X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

سیزدهمین سوگواره هنر عاشورایی در آستانه افتتاح


نمایشگاه «سیزدهمین سوگواره هنر عاشواریی» ابتدای هفته آینده افتتاح می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فخر گیلان در کنار آرامگاه دکتر معین آرام گرفت


آستانه اشرفیه- پیکر استاد «میر محمود فخر موسوی» امروز با حضور اهالی فرهنگ و هنر تشییع و در کنار آرامگاه دکتر معین آرام گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا تلویزیون در ساخت سریال‌های سفارشی خود دچار عیوب ماموریتی شده است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: صاحب این یادداشت در حقیقت نقدی ماهوی در حوزه رسالت و پیام سریال افرا دارد، و نسبت به ضعفها یا قوتهای فنی و تکنیکی ان بواسطه عدم دانایی کافی صرف نظر کرده و به صاحبان آن حوزه واگذار می کند.

به گزارش سینماپرس، مدتیست توفیق داشته ام که برخی از قسمتهای سریال تلویزیونی «افرا» را که از شبکه ۱ پخش می شود، ببینم، لذا هرچه نگاه میکنم که این سریال دنبال چه رسالتی است، کاملا گیج هستم، هر چند مدتهاست که تلویزیون جمهوری اسلامی ایران در ساخت سریالهای سفارشی خود، دچار عیوب ماموریتی شده است. «افرا »یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی آقای بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی محمدکامبیز دارابی و مجید مولایی است. این مجموعه از ۵ شهریور ۱۴۰۰ پخش خود راباژانردراماتیک، اجتماعی و خانوادگی از شبکه یک سیما و شبکه تماشا آغاز کرده‌است.

به نظر میرسد نقطه کانونی فیلم با توجه به سیر داستان، محیط زیست و مشکلات محیط بانان است، و فیلم میکوشد تا تقدیری از زحمات انان بعمل آورد.

هرچند در سنوات گذشته، بعضا محیط‌ زیست دستمایه ساخت سریال‌های متعدد تلویزیونی شده است، اما در مجموع سریالی که محوریت کلی قصه و غصه محیط‌بانان باشد، نداشته‌ایم و اکنون، بهرنگ توفیقی در این اثر کوشیده بار دیگر به سراغ محیط زیست برود.

پرسش اساسی این یادداشت این است که آیا رسالت تعیینی کارگردان در این اثر حفظ شده است؟

برای پاسخ به پرسش فوق لازم است مقدمه ای از برخی بدیهیات حوزه تخصصی یک فیلم را مختصرا بیان کنیم.

فیلم نامه یا سناریو، متنی است شامل شخصیت ها، ماجراها و هر آنچه در فیلم روی خواهد داد به صورت یک دستور العمل، که توسط فیلمنامه نویس یا فیلم نامه نویسان نوشته می شود، اجرا شود.

در واقع فیلمنامه باید تلاش کند تا اگر می تواند تماشاگرش را در یک تجربه تازه دخیل کند.

یک فیلم اقلا باید استاندارهای قابل قبولی را از حیث محتوایی داشته باشد که عبارتند از :

۱: تفکر انگیز بودن ۲ : احساس برانگیز بودن ۳: عبرت آموز بودن ۴ : مفرح بودن ۵: لذت بخش بودن ۶ : سرگرم کننده بودن ۷ : قابل باور بودن ۸ : تاثیر گذار بودن ۹ : فراموش نکردن ۱۰ : ارتباط وسیع ایجاد کردن.

نگارنده از منتقدان جدی تلویزیون است و معتقدم، تلویزیون دچار یک رخوت سنگینی شده و از نگاه آمایشی نسبت به مخاطبان خود غافل است، و از همه مهمتر بهداشت بصری و محتوایی در شبکه های متعدد رعایت نمیشود. انگار که تفکری سیستمی در ص و سیما حاکم نیست!

بارها دیده ام که اقلا چند شبکه در یک شب در حال اجرای مسابقه طنز یا… هستند! مسابقات آبکی که انگار مجریان معروف را مالکان شبکه های تلویزیون کرده و کانون دریافت دستمزهای کلان از ث و سیما! بگذریم :

اگر به عناصر سریال افرا دقتی داشته باشیم و الگوهای ده گانه فوق را در آن بجوبیم، بندرت نکات مثبت و امید دهنده ای در سریال مشاهده میشود.

بدین منظور به برخی از مشکلات محتوایی و ساختاری ان اشاره میشود:

الف: انحراف از نقطه کانونی فیلم از اهمیت محیط زیست و رسالت فرهنگ سازی آن به یک درام غمگین، عشق ناکام، قتل مبهم، و پادویی در راهروهای دادگاههای قضایی که بیننده را کاملا از اهمیت محیط زیست به سمت، تحربک احساسات غم رهنمون میسازد! به وجود آمدن چنین حسی در مخاطب یعنی هرز رفتن ایده مرکزی یک اثر.

ب:هر سریالی ممکن است که فرازهایی دراماتیک (عاشقانه یاغمگنانه) داشته باشد اما، گیر افتادن در باتلاق هرکدام از آن درامها و عدم توانایی، برگشت به رسالت اصلی فیلم، نقطه ضعفی اساسی است، که اکنون افرا در آن گرفتار امده است!

ج: فضای سنگین و غمگین قتل مبهمی که در سریال نمایش داده میشود، چند خانواده را درگیر این بحث کرده و تکرار و ادامه درام غم ناشی از کش امدگی مفرط، بیننده را در لاک غم فرو میبرد، و معلوم نیست چه اصراری است تااین حد فضای سریال با لباسهای مشکی، آه و اندوه، گریه، نفرت، حس انتقام از قاتل و میله های زندان، راهروهای دادگاه و… و.

آراسته شود؟

د:در هر فیلمی، محتوای فیلم، قاب بصری، دیالوگها، پوشش لباسهای بازیگران، تناسب نقش با بازیگر، و تکرار الگوهای آن از حیث آماری، قوام و قوت اثر را تعریف میکند، درذسریال افرا، بالاترین فراوانی تکرار مولفه های بصری و شنیدارب، متعلق به قتل، گربه، سیاهپوشی، دادگاه، عشق ناکام، دعوا و کینه دوبرادر و … است که کاملا پیام محیط زیستی را تحت شعاع قرار داده و به یک فیلم غمگین مبدل ساخته است. ‌

و: موسیقی و نت های بکار گرفته شده در متن و بک گراند سریال افراه، شرایطی رابرای بیننده فراهم میکند که در دراز مدت و پایان فیلم، دچار پوچی، غم و ناامیدی میشود.

سریالهای خانوادگی، معمولا باید از رنگهای شاد، نورپردازیهای روشن، القای تصور افتاب تابان، امید بخشی، حس الفت و مهربانی به همنوع را پمپاژ کند، هرچند رسالت فیلمسازان بازتاب برخی تلخکامبهای جامعه نیز است، اما روندی که در تلویزیون ایران ملموس است، تمرکز افراطی بر پمپاژ سیاهی، مرگ، غم، اندوه، خیانت، ناکامی، شکاف طبقاتی و… در جامعه است! لذا اگر شک دارید میتوانید روند کلی برخی از سریالهای در حال پخش را به مدت یکسال پیگیری کرده تا به نتایج حاصله دست یابید.

ه:عدم ارتباط با بیننده و واقعیت عینی، در سریال موج میزند : انجاییکه خواهر مسعود که یک خانواده بسیار متمول است عاشق پیمان(مقتول) میشود، و پیمان بخاطر طعنه پدر نامزد خود، بناچار دست به سلاح میبرد تا به شکار غیرمجاز برود، مثلا پولی جمع کرده و رضایت پدر نامزد خودرا جلب کند! (که اورا در جلسه خواستگاری خوار و کوچک کرده بود!) حقیقتا یک اپیزود غیر واقعی است که بیننده، خصوصا کسانی که در شمال زندگی میکنند، هرگز نمیتواند ارتباط معقولی از این نمونه، روشمندی برای پولدار شدن را با واقعیات شمال و جامعه گیلان برقرار کند، تصویری که صرفا ساخته ذهن کارگردان است و نمایه عینی ندارد.

مشکلات جوان و جامعه امروزی و نیز میزان نیازهای فعلی جوان، فراتر از ارزش یک مرغابی، آهو یا… ا. شکاری است، یا بدتر اینکه، اساسا چنین شکاری در محیط زیست فعلی شمال وجود ندارد! که مجموع این تصویر سازی کاریکاتوری، نشان از عدم درک سازندگان فیلم از مخاطبین خود و یا نادان فرض کردن انان است!

نتیجه گیری :

بسیاری از آثاری است که این روزها چه در تلویزیون، و چه در سینما و شبکه نمایش خانگی تولید می شوند، فقدان ایده جذاب و جدید بوده و در عوض گرفتار سندروم، گرفتار شدن به موضوعات تکراری است. در سریالهای ایرانی اغلب دستمایه های هیجانی کارگردانان، پناه بردن به چند کلید واژه تکراری، عشق ناکام، قتل، طلاق، چندهمسری است، و کمتر دیده میشود که کارگردان پیام مهمی را بدون آویزان شدن به این کلیدواژه ها، به پیش ببرد.

سریال افراه بیگمان در رده سریالهایی قرار میگیرد که هیچکدام از مولفه های دهگانه فوق را نمیتوان در ان جست و اگر هم باشد، کورسوزنان، بسیار ضعیف است. و صد حیف که ص و سیمای ج. ا.ایران بیت المال مسلمین را صرف سفارش فیلمهایی میکند که قادر به انعکاس واقعیات جامعه ندارد، و صرفا محصول ذهن کاریکاتوری یک نویسنده سفارشی است. این روند میتواند شکاف عمیق بین مردم واقع نگر را با تلویزیون افزایش داده و سیاه نمایی مدل شده حاصله از سریالهای متعدد در دراز مدت بین جامعه را گسترش دهد. و جز به افزایش غم در کشور و جامعه ای که با بیکاری، بیماری، حاشیه نشینی و… و. مفرط دست به گریبان است، نمی افزاید

*کوروش صفرزاده

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار فراخوان مسابقه عکاسی «قدم‌های عاشقان اربعین»


اتحادیه هنرمندان عراق فراخوان مسابقه بین‌المللی عکاسی «قدم‌های عاشقان اربعین» را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «پوست» از اواسط مهرماه – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اکران فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک از اواسط مهرماه آغاز خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، اکران فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح از اواسط مهرماه توسط موسسه بهمن سبز آغاز خواهد شد.

همزمان با نزدیک شدن به اکران، از لوگو موشن این فیلم سینمایی با طرحی از آرش وکیل زاده، تصویر سازی یاسر عبدی و موشن گرافیک حامد اشعری رونمایی شد.

برادران ارک که با فیلم کوتاه «حیوان» جوایز جشنواره کن و جشنواره فجر را در کارنامه هنری شان داشتند، موفق شدند با فیلم «پوست»، ۷ نامزدی و ۲ سیمرغ بلورین را در جشنواره فجر سی و هشتم به دست بیاورند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بُعد اجتماعی شخصیت مشکاتیان تاثیر هنرش را دوچندان می‌کرد


یک منتقد موسیقی گفت: در کنار وجوه هنری پرویز مشکاتیان، شخصیت اجتماعی او و دغدغه‌ای که نسبت به کشور و همراهی و همدلی که با هموطنانش داشت، تاثیرات هنری‌اش را در جامعه و موسیقی ایران دوچندان می‌کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخشنده: مدیر جدید سینمایی باید امید و انگیزه را در دل سینماگران زنده کرده و آن ها را برای فیلمسازی ترغیب کند/ اوضاع سینما بسیار آشفته است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان سینما در خصوص ویژگی های رئیس سازمان سینمایی گفت: معضل اصلی امروز سینماگران و کل جامعه ناامیدی و بی انگیزگی است از این رو مدیر جدید سینمایی باید امید و انگیزه را در دل سینماگران زنده کرده و آن ها را برای فیلمسازی ترغیب کند تا از این رهگذر سینماگران بتوانند با تولید فیلم های امیدبخش و موثر در ژانرهای مختلف نشاط و سرزندگی را به جامعه برگردانند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شمعی در باد» و «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: کسی که اداره امور سینما را در این برهه کنونی در درست می گیرد طبیعتاً کار سخت و دشواری پیش رو دارد چرا که اوضاع سینما بسیار آشفته است و وضعیت شغلی و روحی سینماگران نیز مناسب نیست.

وی ادامه داد: بی تردید تعامل نزدیک و دقیق مدیر جدید سینمای کشور با یکایک سینماگران می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد. سینمای ایران نیاز به فضای باز دارد و همه اهالی سینما با هر خط مشی فکری و فرهنگی باید بتوانند در تولیدات سینمایی مشارکت داشته باشند.

درخشنده سپس با تأکید بر اینکه باید موانع موجود بر سر راه فیلمسازی برداشته شود اظهار داشت: معضلات و مشکلات سینما بارها توسط بنده و سایر همکارانم در رسانه های متعدد بازگو شده و قطعاً همه افراد به آن واقف هستند. پس مدیری که می خواهد به زودی اداره سینمای کشور را در دست بگیرد باید با شناخت و آگاهی کامل از این معضلات متعدد پا در میدان بگذارد و تمام تلاش خود را به کار ببرد تا این معضلات برای همیشه از ریشه کنده شوند.

این سینماگر تأکید کرد: یکی از مسائل مهمی که مدیران سینمایی باید به آن توجه داشته باشند این است که سینما نمی تواند با دستورالعمل و چارچوب خاص حرکت کند؛ همانطور که سلیقه انسان ها با یکدیگر تفاوت های فاحشی دارد سلیقه فیلمسازان نیز با یکدیگر متفاوت است و هر فیلمسازی نسبت به یک مقوله خاص بر اساس بینش شخصی اش نگاه می کند و نمی توان او را در یک خط ثابت قرار داد.

کارگردان فیلم های سینمایی «زیر سقف دودی» و «پرنده کوچک خوشبختی» متذکر شد: سینما فرهنگ ساز و انسان ساز است و با اهالی سینما باید با نهایت ادب و احترام برخورد شود. فیلمساز باید دارای انگیزه باشد تا بتواند امید را به جامعه تزریق کند.

درخشنده در همین راستا تصریح کرد: من امیدوارم در دوره جدید تنها به برخی افراد خاص توجه نشود! چرا که ما همیشه از توجه به همین افراد و گروه های خاص ضربه خورده ایم دیگر نباید راه غلط گذشته استمرار پیدا کند همانطور که پیش تر تأکید کرد حتماً کسی باید در مسند امور قرار بگیرد تا تعامل درستی با همه اهالی سینما داشته باشد.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه تمامی صنوف سینمایی در حال حاضر با معضلات متعددی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند اظهار داشت: مشکلات صنوف باید دیده شود. همه صنف ها باید مورد توجه قرار بگیرند و مدیران سینمایی نباید میان آن ها تفاوت قائل شوند چرا که حتی اگر یکی از صنوف سینمایی وجود نداشته باشد چرخ سینما از حرکت باز می ایستد و صنوف مانند دانه های زنجیر به یکدیگر متصل هستند.

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم در دوره جدید دیگر هرگز شاهد نگاه شخصی و سلیقه ای مدیران نباشیم. امیدوارم مدیران جدید منتظر ننشینند تا سینماگران به سراغ آن ها بروند و از همان ابتدای فعالیت شان از سینما بخواهند حرکت کرده و اوضاع سینما را بهبود بخشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دعوت عراق از عکاسان برای شرکت در یک مسابقه


اتحادیه هنرمندان عراق فراخوان مسابقه بین المللی عکاسی خود با عنوان «قدم های عاشقان اربعین» را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره عکس برج میلاد تمدید شد


مهلت شرکت در جشنواره عکس برج میلاد که پیش از این ۳۱ شهریورماه اعلام شده بود، تا دوم آبان ماه تمدید شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره عکس «برج میلاد» تمدید شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهلت شرکت در جشنواره عکس برج میلاد که پیش از این ۳۱ شهریورماه اعلام شده بود، تا دوم آبان ماه تمدید شد.

به گزارش سینماپرس، مسعود زنده روح کرمانی مدیر هنری جشنواره عکس برج میلاد درباره تمدید این مسابقه گفت: به دلیل اینکه شهر تهران در وضعیت قرمز ناشی از شیوع کرونا بود و امکان سفر به این شهر وجود نداشت و با توجه به اینکه عکاسان زیادی ابراز تمایل کرده بودند که در این جشنواره شرکت کنند و درخواست تمدید جشنواره را داشتند، مهلت ارسال اثر و شرکت در جشنواره عکس برج میلاد را تا دوم آبان ماه تمدید کردیم.

وی تاکید کرد: با احترام به همه مواردی نظیر اربعین و ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) و ممنوعیت سفر به تهران، تصمیم گرفتیم که فرصتی را تعیین کنیم تا هنرمندان عکاس فرصتی داشته باشند که به تولید اثر جدید بپردازند.

قرار بود جشنواره عکس برج میلاد روز ۲۱ مهرماه همزمان با تأسیس برج میلاد برگزار شود که طبق تغییرات جدید، گاه شمار جشنواره عکس برج میلاد به شرح زیر تغییر کرد:

پایان ارسال آثار در سایت تا ساعت ۸ صبح روز ۲ آبان ماه ۱۴۰۰

انتخاب آثار ۶ تا ۹ آبان ماه ۱۴۰۰

اعلام اسامی پذیرفته شدگان ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰

آیین افتتاحیه و اهدای جوایز ۲۰ آبان ماه (بر اساس مقررات ستاد مبارزه با کرونا، مکان و ساعت اعلام می‌شود.)

برگزاری نمایشگاه ۲۰ تا ۳۰ آبانماه ۱۴۰۰

آدرس سایت www.miladfestival.ir

خلق آثار ارزشمند از برج میلاد تهران، شناسایی استعدادهای درخشان عکاسی، ایجاد بستری برای تولید آثار هنری ویژه از اهداف این جشنواره است. موضوعات «گردشگری در برج میلاد تهران»، «برج میلاد از پنجره خانه‌ها»، «برج میلاد نماد کلان شهر تهران» و «برج میلاد نماد توان مهندسی کشور»، مدنظر این جشنواره برای داوری خواهد بود.

مشاهده خبر از سایت منبع