جایزه ترانه با هدف تجلیل و تشویق ترانهسرایان برتر، ترویج مفاهیم نو و ارزشمند در ترانه، حمایت و معرفی ترانههای برتر در سی و هفتمین دوره جشنواره موسیقی فجر برگزار میشود.
خبرگزاری مهر– گروه هنر- زهرا منصوری: شب گذشته و درست در زمانی که اهالی رسانه چندان انتظار مخابره خبری از سوی جشنواره فیلم فجر را نداشتند، تیم روابط عمومی این رویداد سرانجام سینماهای میزبان اهالی رسانه و منتقدان را اعلام کرد.
حالا ۲۷ سال از زمان اختصاص نخستین سینما به اهالی رسانه در ایام برگزاری جشنواره فجر میگذرد؛ تصمیمی که در سال ۶۳ و در دوره سوم جشنواره فیلم فجر گرفته و در پی آن قرار شد ردیفی در سینما صحرا را برای اهالی رسانه در نظر بگیرند و بعدها اختصاص این تک ردیف به تخصیص سینمایی ویژه به اهالی رسانه ارتقا پیدا کرد.
این برای اولین بار است که پردیس سینمایی «چارسو» با ظرفیت هزار و ۱۰۹ صندلی میزبان خبرنگاران میشود تا در فهرست ۹ سینمایی قرار بگیرد که تا به امروز و در این ۲۷ سال بهعنوان سینمای اصحاب رسانه در جشنواره فیلم فجر معرفی شدهاند.
گرچه هر ساله اعلام سینماهای خبرنگاران و منتقدان یکی از مسایلی است که زیر ذره بین آنها قرار میگیرد اما شامگاه ۲۶ دی ماه معرفی پردیس چارسو به عنوان سالن مخصوص اهالی رسانه واکنشهای منفی و مثبتی را در فضای مجازی در پی داشت و حالا باید ببینیم این سینما توان و ظرفیت میزبانی از خبرنگاران را که اتفاقاً جمعیتی زیادی را هم شامل میشوند، دارد یا نه.
یک مرور؛ همه سینماهایی که میزبان اصحاب رسانه بودند
همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شده برای اولین بار در سال ۶۳ برگزارکنندگان سومین دوره جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفتند ردیفی از سینما صحرا را به عنوان ظرفیتی برای میزبانی از اهالی رسانه در نظر بگیرند، اما از دوره یازدهم جشنواره بود که سینمایی خاص بهصورت اختصاصی برای میزبانی از «اصحاب رسانه» از سوی جشنواره معرفی شد. از آن دوره تا امروز مرکز همایشهای برج میلاد با ۹ دوره میزبانی، یعنی از دوره بیست و هشتم تا سی و پنجم و البته دوره سی و نهم و با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر رکوردار این اتفاق است.
پیش از آن این رکورد در اختیار سینما استقلال بود؛ سینمایی که ۷ دوره به عنوان سینمای رسانهها معرفی شد و با ظرفیت ۷۰۰ نفر در دورههای ۱۴، ۱۵، ۱۶، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ جشنواره فیلم فجر فیلمهای این رویداد سینمایی را برای اصحاب رسانه به نمایش میگذاشت.
در این میان هستند سینماهایی که تنها یک دوره این رویداد سینمایی را میزبانی کردهاند، در دوره یازدهم سینما شهر قصه با ظرفیت ۱۴۷ نفر و در دوره بیستم سالن حجاب با ظرفیت ۵۷۰ نفر جزو سینماهایی بودند که با خبرنگاران همراه شدند.
سینما فلسطین هم که شب گذشته به عنوان سینمای منتقدان معرفی شد وجهی نوستالوژیک برای اهالی رسانه دارد، سال ۸۵ بود که سالنهای این سینما حضوری تازه از مخاطبان خاص جشنواره را به خود تجربه کرد، میزبانی این سینما از اهالی رسانه به عنوان سینمای مرکزی، اتفاقی بود که در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر آزموده شد، همین تجربه بود که بعدها در سال ۸۷ و در دوره بیست و هفتم این رویداد هم تکرار شد و این سینما با ظرفیت ۱۰۳۹ نفر به خبرنگاران اختصاص داده شد؛ همان سالی که اکران فیلم سینمایی «درباره الی…» به کارگردانی اصغر فرهادی در نیمههای شب سینما فلسطین، تبدیل به یکی از خاطرات مشترک اصحاب رسانه شد.
«سینمای منتقدان» اما عنوانی است که از سال ۷۱ در ادبیات سینمایی خبرنگاران رایج شد، دوره یازدهم بود که برای اولین بار سالن سینمایی به نویسندگان مطبوعات، رسانهها و دستاندرکاران فیلمها اختصاص پیدا کرد و سینما شهر قصه میزبان شد. سینما فلسطین حالا بازگشتی ۱۵ ساله به احوالات آن روزها دارد، حالا بعد از گذشت ۱۵ سال مجدداً میزبانی برخی از اهالی رسانه و منتقدان را بر عهده دارد.
میدان ولیعصر هم که حالا بخشی از خاطرات جمعی همه ما را در بر میگیرد گرچه سینماهایی تک سالنه را در پیرامون خود دارد، اما در دهه ۷۰ بخشی از خاطرات فجر برای اصحاب رسانه با محوریت این میدان رقم خورد؛ در سالهای ۷۲، ۷۳ و ۷۷ و در جریان دورههای ۱۲، ۱۳ و ۱۷ جشنواره فیلم فجر سینما قدس با ظرفیت ۴۷۸ نفر شاهد برپایی جشنواره بود تا نامش را در میان سینماهای میزبان اهالی رسانه ثبت کند.
در کنار سینما قدس، سینما صحرا نیز سابقه سه دوره برگزاری این رویداد را در دورههای ۲۳، ۲۴ و ۲۶ دارد. سینمایی خاطرهساز که ظرفیتی ۱۲۰۰ نفره را برای اکران فیلمها شامل میشود.
سال ۹۶ بار دیگر انتقادات به محل برگزاری جشنواره، سرفصلی تازه در اتفاقات رنگ به رنگ جشنواره فیلم فجر رقم زد و پردیس ملت هرچند پیش از آن در مراسمهای جنبی، اکرانهای خصوصی فیلمها را به خود میدید اما با آنکه خبرهایی از بازدید برگزارکنندگان از سینماهای مختلف شنیده میشد، سرانجام برای دوره سی و ششم به عنوان مرکز اصلی جشنواره برگزیده شد.
در دوره ۳۷ و ۳۸ هم این میزبانی تکرار شد تا پردیس ملت با ظرفیت ۱۰۸۰ نفر سه دوره متوالی میزبانی اصحاب رسانه در جشنواره فیلم فجر را در کارنامه خود داشته باشد.
چالشهای چارسو؛ نقاط مثبت و منفی برای یک میزبانی
از شب گذشته تا همین لحظه هنوز مساله برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس چارسو بحث داغ محفلهای رسانهای و سینمایی است. برخی سابقه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر و رویدادهایی همچون جشنوارههای سینماحقیقت، فیلم کوتاه تهران و… را تجربهای موفق عنوان میکنند که میتواند در این دوره از جشنواره فیلم فجر هم تکرار شود. عدهای نیز آن را تصمیمی نادرست توصیف میکنند که میتواند عنوان «بدترین تجربه» را هم به خود اختصاص دهد.
نکته جالب این تصمیمگیری در دقیقه نود، طرح برخی شائبهها درباره اختلافات مالی میان مسئولان جشنواره و مدیران شهرداری تهران بر سر میزبانی برج میلاد است. نکتهای که هرچند بهصورت رسمی اعلام نشده اما موضع توئیتری سعید الهی از مدیران جشنواره و کنایه نسبت به آنچه «شکاف بیننسلی مدیران جوان و میانسال در شهرداری و ارشاد» خوانده است، این ابهام را تشدید کرد. با این وجود و به هر دلیلی حالا قرعه میزبانی به نام «چارسو» افتاده است؛ معایب و محاسن این سینما به عنوان سالن اصلی رسانهها چیست؟
در میان همه سینماهایی که تاکنون به عنوان مرکز اصلی این رویداد معرفی شدهاند تنها مرکز همایشهای برج میلاد و پردیس ملت بودند که مزیت نسبی پارکینگ را در بر داشتهاند، پردیس چارسو حالا به عنوان سومین سینمایی محسوب میشود که میتواند بخشی از دغدغه اصحاب رسانه در زمینه رفت و آمد به محل برگزاری این رویداد را مرتفع کند از سویی دیگر با توجه به قرارگیری این سینما در مرکز شهر، دسترسی آن دسته از اهالی رسانه که فاقد خورد هستند نیز به خانه جشنواره تسهیل خواهد شد.
پردیس چارسو در این سالها از معدود سینماهایی به شمار میرفته که کیفیت پخش مناسبی دارد از این منظر که این سینما امکانات اکران و تجهیزات مناسبی دارد و میتواند دغدغه سینماگران در حوزه رسا بودن صدا و وضوح تصویر را مرتفع کند. چه اینکه پیش از این و در روزهای منتهی به آغاز جشنواره فیلم فجر طیفی از فیلمسازان قبل از اینکه فیلمشان را در جشنواره فیلم فجر به نمایش بگذارند، آثارشان را در همین پردیس و در قالب اکرانهایی محدود در معرض دید خبرنگاران و منتقدان قرار میدادند و بازخورد آنها را دریافت میکردند.
با این حال همین پردیس نقاط ضعفی هم دارد که برگزاری یک رویداد با مختصات جشنواره فیلم فجر در آن را دوچندان دشوار میکند؛ همجواری سالنهای سینمایی پردیس چارسو با پاساژ خرید و فروش موبایل یکی از نکاتی است که همواره دغدغه برگزارکنندگان برنامههای مختلف هنری بوده است و باید دید مدیریت مراجعان به این بازار و تفکیک آنها از خبرنگاران و سینماگران مهمان این رویداد به چه صورت در طی ۱۰ روز برگزاری جشنواره رقم خواهد خورد.
از سوی دیگر این سینما فضایی محدود برای دسترسی به سالنهای اکران و لابی را دارد، این همان نکتهای است که دستاندرکاران پیشین جشنواره فیلم فجر را از واگذاری میزبانی جشنواره به این سینما منصرف میکرد، از سویی دیگر با پایان نمایش فیلمها و خروج همزمان مخاطبان از سالنها ازدحامی رقم میخورد که به نظر میرسد با توجه به همهگیری کرونا، رعایت پروتکلهای بهداشتی را دشوار و امکان ابتلا به بیماری را تشدید کند. دسترسی به سالنها از لحاظ محدودیت پله برقی و آسانسورها نیز از دیگر نکاتی است که منتقدان میزبانی چارسو روی آن انگشت میگذارند و به استناد آن این پردیس را فاقد شرایط ایدهآل برای برگزاری یک رویداد میدانند.
در کنار میزبانی از اصحاب رسانه و تماشای فیلمها اما از دوره هشتم جشنواره فیلم فجر بود که جلسات پرسش و پاسخ فیلمها به مدیریت عبدالله اسفندیاری در مرکز آموزش فیلمسازی بهعنوان یکی از مهمترین برنامههای جنبی جشنواره کلید خورد اما هنوز سینمایی به طور مستقل در اختیار رسانهها قرار نداشت. حالا نیز با میزبانی چارسو، نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که این سینما مکانی را به منظور برگزاری نشستهای پرسش و پاسخ که اتفاقاً از مهمترین بخشهای این رویداد سینمایی محسوب میشود، ندارد و تخصیص یکی از سالنها به این امر هم میتواند چالشهایی را برای برنامهریزان این دوره از جشنواره به همراه داشته باشد.
با تمام این تفاسیر چهلمین جشنواره فیلم فجر قرار است در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۲ بهمنماه برگزار شود و پردیس چارسو برای اولینبار این فرصت را پیدا کرده است تا شانس خود را برای میزبانی از اصحاب رسانه در این مهمترین رویداد سینمای ایران بیازماید؛ آیا این پردیس میتواند سربلند از این آزمون بیرون بیاید؟
یک موسیقیشناس اقوام و ملل گفت: بهروز فخیمی در رساله نوین موسیقی ایران با تحلیلهایی که انجام داده چگونگی تبدیل مقامها به دستگاهها را شناسایی کرده و حلقه مفقوده موسیقی ایرانی را پیدا کرده است.
نمایشگاه آثار نقاشی فرزانه امیریجاه به نام «نقش ناهمرنگ» در نگارخانه نقش جهان روز جمعه (۱ بهمن) افتتاح خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه «هنر و تجربه»، همزمان با آخرین روزهای اولین ماه زمستان ۱۴۰۰، فیلم سینمایی «من یوسفم مادر» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا فرطوسی و تهیهکنندگی رزاق موسیپور و محمدرضا فرطوسی در سینماهای «هنر و تجربه» روی پرده میرود.
جدیدترین ساخته محمدرضا فرطوسی که از شاگردان زنده یاد عباس کیارستمی است، از روز چهارشنبه ۲۹ دی میزبان مخاطبان خود خواهد بود.
زهره الربیعی، عباس غزالی، حمیده موسوی، احمد حیدری و حمید حمیدی از جمله بازیگران «من یوسفم مادر» هستند.
کسب جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم خاورمیانه و شمال آفریقا در هلند، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره فیلم خاورمیانه و شمال آفریقا در هلند، جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلمهای مستقل برازیلیا و جایزه نخل نقرهای از جشنواره بینالمللی فیلم مکزیمو سیتی از جمله افتخارات این فیلم سینمایی است که تاکنون در جشنوارههای خارجی مختلفی حضور داشته است.
در خلاصه داستان «من یوسفم مادر» آمده است: «تصور کن که مجبور به شرکت در جنگی بشوی که به آن ایمان نداشته باشی. این داستان واقعی یوسف جوان بغدادی است که برای اینکه در جنگ صدام علیه ایران شرکت نکند مجبور میشود خودش را ۲۱ سال مخفی کند. فیلم روایت سه روز آخر این ۲۱ سال سخت و طاقت فرسا است برای یوسف و مادرش، هنگامی که مجسمه صدام در بغداد سقوط میکند.»
عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از نویسنده و کارگردان: محمدرضا فرطوسی، نویسنده دیالوگهای عربی: احمد حیدری، مدیر فیلمبرداری: رضا عبیات، تدوینگر: فرید دغاغله، دستیار کارگردان و برنامهریز: پیام پارسافر، صداگذار: حسن شبانکاره، صدابردار: علی علوی، موسیقی: امین بهروز زاده، طراح صحنه: سمیه پناهی، دستیار صحنه: محسن خندستان، گریم: حسنا خان محمدی، دستیاران گریم: زهره احمدی و هادی لطفی، دستیاران فیلمبردار: مجید خمیس آبادی و سهیلا منصوریان، دستیار تدوین: سمیرا کاملی، ناظر پروژه: ارکان موسوی، تهیهکننده اجرایی: میثم نورانی، مدیر تولید: نصیر نبهانیان، مدیر تدارکات: حسین فرطوسی، تصحیح رنگ و نور: سهراب نوربخش، مشاور عربی: مصطفی الشوکی، گرافیست: طاها ذاکر، عکاس: جاوید تفضلی، فیلمبردار پشت صحنه: مهدی قنواتی، مشاور رسانهای: منصور جهانی، جانشین تهیهکننده: محمود عابدینی و تهیهکنندگان: رزاق موسیپور و محمدرضا فرطوسی.
فیلمبرداری سریال ۱۰ قسمتی «سیزیف و مرگ» به کارگردانی مرتضی فرهادنیا به پایان رسید و این سریال در حال انجام مراحل فنی است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم، همزمان با آماده شدن «خائن کشی» برای نمایش در جشنواره فیلم فجر، لوگوی آن که توسط روژان ایرجی طراحی شده، رونمایی و منتشر شد.
طراحی صحنه این فیلم و همچنین ساخت دکورها، لوکشین های تهران قدیم و بانک ملی ایران در دهه ۳۰ توسط سهیل دانش اشراقی طراح فیلم ساخته شده است.
«خائن کشی» از جمله فیلمهای راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر است که اولین نمایش آن بهمن ماه همزمان با برگزاری این رویداد فرهنگی است.
امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس پور عابدینی با حضور فرهاد آئیش، اکبر معززی، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین جان، سپند امیرسلیمانی، ایلیا کیوان، شکرخدا گودرزی، شاپور کلهر، امیرحسین نوروزبیگی، مانی حیدری، سوگل خالقی، امیرحسین هشترودی، مریم عباس زاده، بشیر ادریسی، شاین عیسایان، کیانوش گرامی، بهرام بهرامیان، سامان سالور، جواد طوسی و مهران مدیری از بازیگران این فیلم هستند.
یکی از تهیهکنندگان موسیقی از دیدار دوباره شهرام ناظری خواننده پیشگام موسیقی ایرانی و کیخسرو پورناظری آهنگساز و نوازنده جریان ساز موسیقی کشورمان پس از سالها خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، بر اساس گاهشمار چهلمین جشنواره فیلم فجر، هیات انتخاب بخش سینمای کوتاه این رویداد، اسامی آثار این بخش را به شرح زیر اعلام کرد:
بر این اساس فیلمهای کوتاه داستانی «آهو» به کارگردانی و تهیهکنندگی مهسا رضوی، ارفاق به کارگردانی رضا نجاتی و تهیهکنندگی سولماز وزیرزاده، «تابوت» به کارگردانی اکبر زارع و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان ایران – دفتر تبریز، اکبر زارع، گذشته به کارگردانی حمید محمدی و تهیهکنندگی حمید محمدی و دفتر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، «گوزن» به کارگردانی هادی باباییفر و تهیهکنندگی هادی باباییفر و محمود غفاری، «لئو» بهکارگردانی محمدمعین روحالامینی و تهیهکنندگی محمدمعین روحالامینی و انجمن سینمای جوانان ایران (دفتر کاشان)، «ماجان» به کارگردانی فردین انصاری و تهیهکنندگی انجمن سینمای جوانان، بنیاد بینالمللی امام رضا (ع)، «هاجرو» به کارگردانی افشین اخلاقیفیضآثار و تهیهکنندگی افشین اخلاقیفیضآثار و انجمن سینمای جوانان، «هرگز، گاهی، شاید» به کارگردانی شادی کرمرودی و تهیهکنندگی آرین وزیردفتری، «ویار» به کارگردانی حورا طباطبائی و تهیهکنندگی حورا طباطبائی و انجمن سینمای جوانان در این بخش به رقابت میپردازند.
احمدرضا معتمدی، دانش اقباشاوی و حامد جعفری اعضای هیات انتخاب بخش سینمای کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر بودند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر در ۲ بخش فرهنگی و رقابتی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری «مسعود نقاشزاده» برگزار خواهد شد.