برای هفتاد سالگی حسین علیزاده/ او یک رفیق تمام و کمال است
شهرام صارمی نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی به بهانه سالروز تولد حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی یادداشتی را منتشر کرد.
شهرام صارمی نوازنده و پژوهشگر موسیقی ایرانی به بهانه سالروز تولد حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی یادداشتی را منتشر کرد.
سریال تلویزیونی «زن زندگی مرد زندگی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و مسعود شاه محمدی از فردا پخش میشود.
به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم ، سریال «در کنار پروانهها» به کارگردانی داریوش یاری در هفته دوم شهریور به روی آنتن می رود .
مصباح قمصری از نوازندگان و آهنگسازان جوان موسیقی ایرانی با همراهی شاهو عندلیبی از نوازندگان شناخته شده عرصه نینوازی آلبوم «ماه نَخشَب» را به صورت بینالمللی پیش روی شنوندگان قرار دادند.
مدیر امور جشنوارههای انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد از این به بعد جشنواره فیلم کوتاه تهران حضوری و آنلاین برگزار میشود.
مجموعه “گریز” در سال ۲۰۲۰ تولید شده و از این جهت یک مجموعه بروز و جدید محسوب میشود.
کارشناس مسائل دینی گفت: باید فرآیند قیام امام حسین علیهالسلام تکمیل میشد. این مأموریت آسمانی در وهله اول بر عهده امام سجاد بود.
سینماپرس: هادی حاجتمند کارگردان سینما در خصوص اولویت های سینمایی دولت سیزدهم گفت: سینمای ایران برای نجات از بحران کنونی نیازمند تبیین یک استراتژی مشخص است و اگر ما در تمامی این سال ها شاهد مشکلات و معضلات متعدد در سینمای کشور بودیم به دلیل همین فقدان ضابطه مندی و عدم حضور یک اتاق فکر فرهنگی در سینما بوده و متأسفانه همواره همه چیز در سینما تنها بر اساس روابط افراد پیش رفته است.
کارگردان فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «مدیترانه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ایران نیاز به یک اتاق فکر دارد تا بر اساس استراتژی فرهنگی حمایت ها و اولویت ها را تعریف کنند. وقتی استراتژی فرهنگی وجود داشته باشد دیگر سینما این چنین ولنگار و رها نخواهد بود و همه چیز در آن بر اساس خط کشی های از پیش تعیین شده جلو خواهد رفت.
وی در همین راستا ادامه داد: وقتی ضابطه و قانون در سینما وجود داشته باشد دیگر رانت خواری و پارتی بازی و رفیق بازی برای همیشه از سینما رخت خواهد بست؛ طی این سال ها ما مکرراً شاهد بودیم حمایت های مالی تنها از افرادی می شد که رابطه های صمیمانه با مدیران داشتند و خوب کسی تردید ندارد که این کار بسیار غلط است.
حاجتمند خاطرنشان کرد: ما نیازمند ضوابطی هستیم که پول و رانت و رابطه در آن تأثیر نداشته باشد؛ ما ضوابطی را در سینما می خواهیم که کارشناسان خبره و کاربلد و دغدغه مند نیازهای سید فرهنگی مردم را درست ارزیابی کنند و به سازمان سینمایی اعلام کنند که مثلاً شما امسال می توانید به چه تعداد فیلم کمدی، اجتماعی، استراتژیک، دراماتیک، اکشن و… پروانه ساخت بدهید.
این سینماگر افزود: دیگر نباید شرایط به این نحو باشد که هر فیلمسازی در هر ژانری مطلبوش بود بتواند مبادرت به تولید اثر کند و کارشناسان باید این مسأله را مورد کنکاش و بررسی قرار بدهند و مدیران سینمایی هم باید به عنوان یک قانون از نظر آن ها پیروی کرده و به آن ها احترام بگذارند و بر اساس استراتژی فرهنگی به صورت شفاف و روشن تمام امور سینما را به پیش ببرند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه بودجه فرهنگی در کشور ما کم نیست اما مطلقاً درست مدیریت نمی شود تصریح کرد: به عنوان مثال برگزاری این همه جشنواره های سینمایی ناکارآمد ریز و درشت در سینمای ما چه دردی از هنرمندان و سینما درمان کرده است؟ تا کی ما باید شاهد بریز و بپاش های بیخود برای برگزاری این جشنواره های بیهوده باشیم؟ بی شک برگزاری ۲ جشنواره سینمایی کافی است و نباید بودجه های بیت المال را بیش از این هدر داد.
حاجتمند در پایان این گفتگو تأکید کرد: همه جشنواره های سینمایی نهایتاً باید در دو جشنواره فجر و جشنواره فیلم مقاومت تجمیع شوند تا هم ارزش این جشنواره های اصلی حفظ شود هم در این وانفسای اقتصادی بودجه های هنگفتی برای برگزاری این رویدادها هدر نرود.
سینماپرس: علیرضا مرادی دبیر فرهنگی خبرگزاری ایرنا در خصوص اولویت های فرهنگی دولت سیزدهم گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود اما با اینکه بیش از چهل و اندی سال از آن می گذرد فرهنگ ما تغییر چندانی نکرده و ما پیشرفت چندانی در این حوزه نداشتیم که یکی از علل اصلی این اتفاق فقدان نقشه راه و داشتن نگاه های سلیقه ای و جناحی در دولت های مختلف است که امیدوارم این رویه در دولت سیزدهم وجود نداشته باشد و ما بتوانیم بر اساس زمان بندی و اولویت بندی معضلات حوزه فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنیم و مدیران طبق نقشه و زمان بندی از پیش تعیین شده گام بردارند.
وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حضور مدیران غیرمتخصص به فرهنگ و هنر آسیب می زند! فقدان مدیر متخصص آسیب جدی به فرهنگ و هنر وارد کرده و این حوزه نیاز به مدیر متخصص دارد. باید کسی مدیریت این عرصه مهم را در دست بگیرد که فضا را بشناسد و با معضلات آشنا باشد.
مرادی سپس به تفکیک به حوزه های مختلف فرهنگی و هنری کشور اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل سینمای ما این است که هنوز صنعتی نشده؛ برخی مدیران ما نمی دانند که فیلم بعد از تولید باید در چرخه اکران برود تا حیات سینما بتواند ادامه داشته باشد. برخی مدیران متوجه نوع حمایت از سینما نیستند و همین باعث شده تا ما شاهد حمایت های اشتباه و بی برنامه آن ها از برخی فیلم هایی باشیم که حتی برای تهیه کنندگان شان اهمیتی ندارد آن فیلم اکران شود یا نه، چرا که سرمایه ای برای ساخت آن اثر از جیب خود هزینه نکرده اند.
دبیر فرهنگی خبرگزاری ایرنا تأکید کرد: در واقع حضور بخش دولتی در سینما بدون داشتن نظارت و نقشه راه یک معضل اساسی و جدی برای سینما شده است. برخی افراد با عملکردهای سلیقه ای و جناحی شان همواره سعی می کنند تا از کسانی حمایت نمایند که از طیف خودی های شان هستند و این اتفاق نوعی فضای دوقطبی را در حوزه فرهنگ و هنر پیش می آورد که بسیار آسیب زا است.
این کارشناس فرهنگی ادامه داد: از سوی دیگر خیلی از شهرهای کشور حتی یک سالن سینما هم ندارند و بی شک سالن سازی در تمامی گستره جغرافیایی کشور باید در دستور کار فوری مدیران دولت سیزدهم باشد.
مرادی سپس به معضلات حوزه موسیقی کشور اشاره کرد و در این راستا اظهار داشت: مسئولان باید یک بار برای همیشه تکلیف خود را روشن کنند که اصلاً می خواهند در کشور موسیقی وجود داشته باشد یا خیر؟ متأسفانه به دلیل نداشتن نقشه راه همواره شاهد هستیم تنها از برخی هنرمندان موسیقی حمایت می شوند و همیشه در بورس هستند اما بقیه در بیکاری مفرط به سر می برند.
وی افزود: این اتفاق به دلیل فقدان برنامه مدون برای حمایت درست از همه هنرمندان موسیقی است. مدیران فرهنگی نباید از یاد ببرند یک زمانی اغلب مردم ترانه های لس آنجلسی گوش می دادند اما حالا فقط موسیقی پاپ و سنتی کشور خودمان گوش می کنند پس باید حمایت از تمامی فعالان حوزه موسیقی به گونه ای باشد که سرخورده نشوند تا مهاجرت کنند و بروند.
مرادی در بخش دیگری از این گفتگو به حوزه نشر و کتاب اشاره کرد و اظهار داشت: نشر و کتاب برای رشد هر جامعه ای بسیار مهم است؛ با این وضعیت معیشتی مردم و قیمتی که کتاب ها دارند عملاً کتاب از سبد فرهنگی خانواده ها حذف شده و اولویت جدی مسئولان فرهنگی دولت سیزدهم آن است که سر و سامان جدی به این حوزه بدهند و یارانه خوبی در حوزه کاغذ و چاپ تخصیص دهند.
وی ادامه داد: یک کتاب کوچک و نحیف ۶۰ صفحه ای حدود ۴۰ هزار تومان پولش است و عملاً بخش عمده ای از مردم توان خرید آن را ندارند و باید حتماً فکری برای این وضعیت صورت گیرد.
مرادی در پایان این گفتگو متذکر شد: ما در حوزه تجسمی هم هنرمندان مظلومی داریم. یک نقاش سال ها تلاش می کند اما دیده نمی شود؛ در حوزه های دیگر مانندخوشنویسی، کاریکاتور و… چون شهرت ندارند معمولاً مظلوم واقع می شوند و یکی از اولویت های دولت جدید می تواند کمک به گالری ها باشد که سر پا بمانند. همچنین دولتمردان می توانند آثار فاخر هنرمندان را خریداری کنند و در مراسم ها و مناسبت های مختلف به کشورهای دیگر هدیه دهند تا از این رهگذر هم هنرمندان وطنی بتوانند ارتزاق کنند هم سایر ملل با فرهنگ و هنر کشور ما آشنا شوند.
سینماپرس: مستند «بعد از این سه ماه …» به کارگردانی محمد عبدیزاده، از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با موضوع کرونا به مرحله صداگذاری رسید.
به گزارش سینماپرس، مستند «بعد از این سه ماه…» به نویسندگی و کارگردانی محمد عبدیزاده و تهیهکنندگی علی کفراش، داستان تلخ و مرگبار یکی از شدیدترین همهگیریهای جهان را روایت میکند؛ ویروسی نوپدید که بهسرعت از کشوری به کشور دیگر منتقل شده و موجب آلوده شدن و مرگ بسیاری افراد در جهان و از جمله ایران میشود.
این مستند که در دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیمارستانهای مسیح دانشوری، سینا، شهدای تجریش، امام خمینی (ره)، دکتر شریعتی، روزبه، بهارلو، یاس، کامکار قم؛ آرامستان بهشتزهرا (س) و بهشت معصومه (س)، نقاهتگاه ایران مال و مراکز مختلف خیریه و گروههای جهادی و… تصویربرداری شده توسط امین شریفی صداگذاری میشود.
«بعد از این سه ماه …» متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» شده و در صورت پذیرفته شدن از سوی هیات انتخاب برای نخستین بار در این جشنواره روی پرده خواهد رفت.
عوامل تولید «بعد از این سه ماه…» عبارتند از تهیهکننده: علی کفراش، نویسنده، کارگردان و مجری طرح: محمد عبدیزاده، پژوهش: لیلا محمدی، محمد عبدیزاده، مشاوران کارگردان: ماشاءاله ترابی، نسرین امینیان، تصویربرداران: مجید یادگاری، شاهین عبدیزاده، محمد عبدیزاده، تدوین: حمید فنایی، دستیار کارگردان و برنامهریز: لیلا محمدی، صدابرداران: حسین الماسی، احمد خاقانی، صداگذار: امین شریفی، هماهنگی تولید: مهوش آگاهی، مدیر تولید: حسن نوری، عکاس: وحید مزاجردی، با روایت: لیلا محمدی و با همراهی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.