X

بایگانی مرداد 14, 1400

دفتر سینمایی

الزام واکسینه بودن برای حضور در «ساندنس ۲۰۲۲ » – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ساندنس برای جشنواره ۲۰۲۲ اثبات واکسیناسیون را ضروری اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، فستیوال فیلم ساندنس در سال ۲۰۲۲ دوباره به فرم نمایش فیزیکی فیلم‌ها بازمی‌گردد اما در عین حال این امکان را برای مردم فراهم می‌کند تا به برخی از فیلم‌های مستقل اصلی به صورت دیجیتال دسترسی پیدا کنند. در عین حال حضور فیزیکی مردم فقط در صورتی ممکن خواهد بود که کاملاً واکسینه شده باشند.

این شامل تمام داوطلبان، مخاطبان و خود هنرمندان می‌شود. دیگر تدابیر ایمنی از جمله نیازمندی‌های بالقوه برای استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی نزدیک ژانویه که فستیوال برگزار می‌شود نهایی و اعلام خواهد شد.

این رویکرد ترکیبی جدید در حالی شکل گرفته که بسیاری از فستیوال‌های فیلم بزرگ دارند در دوران پاندمی نحوه به اشتراک گذاری فیلم‌های‌شان را تغییر می‌دهند. فستیوال فیلم بین‌المللی تورنتو و فستیوال فیلم نیویورک هم از جمله جشنواره‌های بزرگی هستند که رخدادهای حضوری را با پیشنهادهای مجازی ترکیب کرده‌اند.

تابیتا جکسون مدیر فستیوال فیلم ساندنس در نامه‌ای به جامعه فیلم گفت که رویکرد ترکیبی باعث می‌شود مخاطبان فیلم‌های مستقل بیشتری جذب شوند و افراد بیشتری بتوانند به فیلم‌ها دسترسی پیدا کنند.

وی نوشت: «روح ساندنس همیشه در گردهمایی یک جامعه بوده است: حول محور صداهای جدید، آثار جدید، فرم‌های جدید و دیدگاه‌های جدید. در فستیوال سال قبل، حتی با وجود اینکه شانس گردهمایی در یک جا را پیدا نکردیم، قدرت جمع شدن در یک لحظه غیرقابل انکار بود. توانستیم احتمال شرکت افراد بیشتری را به وجود بیاوریم و در آماده‌سازی برای سال ۲۰۲۲ هم متعهد به دعوت کردن از مخاطبان جدید هستیم.»

ساندنس ۲۰۲۲ از روز بیستم ژانویه کار خود را آغاز می‌کند و فیلم‌ها تا روز بیست‌وپنجم همان ماه پیش‌نمایش می‌شوند. تعدادی از فیلم‌های گلچین‌شده تا بیست‌وهشتم هم به نمایش درمی‌آیند. این زمان کمی کوتاه‌تر از دوران پیش از پاندمی است که ساندنس حدود یک هفته و نیم به طول می‌انجامید. اما دوره ۲۰۲۲ از دوره سال قبل طولانی‌تر خواهد بود چون پارسال ۷۳ فیلم پخش شدند و امسال ۸۰ فیلم سینمایی در بازه پنج روزه اول به نمایش درمی‌آیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» از «خانه کابل» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مستند «خانه کابل» به کارگردانی مسعود کارگر عصر روز گذشته سه‌شنبه ۱۲ مردادماه، در سازمان هنری رسانه‌ای اوج رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، روز گذشته سه‌شنبه ۱۲ مردادماه، مراسم رونمایی از مستند «خانه‌کابل» و یادبود شاعر افغانستانی زنده یاد محمد سرور رجایی عصر سه شنبه در کافه نخلستان این مجموعه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حسین قرایی شاعر و نویسنده با گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد محمدسرور رجایی، پیرامون فعالیت‌های اخیر وی، گفت: در ۸ سال اخیر زنده یاد رجایی به شدت دلداده ادبیات کودک و نوجوان شده بود و به صورت خیلی جدی روی این حوزه کار کردند. روزی نشریه‌ای را برای ما آورد به اسم نشریه «باغ» که در همین حوزه نوشته بود و بسیار نشریه خوبی بود. دلیل این دلدادگی را نمی‌دانستم اما قطعاً خلاء مهمی در فضای ادبیات کودک و نوجوان افغانستان احساس کرده بود که به طورجدی این فضا را دنبال می‌کرد.

وی ادامه داد: روزگاری که وی در خانه ادبیات افغانستان مشغول به کار بود، زنده یاد رجایی را می‌شناختم؛ مدام دنبال شاعرانی مثل بی دل و فضای سبک‌هندی هم بود. من احساس می‌کنم در این سال‌های اخیر محمدسرور رجایی به پختگی رسیده بود. ما سال‌های پیش در همین مکان برای شاعران خوب افغانستانی مثل محمدکاظم کاظمی و سیدابوطالب مظفری بزرگداشت‌هایی را گرفته بودیم. محمد سرور رجایی را ضلع دیگری می‌دانم که با دغدغه مدیریتی بیشتر، درحال ضریب دادن به ادبیات افغانستان در ایران بود و مهم‌ترین تفاوت وی با دیگر شاعران داشتن فضای اجرایی در کنار فضای فکری بود. وی به معنای واقعی برای ادبیات و فرهنگ افغانستان دوید و هیچ‌وقت از این دویدن‌ها خسته نشد.

در ادامه مراسم شاعر محمدمهدی عبداللهی با سرودن اشعاری درباره زنده یاد محمدسرور رجایی، یاد و نام این هنرمند بزرگ افغانستانی را گرامی داشت و درباره زنده یاد رجایی، گفت: محمدسرور رجایی شاعری انقلابی، آتش به اختیار و خستگی‌ناپذیر بود؛ شاعری که شهیدانه زندگی کردند، شهیدانه زیستند و در روز عید غدیر مصادف با شب جمعه، مهمان مولا شدند.

سیدجمال عودسیمین تهیه‌کننده مستند «خانه‌کابل» نیز در ادامه مراسم به سخنرانی پرداخت و پیرامون این مستند، گفت: در دنیای جدید مرز بندی بین کشورها ایجاد شده است که در نگاه الهی چنین چیزی وجود ندارد. به راحتی می‌توان بین این ۲ کشور ایران و افغانستان فارغ از مسائل این روزها، گرایشات عاطفی، فرهنگی و معنوی بسیاری را پیدا کرد و ما نیز با همین نگاه بخشی از ظرفیت مجموعه را به تولیدات درباره کشور افغانستان اختصاص دادیم که تا الان ۵ کار در این حوزه تولید شده است.

«خانه کابل» هم یکی از همین مستندها است و می‌توانم بگویم یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های ما تولید این مستند در کنار خانواده اکبری بود.

در ادامه مراسم موسی اکبری، هنرمند افغانستانی و مدیر «خانه‌کابل» به سخنرانی پرداخت و گفت: بسیار خوشحالم که در چند سال اخیر توجه به کشور افغانستان بیشتر شده است. ما در کنار تمام مشکلاتی که برای راه‌اندازی کسب و کار برای افغان‌ها وجود داشت که اصلی‌ترین مشکل آن نبود هیچ قانون و حتی منع قانونی بود، توانستیم «خانه کابل» را راه‌اندازی کنیم و در این مسیر به جرات می‌گویم اگر همسر، دختر و پسرم نبودند این رستوران یک روز هم دوام نمی‌آورد.

در پایان مراسم پوستر مستند «خانه کابل» با حضور محمدعلی باشه‌آهنگر، سیدرضا حسینی میثم، صادق روحی‌صفت، سیدجمال عودسیمین و موسی اکبری به امضا رسید و در ادامه نیز با پخش این مستند از آن رونمایی شد.

مستند «خانه کابل» روایتی از راه اندازی کافه‌ای با فضای افغانستانی توسط یک خانواده افغان را روایت می‌کند. این مستند در پلتفرم‌های اینترنتی در دسترس کاربران قرار گرفته است و به زودی از تلویزیون روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«تهران ۱۴» به سراغ مرور «گودنشینی در تهران» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: داستان اولین انتخابات در ایران پس از انقلاب و پایان مساله گودنشینی در تهران، موضوع هفتمین قسمت از مجموعه مستند «تهران ۱۴» است.

به گزارش سینماپرس، قصه گود زنبورک خانه، چال میدان، چال غار، گود عرب ها و همه ماجراهای مربوط به گودنشینی در تهران، موضوع داستان «انتخابات گودها» است که جمعه ۱۵ مرداد، روی آنتن شبکه ۵ می رود.

تهیه کننده مجموعه مستند «تهران ۱۴» بیان کرد: ما در این قسمت از مستند تلاش کردیم روایتی جذاب از تاریخچه گودها و چال ها را در تهران روایت کنیم. ماجرای لایحه اصلاحات ارضی، خرید گودها توسط شهرداری و نوسازی گودها در دوره پهلوی دوم، از جمله بخش هایی است که در این مستند به آنها اشاره شده است.

سمیه عظیمی ستوده با بیان اینکه بعد از این دوره، ماجرای نوسازی گودها توسط شهرداری جدید پس از انقلاب، پیگیری شد، افزود: ۷ دی ماه ۱۳۶۱ در اولین اقدام، گود باغچالی تخریب و زمین های صاف شده به فضای سبز و زمین بازی تبدیل شدند.

وی با اشاره به اینکه «انتخابات گودها» هفتمین قسمت از مجموعه مستند «تهران ۱۴» است که جمعه ۱۵ مرداد روی آنتن می رود، عنوان کرد: «تهران ۱۴» یک مجموعه مستند ۵۲ قسمتی است که با همکاری گروه اجتماعی شبکه ۵ سیما در حال تولید و پخش است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لیلا حاتمی» به «پیر پسر» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حامد بهداد و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی بازی می کنند.

به گزارش سینماپرس، حامد بهداد و لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «پیر پسر» به کارگردانی و نویسندگی اکتای براهنی بار دیگر همبازی می‌شوند.

پیش تولید این فیلم سینمایی که اولین تجربه‌ بابک حمیدیان در مقام تهیه کنندگی محسوب می‌شود، آغاز شده است و سرمایه‌گذاری آن را ارسلان براهنی بر عهده دارد. «پیر پسر» فیلمی اجتماعی و واقع گراست.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «به قول اون خدا بیامرز: مردی که قانون نداشته باشه همیشه پسره؛ اگه پیر هم بشه؛ پیرپسره.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعلام آمادگی «هاشور» برای مشارکت گسترده‌تر در برگزاری آنلاین «جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست مشترک بررسی زمینه‌های همکاری بین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و یک پلتفرم برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست مشترک بررسی زمینه‌های همکاری بین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان و پلتفرم هاشور برگزار شد.

در این نشست که علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی و دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و فرزاد آذری‌پور مدیرعامل پلتفرم هاشور حضور داشتند، زمینه‌های همکاری پلتفرم «هاشور» در برگزاری برخط سی‌ و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و طراحی نرم‌افزار کتابخانه ویدیویی اختصاصی برای ایجاد بازار مجازی (آنلاین) دائمی پخش و فروش فیلم‌های سینمایی مورد بررسی قرار گرفت.

تابش برگزاری دوره قبل جشنواره تحت تاثیر شیوع کرونا را با همراهی پلتفرم‌ها و سامانه‌های پخش فیلم در نوع خود بی نظیر دانست و از همکاری‌های پلتفرم هاشور قدردانی کرد.

فرزاد آذری پور مدیرعامل این پلتفرم نیز با اشاره به همکاری گذشته، آمادگی خود را برای مشارکت گسترده‌تر در برگزاری آنلاین جشنواره با توسعه زیرساخت‌ها و به روز رسانی نرم‌افزار، اعلام کرد. ایجاد بازار دائمی برای عرضه فیلم‌های بنیاد سینمایی فارابی و همچنین آرشیو دیجیتالی و کتابخانه ویدیویی اختصاصی بنیاد سینمایی فارابی به صورت ۲ زبانه برای عرضه بهتر محصولات و تولیدات سینمایی در عرصه بین المللی، از دیگر موضوعات این نشست بود.

سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، این جشنواره از ۱۶ الی ۲۱ مهر ۱۴۰۰ برابر با ۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۱ با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان، در ۲ بخش مسابقه ایران و مسابقه بین‌الملل، برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«صادرات مدیر!»


محسن پرویز با اشاره به نقل قولی مبنی بر “بررسی پرونده ۱۴۰ نفر برای تصدی پست وزارت ارشاد” می‌گوید: گویا تعداد مدیران (یا آن‌ها که توهم مدیر بودن دارند) به حدی رسیده که باید فکری برای صادرات مدیر بکنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بن فاستر» با «ویل اسمیت» هم‌بازی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بن فاستر در «رهاسازی» آنتوان فوکوآ ساخت اپل به ویل اسمیت پیوست.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، بن فاستر، شارمین بینگوا، گیلبرت اوور و مصطفی شکیر به جمع بازیگران تریلر جدید آنتوان فوکوآ با عنوان «رهاسازی» یا «آزادی» محصول اپل پیوسته‌اند که نقش اصلی آن را ویل اسمیت ایفا می‌کند.

اسمیت نقش شخصیت پیتر را بازی می‌کند، یک برده فراری که با امید سفر به شمال و به آزادی رسیدن از لوییزیانا می‌گریزد. «رهاسازی» با الهام از داستان حقیقی یک برده ساخته می‌شود که خودش را از یک مزرعه برده‌داری در جنوب آمریکا رها می‌کند و به ارتش متحدان می‌پیوندد.

در سال ۱۸۶۳، عکس‌هایی که از پیتر طی بررسی پزشکی ارتش گرفته شده بود در مجله هارپرز ویکلی منتشر شد. یکی از عکس‌ها جای زخم‌های شلاق‌هایی که پیتر خورده بود را روی پشت او نشان می‌داد.

فوکوآ این فیلم بر مبنای فیلمنامه‌ای از ویلیام ان. کولاژ می‌سازد و شرکت خودش یعنی «فوکوآ فیلمز» و شرکت اسمیت یعنی «وست‌بروک اینک» پشتیبان‌های این پروژه هستند که در قراردادی ۱۲۰ میلیون دلاری به اپل فروخته شده است.

در این فیلم فاستر نقش شخصیتی به نام فسل را بازی می‌کند که دنبال برده‌هایی می‌رود که می‌خواهند با فرار کردن به آزادی برسند. بینگا نقش همسر پیتر یعنی دودین را بازی می‌کند و اوور نقش شخصیت گوردون را ایفا می‌کند که برده دیگری است که در کمپ کنار پیتر کار می‌کند.

فاستر تا به حال به خاطر نقش‌هایش در «شش فوت زیر زمین» و «اگر سنگ از آسمان ببارد» برنده جوایز انجمن بازیگران و ایندپندنت اسپیریت شده و برای «ردی باقی نگذار» سال ۲۰۱۸ نامزد دریافت جایزه گاتهام شد. از دیگر فیلم‌های وی می‌توان از «قطار ۳:۱۰ به یوما»، «پیام‌رسان»، «آلفا داگ»، «مکانیک» و «اکس-من: آخرین ایستادگی» نام برد.

مشاهده خبر از سایت منبع