X

بایگانی مرداد 24, 1400

دفتر سینمایی

«نواحی اشک» ششم منتشر شد/ قطعه‌ای در رثای حضرت قاسم (ع)


ششمین قطعه از آلبوم «نواحی اشک» به خوانندگی متین رضوانی پور به همت مدیریت امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مهاجران» به «پرس تی‌وی» می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی، مستند «مهاجران» را با نگاهی به وضعیت زندگی مهاجران افغانستانی در ایران در دست تولید دارد.

به گزارش سینماپرس، محمد تراب زاده کارگردان مستند «مهاجران» (Immigrants) درباره جزئیات این مستند که به مهاجران افغانستانی می‌پردازد به مهر توضیح داد: در این مستند به بهانه نگاهی به زندگی تعدادی از مهاجران افغانستانی موفق در ایران به حضور ۴۰ ساله این مهمانان در کشورمان و موفقیت‌هایشان می‌پردازیم.

وی اضافه کرد: مستند «مهاجران» نگاهی منصفانه دارد به زندگی مهاجران افغانستانی در ایران و امکانات مختلف آموزشی، بهداشتی، معیشتی و امنیتی که در اختیار آنها قرار گرفته است.

تراب زاده با اشاره به مهاجرپذیری ایران بیان کرد: ایران در طول ۴۰ سال گذشته پذیرای بیشترین مهاجران از کشورهای همسایه در حال جنگ بوده و علی‌رغم دست و پنجه نرم کردن همیشگی با تحریم‌های شدید، بهترین و بیشترین امکانات را در اختیار آنان قرار داده است.

کارگردان مستند «مهاجران» با اشاره به دستور اخیر مقام معظم رهبری گفت: یکی از نقاط عطف مستند «مهاجران» پرداختن به دستور رهبر معظم انقلاب است که امکان تحصیل برای کودکان مهاجران غیرقانونی را هم در ایران فراهم آورده است.

تراب‌زاده یادآور شد: البته در این میان معضلاتی نیز وجود دارد که در مستند به این مسائل هم می‌پردازیم و سعی می‌کنیم موضوع حضور مهمانان افغانستانی در کشورمان را با دیدی واقع نگر و همه جانبه مورد بررسی قرار دهیم.

وی با اشاره به ارتباطات و اشتراکات تاریخی و فرهنگی مردم ایران و افغانستان تصریح کرد: در مستند «مهاجران» به سراغ تعدادی از مهاجران افغانستانی در ایران می‌رویم که به موفقیت رسیده و مدارج بالای علمی را طی کرده‌اند.

به گفته کارگردان «مهاجران»، این مستند در مرحله تولید قرار دارد و در حال تصویربرداری است.

مستند «مهاجران» محصول سال ۲۰۲۱ شبکه بین‌المللی پرس تی‌وی است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدیدترین فیلم از پشت صحنه سریال تاریخی «سلمان فارسی»


«سلمان فارسی» عظیم‌ترین سریال تاریخی تلویزیون در سال‌های اخیر به لحاظ پروداکشن است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جدول پخش فیلم‌ها و سریال‌های امروز تلویزیون


ساعت و جزئیات پخش فیلم‌ها و سریال‌های امروز تلویزیون را در این گزارش بخوانید.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برای مردم ذائقه‌سازی کنیم/ چند نکته درباره ممیزی‌های دفتر موسیقی


محمد معتمدی معتقد است برای تقویت محتوا و کیفیت موسیقی، دفتر موسیقی وزارت ارشاد نمی‌تواند به بهبود ماجرا کمک کند، بلکه باید بنیادهای دیگری در جهت ارتقای سطح کیفی و محتوایی آثار تاسیس شوند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع «خیالی‌نگاری عاشورایی»


نمایشگاه آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع «خیالی‌نگاری عاشورایی» روز جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ مصادف با چهارم محرم‌الحرام افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آثار کودک در ایران بسیار با مشکل کپی رایت مواجه می‌شوند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدامین همدانی کارگردان سینمای انیمیشن بیان کرد که انیمیشن‌های ایرانی در رقابتی نابرابر قرار دارند که این موضوع به آن‌ها ضربه می‌زند.

به گزارش سینماپرس، محمدامین همدانی کارگردان انیمیشن در گفتگو با مهر درباره انیمیشن «پسر دلفینی» گفت: کارهای ساخت این انیمیشن تمام شده است و منتظر بهبود شرایط برای اکران هستیم اما در حوزه بین‌الملل کارهای این اثر خیلی خوب پیش رفته، دوبله‌های روسی و عربی آن با عوامل خیلی خوب انجام شده و تعاملات خوبی صورت گرفته است. توافقاتی که در حوزه بین‌الملل انجام می‌دهیم فقط منحصر به کشورهای عربی و روسیه نیست، دوبله انگلیسی این اثر هم به توزیع‌کننده‌ای که در حال تعامل با آن هستیم، برمی‌گردد.

وی افزود: چند پروژه سریالی هم داریم که یکی از آنها باعث می‌شود بتوانیم نیروهای خوبمان را نگه داریم. این سریال تولید مشترک با روسیه است. ما پیش از این با یک کمپانی روسی تولید مشترکی با عنوان «هاپ هاپ میومیو» را داشتیم از همین رو پروژه جدیدی با همین کمپانی داریم که «شاهزاده و اژدها» نام دارد و قسمت‌های نخست آن آماده شده است ولی حدود ۱۵ ماه تا پایان این سریال کار داریم. قرار است این سریال از وی‌اودی‌ها و شبکه‌های تلویزیونی پخش شود البته بخشی از حقوق «شاهزاده و اژدها» در اختیار خودمان است و می‌توانیم آن را در کشورهای دیگر هم عرضه کنیم. ما در عین حال روی چند پروژه سینمایی کار می‌کنیم تا ببینیم کدام یک به مرحله تولید می‌رسد.

کارگردان «فهرست مقدس» با اشاره به شرایط اکران انیمیشن‌های سینمایی توضیح داد: در حوزه اکران فیلم‌های کودک مسأله این است که اگر فیلم کودکی اکران شود اقبالی به آن می‌شود و افراد فرزندان خود را به سینما می‌برند یا نه؟ بچه‌ها همیشه جگرگوشه‌های جامعه هستند و روی آنها حساسیت وجود دارد در نتیجه باید مدرسه و سینماها به روال عادی برگردند تا اطمینانی حاصل شود البته حتی اگر این اتفاق هم بیفتد خانواده‌ها و مسئولان مدارس باز هم اجازه برنامه‌های جمعی را نمی‌دهند. در نتیجه در سال تحصیلی آتی هم این اتفاق به راحتی رخ نمی‌دهد حتی اگر این موج پنجم هم فروکش و روند واکسیناسیون شتاب پیدا کند باز هم درباره اکران فیلم کودک اما و اگر وجود دارد پس امسال هم شاهد اکران فیلم‌های کودک نخواهیم بود. بچه‌ها اساساً خانواده‌های خود را نیز به سینما می‌برند به همین دلیل شاید عید نوروز شاهد اکران فیلم کودک باشیم.

همدانی بیان کرد: ما نمی‌توانیم جایگزینی برای اکران سینمایی داشته باشیم، چه اینکه در حوزه رسانه تابع شرایط جهان هستیم. در حال حاضر در دنیا هم وی‌اودی‌ها جایگزین سینماها شده‌اند به همین دلیل است که وی‌اودی‌ها گسترش پیدا کرده‌اند و نتفیلیکس امپراطور رسانه شده است. اما مسأله ای که مطرح می‌شود این است که آثار کودک در ایران بسیار با مشکل کپی رایت مواجه می‌شوند.

این کارگردان اظهار کرد: در وی‌اودی‌های ایرانی می‌بینید که فیلم‌های ایرانی و خارجی به صورت مجزا دسته‌بندی شده‌اند ولی انیمیشن ایرانی و خارجی به این صورت دسته‌بندی نشده‌اند چون بسیاری از بینندگان ایرانی دوست دارند آثار رئال ایرانی را ببینند حتی اگر کیفیتی پایین‌تر از فیلم‌های خارجی داشته باشند چون همذات‌پنداری بیشتری با آنها دارند اما ما در انیمیشن مجبور هستیم کیفیت فیلم‌ها را به کارهای خارجی برسانیم در نتیجه دیگر انیمیشن ایرانی و خارجی معنی پیدا نمی‌کند. در این روال فیلم لایواکشن ایرانی اقبال دارد، وی‌اودی‌ها هزینه و حتی در پروسه تولید آن‌ها با هزینه‌های بالا ورود می‌کنند اما انیمیشن‌ها حتی اگر تولید داخلی باشند و صاحبانشان بخواهند در اینجا درصد مشارکت کمی دریافت کند با یک رقابت سنگین با سریال‌های انیمیشنی خارجی قرار می‌گیرند.

وی توضیح داد: در حالی که وی‌اودی‌ها تنها آثار انیمیشنی خارجی را دانلود و با هزینه ده بیست میلیون تومانی آنها را دوبله می‌کنند در نتیجه انیمیشن‌ها شانسی برای موفقیت ندارند و این موضوع انیمیشن ایرانی را تهدید می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

از همه ابزارهای در اختیار برای هم‌افزایی کمک خواهیم گرفت – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم اعلام کرد که در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی یکی از برنامه‌هایش کمک به هم‌افزایی و نیز توجه به تولید در عرصه‌های فرهنگ و هنر در دوران رکود کرونا خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، برنامه «پرانتز باز» رادیو نمایش شامگاه جمعه ـ ۲۲ مرداد ماه ـ به طرح مطالبات اهالی فرهنگ و هنر از وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اختصاص داشت و در این مسیر تلاش کرد تا با پرداختن به صنف‌های مختلف تئاتر، موسیقی و سینما و گفت‌وگو با متولیان این حوزه‌ها، مطالبات اهالی فرهنگ و هنر را به گوش وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برساند.
شهرام گیل آبادی (مدیرعامل خانه تئاتر)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، سیدضیاء هاشمی (عضو شورای بررسی صلاحیت تهیه‌کنندگی) و فرانک آرتا (روزنامه نگار و کارشناس فرهنگی هنری)، افرادی بودند که در این برنامه، در سخنانی، پیشنهادها و مطالبه های اهالی حوزه های فرهنگ و هنر را با وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به عنوان مخاطب ویژه این برنامه مطرح کردند.
در این برنامه با اجرای مارال دوستی و کارشناسی علیرضا بهرامی همچنین برای لحظاتی گفت وگو با وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پخش شد که اسماعیلی در گفته هایش با «پرانتز باز» وعده داد که در صورت گرفتن رای اعتماد از مجلس در اولین فرصت در این برنامه رادیویی حاضر شده و پاسخگوی مطالبات اهالی فرهنگ و هنر باشد.
اسماعیلی گفت: در صورت قطعیت انتخابم در این زمینه صحبت خواهم کرد. من خودم جزو کسانی هستم که کار تولید انجام داده و در سازمان هم بوده‌ام و یکی از برنامه‌هایم کمک به بهبود همین بخش است.
وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم همچنین به سوال سردبیر برنامه مبنی بر اینکه آیا اولویتش برای حوزه های سینما، تئاتر و موسیقی در دوران کرونا کمک به هم افزایی خواهد بود؟ پاسخ مثبت داد و افزود: از همه ابزارهای در اختیار، برای هم‌افزایی کمک خواهیم گرفت.
ریاست قرارگاه رسانه‌ای صداوسیما، مدیر کل نظارت سیمای صدا و سیما، عضو شورای پژوهشی مرکز موسیقی صدا و سیما، دبیر شورای تحقیقات سازمان صدا و سیما، مدیر کل برنامه‌ریزی مرکز تحقیقات صدا و سیما و نماینده سازمان صدا و سیما در شورای هنر برخی از سوابق اجرایی اسماعیلی در صداوسیما بوده است.

«پرانتزباز» کاری از گروه برنامه‌های مستند و ترکیبی ـ نمایشی رادیو نمایش است که ‌هر جمعه ساعت ۲۱ به صورت زنده بر روی آنتن می‌رود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مدیر جدید سینما باید به دنبال توزیع تسهیلات تولید میان تمام سینماگران شایسته و نه فقط معدودی ویژه‌خوار باشد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سینمای جنگ در سال‌های اخیر محصول شاخصی ندیده و با وجود بریز و بپاش‌های ارگان‌ها و نهادها، متأسفانه به دلیل عدم‌استفاده از نیروهای زبده چه در نویسندگی و چه در کارگردانی و تولید، نتوانسته‌اند اثر ماندگاری خلق کنند.

به گزارش سینماپرس، سینمای جنگ در سال‌های اخیر محصول شاخصی ندیده و با وجود بریز و بپاش‌های ارگان‌ها و نهادها، متأسفانه به دلیل عدم‌استفاده از نیروهای زبده چه در نویسندگی و چه در کارگردانی و تولید، نتوانسته‌اند اثر ماندگاری خلق کنند.
امیرحسین شریفی، تهیه‌کننده باسابقه با بیان مطلب فوق در برنامه سینمامعیار رادیوگفت‌وگو اظهار داشت: سینمای جنگ گرفتار باندبازی شده و فقط یک باند است که بودجه هنگفت در اختیارش قرار می‌گیرد. تهیه‌کننده «سیب سرخ حوا» و «پری» تأکید کرد: مدیران تلویزیون چندان تمایلی به تولید سریال‌های جنگی ندارند و گرفتار سریال‌های آپارتمانی شده‌اند که با حداقل هزینه تولید شود ولی این سریال‌ها نمی‌توانند در تاریخ بمانند.
این تهیه‌کننده درباره تجربیات خودش از ژانر جنگ گفت: «هور در آتش» را کاملاً روی آب و با انبوه نماهای جنگی و داستان‌هایی واقعی از دل جنگ ساختیم، با ۳۷۰میلیون تومان ولی همان فیلم را الان با ۲۰میلیارد هم نمی‌شود ساخت!
وی ادامه داد: «اشک سرما» را در داخل بایکوت کردند، ولی در مدارس سینمایی اروپا به عنوان نمونه‌ای از نگاه انسانی به جنگ، مورد تحلیل قرار گرفت. تهیه‌کننده «شب دهم» و «الماس بنفش» بیان داشت: اکنون هم می‌شود فیلم جنگی خوب با قصه رئالیستی با حدود ۵میلیارد و با بازیگران تئاتری ساخت، وگرنه اگر بازیگر میلیاردی بیاورید، معلوم است که با زیر ۱۰میلیارد نمی‌شود فیلم ساخت.
شریفی ادامه داد: متأسفانه گرفتاری‌های اقتصادی موجب شده است همه به فکر جیب خود باشند و وقتی برای انتخاب بازیگر، سراغ همکاران می‌رویم، همه دستمزدهای هنگفت می‌خواهند و همین می‌شود که قصه‌های خوب به تولید نمی‌رسند یا به تولید ناقص می‌رسند. امیرحسین شریفی درباره مدیریت سینمایی ادوار مختلف گفت: همه چیز نسبی است و در زمان سیف‌الله داد و عزت‌الله ضرغامی امکان تولید کارهای باکیفیت، نسبتاً فراهم‌تر بود. «آژانس شیشه‌ای» و «ضیافت» در دوران ضرغامی تولید شد و در دوران سیف‌الله داد هم بسیاری از فیلمسازان توانمند مثل بهرام بیضایی توانستند کار کنند. این تهیه‌کننده ادامه داد: درباره انتخاب بهترین مدیران سینمایی نمی‌توان با قطعیت حرف زد ولی بدترین مدیران سینمایی مربوط به سال‌های اخیر بوده‌اند، چون متأسفانه پیشینه سینمایی نداشته‌اند. مدیری که پیشینه نداشته باشد نمی‌تواند با سینماگران ارتباط بگیرد و مشکلات آن‌ها را حل کند ولی مدیری که از اصحاب راستین سینما باشد، قطعاً می‌تواند بسیار بیشتر از هر مدیر دیگری مشکلات را رفع و رجوع کند. وی افزود: انبوه مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر گریبان اهالی سینما را گرفت و متأسفانه مدیران سینمایی هیچ سیاست‌ورزی تازه‌ای نداشتند و عجبا که سبک مدیریت‌شان قبل و بعد از کرونا، تفاوت چندانی نداشت، یعنی همچنان چاق کردن بخش دولتی سینما با برگزاری محفل و جشنواره و کارگروه ادامه پیدا کرد و در این میان، بیت‌المال بود که به باد رفت. شریفی تأکید کرد: مدیریت فقط سخنرانی و شعار دادن در مراسم تشییع هنرمندان نیست و اتفاقاً بهترین مدیران آن‌هایی هستند که در شرایط بحرانی، برنامه‌هایی داشته باشند برای عبور دادن سینماگران از مشکلات ولی آنچه مدیران سینمایی این سال‌ها نداشتند، طرح و برنامه برای ارتقای اقتصاد سینما بود تا جایی که بسیاری از سینماگران بیکار شدند یا به مشاغل بی‌ربط، تن دادند. مدیران سینمایی حتی وام‌هایی را که بابت تولید به سینماگران دادند هم نبخشیدند و در دل کرونا برای سینماگران، اخطار پرداخت وام فرستادند.
شریفی خطاب به رئیس‌جمهور جدید گفت: از سیدابراهیم رئیسی می‌خواهیم فردی را در مدیریت سینما بگذارد که گرفتار مدیریت سلیقه‌ای نباشد. سینما، مدیر سینمایی می‌خواهد که به چارچوب سینما پایبند باشد. مدیر سینما باید فضای کار برای تمام سینماگران را فراهم کند و نه اینکه فقط یک عده بتوانند کار کنند و مابقی بیکار شوند. وی ادامه داد: امیدوارم رئیس‌جمهور تازه، یک سینماگر اصیل که درد اهالی سینما را بشناسد بر مصدر سینما قرار دهد تا لااقل گرفتاری‌ها قدری التیام یابد. رئیس تازه سینما قبل از هر کاری بیاید و اقدامات رفاهی سریع برای التیام زخم‌های سینماگران انجام دهد و برای این منظور هم نیاز به بودجه ویژه نیست و فقط کافی است از بریز و بپاش‌های زیرمجموعه‌های دولتی سینما کم کرد، مثلاً از هزینه جاری ارگان‌های سینمایی که اغلب‌شان در یک سال اخیر دورکار بوده‌اند، کم و آن را صرف کمک به معیشت سینماگران کنند. مدیر جدید سینما بعد از حل مشکلات رفاهی سینماگران باید به دنبال توزیع تسهیلات تولید میان تمام سینماگران شایسته و نه فقط معدودی ویژه‌خوار باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نادر مشایخی: واژه رهبر ارکستر افراد را دن کیشوت می کند!


در نشست اینستاگرامی حساب «هزار صدا» با حضور افرادی چون حبیب صبور (تهیه کننده موسیقی)، کیاوش صاحب‌نسق (آهنگساز و پژوهشگر موسیقی) و نادر مشایخی ( آهنگساز و رهبر ارکستر) و آرش نصیری (روزنامه نگار و مدیر برنامه «هزارصدا») مشکلات ارکسترهای کشور بررسی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع