X

بایگانی آذر 27, 1400

دفتر سینمایی

تحولات «فیلم فجر۴۰» از زبان دبیر/حذف«نگاه نو» به نفع فیلم‌اولی‌ها – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی جشنواره فیلم فجر، چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار است در بهمن ماه سال جاری برگزار شود. جشنواره‌ای که امسال با روی کار آمدن دولت سیزدهم گامی جدی در تغییر رویکردهای خود برداشته است؛ از تغییر شکل حضور فیلم‌های اول در جشنواره تا افزوده شدن «بخش فرهنگی» در کنار «بخش رقابتی» و اهتمام ویژه به پذیرفته‌شدن فیلم‌هایی با محوریت امیدآفرینی.

مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، در گفتگویی درباره چگونگی برگزاری جشنواره فیلم فجر و تغییرات این رویداد سینمایی گفت: تغییرات جشنواره در رویکردها و رویه‌هاست. بنابراین واژه تغییرات درباره هویت جشنواره فجر، ملاک ما نیست؛ زیرا جشنواره فیلم فجر نه فقط در عنوان که در هویت هم ملازم، مقارن و مولود دهه فجر است. اما در زمینه رویکرد، امسال در کنار رقابت تولیدات جدید سینمای ایران، شاهد تجلی و توسعه برنامه‌های فرهنگی جشنواره خواهیم بود. اگر باور داشته باشیم که به برکت رشادت‌های فجر آفرینان ایران زمین، سینمای نوین بعد از انقلاب اسلامی، رشد، ارتقا و اعتبار یافته، آنگاه تکیه بر اصالت فرهنگی چنین سینمایی، چشم‌انداز و مسئولیت‌های برگزاری جشنواره فجر را دوچندان می‌کند.

وی افزود: در این دوره، تمرکز جدی بر تنظیم و تدوین آیین‌نامه‌ای دقیق، با اهداف و مقررات روشن و اجرای آن بوده است. تلاش شده است برای مهم‌ترین فرآیندهای اجرایی جشنواره، شیوه‌نامه‌هایی روشن تنظیم و منتشر شود.

نقاش‌زاده در ادامه با اشاره به برنامه‌های این دوره جشنواره اظهار کرد: چهلمین جشنواره فیلم فجر شامل دو گروه برنامه، در «بخش‌های فرهنگی» و «بخش‌های رقابتی» است. در این دوره، برنامه‌های فرهنگی جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است. این برنامه‌ها شامل چهار بخشِ گنجینه‌های سینمای ایران (قاب‌های ماندگار)، همایش‌های فرهنگی سینما و اندیشه با حضور بزرگان اندیشه و فرهنگ (ده شب با متفکران)، نکوداشت بزرگان سینما (نقش‌های ماندگار) در قالب برنامه‌های مفصل و همراه با نمایش فیلم و تحلیل و بررسی و نشست‌های رسانه‌ای پیرامون فیلم‌های بخش مسابقه است.

وی ادامه داد: در این دوره، شماری از کارگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه سینما برگزار خواهد شد و با برنامه‌ریزی جشنواره فجر، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر، در برگزاری کارگاه‌های تخصصی و حرفه‌ای سینمایی مشارکت خواهند داشت.

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: با نیم نگاهی به آیین‌نامه این دوره، معلوم می‌شود که در سالن مرکزی جشنواره، در کنار نمایش فیلم‌های مسابقه سیمای ایران و نشست‌های رسانه‌ای مربوطه، برنامه‌های جدی برای برگزاری گردهمایی‌های فرهنگی، تخصصی وجود دارد و توجه ویژه به گنجینه ارزشمند سینمای نوین ایران اسلامی با محوریت مفاهیم امید، اخلاق و آگاهی، سرلوحه آئین این دوره محسوب می‌شود. بدیهی است با حضور فرهیختگان عرصه سینما و فرهنگ، در سالن مرکزی جشنواره، زمینه لازم برای بازخوانی فرهنگی سینمای ایران به عنوان یک فرصت ارزشمند فراهم خواهد آمد.

نقاش‌زاده درباره حضور پررنگ نهادها و سازمان‌هایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و سازمان اوج در بخش و چگونگی حضور این تشکل‌ها در جشنواره چهلم گفت: اطلاعات اولیه ثبت نام فیلم‌ها نشان می‌دهد، در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، نهادها و سازمان‌های سینمایی، با آثاری که به ارزش‌های فرهنگی از یکسو و جذب تماشاگران مشتاق از سوی دیگر پرداخته باشند، حضور خواهند داشت. اما قضاوت در مورد کم و کیف این آثار نیازمند گذر از فرآیندهای انتخاب و داوری است.

وی درباره حضور آثار در دوره چهلم گفت: جشنواره فیلم فجر، هر ساله، با استقبال زیادی از سوی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مواجه است. پاسخ دقیق به این سوال، بعد از اتمام فرآیند بازبینی و انتخاب نهایی آثار بخش مسابقه و دریافت نسخه نهایی آثار ممکن خواهد شد. پیش‌بینی‌ها نشان از تنوع آثار و روزهای پرباری برای سینمای ایران می‌دهد.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حذف بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) گفت: مسابقه فیلم‌های اول نه تنها حذف نشده، بلکه فیلم‌های اول همراه با تمامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه بررسی و برای تمامی رشته‌ها داوری خواهند شد. تنها تفاوت در این دوره و برخی دوره‌های گذشته، این است که بخشی جدا از بخش اصلی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برای نمایش فیلم‌های اول، پیش‌بینی نشده است و این به نفع فیلم‌های اول است. بنابراین هر فیلم سینمایی، اعم از اینکه اولین یا آخرین ساخته فیلمساز باشد، چنانچه واجد ارزش‌های فرهنگی و سینمایی لازم باشد، شایستگی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را خواهد داشت.

وی همچنین درباره چگونگی نمایش آثار «هنر و تجربه» در این دوره جشنواره گفت: تعبیر حذف فیلم‌های «هنر و تجربه» از جشنواره فیلم فجر صحیح نیست؛ زیرا تمامی فیلم‌های سینمایی، چنانچه مورد توجه هیأت انتخاب جشنواره قرار بگیرند و به بخش مسابقه سینمای ایران راه یابند، در رشته‌های مختلف مورد داوری قرار خواهند گرفت، اما سیمرغ جداگانه‌ای با عنوان «هنر و تجربه» نخواهیم داشت. بنابراین بدیهی است که قابلیت‌های بیان یا تجربه ویژه سینمایی، در همه رشته‌ها، مورد توجه هیأت‌های محترم انتخاب و داوری خواهد بود.

وی در ادامه درباره ادغام دو بخش جهانی و ملی جشنواره گفت: در بهمن ۱۴۰۱ شاهد برگزاری، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در مقیاسی وسیع و البته همدلانه خواهیم بود.

نقاش‌زاده افزود: دعوت از شخصیت‌های فرهنگی و سینمایی برای بازبینی و داوری اصولی و عادلانه آثار، همواره یکی از دغدغه‌های اصلی ما در برگزاری جشنواره بوده که ان‌شاءالله، با اتخاذ تدابیر مناسب، تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن حفظ و صیانت از ارزش‌های سینمای ایران، شاهد عادلانه‌ترین انتخاب‌ها و داوری‌ها باشیم.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان درباره ضرورت جدی‌انگاری بیشتر تعاملات جهانی سینمای ایران گفت: مجدانه باور داریم که «هنر صنعت» سینمای ایران، همواره، باید در بستری سالم و گسترده، از فرصت بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بهره‌مند شود. از سال آینده و به تبع چنین رویکردی، توجه خاص به برپایی بازار فیلم، آن هم مطابق با استاندارهای بین‌المللی و شیوه‌های نوینی، صورت خواهد گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار آلبومی که از عشق صحبت می‌کند


آلبوم «رویای من» به خوانندگی ویحک سهراب‌حقیقت رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جشنواره فیلم «رشد» باید دوباره احیا شود/ غفلت از یک امانت ۵۰ ساله – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی کشور، عصر روز گذشته جمعه ۲۶ آذر ماه آیین اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم ««رشد»» با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره، در سینما فلسطین برگزار شد.

در این مراسم که با حضور خانواده شهید دانش آموز علی لندی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش آموزش و پرورش، معاونان، مدیران حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره پنجاه و یکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقمندان، معلمان و دانش آموزان فیلمساز حضور داشتند.

رئیس سازمان سینمایی طی سخنانی، ضمن قدردانی از تلاش‌های وزارت آموزش و آموزش و دست اندرکاران جشنواره فیلم «رشد» گفت: خوشحالم که امشب در مراسم اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره فیلم «رشد» در جمع مدیران و معلمان، وزیر محترم آموزش و پرورش، دبیر جشنواره، شورای برگزاری، هیات‌های انتخاب، فرهیختگان و هنرمندان و اهالی رسانه و خانواده معزز شهدا حضور دارم.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» یکی از مهمترین جشنواره‌های سینمایی و تصویری کشور است. این جشنواره زمانی جزء ۱۰ جشنواره مطرح علمی و پژوهشی در دنیا به حساب می‌آمد. در یک برهه زمانی یکی از مهمترین جشنواره‌های آسیایی بود و تمام فیلمسازان منطقه و آسیا برای حضور در این جشنواره اشتیاق داشته‌اند.

خزاعی ادامه داد: سال‌هاست برحسب حمایت‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش این جشنواره دچار فراز و نشیب عدیده‌ای شده است. البته آقای ملکی در این سال‌ها همت کرده‌اند تا جشنواره را سرپا نگه دارند اما واقعیت این است که اهتمام جدی یا شناخت کافی یا عدم آشنایی نسبت به جایگاه و کارکردهای جشنواره باعث شده در این زمینه سرمایه گذاری کمتری انجام شود. از این فرصت استفاده می‌کنم و از وزیر آموزش و پرورش درخواست دارم تا این جشنواره دوباره احیا شود و مانند سال‌های گذشته بتواند در فضای آموزشی و فرهنگی کشور و عرصه بین‌الملل تاثیرگذار باشد.

رئیس سازمان سینمایی درباره اهمیت جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» در منطقه گفت: ۱۰ سال پیش در سفر کاری که به ترکیه داشته‌ام، از بنده خواستند که نحوه و متد برگزاری جشنواره «رشد» را در اختیار آنها بگذارم تا جشنواره‌ای با این ابعاد در منطقه و عرصه بین‌المللی برگزار کنند. نباید از کاربرد و اهمیت چنین جشنواره مهمی در منطقه و جایگاه آن در عرصه جهانی غافل شویم که این غفلت باعث تسخیر این جایگاه توسط کشورهای همسایه می‌شود.

به گفته وی، جشنواره «رشد» یک امانت است. ۵۰ سال است که دست به دست می‌چرخد و امروز شما به عنوان وزیر آموزش و پرورش و من در جایگاه سازمان سینمایی باید تلاش کنیم شور و حرارت، تاثیرگذاری و جایگاه این جشنواره در منطقه، آسیا و جهان برگردد.

خزاعی ضمن بیان این مطلب که ما سرمایه مهمی چون دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش داریم، خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: درخواست می‌کنم در وزارت آموزش و پرورش کارگروهی با عنوان «کارگروه سینما» تشکیل شود تا برای حمایت از فیلم‌های مناسب دانش آموزان و سرمایه گذاری در این زمینه، برنامه نویسی جدی داشته باشیم. ما سرمایه عظیم و ارزشمندی چون دانش آموزان در آموزش و پرورش داریم که می‌توانند مشوق خوبی برای فیلمسازان در عرصه سینمای کودک و نوجوان باشند. خانواده‌های ما باید با فراغ بال به دیدن فیلم‌ها بنشینند و نگران نباشند که فیلم مناسب کودک و نوجوان است یا نه.

خزاعی بیان کرد: اگر ما و شما دست به دست هم دهیم و شرایط را برای تولید آثار در این زمینه فراهم کنیم، در سال‌های آتی شاهد خلق فیلم‌های خوب و مناسب در حوزه کودک و نوجوان خواهیم بود.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه جشنواره بین المللی فیلم «رشد» متد به روزی است برای آموزش اضافه کرد: اگر متوجه کارکردهای علمی، پژوهشی و آموزشی این جشنواره شویم قطعاً در آینده سیستم آموزشی کشور تحت تاثیر همین رویکرد، دیدگاه و مسیر خواهد بود.

وی اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی «رشد» ریشه دار و قوام یافته است و با توجه به پیشینه آن و سر و کارش با نسل نوجوان و جوان توان و ظرفیت گفتمان سازی و تولید تفکر را دارد و به شدت در فرهنگ سازی و الگودهی می‌تواند موثر باشد.

خزاعی با بیان اینکه «رشد» بستر بروز استعداد و کشف و تربیت و پرورش نیروهای خلاق است تصریح کرد: جشنواره «رشد» کارکرد دوگانه دارد؛ هم می‌تواند با عنصر سینما به ارتقای آموزش کمک کند و هم می‌تواند به تربیت فیلمسازی دغدغه مند یاری رساند.

وی در پایان گفت: سینمای ایران به تاسی از بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند بازسازی ساختارهاست و در این راه جوانان می‌توانند کمک‌کنند. همان نسلی و قشری که جشنواره «رشد» با آن سروکار دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اقبالیان» را نجات دهید


پس از پرویز پرستویی و امیرشهاب رضویان ـ بازیگر و کارگردان همدانی ـ و درخواست ۱۱۰ هنرمند دیگر و اعتراض دوستداران میراث فرهنگی، اینک جمعی از معماران ایرانی از مدیرکل میراث فرهنگی همدان درخواست کرده‌اند مانع تخریب خانه «اقبالیان» شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مستند «سرگذشت آذر از زبان خودش» آماده نمایش شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، مستند «سرگذشت آذر از زبان خودش» روایتی تاریخی و تحقیقاتی در مورد سرگذشت و آداب و رسوم آیین زرتشت از گذشته تا به حال در ایران است.

شیوه روایی در این مستند، برخلاف سایر مستندهای تاریخی که از زبان سوم شخص ناظر بیان می‌شوند، بر اساس اول شخص داستان (من «آذر-آتش») انتخاب شده که باعث جذابیت و فراگیری هرچه بهتر این اثر شده است.

تصویربرداری این مستند پس از طی مراحل تحقیقاتی ۲ ساله، بیش از ۶ ماه در استان‌های فارس، زنجان، آذربایجان غربی، یزد، کرمان و تهران به طول انجامید و در نهایت اثری با زمان ۶۰ دقیقه حاصل شده است.

در شرح روایت این اثر آماده است: من آذر (آتش) هستم، از من نهراسید، نمی‌خواهم به زبان آتشین با شما صحبت کنم، چرا که من منبع نور و الهام هستم، با من به زمان‌ها و سرزمین‌های دور سفر کنید.

عوامل تولید این مستند عبارتند از کارگردان و تهیه‌کننده: مهدی معمارزاده زنجانی، گوینده متن: مریم میرطاهری، نویسنده متن و تحقیقات: مهدی معمارزاده زنجانی و حسین قاسمی جامی، فیلمبردار: امین قربانی‌نژاد، مجری طرح: حامد معمارزاده زنجانی، مدیر تولید: شهریار معمارزاده زنجانی، تدوین: امیرحسین سفلایی، صدابردار و صداگذار: عبدالله حدیدی، مشاور رسانه‌ای: مریم قربانی‌نیا، دستیار فیلمبردار: سید حسن سیدی، جانشین تهیه‌کننده: سید حسین سیدی، مشاور پروژه: عباس کیانی موحد، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: مصطفی کشگر، امور مالی: سحر فراشاه، حمل‌ونقل: رحمان کشمیری و عباس پرتویی وصال، تدارکات: علی سردارلو، تهیه شده در موسسه سینمایی هاردا فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

صدای محمدرضا شجریان سوژه یک نمایشگاه شد


اولین نمایشگاه تلفیقی خط، موسیقی و نقاشی از روز بیست و نهم آذرماه با محور قرار دادن صدای محمدرضا شجریان در گالری پردیس سینمایی ملت گشایش می یابد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی‌های دیجیتال علیرضا ذاکری در حوزه هنری به نمایش در می‌آید


نمایشگاه نقاشی‌های دیجیتال علیرضا ذاکری با عنوان «ضیافتِ خط، رنگ، نقش» ۲۹ آذرماه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، «شوماه» عنوان فیلمی سینمایی به کارگردانی مژگان بیات و تهیه‌کنندگی عبدالمحمد نجیبی است که از چند روز گذشته وارد مرحله فیلمبرداری شده و گروه هم‌اکنون در شهرک سینمایی دفاع مقدس حضور دارند. پس از اتمام کار در شهرک دفاع مقدس ادامه فیلمبرداری در جنوب کشور پیگیری خواهد شد.

فاطمه معتمدآریا، پژمان بازغی، روزبه حصاری، آریا توسلی، اشکان دلاوری، بهادر اورعی، کاوه ابراهیم، مسعود کشاورز، احمدرضا خانی، مجتبی کریمی، سعید اعتمادی، پرویز زیدی، محمد عطایی‌زاده، مارال عبداللهی و رضا نوری، گروه بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

«شوماه» به نویسندگی حمیدرضا علیقلیان و بر اساس طرحی از مژگان بیات یک ملودرام عاشقانه در بستر جنگ است.

کیانوش عیاری به عنوان مشاور کارگردان در این پروژه حضور دارد.

مژگان بیات علاوه بر بازی در چند پروژه سینمایی، کارگردانی چندین فیلم کوتاه و همچنین ساخت فیلم «فرزند زمین» را نیز در کارنامه خود دارد که با حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی موفق به کسب جوایز متعددی شد.

دیگر عوامل «شوماه» عبارت هستند از مجری طرح: حمیدرضا علیقلیان، مدیر فیلمبرداری: ایمان تحسین‌زاده، صدابردار: فرخ فدایی، طراح صحنه و لباس: مجید علی‌اسلام، طراح گریم: سودابه خسروی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: حمیدرضا علیپور، جانشینان تهیه‌کننده: هدی بیات، مجید رضاخان، مدیر تولید: علی مهرآسا، مدیر تدارکات: بهمن صدیق، عکاس: حسن شجاعی، منشی صحنه: شرف‌نساء نیرومند، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، جلوه‌های ویژه میدانی: حمید رسولیان، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: علی تصدیقی، دستیار دوم کارگردان و دستیار برنامه‌ریز: مهدی حسینی، دستیاران کارگردان: پرویز زیدی، کیمیا اوسیوند، فیلمبردار پشت صحنه: مرجان بختیاری، دستیاران فیلمبردار: فرهاد خمسه، ابراهیم کیانی، غلامرضا رضایی، میلاد رحیمی، مسعود قاسمی، دستیاران صدابردار: طاها والا، فرزان اصغرزاده، مجریان گریم: اهورا قاسمی، هامین مرادی، آیدین فرضی، سرپرست گروه صحنه: قاسم قاسمی، دستیاران صحنه: همایون کاشانی، مرتضی آزادیان، رامین حقانی، آرین محمودپور، دستیار یک لباس: تینا بخشی، دستیار لباس: فرزاد فیضی، دستیاران تولید: عبدالله اوسیوند، محمد عطایی، دستیاران تدارکات: سعید مهاجربطامی، نوید کوه‌فلاح، حمیدرضا جیریایی، احمد احمدی‌گنجه، حامد حیدری، علی اسدپور.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه انفرادی نقاشی «دنیای من» آغاز به کار کرد


نمایشگاه نقاشی‌های ضحی علی‌نژاد با عنوان «دنیای من» روز جمعه ۲۶ آذر در گالری ایده آغاز به کار کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ارتودنسی» ایرانی به جشنواره ساندنس می‌رود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم کوتاه «ارتودنسی» به کارگردانی محمدرضا میقانی که پیش از این نامزد نخل طلای جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ شده بود، با ۱۶ فیلم از کشورهای مختلف در بخش مسابقه اصلی جشنواره ساندنس به رقابت می‌پردازد.

جشنواره فیلم ساندنس بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود.

فیلم‌های بسیاری از فیلم‌سازان مشهور سینمای آمریکا هم‌چون کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت، برای نخستین‌بار در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد و باعث ترقی و شهرت امروزه آنان شد.

برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه این رویداد به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع