چرا نفس صنایع دستی به شماره افتاده است؟
حجت اله مرادخانی ـ پژوهشگر صنایع دستی و مدرس دانشگاه ـ در یادداشتی از چالشهای صنایع دستی که برای ادامه حیات با آنها رو به رو است، نوشته است.
حجت اله مرادخانی ـ پژوهشگر صنایع دستی و مدرس دانشگاه ـ در یادداشتی از چالشهای صنایع دستی که برای ادامه حیات با آنها رو به رو است، نوشته است.
سینماپرس: اکران فیلم سینمایی «سیاه باز» از ۲۳ تیر آغاز میشود و در آستانه اکران، تیزر این فیلم منتشر شد.
به گزارش سینماپرس، اکران فیلم سینمایی «سیاه باز» به کارگردانی حمید همتی از روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه آغاز میشود و در آستانه اکران تیزر این فیلم منتشر شد.
سام قریبیان، افسانه بایگان، آتیلا پسیانی، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی از بازیگران این فیلم هستند.
سایر عوامل این اثر عبارتند از تهیه کننده: علی قائم مقامی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، مشاور کارگردان: مسعود جعفری جوزانی، تدوین: خشایار، موحدیان، الهه ایزدی، آهنگساز: فردین خلعتبری، طراح چهره پردازی: محسن ملکی، صداگذاری: بهمن حیدری، مهدی جمشیدیان، سرمایه گذاران: الهه سادات انتظار، علی قائم مقامی، پخش: هدایت فیلم.
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه ترین گزارش آماری خود از صدور مجوز برای ۱۷۹ تک آهنگ و ۱۴ آلبوم در ژانرهای مختلف خبر داد.
جوایز اصلی جشنواره بین المللی هنر عکاسی نورماندی فرانسه شامل مدال طلای فیاپ و روبان افتخار آبی فیاپ در بخش فوتوژورنالیسم به احمد خطیری عکاس ایرانی رسید.
سینماپرس : هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۲۱ از پانزدهم تیرماه تا بیست و ششم تیرماه (۶-۱۷جولای) در شهر کن کشور فرانسه در حال برگزاری است.
محمدرضا ممتاز واحد، از پژوهشگران عرصه موسیقی قزوین در یادداشتی که آن را در اختیار ایسنا قرار داده است، مینویسد: کانون آوازی قزوین از مهمترین کانونهای آوازی در ایران است. در خصوص قدمت و دیرینگی این مرکز آوازی همین بس که در کتاب «تاریخ عالمآرای عباسی» اثر تُرکمانبیک منشی که در عهد شاه عباس صفوی نگارش یافته، بیشترِ اسامی موسیقیدانانِ مندرج در آن کتاب وزین از اهالی قزوین هستند که گویا پس از تغییر مرکز سلطنت از قزوین بهاصفهان، بهشهر تازه پایتخت شده مراجعت و مهاجرت کرده بودند.
سینماپرس: دبیر کمیسیون قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات از صداوسیما به عنوان یکی از دستگاههایی نام برد که به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوستهاند.
به گزارش سینماپرس، حسین انتظامی روز گذشته در مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: یکی از خبرنگاران صدا وسیما پرسید کدام دستگاهها از قانون، فراریاند و به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات نپیوستهاند؟ گفتم مرا از ذکر اسامی معذور بدارید؛ چون در https://iranfoia.ir هست.
اصرار فرمود که مثلا؟ پاسخ دادم: سازمان صدا و سیما!
وی پیش از این با اشاره به این که روند اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رشد داشته اما هنوز راضیکننده نیست در توییتر نوشته بود: بعضی پاسخها نامربوط است. دستگاههای متعددی به ویژه آنهاکه فعالیت گسترده اقتصادی دارند؛ هنوزبه https://iranfoia.ir نپیوستهاند تا درمعرض پاسخگویی اجباری قرار گیرند. فشار افکار عمومی را میطلبد.
بر اساس این گزارش کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات براساس وظیفه ای که قانون بر عهده آن گذاشته تنها نهادی است که به صورت قانونی و تخصصی برای اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین نامه های اجرایی مرتبط در کشور فعالیت می کند.
قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی پس از کم توجهی و توقف چند ساله، در سال۹۳ توسط رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شد. این قانون، تنها قانون ناظر بر شفافیت امور عمومی در کشور است و برای همه شهروندان حق دسترسی بدون تبعیض به اطلاعات با ماهیت عمومی را، شناسایی کرده است که این موضوع یکی از مهمترین مصادیق تحقق حقوق شهروندی در نظام حقوقی ایران تبدیل شده است.
اکنون پس از طی دوره ای ۴ ساله بیش از ۱۶۰۰ دستگاه و موسسه مشمول قانون به این سامانه پیوسته اند و از مجرای آن به درخواست های اطلاعات شهروندان پاسخ می دهند.
سینماپرس: یکی از پژوهشگران و ناشران فعال حوزه موسیقی از انتشار یک کتاب موسیقایی با نام «اعجاز هنر موسیقی قرآن» بر اساس نظریه «قرائت هفتگانه» ابن مجاهد خبر داد.
به گزارش سینماپرس، کامران همت پور پژوهشگر، ناشر، نوازنده و آهنگساز موسیقی در گفتگو با مهر ضمن تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی خود بیان کرد: یکی از عمده فعالیتهایی که طی ماههای اخیر به شدت روی آن متمرکز بودم تالیف کتاب پژوهشی «اعجاز هنری موسیقی قرآن» بود که بیش از ۱۵ سال روی گردآوری و تالیف آن وقت صرف کردم و امیدوارم به زودی مقدمات انتشار سراسری آن فراهم شود. البته در این حوزه منتظر پیدا کردن ناشر هستم که پس از قطعی شدن موضوع اطلاعات مربوط به ناشر را هم ارائه خواهم کرد.
وی افزود: یکی از کارهایی که مایل بودم برای انتشار این اثر از آن بهرهمند شوم، مقدمه نوشتاری از مرحوم محمدرضا شجریان بود که سابقه بسیار درخشانی در عرصه تلاوت قرآن کریم داشت، از این رو تلاش خود را انجام دادم تا از مقدمه این هنرمند ارزنده موسیقی ایرانی برای نوشتن مقدمه استفاده کنم که متاسفانه اَجل مهلت نداد و من این توفیق را از دست دادم اما طبق رایزنیهایی که با حمیدرضا نوربخش به عنوان یکی از مهمترین شاگردان استاد شجریان انجام گرفت، قرار شد که از مقدمه این هنرمند شناخته شده موسیقی ایرانی استفاده کنم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و مقدمه بسیار خوب و زیبایی برای این کار نوشته شد که امیدوارم مخاطبان نیز از آن رضایت داشته باشند.
این آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی درباره دیگر جزییات اثر بیان کرد: این کار راجع به مقامهای قرآنی به ویژه نظریه قرائت هفتگانه (قراء سبعه) است که در اوایل قرن چهارم قاری بزرگ بغداد به عنوان ابن مجاهد نخستین بار نظریه قرائت هفتگانه را مطرح و آن را رسمیت بخشید به این ترتیب او قرائت قراء سبعه را لازم الاتباع عنوان کرد و قرائات دیگر را جایز ندانست.
همتپور گفت: بر اساس پژوهشهای به دست آمده قرائت قرآن بین قاریان در مواردی اختلافی بود و تعداد قاریان در طی سالیان متمادی افزایش مییافت تا اینکه ابن مجاهد از میان تمامی قرائات، هفت قرائت «ابن عامر – قاری شام»، «ابن کثیر- قاری مکه»، «عاصم- قاری کوفه»، «ابو عمرو- قاری بصره»، «حمزه – قاری کوفه»، «نافع – قاری مدینه» و «کسائی- قاری کوفه» را برگزید. همین فضا قطعاً برای من به عنوان یک پژوهشگر بیایم و با استفاده از این چارچوب پژوهشی و البته آوانگاریهای موجود در مقامهای قرآنی، بررسی زبان و ادبیات عربی و ارتباط آن با لحن موسیقی ایرانی در قرائت قرآن و بررسی تلاوتهای مشهور قرن معاصر یک اثر پژوهشی را منتشر کنم که در نوع خود میتواند اثر متفاوتی به حساب آید.
این تهیهکننده و ناشر آثار موسیقایی تصریح کرد: با توجه به سالهای زیادی که برای پژوهش و تدوین این کتاب صرف شده، بر این باورم که این اثر تالیفی به عنوان یک کار قرآنی میتواند راهگشای بسیار موثری برای خوانندگان و قاریان قرآنی باشد که تمایل دارند بر اساس تکنیکهای آوازی در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی عرب به تلاوت آیات ارزشمند این کتاب آسمانی بپردازند.
سینماپرس: بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شامگاه شنبه ۱۹ تیر و در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزیدگان خود را معرفی کرد.
به گزارش سینماپرس، مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شامگاه شنبه ۱۹ تیر در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.
این مراسم با اجرای کیوان ساکت اف قرار بود ساعت ۱۸ برگزار شود ولی با حدود یک ساعت تأخیر برگزار شد و کاندیداهای بخشهای مختلف جشنواره با رعایت پروتکلهای بهداشتی در سالن سمندریان حضور پیدا کردند.
مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران در ابتدای این مراسم با تشکر از همه دانشجویان و همکاران این دوره از جشنواره، گفت: از همه کسانی که بعد از وقفه ایجاد شده دست به دست هم دادند تا چراغ این جشنواره روشن بماند، تشکر میکنم. میدانم که دانشجویان برای رساندن کارهای شان به این جشنواره چقدر سختی کشیدند، در شرایط دشواری تمرین کردند و امیدوارم کم و کاستیها را بر من ببخشند.
در این مراسم مجتبی جدی از چاپ مجموعه نمایشنامههای ۴ دوره از جشنواره از دوره ۲۰ تا ۲۳ این رویداد توسط نشر «مات» خبر داد.
سپس محمدهادی عسکری مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: امیدواریم همه کمک کنیم تا این رویداد در سپهر دانشگاهی ایران بدرخشد. امروز روز فرخندهای است و ما وامدار مهرورزی و صبوری همه دانشجویان و همراهان جشنواره هستیم.
وی اظهار کرد: در تئاتر دانشگاهی تکامل شخصیتی صورت میگیرد تا ما نسبت به هویت جامعهمان بی تفاوت نباشیم. اگر این تئاتر آرمان ساز است به جهت جریان سازی آن در فضای تئاتری کشور برمیگردد. انشاءالله بتوانیم در اولین فرصت دبیرخانه ثابت جشنواره را راه اندازی کنیم.
در برخی مقاطع مراسم اختتامیه بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی مجری مراسم و همچنین برخی از دانشجویان حاضر در مراسم از سید محمد مساوات به عنوان دبیر جشنواره بیست و چهارم تئاتر دانشگاهی نام میبردند.
در بخش نهایی مراسم اختتامیه جشنواره نیز جوایز برگزیدگان بخشهای مختلف این دوره با حضور اعضای هیأت داوران هر کدام از بخشها اهدا شدند.
نوید محمدزاده از اعضای هیأت داوران بخش مسابقه صحنهای جشنواره بیست و سوم قبل از معرفی برگزیدگان این بخش گفت: ما در این رویداد دلی رای دادیم و سعی کردیم نتایج به حق باشد. نه فریب شلوغ کاری را خوردیم نه اینطور بود که ساده بودن برخی از کارها را نبینیم اما مهم این بود که دوره بیست و سوم با حضور تماشاگران برگزار شد و این مهم است.
هادی حجازی فر دیگر عضو هیأت داوران بخش صحنهای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران نیز قبل از اهدای جوایز گفت: به جان فرزندم هامون که عزیزترین فرد زندگی من است، قسم میخورم که ما ساعتها تا صبح با یکدیگر برای داشتن انتخابهای خوب و عادلانه بحث و بررسی کردیم. طبعاً نظرمان مبرا از اشتباه هم نیست اما این نتیجه نظر ما است و میتواند متفاوت از سلیقه یک گروه دیگر هم باشد.
برگزیدگان بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران به شرح ذیل معرفی شدند:
بخش عکس، پوستر، ماکت و اسکیس صحنه
عکس: لوح تقدیر و جایزه نقدی: آیناز فرهادی برای نمایش «ساختن» و ردریک آراکلیان برای نمایش «سنتز»
تندیس و جایزه نقدی: فائزه کرم نوری برای نمایش «پاپ ژپتو»
پوستر: لوح تقدیر و جایزه نقدی: مریم نادری برای نمایش «ساختن» و سید مهدی موسوی برای نمایش «هملت»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی: محمدعلی فقیهی برای نمایش «مورچهها»
ماکت: لوح تقدیر و جایزه نقدی: حسین کاظمی برای نمایش «هملت» و ژاسمین قائمی پور برای «خانه عروسک»
دیپلم افتخار، تندیس و جایزه نقدی: مهسا اسمعیل زاده برای نمایش «جن زدگان»
اسکیس صحنه: لوح تقدیر و جایزه نقدی: مهدیه عزیزمحمدی برای نمایش «آتش سوزی ها»
دیپلم افتخار و تندیس: کیمیا فتاح الجنان برای نمایش «ستوان اینیشمور» و کیمیا توکل نیا برای نمایش «ریچارد سوم»
بخش ترجمه: لوح تقدیر و جایزه نقدی: یاسمن رسولی و محمد اوحدی حائری برای نمایشنامه «گلوریا و شاهزاده هامبورگ»
در این بخش هیات داوران هیچیک از آثار را شایسته دریافت تندیس ندانست.
بخش پژوهش (جایزه ناظرزاده کرمانی) : تندیس جشنواره: محمد اوحدی حائری برای مقاله «تئاتر، ایدئولوژی و پیوند آن با واکنش اجتماعی»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی: علیرضا طاهری برای مقاله «کارگردان طعم اجرا را بیرون می کشد»
بخش نمایشنامه (جایزه اکبر رادی) : لوح تقدیر و جایزه نقدی: ارژنگ طالبی نژاد برای نمایشنامه «تنهاترین ماهی اقیانوس»
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و جایزه نقدی: مصطفی فراهانی برای نمایشنامه «شب»
بخش «زیستن در شهر» : لوح تقدیر و جایزه نقدی: مریم خلیلی برای نمایش «هفت تا نه و نیم»، امید بیگی برای نمایش «qrcode»، سحر یوسف زاده برای نمایش «بایگانی»، علیرضا خسرو آبادی برای نمایش «نمایش و فرزندان او»، آرش حیدری برای نمایش «جای خالی»، تینا یونس تبار برای نمایش «parhesia»، وهاب ناصری منش برای نمایش «اینطور»، ندا تسلیمیان برای نمایش «مصادره به مطلوب»، مینا رمضانی و مونا تشکری نیا برای نمایش «خودم را اینگونه میشمارم»، فربد پاریاب زادگان برای نمایش «افتاده»، تارا یونس تبار برای نمایش «آواز سینه سرخ سینه بر سیخ»
بخش تجربههای اجرا: لوح تقدیر و جایزه نقدی: محمدرضا دهقان برای نمایش «بی در کجا»
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره: حسین قاسمی هنر برای نمایش «سایکوسیس»، فرزانه جعفرنیا برای نمایش «همانند»
بخش طراحی گریم: هیات داوران با احترام به طرح گریم نمایش «پاپ ژپتو» هیچ اثری را شایسته قدردانی ندانست.
بخش طراحی موسیقی: لوح تقدیر و جایزه نقدی: مهدی زمانی برای نمایش «ساختن»
بخش طراحی نور: لوح تقدیر و جایزه نقدی: نیلوفر نقیب ساداتی و محمدرضا رحمتی برای نمایش «پاپ ژپتو»
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره: مهران کریمی برای نمایش «کریم»
بخش طراحی لباس: دیپلم افتخار و تندیس جشنواره: محمد مهری برای نمایش «پاپ ژپتو»
بخش طراحی صحنه: لوح تقدیر و جایزه نقدی: پوریا اخوان برای نمایش «برنده سهمی نمی برد»
دیپلم افتخار و تندیس جشنواره: سید مهدی موسوی برای نمایش «هملت»
بازیگری زن: رتبه اول: مرجان اتفاقیان برای بازی در نمایش «بعد از افتادن»، رتبه دوم: نگین فیروزمنش برای بازی در نمایش «سرگذشت یک فعل»، رتبه سوم: آوا تدین برای بازی در نمایش «هملت»
بازیگری مرد: رتبه اول: تندیس و جایزه نقدی امیرحسین بریمانی برای بازی در نمایش «شب شک»، رتبه دوم: سپهر تهرانچی برای بازی در نمایش «بعد از افتادن»، رتبه سوم: پیمان محسنی برای بازی در نمایش «فریاد خاموش» و احسان معجونی برای بازی در نمایش «هملت»
بخش نمایشنامه: رتبه اول: محمد اوحدی حائری، نگین فیروزمنش، شیده غفاریان، سینا شیبانی برای نمایشنامه «سرگذشت یک فعل»، رتبه دوم: روزبه کاظمی برای نمایشنامه «بعد از افتادن»، رتبه سوم: شهاب رحمانیان و پرنیا شمس برای نمایشنامه «home»
کارگردانی: رتبه اول: حسین حسینیان برای نمایش «بعد از افتادن»، رتبه دوم: محمد اوحدی حائری برای نمایش «سرگذشت یک فعل»، رتبه سوم: محمود حیدری و امیرحسین بریمانی برای نمایش «شب شک»
هیات داوران در این بخش تصمیمی بر معرفی کار برگزیده نداشت اما یک جایزه ویژه بر اساس آرای هیات داوران به نمایش «آسفالت کاران» به کارگردانی امین موحدی پور تعلق گرفت.
طبق اعلام امیرحسین حریری از اعضای هیأت داوران بخش صحنهای بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران و مدیر مرکز تئاتر مولوی، ۱۰ اثر به انتخاب هیأت داوران برای اجرای عمومی در مرکز تئاتری مولوی معرفی میشوند.
سازمان هنری رسانهای اوج همزمان با فرا رسیدن سالروز فرخنده ازدواج امیرالمونین(ع) و حضرت زهرا(س) آلبوم «تماشایی» با صدای حسین حقیقی را منتشر کرد.