برگزاری نمایشگاه «روایت رقاع» در اراک
اراک – معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان مرکزی از برگزاری نمایشگاه خط و خوشنویسی با عنوان روایت رقاع در اراک خبر داد.
اراک – معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان مرکزی از برگزاری نمایشگاه خط و خوشنویسی با عنوان روایت رقاع در اراک خبر داد.
برنامه «خانه و خانواده» چهارشنبه ۱۰ آذر، با توجه به نزدیک شدن روز جهانی معمولان، از انتظارات این قشر از جامعه میگوید.
درویش علی فتحیپور از نوازندگان باسابقه کرنا بختیاری شنبه ششم آذرماه بر اثر بیماری ریوی در ۹۵ سالگی دار فانی را در شهر اهواز وداع گفت.
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی مطهر در برنامه «در انتهای الوند» که امروز سهشنبه ۹ آذرماه از شبکه دوم سیما پخش شد اظهار کرد: دومین نفری بودم که به فیلم «منصور» اضافه شدم. سیاوش سرمدی قرار بود پیش از این مستندی را درباره شهید ستاری آماده کند و به حدی متریال درباره این شهید زیاد بود تصمیم گرفتیم اثر به فیلم سینمایی شود.
وی ادامه داد: فیلمنامه اولیه این کار حجیمتر از این چیزی است که امروز میبینیم. نکته جذاب این اثر آن بود که قرار شد به بخشی از زندگی یک شهید بپردازیم و به ماجرای شهادت وی اشاره نشود.
مطهر توضیح داد: درباره بسیاری از قهرمانان ملی، مخاطب پس میزند زیرا فیلم تبدیل به اثری شعاری میشود. این اتفاق دلایل مختلفی دارد و گاهی خانوادهها مانع میشوند تا چهرهای واقعی از قهرمان به تصویر کشیده شود و گاه اجازه داده نمیشود گروه سازنده اثر را دراماتیزه کند. در پروژه «منصور» اتفاقی نادر افتاد و خانواده شهید ستاری همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و بخصوص سورنا ستاری با اثر بسیار همراه بود.
وی ادامه داد: سورنا ستاری تصمیمی جسورانه گرفت و قبل از جشنواره اثر را ندید و گفت میترسم فیلم را ببینم و درباره آن اعمال نظر کنم. در ادامه برای اکران مردمی نیز نکاتی از سوی سورنا ستاری اشاره شد که به سود فیلم بود و من چنین تجربهای را نداشتم.
مدیر تولید «منصور» تاکید کرد: بسیاری از مواقع خانواده قهرمانان مانع میشوند تا دست فیلمساز برای پرداخت به اثر باز باشد.
مطهر اظهار کرد: محسن قصابیان روزی از روزهای فیلمبرداری باید لباس غیرنظامی میپوشید و آن روز سورنا ستاری به پروژه سر زد. از قصابیان خواستم لباس نظامی را بپوشد و وی پس از پوشیدن لباس، روبروی سورنا قرار گرفت و من شوک و بهت را در چهره وی دیدم چراکه خیلی شبیه پدر شده بود.
وی ادامه داد: بخشهایی از حذفیات اثر خودخواسته بود و ماجرای ممیزی در کار نبود اما اثر نسبت به نسخه جشنواره فیلم فجر ۱۴ دقیقه کوتاهتر و ریتم کار بهتر شد. سکانس معروف شهید ستاری و مرحوم هاشمی رفسنجانی مربوط به برههای است که توضیح میدهد در چه دورهای هستیم اما مجموعهای از دلایل ما را به این نتیجه رساند که این سکانس را حذف کنیم.
این مدیر تولید افزود: کسی ما را مجبور به حذف سکانسهای مربوط به هاشمی رفسنجانی از فیلم «منصور» نکرد و دوست نداشتیم حاشیه گریبانگیر اثر شود.
مدیرتولید فیلم «منصور» یادآور شد: میگویند ما امکانات زیاد و بودجه مناسبی داشتیم. این خوب است که مخاطب تصور کند با یک پروژه عظیم روبرو است و ما کم نگذاشتیم اما به لحاظ بودجه، اوج تهیه کننده اثر بود و اگر نیروی هوایی ارتش پای کار نمیآمد قطعاً این پروژه شکل نمیگرفت.
مطهر عنوان کرد: برای این پروژه ما نزدیک ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این اثر در سال ۹۸ هزینه کردیم و سوم اسفند همزمان با آغاز دوره قرنطینه کرونا، فیلمبرداری اثر به پایان رسید. یک هلی کوپتر که بخواهد بپرد ۱۲ میلیون هزینه دارد که ما این هزینهها را نداشتیم و ارتش پای کار بود. معمولاً دو سوم پروژهها، صرف دستمزد بازیگران میشود اما به همت کیومرث مرادی و تلاش سیاوش سرمدی با طیف خوبی از بازیگران تئاتری روبرو شدیم.
این مدیر تولید توضیح داد: با توجه به وضعیت کرونایی از فروش اثر راضی هستیم. امروز از هر ۱۰۰ فیلم که ساخته و اکران میشود شاید ۲ اثر باشد که پول خود را در میآورد و ۴۰ درصد از فروش به سرمایه گذار میرسد. اساساً این اتفاق رانتی است و اتفاقات مختلف در میان است. این فیلم تا امروز حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و در شهر علاوه بر فیلمیران که پخش کننده است «عماریار» نیز برای توزیع در شهرستانها کمک میکند و حتی فیلم در مساجد و بیمارستانها نیز اکران میشود و اتفاقاً گردش مالی هم دارد.
مطهر گفت: علاقه مند به تولید «منصور ۲» هستیم و میتوان به این سمت رفت و ادامه کاراکتر یک قهرمان را تکرار کنیم چرا که شخصیت منصور ستاری به ما این ظرفیت را میدهد.
لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی «در انتهای الوند» شنبه تا چهارشنبه هر هفته به تهیه کنندگی امیرحسین آذر، کارگردانی مسعود مرعشی و با اجرای مجید یحیایی، حامد مهربانی، غزاله کفاش طلب، فرشته علیپور و پدرام ابدان ساعت ۷ صبح روی آنتن شبکه دو سیما میرود.
«جز از کل» عنوان چهارمین نمایشگاه انفرادی «کاویان هازلی» است که از پنجم تا شانزدهم آذر ماه در گالری والی میزبان علاقهمندان است.
پنجمین دوره آکادمی رهبری ارکستر توسط مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی و با تدریس نصیر حیدریان از ماه آینده در مجموعه بنیاد رودکی آغاز میشود.
خبرگزاری مهر – گروه هنر- زهرا منصوری: چندی پیش بیژن نوباوه وطن نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که به تازگی به عضویت شورای پروانه نمایش فیلمهای سینمایی هم در آمده است، از ۳۰ فیلم مساله دار سخن به میان آورد که در دولت قبلی موفق به اخذ پروانه نمایش شدهاند اما فاقد ارزشهای لازم هستند و باید دوباره مسیر اخذ پروانه نمایش را طی کنند.
وی در این گفتگو اظهار کرد: «بیش از ۳۰ فیلم مسألهدار از کمیته شورای نمایش مجوز نمایش گرفتهاند که در این فیلمها ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی زیر سؤال رفته است. با وجود مخالفتهایی صورت گرفته اما این فیلمها در کمیته شورای نمایش مجوز گرفتهاند اما اگر این فیلمها اکران شوند ما وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مجلس فرا خواهیم خواند. این فیلمها در دولت قبل مجوز نمایش گرفتهاند و مجوز آنها مربوط به دولت فعلی نیست. همانطور که گفتم در این فیلمها ارزشهای اخلاقی، انقلابی و ملی ما به زیر سوال رفته و مطمئناً اکران آن با واکنش عمومی مواجه خواهد شد. من خودم عضو کمیته شورای نمایش هستم اما در جلسات آن شرکت نکردم و اگر این وضع بخواهد ادامه پیدا کند دیگر در جلسات بعدی نیز مشارکتی نخواهم داشت.»
در پی واکنش اهالی سینما به این اظهارات با سعید مستغاثی که هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورای پروانه ساخت عضویت دارد به گفتگویی کوتاه پرداختیم تا در جریان نظرات یکی دیگر از اعضای این دو شورای تعیینکننده در مسیر تولید و اکران سینمای ایران قرار بگیریم.
طبق احکام صادرشده از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیژن نوباوه، سعید مستغاثی، محمدحسین نیرومند، حجتالاسلام محمد قمی، جواد رمضانی، پژمان لشگریپور، پرویز شیخطادی، سهیلا صادقی و رضا شاکری اعضای شورای صدور «پروانه نمایش» و سید ضیاء هاشمی، محمدرضا هنرمند، پژمان لشگریپور، سیدمحمد حسینی، علیرضا معاف، سعید مستغاثی و پرویز شیخ طادی هم اعضای شورای صدور «پروانه ساخت» هستند.
گفتگوی خبرگزاری مهر با سعید مستغاثی را در ادامه میخوانید؛
* جناب آقای نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اخیراً صحبت از فهرست ۳۰ فیلم کردهاند که از دولت قبل پروانه نمایش دریافت کردهاند اما در صورت اکران با مخالفت مجلس و حتی احضار وزیر مواجه خواهند شد، بهعنوان عضو شورای صدور پروانه نمایش در جریان این فهرست هستید؟
واقعیت این است که من در جریان این مسائل نیستم.
* اما جناب آقای نوباوه هم عضو شورای پروانه نمایش هستند.
بله عضو هستند اما هنوز در جلسات شورا ایشان را ندیدهام. در شورای صدور پروانه نمایش آییننامهای در برابر ما قرار دادهاند که ۱۴ بند دارد. این آییننامه در مردادماه ۸۲ و در دولت هشتم برای آخرین بار بازتدوین و تصویب شده است. ما بر اساس همین ۱۴ بند قانونی که مرتبط با محتوا و ساختار آثار است، فیلمها را مورد بررسی قرار میدهیم. بنده در جریان این ۳۰ فیلمی که شما میگویید نیستم و اطلاعی از وجود این فهرست ندارم.
وزیر جدید، حکم مربی جدید را دارد. حتی این اختیار را دارد که بگوید علی دایی و یا مهدی طارمی را در ترکیب نمیخواهم. این اختیار وزیر جدید است، اما ما بهعنوان اعضای شورای پروانه نمایش فیلمهایی را که ارائه میشود، براساس آییننامهای که مصوب هیأت وزیران در سال ۸۲ است، بررسی و طبق همان آییننامه رفتار میکنیم * طبیعتاً شورای پروانه نمایش در دولت قبل هم براساس همین آییننامه فیلمها را بررسی کرده است.
الان کاری نداریم که دولت قبل بر چه اساسی اقدام کرده، آییننامه فعلی شورای نمایش از سال ۸۲ هیچ تغییری نکرده و همین ۱۴ بند بوده است اما باید توجه داشته باشید حتی در فرآیند عملکرد هیأت انتخاب یک جشنواره ممکن است اعضای این هیأت فیلمی را انتخاب نکنند اما دبیر جشنواره با استفاده از اختیارات خود آن فیلم را انتخاب کند. در مورد شورای پروانه نمایش هم ممکن است شخص وزیر جدید به نظرش برسد که فیلمهای تأیید شده در شورای قبلی معیارهای مدنظر را ندارد. وزیر این اختیار را دارد. وزیر جدید، حکم مربی جدید را دارد. حتی این اختیار را دارد که بگوید علی دایی و یا مهدی طارمی را در ترکیب نمیخواهم. این اختیار وزیر جدید است، اما ما بهعنوان اعضای شورای پروانه نمایش فیلمهایی را که ارائه میشود، براساس آییننامهای که مصوب هیأت وزیران در سال ۸۲ است، بررسی و طبق همان آییننامه رفتار میکنیم.
* شما عضو مشترک در هر دو شورای پروانه ساخت و نمایش هستید. برخی درباره ترکیب جدید اعضای این ۲ شورا معتقدند که این ترکیب یکدست شده است؛ نظر خودتان درباره ترکیب فعلی این دو شورا چیست؟
واقعیت این است که شخصاً نه برای اصولگرایی هویتی قائلم و نه برای اصلاح طلبی. ما همه سینمایی هستیم یعنی بحث اول ما سینماست. بهعنوان منتقد سینما که نزدیک به ۵۰ سال است فیلم میبینم و در جریان سینمای روز دنیا و جشنوارهها هم قرار دارم، معتقدم بیش از ۹۰ درصد از تولیدات سالانه سینمای ایران زیر خط استاندارد «سینمایی» قرار دارد.
* از نظر ساختار یا محتوا؟
از نظر ساختار سینما. هر فیلمی اول باید «سینما» باشد. با دلیل و برهان معتقدم که بیش از ۹۰ درصد فیلمهای ما فاقد بیان سینمایی و زیر استاندارد هستند. اگر نظر شخصی من باشد، ۹۰ درصد این آثار را رد میکنم.
* یعنی اساساً پروانه ساخت نمیدهید؟
نه پروانه ساخت میدهم و نه نمایش. اینها اساساً فیلم نیستند. فیلمسازی که «ریتم» را نمیشناسد، اساساً فیلمساز نیست. اگر قرار است فقط «حرف بزنید» بروید سخنرانی کنید و مقاله بنویسید. کمخرجتر هم هست. چرا وقت مردم را میگیرید؟ اینکه مرکز آمار در سال ۹۸ اعلام کرد تنها ۵ تا ۶ درصد مردم ایران به سینما میروند و از پرفروشترین فیلم استقبال میکنند، به همین دلیل است که این فیلمها قبل از هر چیز دیگر، اساساً «فیلم» نیستند. در درجه بعدی این آثار نسبتی با «ایران» و «ایرانیت» ندارند.
* پس از نظر محتوایی هم به تولیدات سینمایی نقد دارید؟
فرم و محتوا از نظر من یکی است. شما اگر یک فیلم آمریکایی را بدون صدا هم تماشا کنید، متوجه میشوید که یک فیلم آمریکایی است. یک فیلم ژاپنی هم همینطور است. به قول مارتین اسکورسیزی هر فیلم سینمایی متعلق به هر ملیتی باید ارزشها، آیینها و فرهنگ آن ملت را بازتاب دهد. ژان رنوآر کارگردان مطرح فرانسوی میگوید اگر فیلمی بوی پنیر فرانسوی ندهد، فیلم فرانسوی نیست. اینها حرفهای من نیست. اما فیلم ایرانی را حتی با صدا هم بینید متوجه نمیشوید این آدمها از کجا آمدهاند؟ که هستند و چه میگویند! اساساً فیلمها نه شروع میشود نه تمام!
ژان رنوآر کارگردان مطرح فرانسوی میگوید اگر فیلمی بوی پنیر فرانسوی ندهد، فیلم فرانسوی نیست. اینها حرفهای من نیست. اما فیلم ایرانی را حتی با صدا هم بینید متوجه نمیشوید این آدمها از کجا آمدهاند؟ که هستند و چه میگویند! اساساً فیلمها نه شروع میشود نه تمام! * قیاس تولیدات امروز سینمای ایران با سینمای آمریکا و ژاپن را اساساً درست میدانید؟ سینمای ما به آن اندازه جهانی شده است؟
ما ادعا داریم که ۱۲۰ سال سابقه سینمایی داریم! همه وزرای ارشاد و مسئولان سینمایی هم در این سالها همواره آمار دادهاند که مثلاً ما امسال ۳۰۰ کیلو فیلم به جشنوارهها دادهایم! همه هم آمارهای کیلویی است! مدام میگویند سینمای ما جهانی است و کدام کشورها مثل ما اسکار گرفتهاند؟
* الان شما خودتان فیلمهای سینمای ایران را در یک مقیاس جهانی تحلیل کردید اما در عین حال میگویید جهانی بودن سینمای ما یک ادعاست، این تناقض نیست؟
حرفی که میزنم ناظر به ادعاهایی است که مطرح میشود. حرف من این است که مگر سنگال یا کنیا چقدر سینما دارند، اما یک فیلم از همین کشورها هم هویت سنگالی یا کنیایی را دارد، ولی فیلمهای سینمای ما این هویت را ندارند. سینمای ایران اول باید «سینما» و در گام بعد «ایرانی» باشد. ترکیب «سینمای ایران» در واقع ۲ دروغ بزرگ است؛ نه سینماست و نه ایرانی است. طبیعتاً این را درباره اغلب تولیدات مطرح میکنم و بالاخره فیلمهایی هم داریم که هم سینما هستند و هم ایرانی. درباره این آثار بحثی ندارم اما اینها جریان اصلی سینمای ما نیست.
شخصاً برای من بهعنوان یک منتقد سینما که تجربه مستندسازی هم داشتهام و ۴۰ سال است سینمای ایران را رصد کردهام، در درجه اول «سینمایی بودن» یک فیلم مهم است. اغلب فیلمها امروز «شعار» است. اغلب فیلمسازان ما «حرف» میزنند به جای اینکه چیزی را نشان دهند. فیلمنامههایی هم که در این مدت بررسی کردهایم، اغلب «حرف» هستند. در فیلمها هم چیزی بهعنوان «تصویر» مشاهده نمیکنید، بیشتر سخنرانی و نمایش رادیویی است. این «سینما» نیست. با این وضعیت این شوراها خیلی به فیلمها رحم میکنند که اجازه میدهند وارد شبکه توزیع شوند و این مسئله موجب خسران سینمادار و تماشاگر میشود، فقط تهیهکنندهها پول به جیب میزنند! یکی از عجایب در دنیا همین است که در سینمای ما قبل از اکران فیلم هم تهیهکننده پولش را به جیب زده است، این پدیده از باغهای معلق بابل هم عجیبتر است!
* با توجه به این نظرات و البته شناختی که شما از اعضای فعلی شوراهای پروانه ساخت و اکران دارید، آیا قرار است شاهد سختگیریهای بیشتری در حوزه ساخت و نمایش باشیم؟
متأسفانه این اتفاق رخ نخواهد داد چرا که بنده تنها نیستم. در شورای پروانه نمایش ۱۰ نفر دیگر هم حضور دارند که اعتقادات بنده را ندارند. خیلی هم معتقد به نرمش، تساهل و تسامح با فیلمها هستند. حتی معتقدند با همین فیلمهای زیر استاندارد هم باید با رویکرد تشویقی برخورد کنیم. اگر من به تنهایی بودم طبق همین آییننامه برخورد میکرد که در بند ۱۴ آن تأکید شده است، فیلمهایی که به لحاظ ساختار ضعیف هستند، نباید پروانه نمایش بگیرند. ۹۰ درصد فیلمها براساس همین بند باید رد شوند. همکاران بنده هم در شورای پروانه ساخت و هم در شورای پروانه نمایش اما رئوف و مهربان هستند و سیاست تشویقگری دارند. تا جایی که یک فیلم واقعاً فاجعه نباشد از آن جلوگیری نمیکنند. برخی فیلمها و فیلمنامهها دیگر آنقدر فاجعه است که هیچ کاری نمیتوان کرد!
* یکی از فیلمهای چالشبرانگیز از سال گذشته «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله است، فکر میکنید این فیلم امسال موفق به کسب پروانه نمایش میشود؟
من هنوز این فیلم را ندیدهام اما حمید نعمتالله فیلمسازی است که غالباً آثارش قابل نمایش است، مگر نیاز به حذف یکی دو صحنه داشته باشد. فیلم را اگر برای ما بیاورند میبینیم و نظر میدهیم.
* غیر از این مورد فیلمهایی که در شوراهای قبلی موفق به کسب پروانه نمایش نشده باشند، میتوانند امیدی به دریافت پروانه از شورای فعلی داشته باشند؟
چرا دریافت نکنند؟ الان ۹۰ درصد فیلمهای سینمای ایران یک سبک و سیاق مشخص دارند. وقتی سیاست غالب بر شورا همین برخورد مهربانانه با آثار است، اگر فیلمی خیلی افتضاح و فاجعه نباشد، چرا پروانه دریافت نکند؟ اما این به نفع سینمادار و مخاطب نیست. خیلی بد است سینمایی با این همه ادعای جهانی و جایزه اسکار و کن، تنها ۵ درصد از مردمش فیلمهایش را ببینند! آدم از این شرایط شرم میکند. باید فیلمهای قویتر بسازیم و بیشتر به دغدغههای مردم بپردازیم. دغدغههای مردم آن چیزی نیست که فلان شبکه خارجی و یا شبکههای اجتماعی مطرح میکنند. باید به بطن جامعه برویم. سینماگران باید از هالهای که به دور خود پیچیدهاند بیرون بیایند و مردم را ببینند. ایکاش لااقل کتاب بخوانند و فیلم ببینند. خیلی از فیلمسازان ما که من میشناسمشان افتخارشان این است که فیلم نمیبینند! لااقل بروید فیلم ببینید!
«جز از کل» عنوان چهارمین نمایشگاه طراحی انفرادی کاویان هازلی است که از ۵ تا ۱۶ آذر در گالری والی برگزار میشود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، همزمان با ادامه فیلمبرداری فیلم سینمایی «صورت فلکی» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه، نخستین عکس و اطلاعات رسمی از این پروژه منتشر شد.
این فیلم هماکنون در مراحل پایانی فیلمبرداری است و گروه تولید، برای ضبط صحنههای داخلی در تهران مستقر هستند.
مریلا زارعی و بهروز شعیبی زوج اصلی فیلم تازه حسین دارابی را شکل میدهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آنها را همراهی میکنند.
«صورت فلکی» به نویسندگی احسان ثقفی و مهدیه عیناللهی، روایتگر تشویشهای زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگیاش…
این فیلم دومین همکاری مشترک حسین دارابی و محمدرضا شفاه و دومین همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با تیم سازندگان فیلم «مصلحت» است که کاندیدای دریافت ۷ سیمرغ در رشتههای مختلف و برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول از سیونهمین جشنواره فیلم فجر شد.
تازهترین محصول سینمایی حوزه هنری، بهطور همزمان مراحل فنی خود را برای حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر طی میکند.
پنجمین دوره آکادمی رهبری ارکستر توسط مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی و با تدریس نصیر حیدریان از ماه آینده در مجموعه بنیاد رودکی آغاز میشود.