X

بایگانی بهمن 24, 1400

دفتر سینمایی

یکی از مصیبت های «حوزه فرهنگی» عدم ثبات سیاست هاست/یارانه به محتوا باید داده شود و نه صرف تولید! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: میثم نیلی معتقد است یکی از مصیبت‌های حوزه فرهنگی، عدم ثبات سیاست‌هایی است که در کولی گرفتن از فرهنگ، به دنبال لبخند به اصطلاح سلبریتی‌ها می‌رود.

به گزارش سینماپرس، میثم نیلی، فعال عرصه فرهنگ، که مهمانِ برنامه «منحصر به فرد» در رادیو جوان بود، از ابعاد مختلف جنگ فرهنگی گفت.

او توضیح داد: «حضرت امام و رهبری، بارها و بارها مسئله جنگ فرهنگی را بیان کرده‌اند. اتفاقی که در نسل ما افتاد این بود که فهمیدیم نقصان‌های فرهنگی، عمیق و عمیق‌تر شونده است. چرا که داشتیم هرروز بدتر از دیروز می‌شدیم.»

این فعال فرهنگی افزود: «ما در حوزه سیاسی و نظامی، دشمن خود را در مقابل‌مان درک می‌کردیم، و شاید موفقیت‌های بزرگ در این حوزه، به دلیل ملموس بودن مبارزات است. اما در حوزه فرهنگی، مبارزه در حیطه و ساحت معرفت، گرایش‌ها و بینش‌هاست. ما در جنگ فکری، عقیدتی، گرایشی، شناختی و امثال آن، سازمان عزم رزم در سازمان‌ها نداشتیم. دو راه وجود داشت، یک این‌که ما سازمان‌ها را متحول کنیم که این کار واقعا نشدنی بود؛ چرا که ساختار این سازمان‌ها، غیر قابل انعطاف شده و غول بروکراسی، دعواهای بین سازمانی و اختلافات هم بر آن افروده شده بود. طرف مقابل ما، یک نظام تمدنی، فرهنگی و رسانه‌ای و دارای قدرت پول و سرمایه بود که کاملا به صورت جبهه‌ای عمل می‌کرد. کار هرچه مردمی‌تر باشد، ماندگارتر است. هرچه به سمت کار سازمانی پیش برویم، کارآمدی آن کمتر می‌شود. ما در آن دوره، پنج الی شش سمفونی فاخر در حد بین‌المللی داشتیم که دردوره‌های دیگر تکرار نشد.»

او ادامه داد: «یکی از مصیبت های حوزه فرهنگی، عدم ثبات سیاست هاست. صریح عرض می کنم، وقتی که سیاست می‌خواهد از حوزه رسانه و فرهنگ اصطلاحا سواری کوتاه مدت بگیرد، این‌جا لبخند سلبریتی‌ها مهم می‌شود. زمانی که دستگاه های فرهنگی نظام با سیاست های متناقض مواجه می شوند، آن هنرمندی که می خواهد در راستای ارزش های جمهوری اسلامی حرکت کند، دچار تناقض در فهم از شرایط و کار درست می شود.»

نیلی بیان کرد: «حوزه فرهنگ و هنر، حوزه ای استمراری است. سیاست موسیقی در دوره آقای صفار، نقطه مقابل ۵، ۶ سال قبل آن بود. لذا عدم امتداد و عدم ثبات سیاست، باعث عدم پیشرفت می‌شود. البته امروزه، این ماجرا وضع بهتری دارد.»

او اظهار کرد: «مجموعه هایی که ادای خصوصی بودن را در تولیدات فرهنگی در می آورند، متاسفانه اکثرا به شدت رانتی و استفاده کننده از مولفه های قدرت، هستند. لذا خصوصی بودن، صرفا ادایی از آن هاست چرا که با پشتوانه دستگاه های فرهنگی و نظارتی بوجود آمده و مرتزق از پول های گوناگون نفتی، گازی و رانت های صنعت خلاقه و امثال آن هستند. همچنین بعضی معتقد هستند اگر فلان مرز ها را بشکنیم، مخاطبان ما بیشتر می شوند. اما این طور نیست. پژوهش ها نشان می دهد در اوایل دهه ۷۰، متوسط ۸۰ میلیون بلیت فروخته شده، یعنی هر نفر در سال به سینما رفته و فیلم دیده است. اما الان اینطور نیست. چرا که در آن زمان، خانواده ها به سلامت محتوا اطمینان داشته اند، در صورتی که در حال حاضر اینطور نیست. لذا سلامت محتوا در میزان نقش فرهنگی اثر گذار است. آن چیزی که باید بطور جدی به آن پرداخته شود، این است که آیا قانون گذاران ما فیلم های امروز را به رسمیت می شناسند؟»

نیلی درباره مجمع ناشران بیان کرد: «ناشرانی در سال ۳۰۰ عنوان کتاب جدید تولید می کنند. این ناشران به اقتضا نیاز بازار، کتاب ها را تولید کرده و از نظر مالی از جای دیگری پشتیبانی نمی شوند. اما آیا نظام اسلامی می تواند خود را از فرهنگ منفک کند؟ آثار تاریخی فاخر ما و کتاب های عظیم شعر، در دوره خود مورد حمایت قرار گرفته اند. لذا نظام اسلامی ما که مسئله اصلی آن جنگ فرهنگی است، در قبال مردم ایران و چه بسا جهان وظیفه دارد. مسئله فرهنگ، مسئله بی جهت دیدن آن است. یارانه به محتوا باید داده شود، نه صرف تولید. قوانین فرهنگی ما ضمانت اجرا ندارد و صرفا توصیه نامه هست.»

برنامه «منحصر به فرد» کاری از گروه اندیشه رادیو جوان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دفاع دبیر از عملکرد ستاد سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر


دبیر سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر به مناسبت برگزاری این رویداد پیامی را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ارائه هنرمندانه موسیقی ایرانی در آهنگسازی فیلم «موقعیت مهدی»


سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مسعود سخاوت دوست دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را به وی تبریک گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرجویان امروز دانشگاه‌ها هنرمندان مطرح آینده کشور خواهند بود! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن سلطانی رییس دانشگاه هنر که در دیدار رییس جمهور از موزه هنرهای معاصر و گفتگو با هنرمندان تجسمی حضور داشت گفت: هم اکنون گروهی در دولت شکل گرفته است که اشراف خوبی بر هنر و مسایل آن دارند.

به گزارش سینماپرس، حسن سلطانی در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه جلسه دیدار هنرمندان تجسمی با رئیس‌جمهور بسیار مفید بوده است گفت: دیدگاه رئیس‌جمهور و هنرمندان به هم نزدیک بود و نکاتی که هنرمندان مطرح کردند مورد استقبال ایشان قرار گرفت. امیدوارم با رویه خوبی که آقای اسماعیلی معاونت هنری وزارت ارشاد آغاز کرده است و با دانشگاه‌ها و هنرمندان ارتباط می‌گیرد، آنچه رئیس‌جمهور در نظر دارد نیز عملی شود. هم اکنون گروهی شکل گرفته است که به مسائل هنر اشراف دارند و امکان این را دارند که مشکلات این حوزه را حل کنند.

سلطانی ادامه داد: در بخش اقتصاد هنر مسئله اصلی تصمیم‌گیری در هیئت دولت و معاونت‌های مربوطه است تا راهکارهای مناسب برای آن دیده شود و روش‌های اجرایی شدن آن را به نهادهای دیگر ابلاغ کنند. من در این جلسه گفتم که دانشگاه هنر با فضای مناسبی که جزو بناهای میراثی است محل بسیار خوبی برای برگزاری اکسپو و نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی است و می‌توان از آن برای شکوفایی کارآفرینان هنری استفاده کرد. اگر بودجه‌ای برای مرمت و مقاوم‌سازی این بنا اختصاص پیدا کند در مدت یک سال این فضا می‌تواند برای برگزاری چنین رویدادهایی آماده شود. ما باید به آنچه خلاقیت‌های هنری امروز است بها بدهیم و بی‌تردید هنرجویان امروز دانشگاه‌ها هنرمندان مطرح آینده کشور خواهند بود. پس علاوه بر آنکه فن و حکمت هنر را در دانشگاه به آن‌ها می‌آموزیم باید به بخش حمایت از آن‌ها نیز توجه کنیم. من به این جلسه و صحبت‌هایی که مطرح شد خیلی خوش‌بین هستم و امیدوارم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در حوزه هنر باشیم.

رییس جمهور آیت الله رییسی از موزه هنرهای معاصر و نمایشگاه آینه در آینه بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه رخ داد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

علی رهبری چوب رهبری «فیلهارمونیک زاگرب» را به دست می‌گیرد


پروژه «چنین گفت زرتشت» به آهنگسازی و رهبری علی رهبری و خوانندگی رضا فکری در زاگرب به روی صحنه خواهد رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

بازیگر شدن فرمول ثابتی ندارد و نمی‌توان گفت شما اگر فلان کار را انجام دهید «بازیگر» می‌شوید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: بازیگر فیلم «ماهان» اعتقاد دارد چون منتقدان و خبرنگاران فیلم را دوست نداشتند، نمی‌توان گفت پس فیلم خوبی نیست و مخاطبی نخواهد داشت.

به گزارش سینماپرس، امسال در چهلمین جشنواره فیلم فجر، بازیگران زیادی بودند که دو یا سه فیلم در جشنواره داشتند و بیش از یک بار آنها را روی پرده سینماها دیدیم. یکی از این هنرپیشه‌ها همایون ارشادی بود، بازیگر با سابقه کشورمان که امسال با دو فیلم «ماهان» و «شهرک» در جشنواره حضور داشت. فیلم «ماهان» که حرف و حدیث‌ها و حواشی زیادی داشت و همه نسبت به حضور آن در جشنواره نقد داشتند و «شهرک» نیز با وجود ایده جذابی که داشت، اما نسخه نهایی آن ضعف‌های زیادی داشت.

همایون ارشادی تنها نقطه مشترک این دو اثر است، بازیگری که در کارنامه هنری‌اش با فیلمسازهای بزرگی مرحوم عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی کار کرده و یکی از هنرپیشه‌های بین‌المللی کشورمان است. او حالا با دو کارگردان جوان، که تجربه‌های اول (حمید شاه‌حاتمی) و دوم (علی حضرتی) فیلمسازیشان است همکاری کرده و در هر دو اثر نقش‌های کوتاه و نسبتا ساده‌ای را بازی می‌کند. در حاشیه اکران فیلم سینمایی «شهرک» در برج میلاد تهران با این بازیگر گفت‌وگو کردیم، کسی که در سال‌های اخیر خیلی کم با رسانه‌ها مصاحبه کرده و اصولا زیاد گفت‌وگو نمی‌کند.

همایون ارشادی در ابتدای صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که امسال هیچ فیلمی به جز «شهرک» را در جشنواره فجر ندیده، در پاسخ به دلیل این مسئله گفت: من امسال چون سر فیلمبرداری بودم فقط یک روز توانستم در کاخ جشنواره حاضر شوم، یعنی یک روز مرخصی گرفتم تا فیلم سینمایی «شهرک» را روی پرده ببینم و خوشبختانه از نتیجه کار راضی بودم.

بازیگر شدن اینطور نیست!

وی درباره سوژه جذاب این فیلم که به نوعی درخصوص مراحل تبدیل شدن به یک بازیگر است، اظهار کرد: البته که بازیگر شدن شبیه به آنچه که در فیلم «شهرک» می‌بینیم نیست و نمی‌توان گفت که فرمول بازیگری چنین چیزی است. اما فیلم «شهرک» نشان می‌دهد بازیگران برای اینکه به نقش‌ها نزدیک شوند، از ابتدا باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند.

وی افزود: ما در این اثر می‌بینیم که بازیگران چطور از واقعیت به رویاهایشان می‌رسند، وگرنه بازیگر شدن فرمول ثابتی ندارد و نمی‌توان گفت شما اگر فلان کار را انجام دهید، بازیگر می‌شوید.

ارشادی در رابطه با انتخاب نقش‌هایش در دو فیلمی که امسال در جشنواره به نمایش درآمد، گفت: این سوال که چرا نقشی را پذیرفتید، تاحدودی کلیشه‌ای و تکراری است، من دلایل خودم را برای انتخاب بازی در هر فیلم دارم و در هر اثر نکات متفاوتی وجود دارد که باعث انتخاب یک نقش می‌شود. هرکدام از این دو فیلم هم ویژگی‌هایی داشتند که باعث شدند من بازی در آنها را بپذیرم.

نظر منتقدان سلیقه آن‌هاست، نه همه

این بازیگر باسابقه درخصوص انتقادات فراوانی که نسبت به فیلم «ماهان» مطرح شد و واکنش منفی اکثر منتقدان و اهالی رسانه به این فیلم نیز این نقدها را سلیقه‌ای خواند و عنوان کرد: وقتی بحث سلیقه مطرح می‌شود، هیچ فرمول ثابتی برای آثار هنری وجود ندارد و شما نمی‌توانید بگویید چون منتقدان و خبرنگاران فیلم را دوست نداشتند، پس فیلم خوبی نیست.

وی ادامه داد: «ماهان» هم فیلمی است که با وجود تمام این حرف و حدیث‌ها بالاخره مخاطب خود را پیدا خواهد کرد، ممکن است این مخاطب تعداد زیادی نباشد اما حتما تماشاگر خودش را خواهد داشت. چون هر فیلمی مخاطب خود را دارد، حالا یک اثر کمتر و یک اثر بیشتر.

همایون ارشادی در پایان صحبت‌هایش باوجود دفاع از کلیت فیلم ماهان، درباره اینکه توانسته نسخه کامل این اثر را ببیند یا خیر، اظهار کرد: من هنوز موفق به تماشای نسخه نهایی «ماهان» نشدم و نمی‌توانم دقیق بگویم که از کلیت فیلم خوشم آمد، یا نیامد!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جزییات پروژه جدید گروه «آن» اعلام شد/ شنیدن آلبوم «آفتاب روشن»


گروه موسیقی «آن» در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود به زودی از آلبوم جدید خود با عنوان «آفتاب روشن» در قالب سوگنامه‌ای برای محمدرضا لطفی رونمایی می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«ایران – ایران» ماندگارترین آهنگ‌ با محوریت ایران شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه رادیویی صبا در برنامه «ترین‌ها» ترانه ملی میهنی به خوانندگی مرحوم محمد نوری را به‌عنوان ماندگارترین آهنگ‌ها با محوریت «ایران» معرفی کرد.

به گزارش سینماپرس، شبکه رادیویی صبا در برنامه «ترین ها» ترانه میلی میهنی «ایران – ایران» به خوانندگی مرحوم محمد نوری را به عنوان ماندگارترین آهنگ‌ها با محوریت ایران معرفی کرد. این برنامه با شعار ما بهترین‌ها را انتخاب می‌کنیم در پایان هر هفته با هدف معرفی بهترین‌ها را در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سینمایی از رادیو صبا پخش می‌شود.

این برنامه روز جمعه ۲۲ بهمن در سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به معرفی ماندگارترین آهنگ‌ها با محوریت ایران پرداخت.

ترانه‌های «ایران» با صدای مجید اخشابی، ایران ایران با صدای محمد نوری، ایران جوان با صدای شهرام ناظری، ایران من با صدای همایون شجریان، ایران وطن من با صدای روزبه نعمت الهی، خلیج ایرانی با صدای محسن چاوشی و سینا حجازی، تیتراژ سریال معمای شاه با صدای سالار عقیلی، وطن با صدای علیرضا عصار و وطنم ایران با صدای محمد معتمدی» در فهرست ماندگارترین ترانه‌ها با محوریت ایران قرار گرفتند.

طبق نتیجه نظرسنجی مردمی در فضای مجازی و پیامک‌های ارسالی مخاطبان، در این رقابت ترانه «ایران ایران» به خوانندگی زنده یاد محمد نوری به عنوان ماندگارترین ترانه با محوریت ایران معرفی شد.

در این نظرسنجی به ترتیب ترانه‌های «ایران من» به خوانندگی همایون شجریان ایران ترانه ایران جوان به خوانندگی شهرام ناظری» در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

برنامه «ترین‌ها» روزهای جمعه ساعت ۱۸:۳۰ به تهیه کنندگی نازنین حاج سیف‌اله و اجرای مهبد قناعت پیشه و نویسندگی فرزانه عرفانی تبار و صدابرداری رضا سلیمانی به مدت ۹۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

امشب چه کنسرت‌هایی برگزار می‌شوند؟


سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در سومین شب برگزاری خود (یکشنبه ۲۴ بهمن) با ۱۵ اجرا همراه است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تالار وحدت زمانی جای هر کنسرتی نبود!


حسین بهروزی‌نیا درباره یکی از مشکلات جشنواره موسیقی فجر، به حضور افرادی سطح پایین در جشنواره اشاره می کند و می‌گوید که «مشکل برگزاری جشنواره موسیقی فجر، حضور تصمیم گیرنده‌هایی تکراری است که بعضا آنها افرادی سطح پایین را برای حضور در جشنواره انتخاب می‌کنند.»

مشاهده خبر از سایت منبع