X

بایگانی مرداد 22, 1400

دفتر سینمایی

در ارتقای دانش سینمایی جهان سهیم شویم/ کمکاری در فیلم کوتاه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

رامتین شهبازی پژوهشگر، استاد سینما و دبیر علمی نشست‌های پژوهش برخط سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه در زمینه فیلم کوتاه پژوهش‌های کمی صورت گرفته است، به خبرنگار مهر بیان کرد: اگر بخواهیم در تمام زمینه‌های فیلم کوتاه عنوان مقاله یا کتاب پژوهشی معرفی کنیم متوجه می‌شویم که این موارد بسیار کم هستند و می‌توان گفت ما در زمینه فیلم کوتاه کار نکرده‌ایم و بیشتر توجه‌ها بر فیلم بلند بوده است. اگرچه در زمینه فیلم بلند هم فقر پژوهشی داریم.

وی ادامه داد: در فیلم کوتاه تجربی دچار فقر تحقیقاتی هستیم، نه تنها در پژوهش بلکه در حوزه منابع هم ضعیف عمل کرده‌ایم. در این سال‌ها ترجمه‌های انگشت شماری داشته‌ایم بنابراین این نیاز دیده می‌شود که در رابطه با فیلم کوتاه تجربی و در جریان سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران در این حوزه پژوهش کنیم و به این بخش غنا ببخشیم. باید منابعی تولید کنیم که آیندگان بتوانند از ماحصل برگزاری این همایش استفاده کنند.

شهبازی با اشاره به اهمیت پژوهش در فیلم کوتاه، گفت: اصولاً بخش خصوصی با توجه به قیمت کنونی کاغذ تمایلی به سرمایه گذاری روی یک سری از کتاب‌ها و منابع ندارد و شرایط اقتصادی در نشر حاکم است که ناشران را به سمت آثار پرفروش‌تر سوق می‌دهد اما بخش دولتی می‌تواند بخشی از منابع مالی و بودجه خود را صرف پژوهش‌هایی کند که بخش خصوصی از آنها حمایت نکرده است. بخش دولتی به دلیل مسئولیت فرهنگی که برعهده دارد، می‌تواند و اساساً باید این وظیفه را بر عهده بگیرد.

شهبازی عنوان کرد: انجمن سینمای جوانان ایران گام مثبتی را در این زمینه برداشته است و در راستای عمل به ماموریت‌های محوله خود اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه در سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران تغییرات عمده‌ای نسبت به دوره گذشته وجود نخواهد داشت، گفت: به دلیل آسیب شناسی‌هایی که از دوره‌های گذشته شکل گرفت، بعضی از کار اولی‌ها در زمینه مقالات، مشکلات پژوهشی دارند به همین دلیل تصمیم گرفتیم امسال پیش از شروع همایش، برنامه‌های گفتگومحور اینستاگرامی تحت عنوان مولفه‌های پژوهش، پروپوزال نویسی، مقاله نویسی و… با کمک اساتید برجسته دانشگاه و هنرمندانی که صاحب نظر هستند، برگزار کنیم که تاکنون ۲ جلسه از این برنامه روزهای دوشنبه ساعت ۲۰ در صفحه آموزش انجمن سینمایی جوان برگزار شده است.

شهبازی مطرح کرد: اساتید این دوره‌ها تاکنون وحیدالله موسوی، بهروز محمودی بختیاری، روناک رنجی، احمد الستی و مجید برزگر بوده‌اند و در ادامه بیست و دو برنامه‌ای که در نظر گرفته شده است، اساتید دیگری به این جمع اضافه خواهند شد.

وی افزود: سال گذشته کتاب «روایت در فیلم کوتاه» در جریان دومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران چاپ شد اما امسال ۲ کتاب مجزا در حال نشر است و جوایز خوبی هم در دوره سوم برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

این مدرس دانشگاه و پژوهشگر سینما واجد شرایط اسکار شدن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران را هم اتفاقی بزرگ دانست و گفت: وقتی یک جشنواره به این سطح می‌رسد موفقیت بزرگی کسب شده و طبیعی است که بخش پژوهش نیز وجه خوب آن باید باشد، نتیجه پژوهش‌ها را هم باید در سطح بین‌المللی معرفی کند و باعث گسترش فرهنگی ایران شود تا کشورمان را فقط به عنوان تولید کننده فیلم نشناسند، بلکه در دانش فیلم و سواد سینمایی نیز سهیم کنند.

شهبازی ادامه داد: همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم کوتاه تهران باید مکمل یکدیگر باشند و هم را پوشش دهند. ما باید از مخاطبان فیلم‌ها دعوت کنیم که مخاطب سمینار هم باشند و دانش خود را بالا ببرند.

وی در پایان تصریح کرد: سال گذشته مقالات به سطح لازم، نرسیده بود و تا نقطه مطلوب فاصله داشت اما جای تقدیر دارشت. به نظر من باید ارگان‌های دیگر را درگیر همایش کنیم تا فیلمسازان در ساخت فیلم، غریزه‌ای عمل نکنند و با آگاهی و پژوهش فیلم بسازند.

سومین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران به دبیری سعید پوراسماعیلی و دبیری علمی احمد الستی ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۰ در بخش‌های مقالات پژوهشی، جستارهای آزاد و ترجمه با محوریت سینمای تجربی برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات به این رویداد ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ است. متن کامل فراخوان در سایت انجمن سینمای جوانان ایران آمده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تا سال ۱۹۵۰ در تمام فیلم‌های هالیوود فرش ایرانی وجود داشت


یک کارشناس فرش ایرانی درباره جایگاه جهانی این هنر و شرایط کنونی‌اش توضیحاتی را ارائه کرد.
به گفته وی ارزش جهانی بازار فرش پایین آمده است؛ «در سال ۷۳، یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رقم صادرات فرش دستباف بود اما حالا این عدد به ۷۰ میلیون دلار رسیده و این اصلا وضعیت خوبی نیست.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی سلیمانی» تمام زندگی‌اش وقف مسجد بود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری با انتشار ویدئوهایی از زنده یاد علی سلیمانی به سبک زندگی او در حضور در مساجد اشاره کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری شب گذشته ویدئوهایی از زنده یاد علی سلیمانی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در صفحه شخصی خود در اینستاگرام گذاشت که برای اولین بار منتشر شده بود.

وی در توضیح این ویدئوها نوشته است:

«باسم حق

چندی قبل، کوروش زارعی عزیز خبر داد که تئاتر بچه‌های مسجدِ «محله‌ی هرندی» را با محوریت علی‌جان سلیمانی راه انداخته‌اند. همه‌مان به شوق آمدیم.

علی سلیمانی تمام زندگی‌اش وقف مسجد بود. از کودکی تا همین امروز که رفت و ما را جا گذاشت.

ببینید چگونه از اکسیر نماز و مسجد می‌گوید. مسجد بود که علی سلیمانی را به سینما و تئاتر و تلویزیون هدیه داد. برای همین بخش خوبی از زندگی‌اش را در مساجد می‌گذراند تا گوهرهای متقی دیگری را به هنر انقلاب تقدیم کند.

امیدوار بودم پس از فروکش کردن آتش سنگین کرونا، از برکات هنر حقیقی که در بچه‌های مسجد نهفته است بگویم؛ هنری که از میان مردم و برای مردم جوشیده است. اما این روزها زود به زود قلب‌مان به درد می‌آید.

فراق، روزی هر روزمان شده.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حراج مجموعه آثار «پیکاسو» در ساتبیز


حراجی ساتبیز مجموعه‌ای از نقاشی‌ها و سایر آثار هنر تجسمی «پیکاسو» را به مزایده می‌گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی کم‌سوادی یک تهیه‌کننده موجب می‌شود تا «پیمان معادی» و «نوید محمدزاده» را مناسب برای ایفای نقش «شهید» بدانند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ابراهیم عامریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «فاتحان اروند» از مذاکره با نوید محمدزاده و پیمان معادی برای بازی در نقش شهید احمد امینی در این فیلم سینمایی خبر داد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم عامریان تهیه کننده سینما که به تازگی قصد ساخت فیلم سینمایی «فاتحان اروند» به کارگردانی فرهاد فداکار را دارد، در گفتگو با مهر گفت: این فیلم درباره یکی از مهمترین عملیات‌های جنگ تحمیلی است که اجرایی شدن آن بستگی به عملیاتی داشت که یک گروه از غواصان باید آن را انجام می‌دادند. تاکنون فیلمنامه‌های بسیاری درباره دفاع مقدس دریافت می‌کردم، اما این فیلمنامه اثر متفاوتی درباره شهید حاج احمد امینی است که شخصیت بسیار دوست داشتنی داشته و از سوی شهید حاج قاسم سلیمانی به فرماندهی گردان غواصی مورد نظر انتخاب شده بود. همین مساله سبب شد تا تصمیم بگیرم این پروژه را جلوی دوربین ببرم.

وی بیان کرد: این فیلم، اثری است که بخش اعظمی از فیلمبرداری آن زیر آب انجام خواهد شد. البته در قصه «فاتحان اروند» توجه بیشتری به زوایای شخصیتی شهید حاج احمد امینی می‌شود، اما این توجه به صورت موازی با قصه اصلی پیش می‌رود.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: برای انتخاب بازیگر شخصیت‌هایی که در این فیلم به تصویر کشیده می‌شود، به دنبال شبیه سازی چهره اعضای گردان هستیم، در همین راستا به دنبال افرادی هستیم که شبیه شخصیت‌های مورد نظر باشند تا بتوانیم با گریم، چهره‌ها را بیشتر نزدیک به شخصیت‌های اصلی کنیم.

وی توضیح داد: درباره انتخاب بازیگر شهید امینی هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم، اما به این فکر می‌کنیم که بازیگرانی مانند پیمان معادی و نوید محمدزاده می‌توانند برای این نقش مناسب باشند، البته هنوز در این باره با هیچکدام از بازیگرانی که نامشان را برده‌ام، مذاکره نکرده‌ایم.

عامریان گفت: با توجه به اینکه قرار است فضای متفاوتی در این فیلم به تصویر کشیده شود و اینکه بیش از ۷۰ درصد از پروژه زیر آب فیلمبرداری می‌شود، یک سری از لوازم مورد نیاز را از خارج از کشور وارد می‌کنیم. اگر شرایط مناسب باشد پیش تولید این پروژه بعد از عاشورا و تاسوعا آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: البته این را هم باید بگویم که برای فیلمبرداری «فاتحان اروند» به یک دوره ۵ ماهه نیاز داریم، به همین دلیل باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا این پروژه را برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کنیم. لوکیشن‌های این فیلم قرار است در شهرهایی چون کرمان، بندرعباس، آبادان و تهران انتخاب شود.

با تولید «فاتحان اروند» به یکی از آرزوهایم می‌رسم

تهیه کننده «دینامیت» در پاسخ به این پرسش که طی سال‌های گذشته تهیه کنندگان تمایل کمتری به سرمایه گذاری روی فیلم‌های دفاع مقدس داشته‌اند و چه چیز سبب شده است تا در شرایط فعلی تولید، چنین فیلمی را جلوی دوربین ببرد، بیان کرد: با توجه به اینکه فیلم‌های دفاع مقدس بازگشت سرمایه ندارند و بسیار کم پیش می‌آید که یک فیلم در این گونه بتواند فروش خوبی داشته باشد، سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سخت شده است، البته این را هم باید بگویم که در گذشته نیز که فیلم‌های بسیاری در حوزه دفاع مقدس تولید می‌شد، شاید از هر ۲۰ فیلم، یک اثر بازگشت سرمایه داشت. این شرایط همچنان ادامه دارد و فیلم‌های دفاع مقدسی معمولاً توسط ارگان‌های دولتی مانند «اوج» و یا نهادهای دیگر تولید می‌شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در زمینه تولید فیلم‌هایی از این دست ورود پیدا نمی‌کند چرا که این آثار بی شک بازگشت سرمایه ندارد. اما این را باید بگویم که برای ساخت «فاتحان اروند» به دنبال بازگشت سرمایه نیستم بلکه ساخت این فیلم را به نوعی برآورده شدن یکی از آرزوهایم می‌دانم. چرا که همیشه دوست داشتم فیلمی در این حوزه تولید کنم. البته تمام تلاش خود را می‌کنم تا بتوانیم یک اثر مخاطب پسند تولید کنم.

تهیه کننده فیلم «تگزاس» تاکید کرد: این پروژه سینمایی کاملاً توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و هیچ حمایت دولتی را برای ساخت فیلم نمی‌پذیریم.

وی در جواب این سوال که چرا فیلمنامه‌هایی با موضوع دفاع مقدس کمتر مورد استقبال تهیه کنندگان قرار می‌گیرد، توضیح داد: مساله این است که بسیاری از فیلمنامه‌هایی که در این حوزه نوشته می‌شود، موضوع‌های تکراری دارد و همین تکرار موضوع سبب شده بود که از ساخت این آثار استقبال نکنم. اما فیلمنامه «فاتحان اروند» موضوعی است که تا به حال به آن پرداخت نشده است و می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

تهیه کننده «نارگیل» با اشاره به اینکه درست است که داستان‌های بکری با موضوع دفاع مقدس وجود دارد، اما فیلمنامه نویسان کمتر به سمت این موضوع‌ها می‌روند، بیان کرد: شخصاً فکر می‌کنم شاید یکی از دلایلی که فیلمنامه نویسان کمتر به حوزه دفاع مقدس می‌پردازند، این است که زمان زیادی از پایان جنگ تحمیلی گذشته است، رده سنی نویسندگان سینمایی تغییر کرده است، اگر ۲۰ سال پیش فیلمنامه‌های بسیاری در این زمینه به نگارش در می‌آمد، به این دلیل بود که فیلمنامه نویسان آن دوران بخشی از زندگی خود را با جنگ تجربه کرده‌اند و همین مساله انگیزه برای نگارش فیلمنامه و تولید را فراهم می‌کرد.

عامریان در پایان گفت: در حال حاضر بسیاری از نویسندگان فعلی، اوایل جنگ و یا بعد از آن بدنیا آمده‌اند و خاطره چندانی از آن به خاطر ندارند و همین مساله سبب شده است که کمتر به این موضوع پرداخته شود. البته این را هم باید بگویم که شاید نیازی به تولید چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران احساس نمی‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهنگستان هنر خواستار تسریع در فرآیند واکسیناسیون عمومی شد


فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران درباره تسریع روند واکسیناسیون در موج پنجم کرونا بیانیه‌ای صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تدوین تلویزیونی در ایران به صورت خط صاف و تکراری پیش می‌رود به طوری که تنوع زیادی در آن نمی‌بینیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیر شعیبی تدوینگر از پخش مجموعه جدیدی در شبکه نسیم در قالب نمای رادیو خبر داد.

به گزارش سینماپرس، امیر شعیبی در گفتگو با مهر درباره حضورش به عنوان تدوینگر در برنامه «۱۴ اینچ» که هر جمعه از شبکه آی‌فیلم روی آنتن می‌رود، گفت: در ابتدا قرار بود به عنوان عکاس وارد این پروژه شوم و تیزری کلی از برنامه بسازم اما در حین انجام کار به پیشنهاد دوست بزرگوارم فرزام محبی تهیه کننده و کارگردان «۱۴ اینچ» تدوین این مجموعه تلویزیونی را برعهده گرفتم.

وی افزود: امروزه ساخت برنامه خوب و حرفه‌ای سختی‌هایی دارد تا بتواند مخاطب را جذب خود کند، به دلیل بالا رفتن سلیقه مخاطبان و تعدد برنامه‌های تلویزیونی، تدوین این مجموعه با مشورت‌ها و جلسات متعدد با کارگردان برنامه انجام شد تا برنامه‌ای درخور شأن مخاطب تولید شود، افزایش ریتم و تمپو از جمله صحبت‌های مورد بحث همیشگی ما با کارگردان برنامه بود.

شعیبی درباره تدوین برنامه‌های تلویزیونی یادآور شد: به نظرم تدوین تلویزیونی در ایران به صورت خط صاف و تکراری پیش می‌رود به طوری که تنوع زیادی در آن نمی‌بینیم.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از فعالیت‌هایش توضیح داد: وقتی به من موضوعی پیشنهاد می‌شود سعی می‌کنم اول از توانایی‌هایم چه در زمینه تدوین و چه در زمینه کارگردانی استفاده کنم و با جمع‌آوری اطلاعات، سبک و ایده خودم را پیاده کنم، بعد از آن سراغ نمونه‌های قبلی می‌روم تا ببینم در مسیر اشتباه نباشم این اتفاق باعث می‌شود که بتوانم بعضی وقت‌ها یک کارهایی را که تا حالا مرسوم نبوده است را بسازم نمونه‌اش برنامه «نمای رادیو» است که ما خیلی امکانات تولیدی خاصی نداشتیم در واقع حتی از لحاظ رنگ و نور کارمان را جور دیگری بستیم که خیلی مشابه آن در مدل برنامه‌های تلویزیونی وجود نداشت یا نوع تصویر برداری کار شکل دیگری شد.

این تدوینگر درباره فعالیت‌های این روزهایش عنوان کرد: این روزها در حال انجام کارهای جدیدی هستم شامل چند طرح که با دوستانم بر روی آن کار می‌کنیم و قرار است کارگردانی و تدوین آن را انجام دهم و امیدوارم به زودی پس از پشت سر گذاشتن اپیدمی کرونا پیش تولید آن را شروع کنیم.

تدوینگر برنامه تلویزیونی «۱۴ اینچ» درباره کلاس‌های آموزشی که پیش از فراگیر شدن کرونا به طور منظم برای علاقه مندان به تدوین گذاشته است، گفت: آموزش را دوست دارم و اینکه سعی کرده‌ام آنچه را که تا به امروز آموخته‌ام به زبانی ساده و کاربردی به علاقه مندان این رشته منتقل کنم.

شعیبی که علاوه بر تدوین، در حوزه تیزرسازی و کارگردانی تصویری نمایش‌ها و برنامه‌های رادیو نیز فعالیت دارد در این باره گفت: غیر از کارهای روزمره که در زمینه تولید محتوا و تبلیغات انجام می‌دهم مشغول ساخت یک مجموعه ۱۵ قسمتی ۲۰ دقیقه‌ای هستیم که قرار است در ماه محرم از شبکه نسیم پخش شود و از سری برنامه‌های نمای رادیو است.

وی در پایان درباره زمان پخش این مجموعه گفت: پیش از این حدود دو ماه قبل یک مجموعه ۵ قسمتی با اجرای ایوب آقاخانی و با کارگردانی من از شبکه نسیم پخش شد که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و برای بار دوم کار تولیدی مشترکی بین رادیو نمایش و شبکه نسیم برای ماه محرم انجام می‌دهیم که من وظیفه ساخت و کارگردانی تلویزیونی و تدوین این مجموعه را عهده دارم و احتمالاً شنبه ۲۳ مرداد از شبکه نسیم پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / مراسم تشییع پیکر مرحوم «ارشا اقدسی»


سینماپرس : پیکر مرحوم ارشا اقدسی بدلکار ایرانی صبح امروز با حضور جمعی از دوستان و خانواده او در لوکیشن مسابقه دست فرمون واقع در بوستان ولایت به سمت بهشت زهرا تهران تشییع شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صالحی: وقتی «هنرکارت» در حال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مجمع عمومی صندوق اعتباری هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مدیران عامل خانه سینما، خانه موسیقی و خانه تئاتر برگزارشد.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی سالانه صندوق اعتباری هنر (سال ۱۳۹۹) با بیان اینکه این صندوق در ۴ سال گذشته توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد گفت: از طریق مدیریت با انضباط مالی توسعه گرا و تعامل گرا شاهد رشد قابل توجهی در حوزه های خدمات، مدیریت، تعامل و ارتباط با اعضا و ارتقا جایگاه آن هستیم.

صالحی با قدردانی از زحمات و خدمات مدیرعامل و کارکنان صندوق اعتباری هنر ادامه داد: این صندوق بخش مهمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید و نقطه تماس با زندگی روزمره هنرمندان است. از سوی دیگر با توجه به شرایط حاکم در ۴ سال گذشته از جمله بلایای آسمانی، زلزله، کرونا، تحریم این مجموعه توانست نقطه تماس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد و در این مدت در ۴ محور روند رو به تکامل و قابل قبول و قابل توجهی را طی کرده است.

توجه به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها

وی تصریح کرد: اولین محور حوزه خدمات است. که خوشبخانه عملکرد صندوق چه به صورت تاسیسی و چه به صورت تکمیلی روند رو به جلو و قابل توجهی داشت و از آن جمله می توان به حوزه های بیمه، خدمات بلا عوض، تسهیلات بلا عوض، کارآفرینی، اقتصاد فرهنگ و هنر اشاره کرد. خروجی این اقدامات هم در قالب هنرکارت نمایان شد. به هر صورت خدمات صندوق اعتباری هنر در قالب هنرکارت در قالب و ساختار روشنی دنبال می شود. در این دوره توسعه کمی و کیفی شکل گرفت و پایه ای برای خدمات بعدی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی گفت: سازمان و مدیریت کار، محور دوم مسیر صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی است. در این بخش در جنبه های مختلف قوام خود را پیدا کرده و از آن جمله می توان به انضباط مالی و جمع کردن بدهی ها و افزودن به اعتبار صندوق اشاره کرد.

وی تعامل و ارتباط را محور بعدی برشمرد و ادامه داد: مجموعه هایی مانند صندوق اعتباری هنر هر چند دو محور اول را رعایت کنند ولی اگر محور سوم که تعامل و ارتباط است را رعایت نکنند ضعیف می شوند و به مرور به گل می نشینند. تعامل و ارتباط در صندوق اعتباری هنر به شیوه های مختلف از جمله ارتباط چهره به چهره با هنرمندان، سفرهای حمایتی و با سعه صدر و سنگ صبور بودن مدیران این مجموعه شکل گرفت.

توصیه های آقای وزیر به مدیران آینده و نمایشی نبودن «هنرکارت»

صالحی چهارمین محور را ارتقای منزلت صندوق برشمرد و افزود: یکی از شعارهایی که بر آن تاکید داشتیم این بود که هر مجموعه ای باید مرجعیت خود را ارتقا بدهد. این مرجعیت در صندوق اعتباری هنر ارتقا یافته و در نزد هنرمندان شناخته شده و محترم است. همچنین نزد دستگاه های اجرایی و مجموعه نظام حکمرانی هم مرجعیت پیدا کرده است. به هر حال این ۴ محور از طریق کاردانی مجموعه مدیریتی این صندوق و همچنین کارکنان آن به دست آمده و در کنار آن حضور خانه های صنفی هم به کمک آن آمد.

صالحی در پایان گفت: توصیه هایی وجود دارد که می توان به عنوان تجربه به مدیران آینده این صندوق منتقل کرد. به عنوان مثال وقتی هنرکارت در حال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. بنابراین هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد زیرا توسعه خدمات آن امری مهم است به گونه ای که هنرمند حس کند از سوی جامعه حکمران مورد توجه است. همچنین توجه به تعامل با صنوف از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر یک تجربه ماندگاری است که مدیران آینده می توانند از آن بهره ببرند. توجه به ایده های توسعه ای سرمایه گذارانه که قابلت اجرایی هم دارد مورد توجه مدیران آینده قرار بگیرد.

گزارش آقای مدیرعامل و وظایف جدید صندوق اعتباری هنر

سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر نیز در بخش دیگری از این برنامه ضمن ارائه گزارشی از مجموعه فعالیت ها و اقدامات دوره ۴ ساله این صندوق، گفت: صندوق اعتباری هنر در این بازه زمانی وظایف جدیدی را برای خود تعریف کرد و بازسازی همیتی و ماموریتی پیدا کرد و از حالت اداری خارج شد و بازخوردهایی که از جامعه هنری دریافت می کند نشان این مدعا است.

وی با تاکید بر اینکه کارها و اقدامات کوچک هم دیده می شود، ادامه داد: صندوق اعتباری هنر با هدف حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر تأسیس شد. رویکرد حمایتی صندوق در ۵ بخش بیمه تأمین اجتماعی، بیمه درمان تکمیلی، طرح تکریم، کمک مستمری و تسهیلات (قرض الحسنه، بلا عوض و کارآفرینی) متمرکز شده است. خوشبختانه با توسعه کمی و کیفی خدمات، شاهد رشد چشمگیر در تمام این حوزه ها هستیم. به طوری که طی دوره ۴ ساله تعداد اعضای صندوق از ۴۴ هزار ۵۰۰ نفر به بیش از ۸۲ هزار نفر رسید.

رشد کمی تعداد تسهیلات به نسبت به سالهای قبل

سیدزاده با اشاره به اهمیت ارائه خدمات بیمه ای به جامعه فرهنگ و هنر گفت: گسترش خدمات بیمه ای یکی از مهمترین اهداف صندوق اعتباری هنر طی این مدت بود. خوشبختانه در این حوزه دستاوردهای خوبی به دست آوردیم. تعداد اعضای معرفی شده به سازمان تأمین اجتماعی در انتهای سال ۹۵، ۱۸ هزار نفر بود که این تعداد با رشد ۱۳۶ درصدی به ۴۲ هزار و ۷۰۰ هزار نفر در انتهای سال ۹۹ رسید. همچنین تعداد اعضای تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی از ۱۳ هزار و ۶۱۱ نفر در سال ۹۵ به بیش از ۳۰ هزار نفر در سال ۹۹ رسیده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه افزود: در حوزه تسهیلات قرض الحسنه ضروری طی دوره ۴ ساله با رشد ۴۷۰ درصدی و در بخش تسهیلات بلاعوض رشد بیش از ۱۰۰۰ درصد روبرو هستیم. در سال ۹۹ تعداد ۱۰۸۴ نفر از هنرمندان از تسهیلات بلا عوض بهره مند شدند که این تعداد در سال ۹۵ اماری نزدیک به ۱۱۰ نفر بود.

تلاش برای انجام سفرهای غیراداری!

وی پروژه هنرکارت را یکی از مهم ترین دستاوردهای صندوق برشمرد و اظهار داشت: هنرکارت یک کار هویتی برای اعضای صندوق اعتباری هنر است. طی سفرهای حمایتی یکی از موضوعاتی که در دیدار با هنرمندان مطرح می شد مطالبه کارتی شناسایی معتبر بود که نشان از فعالیت حرفه ای افراد دارد بود. در این مدت هنرکارت به ثمر نشست که به لحاظ جامعه آماری تحت پوشش و قابلیت های آن (کارت شناسایی و بانکی) دستاورد بزرگی است.

سیدزاده با اشاره به شبکه همرسانان صندوق گفت: ما به ۲۲ استان سفر کردیم سعی کردیم این سفرها جنبه اداری نداشته باشد و در فضای صمیمانه مطالبات اصحاب فرهنگ و هنر استان ها را پیگیری نماییم. طی این سفرها تقریباً ۳۰۰ همرسان در قالب شبکه همرسانان در استان ها شکل گرفت که مشکلات و مسائل هنرمندان هر استان از طریق اطلاع رسانی همرسان ها پیگیری می شود. همرسانان در سفرهای حمایتی کمک بسیاری در شناسایی وخدمت رسانی به هنرمندان مستعد و کمتر شناخته شده در استان ها داشتند. ما وظایف کلانی هم در صندوق داشتیم که آن را دنبال کردیم؛ از آن جمله می توان به عمومی سازی، دسترسی فرهنگی، رونق اقتصاد فرهنگ و هنر و … اشاره کرد که تجربه های خوبی در این بخش به دست آوردیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر صندوق اعتباری هنر هیچ بدهی به هیچ مجموعه و نهاد مالی ندارد و همه را تسویه کرده است و پاسداری از اعتمادی که در جامعه هنری برای صندوق به وجود آمده بسیار مهم و ارزشمند است.

وزیر ارشاد: وقتی هنرکارت در حال شکل گیری بود تاکید داشتیم که به شکل و قالب یک کار نمایشی نباشد. بنابراین هنرکارت را باید در فضای توسعه خدمات تقویت کرد زیرا توسعه خدمات آن امری مهم است به گونه ای که هنرمند حس کند از سوی جامعه حکمران مورد توجه است طرح چند نکته از رییس سازمان سینمایی از عملکرد صندوق اعتباری هنر

در بخشی از این نشست حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری گفت: در دوره حضور آقای سیدزاده در صندوق اعتباری هنر پیشرفت را به خوبی احساس کردیم و من به عنوان عضوی از اعضای هیات امنای آن بر خود می بالیدم.

وی با اشاره به حضور صنوف در این صندوق ادامه داد: در ابتدا برای این حضور مقاومت هایی در همه حوزه ها وجود دارد ولی تجربه حضور صنوف در صندوق اعتباری هنر موفق بود و باید از آن پاسداری کنیم زیرا این حضور به هم افزایی و درک متقابل منجر شد.

انتظامی افزود: صندوق اعتباری هنر در دو وجه کاری جدیدی را آغاز کرد و آن دو شامل انضباط مالی و کرامت انسانی بود که به آن نگاه جدی داشت و این امر در سایه دولت الکترونیک به وجود آمد زیرا هر چقدر دولت الکترونیک را مستقر کنیم انضباط مالی هم حاکم می شود.

وی ادامه داد: توجه به شهرستان ها اقدام دیگر صندوق اعتباری هنر در این مدت بود و تمرکز بر ارائه خدمات در قالب هنر کارت به هنرمندان از سوی تمامی بخش های وزارتخانه یکی از این اقدامات است که مورد تاکید آقای دکتر صالحی هم هست و این کار قدرت صندوق هنر را به عنوان یک نهاد مرجع اجتماعی و فرهنگی افزایش می دهد و امیدواریم این اقدام تداوم یابد.

در بخش دیگری از این نشست، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: از حسن خلق و درک درست آقای سیدزاده از شرایط موجود تشکر می کنم و ایشان در مدت حضور خود کارهای مفیدی در حوزه های مختلف از جمله کتاب کردند.

وی ادامه داد: لازم است بخش های تخصصی تری در حوزه صندوق اعتباری هنر ایجاد شود و این صندوق می تواند در زمینه ارتقای امور رفاهی خود از ظرفیت های معاونت های دیگر که امکان استفاده از این ظرفیت ها را ندارند نیز بهره ببرد.

دیدگاه مدیران عامل سه نهاد صنفی درباره شیوه های مدیریتی یک مجموعه

در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: یاد بگیریم که حق گذار باشیم. در مدت ۴ سال گذشته ارتباط صندوق اعتباری هنر به جامعه فرهنگی و هنری کشور از یک قاعده متفاوتی برخوردار شد و این امر موجب شد که همه برای همگرایی تلاش کنند و این موضوع دستاورد مهمی است که باید به آن توجه داشت.

وی از خدمات سیدحسین سیدزاده تشکر کرد و ادامه داد: همراهی های سیدعباس صالحی هم در این مدت بسیار راهگشا بود و ما ایشان را در زمره اصحاب فرهنگ کشور می دانیم و خدا قوت می گویم.

در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: در هیچ دوره ای تجربه خدمت رسانی به اصحاب فرهنگ و هنر را نداشته ایم و این دوره یک دوره شکوفایی و نورانی بود و آشنایی مجموعه فرهنگ و هنر کشور با صندوق اعتباری هنر و خدمات قابل ارائه آن یکی از این اتفاقات بود.

مدیر عامل خانه موسیقی افزود: در صندوق اعتباری هنر حس می کردیم در یک اتاق شیشه ای فعالیت می کنیم و همه اقدامات شفاف و روشن بود و در حال حاضر فضای آرامی بر عرصه فرهنگ و هنر کشور حاکم است و اعتماد در این حوزه به دست آمده است.

بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع

در ادامه این نشست شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر گفت: مدیران و معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت یک مدل را به ثبت رساندند و ادامه حرکت صندوق اعتباری هنر با این مدل به پایایی و پویایی آن کمک می کند و لازم است این مدل در اسناد بازشناسی شود و در صورتجلسات هم ذکر شود.

وی افزود: همه می دانیم که شرایط حاکم چقدر سخت بود ولی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه مردم گرا بودن و نخبگی توانستند این مسیر را پیش ببرند و بهره گیری از انرژی های خارج دولت و دریافت وام های خارج از منابع صندوق اعتباری هنر یکی از این موارد است. به هر حال تاریخ تاریخ از جنای آقای سیدحسین سیدزاده هم به نیکی یاد خواهد کرد و از زحمات ایشان سپاسگزارم.

در ابتدای این نشست حسابرس صندوق اعتباری هنر گزارشی از عملکرد مالی و مالیاتی این صندوق در سال ۱۳۹۹ ارائه کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخواست فرهنگستان هنر برای تسریع در امر واکسیناسیون


فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران درخصوص روند تسریع واکسیناسیون در موج پنجم کرونا بیانیه‌ای صادر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع