X

بایگانی مهر 11, 1400

دفتر سینمایی

تاکید شورای سیاستگذاری «سلفی۲۰» بر لزوم توجه به سینمای شاعرانه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کوتاه «سلفی۲۰»، نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره «سلفی۲۰» با حضور حبیب ایل بیگی، روح‌الله حسینی، لاله اسکندری، محمدجواد حق‌شناس، مهرداد خوشبخت، کامران رسول‌زاده و مریم دوستی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در این نشست، دبیر جشنواره درباره عملکرد دوره قبل این رویداد و اهداف این دوره از جشنواره سخن گفت و اعضای جلسه ضمن بیان مزایا، مشکلات و موانع برگزاری، پیشنهادهایی برای گسترش و پررنگ شدن بحث «سینماشعر» مطرح کردند. همچنین اعضای شورا بر ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت تبیین ارتباط سینما و شعر و سینمای شاعرانه و توجه بیشتر به مباحث آموزشی در این باره تاکید کردند.

همچنین ارائه راهکارهایی برای ایجاد فضای گفتگو و امکان برگزاری پنل‌های آموزشی و منتقدانه آنلاین از موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد.

مریم دوستی دبیر و موسس این رویداد با اشاره به اهداف این جشنواره در زمینه فرهنگسازی گفت: ما در کشوری غنی از فرهنگ و ادبیات و شعر زندگی می‌کنیم. شعر زبان محبت است و تجلی آن در سینما ‌می‌تواند فضای جامعه را در شرایط پیامدهای کرونا، تلطیف کند. ۲ حوزه سینما و شعر می‌توانند در کنار هم انتقال مفاهیم انسانی را گسترش داده و دریچه‌ای تازه از جهان هنر را بگشایند.

حبیب ایل‌بیگی نیز با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سینماشعر بیان کرد: در حوزه شعر و ادبیات، بحث مهر و محبت و دوست داشتن کمتر در مراکز آموزشی، آموزش داده می‌شود. دوست داشتن همدیگر و محبت کردن چیزی است که همه دنیا بسیار به آن نیاز دارد. سینمای ایران را از ابتدا سینمایی شاعرانه می‌دانند و تبلور پیوند سینما و شعر در فیلم‌ها اتفاق خوبی است.

در ادامه روح‌الله حسینی با اشاره به پرداختن به موضوع زندگی با کرونا و پساکرونا در جشنواره گفت: تاثیرات کرونا ممکن است دهه‌ها ادامه داشته باشد و از ابعاد مختلف جامعه شناختی، مردم شناختی، اقتصادی، سیاسی و… وارد دنیای جدیدی شده ایم. سینمای ما را در جهان با وجه شاعرانگی‌اش می‌شناسند که با سینمای اجتماعی تفاوت‌هایی دارد. سینمای اجتماعی نیز وقتی وجهی شاعرانه پیدا می‌کند، برای ما جذاب می‌شود.

همچنین کامران رسول زاده ضمن اشاره به شرقی بودن سینمای شاعرانه، عنوان کرد: خیال‌انگیزی در شعر رکن اصلی است و تمام صنایع ادبی در شعر بر اساس خیال‌انگیزی شکل می گیرد. ما در برشی از تاریخ زندگی میکنیم که شعر به تمام هنرها سرایت کرده و جای چنین موضوعی در میان رویدادهای سینمایی و فرهنگی خالی است.

در ادامه این نشست مهرداد خوشبخت بیان کرد: ادبیات و سینما هر ۲ موضوعاتی مهم در فرهنگ هستند و ترکیبشان در بخش «سینماشعر» نو و جدی است. تیتر «سینما شعر» با «سینمای شاعرانه» فرق می کند و می‌تواند دربرگیرنده سینمای شاعرانه باشد. باید سینمای شاعرانه را بیشتر و بهتر تعریف کرد و شناساند.

همچنین لاله اسکندری گفت: سینما و ادبیات جزو لاینفک هم بودند و به هم وصل هستند. باید دید ما در کشورمان با این عقبه در ادبیات و شعر، چقدر از این بضاعت استفاده کرده‌ایم. این جشنواره به همه شهروندان این امکان را می دهد که بدانند می‌توانند بدون داشتن ابزار خاص، محتوایی تولید کرده و در جایی نمایش دهند. این مساله که همگان می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و کارشان دیده شود، به خودی خود اتفاق خوبی است.

در ادامه محمدجواد حق شناس بیان کرد: کرونا دیگر همراه ما است و ما باید با آن زندگی کنیم اما موضوع «سینماشعر» فرصت خیلی خوبی برای سینمای ایران است. سینما و شعر، وقتی کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند پیام‌ها و ایده‌های بسیاری را منتقل کنند. در جهان در حوزه شعر برای ما مزیت جدی قائلند و پیوند استعدادهای جامعه در حوزه سینما و در حوزه شعر می‌تواند موقعیت خوبی را در این دوره از جشنواره رقم بزند.

در پایان این جلسه احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره توسط مریم دوستی، دبیر و موسس این رویداد، به آنان اهدا شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ادعای عجیب کارگردان «کله پوک»/ نمی‌دانم کارگردان این فیلم کیست! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

جواد مزدآبادی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فیلم سینمایی «کله پوک» بیان کرد: این فیلم را من نساخته‌ام اما چندی پیش آقای سید محمد قاضی که تهیه‌کننده این فیلم و از دوستان من است گفت پای این فیلم بایست تا نام تو را به عنوان کارگردان بزنیم و فیلم بتواند به نمایش عمومی دربیاید، چون فیلم به دلیل مشکلاتی که داشت امکان اکران نداشت من هم به دلیل رفاقتی که با این دوستان داشتم حاضر شدم نامم پای این فیلم باشد.

مزدآبادی بیان کرد: من خواستم به دوستانم کمک کنم تا «کله پوک» بتواند به نمایش عمومی دربیاید این در حالی است که اساساً این فیلم هیچ قرابتی به لحاظ ساختار و محتوا با سینمای من ندارد. در حال حاضر هم نمی‌دانم کارگردان این فیلم چه کسی است.

این کارگردان در بخش دیگر از صحبت‌هایش با بیان اینکه در این مدت ۲ فیلم کوتاه ساخته است، اظهار کرد: در دوران کرونایی دو فیلم کوتاه ساختم که یکی با نام «قاتلین عزرائیل» به موضوع کرونا می‌پردازد و دیگری فیلمی سکانس- پلان با نام «موازی تا بی‌نهایت» است که چهار دوره زمانی را روایت می‌کند و فیلمی تجربه گراست.

وی در پایان توضیح داد: این روزها مشغول نگارش فیلمنامه «سگمار» هستم که به زودی برایش درخواست پروانه ساخت می‌دهم و در صورت فراهم شدن شرایط آن را جلوی دوربین می برم. «سگمار» فیلمی در حوزه اجتماعی و درباره یک جنایت است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هرگز ترکت نمی‌کنم» به تدوین رسید/ فیلمی درباره جنگ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «هرگز ترکت نمی‌کنم» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا بیگلری با اتمام مراحل تصویربرداری به تدوین رسید.

«هرگز ترکت نمی‌کنم» در ستایش صلح جهانی و نکوهش جنگ و خونریزی است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «جنگ برای مادرانی که چشم به راه فرزندانشان و عاشقانی که در انتظار محبوبشان هستند، هرگز تمام نمی‌شود …»

عوامل تولید این فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: علیرضا بیگلری، تهیه کننده: ندا بیگلری، مشاور و دستیار کارگردان: مصطفی صفایی، مدیر تصویربرداری، تدوین و جلوه‌های ویژه: فرهاد عباس نژاد، بازیگران: گلی قاسمی، علیرضا بیگلری، مصطفی صفایی، فریبرز مهرابیان، سینا عباس نژاد، موسیقی: وحید یاراحمدی، طراح گریم: ساینا سیف، منشی صحنه و برنامه ریز: بهار پری دری، صدابردار: ناصر خاکزاد، طراح صحنه و لباس: فرهنگ یادگاری، مدیر تولید: هادی رمضانی، دستیار فیلمبردار و عکاس: سینا عباس نژاد، مجری طرح و پخش بین المللی: کانون سینمایی جوانه.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تاوانی که به نفع موسیقی تمام می شود


یک تهیه کننده موسیقی درباره پیوستن ایران به کنوانسیون جهانی کپی رایت، بیان می‌کند: ایران کشور ایدئولوژیکی است و این ویژگی، پیوستن ما را به کنوانسیون جهانی کپی رایت سخت می‌کند؛ زیرا اگر آن کنوانسیون را بپذیریم و امضا کنیم، دیگر به هیچ وجه نمی‌توانیم سانسور انجام دهیم؛ یعنی سریال‌های تلویزیونی که صداوسیما می‌خرد و آنها را پخش می‌کند، دیگر به هیچ عنوان حق دخل و تصرف در آنها را ندارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محدودیت اکران کمدی‌ها در پایان صفر/ سینماها ۲ روز تعطیل می‌شوند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره برنامه تعطیلی سینماها به مناسبت ایام سوگواری پایان ماه صفر بیان کرد: سینماهای سراسر کشور روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه برابر با ۱۳ و ۱۵ مهرماه همزمان با وفات پیامبر اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) به طور کامل تعطیل هستند.

وی در تشریح وضعیت فعالیت سینماها در روزها دیگر هفته نیز توضیح داد: روز دوشنبه و چهارشنبه نیز فیلم‌های کمدی تنها تا ساعت ۱۸ اجازه اکران دارند اما «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان و فیلم‌های اجتماعی دیگر تا آخرین سینماها می‌توانند اکران داشته باشند.

صابری در پایان بیان کرد: سینماهای سراسر کشور از روز جمعه ۱۶ مهرماه به روال معمول فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر فیلم سینمایی «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی با فروش ۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان با فروش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و «تک تیرانداز» ساخته علی غفاری با فروش ۵۷ میلیون تومان سه فیلم اول جدول فروش هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرخوان بخش «غیر رقابتی» سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد


همزمان با اعلام زمان برگزاری سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر، فراخوان بخش غیررقابتی نیز از سوی دبیرخانه این جشنواره منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محمد ولی‌زادگان جلوی دوربین «پیرپسر» رفت – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، محمد ولی‌زادگان‌ به جمع بازیگران فیلم سینمایی «پیرپسر» به نویسندگی و کارگردانی اکتای براهنی پیوست.

محمد ولی‌زادگان که تاکنون تجربه‌ بازیگری در تئاتر، سینما و تلویزیون را داشته است، در جدیدترین فعالیت خود به عنوان بازیگر در فیلم سینمایی «پیرپسر» حضور دارد.

این فیلم سینمایی ماه گذشته به تهیه کنندگی بابک حمیدیان و سرمایه گذاری ارسلان براهنی کلید خورد و فیلمبرداری آن همچنان ادامه دارد.

«پیرپسر» دومین فیلم سینمایی اکتای براهنی در مقام کارگردان است و بازیگرانی چون حامد بهداد، لیلا حاتمی و حسن پورشیرازی تاکنون جلوی دوربین این فیلم سینمایی قرار گرفته‌اند.

اولین نمایش این فیلم سینمایی در چهلمین جشنواره فیلم فجر خواهد بود.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «پیرپسر» آمده است: به قول اون خدابیامرز؛ مردی که قانون نداشته باشه همیشه پسره، اگه پیر هم بشه، پیر پسره…

از جمله عوامل این فیلم عبارتند از تدوین: هایده صفی یاری، مدیر فیلمبرداری: ادیب سبحانی، طراح گریم: بابک اسکندری، طراح صحنه: آناهیتا تیموریان، طراح لباس: آزاده قوام، صدابردار: وحید مقدسی، عکاس: جواد جلالی، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: علی جناب، مدیر تولید: مهدی چراغی و وحید رحمتی، مدیر تدارکات: محمد عزیزی، تهیه‌کننده عامل: امیرحسین عبدالهی‌ مقدم، مجری طرح: حنیف سـروری، مدیر رسانه‌ای: مهسا همتی، تبلیغات مجازی: آریان ‌امیرخان.

مشاهده خبر از سایت منبع