X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

ما موشک را برای کشتار شلیک نمی‌کنیم/ ماجرای شکار پهپاد آمریکایی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

ساسان فلاح‌فر کارگردان مستند «داستان آسمان» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این مستند توضیح داد: در حوزه مسائل نظامی در دنیا، آسمان اهمیت بسیار زیادی دارد و تسلط بر آسمان می‌تواند دست برتر را برای یک نیروی نظامی به همراه داشته باشد. در مجموعه مستند «داستان آسمان» ما این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم که اساساً نیروی هوایی از چه زمانی توسط کشور فرانسه به دنیا معرفی شد، تا زمانی که آلمان‌ها برای اولین‌بار در جنگ جهانی از نخستین موشک‌ها استفاده کردند و از این طریق برای خود قدرت به‌دست آوردند.

وی ادامه داد: در ادامه همین بازخوانی به وقوع انقلاب اسلامی ایران می‌رسیم و در دوران دفاع مقدس به مقطعی می‌پردازیم که ما در ایران برای اولین‌بار به قدرت هوایی دست پیدا کردیم. قدرتی که در آغاز بومی نبود اما سرانجام آن را از آن خود کردیم. تمام فرازوفرودها و سختی‌ها را برای رسیدن به نقطه‌ای که با موشک بتوانیم در برابر دشمن بایستیم، در بخش نخست این مستند روایت کرده‌ایم. در این مستند روایت مفصلی از زبان آدم‌هایی شاهد هستیم که خود در آن روزها حضور داشته‌اند. آرشیوی از مصاحبه شهید تهرانی‌مقدم را هم پیدا و از آن استفاده کردیم.

این مستندساز ادامه داد: به‌طور کلی کار کردن با نیروهای نظامی در تمام دنیا برای مستندسازان سخت است و من هم از ابتدا این واقعیت را می‌دانستم. پس با تمام دانش و تجربه‌ام سراغ این سوژه رفتم. همین تجربه هم کمک کرد که «داستان آسمان» به تولید برسد. تلاشم هم این بود که نگاهی عمومی و بین‌المللی در روایت ماجراها داشته باشیم. سعی کردیم داستان تعریف کنیم نه اینکه اخبار بگوییم.

وی با اشاره به پخش تلویزیونی قسمت اول مستند «داستان آسمان» گفت: قسمت اول این مستند درباره دستیابی ما به توان موشکی و بومی‌سازی آن است. ماجراهایی هم در قسمت دوم روایت می‌شود که هنوز به پخش نرسیده، قسمت سوم اما روایتی اختصاصی است از بزرگ‌تری رویارویی تاریخ نظامی ایران، یعنی حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد به‌عنوان بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در غرب آسیا.

فلاح‌فر درباره پرداختن به مصادیق مرتبط با قدرت موشکی ایران اظهار کرد: در قسمت دوم به مواردی اشاره شده است که هنوز پخش نشده است و هنوز هم تکلیف آن برای پخش معلوم نیست. در قسمت سوم اما مشخصاً به ماجرای عین‌الاسد پرداخته‌ایم و تقریباً هیچ فکت و سندی درباره این ماجرا نیست که به آن نپرداخته باشیم. حتی از زبان نیروهای نظامی حاضر در عین‌الاسد هم مصاحبه‌هایی منتشر شد که از آن‌ها هم استفاده کردیم. خیلی جاها همین حرف‌ها موید مواضع ماست.

آمریکایی‌ها معترف به وحشت در عین‌الاسد هستند

وی افزود: درباره دقت بالای موشک‌های ایرانی اصابت کرده به عین‌الاسد، در سطح بالای نظامی دنیا، هیچ تردیدی وجود ندارد اما در اخبار و فضای رسانه‌ای مباحثی درباره دقت این موشک‌ها مطرح شد که ما در این مستند براساس مستندات و اظهارات خود آمریکایی‌ها به آن پاسخ داده‌ایم. اینکه آن‌ها خود معترف به وحشت از این موشک‌ها هستند و اینکه توان پاسخگویی به آن را نداشته‌اند.

فلاح‌فر درباره ابهامات مطرح شده درباره میزان تلفات حمله موشکی ایران به عین‌الاسد هم گفت: واقعیت این است که آمریکایی‌ها هیچ‌گاه درباره تلفات واقعیت را نمی‌گویند. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده تلفاتی نداشته‌اند و ما در قسمت سوم به این ماجرا هم اشاره کرده‌ایم. براساس آمار و اسناد، تلفات آمریکایی‌ها در این ماجرا کم نبوده است. عده‌ای که به‌طور کامل از خدمت ملغی شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به خدمت نظامی ادامه دهند. در لابه‌لای مصاحبه‌های همین افراد می‌توانید این واقعیت را ببینید، آنجا که یک فرمانده نظامی آمریکایی می‌گوید هنوز سوت آن موشک‌ها در گوش من است و شب‌ها کابوس می‌بینم. یک نیروی ارشد نظامی آمریکا که جلوی دوربین می‌خواهد خودش را حفظ کند، بازهم اینگونه اعتراف می‌کند.

وی تأکید کرد: مسئله اصلی اما درباره تلفات عین‌الاسد این است که ما با حمله موشکی به دنبال کشتار آدم‌ها نیستیم. ما در این عملیات هم نقطه‌هایی را هدف قرار دادیم که در ماجرای ترور سردار سلیمانی دخیل بوده‌اند. شاید در برابر این توضیح عده‌ای بگویند چون نتوانسته‌اید کسی را بکشید، می‌گویید دنبال کشتن آدم‌ها نبودیم! اما واقعیت این است که براساس نقشه‌های گوگل، تصاویر قبل و بعد از اصابت موشک‌ها در عین‌الاسد کاملاً مشهود است. دقت محل اصابت این موشک‌ها از نگاه کارشناسان کاملاً مشخص است. نکته مهم این است که چرا این‌ها که مدعی توان پدافندی هستند نتوانستند جلوی این موشک‌ها را بگیرند؟ همه این موارد و شبهات را در مستند بررسی کرده و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم.

روایت شکار پهپاد پنهان‌کار آمریکایی و تشکر ترامپ!

فلاح‌فر در ادامه تأکید کرد: وقتی صحبت از دقت موشکی می‌کنیم به‌عنوان نمونه می‌توان به یکی از گران‌ترین پهپاد دنیا اشاره کنیم که از مرحله رادارگریزی هم عبور کرده و به پهپاد پنهان‌کار معروف است. این پهپاد کنار یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در حال پرواز بوده است که ما با یک شلیک از سامانه سه خرداد، آن پهپاد را زدیم. فیلمی موجود است که ترامپ در میانه مصاحبه‌اش از ایران تشکر می‌کند که در حالی که می‌توانست آن هواپیما را هم هدف قرار دهد اما را این کار را نکرده است.

کارگردان مستند «داستان آسمان» درباره روایت مسئولان ارشد درباره توان موشکی ایران در این مستند هم توضیح داد: در بخشی از مستند سردار حاجی‌زاده صراحتاً اعلام می‌کند که در ماجرای «عین‌الاسد» ایران این آمادگی را داشته تا در صورت هرگونه واکنش آمریکا، ۴۰۰ نقطه را مورد هدف قرار دهد. موشک‌باران همزمان ۴۰۰ نقطه واقعاً وحشتناک است، آمریکایی‌ها هم به خوبی این را می‌دانستند و برای همین سکوت کردند. در مرحله دوم قرار بر شلیک دو هزار موشک بود. آمریکایی‌ها از این قدر خبر دارند و به همین دلیل سکوت کردند. البته بازهم تأکید می‌کنم که هدف ما از شلیک این موشک‌ها هیچ‌گاه کشتار نبوده است. مسئله اصلی ما خروج آمریکا از منطقه بوده که تا حدودی هم تا به امروز محقق شده است. از افغانستان خارج شده‌اند، از عراق در حال خروج هستند و در دیگر نقاط هم یا دیگر حضور ندارند و یا در ضعیف‌ترین وضعیت خود هستند. این اتفاق، آمریکا را نابود کرد.

این مستندساز در ادامه گفت: با اتفاقی که ایران در ماجرای «عین‌الاسد» رقم زد، خیلی‌های دیگر روی‌شان به روی آمریکایی‌ها باز شد. به راحتی می‌توان برای آمریکا شاخ و شانه کشید و به راحتی می‌توان در برابر آن‌ها دست به سلاح شد. تابوی قدرت آمریکا در این ماجرا شکست و این دستاورد مهمی بود.

موشک‌سازی با ضریب خطای زیر ۱۰ متر

فلاح‌فر درباره دقت موشکی ایران توضیح داد: در اوایل دوران دفاع مقدس، موشک‌هایی که ما از لیبی و کره شمالی گرفته بودیم و بعدها موشک‌های شهاب را براساس آن‌ها ساختیم، ضریب خطای همه آن‌ها یک کیلومتر تا یک کیلومتر و نیم بود. این ضریب خطا هم بسیار در آن دوران عادی بوده، امروز اما به رغم آنکه حجم مواد منفجره و وزن موشک‌ها بسیار بیشتر شده، ضریب خطای ما به زیر ۱۰ متر رسیده است.

کارگردان مستند «داستان آسمان» در ادامه با اشاره به موضع‌گیری بنیان‌گذار سپر موشکی رژیم صهیونیستی در راستای اقرار به توان موشکی ایران، ادامه داد: این افراد کسانی نیستند که به راحتی بیایند و درباره قدرت دشمن دیرینه خود صحبت کنند. این‌ها متخصص این حوزه هستند و ما در روند تولید این مستند به این مواضع تخصصی هم پرداخته‌ایم.

فلاح‌فر درباره جذاب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت مستند «داستان آسمان» گفت: در فرآیند ساخت این مستند من ادوات نظامی متنوعی را از نزدیک دیدم. ما در حوزه موشکی دستاوردهایی داریم که تا نسل‌های بعد می‌توانیم درباره آن‌ها صحبت کنیم. ما امروز در صنعت موشکی، چیزی داریم به نام رگبار موشکی که فقط و فقط ایران آن را در اختیار دارد. ما پدیده‌ای به نام مزرعه موشکی داریم که تنها ایران این توانمندی را در اختیار دارد. در روند ساخت این مستند وقتی به وجود این دستاوردها پی می‌بردم، برایم بسیار جذاب بود. در این حوزه و در کمتر از ۴۰ سال ما به دستاوردهایی رسیده‌ایم که امروز تنها کشور ما در دنیا آن را در اختیار دارد. دانستن این واقعیت‌ها هم جذاب است و هم حال خوبی به انسان می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت «رکوییم موتزارت»؛ به یاد درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا


کنسرت «رکوییم موتزارت»، نخستین کنسرت تالار وحدت با حضور مخاطبان، پس از دو سال از آغاز همه‌گیری بیماری کرونا، شامگاه چهارشنبه یکم دی ماه برگزار شد. این کنسرت به یاد و در گرامی‌داشت درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا، به رهبری «بردیا کیارس» با همراهی «ارسلان کامکار» کنسرت مایستر، «سحر انزلی» رهبر گروه کر هاسمیک کاراپتیان، «مهدی قاسمی» رهبر گروه کر شهر تهران، «میلاد عمرانلو» رهبر گروه کر تنال و نوازندگان و خوانندگان کر ارکسترها برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهنمایی برای گالری‌گردی در آخر هفته


درصورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و در روزهای پایانی هفته قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری را دارید، گزارش حاضر، شرح ایسناست از برنامه‌ گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران که در آخر هفته پذیرای بازدیدکنندگان هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای موسیقی در تالار وحدت سرانجام به خود تماشاگر دید


پس از حدود دو سال از آغاز همه‌گیری کرونا، شامگاه چهارشنبه ـ یکم دی ماه ـ سرانجام نخستین کنسرت حضوری به یاد و در گرامی‌داشت درگذشتگان هنر ایران در دوران کرونا در تالار وحدت برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

موزه هنرهای معاصر تهران تعطیل شد


موزه هنرهای معاصر تهران به دلیل آنچه «فضاسازی و آماده‌سازی نمایشگاه‌ جدید» عنوان شده است، تعطیل می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ویدیو آرت، فیلم‌ کوتاه نیست


فرشته عالمشاه داور بخش رسانه‌های هنری جدید در چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. این هنرمند در تعریف هنرهای جدید گفت: «ویدئو آرت، پرفورمنس آرت، چیدمان، لایت آرت، ساوند آرت، دیجیتال آرت و بسیاری شاخه‌های دیگر هنری، متولدین این عصر از تغییرات هستند که همچنان هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده شده و مرز میانشان باریک‌تر می‌شود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک آلبوم موسیقی به یاد غلامعلی پورعطایی


آلبوم موسیقی «با هم» به آهنگسازی و تنظیم برزو امیری و خوانندگی حمید خزاعی با تقدیم به غلامعلی پورعطایی دوتار نواز و خواننده موسیقی خراسان از سوی حوزه هنری منتشر می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تراکم فیلم‌های خوب و ظرفیت محدود «فجر» چهلم/ سیاهی لشکر نیستیم! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حسین قورچیان صداگذار سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تازه‌ترین فعالیت‌های خود گفت: از آنجایی که این روزها بیشتر درگیر صداگذاری فیلم‌ها برای جشنواره فجر هستیم، فیلم کوتاهی در دست ندارم و از میان فیلم‌های بلند هم باید منتظر بمانیم و ببینیم کدام‌یک برای حضور در جشنواره پذیرفته می‌شود.

وی درباره کارهای بلند خود توضیح داد: فیلمی از اصغر یوسفی‌نژاد با نام «عروسک» را در دست دارم که در مرحله صداگذاری است. این فیلم مثل فیلم قبلی اصغر یوسفی‌نژاد یعنی «خانه» در قالب سکانس‌پلان کارگردانی شده و که طراحی فنی آن هم از نظر تصویر و هم از نظر صدا، کار پیچیده‌ای است. همه اتفاقات در تایم ۱۲۰ دقیقه در قالب سکانس‌پلان روایت می‌شود و همین ویژگی کار را کمی پیچیده کرده است.

قورچیان افزود: در حال کار روی فیلم تازه علی زمانی عصمتی هم هستم که فضایی پر از اجرای موسیقی دارد. اسم فیلم «راننده و پیانیست» است و به جهت اجرای موسیقی در صحنه، صداگذاری آن پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

این صداگذار با اشاره به فیلم «بی‌مادر» به کارگردانی سیدمرتضی فاطمی هم توضیح داد: این فیلم را هم به تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در دست دارم که به‌نسبت فیلم اول کارگردانش کار خوبی شده است و امیدوارم در جشنواره امسال پذیرفته شود. مشکلی که امسال جشنواره فجر دارد، پذیرش محدود آثار است و تا جایی که می‌دانیم فیلم‌اولی خوب هم زیاد داریم. «بی‌مادر» هم یکی از فیلم‌های خوب و قابل دفاع است.

تولیدات بیشتری نسبت به سال گذشته داشته‌ایم

قورچیان درباره افت کمی فیلم‌های متقاضی حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر در قیاس با جشنواره سال گذشته گفت: تا جایی که اطلاع دارم، اکثر فیلم‌های تولیدشده فرم تقاضای حضور در جشنواره را پر کرده‌اند و این امکان وجود دارد که به دلیل شرایط کرونایی، تولید آثار کمتر شده باشد. تولید فیلم هم به لحاظ شرایط مالی و هم به لحاظ شرایط کرونایی سخت شده است اما در مجموع احساس می‌کنم به نسبت سال گذشته، امسال تولیدات بیشتری داشتیم.

وی افزود: سال گذشته به دلیل کاهش شدید آثار فرآیند هیأت انتخاب در جشنواره حذف شد تا شور و حال فجر حفظ شود. امسال اما هم تولید بیشتر بوده و هم فیلمسازان خوبی برای جشنواره فیلم ارائه کرده‌اند. در میان فیلم‌اولی‌ها نیز فیلم‌های قابل توجهی هست در میان فیلم‌های کارگردانان باسابقه‌تر هم فیلم‌های خوبی می‌بینیم ولی تنها ۲۲ فیلم در جشنواره پذیرفته می‌شود و بخش فیلم‌اولی‌ها هم حذف شده که به نظرم اتفاق خوبی نیست.

قورچیان ادامه داد: حذف بخش «هنر و تجربه» هم به نوعی یک آسیب است که برخی فیلم‌های خاص اجازه حضور در جشنواره را از دست می‌دهند. به‌عنوان مثال برخی فیلم‌ها ممکن است پروانه ساخت دیجیتال داشته باشند. خود من امسال فیلم جدید هادی محقق را در همین شرایط داشتم. فیلم جدید علی عسگری هم با همین شرایط در برلین به‌عنوان یک جشنواره استاندارد پذیرفته شده است. این دست آثار در بخش «هنر و تجربه» جشنواره فجر می‌توانستند حضور موفق‌تری داشته باشند. حتی اگر شانس حضور در بخش اصلی را هم پیدا کنند، در کنار فیلم‌هایی که همه می‌دانیم بیشتر برای برگزارکنندگان جشنواره اهمیت دارند، حکم سیاهی لشگر را پیدا می‌کنند. اما در بخشی مثل «هنر و تجربه» این آثار حداقل شانس دیده شدن در فجر را می‌توانستند داشته باشند. آسیب حذف این بخش‌ها بیشتر متوجه این دست فیلم‌ها می‌شود.

شرایط اقتصادی به دستمزد عوامل فنی آسیب می‌زند، نه بازیگران

این صداگذار جوان سینما درباره تأثیر شرایط تولید بر دستمزد عوامل هم توضیح داد: این شرایط تأثیری بر دستمزد بازیگران نداشته اما دستمزد عوامل فنی به‌رغم آنکه نسبت به گذشته تغییر کرده اما نه آنگونه که باید. شرایط اقتصادی سینما بیشتر روی دستمزد عوامل فنی تأثیر می‌گذارد. بازیگران همواره دستمزد خود را غالباً هم همان اول کار پول می‌گیرند اما سختی شرایط تولید بیشتر به کار ما به‌عنوان عوامل فنی آسیب می‌رساند.

وی افزود: در حال حاضر ما به لحاظ کاری تحت فشار هستیم و من هم ناگزیر برخی پروژه‌هایی که در دست داشتم را پس دادم. این فیلم‌ها اگر در فجر پذیرفته شوند، یک داستان داریم اما برخی که به فجر نمی‌رسند حتی بسته هم نمی‌شوند و باید دنبال عوامل بیفتیم که بیایید کار را جمع کنید! از این نظر هم حضور در جشنواره برای برخی از پروژه‌ها واقعاً تعیین‌کننده است. برای ما هم این شرایط بهتر است چرا که لااقل مجبور می‌شویم کار را تمام کنیم.

قورچیان در پایان گفت: حضور برخی فیلم‌ها در جشنواره از امروز تقریباً قطعی است اما با توجه به حذف بخش‌های جنبی جشنواره باید منتظر سرانجام برخی دیگر از فیلم‌ها بمانیم که امیدشان حضور در همین جشنواره است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مسئول روابط عمومی اولین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» منصوب شد


مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در حکمی مسئول روابط عمومی اولین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» را منصوب کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«منصور» در اکران‌های مردمی یک میلیاردی شد/ ۸۲ هزار مخاطب – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عماریار، فیلم سینمایی «منصور» پس از ۶ هفته از آغاز اکران‌های مردمی خود در شهرها و مناطق فاقد سینما توانست به فروش یک میلیاردی دست پیدا کند.

سامانه عماریار اکران‌های مردمی این فیلم را بر عهده دارد و با ۸۵۰ سانس اکران توانست بیش از ۸۲ هزار مخاطب را پای «منصور» بنشاند.

استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم، اصفهان و فارس به ترتیب توانسته‌اند بیشترین مخاطب «منصور» را در اکران‌های مردمی داشته باشند.

بعد از فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع» که در سال ۹۸ در اکران‌های مردمی میلیاردی شد، «منصور» دومین فیلم است که در اکران‌های مردمی به فروش میلیاردی رسیده است.

علاقه‌مندان می‌توانند با ثبت درخواست اکران فیلم «منصور» در سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir به جمع اکران‌کنندگان مردمی این فیلم بپیوندند.

مشاهده خبر از سایت منبع