X

بایگانی مرداد 20, 1400

دفتر سینمایی

۷۹.۷ درصد مردم بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند/«دودکش ۲» ۸۵.۵ درصد از بینندگان را «زیاد» راضی کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سریال «دودکش» با ۵۰ درصد مخاطب اول، «گاندو ۲» با ۲۸ درصد مخاطب دوم و «زندگی زیباست» با ۱۳.۵ درصد مخاطب رتبه سوم سریال‌ها را به دست آورد.

به گزارش سینماپرس، نظرسنجی مرکز تحقیقات درباره سریال‌های سیما در نیمه اول مرداد ۱۴۰۰ نشان می‌دهد ۷۹.۷ درصد مردم بیننده برنامه‌های سیما بوده‌اند و در میان سریال‌های جدیدی که روی آنتن رفته است، مجموعه «دودکش ۲» شبکه یک توانسته با کسب ۵۰.۲ درصد مخاطب، عنوان پربیننده‌ترین سریال این روزها را از آن خود کند.

در این نظرسنجی که روز ۱۸ مرداد در سراسر کشور انجام شده، «دودکش ۲» در مدت پخش توانست رضایت ۸۵.۵ درصد از بینندگان را در حد «زیاد» کسب کند. آخرین قسمت این مجموعه ۲۹ قسمتی، ۱۶ مرداد روی آنتن رفته بود و این سریال نسبت به نظرسنجی قبلی که دهم مرداد انجام شد، ۰.۵ درصد افزایش مخاطب داشته است.

به این ترتیب فصل دوم این مجموعه تلویزیونی هم به باشگاه سریال‌های دارای مخاطب بیش از ۵۰ درصدی همچون «نون. خ ۳»، «گاندو ۲»، «زیرخاکی ۱»، «نون. خ ۲»، «پایتخت ۶»، «ستایش ۳»، «بوی باران»، «برادر جان»، «پایتخت ۵» وارد شده است. میزان بیننده «دودکش ۲» از حد متوسط سال گذشته سریال‌های سیما و متوسط ۱۰ سال اخیر شبکه یک بیشتر بوده است.

مجموعه «گاندو ۲» شبکه سه هم که از ۳۱ تیرماه تا شنبه ۱۶ مرداد قسمت‌های نوروزی اش باز پخش شد، با کسب ۲۸ درصد مخاطب و رضایت در حد «زیاد» ۸۵.۱ درصدی در جایگاه دوم ایستاده است. قسمت‌های جدید «گاندو ۲» که از ۱۶ مرداد آغاز شده است، در نظرسنجی بعدی میزان مخاطبش مشخص می‌شود و ۲۸ درصد مخاطب برای بخش‌های تکراری آن است. پیش بینی می‌شود قسمت‌های جدید این سریال با استقبال بسیار زیاد مخاطبان مواجه شود.

سریال «زندگی زیباست» از شبکه «دو» هم ۱۳.۵ درصد مخاطب جذب کرده و میزان رضایت در حد «زیاد» از آن هم ۶۹.۱ درصد برآورد شده و به این ترتیب در رتبه سوم قرار گرفته است.

مجموعه چینی «پزشک دربار» از شبکه «پنج» با ۹.۲ درصد، «وضعیت زرد» از شبکه «سه» با ۷.۵ درصد، «رئیس جمهور موقت» از شبکه «افق» با ۳ درصد، «سرباز گمنام» از شبکه چهار و «بیل وحشی» از شبکه تماشا هر یک با ۲.۳ درصد مخاطب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

آخرین قسمت سریال ۴۹ قسمتی «پزشک دربار» ۱۷ مرداد از شبکه پنج پخش شد؛ آخرین قسمت «وضعیت زرد» هم ۱۶ مرداد با رسیدن به عدد ۱۳ در شبکه سه به نمایش خود پایان داد.

مقایسه میزان بیننده سریال‌های جدید سیما با نظرسنجی‌های قبلی نشان می‌دهد، میزان بیننده سریال‌های «دودکش ۲»، «زندگی زیباست»، «پزشک دربار» و «وضعیت زرد» نسبت به نظرسنجی قبل، اندکی افزایش داشته است.

در میان سریال‌های تکراری، «پایتخت ۶» که از شبکه «آی‌فیلم» روی آنتن رفته با ۱۹.۱ درصد مخاطب صدرنشین شده، بازپخش «همه چیز آنجاست» و «چاردیواری» هم از این شبکه توانسته به ترتیب ۶.۵ و ۳.۷ درصد مخاطب جذب کند.

بر اساس این نظرسنجی، ۲۸.۱ درصد پاسخگویان غیرتهرانی از «شبکه‌های استانی» سریال‌های تکراری را دیده‌اند و ۱۹.۵ درصد از پاسخگویان هم از طریق اینترنت بیننده تکرار سریال‌های سیما بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصدی‌گری‌های فراوان دولت در حوزه فرهنگ و هنر


سیدعباس صالحی در بخشی از گفت‌وگوی خود در راستای اجرای طرح تجربه‌نگاری با هدف ثبت و انتقال تجربیات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: تصدی‌گری‌های فراوان دولت و کاهش نقش مردم یکی از مشکلات موجود در حوزه فرهنگ و هنر است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بانو قدس ایران» بالاخره صاحب پوستر سینمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوستر تازه مستند بلند «بانو قدس ایران» که توسط بهزاد خورشیدی طراحی شده است، رونمایی شد.

به گزارش سینماپرس، پوستر «بانو قدس ایران» که در مراسم آغاز طرح «اکران حقیقت» رونمایی شد به تازگی توسط بهزاد خورشیدی طراحی شده است. این پوستر به مناسبت اکران «بانو قدس ایران» در طرح «اکران حقیقت» طراحی شده است.

«بانو قدس ایران» به کارگردانی مصطفی رزاق کریمی، محصول موسسه فرهنگی، هنری عروج است و با مشارکت مرکز گسترش تولید شده است. فیلم روایتی است از زندگی بانو خدیجه ثقفی همسر امام خمینی (ره)، که در یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» تندیس بهترین فیلم را دریافت کرده است و برای نخستین بار در «اکران حقیقت» نمایش آنلاین و اکران در ۵۰ مرکز هنری و فرهنگی در سراسر کشور خواهد داشت.

در بسته اول طرح «اکران حقیقت» که به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اجرا می‌شود، پنج مستند «بانو قدس ایران»، «در جستجوی خانه خورشید» ساخته مهدی باقری، «ف- الف» ساخته فرشاد اکتسابی، «زیر این چتر باران می‌بارد» ساخته کتایون جهانگیری و «بر سر خاک» ساخته محسن خانجهانی در سامانه هاشور نمایش داده می‌شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«موریکونه» به جشنواره ونیز می‌رود


مستند زندگی «اینو موریکونه» آهنگساز برجسته و برنده اسکار سینما به بخش غیررقابتی جشنواره فیلم ونیز اضافه شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

فرهنگ ما در حال آسیب دیدن و جامعه در حال دور شدن از «فرهنگ» است/همه‌چیز تحت «اقتصاد» قرار گرفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن برزیده می‌گوید که فضای روحانی اول انقلاب و میدان نبرد باعث شد تا زمینه‌های اعتقادی رزمندگان خود را نشان دهد و همین فضا در سینمای دفاع مقدس نمایان شود.

به گزارش سینماپرس، فیلم‌های ژانر دفاع مقدس سینمای ما خصوصاً در سال‌های دهه ۱۳۶۰ ملهم از عاشورا و فرهنگ قیام امام حسین (ع) بوده است. فیلم‌هایی که در آن رزمندگان با حس و شور حسینی و البته با شعور دفاع از خاک و ناموس که از حماسه حسینی برداشت کرده بودند، به مبارزه با دشمن پرداختند.

از سال‌های دهه ۱۳۶۰ می‌گذرد و فیلم‌های دفاع مقدسی کمتر از قبل تولید می‌شود اما هنوز تماشای فیلم‌های آن دوران حس خاص و الهی و حسینی را به انسان می‌دهد.

حسن برزیده کارگردان دفاع مقدس سینمای ایران در خصوص چرایی بازنمایی پررنگ حماسه حسینی و فرهنگ عاشورا در جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس و کم شدن این رنگ و حس و حال در آثار دفاع مقدسی امروز، با تسنیم گفت‌وگو کرد.

تأثیر ویژه پرده‌خوانی‌های عاشورا بر رزمندگان و سینمای دفاع مقدس

* آقای برزیده به اعتقاد شما علت فاصله گرفتن بازنمایی برجسته فرهنگ عاشورایی در فیلم‌های دفاع مقدسی ما از سال‌های دهه ۶۰ به این سمت چیست؟ چرا در آن دوران این سبک توانست در فیلم‌های آن دوران به خوبی برجسته و بازنمایی شود؟

فیلم‌های دفاع مقدس دو دسته‌اند دسته اول آن‌هایی‌اند که انعکاس دهنده واقعیت جنگ‌اند بدون آن که دخل و تصرف داشته باشند و بخشی دیگر سبک متظاهرانه و غلو شده است که بااینکه سعی شده نشأت گرفته از حادثه مهم و تاریخی عاشورا باشد اما اصرار بر بیان صریح حرفش داشته و نتوانسته آن‌طور که لازم است در دل‌های مخاطب جا باز کند.

من به شخصه به دسته اول معتقدم که الهام‌گیری از عاشورا در آن از شعارزدگی دور است و نیازی نیست که منعکس کننده فضای جنگ و شرایط بچه‌ها در ۸ سال جنگ باشد. زیرا به‌نظرم فضای جنگ ما آن‌قدر روشن و بیّن بود که ترسیم فضای حاکم بر آن دوران خود گویای همه زحمات بچه‌های جنگ و فضای آن دوران است. کاری که بچه‌های جنگ کردند به خوبی نشان‌دهنده الگوگیری آنان از امام حسین (ع) بوده است. بچه‌های جنگ از بچگی تربیت شده مکتب اعتقادی امام حسین (ع) بوده‌اند.

بچه‌های جنگ از بچگی تربیت شده مکتب اعتقادی امام حسین (ع) بوده‌اند

اگر تلاش‌های بچه‌های جنگ بدور از اصرار پاشیدن رنگ قداست روی آنان باشد، منطقی‌تر و قابل فهم‌تر برای نسل امروز است.

اما در هر حال ضرورت اینکه باید فیلم‌های دفاع مقدس قهرمان داشته باشد روشن است. هر جامعه و ملتی قهرمانی دارد. در جایی اسپارتاکوس و جایی ناپلئون قهرمان است. در ادبیات ما رستم است که نقش کمی در قهرمان‌گرایی تربیت ایرانی‌ها ندارد. دلیلش هم اتفاق زیبای پرده‌خوانی است که در دوران کودکی ما وجود داشت. در کنار آن پرده‌خوانی‌های عاشورایی و نقالی‌ها گفته می‌شد که از نظر تاریخ فرهنگ و هنر اهمیت بسیار بالایی دارد. متأسفانه آنها امروز کمتر در میان ما وجود دارند زیرا شاید تصور این بود که قرار است تا رسانه‌ها و سینما این رسالت را انجام دهند.

لمس کردن فرهنگ عاشورا در دوران کودکی و نوجوانی نسل ما در کنار انقلاب اسلامی و توجه شخص امام خمینی (ره) باعث شد که در دوران جنگ این حس بخوبی در میدان نبرد ایجاد شود و روح حسینی در جبهه‌ها وجود داشته باشد. طبیعتاً این حس در فیلم‌هایی که بازنمایی صادقانه‌ای از آن دوران کردند نیز دیده شد. مانند سربازی که در مانورهای جنگی قبلاً حضور داشته است و حالا در میدان نبرد آنها برایش زنده می‌شوند، این احساس‌ها و دریافت‌های رزمندگان از محرم و عاشورا نیز سر می‌زد.

در واقع این زمینه‌ها در جوان‌های ما وجود داشت؛ در همان سال‌ها که ۲۰ ساله بودیم خیلی وقت‌ها آرزو داشتیم که کربلا بودیم و آن روزها را می‌دیدیم و شهید می‌شدیم. حالا یک موقعیت ایجاد شده بود که این الگو و خاطره که با آن زندگی کرده بودیم و شخصیت امام حسین (ع) که ما را برای حق‌طلبی آماده کرده بود در میان ما زنده شود.

خصوصاً اینکه با شرایطی مشابه آنچه که از سختی حادثه کربلا در جنگ وجود داشت این احیای عاشورا در میان بچه‌های جنگ بهتر حس می‌شد. خاطرم هست که در مدتی در آبادان آب مناسب برای نوشیدن نبود و بوی بدی می‌داد. همین عطش مردم آنها را یاد تشنگی بچه‌های امام حسین (ع) می‌انداخت.

از این خصوصیات گرفته تا نابرابری با ارتشی که به ما حمله کرده بود. اسلحه‌های ما در برخی از جنگ‌های شهری و جبهه‌ها ام ۱ بود که بسیار کم کارآمد و قدیمی بود و باید با آن جلوی تانک می‌ایستادیم.

از سوی دیگر در کنار این شرایط انقلاب هم شده بود و یک فضای روحانی حاکم بود و دغل بازی در کار نبود و در کل روزهای خوشی بود که همه اینها در میان مردم و در رفتار تک تک آدم‌های جنگ که تا صبح نماز شب می‌خواندند و روز هم می‌جنگیدند و نگاهشان به امام حسین (ع) و کربلا بود، متبلور شده بود.

سینماگران ما در آن دوران کار بسیار مهمی کردند که اولاً بدون ترس از روشنفکران و ثانیاً نه مانند آدم‌های شعارزده‌ای که غلو شده پیام فیلم را بدهند، فیلم‌های ساختند که روح عاشورایی آن را نمایان کند.

فیلمسازان دفاع مقدس بدون ترس از روشنفکران فیلم عاشورایی ساختند

قطعاً فیلمسازان آن دوران چون تحت تأثیر عاشورا بودند و اصلاً در چهره‌های آنان این نورانیت دیده می‌شد و حتی در حرف زدنشان متبلور بود، فضای فیلم‌های آنان نیز عاشورایی و امام حسینی (ع) بود. البته یک دلیلش هم این بود که جنگ دوران ریاکاری نبود؛ سربازان اگر به آنچه که امام حسین (ع) باور داشت، معتقد نبودند امکان نداشت که در مقابل آن دشمن تا بن دندان مسلح بجنگند.

در هر حال سینمای دفاع مقدس بخشی از تاریخ مصور ما است. دیدن این فیلم‌ها لذت بخش است. بخش خصوصی نیز به عنوان بخشی از جامعه ما وظیفه دارد که با سرمایه‌گذاری به این جریان کمک کند.

بهترین عناصر و مؤلفه‌هایی که باید از مسیر و فرهنگ امام حسین (ع) برای سینمای دفاع مقدس آموخت، سلحشوری، شجاعت و مرگ‌باوری است. اینکه قیامتی وجود دارد که می‌توان با باور به آن به سمت مرگ برای دفاع از کشور رفت و البته صبوری که بیشتر در میان زنان و مردم در شهر دیده می‌شد.

خاطرم هست که در روزهای بمباران آبادان، به مادری خبر شهادت فرزندش را دادیم اما تا قبل از آن بسیار نگران حال او بودیم. زمانی که پیغام شهادت را دادیم او تا معراج شهدا مدام با توسل به حضرت زینب (س) ذکر یا زینب می‌گفت و خود را صبوری می‌داد. این تصویر زیبا است و باید در فیلم دیده شود.

باید دست فیلمساز در ساخت موضوعات دینی باز باشد

* آقای برزیده سینمای غرب خصوصاً هالیوود تنها حادثه‌ای که تا حدی نزدیک به عاشورا باشد را ماجرای تصلیب عیسی مسیح (ع) می‌داند. به مرور خرده روایت‌های دیگری مانند ماجرای حواریون و در نهایت صلیبیون نیز به آن اضافه شد و دست‌مایه خلق فیلم‌های تاریخی و حماسی زیادی با موضوعات مختلف از جمله دینی شد. به‌نظر شما چرا مسیر ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی ما با محوریت عاشورا ادامه پیدا نکرده است؟

موضوع این است که دین در تمدن و حاکمیت دولت‌های غربی یک موضوع تشریفاتی و ضمنی است برای همین ورود دستوری و رسمی در فضای سینما پیدا نمی‌کند. اما زمانی که برای فیلمسازی موضوعات دینی و مذهبی حالت جدی و قانون‌مندی پیدا کند، در نتیجه فضای فیلمسازی مذهبی و دینی کمرنگ می‌شود و آرام آرام از جریان اصلی سینما فاصله می‌گیرد.

در کنار این مشکل اوضاع از نظر اقتصادی سخت‌تر هم شده است. البته باید دولت در این زمینه کمک کند و به‌نظرم بدون حمایت دولت امکان ساخت فیلم‌های دفاع مقدس وجود ندارد. اما از سویی این مشکل همین‌جا ایجاد می‌شود که دولت هم خط و ربط خودش را دارد و برای همین ساخت فیلم دفاع مقدسی با کمک دولت سخت است.

ممیزی و قرائت از مسائل دینی و مذهبی را به سمتی نباید برد که سینماگر دلزده شود و از آن فاصله بگیرد. به شخصه در مسیر فیلمسازی خودم با همین ممیزی‌ها و مشکلات روبرو بودم.

اگر هم فیلمساز آنچه را که مد نظر ارگان باشد بسازد به پروپاگاندای حکومتی محکوم شده است. چیزی که این تصور را تقویت می‌کند شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی ما است. توضیحم این است که در چنین شرایطی که برخی این مشکلات را به اسم دین گذاشته‌اند، ساخت فیلمی کاملاً دینی مورد اقبال قرار نمی‌گیرد. فیلمساز هم از اینکه متهم به کار سفارشی دینی شود فراری است. از اینها گذشته نگران این است که فیلمش دیده نشود.

فاصله گرفتن از سینمای دفاع مقدس جوانان را برای شناخت آن دوران حریص کرده است

* البته من نقدی به صحبت شما دارم این است که اگر فیلم خوب و جذاب با محوریت موضوعات دینی و مذهبی ساخته شود قطعاً بیننده دارد. سال‌های قبل فیلم‌هایی مانند شبی که ماه کامل شد یا دیدن این فیلم جرم است که مایه‌های سیاسی و مذهبی روشنی داشتند در گیشه هم موفق بوده‌اند و مخاطبین زیادی را به خود جلب کردند.

بله، با کلیت حرف شما موافقم که اگر همچنان یک اثر خوب ساخته شود که شعاری نباشد و بیش از حد درگیر ممیزی نشده باشد و موقعیت‌های جنگ آن‌طور که جذاب و واقعی است گفته شود، می‌تواند پرمخاطب باشد. من هم مانند شما از اینکه تولیدات فیلم‌های دفاع مقدسی کم شده است ناراحتم و همین به مخاطب لطمه زده است.

سینمای دفاع مقدس زمانی برای خودش برندی بود که مخاطب زمانی که از سالن بیرون می‌آمد راضی بود. در حال حاضر تولیدات ما بسیار کم شده است که البته همین یک فرصت خوبی برای احیای دوباره سینمای دفاع مقدس است. زیرا فاصله گرفتن از سینمای دفاع مقدس جوانان را برای شناخت آن دوران حریص کرده است.

اما الان بسیاری از تولیدات این حوزه که برخی از آنها در تلویزیون ساخته می‌شود چندان خوب نیستند و زمانی که آنها را تماشا می‌کنم شبکه را عوض می‌کنم.

البته درباره موضوع گیشه و سینما باید این نکته را کمی بیشتر باز کنیم و درباره‌اش توضیح بدهیم. ببینید برای تصرف گیشه راهکار وجود دارد که خوب هم هست به آن دست پیدا کنیم اما همین موضوع هم گویا برای فیلم‌های خاصی شده است که بازیگر خاص داشته باشند یا کمدی باشند. البته من با نمایش فیلم کمدی خصوصاً در شرایط موجود اقتصادی کاملاً موافقم زیرا حال مردم را کمی بهتر می‌کند. اما باید این را اضافه کنم که فرهنگ سینما رفتن کلاً ضعیف شده است. مردم هم دوست ندارند فیلم تلخ ببینند خصوصاً که پول نسبتاً زیادی را هم برای تماشای فیلم در سینما می‌دهند.

سریال‌های ترکیه‌ای که امروز از ماهواره و نمایش خانگی ما پخش می‌شود شدیداً فرهنگ مصرف‌گرایی را با خود همراه می‌کند

من به عنوان فیلمساز و شما به‌عنوان خبرنگار که طیفی هستیم که خود را مسئول در حوزه فرهنگ می‌دانیم باید حواسمان باشد که جامعه در حال دور شدن از فرهنگ است و همه‌چیز تحت اقتصاد قرار گرفته است. امروز فرهنگ ما در حال آسیب دیدن است و باید فکری به حال آن کرد. اگر رویه فرهنگی ما اینگونه باشد نسل بعدی ما آسیب خواهد خورد.

فیلم‌ها و سریال‌های خارجی که ما در خانه‌هایمان در حال تماشای آن هستیم با تمام اینکه بعضاً آموزنده و جذاب‌اند اما در هر حال فرهنگ خودشان را به ما منتقل می‌کنند. حتی فیلم امنیتی آنان نیز فرهنگ خاص خودش را دارد. باید مراقب باشیم تا فضای فرهنگی ما تخریب نشود. سریال‌های ترکیه‌ای که امروز از ماهواره و نمایش خانگی ما پخش می‌شود شدیداً فرهنگ مصرف‌گرایی را با خود همراه می‌کند.

معتقدم که خانواده‌های ما آسیب می‌بینند. با فیلم خوب ساختن همه‌چیز درست نمی‌شود بلکه برای فرهنگ باید فکر اساسی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هر روز یک نوحه + صوت «فصل عزا»


همزمان با آغاز ماه محرم ۱۴۴۳ آلبوم «نواحی اشک» منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وزیر پیشنهادی ارشاد کیست؟


محمدمهدی اسماعیلی نامزد نهایی تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فرهاد قائمیان» به همراه «شقایق فراهانی» به«پریسان» پیوست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فرهاد قائمیان و شقایق فراهانی به فیلم سینمایی «پریسان» پیوستند.

به گزارش سینماپرس، گروه تولید فیلم سینمایی «پریسان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کامبیز بابایی به تازگی با فرهاد قائمیان و شقایق فراهانی برای حضور در این پروژه به توافق رسیدند. تست گریم این ۲ بازیگر پس از عقد قرارداد به زودی انجام خواهد شد.

پیش از این حضور مهدی کوشکی و لیندا کیانی در این فیلم قطعی شده بود. ظرف چند روز آینده لیست بازیگران فیلم با اضافه شدن چند چهره شناخته شده دیگر تکمیل خواهد شد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فیلمبرداری «پریسان» اواخر ماه جاری در تهران آغاز می‌شود.

این فیلم به نویسندگی علی مقدم و کامبیز بابایی به تلاش و فداکاری‌های کادر درمان و قاچاق دارو توسط مافیای این صنعت که در روزهای شیوع ویروس کرونا به یکی از معضلات روز جامعه تبدیل شده است، می‌پردازد.

«پریسان» اولین تجربه کارگردانی کامبیز بابایی محسوب می‌شود. وی به عنوان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زمستان بود» را آماده نمایش دارد.

دیگر عواملی که تاکنون حضورشان در این پروژه قطعی شده عبارتند از مشاور فیلمنامه و بازنویسی نهایی: زامیاد سعدوندیان، مدیر پروژه: سمیه فرجی، مجری طرح: رضا بابایی، مدیر تولید: سیدمهدی نریمانی، برنامه‌ریز: سعید غلامی، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، صدابردار: حسین بشاش، طراح گریم: محمود دهقانی، طراح صحنه: داریوش پیرو، طراح لباس: گلاره دربندی، دستیار اول کارگردان: مرضیه زرتشت، منشی صحنه: رعنا به‌رخ، مدیر تدارکات: علی جعفری، عکاس صحنه: سحر رجبیان، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: ساحل عبداله‌زاده، مدیر امورمالی: سهیلا مندوزئی و مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش مجازی ۴۷ عکس عاشورایی


نمایشگاه عکس عاشورایی «حسرت حضور» به مناسبت ایام سوگواری سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، در فضای مجازی فرهنگستان هنر به نمایش درمی‌آید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظام دوست: امیدوارم پروژه تأمین مسکن هنرمندان در دولت سیزدهم کلید بخورد/ تأمین امنیت شغلی و تخصیص بیمه بیکاری به سینماگران ضروری است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نعیمه نظام دوست بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفت: یکی از بزرگترین معضلات امروز اهالی سینما تورم کمرشکن، فقر، بیکاری و نداشتن مسکن است؛ مسأله فاقد مسکن بودن بخش کثیری از اهالی سینما معضل بسیار بزرگی است که تنها دولت می تواند این مسأله را حل کند و سینماگران را صاحب خانه نماید از این رو امیدوارم پروژه تأمین مسکن هنرمندان در دولت سیزدهم کلید بخورد، این مهمترین کاری است که دولتمردان جدید می توانند برای اهالی سینما انجام دهند.

بازیگر فیلم های سینمایی «توفیق اجباری» و «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علاوه بر مسأله مسکن، تأمین امنیت شغلی و تخصیص بیمه بیکاری به سینماگران ضروری است. یکی از بزرگترین دغدغه های من و همکارانم نداشتن امنیت شغلی است که باعث شده روح و روان مان به شدت آسیب ببیند.

وی ادامه داد: خیلی از هنرمندان درجه یک و مطرح سینما سال های متمادی است که بیکار و خانه نشین شده اند و هیچ مدیر و مسئولی هم از آن ها یاد نمی کند. این اتفاق باعث شده تا ما همواره استرس داشته باشیم که چه زمانی به خیل این فراموش شدگان سینما اضافه می شویم!

نظام دوست با تأکید بر اینکه هیچ امکانات رفاهی برای سینماگران مهیا نیست متذکر شد: این در حالی است که بخش اعظمی از مردم فکر می کنند همه ما اهالی سینما در ناز و نعمت زندگی می کنیم و هیچ مشکل و کمبودی نداریم! خیر اینگونه نیست! تنها عده بسیار معدودی هستند که همه چیز دارند و درآمدهای نجومی دارند و نباید این تفکر گسترش پیدا کند که همه هنرمندان وضع مالی خوبی دارند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: برخی از هنرمندان حتی بیمه ندارند. من خودم سال های سال دوندگی کردم تا بالاخره بعد از مدت ها توانستم معضل بیمه ام را برطرف کنم که متأسفانه در این میان خانه سینما به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران هیچ قدمی برایم برنداشت!

وی تأکید کرد: اوضاع و احوال سینما در کشور ما اصلاً خوب نبود و کرونا هم مزید بر علت شد تا روز به روز شرایط برای ما بد و بدتر شود. سینماداران که رسماً بیچاره شده اند و متأسفانه دولتمردان دولت تدبیر و امید هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت آن ها نکردند.

این هنرمند در پایان این گفتگو افزود: در هر صورت آنچه مهم است اینکه دولتمردان جدید باید بدانند شرایط امروز سینمای کشور اصلاً عادی نیست و ما شرایط اسفناکی را تجربه می کنیم که تاکنون هیچ وقت به این میزان نبوده؛ از این رو آنچه بسیار مهم است اینکه بودجه بیشتری در این دولت باید به سینما اختصاص داده شود تا کارها رونق بگیرد و کمی از این شرایط تلخ و سیاه و دلگیر فاصله بگیریم.

مشاهده خبر از سایت منبع