نشست رسانهای رئیس سازمان «اوج» آغاز شد
احسان محمدحسنی رییس سازمان رسانهای «اوج» در یک نشست خبری همزمان با دهمین سالگرد آغاز به کار این مجموعه، به سوالات رسانهها پاسخ گفت.
احسان محمدحسنی رییس سازمان رسانهای «اوج» در یک نشست خبری همزمان با دهمین سالگرد آغاز به کار این مجموعه، به سوالات رسانهها پاسخ گفت.
به گزارش خبرنگار مهر، حمید محمدی، انیماتور حرفهای تکنیک استاپموشن است که نزدیک به ۱۸ سال در این حرفه فعالیت داشته است. اما بعد از سالها احساس میکند که دیگر انیمیت برایش چالشی ندارد و تصمیم میگیرد که اولین انیمیشن کوتاه خود را بسازد. «گذشته» انیمیشن کوتاه هفت دقیقهایست که حاصل ۵ سال زحمت محمدی است. انیمیشنی که حتی روایت آن هم برداشتی از شخصیت خود کارگردان است. این انیمیشن که ساخت آن به تازگی به اتمام رسیده است، در اولین حضور جشنوارهای خود در جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان به نمایش درآمد و در دومین حضور خود به جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران راه یافته است.
وی درباره فعالیت خود در حوزه انیمیشن توضیح داد: از سال ۱۳۷۶ در مرکز پویانمایی صبا استخدام شدم و تا سال ۱۳۷۹ بهعنوان دستیار تصویربردار و فیلمبردار به صورت حرفهای کار خود را ادامه دادم. در طول این ۲ سال با کارگردانهایی مانند مهدی خرمیان، حسین مرادیزاده کار کردم که باعث آشنایی من با انیمیت استاپ موشن شد. به انیمیت علاقهمند شدم و حتی صبحها قبل از همه به استودیو میرفتم تا تست انیمیت بزنم و بعد کارگردان میآمد و ایرادهایم را میگرفت.
محمدی بیان کرد: در آن دوران رسم نبود که کسی دیگر انیمیت انیمیشن کارگردان دیگری را انجام دهد. چون هم آن را کار تخصصی میدانستند و هم از دستمزدشان کم میشد. تا اینکه برای اولین بار آقای خرمیان با انیمیت کردن من در پروژه «برکه دوستی» موافقت کرد. از سال ۱۳۸۰ به این طرف به شکل تخصصی به انیمیت استاپ موشن پرداختم. گاهی با تکنیکهای کات اوت زیر دوربین یا دیجیتال هم کار کردهام و افتخار همکاری با کارگردانان بسیاری را داشتهام که هرکدام چیزی به من یاد دادند. تا سال ۱۳۹۵ که تصمیم گرفتم اولین انیمیشن استاپ موشن خودم را کارگردانی کنم.
این کارگردان انیمیشن توضیح داد: سالها کار کردن بهعنوان یک انیماتور و تجربه کار با کارگردانهای مختلف مرا به این مرحله رسانده بود که دیگر هیچ کاری برایم چالشی نداشت و کار کردن یکنواخت شده بود. احساس میکردم نیاز به یک چالش بزرگتر و حتی جدیتر دارم تا بتوانم از تمام تجربیاتم در آن استفاده کنم. در همه سالهای کاریام به ساخت فیلمی با روایت خودم فکر کرده بودم ولی تا سال ۱۳۹۱ احساس میکردم زمان آن نرسیده است. بیشتر وقت خود را روی فراگیری کارگردانی گذاشته بودم. تا اینکه شرایطی فراهم شد و تصمیم گرفتم اولین انیمیشن خود را با نگاهی به خودم بسازم، مواجه من با ترسها و مشکلات بزرگ که توسط آقای حضرتپور نوشته شد.
وی درباره پروسه ساخت انیمیشن «گذشته» بیان کرد: ساخت انیمیشن «گذشته» بهدلایل زیادی به کندی پیش رفت. اول اینکه تعداد لوکیشنهای پروژه زیاد بود و دوم بحث مالی مطرح بود که به خاطر کم بودن بودجه مجبور بودم بخش بیشتری از کار را خودم انجام بدهم که کمتر مجبور به پرداخت دستمزد باشم. از طرفی هم، چون تمرکزم روی پروژه خودم بود دیگر نمیتوانستم کار دیگری را قبول کنم، چرا که کار کاملاً متوقف میشد و من را از فضای کار خارج میکرد. به همین دلیل بود که ساخت انیمیشن کوتاه «گذشته» پنج سال طول کشید.
محمدی گفت: ساخت «گذشته» کاملاً برای من چالش بود، به جرات میتوانم بگویم تجربهای که در طول این ۵ سال کسب کردم به اندازه ۲۰ سالی بود که در پروژههای متعددی انیمیت کرده بودم. چون در پروژههای دیگر من فقط نظر میدادم و اگر نظرم را قبول میکردند مسئولیتش با کارگردان بود ولی خوب و بد شدنش به من ارتباطی نداشت. اما در این پروژه خودم باید تصمیم میگرفتم و مسئولیت خوب و بد آن را برعهده میگرفتم. یکی از مهمترین چالشهای من با توجه به تجربیاتی که داشتم این بود که از سختی کار فرار نکنم. چون وقتی خودت هم کارگردان و هم انیماتور هستی، سعی میکنی هر جا پلان سختی وجود دارد، سادهاش کنی. به همین دلیل بیشتر اوقات زمانم را روی دکوپاژ میگذاشتم. بعد از آن ساخت خیابان لالهزار از اصلیترین سختیهای کار این پروژه بود، چون تلفیق فضای CG با استاپ موشن در این قسمت شکل میگرفت.
وی بیان کرد: با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتال در سالهای اخیر و روی آوردن فیلمسازان به انیمیشنهای کامپیوتری ساخت انیمیشن آسانتر شده است و در سراسر دنیا انیمیشنهای زیادی با تکنیک دیجیتال ساخته میشوند. ولی از آنجایی که ساخت انیمیشنهای دستی و سنتی، به خصوص استاپ موشن کم شده است، همواره این نوع انیمیشنها در جشنوارهها بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
محمدی در پایان گفت: فیلمها و انیمیشنهای کوتاه از این دست، صرفاً برای نمایش و حضور در جشنوارهها ساخته میشوند و جشنوارهها بستر مناسبی برای نمایش و دیده شدن این گونه از فیلمها هستند. در حال حاضر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که تهیهکننده انیمیشن کوتاه «گذشته» است پخش بینالمللی کار را برعهده دارد. در کنار تیم آنها، خودم هم برنامههایی دارم که امیدوارم اجرایی شود.
خوانندگان موسیقی پاپ ایران در حالی طی هفتههای اخیر مجموعه کنسرت های خارج از ایران خود را آغاز کردهاند که هنوز خبری از برپایی کنسرتهای داخلی با رعایت شیوهنامههای بهداشتی نیست.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، فیلم سینمایی «گردو» به کارگردانی محمدرضا حاجی غلامی در جشنواره بینالمللی فیلم شارجه نمایش داده شد.
هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه جمعه ۲۳ مهرماه به کار خود پایان داد و برگزیدگان معرفی شدند. فیلم «گردو» نامزد دریافت جایزه در بخش بهترین فیلم بلند بود. این دوره جشنواره از ۱۸ تا ۲۳ مهرماه به صورت آنلاین برگزار شد.
آنا نعمتی، مهرنوش مقیمی، محسن عالمزاده، مهدی مرعشی، مریم نیکآیین، محمدمبین یوسفی، سیدرادین صمدی و فاطمه مجیبیان بازیگران این فیلم هستند. فیلمنامه فیلم را مارال سجادی و محمدرضا حاجی غلامی نوشتهاند.
این فیلم داستان کودکی است که بابت گناهی که مرتکب شده احساس میکند دستهایش در حال سیاه شدن است و این موضوع همزمان با اختلاف پدر و مادرش و جدایی آنهاست. او در سفر به روستایی دورافتاده در کویر همراه با مادرش به بهانه تماشای خسوف وارد چالش پذیرفتن و باور این دو موضوع گناه و جدایی میشود.
همکاران این پروژه عبارتند از تهیه کننده: سیداحد میکاییل زاده، مدیر برنامهریزی: محمدحسن یاسایی، دستیار کارگردان: ولی اویسی، طراح صحنه و لباس: ابوالفضل سلیمی دربرزی، چهره پرداز: ساقی شاهمرادی، طراح جلوههای ویژه بصری: علی تصدیقی، مدیر صدابرداری: طاهر پیشوایی، موسیقی: محمدعلی نجفپور، طراحی و ترکیب صدا: طاهر پیشوایی، مدیر تولید: وحید مشاری، مدیر فیلمبرداری: رامین راستجو، تدوین: آرش تیمورنژاد و زهره صباغیان، عکاس: امید عابدی.
«گردو» پیش از این در بخش مسابقه جشنواره بین المللی فیلم لوکاس آلمان و فیلمون بلژیک حضور داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، محمد رحمتی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، از عقد قرارداد برای چاپ اولین کتاب انگلیسی در مورد سینمای ایران، با یک ناشر معتبر بین المللی به نام Bloomsbury خبر داد.
محمد رحمتی اعلام کرد پیش از این کتابهایی در مورد سینمای ایران در خارج از کشور منتشر شده که گردآوری و تنظیم آنها در خارج از کشور و توسط غیر ایرانیها انجام شده است اما کتاب حاضر با هدف شناساندن و گفتمان سازی درباره سینمای بعد از انقلاب در محافل علمی دنیا، در داخل کشور داوری و ویراستاری شده و از این بابت در نوع خود بیبدیل است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی عنوان کرد: این کتاب حاوی مجموعه مقالات دریافتی از پژوهشگران معتبر سینمای ایران در داخل کشور و همچنین در سراسر جهان از جمله آلمان، انگلیس، آمریکا و … است. ناشر کتاب نیز علاوه بر دارا بودن نمایندگی و دفاتر پخش در کشورهای متعدد، در سالهای ۲۰۱۶ به بعد، موفق به اخذ رتبههای ۵۰، ۵۳ و ۵۱ و … در جدول سهم بازار فروش کتاب دنیا شده و انتشار کتاب توسط این ناشر، نشان دهنده اعتبار بالای کتاب است که امیدواریم این فعالیت علمی در همین سطح و سطوح عالیتر، تداوم داشته باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، حسن نجمآبادی نویسنده و فیلمساز ایرانی به عنوان یکی از داوران اصلی چهاردهمین جشنواره بینالمللی «جیپور» هندوستان انتخاب شد.
حسن نجمآبادی نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه است که در کارنامه حرفهای خود ساخت فیلمهای «صلح»، «سیم مس»، «مورچه»، «۷۷ سال تنهایی»، «فصل قرمز»، «بسوی رنگین کمان»، «فصل سفید» و «آپارات» را دارد و در عرصه بینالمللی حضور چشمگیری داشته و توانسته است جوایزی کسب کند. وی همچنین در سال ۲۰۱۹ نیز داور چهاردهمین جشنواره جیپور هندوستان بود. حسن نجم آبادی پیش از این در سال ۲۰۲۰ عضو هیات انتخاب پانزدهمین جشنواره قبرس، چهاردهمین جشنواره Red Rock آمریکا، یازدهمین جشنواره Bridges یونان بوده است. وی همچنین در سال ۲۰۲۱ از داوران هفتمین جشنواره Black Bird آمریکا بود.
جشنواره بینالمللی فیلم «جیپور» که در ژانویه ۲۰۰۹ آغاز به کار کرده است، هر ساله بیش از ۲۲۰۰ فیلم دریافتی دارد که در بخشهای مختلف خود ۲۵۰ فیلم از سراسر جهان را به نمایش میگذارد. این جشنواره به سرعت توانست خود را در رده مهمترین جشنوارههای هندوستان قرار دهد. هدف از برگزاری این جشنواره، ارتقای فیلمسازان جدید، تبادل دانش، اطلاعات، ایدهها و فرهنگ بین هندوستان و سایر کشورها در زمینه اخلاق اجتماعی و فرهنگی آنها است. JIFF همچنین دوستی و همکاری بین مردم جهان را از طریق فیلم و مستند ارتقا میدهد.
در چهاردهمین جشنواره بینالمللی «جیپور» هندوستان، فیلمهای کوتاه و بلند در حوزههای داستانی، مستند و انیمیشن مورد ارزیابی قرار گرفته است.
چهاردهمین جشنواره فیلم «جیپور» هندوستان ۷ تا ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲ مصادف با ۱۷ تا ۲۱ دی ۱۴۰۰ در شهر جیپور هندوستان برگزار میشود.
«دختری با گوشواره مروارید» همواره از آشناترین تصاویر مربوط به دنیای هنر بوده است، با این حال اطلاعات مهم مربوط به خالق چیرهدست این اثر هنری مشهور را در چند نکته هم میتوان خلاصه کرد.
سیدابراهیم عامریان تهیهکننده فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی سیدمسعود اطیابی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت اکران این فیلم سینمایی توضیح داد: هدف از اکران «دینامیت» احیای سینماها بود و واقعاً هم این هدف محقق شد. منتی بر سر سینماداران نیست اما علت به میدان آمدن فیلمهای دیگر هم انگیزهای بود که فروش خوب «دینامیت» برای سایر صاحبان آثار بهوجود آورد. امیدوارم در ادامه راه به فیلم «دینامیت» بیمهری نشود و به راحتی آن را از چرخه اکران کنار نگذارند.
وی ادامه داد: هنوز همه مخاطبان «دینامیت» این فیلم را ندیدهاند و طبق آمار تا امروز تنها ۷۰۰ هزار نفر موفق به تماشای فیلم شدهاند. این فیلم تا ۲ میلیون مخاطب ظرفیت اکران دارد و به راحتی میتواند این میزان مخاطب را در سالن سینما داشته باشد. به همین دلیل از سینماداران میخواهم که فراموش نکنند «دینامیت» بود که سینماها را اکران کرد و این واقعیت قابل کتمان نیست.
این تهیهکننده سینما در پایان تأکید کرد: فیلم «دینامیت» در سال ۱۴۰۰ تنها در سالن سینما اکران میشود و تا نوروز ۱۴۰۱ روی پرده میماند. بعد از آن برای ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی تصمیمگیری خواهیم کرد. فیلم سینمایی «دینامیت» تنها فیلمی است که این اجازه را دارد تا زمانی که فروش دارد روی پرده بماند و این امتیازی بود که برای اکران فیلم در نظر گرفته شده است. آنچه امروز شاهد هستیم، با توجه به فروش یک و نیممیلیاردی فیلم در هر هفته، آن هم در شرایط کرونایی فیلم تا نوروز ۱۴۰۱ میتواند اکرانش را ادامه دهد.
محمود شالویی سرپرست معاونت هنری با همراهی هادی مظفری مدیرکل تجسمی از نمایشگاههای تجسمی «هم خانه»، «آثار قباد شیوا» و «بنیاد ایرج کریم خان» دیدن کرد.