، حمیدرضا حافظی و حامد جعفری اعضای هیات داوران بخش پویانمایی از میان ۱۹ اثر برتر مرحله اول این مسابقه ۹ فیلمنامه را به عنوان نامزد برای مرحله دوم معرفی کردند.
در این بخش فیلمنامههای «یک جای دور» نوشته عباس قدیرمحسنی، «دنیای من» اثر علی نیکخصال، «کران» از مونا عبدالهشاهی، «زنبور عسل» به نویسندگی فرنوش رضاییدرجی، «قصههای شیشهای» اثر بهاره ماهوتیزرعی و «َنقلِ سیاه گالش» نوشته نیاز اسماعیلپور همگی از تهران به عنوان نامزد مرحله دوم پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان از سوی هیات داوران انتخاب شدند.
در همین حال فیلمنامه «نیلگون» از پریسا الیاسی و «سفر آبان» نوشته نوید ایزدیار هر ۲ از استان البرز و «خرگوش و تمساح» به نویسندگی عطیه آقاحسینی از سمنان بهعنوان دیگر آثار نامزد مرحله دوم بخش پویانمایی این مسابقه اعلام شده است.
پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان در ۲ مرحله صورت گرفت، ابتدا طرحهای ارسالی با توجه به شرایط مسابقه بررسی و انتخاب شد و در مرحله دوم صاحبان آثار برتر یک ماه فرصت داشتند تا نسخه اصلی اثر خود را برای داوری پایانی به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره، نشست خبری جشنواره بزرگ «صالح» با حضور مدیران و داوران این جشنواره روز گذشته دوشنبه ۱۴ تیر برگزار شد.
در ابتدای این نشسست، حجت الاسلام بیآزار تهرانی، تولیت امامزاده صالح و رییس این جشنواره گفت: ریشه هنر متعهد در دین قرار دارد و هنرمند با توجه به افزایش هزینههای صنعت سینما باید در جامعه دینی مورد حمایت قرار گیرد. ما معتقدیم هنرمندان متعهد بیشتر از دیگر عرصهها میتوانند عمق دین را برای اهل معرفت تشریح کرده و اخلاق را در جامعه گسترش دهند. امیدوارم با جشنواره بزرگ صالح بتوانیم قدمی را در جهت ساخت کارهای ارزشمند دینمدارانه برداریم. ما در آغاز این حرکت بزرگیم که آستان مقدس امامزاده صالح به عنوان قطب فرهنگی تهران نه فقط در شمال شهر، بلکه در تمام نقاط کشور از هنرمندان حمایت کند و برای جذب جوانان به این حرکتِ بزرگ، کارهای شگرف و مؤثری را به منصه ظهور برساند.
وی با اشاره به امضای سند همکاری با شبکه بینالمللی کربلا، تأکید کرد: امضای این سند همکاری باعث میشود کار ارزشی، الهی و معنوی ما جنبه بینالمللی به خودش بگیرد و در سیل سانسور خبری اربعین حسینی، قدمهای ارزشمندی در انتقال این معنویت بزرگ برداریم.
در ادامه این نشست، جعفر ادیب نماینده شبکه بینالمللی کربلا گفت: بسیار خرسندم که چنین سند همکاری میان این شبکه و تولیت امامزاده صالح امضا میشود و میتوانیم شاهد به تصویرکشیدن بهترین لحظات و اتفاقات در سرزمین کربلا باشیم و هنرمندان آستان مقدس امامزاده صالح این اتفاق بزرگ را خلق خواهند کرد.
امکان اکران آنلاین فیلمهای منتخب
رسول صانعی دبیر جشنواره بزرگ صالح بیان کرد: نزدیک به ۴۰۰ اثر از بهمن سال گذشته به دست ما رسیده و با وجود به پایان رسیدن مهلت ارسال یعنی دهم تیر، کماکان هم این آثار ارسال میشوند که به دلیل تمام شدن مهلت قانونی، نمیتوانیم پذیرایشان باشیم.
وی تأکید کرد: آثار پذیرفته شده در این جشنواره در سه روز پنجم، ششم و هفتم مردادماه در سینما آستارا روی پرده سینما می رود و نهایتا روز عید غدیر برگزیدگان این دوره از جشنواره مشخص خواهند شد. البته اگر شرایط اکران مناسب نباشد، این آثار به صورت آنلاین نمایش داده می شود. البته بخشی هم به عنوان قاب صالح در جشنواره وجود دارد که به شکل اختصاصی درباره وجود امامزاده صالح کارهای داستانی و مستندگونهای ساخته شدهاند که به عنوان بخش ویژه جشنواره حضور خواهد داشت.
سکوت مطلق رسانههای جهان درباره اربعین
سیدجمال ساداتیان از داوران این جشنواره ابراز امیدواری کرد که آثار حتماً محتوای خوبی خواهند داشت و در بررسی هیئت بدوی، آن انتخابها و ارزیابیهای درست اتفاق افتاده باشد.
حجتالاسلام بیآزار تهرانی هم در پاسخ به پرسش درباره آثار اربعینی و امضای سند همکاری با شبکه بینالمللی کربلا توضیحاتی داد و بیان کرد: درباره اربعین توسط بسیاری از رسانههای جهان سکوت مطلق خبری وجود دارد. اتفاقات و رخدادهای جالب و حیرتانگیزی در مسیر اربعین رخ میدهد که قابلیت دراماتیک و تبدیل به فیلم شدن را دارند. تلاش ما این است که با همکاری شبکه کربلا گوشههایی از این اتفاق عظیم جهانی را با کمک هنرمندان عزیز به تصویر بکشیم.
منیره قیدی درباره فعالیت فیلمسازان زن مسلمان بیان کرد: امروز هیچ محدودیتی درباره فعالیت زنان در سینما وجود ندارد و توسط زنان فیلمساز ایران، فیلمهای بسیار خوبی در کشور ساخته شده است. البته این را هم باید بگویم که در حوزه فیلم های دینی، محتوا باید در اولویت باشد.
مسعود اطیابی درباره آثار حوزه مقاومتِ این جشنواره گفت: همیشه حرفهای بزرگ را میتوان به واسطه سینما زد، راههای بزرگ و دشوار را میتوان با سینما پیمود و اتفاقات بزرگ را رقم زد. اما از همه چیز مهمتر پرورش و رشد هنرمندان متعهد است که میتوان با این حرکتهای فرهنگی و جشنوارههای مذهبی به آن افقها نزدیک شد.
در پایان مصطفی رزاقکریمی هم درباره حوزه مستند این جشنواره سینمایی گفت: هنوز نمیتوانم درباره آثار رسیده به این جشنواره صحبتی کنم اما سینمای مستندمان همیشه از بخشِ پژوهش ضعیفش رنج برده چه در حوزه دینی و چه اجتماعی؛ البته فیلمسازان و مستندسازان صاحب سبکِ خوبی داریم و انشاءالله بتوانیم ارزیابی و بررسیهای خوبی داشته باشیم. چون داوری، ورطه حکمدادن و قضاوت کردن نیست بلکه ما اینجا بررسی میکنیم و به نوعی فیلمسازان را به حرکتِ رو به جلو، دعوت میکنیم.
علی اکبر ثقفی تهیه کننده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژههای سینمایی که برای تولید در دست دارد، گفت: «کوچه ژاپنی ها» به کارگردانی امیرحسین ثقفی در مراحل فنی قرار دارد و به زودی تدوین آن به پایان میرسد و ساخت موسیقی و صداگذاری آن آغاز میشود، این فیلم قرار است برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شود.
وی تاکید کرد: همچنین فیلم سینمایی «وحشی» به کارگردانی شراره سروش نیز در مرحله پیش تولید قرار دارد و به زودی جلوی دوربین میرود، این داستان یک موضوع اجتماعی است که قهرمان آن یک زن است. تلاش میکنیم این فیلم را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم.
این تهیه کننده سینما بیان کرد: علاوه بر آن نیز پیش تولید فیلم سینمایی «شباهت خانوادگی» به کارگردانی فاطمه ثقفی نیز تا یک ماه دیگر آغاز میشود.
وی ادامه داد: متاسفانه درحال حاضر، فیلم ساختن برای اکران اشتباه است. هرچند سینماها در وضعیت قرمز نیز باز است، اما مساله این است که آیا کسی برای دیدن فیلمها به سینما میرود یا خیر. در چنین شرایطی تهیه کنندگان برای تولید در سینما دل سرد شدهاند و باید بگویم که عقل سلیم میگوید اگر هم فیلمی را تولید میکنید نباید به اکران امید داشته باشید.
ثقفی در پایان گفت: البته ما نیز مدتی برای تولید فیلم عقب نشینی کردیم تا شاید شرایط برای تولید و در ادامه اکران بهتر شود که متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد، هرچند بیش از نزدیک به ۲ سال است که سینماها درگیر شیوع ویروس کرونا شدهاند اما همچنان مهجور ماندهاند. درست است که به تازگی فیلم سینمایی «دینامیت» در سینماها اکران شده است، اما مساله این است که هرلحظه ممکن است سینماها دوباره بسته شوند و این فیلم نیز بسوزد.
دقایقی پیش حساب اینستاگرام فریدون شهبازیان _ آهنگساز و رهبر ارکستر _ که توسط دختر او شیوا شهبازیان اداره میشود، از بستری شدن این هنرمند در بیمارستان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی بنیاد سینمایی فارابی، آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان، ضمن بازدید از بنیاد سینمایی فارابی با علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن خیرمقدم به سفیر ارمنستان و هیات همراه، به مرور پیشینه روابط سینمایی فیمابین مرکز ملی فیلم ارمنستان و بنیاد سینمایی فارابی پرداخت.
علیرضا تابش با برشمردن مفاد تفاهمنامه بین نهادهای سینمایی۲ کشور، از فیلم «یهوا» به عنوان اولین تجربه موفقیتآمیز تولید مشترک بین ۲ کشور ذیل این تفاهمنامه یاد کرد که با توفیق و اقبال بینالمللی روبرو شده است و میتواند زمینهساز ادامه همکاریهای مشترک در تولید فیلم باشد.
وی به سابقه پر افتخار سینمایی ۲ کشور اشاره کرد و گفت: ایران در حوزه دیپلماسی سینمایی فعالیتهای گسترده و موفقی داشته و از طرفی حضور فیلمها و هنرمندان ارمنستان در جشنوارههای بینالمللی، همچون جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان، گسترده و چشمگیر بوده است که امیدواریم با همت و تلاش طرفین، این ارتباطات تعمیق و گسترش یابد.
تومانیان، سفیر جمهوری ارمنستان در تهران نیز با برشمردن چندلایه بودن روابط ایران و ارمنستان، به روابط حسنه ۲ دولت مبتنی بر روابط دوستانه و عمیق ۲ ملت اشاره کرد.
سفیر جمهوری ارمنستان در تهران، با ذکر رخدادهای مهم فرهنگی و هنری، همچون جشنواره زردآلوی طلایی در ایروان، خواستار تداوم همکاریها و حضور بیشتر سینماگران و نهادهای تخصصی سینمای ایران در این رویداد مهم هنری شد.
این ملاقات با حضور یارالیان رایزن سفارت جمهوری ارمنستان، شیرخانی کارشناس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، رائد فریدزاده معاون بینالملل و سیمون سیمونیان مدیر خدمات آرشیو فیلم بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
بنیاد سینمایی فارابی ایران و مرکز ملی سینمای ارمنستان مهرماه ۱۳۹۶ به منظور گسترش همکاریهای سینمایی بین ۲ کشور، یک تفاهمنامه همکاری امضا کردند که این تفاهمنامه بهمن ۱۳۹۹ به مدت سه سال تمدید شد.
چندی است که بار دیگر خبرهایی از مرمت یا ناپدید شدن مجسمه های شهر تهران به گوش می رسد؛ از مجسمه های پارک ملت گرفته تا سردیس های پارک خانه هنرمندان. برخی این قضیه را به سرقت یا تخریب نسبت می دهند، اما معاون سازمان زیباسازی شهر تهران با رد این ادعاها، این اتفاق را به ترمیم و مرمت ادامه دار مجسمههای سطح شهر نسبت می دهد و همچنین اعلام می کند که تمهیدات جدیدی برای جلوگیری از سرقت مجسمه ها در دستور کار است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی، پیرو اطلاعیه ۲۱ فروردین ماه روابط عمومی سازمان سینمایی مبنی بر نحوه فعالیت پروژهها، بار دیگر تاکید میشود: در شهرهایی که از سوی ستاد ملی کرونا قرمز اعلام میشوند با توجه به ممنوعیت تجمع، تهیه کنندگان پروژههای سینمایی و نمایش خانگی ملزم به توقف فیلمبرداری و رعایت کامل شرایط تولید در وضعیت قرمز کرونایی هستند.