X

بایگانی آبان 8, 1400

دفتر سینمایی

نگاهی بر یک مستند ۲۰ ساله درباره «ایران درودی»


یکی از تهیه‌کننده‌های مستندی کوتاه از زنده یاد ایران درودی می‌گوید:‌ خبر درگذشت این بانوی هنرمند و مرور فیلمی که بابت نمایش آن،خانم درودی یک مهمانی هم ترتیب داد مرا بسیار منقلب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

۲ پیام تسلیت برای درگذشت ایران درودی نقاش نوگرای معاصر


نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت و رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی درگذشت ایران درودی را تسلیت گفتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکران «بی‌گاه» در ونکور کانادا – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلم سینمای «بی‌گاه» به کارگردانی پویا اشتهاردی و تهیه‌کنندگی محمد سجادیان در تاریخ‌های ۱۷، ۲۱ و ۲۲ نوامبر در سینما تک ونکور کانادا اکران خواهد شد.

فیلم سینمایی «بی‌گاه» هم‌اکنون به صورت مجازی در حال اکران است.

«بی‌گاه» به زبان اردو، بلوچی و فارسی است و قصه در منطقه بلوچستان می‌گذرد. در این فیلم بخشی از فرهنگ و زیست مردمان این سرزمین به تصویر کشیده شده است و در کنار آن تماشاگر می‌تواند نظاره‌گر طبیعت شگفت‌انگیز و کم‌نظیر این منطقه هم باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی هیات انتخاب و داوری سومین جایزه سال «استیکر»


هیات انتخاب و داوری سومین جایزه سال «استیکر» که با دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبایی برگزار می‌شود، معرفی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت «داماد بوسنی» از تراژدی جنگ/ کودکی که از وطنش اخراج شد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدهادی نعمت‌الهی کارگردان مستند «داماد بوسنی» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: این مستند به بهانه مرور قصه زندگی مجید جاودان، سال‌های حضور ما در کشور بوسنی در خلال جنگ این کشور و نسل‌کشی صورت گرفته از مسلمانان در آن را روایت می‌کند. ماجرای ساخت مستند هم به سال ۹۶ برمی‌گردد که قرار شد ما به بهانه حضور در پیاده روی مارش میرا که هر سال در سالگرد نسل‌کشی شهر سربرنیتسا برگزار می‌شود، به این کشور برویم. مارش میرا یک پیاده‌روی ۱۱۰ کیلومتری است که آن سال قرار شد یک تیم پزشکی از ایران برای همراهی آدم‌های حاضر در این مراسم، در آنجا حضور داشته باشد. روایت حرکت این تیم پزشکی بهانه سفر ما بود.

وی ادامه داد: در آن سفر ما هم توانستیم مستندی از این پیاده روی بسازیم که تحت عنوان «مارش میرا» در سال ۹۷ بسیار دیده شد و در جشنواره «جام‌جم» هم برگزیده شد، مستند «داماد بوسنی» را هم در همان سفر ساختیم. مستند «در پناه آتش» را هم ساختیم که در مجموع تبدیل به یک سه‌گانه از آن سفر شد.

نعمت‌الهی درباره قصه مستند «داماد بوسنی» توضیح داد: قصه این مستند درباره آدمی است که در سال‌های جنگ گذارش به کشور بوسنی می‌افتد و بعد از جنگ آنجا ماندگار می‌شود و ازدواج می‌کند و ماندگار می‌شود. آدمی که اصالتاً عراقی و متولد کاظمین است، جنگ ایران و عراق که پیش می‌آید، صدام آن‌ها را از عراق اخراج می‌کند و به ایران می‌آیند و در اینجا رشد می‌کند تا اوایل جوانی که به‌واسطه جنگ بوسنی به آن کشور کشیده می‌شود. امروز هم این فرد در کشور بوسنی بسیار منشأ اثر است.

وی افزود: در این مستند ما مسیر زندگی مجید جاودان را از حدود ۲۰ سالگی‌اش که مصادف با جنگ بوسنی می‌شود را روایت می‌کنیم تا به امروز. بخشی از مستند هم پیاده‌روی اربعین تصویربرداری کردیم و مربوط به زمانی است که او بار دیگر به کشور عراق بازمی‌گردد، با همسر بوسنیایی و سه فرزندش. او در طول زندگی‌اش در بوسنی تنها یک سفر به عراق داشت و پیاده‌روی اربعین در واقع اولین سفر خانوادگی او به عراق بود.

کارگردان «داماد بوسنی» درباره حضور قهرمان فیلمش در دو جنگ مهم عنوان کرد: او در جنگ ایران و عراق حضور چندانی نداشته و تنها در اواخر جنگ فرصت حضور پیدا می‌کند اما در جنگ بوسنی از همان روزهای ابتدایی تا پایان جنگ حضور داشته است. به بهانه تسلطش به زبان عربی و عدم تسلط ما ایرانی‌ها به زبان مردم بوسنی، به‌عنوان رابط در تمام چهار سال جنگ حضور داشت.

نعمت‌الهی ادامه داد: مجید جاودان امروز راوی روزهای تلخ جنگ به‌خصوص برای گروه‌هایی است که از ایران یا کشورهای دیگر به بوسنی می‌روند. او یک بار در کودکی تلخی جنگ و اخراج از وطن را تجربه کرده و این ظلم را چشیده است. این تصویری است که احساس می‌کند باید به آن بپردازد آن هم در قبال آدم‌هایی که در کشوری دیگر به آن ظلم شده است. مجید هم راوی جنگ بوسنی بود و هم راوی حضور ایران در این جنگ. این بخشی از حضور ایران است که در سال‌های بعد کمتر به آن پرداخته شد و رو به فراموشی بود.

وی درباره جذاب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت این مستند هم گفت: جذاب‌ترین اتفاق این مستند برای من، آشنایی با مجید جاودان بود. رابطه‌ای که هنوز هم برقرار است و تبدیل به یک رابطه خانوادگی میان ما شده است. کشف مجید و آشنایی با جهان او شگفت‌انگیزترین اتفاق این مستند برای من بود.

کارگردان «داماد بوسنی» درباره فعالیت این سال‌های قهرمان فیلمش در کشور بوسنی هم توضیح داد: مجید مدرسه‌ای را در بوسنی راه‌اندازی کرده‌اند که یک کالج بوسنیایی-فارسی محسوب می‌شود و فارغ از آن خودش را به‌عنوان یک شهروند ایرانی جا انداخته است که زمانی برای کمک به مردم بوسنی به آن کشور سفر کرده است و بعدها هم که آنجا ماندگار می‌شود تلاش می‌کند نماینده ترازی برای ایران باشد. بوسنی کشور بزرگی نیست و امروز خیلی‌ها در بوسنی مجید را می‌شناسند و با دیدن او به یاد ایران می‌افتند. او تلاش دارد تا نماینده و سفیر خوبی برای جمهوری اسلامی ایران در بوسنی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کارگردان ۱۷ ساله «حیات» را آماده نمایش کرد/ مسئولیت‌پذیری اجتماعی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انیمیشن «حیات» به نویسندگی و کارگردانی متین احمدی در قالب طرح حمایت از فیلمسازان نوجوان از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شد.

این انیمیشن با تکنیک کات‌اوت دیجیتال با مدت زمان پنج دقیقه ساخته شده است.

پویانمایی «حیات» در مورد پسربچه‌ای است که در پارک مشغول دوچرخه سواری است، هنگامی که برای آب خوردن توقف می‌کند، ناگهان متوجه می‌شود که … .

به گفته متین احمدی کارگردان ۱۷ ساله، «حیات» انیمیشنی در ستایش زندگی با پیام مسئولیت‌پذیری اجتماعی است.

کارگردان ۱۷ ساله «حیات» را آماده نمایش کرد/ مسئولیت‌پذیری اجتماعی

احمدی در ادامه گفت: در آیین پایانی سومین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران اعلام شد که ایده انیمیشن «حیات» مورد حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار خواهد گرفت.

این کارگردان افزود: قرارداد این انیمیشن در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ منعقد و ساخت آن در شهریور ۱۴۰۰ بعد از هفت ماه به پایان رسید و آماده نمایش شد.

وی توضیح داد: این انیمیشن در اولین حضور خود، موفق به کسب مدال برنز در بخش «فیلم» پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران شد.

عبدالله علیمراد به عنوان استاد راهنما، مرتضی احمدی به عنوان مدیر تولید و احمد جعفریان به عنوان مشاور تولید در تهیه این اثر همکاری داشته‌اند.

مژگان منصوری و فهیمه حاتمی انیماتور و علی ابوترابی آهنگساز انیمیشن «حیات» هستند و اطهر جعفریان طراحی فضا و کاراکتر، اکبر جعفریان تنظیم و متین احمدی تدوین و صداگذاری آن را بر عهده داشته‌اند.

«حیات» اولین انیمیشن متین احمدی و دومین فیلم کوتاه این هنرمند نوجوان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی صادقی آلبوم موسیقی منتشر می‌کند/ انتخاب یک نام متفاوت!


علی صادقی بازیگر تلویزیون و سینما با همراهی علی امیرشاهی آهنگساز به‌زودی با انتشار یک اثر موسیقایی بی‌کلام با نامی متفاوت فصل تازه‌ای از فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شورای‌عالی سینما حق قانون‌گذاری خواهد داشت؟/ منتظر تحول نباشید – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

جمال خندان وکیل دادگستری و مشاور حقوقی «خانه سینما» در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه شورای عالی سینما از همان ابتدای شکل‌گیری در مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار نگرفته و در حال حاضر از نظر قانونی تا چه اندازه می‌تواند در سینما تاثیرگذار باشد، گفت: بسته به اینکه شرح وظایف هر شورایی در چه چارچوبی تعیین شود، مشخص می‌شود که مرجع تشکیل دهنده این شورا باید چه جایگاهی داشته باشد. به عنوان مثال وظایف و اختیارات شورای عالی امنیت ملی در قانون اساسی آمده است، به این معنا که شرح وظایف این شورا به دلیل تصمیم‌گیری های مهمی که انجام می‌دهد، آنقدر اهمیت دارد که در قانون اساسی به آن تصریح شده است.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نظر به اینکه اختیارات و وظایف آن در حوزه فرهنگ آنقدر گسترده است که برای افراد ایجاد حق و تکلیف می‌کند، با نظر و دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است. در مجموع هر جمع و نهادی تشکیل شود که بخواهد برای مردم ایجاد حق یا تکلیف کند، باید برای آن قانون گذاری شود و اختیارات و وظایف آن شورا از طریق مجلس شورای اسلامی به شکل قانون تصویب شود و یا مورد تایید مراجع قانون گذاری قرار گیرد.

ایجاد هر حق و تکلیفی مستلزم قانون‌گذاری است

مشاور حقوقی «خانه سینما» ادامه داد: اینکه برای یک شورا اسم «عالی» بگذاریم به این معنا نیست که آن شورا می‌تواند تصمیم‌های عالی و خارق العاده بگیرد، تاکید می‌کنم هرکسی در کشور بخواهد مقرراتی را وضع یا تصویب کند که در راستای آن برای مردم ایجاد حق یا تکلیف شود، این امر مستلزم قانون گذاری است.

مساله این است که به صرف اینکه رییس‌جمهور عضو یک شورا باشد آن شورا تبدیل به یک شورای عالی نمی‌شود، بلکه همه چیز بستگی به شرح وظایف و اختیارات آن شورا دارد وی با اشاره به اینکه تشکیل شورای عالی سینما در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشده است، بیان کرد: شاید یکی از دلایلی که برای این شورا از واژه «عالی» استفاده کردند این بود که رییس‌جمهور عضو این شورا بود، اما مساله این است که به صرف اینکه رییس‌جمهور عضو یک شورا باشد آن شورا تبدیل به یک شورای عالی نمی‌شود، بلکه همه چیز بستگی به شرح وظایف و اختیارات آن شورا دارد. نباید فراموش کرد که رییس جمهور خود رییس قوه «مجریه» است و قوه «مجریه» هم موظف است که قوانینی که از مراجع مختلف قانونگذاری به تصویب می‌رسد، اجرایی کند البته قانونگذار در بخش‌های مختلف اجرایی به رئیس‌جمهور اختیاراتی را تفویض کرده است که وی می‌تواند به سبب عضویت در شوراهای مختلف از اختیارات شخصی خود در راستای موضوعات مورد نظر استفاده کند.

خندان گفت: به دلیل اینکه شرح وظایف و اختیارات شورای عالی سینما به گونه‌ای نوشته شده بود که به نظر می‌رسد همان شرح وظایف و اختیارات معاونت سینمایی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است و غیر از هماهنگی‌های برون بخشی، وظایف ماورائی برای آن تعریف نشده بود اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که همین تصمیم‌ها می‌تواند در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اتخاذ شود.

حوزه اختیارات شورای‌عالی سینما وسیع نیست

وی بیان کرد: شورای عالی سینما بدون مصوبه قانونی، تنها می‌تواند در حوزه‌های اجرایی و هماهنگی تصمیم بگیرد، در حوزه اجرایی هم که سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تصمیم می‌گرفتند. آن زمان می‌گفتند که چون رییس جمهور در جلسات حضور دارد، این شورا می‌تواند هماهنگی بین دستگاه‌ها را انجام دهد، در حالی که این هماهنگی می‌توانست توسط وزیر ارشاد نیز انجام شود. در واقع می‌توان گفت حوزه اختیارات شورای عالی سینما با توجه به جایگاهی که دارد، آنقدر وسیع نیست که بتواند تحول ایجاد کند.

خندان در پایان گفت: هر مقرراتی ایجاد حق یا تکلیف کند مستلزم قانونگذاری است، و قانونگذاری یا مقررات لازم الاجرا هم از طریق مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و در موارد بالاتر شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقام معظم رهبری صورت می‌پذیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شنیدن صدای «قاب عکس کهنه»/ نه تکرار می‌شوم و نه تمام!


«قاب عکس کهنه» یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی است که به‌تازگی با استفاده از اشعار مصطفی طالبی و هوشنگ ابتهاج به آهنگسازی بهنام ارجمندی و خوانندگی علیرضا وکیلی‌منش منتشر شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ثبت رکوردی عجیب در تماشای فیلم در سالن سینما/ انتقام سخت مسعود فراستی! + فیلم


برنامه گفتگومحور «رخ به رخ» این هفته میزبان مسعود فراستی منتقد سینما بود.

مشاهده خبر از سایت منبع