X

بایگانی مرداد 21, 1400

دفتر سینمایی

علی سلیمانی بازیگر تئاتر و تلویزیون درگذشت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون مدتی بود که به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شده بود و امروز ۲۱ مرداد حدود پنج صبح دار فانی را وداع گفت.

جواد هاشمی بازیگر در این باره به خبرنگار مهر گفت: علی سلیمانی متأسفانه ۱۲ و نیم بامداد امروز دچار مشکل شد، اکسیژن خون او پایین آمد و حدود پنج صبح ایست قلبی کرد و احیا جواب نداد.

خبرگزاری مهر درگذشت وی را به خانواده اش و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون در روز‌های پایانی این هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟


در روز‌های پایانی هفته بیننده فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی شبکه‌های سیما باشید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تئاتر فرزند یتیم این مملکت است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: هیلا رضائیان بازیگر و کارگردان تئاتر با اشاره به حضورش در جشنوراه نمایش های آیینی و سنتی عنوان کرد در نمایش «مجلس سیاه بازی امیر ارسلان نامدار» در نقش سیاه بازی می‌کند. او گفت: تا وقتی سینما و تلویزیون است (تئاتر) این فرزند کوچک کمتر به چشم می‌آید.

به گزارش سینماپرس، هیلا رضائیان بازیگر و کارگردان تئاتر درباره تازه‌ترین فعالیت‌هایش به مهر گفت: در این دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی ۲ نمایش از مرحله اول بالا آمده‌اند که من کارگردانی یکی از آن‌ها را برعهده دارم و در نمایش دیگر به ایفای نقش می‌پردازم. نمایشی که کارگردانی آن را برعهده دارم «کفش شیشه‌ای» نوشته مهدی صفایی نژاد است که اقتباسی از افسانه «سیندرلا» محسوب می‌شود به شکلی که نویسنده یک داستان غربی را ایرانیزه کرده است.

وی ادامه داد: نمایش دیگری که امسال با آن در جشنواره حضور دارم «مجلس سیاه بازی امیر ارسلان نامدار» است که سال ۹۷ آن را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه بردم اما امسال کارگردانی آن را برعهده ندارم و تنها در نمایش در نقش «سیاه» بازی می‌کنم. افتخار این را دارم که جزو ۴ بازیگر زن سیاه باز در تئاتر شناخته می‌شوم و شاگردی استاد داوود فتحعلی بیگی و جواد انصافی را کرده‌ام. تا الان در نمایش‌هایی که برای حضور در جشنواره ارائه شده‌اند غیر از من سیاه باز زنی معرفی نشده است و اگر تا شروع جشنواره کارگردان‌ها نظرشان تغییر نکند به نظر می‌رسد من تنها بازیگر زن سیاه جشنواره هستم و بقیه رقیبانم بازیگران مرد هستند. هر ۲ نمایشی که امسال در جشنواره دارم سیاه بازی و تخت حوضی هستند که در دل شادی، امید می‌دهند و در عین حال از اتفاقات تلخ هم صحبت می‌کنند.

رضائیان درباره مشکلاتی که بازی در نقش سیاه برای یک بازیگر زن وجود دارد، عنوان کرد: در بین چهره‌های شناخته شده گلاب آدینه و فقیهه سلطانی را به عنوان بازیگران سیاه باز می‌شناسند اما هنرمندان کمتر شناخته شده‌ای در بین مردم مانند نسیم تاجی داریم که بیشتر بین اهالی تئاتر سرشناس هستند و در نقش سیاه بسیار خوش می‌درخشند. می‌توان گفت مشکلات سیاهِ زن بودن هم رده مشکلاتی است که در تئاتر ایران وجود دارد. در جامعه‌ای که مردها یک سری کارها را راحت‌تر می‌توانند انجام دهند، قطعاً وقتی قرار است من به عنوان یک مردپوش نقش سیاه را بازی کنم، دچار محدودیت‌هایی می‌شوم؛ محدودیت‌هایی که در رفتار و کلام و حرکات روی صحنه برای ما وجود دارد و با این وجود تلاشمان را می‌کنیم که هم سطح بازیگران مرد سیاه باز، نقشمان را ایفا کنیم.

این سیاه باز یادآور شد: به عنوان نمونه اگر امسال من تنها بازیگر زن سیاه باز باشم داورها بازی من را با بقیه بازیگران مرد سیاه می‌سنجند و توقعشان از من مانند آنها است در حالی که در رقص‌های مخصوص شخصیت سیاه مثل رقص کاکایی و یا نوع گفتار تیکه‌هایی که سیاه می‌اندازد، بازیگران مرد دستشان خیلی از من بازتر است. تلاش ما بانوان سیاه باز این است که فراموش کنیم که یک زن هستیم و با تخصص و تکنیک‌هایی که آموختیم نقشمان را ایفا کنیم. من به عنوان یک سیاه باز صدای استادانی مثل سعدی افشار را تقلید نمی‌کنم بلکه این شانس را داشته‌ام که ناخودآگاه صدایم نزدیک به صدای سیاه باشد و حنجره‌ام یادگاری از استاد سعدی افشار به من هدیه داده است بدون اینکه تلاش زیادی برای آن کرده باشم.

وی در پایان صحبت‌هایش اضافه کرد: امیدوارم در این شرایط سختی که با آن روبرو هستیم بتوانیم بجنگیم و کم نیاوریم تا تئاتر را به عنوان یک ضرورت به مخاطبان ارائه و کمی حواسشان را از مشکلات پرت کنیم. البته در صورتی که ویروس جدید دلتا بگذارد و مجبور نشوند جشنواره را به صورت آنلاین برگزار کنند. تئاتر فرزند یتیم این مملکت است و تا زمانی که سینما و تلویزیون است این فرزند کوچک کمتر به چشم می‌آید اما در نهایت امیدوارم با تمهیداتی که اندیشیده می‌شود جشنواره به صورت فیزیکی برگزار شود و گروه‌های نمایشی و همکارانم در جشنواره تا آن زمان واکسینه شده باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادریس البا در انیمیشن «سونیک خارپشت» صداپیشگی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر سرشناس بریتانیایی در نقش یک شخصیت انیمیشنی صداپیشگی می‌کند.

به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، ادریس البا در ادامه «سونیک خارپشت» نقش‌آفرینی می‌کند.

این بازیگر فاش کرده که در دنباله فیلم «سونیک» صدای «کناکلز» یا «بند انگشت» خواهد بود و نقش او تنها صداپیشگی خود وی را به دنبال دارد و نیازی به تکنولوژی دیجیتال برای بازآفرینی صدا نیست. این بازیگر با انتشار تصاویری از انگشتان دست مشت شده در شرح عکس از «بزن بزن» خبر داد.

کناکلز یک اچیندا نوعی پستاندار تخم‌گذار استرالیایی شبیه مورچه‌خوار است که در این فیلم محافظ استاد زمرد است.

کناکلز تنها موجود کامپیوتری نیست که در فیلم «سونیک» حضور دارد.

در «سونیک» جدید، جیمز مارسدن در نقش تام واچوفسکی، تیکاپ سومپتر در نقش مدی، ناتاشا رائول در نقش ریچل و جیم کری که در نقش دکتر اگمن صداپیشگی کرده بود، با نقش‌هایشان بازمی‌گردند.

«سونیک خارپشت» در ژانر کمدی اکشن-ماجراجویی به کارگردانی جف فاولر بر اساس فرنچایز بازی ویدئویی ساخته کمپانی سگا ساخته شده است. داستان این فیلم درباره خارپشتی فرازمینی با سرعت مافوق صوت است که به زمین آمده و با پلیسی به نام تام آشنا می‌شود و به او کمک می‌کند تا دکتر رباتنیک به قدرت او دست پیدا نکند. این فیلم ۱۴ فوریه ۲۰۲۰ و پیش از فراگیری کرونا اکرانش را شروع کرد و فروش ۳۱۹.۷ میلیون دلاری را ثبت کرد.

البا پیش از این هم در نقش شخصیت‌های انیمیشنی صحبت کرده بود و در فیلم‌هایی چون «در جستجوی دوری» و «زوتوپیا» و انیمیشن / فیلم زنده «کتاب جنگل» هم حضور داشت.

«سونیک خارپشت ۲» قرار است ۸ آوریل ۲۰۲۲ روی پرده سینماها برود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رادیوصبا با «چهل چراغ» استعدادیابی می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ویژه برنامه محرمی «چهل چراغ» در قالب مسابقه استعدادیابی مخاطبان را در حوزه اجرا، روایتگری و اجرای نمایش محک می زند.

به گزارش سینماپرس، «چهل چراغ» عنوان ویژه برنامه محرمی رادیو صبا است که در قالب مسابقه در حوزه اجرا، روایتگری و اجرای نمایش طراحی شده است.

شرکت کنندگان این مسابقه به صورت حضوری در برنامه حاضر می شوند و در بخش های اطلاعات عمومی، اجرای شعرخوانی و اجرای نمایش با یکدیگر به رقابت می پردازند.

به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) این برنامه کاملا منعطف به خوانش اشعار عاشورایی و نمایش های ویژه این ایام می شود.

الهه بیات تهیه کننده این برنامه گفت: «چهل چراغ» یک مسابقه رادیویی است که به مناسبت روزهای محرم و صفر از رادیو صبا پخش می شود. «چهل چراغ» شامل چهار بخش مختلف است که هر بخش ۱۰ چراغ روشن را به شرکت کنندگان اهدا می کند کسانی که در پایان بتوانند بیشترین چراغ روشن را داشته باشند جزو برندگان این برنامه هستند.

وی تصریح کرد: بخش اول «چهل چراغ» اطلاعات عمومی و سوالات مذهبی است، بخش دوم اجرای یک روایت است که متناسب با موضوع مسابقه انتخاب و اجرا می شود. به نسبت میزان صحیح خوانی و اجرای درست لحن، خوانش درست کلمات و حس، شرکت کنندگان امتیاز دریافت می کنند. مرحله سوم خوانش شعر آیینی است، در این قسمت هم به نسبت صحیح خوانی و اجرای درست و لحن به شرکت کننده امتیاز تعلق می‌گیرد. بخش پایانی، اجرای نمایش رادیویی است که در قالب یک بخش دیالوگ یا مونولوگ اجرا می شود و بهترین اجراها امتیاز می گیرند.

بیات در پایان گفت: اطلاع رسانی برای شرکت در مسابقه از طریق فضای مجازی شبکه و صفحه مجازی برنامه صورت می گیرد. مخاطبان می‌توانند برای شرکت در این مسابقه مشخصات خود را ارسال کنند و با برنامه در ارتباط باشند. این مسابقه با اجرا و کارشناسی ناصر ترکیان هر روز ساعت ۱۸ روی آنتن رادیو صبا می رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کرونای دلتا به «بحث روز» رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «بحث روز» چهارشنبه ۲۰ مرداد با حضور متخصصان نظام سلامت به بررسی ابعاد مختلف شیوع کرونا دلتا، می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، ویروس کرونا از زمان شیوع آن با جهش و ایجاد گونه های مختلف همراه بوده است. کرونای دلتا از گونه های جهش یافته کووید ۱۹ این روزها جهان را با موج جدیدی از ابتلا درگیر کرده است از همین رو «بحث روز» ۲۰ مرداد با حضور آمیتیس رمضانی دبیر انجمن متخصصین عفونی ایران و مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور ایران و همچنین عضو گروه واکنش سریع انستیتو پاستور ایران به همراه حسین قاسمی دبیر اجتماعی ستاد کرونا و مینو محرز استاد و متخصص بیماری های عفونی به بحث و گفتگو پیرامون این موضوع می پردازد.

«بحث روز» به تهیه کنندگی فاطمه عبدالوند و اجرای محمدرضا قربانی از تارنمای رادیو ایران و کارافزار ایرانصدا، چهارشنبه ها ساعت ۱۱:۳۰ از موج اف ام ردیف ۹۰ مگاهرتز پخش می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«سید ابراهیم رئیسی» و چالش ولنگاری و نابسامانی برجای مانده از «دولت دوازدهم» – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: توصیه ویژه «امام خامنه‌ای» به شخص رییس جمهور و تاکید ایشان در «مراسم تنفیذ» بر این مهم که «در تشکیل دولت ان‌شاءالله بایستی سرعت عمل به خرج داده بشود» سبب شد تا تاخیر صورت گرفته در معرفی کابینه به عنوان نخستین ابهام  «دولت سیزدهم» در پیگیری منویات رهبری معرفی گردد.

محمدرضا مهدویپور/ توصیه ویژه «امام خامنهای» به شخص رییس جمهور و تاکید ایشان در «مراسم تنفیذ» بر این مهم که «در تشکیل دولت ان‌شاءالله بایستی سرعت عمل به خرج داده بشود» سبب شد تا تاخیر صورت گرفته در معرفی کابینه به عنوان نخستین ابهام «دولت سیزدهم» در پیگیری منویات رهبری معرفی گردد. این در حالی است که «قوه مجریه» در ساختار کنونی «نظام جمهوری اسلامی» شامل ۱۹ وزارتخانه است و در این میان حتی معرفی یک شبه این تعداد افراد توسط مدیر توانمندی همچون «سید ابراهیم رئیسی» کار سختی نیست! بالاخص آنکه ایشان به مدت ده سال و از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ هجری‌شمسی در جایگاه ریاست سازمان بازرسی کل کشور بوده و تقریبا با مدیران موثر در اجزای مختلف اجرایی و اسامی و افراد توانمند بسیاری از نزدیک آشنا می‌باشد و از عملکرد و سطح مدیریت آنها مطلع است. پس لازم است تا برای توجه به چرایی چنین تاخیری در معرفی اعضای «دولت سیزدهم» به مرور چند نکته اصلی پرداخت:

۱/ پُرواضح است که «سید ابراهیم رئیسی» موجودیتی تقریبا از کارافتاده و در ضعیف‌ترین حالت ممکن را تحت عنوان «دولت» تحویل گرفته است. موجودیتی که در قالب «دولت دوازدهم» عملا به حال خود رها شده بود و حتی معدود مدیران دغدغه‌مندی که در سطوح کلان آن مشغول به فعالیت بودند نیز مغلوب در هاضمه چنین ولنگاری گسترده و فراگیر در «دولت دوازدهم» شده بودند. از این جهت «امام خامنهای» با اشراف کامل خود بر حاکمیت چنین شرایطی بر عرصه اجرایی کشور و به منظور رفع سریعتر چنین ولنگاری ساختار براندازی در عرصه اجرایی کشور، به دُرستی ریاست جمهور را مورد خطاب قرار داده و تاکید فرمودند که «شرایط کشور اقتضا نمیکند که تشکیل دولت تأخیر بیفتد»!

۲/ توقع حداکثری آن بود که «سید ابراهیم رئیسی» در موعد «مراسم تحلیف» و در حاشیه حضور خود در بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ هجری‌شمسی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، اقدام به ارایه لیست وزرای خود نماید. اما به نظر می‌رسد که عدم تحقق چنین اقدامی را می‌بایست در فضای موجود حاکم بر عرصه اجرایی کشور جستجو نمود. فضای تیره و تاری که از یک سو دچار ولنگاری و نا بسامانی کم سابقه‌ای در قالب میراث برجای مانده از «دولت دوازدهم» است و از سوی دیگر با سطح توقعات در حال افزایش جامعه از «دولت سیزدهم» به عنوان منجی و اصلاح کننده وضع موجود همراه شده است. شرایطی که موجب می‌شود تا هر شخصیتی برای پذیرش «مسئولیت وزارت در دولت جدید» ، شرط و شروطی را با ریاست جمهوری مطرح سازد و اختیارات ویژه‌ای را برای اصلاح وضع نابسامان در حوزه اجرایی مختص به خود مطالبه کند. اختیاراتی که قطعا هماهنگ نمودن تمامی آن در فرایند یک مجموعه واحد و در قالب «کابینه» و در کلیت «هیئت دولت» می‌تواند حتی با تعارضات میان وزارت‌خانه‌های مختلف همراه شود.

۳/ «فراجناحی بودن» را می‌توان به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی «دولت سیزدهم» معرفی نمود. از این جهت قطعا انتخاب «هیات دولت سیزدهم» مبتنی بر نگاه شایسته‌سالاری خواهد بود. اما حاکمیت این نوع نگاه به معنای چینش اجزای غیرهماهنگ، ناهمگون و غیرمتوازنی با عنوان «وزیر» نبوده و اساسا هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند با کابینه‌ای ناسازگار به فعالیت مطلوبی نایل شود. البته در نظامات «پارلمان‌محور» که با حضور «نخست‌وزیر» همراه است، این موضوع از تفاوت‌های آشکاری برخوردار بوده و قابل مقایسه با وضعیت فعلی حاکمیت در «نظام جمهوری اسلامی» نمی‌باشد. پس درست است که «ریاست دولت سیزدهم» شخصیتی فراجناحی است و معتقد به استفاده از «ظرفیت تمام نیروهای انقلاب اسلامی» است اما این امر تعارضی با گزینش نیروهای هم‌سلیقه و هم‌جهت و معتقد به هدف گذاری تنظیم شده توسط ایشان ندارد و همین موضوع سبب شده تا در همه عرصه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی طیف گسترده‌ای از مدیران با قابلیت وزارت به «رئیسی» معرفی شوند و البته ایشان نیز با هوشمندی، اقدام به تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از افراد امین و قابل اعتمادی با تخصص‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی نموده و بررسی جوانب حضور این افراد در کابینه را منوط به نظر اولیه این حلقه اصلی از مشاوران امین خود در هریک از این عرصه‌ها نمایند. موضوعی که تاخیر در شکل‌گیری کابینه را موجه ساخته و سبب می‌شود تا چینش افراد با گرایش‌های مختلف سیاسی و البته معتقد به آرمان‌ها و اهداف «دولت سیزدهم» را در کنار هم به سختی امکان پذیر سازد.

۴/ «قوه مجریه» بر خلاف «قوه قضاییه» از ساختاری تک‌ساحتی برخوردار نبوده و «سید ابراهیم رئیسی» با هوشمند، ضمن درک کامل چنین تمایزی، اقدام به چینش افراد امین و قابل اعتمادی با تخصص‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی به عنوان «حلقه مشاوران رییس جمهور» نموده است. افرادی همچون «محمدمهدی اسماعیلی» که در مقام «دبیر کمیته فرهنگی دولت سیزدهم» فعالیت داشته و در حال حاضر مسئولیت «بررسی رزومه» شخصیت‌های پیش‌نهادی برای تصدی وزارت‌خانه‌های فرهنگی را عهده‌دار است. شخصیتی که بنابر گفته خودش تا کنون رزومه بیش از ۱۴۰ نفر را برای تصدی «وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی» در کمیته تحت نظر خود بررسی نموده و برای انتخاب گزینه نهایی اقدام به تنظیم «فرایندی عالمانه و منطقی و مبتنی بر هم‌اندیشی، حفظ منافع کشور و با توجه به تجارب در کنار جوانگرایی نموده است» . اقدامی که می‌تواند تاخیر در شکل‌گیری کابینه را موجه ساخته و سبب ‌شود تا چینش «کابینه» به سختی صورت گیرد.

۵/ «سید ابراهیم رئیسی» بیش از ۴۲ سال است که در «سیستم قضایی کشور» فعالیت موثر داشته و قطعا در مقام «ریاست قوه قضاییه» دارای افراد امین و قابل اعتمادی با تخصص‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. افرادی که به سهولت می‌توان ایشان را در منصب وزارت بکار گرفته و اهداف کلان «دولت سیزدهم» را به واسطه ایشان پیگیری و محقق‌سازد. اما چنین اقدامی از یک سو نیازمند همراهی ۲۹۰ نفر انسان با سلایق مختلف در جایگاه «نمایندگی مجلس شورای اسلامی» و همراهی ایشان در فرایند «رای اعتماد» می‌باشد و از سوی دیگر می‌بایست با پذیرش و مقبولیت میان «مدیران میانی» و «مدیران عملیاتی» در دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور همراه بوده و مهم‌تر آنکه لازم است تا هر یک از این افراد دارای «مشروعیت اجتماعی» در جامعه و بالاخص در میان «خواصِ تاثیر گذار» در حوزه اجرایی مختص به خود باشند.

۶/ شاید راحت‌ترین کار برای تشکیل سریع «کابینه» معرفی افراد صرفا با شاخصه‌ی امین و قابل اعتماد بودن برای تصدی جایگاه وزارت باشد. اما «سید ابراهیم رئیسی» به خوبی از چنین اشتباه استراتژیکی مطلع است و آسیب‌ها و مخاطرات آن را دانسته و به خوبی می‌داند که این افراد حتی در صورت «عدم مخالف مجلس» و کسب «رای اعتماد» ؛ دارای مشروعیت عمومی و مقبولیت فراگیر در عرصه اجرایی کشور نمی‌باشند و از این جهت است که عملا در «کوتاه مدت» نمی‌توانند و قادر نخواهند بود تا ثبات لازم را به عرصه اجرایی تحت مدیریت خود بازگردانند و اوضاع درهم و برهم موجود را به عنوان میراث برجای مانده از «دولت یازدهم و دوازدهم» سامان ببخشند.

۷/ باید بپذیریم که «دولت حسن روحانی» به سبب ناکارآمدی و بی‌لیاقتی خود آنچنان سیاهی و نکبتی را بر عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و …حاکم ساخته و آنچنان کلاف سردرگمی را تحویل «دولت سیزدهم» داده است که تقریبا هر شخصیت متعهد و توانمندی برای قبول مسئولیت و قرار گرفتن در جایگاه وزارت، از شخص «رییس جمهور» می‌خواهد تا اختیارات ویژه‌ای را به او بدهد. اختیاراتی که بعضا ممکن است در تداخل با سایر بخش‌های دولت قرار گیرد و حتی در صورت عدم دقت در اعطای چنین اختیاراتی «هیات دولت سیزدهم» را با دعوا و کشمکش‌های درونی مواجه سازد. این در حالی است که «رئیسی» به خوبی می‌داند که درگیری درون دولت و عدم هماهنگی میان وزرا، مهترین « پاشنه آشیل» دولت او در ادره مطلوب کشور و رسیدن به اهداف کلان خود می‌باشد و همچنین می‌داند که اصلی‌ترین تفاوت میان انتصابات در «قوه قضائیه» و «قوه مجریه» ، موضوع تاثیرگذاری مستقیم آن بر زندگی روزمره مردم است. موضوعی که سبب می‌شود تا «برکناری» ، «عزل» و یا «استعفا» و یا حتی «استیضاح» هر یک از وزرای دولت در حوزه عملکردی خود جامعه را شرطی ساخته و با تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی به صورت مستقیم موجب ایجاد تلاطم و یا بعضا واکنش‌های گسترده منفی و یا مثبت در سطح توده‌های اجتماعی گردد.

۸/ در «مدیریت استراتژیک» موضوع «برکناری» ، «عزل» و یا «استعفا» و یا حتی «استیضاح» ابزار کارآمدی است که لازم است در جایگاه خود مورد استفاده قرار گیرد. ابزاری که می‌تواند به صورت یک «شوک» موثر در عرصه اجرایی کشور عمل کند. توجه به همین قابلیت است که موجب می‌شود تا مثلا در شرایط حساس و در فرایند گره‌هایی که به لاینحلی در سطح اجرایی می‌رسد، موضوع «استعفا» یا «عزل» به عنوان یکی از راهکارهای موثر در جهت «بازگشت شرایط به وضعیت مطلوب» قلمداد شود و از این جهت است که به عنوان مثال در تلاطمات شدید اقتصادی عموم کشورها، یکی از موثرترین اتفاقی که رقم می‌خورد «استعفا» یا «عزل» وزرای مربوطه می‌باشد. البته باید توجه داشت که تداوم و کثرت استفاده از «شوک» در هر دولتی موجب ایجاد بی‌ثباتی است و توجه به این مهم سبب می‌شود تا عموم روسای جمهور در انتخاب اولیه وزرا دقت ویژه‌ای را لحاظ داشته و سعی خود را بر چینش کابینه‌ای هماهنگ، همکار و همدل نمایند. کابینه‌ای که در طول مسیر اعضای آن دچار فرسایش نشده و نیازمند تغییر نباشد. با این همه توجه بیش از حد به آینده نگری و پیشگیری از وقوع چنین امری ممکن است به ایجاد «وسواس مدیریتی» و عدم تشکیل کابینه در موعد قانونی منجر شود. پس لازم است تا «سید ابراهیم رئیسی» با تاسی به «امام خامنهای» که فرمودند «شتاب به خرج بدهند و کار را سریع پیش ببرند تا ان‌شاءالله زودتر دولت تشکیل بشود و مشغول کار بشود» ؛ هرچه سریعتر «هیات دولت سیزدهم» را با وزرای جدید تشکیل دهد و سپس در طول مسیر هر کجا که نیاز بود اقدام به «ترمیم کابینه» نموده و با عرصه‌سازی لازم و استفاده از ظرفیت رسانه، موضوع تغییر وزرای «دولت سیزدهم» را از قاعده ایجاد «شوک» خارج سازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تصاویری از نقاشی های تابستانی مطرح در دنیا


به بهانه تابستان و روزهای گرم و آفتابی این فصل، در این گزارش تعدادی از تابلوهای نقاشی که گرما و آفتاب را به ببینده القاء می‌کنند را مشاهده می‌کنید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلم‌های خوب به دلیل هزینه‌های بالای تولید چندان جرأت ورود به چرخه اکران را ندارند چراکه ضریب ریسک آن‌ها بسیار بالاست – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما بیان کرد ۲ سال است که مردم تحرک اجتماعی ندارند و باید زمینه را برای اکران آثار سینمایی فراهم کرد.

به گزارش سینماپرس، سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با مهر درباره تراکم فیلم‌های مانده در صف اکران سینماها گفت: تا زمانی که کرونا هست به سختی می‌توان درباره وضعیت اکران صحبت کرد و اولین قدم برای سامان‌دهی شرایط سینماها تسریع در واکسیناسیون است. با این حال می‌توان گفت در همین شرایط هم سالن‌های سینما یکی از امن‌ترین مراکز هستند. در بهترین شرایط در حال حاضر ۱۰ درصد ظرفیت اکران در سالن‌های سینمایی اشغال می‌شود و این نشان می‌دهد به راحتی ایمنی مربوط به فاصله افراد در سالن‌ها قابل رعایت و تهویه هوا هم به خوبی امکان‌پذیر است.

وی افزود: از طرف دیگر مردم همچنان نگران هستند. نزدیک به دو سال است که مردم تحرک اجتماعی خود را از دست داده‌اند و نیاز به بهانه‌ای برای از سر گرفتن این تحرک دارند. آنقدر که امروز فضای سینماها امن است، رستوران‌ها و دیگر مراکز مانند پارک‌ها که تجمعات فشرده وجود دارد، امن نیست. برای تغییر ذائقه مردم هم خوب است که دو سه ساعت به بهانه سینما از منزل خارج شوند.

این تهیه‌کننده بیان کرد: از این جهات ادامه اکران سینماها بسیار مفید است اما از سوی دیگر شاخص‌های مربوط به کرونا مدام در حال بالا و پایین شدن است و این وضعیت در جامعه ایجاد نگرانی کرده است. نمی‌دانم در این شرایط چه می‌توان کرد اما تجربه نشان داده است در صورت اکران فیلم خوب، مردم به‌نسبت از سینماها استقبال می‌کنند.

ساداتیان تأکید کرد: از سوی دیگر فیلم‌های خوب هم به دلیل هزینه‌های بالای تولید، چندان جرأت ورود به چرخه اکران را ندارند چراکه ضریب ریسک آن‌ها بسیار بالاست. برای فیلم «دینامیت» هم دولت ۲.۵ میلیارد تومان تضمین فروش داد که وعده خوبی بود تا تهیه‌کننده بداند در بدترین شرایط بازهم حداقلی از درآمد را می‌تواند داشته باشد. به همین دلیل هم ریسک را پذیرفت و در شرایط بحرانی توانست فروش خوبی هم داشته باشد. لازم نیست برای همه فیلم‌ها چنین حمایتی در نظر گرفته شود اما اگر فیلم‌ها را رده‌بندی کنیم، می‌توان به‌صورت ماهانه از یک فیلم اینگونه حمایت کرد تا چرخه اکران بر قرار باشد و فیلم‌ها هم با رغبت بیشتر وارد میدان شوند. چرخه اکران هم می‌تواند در این حالت از رخوت خارج شود.

وی درباره شرایط تبلیغاتی فیلم‌های راه‌یافته به اکران اظهار کرد: متأسفانه تلویزیون هیچ همراهی‌ در این زمینه ندارد و فیلم‌ها تنها در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند. اگر شرایط امن شود، ظرفیت تبلیغات ملی مانند تلویزیون هم باید به کار گرفته شود، شهرداری پای کار بیاید تا مردم به سینما رفتن تشویق شوند. در این صورت قطعاً شرایط هم متفاوت خواهد شد و دیگر اینگونه نخواهد بود که همه نگران اکران باشند.

ساداتیان با اشاره به بیش از ۳۰۰ فیلم باقی مانده در پشت درهای اکران سینماها گفت: بخش اعظمی از این فیلم‌ها در شرایط عادی هم نباید وارد چرخه اکران می‌شدند چرا که ظرفیت اکران را اشغال می‌کنند، در عین اینکه کارکرد آن‌چنانی هم ندارند. عوامل این فیلم‌ها باید از امروز برای ورود به اکران آنلاین تصمیم‌گیری کنند. فیلم‌هایی که امکان جذب مخاطب به سالن سینما را دارند باید از سوی دولت حمایت شوند. از این ۳۰۰ فیلم شاید ۱۰ درصد یعنی ۳۰ فیلم باشد که بتوان در این شرایط مورد حمایت قرار داد و ماهی یک فیلم را با حمایت دولت تشویق به اکران کنیم. در این صورت سینما حتماً از رخوت خارج خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آخر هفته به کدام نمایشگاه‌های هنری برویم؟


گالری ها در این روزهای کرونایی با رعایت پروتکل ها و فاصله های اجتماعی، تلاش می کنند با برپایی نمایشگاه های حضوری و مجازی به حیات خود ادامه دهند. آنچه در ادامه می خوانید گزارش ایسناست از نمایشگاه هایی که در روزهای پایانی هفته امکان بازدید از آنها به صورت حضوری و مجازی فراهم است؛ با این همه پیشنهاد می شود پیش از حضور در گالری، از وضعیت برگزاری نمایشگاه مطمئن شوید.

مشاهده خبر از سایت منبع