X

بایگانی شهریور 10, 1400

دفتر سینمایی

موزه هرمیتاژ اثر هنری «ان‌اف‌تی» می‌فروشد


موزه هرمیتاژ در روسیه اعلام کرد قصد دارد مجموعه‌ای از شاهکارهای هنری را در قالب «ان‌اف‌تی» یا توکن غیرقابل معاوضه به فروش برساند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازگشت «سلام تهران» با تیم جدید به برنامه صبحگاهی شبکه‌تهران – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه صبحگاهی شبکه‌تهران به زودی با اجرای مصطفی امامی روی آنتن می‌رود.

به گزارش سینماپرس، فصل جدید «سلام تهران» با نگاهی ویژه به پایتخت و با اجرای مصطفی امامی و تهیه کنندگی روح الله رحیمی و علی شعباتی، از شنبه ۱۳ شهریور روانه آنتن شبکه پنج سیما خواهد شد.

در این برنامه که محصول گروه اجتماعی شبکه تهران است، میزهای مختلفی نظیر ورزش، فرهنگ، اقتصاد و… با حضور مجریان و کارشناسان مختلف وجود دارد و در کنار امامی به روزترین اخبار و تحلیل‌ها به مخاطبان ارائه می‌شود.

برنامه صبحگاهی شبکه تهران با حال و هوایی تازه شنبه تا چهارشنبه از ساعت هشت تا ده صبح به مرور اخبار و اتفاقات روز، مرور تیتر مطبوعات و ارائه تحلیل‌های دست اول می‌پردازد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مهلت ارسال آثار به نمایشگاه لباس عاشورایی تمدید شد


مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی، روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ است و این زمان دیگر تمدید نخواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محقق: امیدوارم پست ها و مناصب سینمایی در دولت سیزدهم به افرادی عاری از نگاه های سیاسی و جناحی اعطا شود/ امروزه ژانرهای گوناگون در سینمای ایران هیچ جایگاهی ندارند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدهادی محقق کارگردان سینما در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفت: آنچه طی سال های اخیر ضربات جدی بر پیکره نیمه جان سینمای ایران وارد کرده نگاه های سیاسی افرادی بوده که به عنوان مدیر و سیاست گذار در این حوزه فعالیت می کردند از این رو امیدوارم پست ها و مناصب سینمایی در دولت سیزدهم به افرادی عاری از نگاه های سیاسی و جناحی اعطا شود که دغدغه رشد و تعالی هنر و فرهنگ را داشته باشند و اجازه دهند سینما رشد کند.

کارگردان فیلم های سینمایی «او خوب سنگ می زند» و «ممیرو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی دیگر از مشکلات مهمی که باعث قهر و دوری مردم از سینماها شده فیلم های شبیه به هم با سوژه های مشابه و تکراری است!

وی در همین راستا ادامه داد: این آفتی است که سینمای ایران را درگیر کرده به نحوی که امروزه ژانرهای گوناگون در سینمای ایران هیچ جایگاهی ندارند و اغلب سینماگران صرفاً در آثارشان به توضیح همان رویدادهایی که در بستر جامعه رخ داده بدون اعمال هیچ گونه نگاه هنری می پردازند و عنوان می کنند که دغدغه شان نشان دادن معضلات اجتماعی است!

محقق با تأکید بر اینکه ما هیچ گاه نباید فراموش کنیم که توضیح خشونت و پلیدی توسعه آن ها را به همراه دارد تصریح کرد: بنده معتقدم اگر فیلمسازان دغدغه پرداختن به چنین موضوعاتی را دارند به صورت غیرمستقیم به آن ها اشاره کنند. به عنوان مثال ما اگر از یک مرداب فیلم می گیریم باید هم زشتی های آن را ببینیم هم زیبایی هایی که در کنار آن وجود دارد و گل هایی که در کنار آن روییده اند.

این سینماگر متذکر شد: اگر سیاهی وجود دارد قطعاً سفیدی و روشنی هم در کنار آن هست و ما نباید اجازه دهیم در آثار سینمایی مان سیاهی ها سفیدی ها را بپوشانند. این اتفاقات بسیار تلخ و ناگوار است و در درازمدت ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره سینمای کشور وارد خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه متأسفانه ساختار جامعه ما این گونه است که فرهنگ در اولویت هشتم و نهم آن هم نیست اظهار داشت: همانطور که مسئولان همواره نسبت به محیط زیست رفتار بی تفاوت داشته و دارند نسبت به فرهنگ و هنر هم بی توجه هستند و این اتفاق بسیار تلخ و دردآور است.

محقق تأکید کرد: یک زمانی از سقراط این سوأل شد که برای آنکه بفهمیم یک جامعه فهیم است یا خیر باید به چه چیزی در آن جامعه توجه کنیم و او پاسخ داد باید به موسیقی آن جامعه توجه کنید. خوب امروزه هم برای نشان دادن فهم یک جامعه باید به فرهنگ و هنر آن جامعه توجه شود اما متأسفانه فرهنگ و هنر علیرغم تمامی اهمیت حیاتی که دارند هیچ گاه مورد توجه مدیران و سیاست گذاران دولت های متعدد نبوده و نیستند و این اتفاق بسیار ناراحت کننده است.

وی در پایان این گفتگو افزود: من از صمیم قلب امیدوارم که مدیران جدید سینمایی به سینما به شکل سینما نگاه کنند و اجازه ندهند سیاست در سینما موج بزند؛ جایگاه سیاست قطعاً در هنر نیست و باید در این روش و منش تجدیدنظر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

غریب پور: در دنیای کنونی حوزه فرهنگ و هنر با حوزه اقتصاد برابر است/ دولتمردان نباید حوزه فرهنگ و هنر را دم دستی فرض کنند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بهروز غریب پور نویسنده، کارگردان و پژوهش گر تئاتر و سینما در خصوص انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: در دنیای کنونی حوزه فرهنگ و هنر با حوزه اقتصاد برابر است و اغلب کشورهای پیشرفته برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی، سیاسی و… شان حوزه فرهنگی و هنری شان را تقویت می کنند و این نکته ای است که مسئولان و سیاست گذاران کلان فرهنگی و هنری کشور ما نیز باید به آن آگاه باشند.

رئیس شورای تشکیلات عروسکی WAP پراگ و بنیان گذار خانه هنرمندان ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: درد اصلی ما این است که همواره اینطور تصور شده آسان ترین بخش در کشور فرهنگ و هنر است، در حالی که فرهنگ زیربنا و روبنای هر کشوری است به نحوی که هم می تواند کشوری را ساقط کند و هم به اوج ترقی و پیشرفت و سعادت برساند.

غریب پور سپس با تأکید بر اینکه دولتمردان نباید حوزه فرهنگ و هنر را دم دستی فرض کنند تصریح کرد: حکومت ها در دنیای امروز اگر فرهنگ را که یک حوزه بسیار وسیع و گسترده است در نظر نگیرند ساقط می شوند و از این رو باید مسئولان توجه ویژه ای به این حوزه بسیار مهم و حیاتی داشته باشند و تمام تلاش خود را برای رشد و تعالی این بخش بسیار مهم به کار گیرند.

کارگردان فیلم های سینمایی «تنبل قهرمان» و «کارآگاه۲» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: حوزه فرهنگ و هنر همیشه در طول تاریخ برای همه حکومت ها و پادشاهان بسیار مهم بوده به عنوان نمونه شخصی مانند سلطان محمود غزنوی نزدیک به ۴۰۰ شاعر در دربارش داشته چرا که به این مسأله آگاه بوده که در دربار هر پادشاهی میزان دارایی ها و فتوحات و… در یک کفه ترازو و میزان فرهنگ کشورش در کفه دیگر گذاشته می شود.

وی تأکید کرد: برای فهم اهمیت حوزه فرهنگ و هنر این مثال را عنوان می کنم که موقعی که ما زبان مان را از دست بدهیم اگر دنیایی از زر و ثروت در اختیار داشته باشیم به اما نتوانیم تکلم کنیم این ثروت به چه دردمان می خورد؟

مترجم کتاب های «انیمیشن از نخستین گام‌ها تا اعتلا» و «قلعه حیوانات» متذکر شد: در هر صورت با توجه به نگاه هایی که طی تمامی این سال ها به حوزه فرهنگ و هنر وجود داشته من واقعاً امیدی به بهبود اوضاع و شرایط ندارم. مسئولان فرهنگی و هنری تا زمانی که شعر و موسیقی و تئاتر و ادبیات و کتاب و سینما و… را به درستی نشناسند و با دیدگاه های بسته به موضوعات فرهنگی و هنری نگاه کنند شرایط رو به بهبودی نخواهد رفت.

غریب پور در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم در دولت جدید کسانی اداره حوزه مهم فرهنگ و هنر را در دست بگیرند که با این حیطه به خوبی آشنا باشند و بتوانند معضلات عدیده و بی شمار این حوزه را برطرف نمایند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اسکار ۲۰۲۲ به «قهرمان» فرهادی می‌رسد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ایندی‌وایر در فهرستی به معرفی فیلم‌هایی که باید برای اسکار ۲۰۲۲ بشناسیم پرداخته که در آن نام «قهرمان» اصغر فرهادی نیز دیده می‌شود.

به گزارش سینماپرس، با ورود به فصل جوایز و شروع گمانه زنی‌ها برای برگزیدگان و مدعیان این دوره، ایندی‌وایر فهرستی از ۳۵ فیلمی که باید برای اسکار ۲۰۲۲ آنها را بیشتر بشناسیم، معرفی کرده که فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی نیز در میان آنها دیده می‌شود.

ایندی وایر در این باره نوشت: فیلم سینمایی «عشایر» که سال گذشته جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد، هنوز هم در ذهن بسیاری از مخاطبان سینمایی باقی مانده است؛ اما با نزدیک شدن به برگزاری جشنواره‌های ونیز، تلیوراید، تورنتو و نیویورک، فصل جدیدی از اسکار در شرف آغاز است.

این چهار رویداد سینمایی میزبان بسیاری از آثار جدید خواهند بود که انتظار می‌رود در جوایز اسکار موفق عمل کنند. از فیلم «تل ماسه» دنی ویلنوو گرفته تا «قدرت سگ» جین کاپون و همینطور آثار دیگری مثل «تراژدی مکبث» جوئل کوهن و «اسپنسر» ساخته پابلو لارائین. فیلم‌های دیگری ساخته پال توماس اندرسون و گیرمو دل تورو نیز با وجود اینکه آثارشان هنوز در جشنواره مهمی حضور ندارد، اما از مدعیان اسکار هستند.

یکی از مواردی که باید در مورد اسکار امسال بدانیم، این است که آکادمی اسکار تصمیم گرفته تعداد نامزدهای بخش بهترین فیلم را ثابت نگه دارد و هر سال ۱۰ نامزد در این بخش رقابت کنند. ایندی‌وایر در ادامه فهرست سی و پنج تایی خود از آثاری که باید برای اسکار ۲۰۲۲ بشناسیم را آورده است.

در این فهرست «مادران موازی» پدرو آلمودوار، «قهرمان» اصغر فرهادی و «دختر گمشده» مگی جیلنهال در ابتدای فهرست آورده شده اند. انیمیشن «فرار»، فیلم «اسنپسر»، «زودباش زودباش» با بازی واکین فینیکس، «کوچه کابوس» گیرمو دل تورو، «تل ماسه» دنی ویلنوو، «قدرت سگ»، «خانه گوچی»، «گزارش فرانسوی»، «آخرین دوئل»، «زمانی برای مردن نیست»، «گریه کن ماچو»، «کینگ ریچارد» با نقش آفرینی ویل اسمیت، «به بالا نگاه نکن» و «موخره» از جمله فیلم‌هایی هستند که در فهرست ایندی وایر قرار گرفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«مسیر» شنیدنی شد/ نگاهی نوین به موسیقی ایرانی


آلبوم «مسیر» با هنرمندی رضا طریقت و یاشار یاری از نوازندگان و هنرمندان جوان موسیقی ایرانی در حال و هوایی متفاوت پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگارگر برجسته گل و مرغ مکتب شیراز درگذشت


شیراز – استاد «مرتضی نقاشیان حقیقی» استاد هنر نقاشی گل و مرغ در مکتب شیراز به دیدار معبود شتافت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عذرخواهی کارگردان گاندو به خاطر یک تشابه اسمی


جواد افشار، کارگردان سریال گاندو،  به خاطر تشابه اسمی پیش آمده در این سریال، از مردم کازرون عذرخواهی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ضربه‌ای که ارگان‌های دولتی به سینما زدند/ ما گرفتار دردیم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

غلامرضا آزادی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «طبقه یک و نیم» به کارگردانی نوید اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره زمان اکران این فیلم سینمایی گفت: این فیلم به طور کامل آماده اکران است و پروانه نمایش آن را هم گرفته‌ایم ولی با توجه به وضعیت فعلی هنوز چشم‌انداز روشنی درباره اکران این فیلم نداریم، اصلاً نمی‌دانیم قرار است به صورت آنلاین به نمایش بگذاریم یا به صورت فیزیکی. البته من به تنهایی تهیه‌کنندگی «طبقه یک و نیم» را انجام ندادم بلکه باعث شدم این فیلم تهیه شود. چون تیم این فیلم شامل جوانانی بودند که دوست داشتند وارد میدان شوند، عرض اندام کنند و ما این شرایط را فراهم کردیم اما متاسفانه خیلی‌ها جواب زحمات خود را نمی‌گیرند.

این تهیه‌کننده گفت: در حال حاضر فیلمسازی توسط دو گروه انجام می‌شود، یکی بخش خصوصی که البته قدرتش این روزها به واسطه شرایط بد اقتصادی و بیماری کاهش پیدا کرده، دسته دوم مربوط به ارگان‌های دولتی مثل سازمان اوج است که توانایی ساخت یک فیلم را در هر شرایطی دارند همین سازمان‌ها هستند که هزینه تمام شده یک فیلم در سینما را افزایش می‌دهند. مسأله چنین سازمان‌هایی تنها تولید است و به پخش فکر نمی‌کنند چون پول برایشان اهمیت ندارد. پیش از این شرایط کرونایی هم افراد بخش خصوصی با پول ناچیز اما با همت بلند فیلم می‌ساختند ولی با توجه به اینکه حالا دیگر بازگشت سرمایه‌ای وجود ندارد آنها هم توانایی ساخت فیلم بعدی را ندارند، با آمدن کرونا و حذف تماشای فیلم از سبد فرهنگی مردم امکان عرضه اندام برای بخش خصوصی وجود ندارد. وی‌اودی‌ها هم اساساً به سراغ آثار تجاری می‌روند.

وی افزود: در حال حاضر مردم به دلیل احساس خطری که می‌کنند چندان نسبت به تماشای فیلم در سینما رغبت نشان نمی‌دهند اصلاً وقتی روزانه در کشوری این تعداد قربانی کرونا وجود دارد، دعوت مردم به تماشای فیلم‌ها در سینما چندان قابل درک نیست.

آزادی با اشاره به پروانه ساخت‌های جدید در شرایط فعلی مطرح کرد: وزارت ارشاد چند کارمند دارد که وظیفه‌شان صدور پروانه ساخت است اما مسأله این است که بسیاری از کسانی که در این شرایط پروانه ساخت دریافت می‌کنند افراد تازه‌کار و جوانی هستند که طول می‌کشد تا مزه شکست را بچشند و متوجه شوند اصلاً اکرانی وجود ندارد که سرمایه آنها بازگردد. البته امیدوار به بهتر شدن اوضاع هم هستند اما من فکر می‌کنم سینما چه در ایران چه در خارج از ایران به این زودی نمی‌تواند رونق سابق خود را به دست بیاورد. ضمن اینکه وقتی از همه می‌خواهیم که دورهمی‌ها و تجمعات را کنسل کنند، نمی‌توانیم از همین مردم بخواهیم به سینماها بیایند. احساس می‌کنم اگر دردی هست این درد برای همه است پس ابتدا باید چاره‌ای برای این بیماری پیدا کنیم و بعد به دوران رونق سینما فکر کنیم.

این تهیه‌کننده در بخش دیگر از صحبت‌هایش توضیح داد: با توجه به اینکه نمایش یک فیلم در شرایط فعلی یک ریسک است، سینماگران چندان نسبت به نمایش آثارشان رغبتی ندارند زمانی شرایط فروش در روز شنبه و جمعه فرق داشت ولی الان تفاوتی در هیچ روزی نیست و سینماها اقبال چندانی را شاهد نیستند. اگر به درستی حساب کنیم می‌بینیم هر سینمایی هزینه‌هایی صرفاً برای روشن ماندن چراغش می‌پردازد اما بازگشت مالی متناسب با آن هزینه‌ها ندارد.

وی درباره فروش خوب «دینامیت» گفت: به نظرم چنین فیلم‌هایی به معنای واقعی «فیلم سینمایی» نیستند. ساخت چنین آثاری چند سالی است که باب شده و سینمای دغدغه‌مند ایران را نابود کرده است. در گذشته سینمای ما در تمام دنیا اعلام وجود می‌کرد اما حالا اینگونه نیست.

آزادی در پایان گفت: سینما ساخت یک فیلم برای یک بار تماشا کردن نیست هر فیلمی که ساخته می‌شود در یک گوشه از فرهنگ این سرزمین می‌ماند اما در حال حاضر سینمای بیمارگونه داریم.

مشاهده خبر از سایت منبع