بازسازی یکی از ملودی های محلی گیلان
تصنیف «دریا طوفان» با صدای شاهرخ شیردوست کسمایی و تنظیم محسن غلامی منتشر شد.
تصنیف «دریا طوفان» با صدای شاهرخ شیردوست کسمایی و تنظیم محسن غلامی منتشر شد.
به گزارش خبرنگار مهر، روز گذشته یکشنبه ۲۸ آذرماه با اعلام صریح سازمان سینمایی، اکران فیلم سینمایی «چپ، راست» به کارگردانی حامد محمدی مشروط به اعمال برخی اصلاحات شد. فیلمی که طبق اعلام همین سازمان، پیشتر و در دولت قبل، موفق به دریافت پروانه نمایش شده بود اما مشروط به اعمال اصلاحات.
این اطلاعرسانی سازمان سینمایی در حالی که شورای صنفی نمایش پیشتر از اکران فیلم «چپ، راست» از چهارشنبه اول دیماه خبر داده بود، با واکنش تند منوچهر محمدی تهیهکننده فیلم مواجه شد که در قالب نامهای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره «هزینه» این تصمیم گیریها هشدار داد.
در پی این حواشی، شورایعالی تهیهکنندگان سینما نیز با انتشار بیانیهای ضمن اعتراض شدید به بازبینی مجدد فیلمهای سینمایی، بر فصلالخطاب بودن «پروانه نمایش» برای اکران فیلمهای سینمایی تأکید کرد.
حواشی مرتبط با «چپ، راست» باعث شد حرف و حدیثها درباره فرایند اخذ پروانه نمایش و بازبینی فیلمهای سینمایی پیش از اکران عمومی دوباره احیا شود. بهخصوص که پیش از این بیژن نوباوه عضو شورای پروانه نمایش نیز در گفتگویی اعلام کرده بود که ۳۰ فیلم مساله دار بهرغم داشتن پروانه نمایش از دولت قبل مجدداً باید بازبینی شوند.
نکته جالب اینکه محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی روز گذشته در همان خبر مرتبط با اصلاحات فیلم سینمایی «چپ، راست» گفته بود: «تاکید سازمان سینمایی بر حل مشکلات فیلمسازان و صاحبان آثار از جمله فیلم «چپ راست» است تا از طریق تعامل دوسویه برخی ایرادات و اشکالات مطرح شده از سوی شورای پروانه نمایش قبلی و کمیته بازبینی رفع شود تا سینماها شاهد تداوم رونق و اکران آثار جدید باشند.» فرجی اینگونه بهصورت ضمنی خبر از فعالیت «کمیته بازبینی» بهموازات شورای پروانه نمایش داد.
بر این اساس خبرنگار مهر مطلع شده است، در دوران جدید سازمان سینمایی هر فیلمی که قرار است اکران شود (فارغ از اینکه پروانه نمایش دارد یا نه) پیش از نمایش باید توسط کمیتهای سه نفره متشکل از مشاوران محمد خزاعی و البته زیر نظر خود رییس سازمان سینمایی بازبینی شود.
براساس شنیدههای خبرنگار مهر پژمان لشگریپور، حبیب ایلبیگی و محمدحسین نیرومند سه عضو این کمیته هستند که در حال حاضر بازبینی فیلمهای سینمایی را پیش از اکران برعهده دارند. لشگریپور و نیرومند از اعضای شورای پروانه نمایش هستند و ایلبیگی مسئولیت معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را برعهده دارد.
در این روند کمیته سه نفره درباره فیلم سینمایی «چپ، راست» به اجماع نرسیدهاند و این فیلم مشمول اصلاحیه شده اما منوچهر محمدی طی جلساتی که با حبیب ایلبیگی داشته اعمال این اصلاحیهها را نپذیرفته است.
سعید امکانی هنرمند نقاشی است که تجربه برگزاری نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعددی را در کارنامه هنری خود دارد. او که برنده جایزه بینال لندن نیز هست، درباره مشکلاتش با گالریها این چنین اظهار کرد: «گالریداری یک شغل است و همه شغلها دردسرهای خودشان را دارند اما من موافق چهارچوبهایی که گالریداران میگذارند، نیستم.»
یک استاد دانشگاه گفت: پرس تی وی باید دیدگاهی متفاوت با امپراطوری حاکم بر رسانههای غربی را نمایندگی کند.
یک هنرمند گفت: کوئیلینگ با رشتههای باریک کاغذ انجام میشود و درواقع هنر موجدار کردن کاغذ است، میتوانم بگویم یکرشته هنری خلاق است، در عین اینکه خلاقیت نیاز دارد احتیاج به حوصله بالایی دارد چراکه کار ظریف و حوصله خواهی است.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود اله یاری فومنی را به عنوان سرپرست روابط عمومی این معاونت منصوب شد.
تهیه کننده مسابقه «ایران» مدعی شد، فصل دوم این مسابقه که از شبکه یک پخش می شود، هیچ نمونه خارجی ندارد.
یکی از ناشران و پژوهشگران عرصه موسیقی در تشریح تازه ترین فعالیتهای خود از انتشار یک کتاب پژوهشی در حوزه تاریخ سنتورنوازی ایران خبر داد.
محمدمهدی خالقی کارگردان و مستندساز برگزیده دورههای «عمار» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره یک دهه برگزاری جشنواره مردمی فیلم «عمار» گفت: جشنواره «عمار» حاصل یک ایده بسیار خوب بود که دو رویکرد کلیدی داشت؛ یکی اینکه قرار بود آثاری در این جشنواره پذیرفته و دیده شود که در رویدادهای دیگر تا آن زمان موردتوجه قرار نمیگرفتند. آثاری که مدافع ارزشهای انقلاب بودند و «عمار» از همان ابتدا بهصورت شفاف اعلام کرد که رویدادی برای دفاع از ارزشهای انقلاب اسلامی است. رویکرد دوم هم این بود که «عمار» از همان ابتدا اعلام کرد که رویدادی دائمی است، قرار نیست تعطیل شود و به همان میزان که برای تولید اثر خوب وقت و انرژی میگذارند، به همان اندازه هم تلاش کنند تا این آثار خوب به دست مخاطبان برسد که این رویکرد بخش اکرانهای مردمی «عمار» را شکل داد.
وی در ادامه توضیح داد: در دورههای اولیه جشنواره «عمار»، این رویداد مفهومی را تحت عنوان «اکرانهای مردمی» پیگیری میکرد که هدف آن رساندن آثار برگزیده جشنواره به مناطق و مخاطبانی بود که شاید دسترسی به این گونه از آثار نداشتند. خیلی از این آثار هم که پخش تلویزیونی داشتند، امکان داشت مخاطب فرصت تماشای آنها را از دست داده باشد اما در قالب این اکرانها میتوانست با برنامهریزی و توجه بیشتر سراغ آثار بیاید و به تماشای آنها بنشیند.
خالقی افزود: به تدریج که شبکه «عمار» توانست در مناطق مختلف کشور خودش را پیدا کند، با تجربه نمایش چند مستند بلند و سینمایی، شبکهای را طراحی کرد برای اکران فیلم در مناطق فاقد سینما. اکثر روستاهای کشور از سینما محروم هستند و بخش عمدهای از مراکز غیرشهری هم سینمایی ندارند. برای این مناطق باید فکری میشد تا بتوانند جذابیت سینما را در مسیر یک سینمای سالم و ارزشمند، درک کنند. جشنواره «عمار» توانسته است از چند سال پیش این شرایط را فراهم کند. ارزش شبکه توزیع «عمار» هم در این است که آثار سالم و خانوادگی را به دست مخاطبان در شهرها و مراکز فاقد سینما میرساند.
این مستندساز درباره نقش جشنواره «عمار» در معرفی چهرههای جدید به جریان سینما هم گفت: اصلیترین رسالت «عمار» همین است که هنرمندان علاقمند به موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی که در این حوزه کار میکنند اما کمتر دیده میشوند را شناسایی و به جامعه رسانهای معرفی کند. «عمار» طی یک دهه گذشته این کار را به خوبی انجام داده و بسیاری از فیلمسازان معرفی شده در ادوار مختلف این رویداد، تا پیش از آن ناشناخته بودند و با حضور در این جشنواره آثارشان دیده شد و زمینهای پیدا کردند برای کارهای خوب آیندهشان. تصورم این است که «عمار» در این زمینه، حتی از جشنواره فجر هم عملکرد موفقتری داشته است.
وی در ادامه توضیح داد: جشنواره فجر یک رویداد تخصصی است و تنها افرادی که در حوزه سینما دغدغه دارند سراغ این رویداد میروند اما جشنواره «عمار» از این منظر رویدادی بازتر است و دامنه مخاطبان گستردهتری هم دارد.
خالقی درباره استمرار حضور وحید جلیلی و نادر طالبزاده بر مصدر سیاستگذاری جشنواره «عمار» هم گفت: وحید جلیلی در مقام رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، حکم پدر «عمار» را دارد که از ابتدای امر پایهگذاری این رویداد بوده است. اما هیچ حرکت بزرگی بهصورت انفرادی رقم نمیخورد و حاصل یک کار گروهی بزرگ است. نادر طالبزاده هم که حق استادی به گردن همه ما دارند، با حضور در مقام دبیر این رویداد، نقش پدر معنوی را برای بچههای عمار داشتهاند. ایشان چهره برجستهای در حوزه سینما و رسانه هستند و بهنوعی یک «برند» محسوب میشوند که حضورشان در کنار «عمار» تأثیرگذار و مایه دلگرمی بوده است.