X

بایگانی مرداد 15, 1400

دفتر سینمایی

کلاهی که فرانسه سر ایران گذاشت/ ایدز گرفتیم‌، غرامت نه! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

نوید نامور کارگردان مستند «چند قطره خون» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: دلیل آشنایی من با سوژه خون‌های آلوده، علی صابری وکیل این پرونده بود. درباره این پرونده ۲ مستند ساخته شد؛ یکی به نام «وقتی همه چیز دیر می‌شود» که به فاز داخلی پرونده پرداخته بود، دیگری فیلم من یعنی همین «چند قطره خون» که به فاز خارجی این پرونده پرداخته است. موضوع فیلم من قصور شرکت فرانسوی در پرونده «خون‌های آلوده» است.

وی در تشریح جزئیات پرونده «خون‌های آلوده» گفت: در این پرونده فاجعه‌ای عجیب و غریب رقم خورد. فاجعه اصلی که در فیلم هم به آن اشاره کرده‌ام این بود که فرانسوی‌ها از آلوده بودن این خون‌ها اطلاع داشتند. در فیلم ما بریده جراید و روزنامه‌های فرانسوی آمده است که خودشان اعتراف کرده‌اند که می‌دانسته‌اند این خون‌ها آلوده است. بعد همین بار خون را به قیمت ۱۳۸ میلیون فرانک به کشورهای مختلف ارسال کرده که شوربختانه کشور ما هم یکی از ۸ کشور مقصد این بار بوده است. کشورهایی مانند آرژانتین، آلمان و یونان هم بوده‌اند. البته مشکلاتی که بعدها برای ما به‌وجود آمد از سر تکذیب مقامات ایرانی بود!

وی افزود: در این پرونده می‌گوئیم یک شرکت فرانسوی خون‌های آلوده به ایران داد، اما همین شرکت ۷ سال بعد یک نامه رسمی در سربرگ خودش به ایران ارسال می‌کند که این محصولاتی که ما ۷ سال پیش به شما دادیم آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی بوده و ایدز وارد ایران شده است. فاجعه زمانی رخ داد که وزارت بهداشت وقت ایران نامه‌ای را تنظیم می‌کند و در پاسخ می‌گوید شما حتماً قصد و غرضی دارید چرا که ایدز در کشور ما جایی ندارد! فرانسه رسماً اعتراف کرده که محصول آلوده به شما داده‌ایم و اینجا به جای پیگیری، ادعای او را تکذیب کردند!

این مستندساز در ادامه گفت: به راحتی می‌توانستند جلوی بسط این موضوع در جامعه را بگیرند اما به جایش بیمارانی را که از این خون‌ها مصرف کرده بودند، ایزوله کردند. با این حال لااقل می‌توانستند آن‌ها را مطلع کنند. من با بیمارانی در این پرونده مواجه شدم که بابت وضعیت‌شان گریه می‌کردند و نمی‌دانستند چه باید بکنند. آدم‌هایی به این پرونده متصل شدند که هیچ ارتباطی با اصل پرونده نداشتند.

وی افزود: فکر می‌کنید چرا شرکت فرانسوی به تمام دنیا غرامت پرداخت کرد اما به ایران غرامت نداد؟ دولت وقت ایران برای آنکه این فاجعه را بپوشاند خودش به قربانیان این پرونده غرامت پرداخت کرد، اما غرامت ریالی ما کجا و غرامتی فرانسوی‌ها که به یورو پرداخت می‌شد کجا! به ما غرامت ندادند چون خودمان با دست خودمان در زمان وزیر بهداشت وقت، نامه رسمی زدیم و ماجرا را تکذیب کردیم. به همین دلیل دیگر امکان پیگیری غرامت هم وجود ندارد.

نامور در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: فاجعه سوم زمانی بود که رئیس وقت سازمان انتقال خون، ۷ سال بعد و زمانی که این فاجعه افشا شد، تصمیم گرفت به جای استفاده از منابع داخلی دست به تولید فاکتورهای خونی بزند. چون فکر می‌کردند منابع خونی ایرانی آلودگی ندارد بدون ویروس‌زدایی شروع به تولید فاکتور می‌کنند و بخشی دیگر از افراد هم در همین فرآیند آلوده می‌شوند. همه این موارد سند دارد، هرچند ما نتوانستیم به این بخش آخر در مستند بپردازیم اما در مستند «وقتی همه چیز دیر می‌شود» به بخش‌هایی از آن اشاره شده است.
این مستندساز با اشاره به اوضاع نامناسب قربانیان این پرونده اظهار کرد: واقعیت این است که در این پرونده اگر طرف فرانسوی سر ما کلاه گذاشت، خودمان هم نیامدیم در این باره اطلاع‌رسانی کنیم تا بیماران مبتلا لااقل آگاه باشند و بیماری به دیگران منتقل نشود. موضعی که ما گرفتیم، طرف فرانسوی را هم به صرافت انداخت که به ما غرامت ندهد. این ماجرا، کل داستان مستند «چند قطره خون» است.

وی درباره دسترسی به بیماران قربانی این پرونده هم توضیح داد: بسیار فرآیند سختی بود و بخش اندکی از قربانیان که امکان دسترسی به آن‌ها وجود داشت هم به دلیل حفظ آبرو حاضر نمی‌شدند جلوی دوربین بیایند چون هنوز تابوی ذهنی نسبت به بیماری ایدز در جامعه وجود دارد.

نامور در پایان درباره برجسته‌ترین تجربه به یادگار مانده از فرآیند ساخت این مستند عنوان کرد: «بغض» برجسته‌ترین تجربه‌ام بود. باید بغض مادری که فرزندش قربانی شده بود را می‌دیدید. صحبت می‌کرد و اشکش بی‌وقفه می‌ریخت. جایی از کار به مهدی ایل‌بیگی فیلمبردار کار گفتم بس است، من دیگر تحمل ندارم. تا ۶ ماه پس از ساخت این مستند افسرده بودم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدئو / موسیقی فیلم؛ «کازابلانکا»


«کازابلانکا» فیلمی درام به کارگردانی «مایکل کورتیز» کارگردان آمریکایی – مجارستانی است که بارها از سوی منتقدان سینما تحسین شده است. این فیلم، داستان درگیری منطقی و عاطفی یک مهاجر آمریکایی ساکن مراکش را در جریان سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم روایت می‌کند. موسیقی متن «کازابلانکا» ساخته آهنگساز آمریکایی اتریشی‌تبار، «ماکس اشتاینر» است که در سال ۱۹۷۱ در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا در ساخت فیلم تجربی ضعف داریم؟/ اهمیت روایت در سینما – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

احمد الستی استاد سینما و دبیر علمی سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران که با محوریت سینمای تجربی برگزار خواهد شد، درباره علت انتخاب این محور در دوره سوم همایش به خبرنگار مهر بیان کرد: این انتخاب از نیازهای ما در حوزه پژوهش ناشی می‌شود. در ۲ همایش گذشته نیز به این نیازسنجی توجه شده بود. چنانچه همایش دوم مطالعات فیلم کوتاه تهران به محوریت «روایت در فیلم کوتاه» می‌پرداخت. «روایت» اهمیت زیادی در فیلم کوتاه دارد و ما نیز در حوزه آن کار پژوهشی چندانی نکرده‌ایم. همایش سوم نیز به دلیل کمترین تلاش‌ها و وجود خلاهای پژوهشی در زمینه فیلم تجربی برگزار می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم آمار بگیریم درصد بالایی از فیلم‌های کوتاه تولید شده در هر سال، شامل فیلم‌های داستانی می‌شود و بعد از آن فیلم‌های مستند، انیمیشن و در نهایت تجربی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در حالی‌که می‌بایست فرض کنیم هریک از این انواع فیلم باید سهم مساوی از تولیدات هر سال فیلم کوتاه را به خود اختصاص دهند اما تنها حدود سه درصد فیلم‌ها، آثار تجربی هستند.

این پژوهشگر و استاد سینما عنوان کرد: انتظار داریم علاقه‌مندان به فیلم تجربی مقالاتی بنویسند و درباره سرفصل‌هایی که در فراخوان سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه آمده است، تحقیق و به ارتقای فیلم کوتاه کمک کنند. جریان یافتن و افزایش تولیدات فیلم کوتاه تجربی هدف ماست و این همایش بر اساس یک نیاز برگزار خواهد شد.

الستی با اشاره به تاریخچه فیلم تجربی از ابتدای شکل‌گیری سینما در جهان بیان کرد: اگرچه ایران سابقه چندانی در حوزه فیلم تجربی ندارد اما تاریخ فیلم تجربی در دنیا به تاریخ سینما برمی‌گردد. از سویی دیگر به نظر می‌رسد ما برای علاقه‌مندان به سینما، فیلم تجربی را حتی به درستی هم تعریف نکرده‌ایم و همین ضعف، ضرورت پرداختن به آن را در پشتوانه‌های پژوهشی مشخص می‌کند. فیلم تجربی شاخه‌ای پیشرو از فیلم کوتاه است که نیاز زیادی به تسلط بر تصویر سینمایی و تکنولوژی سینما توسط فیلمساز دارد و همچنین احاطه به خلاقیت و آشنایی با امور فنی فیلم را می‌طلبد. در همه این‌ها متاسفانه ضعف داریم اما نه به این مفهوم که فیلمسازان ما استعداد و توانایی ساخت فیلم تجربی را ندارند. بلکه آن‌ها به درستی به این مسیر هدایت نشده‌اند.

وی با تاکید بر اهمیت مباحث زیبایی شناختی در آثار تجربی بیان کرد: منظور از فیلم تجربی شکل و شمایل تولید آن است نه تفسیر آن. از این رو بحث زیبایی‌شناسی در فیلم تجربی مهم است. ممکن است اشاراتی در فراخوان همایش سوم به فیلم تجربی در حوزه تفسیر داده باشیم اما از علاقه‌مندان به شرکت در این دوره از همایش می‌خواهم تکنیک و مباحث زیبایی‌شناسی را جدی‌تر بگیرند.

الستی با ابراز امیدواری به گسترش روند تحقیق در حوزه سینمای تجربی و به تبع فیلم کوتاه تصریح کرد: امید است تحصیل کرده‌های سینما شروع به تحقیق در حوزه فیلم کوتاه و سینمای تجربی کنند. در این زمینه کتاب‌های زیادی هم به زبان اصلی وجود دارد. فیلم کوتاه به پژوهش و تحقیق نیاز دارد و به همان اندازه که به تولید و فیلم نیاز داریم باید در حوزه‌های نقاشی، موسیقی، مجسمه‌سازی و سایر هنرها پژوهش کنیم.

وی فضا و بستر آنلاین که به دنبال همه‌گیری کرونا نیز گسترش بیشتری یافته است، در روند افزایش تولیدات و پژوهش سینمای تجربی موثر دانست و گفت: تعداد کتاب‌های سینمایی خوبی که در سال ۲۰۲۰ به زبان انگلیسی چاپ شد، نشان داد بسیاری از محققان سینما و کارشناسان از فرصت کرونا استفاده و در شاخه‌های مختلف تحقیق کرده‌اند. امیدوارم اهالی فیلم تجربی نیز از این فرصت استفاده و با بهره‌گیری از این کتاب‌ها سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران را همراهی کنند.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ارتش سری» و شنیدن یک تیتراژ ترسناک/ موسیقی‌ای که یک سریال را ماندگار کرد


موسیقی تیتراژ سریال «ارتش سری» یکی از ماندگارترین و خاطره‌سازترین ملودی‌های مرتبط با مجموعه‌های تلویزیونی سال‌های نه چندان دور تلویزیون در حوزه سریال های خارجی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خانواده‌هایی که سلامت روحی فرزندان را قربانی آبرو می‌کنند/ ماجرای «دختر خوب» چه بود؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، نشست نقد و بررسی فیلم کوتاه «دختر خوب» به کارگردانی و نویسندگی راحله کرمی و تهیه کنندگی مانی قندی چهارشنبه ۱۳ مرداد برگزار شد.

در ابتدای نشست سحر عصرآزاد درباره ایده اولیه این فیلم پرسید و راحله کرمی در پاسخ گفت: فیلم کوتاه «دختر خوب» برگرفته از یک داستان واقعی است. اما مانند این داستان‌ها را در جامعه زیاد می‌بینیم، دخترانی که برای حفظ آبرویشان مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مسائل را بازگو نمی‌کنند و این موضوع نتایج بسیار خطرناکی را برای آن‌ها به همراه دارد که بعضاً غیرقابل جبران است. در واقع می‌توانم بگویم چیزی که ما به تصویر کشیدیم، داستان نیست واقعیت تلخ و وحشتناک موجود در جامعه است که شاید هم عده‌ای آن را تجربه کرده باشند.

وی در ادامه درباره هدف از پرداختن به چنین داستانی بیان کرد: سلامتی روحی و جسمی یک انسان هزاران برابر مهم‌تر از آبرو است. با پرداختن به چنین داستانی سعی کردم به دختران سرزمینم بگویم که پشت آن‌ها هستم و اگر جسارت بیان کردن یکسری از اتفاق‌ها را نداشته باشند نتیجه چه خواهد شد.

در بخش دیگری از نشست مانی قندی درباره دلیل همکاری‌اش با این کارگردان جوان، به سحر عصرآزاد اظهار کرد: شاید این صحبت‌ها به نظر تکراری بیاید، اما در وهله اول آن چیزی که در فیلمنامه مرا جذب خودش کرد، پرداختن به یکی از موضوعات مهم اجتماعی بود که خیلی درباره آن صحبت نمی‌شود. هستند خانواده‌هایی که به اسم آبرو از سلامت روحی و روانی فرزندانشان می‌گذرند و هستند والدینی که از این موضوع سو استفاده می‌کنند. پرداختن به چنین موضوعی با قلم یک کارگردان جوان، برای من جذاب بود.

این تهیه کننده درباره دلیل دیگر این همکاری توضیح داد: علاقه من به فیلم کوتاه غیرقابل توصیف است و همیشه هم هدفم این بوده که از کارگردانان جوان و با ایده‌های نو حمایت کنم تا دلسرد نشوند. یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت این کارگردان انعطاف بالا در همه مراحل و شرایط بود. نمی‌خواهم خیلی از فیلم خودم تعریف کنم اما اگر خانم کرمی کارگردان این اثر نبود، قطعاً چنین نتیجه‌ای حاصل نمی‌شد.

سحر عصر آزاد هم که به عنوان منتقد در این مراسم حضور داشت درباره «دختر خوب» گفت: من برای دومین بار این فیلم را می‌بینم. با اینکه در مرحله اول تماشا نقدهایی نسبت به آن داشتم، اما حالا به طور کلی نظرم تغییر کرده است و فکر می‌کنم آنطور که باید و شاید تاثیرش را گذاشته است و بسیار خوشحالم که سازندگان خودسانسوری نداشتند، جسارت به خرج دادند و موضوع روز اجتماع را بررسی کردند.

این منتقد در ادامه مطرح کرد: در هر مرحله از تماشا، آن چیزی که بیش‌تر از هرچیزی من را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، داستان فیلم و واقعی بودن آن است.

نشست نقد و بررسی این فیلم کوتاه که در ۱۴ دقیقه روی پرده رفت به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها با حضور عوامل فیلم و منتقدانی چون سحر عصرآزاد در اندیشکده مستقل فرهنگ و هنر برگزار شد.

در خلاصه این داستان این فیلم آمده است «دختری که می‌خواهد آبروی خانواده‌اش رو حفظ کند و مجبور به سکوت می‌شود.»

شقایق فریادشیران، بهزاد خلج و مبینا آزادی بازیگران، هاشم مرادی فیلمبردار، مسیح حدپور سراج صدابردار و حجت بابایی گریم از دیگر عوامل این فیلم کوتاه هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی نامزدهای جشن مستقل سینمای مستند ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشن، هیأت داوران دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران متشکل از مهناز افضلی، آزاده موسوی، شیرین برق‌نورد، محمدرضا اصلانی، محمدرضا دلپاک، علیرضا حسینی، رضا خوشدل راد، مهدی باقری و کامیار فاروقی نامزدهای دریافت جایزه در بخش‌های مختلف اعلام شدند.

*بخش مستند کوتاه مدت

*نامزدهای بهترین کارگردانی:

«تنها چند متر» حجت طاهری

«جاده های برفی» هایده مرادی

«فرزندان خونیار» آرمان قلی پور دشتکی

«کاریز، قصه آب» هادی آفریده

«لالایی های ابوحمیظه» محسن ظریفی پور

*نامزدهای بهترین تهیه کننده فیلم مستند

«تنها چند متر» حجت طاهری -عطا پناهی

«جاده های برفی» هایده مرادی

«فرزندان خونیار» آرمان قلی پور دشتکی

«کاریز، قصه آب» هادی آفریده

*بخش نیمه بلند

*نامزدهای بهترین کارگردانی:

«رش او» رضا عباسی

«زندگی در آرشیو» برهان احمدی

«طاهر» امیر مسعود حسینی

«کل فاطمه» مهدی زمانپور کیاسری

«موریانه‌ای با دندان‌های شیری» بکتاش آبتین

* نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم

«خیابان» ابوالفضل سروش مهر

«رش او» مژگان صیادی

«طاهر» امیر مسعود حسینی

«کل فاطمه» مهدی زمانپور کیاسری

گلوله باران مرتضی شعبانی

*بخش بلند مدت

*نامزدهای بهترین کارگردانی:

«پروانه» بهمن کیارستمی

«دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» آزاده بی زارگیتی

«رادیوگرافی یک خانواده» فیروزه خسروانی

«رویاهای خالکوبی شده» مهدی گنجی

کاغذپاره‌ها بهزاد نعلبندی

* نامزدهای بهترین تهیه کنندگی فیلم

«انیمیشن ایرانی» مهرداد شیخان

«ایساتیس» علیرضا دهقان – راحیل صحرایی

«بازگشت دوباره» فرهاد ورهرام

«جایی برای فرشته‌ها نیست» محمد شکیبانیا – محسن شاه محمد میراب

«رویاهای خالکوبی شده» بهزاد توکلی

«هجده هزارپا» مهدی شاه محمدی

*نامزدهای بهترین پژوهشگر:

«بازگشت دوباره» فرهاد ورهرام

«جاده های برفی» هایده مرادی

«دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» آزاده بی زارگیتی

«طاهر» امیر مسعود حسینی

«کاغذ پاره ها» الهام آریا منش

«کل فاطمه» مهدی زمانپور کیاسری

*نامزدهای گفتار متن:

«بازگشت دوباره» فرهاد ورهرام

«خانه» افسانه سالاری، محمدتقی صفری

«خیابان» ابوالفضل سروش مهر، محمد مهدی چیت سازها

«رادیوگرافی یک خانواده» فیروزه خسروانی

«هجده هزار پا» مهدی شاه محمدی، شرمین نادری

*نامزدهای بهترین گویندگی:

«بازگشت دوباره» شهرام درخشان

«تنها چند متر» فاضل فرهی

«خیابان» هادی مجتبوی

«رادیوگرافی یک خانواده» فرحناز شریفی، سهیلا گلستانی، کریستف رضاعی

«هجده هزار پا» سامر الخلیل

*نامزدهای بهترین فیلمبرداری:

«ایساتیس» مهدی آزادی

«تارهای ممنوعه» بهروز بادروج

«جایی برای فرشته‌ها نیست» رضا تیموری

«رویاهای خالکوبی شده» محمد حدادی

«رادیوگرافی یک خانواده» محمدرضا جهان پناه

«کاریز، قصه آب» رضا تیموری

*نامزدهای بهترین صدابرداری:

«تارهای ممنوعه» حبیب محمدی

«جاده های برفی» امین صبور

«جایی برای فرشته‌ها نیست» شاهین پور داداشی

«دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» شاهین پور داداشی

قهرمان علی بلند نظر

*نامزدهای بهترین صداگذاری:

«ایساتیس» آرش قاسمی

«پروانه» امیرحسین قاسمی

«جایی برای فرشته‌ها نیست» انسیه ملکی

«رش اُو» امیرحسین صادقی

«کاغذپاره‌ها» انسیه ملکی

*نامزدهای بهترین تدوین:

«جایی برای فرشته‌ها نیست» هایده صفی یاری

«خاتمه» بابک حیدری

«دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» فرید دغاغله

«رادیوگرافی یک خانواده» فرحناز شریفی

«رویاهای خالکوبی شده» امیر ادیب پرور

«قرقبان» محدثه گلچین عارفی

*نامزدهای بهترین موسیقی:

«ایساتیس» ستار اورکی

«تارهای ممنوعه» افشین عزیزی

«دختران نجار، دونوازی برای یک رویا» امیر ملوک پور

«رادیوگرافی یک خانواده» پیمان یزدانیان

«رش او» صبا ندایی

«کاغذ پاره ها» عطا ابتکار

مراسم پایانی این رویداد، جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ به صورت نیمه حضوری و آنلاین برگزار می‌شود، در مراسم پایانی این دوره که ساعت ۱۹ روز جمعه به صورت زنده از سامانه هاشور پخش خواهد شد، بزرگداشت ۲ چهره مطرح سینمای مستند حمیدرضا احمدی لاری و سام کلانتری نیز برگزار و از سال‌ها تلاش و فعالیت آنها در سینمای ایران تقدیر خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چند پیام تسلیت برای درگذشت ارشا اقدسی/ سیاوش‌وار جان خود را اهدا کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی درگذشت ارشا اقدسی بدلکار سینما، پیام‌های تسلیتی از سوی افراد و نهادهای مختلفی صادر شد.

پیام تسلیت رییس سازمان سینمایی

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در پیامی درگذشت ارشا اقدسی بدلکار سینما را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «ارشا اقدسی نقش پررنگی در اعتلای حرفه بدلکاری و رشد و بالندگی آن داشت و صحنه‌های ماندگاری از خود به یادگار گذاشت. روانش شاد.

درگذشت این هنرمند محبوب را به خانواده و دوستان و همکارانش تسلیت می‌گویم.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

در پیام انجمن بازیگران سینمای ایران آمده است:

«بازگشت همه به سوی اوست.

در اندوهی فراوان و تلخ همکار عزیزمان ارشا اقدسی در پی حادثه‌ای دلخراش، با پروازی جاودانه از میان ما رفت.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران، در گذشت این بازیگر و بدلکار جسور، مهربان و خلاق سینما را به خانواده محترم ایشان و همکاران عزیز تسلیت عرض می‌کند.»

پیام تسلیت خانه سینما

در متن پیام تسلیت خانه سینما هم آمده است:
«بازگشت همه به سوی اوست

سینمای ایران همواره وام دار عاشقانی است که تمام لحظه‌های عمرِ خود را برای هنری که شیفته آن هستند، صرف می‌کنند و در این میان هستند کسانی که سیاوش‌وار جان خود را به حرفه شان اهداء می‌کنند.

ارشا اقدسی هنرمندی است که جستجو کرد، یافت و آنگاه به اختیار برگزید و خویشتنِ خویش را به هنری که به آن عشق می‌ورزید هدیه کرد و چه با معناست که در آرامگاهِ پیمان ابدی به ابدیت می‌پیوندد.

جای ارشاها و جای پیمان‌ها، همواره در سینمای میهن مان خالی می‌ماند و مرامشان چراغ روشن راه آیندگان این هنر-صنعت خواهد بود.

خانه سینما و اعضای جامعه اصناف سینمای ایران در کنار خانواده گرانقدرش سوگوار ارشای عزیز هستند.»

پیام تسلیت معاون سیما

متن پیام تسلیت حمید شاه‌آبادی معاون سیما به شرح زیر است:

«انا لله و انا الیه راجعون

هجرت زودهنگام ارشا اقدسی، بدلکار توانمند و هنرمند جوان، موجب تاثر شد.

مرحوم ارشا اقدسی با وجود شهرت جهانی و کار در پروژه‌های بین‌المللی اما همواره در خدمت سینما و تلویزیون ایران بود که نشانه تعهد و عشق او به مردم و کشورش بود؛ همچنان که معاونت سیما نیز این افتخار را داشت که از تخصص و توان او در ده‌ها سریال، برنامه و مسابقه بهره ببرد.

آن مرحوم با بخشیدن زندگی به دیگران پس از مرگش طبق وصیت خود، پایانی هنرمندانه را برای عمرش رقم زد.

اینجانب مراتب تسلیت خود را به خانواده محترم این هنرمند و جامعه رسانه‌ای و هنری کشور ابراز داشته و برای آن عزیز سفرکرده علو درجات را از درگاه حق مسألت دارم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سال هاست از راه کنسرت امرار معاش نمی کنیم!


سهیل کاکاوند ـ نوازنده تار ـ که چندی پیش در سری اجراهای آنلاین «ماه و نوا» به روی صحنه رفته بود، درباره حس و حال تجربه حضور در کنسرت های مجازی چنین گفت: در نخستین تجربه کنسرت آنلاینم با همراهی گروه بزرگ‌تری به سرپرستی استاد علی اصغر عربشاهی (نوازنده تار) به روی صحنه رفتیم. در آن زمان متوجه شدم که حضور تماشاگر خیلی می‌تواند روی احوالاتی که نوازنده حین اجرا دارد، اثر داشته باشد. وقتی که سالن خالی است این مسئله تا حدی متفاوت می‌شود؛ یعنی نمی‌توان انرژی خاصی از محیط و فضای سالن دریافت کرد، هنرمند تنها است و ارتباط حسی بین شنونده و نوازنده برقرار نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

استفاده از نظرات و انتقادات برای تهیه سری جدید «نشان ارادت»


پویان هدایتی گفت: برنامه «نشان ارادت» امسال مخاطب بیشتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گروه‌های چابک و فعال، بازوی فکری و تصمیم‌گیری ساترا هستند/ نقش موثر هسته‌های پژوهشی


مراسم افتتاحیه اولین دوره مدرسه سیاست‌گذاری رسانه با رویکرد تنظیم­‌گری پلتفرم­‌ها در مرکز نوآوری شریف برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع