X

بایگانی مرداد 13, 1400

دفتر سینمایی

آغاز ششمین دوره از کنسرت‌های آنلاین


ششمین دوره از کنسرت‌های آنلاین «بر خط ماه و نوا ۳» به صورت آنلاین آغاز شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«راسل کرو» به سراغ ساخت «پوکر فیس رفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: راسل کرو با کارگردانی فیلم هیجانی «پوکر فیس» دومین فیلم بلند کارنامه هنری خود را می‌سازد.

به گزارش سینماپرس، راسل کرو قصد دارد پس از ۷ سال، مجددا پشت دوربین رفته و فیلم «پوکر فیس/ Poker Face» را با بازی لیام همسورث و السا پاتاکی بسازد.

راسل کرو که در سال ۲۰۱۴ و با ساخت فیلم «آب‌شناس/ The Water Diviner» نخستین تجربه کارگردانی خود را کسب کرده بود، قصد دارد با ساخت فیلم هیجانی «پوکر فیس» برای دومین بار کارگردانی یک فیلم را تجربه کند. این فیلم روایت میلیاردری است که درگیر بازی خطرناک پوکر می‌شود. کرو نقش اصلی این فیلم یعنی میلیاردر را ایفا می‌کند.

با وجود مقررات سختی که کشور استرالیا برای قرنطینه کرونا در نظر گرفته است، کرو کار فیلم‌برداری این فیلم را در کشور خود آغاز کرده است. تصویربرداری «پوکر فیس» در مجتمع فاکس استودیوز واقع در شهر سیدنی انجام می‌شود که در یک سال گذشته محل فیلمبرداری فیلم‌هایی، چون شانگ چی و افسانه ده حلقه و ثور: عشق و تندر از دنیای سینمایی مارول بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکسی تکان دهنده‌ از جنگ


برنامه «عکس‌های تکان دهنده» هیسپان تی‌وی در این هفته به عکسی از سوگواری زن ترک‌تبار در پی از دست دادن شوهرش در جنگ داخلی قبرس می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«خون‌شد» بسیار کم فروخت/همین میزان از فروش هم بخاطر نام «مسعود کیمیایی» بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جواد نوروزبیگی، تهیه کننده فیلم «خون شد»، فروش دو میلیارد ریالی (۲۰۰ میلیون تومانی) برای این فیلم را در اکران سینماها کم نمی‌داند، بلکه معتقد است در شرایط فعلی، همین میزان از فروش هم به‌خاطر نام مسعود کیمیایی بوده است.

به گزارش سینماپرس، جواد نوروزبیگی تهیه کننده «خون‌شد» باور دارد که فروش دومیلیارد ریالی (۲۰۰ میلیون تومانی) فیلم هرچند که کم بوده، اما با توجه به شرایط سینما قابل قبول است و نمی‌توان این میزان از مخاطب را شکستی برای فیلم دانست.

به همین بهانه خبر آنلاین به گفت‌وگو با این تهیه کننده نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

از زمانی که صحبت از باز شدن سینماها به میان آمد، فیلم سینمایی «خون شد» به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی روی میز اکران قرار گرفت، آن هم در شرایطی که هیچ اعتمادی به فروش گیشه نبود. چرا این ریسک را انجام دادید؟

مسئله اصلی اینجاست، شرایط موجود برای همه فیلم‌ها یکسان است و چاره‌ای هم نیست، نمی‌توان با وجود اینکه سینماها باز است فیلمی را اکران نکرد. باید همین‌گونه ادامه دهیم تا سینماها برقرار بمانند. نه فقط من بلکه تمام تهیه‌کنندگان با این شرایط درگیر هستند، می‌دانیم که ضرر می‌کنیم اما باید برای روشن نگه‌داشتن چراغ سینماها حرکتی انجام می‌دادیم. این اتفاق هم شامل حال همه سازنده‌ها می‌شود. چون یک رقم حدودی برای فروش فیلمشان درنظر گرفته بودند ولی، با شرایطی که به وجودآمد همه چیز به هم خورد. اما کسب‌وکار ماسینماست و نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

فیلم «بی‌همه‌چیز» یکی دیگر از کارهای شماست که پربازیگر است و در جشنواره هم مخاطب زیادی داشت. ضمن این‌که بخاطر بازیگران و داستان متفاوت امکان فروش این فیلم بیش‌تر از «خون‌شد» بود. چرا برای روشن نگه‌داشتن چراغ سینما این فیلم را اکران نکردید؟

تصمیم اکران «بی‌همه‌چیز» در اختیار پخش کننده‌است وگرنه برای من تفاوتی ندارد. او تصمیم می‌گیرد که فیلم را چه زمانی اکران کند. ولی این احتمال وجود دارد که «بی‌همه‌چیز» امسال اکران شود.

فکر می‌کنید «بی‌همه‌چیز» بتواند فروش بهتری نسبت به «خون شد» داشته باشد؟ اگر جوابتان مثبت است، چرا؟

امیدواریم این اتفاق رخ‌دهد. فکرمی‌کنم در زمان اکران «بی‌همه‌چیز» قطعا مردم بیشتری واکسینه شدند و از حضور در سینماها استقبال خواهند کرد.

اسم مسعود کیمیایی هر زمانی که پشت یک اثری بوده فروش خوبی را برای فیلم رقم زده است. اما با توجه به فروش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی، چرا این‌بار اسم این کارگردان نتوانست «خون شد» را تبدیل به یک فیلم پرفروش و پرمخاطب کند؟

نمی‌گویم میزان هشت هزار و ۵۰۰ مخاطب برای این فیلم رضایت‌بخش است، اما همین تعداد هم دوستداران آقای کیمیایی بودند که به سینما آمدند. ولی دیگر افرادی که به سینما علاقه دارند، منتظر اکران آنلاین ماندند. اکران آنلاین هم که شروع شد، فیلم بلافاصله قاچاق شد اما به هرحال دوست‌داران سینما آن را تماشا کردند. در مجموع نیز نمی‌توانیم بگوییم که فیلم با شکست مواجه شده است، مگر بقیه فیلم‌ها چه‌قدر فروش داشته‌اند؟

شرایط فعلی سینما نابه‌سامان است. همه فیلم‌ها فروش ناموفق داشته‌اند اما برای سرپا نگه داشتن سینما باید فیلم‌هایمان را اکران کنیم و این ضرر را به جان بخریم

فقط فیلم سینمایی «دینامیت» فروش خوبی داشته است که فکرمی‌کنم آن هم باتوجه به تخمین سازندگانش با شکست مواجه شده است. تمام فیلم‌ها به همین وضعیت دچار شدند، حتی فیلمی مانند «شنای پروانه» ساخته محمد کارت، موفقیتی در اکران سینمایی به دست نیاورد اما در اکران آنلاین در دو روز اتفاقات ویژه‌ای برای آن رقم خورد.

در حالی که فکر می‌کنیم اکران آنلاین بد است، ممکن است این اکران روی یک فیلم مثل «شنای پروانه» جواب دهد. باید یک کارشناسی درست انجام شود تا سینما را نجات دهیم و مخاطب دوباره به سینما بازگردد. چون عدم ورود تماشاگر به سینما صدمات زیادی دارد.

حواشی که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر درباره «خون‌شد» رخ داد، ممکن است که درمیزان فروش فعلی فیلم تاثیرگذار بوده باشد؟

نه فکرنمی‌کنم هیچ ارتباطی داشته باشد. آن‌ها حواشی جشنواره بود. تاثیر مستقیمی روی فروش فیلم ندارد.

«خون‌شد» بسیار کم فروخت/همین میزان از فروش هم بخاطر نام «مسعود کیمیایی» بود

معیار انتخاب شما برای حضور در یک فیلم میزان فروش گیشه آن است؟

معیار من فیلمنامه است، این مورد می‌تواند تیم خوبی را دورهم جمع کند ضمن اینکه فیلم اجتماعی با کمدی تفاوت دارد اگر بخواهم فیلم کمدی بسازم قطعا به فروش گیشه آن توجه می‌کنم.

مشکل اساسی اکران آنلاین قاچاق فیلم در همان ساعات ابتدایی است. چرا تهیه کننده‌ها برای جلوگیری از رخ دادن چنین موضوعی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند؟

این را نباید فراموش کنیم که در کشورما قانون کپی رایت شرایط خاصی دارد. تهیه کننده‌ها همیشه پیگیر این موضوع بودند، اما چون هیچ راه قانونی برای حمایت از ما وجود ندارد، عادت کرده‌ایم سکوت کنیم. همه ما هم بارها این آسیب را دیده‌ایم چون قانون درست و حمایت کننده‌ای نداریم. در نتیجه فیلم‌ها به راحتی پخش می‌شود و مدیران و متولیان سینمایی نتوانستند کاری در این خصوص انجام دهند. حتی پلیس فتا هم نمی‌تواند به این موضوع ورود پیدا کند.

تنها فیلمی که در حال حاضر فروش خوبی دارد «دینامیت» است که آن هم به نسبت خودش در فروش شکست خورده

حسین انتظامی، حدود یک‌ماه پیش توئیتی منتشر کرد و سامانه سمفا (مدیریت فروش و اکران سینما) را مهم‌ترین دست‌آورد در راستای ایجاد شفافیت اعلام کرد. شما موافق وجود چنین سامانه‌ای با این میزان از شفافیت هستید؟ راه‌اندازی شده، چقدر با آن موافق هستید؟ ضمن اینکه این سامانه هنوز نتوانسته مشکل سینماداران و تهیه‌کنندگان را در واریز آنی مبالغ فروش فیلم‌ها برطرف کند.

بله، قطعا با شفافیت موافق هستم اما سامانه سمفا در جشنواره نشان داد که موفق نیست و باعث ایجاد دردسرهایی شد. اما امیدوارم که در ادامه مشکلاتش را برطرف کند تا این شفاف‌سازی جا بیفتد. بسیار موافق سامانه سمفا هستم و اطمینان دارم که یک اتفاق مهم درسینما می‌شود.

مشکل اصلی سامانه سمفا این است که هنوز به مشکل اصلی سینمادارن و تهیه کننده خاتمه نداده است. یکی از اصلی‌ترین اهداف سامانه سمفا، پایان دادن به این مشکلات بود. یکی از بندهای سمفا این بود که به طور لحظه‌ای سهم سینمادار و تهیه کننده را به حسابش واریزکند اما این اتفاق رخ نداد. محقق نشدن این هدف باعث ایجاد چه معضلی شده است؟

مطمئنم که این مشکل حل می‌شود، اگر هم مشکلی وجود دارد از سامانه است باید صبر کنیم. تا اوضاع بهبود پیدا کند. اما همین اتفاق باعث شده است تا دعوا میان سینماداران وصاحبان اثر کماکان ادامه داشته باشد.

دوماه پیش گفتید «میدان‌سرخ» به زودی پخش می‌شود، چرا این اتفاق نیفتاد؟

«میدان سرخ» به موقع اکران می‌شود، تا فیلمبرداری آن آغاز می‌شود، کرونا می‌آید تعطیل می‌شود ودوباره این چرخه ادامه دارد. کارگردان ما آقای بهرامی کرونای جدی گرفت یک بخشی از کار راتعطیل کردیم با آقای تبریزی ادامه دادیم و تمام این موارد به کار آسیب رسانده است البته این اتفاق برای دیگر سریال‌ها هم رخ داده است.

فیلم «خون‌شد» بسیار کم فروخت وهمین میزان از فروش هم بخاطر نام مسعود کیمیایی بود. امیدما به اکران آنلاین بود که آن هم بخاطر قاچاق فیلم نابود شد

اکران فیلم‌سینمایی «آهو» به کجا رسید؟

این فیلم هم پروانه نمایش گرفته است اما اکنون شرایط مناسبی برای اکران نیست. شرایط مساعد فراهم شود تا ببینیم چه تصمیمی می‌توان گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تمدید مهلت ارسال آثار به ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی


دبیر ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران گفت: مهلت ارسال آثار هنرمندان به ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی تا روز ۲۵ مرداد ماه تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«پرویز شیخ‌طادی» سریال «خداحافظ مادر» را کلید زد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «خداحافظ مادر» به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی با محوریت زندگی طاهره دباغ یا مرضیه حدیدچی مدتی است کلید خورده است.

به گزارش سینماپرس، پرویز شیخ طادی این روزها سریال «خداحافظ مادر» را با محور مرضیه حدیدچی معروف به طاهره دباغ می‌سازد.

این سریال این روزها در زنجان در حال تصویربرداری است و پرویز شیخ طادی آن را برای شبکه پنج می‌سازد.

همچنین نسرین بابایی بازیگر نقش طاهره دباغ است. بابایی پیش از این در مجموعه «وارش» به کارگردانی احمد کاوری به ایفای نقش پرداخته بود و این روزها غیر از این سریال، مجموعه دیگری با نام «در کنار پروانه‌ها» را دارد که قرار است برای ایام محرم پخش شود.

طاهره دباغ که به او لقب مادربزرگ انقلاب را داده‌اند چریک مسلح و زندانی سیاسی در زمان حکومت پهلوی است. او در دوران تبعید امام خمینی (ره) در پاریس محافظ شخصی خانواده ایشان بود. دباغ از زندانیان سیاسی است که سابقه شکنجه با دستگاه آپولو را داشته است و خاطرات وی از این شکنجه‌ها در کتابی ثبت شده است.

پرویز شیخ طادی پیش از این کارگردانی فیلم‌های مختلفی را بر عهده داشته است و سال ۹۶ نیز یک سریال ۱۲ قسمتی با نام «بانوی سردار» و با محور بی‌بی مریم بختیاری مادر علی مردان خان ساخت که جزو اولین سریال‌ها با محور یک قهرمان ملی زن بود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آسیب شناسی انحلال شعب استانی انجمن موسیقی ایران در یک نشست


در جلسه‌ آنلاینی که تعدادی از فعالان حوزه موسیقی در آن حضور داشتند به اثرات ثانویه حذف شعب استانی انجمن‌های موسیقی ایران پرداخته شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار آلبومی با آهنگسازی اسدالله ملک


‎آلبوم «مُلکِ مَلِک» به آهنگسازی اسدالله ملک منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ورزی: «اجاره نشین‌ها» اثری کمدی، قدرتمند و در عین‌حال شریف و آبرومند بود/همچنان از تماشا آن لذت می‌بریم! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» معتقد است که سینمای ایران طی ۴۲ سال اخیر در زمینه تاریخ انقلاب غفلت‌های قابل توجهی داشته است.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» ساخته محمدرضا ورزی این روزها در حال اکران از سینماهای کشور است. نکته جالب توجه درباره این فیلم آن است که اکران آن پس از گذشت ۱۰ سال از زمان ساخت آن یعنی سال ۱۳۹۰ محقق شده است.

به بهانه اکران این فیلم سینمایی که از زاویه‌ای خاص به حماسه شورانگیز هشت سال دفاع مقدس پرداخته است، ‌ به سراغ محمدرضا ورزی کارگردان و نویسنده این فیلم رفتیم و با او درباره وضعیت و حال کنونی سینمای ایران به گفت‌وگو نشستیم.

مشروح نخستین بخش از گفت‌وگوی تسنیم با محمدرضا ورزی چندی پیش منتشر شد که این بخش در لینک زیر قابل مشاهده است:

در ادامه، مشروح دومین و آخرین بخش از گفت‌وگوی تسنیم با نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «قصه عشق پدرم» را از نظر می‌گذرانید:

کمدی‌هایی که سینمای دهه ۹۰ را در ابتذال مطلق غرق کردند!

مرور کارنامه هنری شما حاکی از آن است که عمدتا مدیوم تلویزیون را برای تولیداتتان انتخاب و در مدیوم سینما تنها دو فیلم سینمایی را کارگردانی کرده‌اید. دلیل گزیده‌کاری‌تان در سینما چیست؟

سینما در ۱۰ سال گذشته عمدتا به ساخت فیلم‌هایی روی آورد که صرفا با هدف فتح گیشه ساخته می‌شدند؛ خصوصا فیلم‌های به اصطلاح کمدی که بعضا با شوخی‌های اروتیک و ابتذال مطلق همراه و دور از شأن خانواده‌های ایرانی بودند. باید به این نکته مهم توجه داشت که سینما عنصری فرهنگ‌ساز است و اگر قرار باشد هر محتوایی در آن ارائه شود، کارکردش در فرهنگ‌سازی مخدوش خواهد شد. بگذارید مثالی از یک فیلم خوب و ارزنده کمدی بزنم؛ فیلم مانای «اجاره نشین‌ها» اثری کمدی، قدرتمند و در عین‌حال شریف و آبرومند بود که همچنان پس از گذشت حدودا ۳۵ سال وقتی آن را تماشا می‌کنیم، لذت می‌بریم؛ فیلم از حیث تکنیک، فیلمنامه و بازیگری هیچ کمبودی ندارد. چه اشکالی دارد در سینمای ما کمدی‌های با ارزشی از جنس «اجاره نشین‌ها» با نگاه روز ساخته شوند؟ چه اشکالی دارد کمدی‌هایی از جنس «تحفه‌ها» بسازیم؟ یا فیلم‌های گیشه‌سازی از جنس فیلم «همسر» ساخته آقای فخیم‌زاده را با معیارهای امروزی بسازیم؟

سینما ظرفیت خوبی برای پرداختن به تاریخ اسلام و ایران دارد

همانطور که اشاره کردم، عمده تولیدات کمدی ما در سینما طی ۱۰ سال اخیر، ابتذال مطلق بوده است. وقتی پرده سینما به نمایش چنین فیلم‌های مبتذلی عادت کند-که متأسفانه در بسیاری از موارد این وضعیت اپیدمی شده است، دیگر مجالی برای نمایش موفق و موثر آثار ارزشمند و فرهنگ‌ساز باقی نمی‌ماند. هر فیلمسازی به حوزه موضوعی‌ خاصی علاقه‌مند است؛ من هم حوزه تولیداتم بیشتر روی تاریخ ایران و کمی هم بر تاریخ اسلام و ادیان متمرکز بوده است و علاقه‌مندم این حوزه در سینما با نگاه ویژه‌تری همراه و با اقبال جامعه مواجه شود. حقیقتا سینما واجد ظرفیت بسیار خوبی برای پرداختن به قصه‌های قرآنی، تاریخ اسلام و تاریخ ایران است و از زوایای مختلف می‌توان به این موضوعات پرداخت. قرار نیست اثری که می‌خواهد تولید شود لزوما پروداکشن عظیمی داشته باشد.

شرایط سینما به‌گونه‌ای نیست که بتوانم سالانه فیلم بسازم

از منظر شما ساخت چنین آثاری باید عمدتا از سوی بخش خصوصی پیگیری و دنبال شود یا بخش دولتی باید به میدان بیاید و در این حوزه حمایت و سرمایه‌گذاری کند؟

طبیعتا تهیه‌کننده بخش خصوصی سینما نمی‌تواند روی چنین پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند؛ درشرایط فعلی ساخت چنین فیلم‌هایی آنگونه که باید گیشه پررونقی نمی‌آفریند و سرمایه را بازنمی‌گرداند. گیشه به تولیدات دیگری از جنس همان تولیداتی که پیش‌تر اشاره کردم، عادت کرده است. به همین دلیل است که من در ساخت فیلم‌های سینمایی کند هستم. شرایط فعلی سینمای ایران به گونه‌ای نیست که بتوانم سالانه فیلم بسازم. نه بخش دولتی حاضر به سرمایه‌گذاری است و نه بخش خصوصی به سادگی حاضر است پای ساخت چنین تولیداتی بیاید. ندرتا ممکن است سوژه‌ای مثل «قصه عشق پدرم» دست دهد و شرایط لازم برای ساخت آن به وجود آید.

در ارتباط با فیلم سینمایی «ابراهیم خلیل‌الله» نیز باید بگویم که من این فیلم را زمانی که تلویزیون پای کار ساخت تولیدات سینمایی بود، در زمان مدیریت دکتر رضا پورحسین بر شبکه دوم سیما با سرمایه‌گذاری این شبکه و تهیه‌کنندگی خود ساختم. اگر شبکه دو سیما روی فیلم «ابراهیم خلیل‌الله» یا «مریم مقدس» سرمایه‌گذاری نمی‌کرد، کجا حاضر به سرمایه‌گذاری روی این دو فیلم می‌شد؟ به صراحت به شما می‌گویم که هیچ‌کجا!

اگر شبکه دو سیما روی فیلم «ابراهیم خلیل‌الله» یا «مریم مقدس» سرمایه‌گذاری نمی‌کرد، کجا حاضر به سرمایه‌گذاری روی این دو فیلم می‌شد؟ به صراحت به شما می‌گویم که هیچ‌کجا!

سرمایه‌گذاری روی آثار مذهبی به ارزآوری منجر می‌شود

لازم است این را هم بگویم که سرمایه‌گذاری روی ساخت آثار مذهبی آنگونه که تصور می‌شود زیانده نیست؛ اتفاقا ارزآوری و عواید مفیدی که حاصل از اکران، نمایش خانگی یا حتی پخش در تلویزیون‌های کشورهای همسایه به‌ویژه کشورهای مسلمان است را به همراه خواهد داشت. شاید برایتان جالب باشد که چندی پیش یکی از دوستان به من گفت که ارزآوری‌ فیلم «ابراهیم خلیل‌الله» همچنان درحوزه برون‌مرزی در قالب نمایش خانگی ادامه دارد. این موضوع نیاز به مهندسی دارد اما دوستان دست‌اندرکار تاکنون چنین رویکردی نداشته‌اند و طبیعی است که در چنین شرایطی موضوعی با این اهمیت، مغفول و از چشم تهیه‌کنندگان بخش خصوصی دور بماند.

وضعیت ساخت و حمایت از آثار تاریخی در سایر کشورهای صاحب سینما چگونه است؟ آیا در کشورهای دیگر هم سینماگران با چالش‌هایی از جنس چالش‌هایی که در خلال صحبت‌هایتان اشاره کردید روبه‌رو هستند؟

در بسیاری از کشورهای دنیا، بخش خصوصی سینما سرمایه قابل توجهی را صرف ساخت آثار تاریخی می‌کند و سرمایه‌اش را از راه فروش و در برخی مواقع از طریق پیش‌فروش بازمی‌گرداند. پروژه‌ای مثل «صلاح‌الدین ایوبی» ساخته «حاتم علی» که توسط کشور سوریه تولید شد، در تمام کشورهای عربی به نمایش درآمد و ۱۰ برابر سرمایه اولیه‌اش را به سرمایه‌گذار بازگرداند؛ به‌نحوی که سرمایه‌گذار با سود حاصل از آن پروژه دیگری را کلید زد. تازه این بخشی از اتفاقی است که صرفا در جغرافیای آسیا رخ می‌دهد. اینکه شبکه‌ جهانی‌ای مثل HBO چه سرمایه‌گذاری‌هایی را صرف ساخت تولیداتی ازاین دست می‌کند، بماند.

مدیران ارشد فارابی سینما را مِلک طِلق خود می‌دانستند!

من ۶ سال پیش، فیلمنامه‌ای را حول محور زندگی یکی از مفاخر ملی کشورمان نوشتم و آن را هم در تلویزیون و هم در بانک فیلمنامه خانه سینما ثبت کردم. پس از اتمام نگارش چندباره فیلمنامه که به عقیده برخی از عزیزان اهل فن در نوع خود اثر جالبی از آب درآمده بود، هرکاری که لازم بود انجام دادم؛ اما در نهایت هیچ تهیه‌کننده‌ای چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی حاضر به سرمایه‌گذاری و ساخت آن نشد. من به همراه آقای شریفی‌نیا که بنا بود در آن مقطع تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده بگیرد، به بنیاد سینمایی فارابی رفتیم و با مدیرعامل بنیاد جلسه‌ای را حول حمایت از این فیلم برگزار کردیم. آقای تابش در آن جلسه به ما گفت که من با شما و فیلمنامه‌تان جناحی برخورد نمی‌کنم اما عملا جناحی برخورد کردند و هیچ کمکی به ما نکردند. در نهایت بدون اینکه فیلمنامه را خوانده باشند، با توجیهی غیرمنطقی به ما اعلام کردند که حمایت از این فیلم در اولویت ما نیست. گویی آقایان، فارابی را مِلک طِلق خود می‌دانند و اگر من و تفکر امثال من در چهارچوب سلیقه‌شان تعریف نشود، باید حذف شویم و به همین راحتی برای عزیزان به طاغوت جناحی تبدیل می‌شویم!

وظیفه بخش دولتی حمایت از ساخت آثار دینی و ملی است

وقتی بخش خصوصی قادر به سرمایه‌گذاری برای ساخت چنین آثاری نیست، بدیهی است که بخش دولتی و نهادهایی از جنس بنیاد فارابی باید وظیفه سرمایه‌گذاری در این حوزه را بر عهده بگیرند. اگر بخش دولتی حاضر به حمایت از آثار ملی و دینی نباشد، پس چه کسی باید از ساخت چنین آثاری حمایت کند؟ فارابی قرار است چه چیزی برای سینمای ما بسازد؟ بروید کارنامه عملکرد این بنیاد را طی هشت سال گذشته بررسی کنید؛ عملکرد فارابی هیچ سنخیتی با سیاست‌های مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد! یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرداختن به مفاخر ملی است. دوستان طی هشت سال گذشته جز اینکه برای جهان پهلوان غلامرضا تختی به عنوان یکی از مفاخر ملی فیلم بسازند (آن هم به‌صورت مشارکتی) چه کار دیگری در این حوزه انجام داده‌اند؟ آیا یک اثر دینی ساخته‌شده؟ آیا یک اثر با موضوع انقلاب اسلامی ساخته‌شده؟ ساخت این قسم آثار وظیفه بنیاد فارابی است؛ کارهایی با موضوعات و سوژه‌های دیگر توسط سایرین ساخته می‌شود و لازم نیست نهادهایی از جنس فارابی به ساخت آنها ورود و برایشان سرمایه‌گذاری کنند. وظیفه فارابی و نهادهایی مثل آن سرمایه‌گذاری جهت ساخت آثاری است که بخش خصوصی از عهده سرمایه‌گذاری روی آنها برنمی‌آید.

پاسخ فیلم‌ کثیفی مثل ۳۰۰ را ندادیم!

من همچنین ۶ سال پیش درباره برشی از زندگی مرحوم آیت‌الله طالقانی نیز فیلمنامه بسیار خوبی نوشتم و در طول نگارش فیلمنامه با فرزند ایشان نیز همراه و همگام بودم اما برای ساخت آن فیلم نیز به هرکجا که سر زدیم، حاضر به سرمایه‌گذاری نشدند. با اینکه فیلم، فیلم گرانی هم نبود و ما می‌خواستیم برای ساخت آن از امکانات و دکورهای سریال «معمای شاه» استفاده کنیم و به این بهانه تلویزیون نیز در ساخت فیلم مشارکت داشته باشد. با این‌وجود، هیچ ارگانی حاضر به حمایت از فیلم نشد.

پرسش مهم این است که سینمای ما طی ۴۲ سال گذشته چه میزان تولید درحوزه تاریخ انقلاب اسلامی انجام داده است؟ پاسخ فیلم هجو «آرگو» با ساخت کدام فیلم داده شد!؟ سینما چه کاری برای مفاخر ملی‌مان انجام داده است؟ پاسخ فیلم کثیف «۳۰۰» با ساخت چه فیلمی داده شده!؟ نمی‌خواهم معدود کارهای خوب ساخته شده مثل: غلامرضا تختی، ماجرای نیمروز یا سرخپوست را نادیده بگیرم اما کمیت این گونه تولیدات به‌قدری اندک است که گویی کاری انجام نشده است. نه در حوزه تاریخ اسلام، نه در حوزه تاریخ ادیان، نه در حوزه تاریخ ایران معاصر و… آنگونه که باید اتفاقات مهمی در سینما رقم نخورده است. گلایه من این است که پس از گذشت ۴۲ سال از وقوع انقلاب اسلامی چرا دست سینمای ما اینقدر خالی است؟ مگر قرار نبود درباره شهید همت، شهید بهشتی، مرحوم آیت‌الله طالقانی و… فیلم بسازیم؟ پس چرا هیچ‌کدام تولید نشد؟

حتما باید منتظر باشیم تا هالیوود درباره زندگی امام(ره) ‌فیلم بسازد؟!

ما امکانات و توانمندی‌های لازم برای ساخت آثار ارزشمند و ماندگار سینمایی در حوزه‌های تاریخی، چه تاریخ اسلام و چه تاریخ ایران را در اختیار داریم. حتما باید منتظر باشیم تا هالیوود بیاید درباره زندگی امام خمینی(ره) با روایت مطلوب خود فیلم بسازد!؟ زندگی امام خمینی(ره) بسیار فراتر از زندگی عمرمختار است. امام خمینی(ره) شخصیتی جهانی بود اما عمرمختار شخصیت جهانی نبود؛ بلکه به واسطه سینما و فیلمی که درباره‌اش ساخته شد به شخصیتی جهانی بدل شد. با این‌وجود، ما می‌بینیم که فیلم زندگی عمرمختار ساخته شد اما فیلمی در شأن زندگی امام خمینی(ره) که به مراتب جذاب تر و دراماتیک‌تر از زندگی عمرمختار است، ساخته نشد. انگار سینما مال ما نیست و دست جریان خاصی افتاده است و توسط این جریان مدیریت می‌شود. تهیه‌کنندگان بزرگی در سینما داریم که سال‌ها است خبر و اثری از آنها نیست؛ چرا این افراد باید از سینما دور باشند؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

افتتاح آمفی‌تئاتر روباز و فروشگاه آنلاین باغ کتاب


مراسم افتتاحیه پردیس تئاتر و موسیقی، آمفی‌تئاتر روباز و فروشگاه آنلاین باغ کتاب تهران با حضور شهردار تهران برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع