۷ کتاب موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد/نمایش دقیقترین شاهنامه
کتابهای جدید موزه هنرهای معاصر تهران شامل برنامهها و آثار گنجینه این موزه و همچنین کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگارههای شاهنامه است، امروز ۸ شهریورماه رونمایی شد.
کتابهای جدید موزه هنرهای معاصر تهران شامل برنامهها و آثار گنجینه این موزه و همچنین کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگارههای شاهنامه است، امروز ۸ شهریورماه رونمایی شد.
سینماپرس: کتابهای جدید موزه هنرهای معاصر تهران شامل برنامهها و آثار گنجینه این موزه و همچنین کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگارههای شاهنامه است، امروز ۸ شهریورماه رونمایی شد.
به گزارش سینماپرس، مراسم رونمایی از کتابهای منتشر شده با موضوع برنامهها و فعالیتهای موزه هنرهای معاصر تهران، امروز دوشنبه ۸ شهریورماه با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در محل کتابخانه موزه برگزار شد.
سیدمجتبی حسینی معاون هنری در ابتدای این نشست گزارشی از برگزاری نمایشگاه مکتوبات معاونت متبوع خود ارائه کرد و توضیح داد: معاونت هنری از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تلاش کرد که آثار مکتوبی را از برنامههای هنری که طی این سالها برگزار شده بود، پدید آورد و نمایشگاهی نیز از کتابها و آثار مکتوب در این زمینه در ۳۳۰ عنوان و در ۵ گروه هنری در تالار وحدت برگزار شد. گروه اول، پژوهشهای راهبردی با ۲۹ عنوان بودند که اینها میتوانند تجربههای موفقی برای کاربری بهتر باشند. ۷۹ عنوان مطالعات کاربردی بودند که به نوعی آسیب شناسی فعالیتهای خودمان بود. ۱۲۰ عنوان نیز شامل تولیدات هنری بودند اعم از آثاری که به صورت رسمی منتشر شدهاند مثل نمایشنامههای نوشته شده و آثاری از این دست. ۶۰ عنوان گزارش رویدادها و مستندات برنامههای اجرا شده در معاونت هنری بودند که در دسترس بودن چنین آثاری میتواند دید درستی را به آیندگان دهد. ۳۹ مجلد نیز به گزارشها اختصاص داشت تا در حافظه تاریخ به تفصیل موجود است.
وی افزود: این ۳۲۳ عنوان کتاب ماحصل تلاش تیمی است که در معاونت هنری فعالیت کردند و سپاسگزار آنها هستم و فکر میکنم میتواند دستمایه کار مدیران ادوار دیگر قرار بگیرد و نواقص باقی مانده را برطرف کنند.
معرفی آثار موزه هنرهای معاصر تکلیف بسیار جدی است
حسینی با اشاره به آثار منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: از مهمترین آثار مجموعه مکتوبات، آثار موزه هنرهای معاصر تهران است. گمان میکردیم ۶ مجلد از آثار موزه هنرهای معاصر تهران به طبع برسد که به ۷ مجلد رسید که توضیحات آن را دوستان ارائه میکنند اما به عنوان کسی که نیمی از عمر کاری خودش را در موزه گذرانده، باید عرض کنم که معرفی آثار موزه نوعی تکلیف بسیار جدی به حساب میآید. یک نگاه سنتی در برخی از موزهها در سالهای پیش حاکم بود و آن هم ضرورت نگهبانی بدون نشر آنها بود چراکه ارزشمندی این آثار به ماندگار شدن آنهاست. در واقع موزهها باید بتوانند با معرفی آثارشان، ماندگاری خودشان را تثبیت کنند و تعالی ببخشند.
وی تصریح کرد: موزه به شرطی گنجخانه است که نشان بدهد آثار جدی را در درون خودش نگهداری میکند و برای هر اثر دادههای متعددی بیافریند بنابراین میبینیم در موزههای موفق دنیا، آثار را نه در یک قالب بلکه در قالبهای متعددی نشر میدهند و به معرض نمایش قرار میدهند. در واقع این پژواک نمایش آثار است که به شهرت یک موزه تعالی میبخشد.
معاون هنری اظهار کرد: در سالهای گذشته موزه هنرهای معاصر تهران درگیر مرمت بنا بود و موزه امکان بازدید نداشت اما این بسته بودن فضا به معنای تعطیل بودن یا کم کار شدن دوستان ما در اداره کل هنرهای تجسمی نبود، چراکه با اهتمام بیشتری کارشان را انجام دادند که مهمترین آنها، برخط کردن بانک اطلاعات موزه، اصلاح شناسنامههای آثار، مستندنگاری آثار و نهایتاً چاپ آثار بود.
معرفی ۷ کتاب منتشرشده موزه هنرهای معاصر
هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی نیز در این نشست گفت: آثار منتشر شده که قرار است رونمایی شوند، شامل ۴ کتاب نفیس و ۳ کتاب عملکرد موزه هنرهای معاصر تهران است. کتابهای «گزیده آثار بینالمللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۲ اثر و ۲۶۵ قطعه در ۳۹۰ صفحه، کتاب «گزیده آثار چاپ بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۲۳۹ اثر و ۴۲۴ قطعه در ۴۵۵ صفحه، کتاب «گزیده آثار عکس بین المللی موزه هنرهای معاصر تهران» حاوی ۱۲۷ اثر و ۲۰۹ قطعه در ۲۸۰ صفحه، کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» حاوی تمامی نگارههای شاهنامه، ۲۶۳ اثر در ۳۳۶ صفحه، کتاب «پرسونا» حاوی جستارهایی درباره آثار اندی وارهول، ۷ اثر و ۲۸ قطعه در ۲۳۱ صفحه است، کتاب «ارمغان» حاوی آثار مجموعه اهدایی منیژه میرعمادی و کتاب گزراشی از مرمت، بهسازی و نوسازی موزه هنرهای معاصر تهران در ۹۲ صفحه رونمایی خواهند شد. در مجموعه ۱۵۶۴ اثر و ۱۸۸۵ قطعه محتویات ۲۰۴۴ صفحه کتابی است که در ۵۹۰۰ عدد تیراژ منتشر شده و امروز رونمایی میشوند.
وی افزود: تمامی این آثار در موزه هنرهای معاصر تهران باقی نخواهد ماند و طی روزهای آینده به موزه صنعتی کرمان و تعدادی دیگر به سایر موزههای استانها اهدا خواهد شد اما هم کتاب موزه هنرهای معاصر تهران و هم موزه هنرهای معاصر کرمان رونمایی میشود.
مظفری بیان کرد: بر اساس گفتههای دکتر حسینی، رویکرد معاونت هنری، رویکرد پژوهش محور بود و طبیعتاً این رویکرد نیز در اداره کل هنرهای تجسمی نیز دنبال شد و در جشنوارهها و رویدادهایی که برگزار کردیم، «کتاب» به عنوان یکی از ضروریات فرهنگی و هنری در این دوره مورد توجه قرار گرفت و به تبع آن هم، موزه هنرهای معاصر تهران نیز آنچه از داشتههای خود مربوط به گنجینه و نمایشگاهها بود، تبدیل به کتاب کرد تا برای همیشه باقی بماند.
هر کتاب ۶ تا ۱۵ نویسنده داشته است
احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران نیز در سخنانی گفت: کتابها توسط پژوهشگران هنری نوشته شدهاند و هر کتاب از ۶ تا ۱۵ نفر نویسنده دارد و آثار را مورد تحلیل قرار دادهاند. در این کتابها سعی شده از آثاری که به نمایش درنیامدهاند نیز پرداخته شود که اتفاقاً بیشترین حجم آثار این کتابها را در بر دارد.
وی درباره کتاب «شاهنامه شاه تهماسب» که حاوی تمامی نگارههای شاهنامه است، بیان کرد: این کتاب، کاملترین شاهنامهای است که در ایران چاپ شده است؛ تمامی صفحات از سراسر جهان گردآوری و در این کتاب منتشر شده است. این دقیقترین شاهنامهای است که تا به حال چاپ شده و در اختیار علاقمندان قرار میگیرد.
آقایی در ادامه توضیحی درباره عناوین اشتباهی که در گذشته برای شاهنامه در نظر گرفته شده است، ارائه کرد.
وی درباره دیگر کتابهای موزه نیز گفت: کتاب «پرسونا» یک ویژگی جدید دارد؛ کتابهای موزه همیشه کاتالوگوار بود اما این کتاب اینگونه نیست و جستارنویسی به جای استیتمنتنویسی دارد و این اولین کتابی است که به صورت ادبی، جستارهایی از نمایشگاه اندی وارهول را دارد. در مورد کتاب «ارمغان» نیز قبلاً توضیحاتی ارائه کرده بودم و کتاب «مرمت موزه هنرهای معاصر تهران» نیز آمار دقیقی از مراحل مرمت موزه دارد که در اختیاز خبرنگاران، علاقمندان و عموم قرار میگیرد. تفاوتی که کتابهای این دوره نسبت به دورههای قبلی دارد این است که کتابهای موزه همیشه بدون مجوز منتشر میشد و موزه این اختیار را داشت که آنها را منتشر کند که البته معضلی را بعدها ایجاد میکرد چراکه در جستجوها به دلیل نداشتن فیپا و شابک، کتابها یافت نمیشد اما کتابهای کنونی با ثبت قانونی چاپ شدهاند که اطلاعات آنها در کتابخانه ملی و کتابخانههای دیگر قابل جستجو است.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در پایان از همکارانش در موزه و برخی مراکز که به کمک موزه برای چاپ کتاب آمدند، تشکر کرد.
در پایان، از ۷ جلد کتاب منتشر شده موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد.
بر اساس اطلاعیهای که انجمن هنرمندان سفالگر ایران منتشر کرده است، انجمن صنفی سراسری هنرمندان سفالگر ایران تشکیل میشود و عضو میپذیرد.
سینماپرس: یک سینمادار گفت: به جرات میگویم ۸۰ درصد مردم هنوز نمیدانند سینماها باز هستند و مدام این سوال را میپرسند که مگر سینماها باز هستند.
به گزارش سینماپرس، علی برزگر در گفتوگو با میزان پیرامون میزان استقبال مخاطبان از سینما بعد از عید نوروز تا به امروز گفت: نه فقط در این سینما که در سینماهای کل ایران با شروع سال جدید، اکران فیلمها تفاوتی با قبل از آن نداشت و همچنان میزان استقابل مردم از سینما پایین بود.
وی پیرامون عدم استقبال مخاطبان سینما بیان کرد: یک علت اصلی آن این است که فیلمهای اکران شده در نوروز که هنوز هم بر پرده سینماها هستند مناسب اکران نوروز نبودند این در حالی است که اکران در آن ایام یکی از بهترین و پر رونقترین روزهای سینماها بوده که متاسفانه این اتفاق رخ نداد چراکه فیلمهای اکران شده در نوروز مناسب اکران در تابستان بود.
وی با بیان اینکه فیلم سینمایی «درخت گردو» برای اکران عید نوروز خیلی خوب بود عنوان کرد: «درخت گردو» برای اکران در ایام تعطیلات نوروزی بسیار مناسب بود، اما متاسفانه به تازگی خبر آمد که اکران این فیلم آغاز میشود که به نظرم زمان حال برای اکران این فیلم مناسب نیست و فروش آنچنانی نخواهد کرد.
مدیر سینما آفریقا با اشاره به نیاز امروز مردم جامعه به فیلمهای کمدی تاکید کرد: در شرایط کرونایی امروز که مردم از نظر روحی خسته هستند فیلمهای کمدی بیشتر از دیگر ژانرها جوابگو هستند و باید اینگونه فیلمها اکران شوندد تا مردم برای دقایقی در کنار خانوادههای خود اوقات مفرحی داشته باشند. تجربه اکران «دینامیت» نشان داد مردم نیاز به دیدن فیلمهای شاد و مفرح دارند.
این سینمادار در همین راستا ابراز کرد: شرایط فروش با قبل از کرونا خیلی فرق کرده و قبل از این در یک سانس ما دو میلیون تومان بلیت میفروختیم، اما الان اگر در بهترین شرایط روزی یک میلیون تومان فروش داشته باشیم، روز خوب فروش ما محسوب میشود. این روزها هم از نظر وضعیت کرونا و هم شرایط اقتصادی، شرایط خوبی نداریم و تلبیغاتی هم برای فیلمهای سینمایی نمیشود. به جرات میگویم ۸۰ درصد مردم هنوز نمیدانند سینماها باز هستند و مدام این سوال را میپرسند که مگر سینماها باز هستند.
برزگر پیرامون قیمت بلیط سینما ابراز کرد: قیمت واقعی بلیت سینما ۳۰ هزارتومان است، اما در سینما آفریقا بلیت با قیمت ۲۰ هزارتومان فروخته میشود و سهشنبهها این قیمت به ۱۰ هزار تومان میرسد. این کار به علت ترغیب بیشتر مردم برای آمدن به سینما انجام میشود و اقدامی موثر است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سانسهای این سینما از ۱۲:۴۵ آغاز و آخرین سانس آن نیز۲۱:۳۰ دقیقه است، بهترین زمان اکران در این سینما ۶ الی ۷ بعد از ظهر است که در شرایط کرونایی در همین زمان سینماها خالی از جمعیت هستند. سالن باز این مجموعه ۴۵۰ صندلی دارد و در بهترین سانس ۱۰ نفر مخاطب داریم.
صندوق اعتباری هنر از تایید ثبت نام ۲۷ هزار هنرمند عضو این مجموعه برای مرحله اول واکسیناسیون کرونا خبر داد.
سینماپرس:علیرضا نجفزاده، گفت: بهنظرم هیچ معضلی در زمان حاضر بهاندازه مشکل بیمه هنرمندان مهم نیست. تا زمانی که آنان احساس امنیت شغلی نکنند و همینطور بعد از بازنشستگی با حقوقی که همردیف با مشاغلی است که از درآمد بسیار پایین برخوردارند زندگی کنند، دچار مشکلات فراوان در زندگی هستند. در زمان حاضر هنرمندان ما با حقوق حداقلی وزارت کار بازنشسته میشوند.
به گزارش سینماپرس، علیرضا نجفزاده، کارگردان سینما و تلویزیون به تسنیم گفت: بهنظرم هیچ معضلی در زمان حاضر بهاندازه مشکل بیمه هنرمندان مهم نیست. تا زمانی که آنان احساس امنیت شغلی نکنند و همینطور بعد از بازنشستگی با حقوقی که همردیف با مشاغلی است که از درآمد بسیار پایین برخوردارند زندگی کنند، دچار مشکلات فراوان در زندگی هستند. در زمان حاضر هنرمندان ما با حقوق حداقلی وزارت کار بازنشسته میشوند.
وی ادامه داد: متأسفانه برای شغل ما در وزارت کار هنوز ردیف تعریف نشده است و برای همین با حقوق ماهیگیران فصلی برابر است. البته در دولتهای قبلی تا حدی مشکلات و موانع بر سر راه برداشته شده است، زمانی حتی از همین بیمه نیز هنرمندان برخوردار نبودند اما نباید بهصرف اینکه سینماگران بیمه هستند بسنده کرد. در همین دوران شیوع کرونا بسیاری از همکاران ما بیکار شدند و چون که بیمه بیکاری نداشتند از دریافت حتی یک ریال هم محروم بودند. بسیاری از مشاغل بیمه بیکاری دارند و باید برای سینماگران نیز بیمه بیکاری فراهم شود.
این کارگردان سینما با ابراز اینکه “بیمه تکمیلی هنرمندان موجود برای ما بسیار بیفایده است” تصریح کرد: هزینههایی که بیمه برای ما پرداخت میکند نسبت به هزینههای پرداختی ما بسیار کم است. اگر برخی از اقلام و مبالغ پرداختی آن را توسط بیمه تکمیلی ببینید متوجه میشوید که تقریباً این بیمه و خصوصاً نحوه پرداخت آن تقریباً فایدهای برای ما ندارد.
وی بیان کرد: در سال گذشته دیداری میان اعضای هیأت مدیره خانه سینما با وزیر کار صورت گرفته بود و قرار شد که از این نظر برای حل مشکلات هنرمندان اقداماتی صورت بگیرد. تا آنجایی که من میدانم کاری هنوز در این راستا صورت نگرفته و بیشتر وعده داده شده است. باید دید که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار و رفاه اجتماعی میتوانند این مشکلات را از سر راه بردارند یا آنها نیز وعده میدهند. اگر نقص قانون هست در مجلس آن را برطرف کنند، اگر هم از نظر قانونی مشکلی وجود ندارد پس چرا در این مورد مشکل بیمه هنرمندان تمامی ندارد؟
نجفزاده در پایان گفت: برخی از سینماگران را برای اینکه در سینما کار نکردهاند و در تلویزیون کار میکنند بیمه نکردهاند که بهنظرم این مشکل میتواند با جلسه و گفتوگو حل شود.
سینماپرس: حامد جعفری تهیهکننده انیمیشن و سازنده فیلشاه در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: بهنظر من، مهمترین مشکلات بر سر راه تولید انیمیشن ایران، سرعت پایین تولید نیست، چه آنکه همین الآن نیز هستند استودیوهایی که بهطور متوسط سالانه هفت تا هشت هزار دقیقه تولید انیمیشن دارند
به گزارش سینماپرس، عرصه انیمیشن در کشور ما در چند سال گذشته جان تازهای گرفته است، چه در شکل سینمایی و چه در مجموعههای تلویزیونی کارهای متعددی ساخته شده است اما هزینههای بالای این صنعت و مسائل فرعی آن باعث شده است تعداد آثار تولیدی آن در سال چندان زیاد نباشد، آیا سرعت تولید پایین است یا مشکل از جای دیگری است؟
حامد جعفری تهیهکننده انیمیشن و سازنده فیلشاه در این باره به تسنیم گفت: بهنظر من، مهمترین مشکلات بر سر راه تولید انیمیشن ایران، سرعت پایین تولید نیست، چه آنکه همین الآن نیز هستند استودیوهایی که بهطور متوسط سالانه هفت تا هشت هزار دقیقه تولید انیمیشن دارند و قطعاً دولت میتواند با کمی حمایت از این استودیوها و کمک به شرکتهایی که در حوزه انیمیشن سرمایهگذاری کردهاند و میکنند، به گسترش تولید و افزایش سرعت تولید کمک کند.
اما برداشت من این است که مهمترین مشکلات بر سر راه انیمیشن ایران از این قرار است؛ اولین مشکلی که بهنظرم میرسد، عدم حمایت صحیح دولتها از انیمیشن است، البته الآن تا حرف از حمایت میشود سریع برداشت مسئولین این میشود که “یک پول بلاعوضی را بدهیم به یک عدهای بروند کار بسازند.”، این اسمش حمایت نیست، اتفاقاً انیمیشن ایران بیشترین ضربه را از همین نوع نگاه نهادهای فرهنگی مختلف خورده است، یعنی این نهادها با پرداخت پول بلاعوض به نزدیکانشان که یا بیتجربه بوده و یا مملو از تجربههای ناموفق بودهاند، عملاً بستری برای ایجاد الگوهای شکست در انیمیشن ایجاد کردهاند و با همین رفتارهای غیرعاقلانه و غیراقتصادی عملاً سرمایهگذاران را از سرمایهگذاری در انیمیشن فراری دادهاند.
جعفری در ادامه با اظهار اینکه انیمیشن یک صنعت کمپانیمحور است گفت: در حالی که وقتی ما از حمایت صحبت میکنیم منظورمان حمایت صحیح از صنعت و ایجاد گردش مالی مقرون به صرفه برای استودیوهای تولیدکننده بهعنوان اصلیترین نهادهای این حوزه است. ببینید، انیمیشن یک صنعت کمپانیمحور است، یعنی همانطور که آثار تلویزیونی تهیهکنندهمحور هستند و آثار رئال کارگردانمحور هستند، انیمیشن در همه دنیا یک کار کمپانیمحور است، برای تقریب به ذهن عرض میکنم، همه ما وقتی به ذهنمان مراجعه میکنیم میگوییم فلان انیمیشن دیزنی یا فلان انیمیشن پیکسار و اسم تهیهکننده یا کارگردان آثار انیمیشنی را کمتر شنیدهایم اما در سینمای رئال مثلاً میگوییم کارهای نولان یا کارهای مجیدی، این یک تمایز مهم در صنعت انیمیشن است.
برخی آقایان پولهای بلاعوضی را به اطرافیان خود به نام تولید انیمیشن دادند
وی بیان کرد: حالا وقتی نگاه ما ناشی از یک رویکرد و فهم درست باشد، تازه میتوانیم برنامهریزی و سپس تلاش کنیم تا کمپانیهای فیلمسازی و استودیوهایی را که موفق هستند و امکان ایجاد الگوهایی از موفقیت برای سرمایهگذاران دارند حمایت کنیم، نه اینکه چون اثر ما است، ولی بد نیست دوستان بررسی کنند که همین موفقیتهایی که فیلشاه و شاهزاده روم به دست آوردند چقدر در سرمایهگذاریهای سرمایهگذاران و شکلگیری تولید آثار انیمیشنی باکیفیت مؤثر بوده است. از جنبه دیگر مثلاً یک سنخ دیگر از حمایتهای مهم دولت میتواند این باشد که دولت بگوید “من انیمیشنهای سینمایی را خارج از نوبت اکران میکنم و محدودیتهای تعداد هفته نمایش را برای آنها قائل نمیشوم تا ریسک سرمایهگذاران انیمیشن کاهش یابد” و اگر نگاه درست و عزم و فکر و ایده باشد، میشود برنامههای مختلفی را برای حمایت از این صنعت طراحی و اجرا کرد.
تهیهکننده شاهزاده روم نبود نهادهای واسط را که فهم اقتصادی درست و درک عمیق از انیمیشن داشته باشند مشکل دیگر این حوزه دانست و گفت: برداشت من این است که نبود نهادهای واسطی که از یک سو فهم درست اقتصادی داشته باشند و بتوانند با سرمایهگذاران تعامل درستی انجام دهند و از سوی دیگر بتوانند نظارت و راهبری صحیح تولیدکنندگان را انجام دهند و فرایند ساخت و عرضه را از پیشتولید تا انتهای تولید و سپس مارکتینگ راهبری کنند، یکی دیگر از مشکلات و معضلات انیمیشن است، یعنی نیاز است در کشور دولتها کمکهای مالی خود را از طریق نهادهای واسطی انجام دهند تا بتوانند الگوهای موفق اقتصادی را تکثیر کنند. شاید اکثریت تولیدکنندگان انیمیشن کشور این ظرفیت و توان را در خود تجمیع نکرده باشند که بتوانند کل فرایند از ساخت تا عرضه را مدیریت کنند تا هم تولید کیفی و مطلوبی را در زمان مشخص بسازند و عرضه کنند و هم جذب سرمایه صحیحی داشته و پاسخگوی سرمایهگذاران خود باشند، پس کمک به ایجاد نهادهای واسط نیز از اهمیتی فوقالعاده برخوردار است.
او مشکل دیگر حوزه انیمیشن را اینگونه شرح داد: مشکل عدم تربیت صحیح سرمایه انسانی و عدم شکل یک نظام درست برای تأمین سرمایه انسانی برای حجم تولید هدفگذاریشده توسط نهادهای آموزشی سومین مشکل است، یعنی آموزشهای کلاسیک و آکادمیک در کشور ما، شغلمحور نیست و بیشتر بر تئوریها و مواردی از این دست متمرکز است تا بهروی تربیت سرمایه انسانی مورد نیازی که برای تولید در استودیوها لازم است، این موضوع طبعاً به کاهش سرعت تولید استودیوها نیز منجر خواهد شد.
غیراقتصادی شدن تولید انیمیشن برای استودیوها چهارمین مشکل است که بهنظر من میرسد، این موضوع عملاً سبب شده است ظرفیت برخی از استودیوهای تولیدکننده کشور، با تولید آثار خارجی که محتوای آن اساساً قرابتی با فرهنگ کشور ما ندارد، اشغال شود و اگر دولت با کمک شرکتهای سرمایهگذار این حوزه (که اقتصادی بودن بازار را تضمین میکنند) فکری برای این مسأله نکند، رفته رفته اندک تولیدات داخلی نیز مقابل دلارهای آثار خارجی رنگ میبازد.
اولین نمونه از مخمل هفترنگ در گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری بافته شد. بافت این نوع مخمل که به دوره صفوی تعلق دارد، در ایران منقرض شده است.
سینماپرس: اد اسنر بازیگر سرشناس آمریکایی در ۹۱ ساگی از دنیا رفت.
به گزارش سینماپرس به نقل از ورایتی، اد اسنر برنده ۷ جایزه امی که یکی از چهرههای مشهور تلویزیون و سینمای آمریکا بود و در برنامههای متعددی نقشآفرینی کرده بود در ۹۱ سالگی درگذشت.
وی که با ایفای نقش در درام «لو گرانت» شهرت زیادی کسب کرده بود صداپیشه نقش پیرمرد انیمیشن «بالا» در سال ۲۰۰۹ هم بود.
شب پیش در توییتر رسمی این بازیگر پیامی از سوی خانوادهاش منتشر شد که خبر درگذشت او را تایید میکرد. در این پیام آمده بود: شب خوش پدر. عاشقت هستیم.
اسنر سالها در نقش شخصیتهای خاص در سریالهای تلویزیونی دیده شد و بعد در نقش لو گرانت به عنوان سرپرست اتاق خبر تلویزیونی در سریال طنز «نمایش مری تیلر مور» بازی کرد. این نقش سه امی بازیگری نقش مکمل را برای وی به همراه داشت. وی سپس همین شخصیت را از قالب طنز خارج کرد و در نقشی جدی به عنوان یک سردبیر به سریال «لوگرانت» برد و باز هم جایزه امی دریافت کرد. این بازیگر برای بازی در مینی سریال «غنی، فقیر» و «ریشهها» نیز دو امی دیگر برده بود.
از نقش آفرینیهای جدید وی میتوان از «گریس و فرانکی»، «کبرای کای» و صداپیشگی در «بابای آمریکایی!» یاد کرد.
وی در صنعت بازیگری بسیار مورد احترام بود و از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ ریاست انجمن بازیگران آمریکا را برعهده داشت. در دسامبر گذشته او یکی از ۱۰ بازیگری بود که شکایتی علیه همین اتحادیه به دلیل تغییراتی که در برنامههای سلامتی برای بازیگران داشت، شرکت کرد.
گابریل کارتریس رییس انجمن بازیگران در این باره گفت: تعداد اندکی از بازیگران برجسته هستند که حاضرند موقعیت خود را در راه مبارزه برای اهداف اجتماعی به خطر بیندازند. او برای قربانیان فقر، خشونت، جنگ و بیعدالتی قانونی و اجتماعی هم در آمریکا و هم در سراسر جهان تلاش کرد.
اسنر وقتی به عنوان رییس این اتحادیه فعالیت میکرد با دخالت آمریکا در السالوادور مخالفت کرد و به این دلیل مورد انتقاد واقع شد. این انتقادها میتوانست به قیمت از دست رفتن شغلش در سریال «لو گرانت» تمام شود که برای هر قسمت ۶۰ هزار دلار دریافت می کرد و در نهایت هم سیبی سی به دلیل همین مناقشات پس از ۵ فصل نمایش آن را متوقف کرد.
وی از مخالفان آپارتاید آفریقای جنوبی هم بود و چنین نظراتی موجب مخالفت شدید چارلتون هستون از بازیگران موافق حزب جمهوریخواه و از هواداران رونالد ریگان با وی شد.
این بازیگر از منتقدان دولت آمریکا در جریان ۱۱ سپتامبر و از موافقان طرح توطئه در این باره بود و سال ۲۰۰۴ بیانیهای را امضا کرد که خواهان کشف حقیقت درباره این رویداد بود.
اسنر در دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ از بازیگران فعال در سینما بود که «پسران آکادمی»، «باران سخت»، «لیسانسه»، «بالاتر از سوء ظن» و «اِلف» از جمله آنها هستند.
او ۵ جایزه گلدن گلوب هم در کارنامه داشت و در فیلم «تغییر عادت» در کنار الویس پریسلی ایفای نقش کرد.
اسنر ۲ سال پس از ان که جایزه رالف مورگان را از سوی انجمن بازیگران دریافت کرد، در سال ۲۰۰۲ جایزه یک عمر دستاورد هنری این انجمن را از آن خود کرد و سال ۲۰۰۳ به عنوان یکی از چهرههای تالار مشاهیر آکادمی هنرها و علوم تلویزیونی انتخاب شد.