مراسم تشییع پیکر ایرج یکه زارع مشخص شد
زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر ایرج یکه زارع، کاریکاتوریست باسابقه کشورمان که روز گذشته به دلیل عوارض ناشی از کرونا جان خود را از دست داد، اعلام شد.
زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر ایرج یکه زارع، کاریکاتوریست باسابقه کشورمان که روز گذشته به دلیل عوارض ناشی از کرونا جان خود را از دست داد، اعلام شد.
در آخرین روزهای تصویربرداری «سرجوخه» از تیزر تازه این سریال به کارگردانی احمد معظمی رونمایی شد.
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی درگذشت ایرج یکه زارع، کاریکاتوریست پیشکسوت را به خانواده ارجمندش و هنردوستان تسلیت گفت.
نماهنگ «نفس آه» با یاد جانباختگان ویروس کرونا و با هدف تقدیر از جانفشانیهای کادر درمان منتشر شد.
دو بازیگر جدید به سریال تلویزیونی «بینشان» به کارگردانی راما قویدل پیوستند.
مدیر برج آزادی از استقرار یک دستگاه اتوبوس اورژانس تهران در میدان آزادی به منظور تزریق واکسن کرونا به خانواده اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و همچنین عموم مردم و گردشگران داخلی و خارجی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سوینا، در آستانه روز جهانی عصای سفید، گروه سوینا نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «گلهای داوودی» ساخته رسول صدرعاملی را با صدای ژرژ پطرسی روز پنجشنبه ۲۲ مهر در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر میکند.
این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از رادیو سوینا پخش میشود و پس از آن، روی سایت سوینا در دسترس مخاطبان قرار میگیرد.
نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظیپور نوشته است. این برنامه در استودیو فراز ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.
علاقمندان میتوانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به نشانی www.sevinagroup.com به فایل صوتی فیلمهای سینمایی توضیحدار دسترسی داشته باشند.
این گروه پیشتر نسخه توضیحدار فیلمهای سینمایی ایرانی «روز واقعه» با صدای افشین زینوری، «دلشدگان» با صدای شبنم مقدمی، «مادر» با صدای احترام برومند، «بنفشه آفریقایی» با صدای علیرضا شجاعنوری، «باشو غریبه کوچک» با صدای پریناز ایزدیار، «خانه دوست کجاست» با صدای ستاره اسکندری، «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا، «من، ترانه ۱۵ سال دارم» با صدای سارا بهرامی، «هامون» با صدای پرویز پرستویی، «روسری آبی» با صدای رخشان بنیاعتماد، «مسافران» با صدای صابر ابر، «اجارهنشینها» با صدای هوتن شکیبا، «درباره الی» با صدای فرشته صدرعرفایی، «به همینسادگی» با صدای مهراوه شریفینیا و «بودن یا نبودن» با صدای بهناز جعفری را در قالب برنامه فیلمخانه منتشر کرده است.
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی فقدان ایرج یکهزارع کاریکاتوریست پیشکسوت را که ۲۰ مهرماه بر اثر عوارض کرونا درگذشت، تسلیت گفت.
خبرگزاری مهر، گروه استانها: سی و چهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان در حالی به روز یکی مانده به آخر رسید که روند سینوسی برگزاری خود را ادامه داد و باز هم در شلوغترین و خلوتترین روز جشنواره، آشفتگی و بینظمی در کاخ اصلی جشنواره یعنی پردیس سینمایی ساحل موج میزد.
این روز از این روی که تنها همراه با یک افتتاحیه و نشست خبری (فیلم «شهر گربهها») بود، خلوتترین روز جشنواره محسوب میشد؛ اما از نظر تعداد مخاطب و افراد حاضر در سالن نمایش و کاخ جشنواره شلوغترین روز آن بود. بسیاری از مخاطبان برای فیلم سید جواد هاشمی به سینما آمده بودند و این اتفاق با توجه به کارنامه این کارگردان در ساخت آثار برای کودکان قابل پیشبینی بود.
اما برگزار کنندگان این پیش بینی را نکرده بودند و بدو ورود و برخلاف نمایشهای روزهای قبل، از خبرنگاران و اصحاب رسانه برای ورود به سالن نمایش بلیط میخواستند! این روند در هیچیک از نمایشها نبود و افرادی که کارت خبرنگاری جشنواره را داشتند، میتوانستند بدون مشکل وارد سالن شوند و در ردیفی که برای آنها مشخص شده بود بنشینند.
در حالی این اتفاق برای خبرنگاران رقم خورد که دقیقاً پس از نمایش فیلم نشست خبری آن قرار بود برگزار شود و به دلیل عدم پیش بینی جایگاه و ردیفی برای خبرنگاران، بسیاری از آنها نتوانستند حتی فیلم را تماشا و سپس به نشست خبری بروند. حتی برخی از خبرنگاران که برای دریافت بلیط اقدام کردند، به آنها اعلام شد که بلیط وجود ندارد و همه آن به فروش رفته است.
این در حالی است که مشاهدات حاکی از این بود که برخی افراد غیر مرتبط با وساطت برخی مدیران اجرایی جشنواره بدون بلیط و حتی آیدیکارت جشنواره به راحتی وارد سالن نمایش شدند و بر روی صندلیهایی نشستند که افراد با آیدیکارت رسانهای، منتقدان و هنرمندان نتواسنتند وارد سالن شوند.
از این روی پوشش نشست خبری که عملاً تعداد قابل توجهی خبرنگار نتوانستند فیلم آن را ببیند، کار منطقی به نظر نمیرسد. از طرفی نشست فیلم «شهر گربهها» جز معدود آثاری بود که با حضور کارگردان (سید جواد هاشمی)، دستیار کارگردان و دو تن از بازیگران این فیلم یعنی یوسف تیموری و میرطاهر مظلومی برگزار شد و عملاً بینظمی در اجرا یک اکران، شانس تبدیل این نشست به یکی از نشستهای خبری مثمر ثمر جشنواره را گرفت.
اعلام کاندیداها و اعتراض برخی سینماگران
از طرفی در روز پنجم جشنواره، نامزدهای بخشهای مختلف جشنواره اعلام شد و فیلم «پسران دریا»، «لیپار» و «میان صخرهها» که جز آثار حمایتی بنیاد سینمایی فارابی بود، نامزد سه بخش اصلی جشنواره یعنی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه شدند.
بدین ترتیب دست فیلمهایی نظیر «شهر گربهها» و «بالابام» که کودکان و نوجوانان بیشترین استقبال و رضایت از آنها داشتند، از جوایز به دور ماند. این اتفاق باعث اعتراض بسیاری از صاحبان و دستاندکاران آثار شد.
با هزینه ساخت شهر گربهها میشد پنج فیلم دیگر تولید کرد
در این رابطه، عباس دلدار، دستیار کارگردان در فیلم «شهر گربهها» در نشست خبری این فیلم گفت: با هزینهای که برای شهر گربهها شده، میشد پنج فیلم مانند دیگر آثار جشنواره تولید کرد. تمام فیلمهایی که با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، نامزد بخشهای اصلی جشنواره شدند و پروانههای زرین به آنها میرسد. به نظرم سال آینده بنیاد سینمایی فارابی به جای برگزاری جشنواره فیلم کودک، جشنواره تولیدات فارابی را برگزار کند.
وی همچنین در گفتوگویی با خبرنگار مهر اظهار داشت: تولیگری بنیاد سینمایی فارابی در جشنواره فیلم کودک بر تصمیم هیأت داوران اثر گذار است، باید به این توجه داشت که هیأت انتخاب و هیأت داوران توسط بنیاد سینمایی فارابی انتخاب میشوند.
دلدار ادامه داد: جشنواره فیلم کودک شمع نیمسوزی است که کورسوی امید این ژانر سینمایی است که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان نهاد متخصص برگزار کننده جشنواره است. اما هنوز متأسفانه تکلیف جشنواره روشن نیست، باید تکلیف هیأت داوران روشن شود، آیا نگاه این افراد به کودک است یا خیر؛ آیا آنها اصلاً کودک و نوجوان و نگاه آنها را میشناسند. بسیاری از اعضای هیأت داوران حتی خود فرزند ندارند.
این سینماگر با ابراز نارضایتی از ترکیب هیأت داوران جشنواره سی و چهارم، افزود: همه افرادی که در هیأت داوران این دوره از جشنواره حضور دارند قابل احترام و در کار خود حرفهای هستند، اما اشکال اصلی از هیأت برگزار کننده است که افراد درستی را انتخاب نمیکنند. اگرچه همه این افراد به نوعی با کودک و نوجوان در ارتباط هستند، اما حضور آهنگساز و بازیگر و کارگردانی که در کارنامه خود کار کودک ندارد همچنین کارگردان انیمیشن در حالی که در جشنواره انیمیشن وجود ندارد، منطقی به نظر نمیرسد.
وی با بیان اینکه «این ترکیب هیأت داوران به صورت تخصصی و سینمایی نگاه میکنند»، تاکید کرد: باید از بچهها و افرادی که کودک و دنیای آن را میشناسند در ترکیب هیأت داوران استفاده کرد. امیدوارم که نگاه هیأت داوران کودک و مخاطبان امسال با نگاه هیأت داوران اصلی جشنواره یکی باشد تا تناقضی از جشنواره بیرون نزند.
مرضیه منصوری کارگردان فیلم «یکی بود یکی نبود» که در سی و چهارمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان حضور دارد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: این فیلم یک اپیزود از یک مجموعه است که این مجموعه داستانهای جدا از هم داشت ما یکی از اپیزودهای آن را به جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان دادیم. «یکی بود یکی نبود» یک فیلم رئال_عروسکی است و روایتگر دنیای قصههاست. درباره شهری است که شخصیت قصههای مختلف در آن زندگی میکنند. این شهر یک شخصیت منفی به نام «قصهخور» دارد که دوست ندارد قصهها به خیر و خوشی تمام شود بلکه دوست دارد قصهها را خراب کند و قصه خودش را بسازد. در این میان قهرمانان این فیلم خواهر و برادری به نام نوید و ندا هستند که با کمک چند عروسک دیگر که نگهبان قصهها هستند تلاش میکنند قصهها را به مسیر اصلی خود برگردانند.
وی افزود: همه قصههای این فیلم مربوط به ادبیات کلاسیک خودمان هستند؛ داستانهایی که عموماً برای بچهها آشنا هستند مثل قصه زاغ و روباه و قالب پنیر. فیلم کاملاً متناسب با کودکان است و برای آنهاست.
این کارگردان توضیح داد: این روزها سینماگران نسبت به ساخت فیلم کودک رغبت کمی دارند، بخشی از این موضوع ناشی از فراگیری بیماری کروناست، این در حالی است که فیلم کودک میتواند به چرخه اقتصاد سینما کمک کند چون یک کودک به همراه خانوادهاش به سینما میآید. از سوی دیگر ما به خاطر داریم که در زمان کودکی خودمان، فیلمهای کودک بسیاری ساخته میشد که ما از تماشای آنها لذت میبردیم. اما همان فیلمها دیگر به درد بچههای امروزی نمیخورند. شاید باید ارگانها و نهادها بودجههایی به منظور ساخت فیلم کودک اختصاص بدهند اما متاسفانه هیچوقت فیلم کودک در اولویت نیست. جالب است کسانی که میخواهند تازه به سینما ورود پیدا کنند فکر میکنند ساخت فیلم کودک آسانتر است و کار خود را با فیلم کودک آغاز میکنند در حالی که چنین نیست.
منصوری مطرح کرد: ما خیلی از بچهها عقب هستیم. زمانی که ما بچه بودیم انگار سینماگران از ما عقب نبودند البته به قدری پیشرفت علم و تکنولوژی در سینما عجیب و غریب بوده که بخشی از این ماجرا طبیعی است اما به هر حال این عقبماندگی از بچهها به ما لطمه میزند. با این حال به نظرم تلویزیون بهتر کار میکند ضمن اینکه به نظرم بیشتر فیلمها درباره بچههاست همین موضوع باعث میشود کودکان ارتباط چندانی برقرار نمیکنند.
منصوری توضیح داد: فیلم کودک باید هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان جذاب باشد. همین موضوع اتفاقاً میتواند به فروش سینما کمک کند.
این کارگردان در پایان با اشاره به پخش فیلمهای روز جهان در پلتفرمها گفت: این فیلمها بدون خرید حق رایت از پلتفرمها به نمایش درمیآید و تنها پول اندکی به دوبله این آثار داده میشود همین موضوع امکان رقابت فیلمهای ایرانی و خارجی را از بین میبرد چون به هر حال باید برای خرید انیمیشنهای ایرانی پولی پرداخت شود.