آغاز به کار نمایشگاه «آدمها و افسانهها» در گالری ویژه
۲۱ اثر بهرام دبیری در قالب نمایشگاه «آدمها و افسانهها» روز جمعه ۲۹ بهمن در گالری ویژه افتتاح میشود.
۲۱ اثر بهرام دبیری در قالب نمایشگاه «آدمها و افسانهها» روز جمعه ۲۹ بهمن در گالری ویژه افتتاح میشود.
نخستین جایزه بینالمللی «حکیم نظامی» با تمرکز بر اهمیت و تاثیر این شاعر و حکیم بزرگ بر زبان، فرهنگ، هنر و ادبیات فارسی برگزار میشود.
دبیر نهمین جشنواره «تک نوازان تار و سه تار» با اعلام تاریخ برگزاری این رویداد موسیقایی از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانه ای پروژه، تدوین فیلم سینمایی «خیلی دور نیست» به کارگردانی مشترک علی مربی و علی ذاکریراد و تهیهکنندگی مهیار عبدالملکی به پایان رسید.
همچنین به تازگی صداگذاری و ساخت موسیقی این اثر به ترتیب توسط سید محمود موسوی نژاد و احسان نوروزی آغاز شده است.
«خیلی دور نیست» با محوریت تعرض به حریم شخصی، یک شب از زندگی قربانیان تعرض جنسی را روایت میکند.
در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: همین که رفتم تو ماشین، بوی عطرش خورد به سرم، کاش برنگشته بودم.
زهرا پیرهادی، علیرضا استادی، کریم امینی، شهاب مهربان، افشین غیاثی، نیلوفر وهاب زادگان، پریسا محمدپور، سینا محمدی، مهیا اسمعیلی بازیگران «خیلی دور نیست» هستند.
عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از نویسنده زهرا پیرهادی، جانشین تهیه کننده: هادی یاس، مشاور تهیه کننده و امور مالی: شهره جوانبخت، مدیر تولید: امیر صیدآبادی، مجری طرح: شرکت هفتمین هنر هستی نادر طریقت، مشاور پروژه: محمدمهدی ناهیدی، مدیران فیلمبرداری: فرشاد خالقی و محمد قورچیان، صدابردار: آرش برومند، طراح صحنه و لباس: زهرا بنی عامری، طراحان چهره پردازی: امید گلزاده و شهرزاد عقیقی، سرپرست گروه کارگردانی و مدیر برنامه ریزی: آرش جهانگیری، دستیار اول کارگردان: محمد اسماعیلی، مدیران صحنه: نیکان خشکباری و مهراد صوفی، تدوین: سیدرضا موسوی، طراحی و ترکیب صدا: سیدمحمود موسوی نژاد، موسیقی: احسان نوروزی، منشی صحنه: مهتاب شهرابی، فاطیما قاسمی و لیلا مربی، عکاس: مهدی خدایاری، سحر علی عسگری و افشین نظری و مدیران تدارکات: مجید وفایی نژاد، محسن ولدخانی و حامد پورعظیمی.
کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم سینمایی «بیسر» که به تازگی در سینماهای گروه «هنروتجربه» اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: نشانهگذاری که برای فیلم «بیسر» در نظر گرفته بودیم، یک فیلم هنری البته نه به عنوان تجربی بود. فیلمی که میتوانست در قالب هنروتجربه گنجانده شود. در این فیلم از بازیگران خوب تئاتر استفاده شده است. البته این را هم باید یادآور شوم وقتی یک فیلم سوپراستار به معنای بازیگر بدنه سینما ندارد، باعث میشود که اکران آن فیلم محدود شود. به همین دلیل تنها جایی که در حال حاضر مناسب برای اکران چنین فیلمهایی است، گروه «هنروتجربه» است.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدا به دنبال ساخت فیلمی برای مخاطب خاص سینما بوده است، توضیح داد: این به آن معنا نیست که به عنوان یک کارگردان بخواهم خود را خاص نشان دهم، اما مدل «بیسر» هرچند برای تماشاگر عام نیز جالب خواهد بود، اما برای تماشاگری که میخواهد در سینما بخندد و یا پول دهد که بازیگران چهره ببیند، مناسب نیست.
این کارگردان سینما با اشاره به اینکه قصه «بیسر» با قصههای مرسوم در سینمای تجاری متفاوت است، بیان کرد: طی سالهای اخیر فیلمهایی در گروه «هنروتجربه» اکران شده است که به نسبت فروش خوبی هم داشتهاند. این فیلمها معمولاً مخاطبپسند بوده و موفق به جذب مخاطب خود در سینماها شدهاند. اما مساله این است که به خاطر شکل و شمایل فیلمهای «هنروتجربه» در اکران، مخاطب دچار سردرگمی میشود. در واقع فیلمهای این گروه به صورت چرخشی و زمانبندیهای متفاوت در سینماها نمایش دارند، همین نوع از اکران آن هم در سالنهای محدود باعث از دست دادن مخاطب میشود.
وی ادامه داد: حتی من هم به عنوان کارگردان گاهی از برنامه دقیق اکران فیلم خود خبر ندارم، همین زمانبندی نامناسب باعث از دست دادن مخاطب میشود، هرچند کسانی که بخواهند فیلمهای «هنروتجربه» را ببینند حتماً موفق به دیدن آن میشوند. این گروه از مخاطبان فیلم را برای سرگرمی نمیبینند و بیشتر فیلم را برای تفکر و تجربه میبینند که «هنروتجربه» آن را برایشان فراهم میکند.
کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» درباره تحت تاثیر قرار گرفتن اکران «بیسر» با شیوع بیماری امیکرون در کشور بیان کرد: بی شک، اکران فیلمها تحت تاثیر شرایط فعلی قرار میگیرد و بسیاری از مخاطبان در این شرایط نمیخواهند به سینما بروند و با افت شدید تماشاگر در سالن سینما مواجه میشویم. هرچند مخاطبان این روزها باز هم برای دیدن فیلمهای تجاری به سینما میروند و آثاری که میخواهند را میبینند.
سجادی حسینی گفت: فکر میکنم حمایتی که در «هنروتجربه» برای فیلمهایی از این جنس میشود، بسیار خوب است. معتقدم یکی از بهترین اتفاقهایی که میتواند برای این دست فیلمها رخ دهد این است که یک یا ۲ سالن سینمایی ثابت برای نمایش آنها در نظر گرفته شده و همان سالنها تبدیل به یک پاتوق فرهنگی شوند، پاتوقی که در آن فیلمهای فرهنگی نمایش داده میشود.
این کارگردان سینما در پایان تاکید کرد: سختترین اتفاقی که میتواند برای یک فیلمساز رخ دهد این است که دیگر نتواند فیلم بسازد، زمانی که بحث بازیگر در فیلم مطرح میشود باید سرمایهگذار مناسب نیز وجود داشته باشد. نباید فراموش کرد که در معمولیترین حالت برای ساخت یک فیلم باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد؛ البته اگر بخواهید از بازیگر چهره استفاده کنید. در چنین شرایطی فیلمساز باید اعتماد سرمایه گذار را نیز جلب کند که این خود یک پروسه بسیار سخت است.
پخش سریال «آتش در گلستان» به کارگردانی پرویز شیخ طادی از شنبه ۳۰ بهمن آغاز میشود.
احمد صدری دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تغییر و تحول در سیاستهای این شورا بیان کرد: در حال حاضر، سیاستها و رویکردهای شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران متناسب با آییننامههایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است، تعیین شده و ما مکلف به اجرای آنها هستیم. بنابراین این شورا خودش نمیتواند به تنهایی در مسائل ورود کند و دخل و تصرفی داشته باشد. امیدواریم در شرایط جدید با توجه به اینکه ریاست شورای هنری شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، بتوانیم مصوبههای جدیدی به آئین نامه اضافه کنیم و در واقع یک بار دیگر این آئین نامه را بازنگری و بتوانیم برخی تغییرات را ایجاد کنیم.
احتمال تغییرات در شورای ارزشیابی هنرمندان
وی در ادامه گفت: این تغییرات نیز باید متناسب با شرایط و دورههای تاریخی که با آنها مواجهیم، باشد، چراکه این آئین نامه متعلق به سال ۱۳۸۸ است و از آن زمان تغییری پیدا نکرده است، در حالی که در زمینههای هنری، دچار تغییر و تحول فراوان شدهایم؛ برای مثال دیجیتال آرت و آثار چندرسانهای، در این آئین نامه دیده نشده است و نمیتواند در این حوزهها ورود کند، در حالی که اگر بازنگری صورت گیرد، احتمالاً در این شورا تغییراتی ایجاد خواهد شد.
کاری که بعد از دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم انجام دادیم، این بود که تمامی اطلاعات مربوط به هنرمندانی که طی این چند سال درجه هنری اخذ کردهاند، در قالب یک بانک اطلاعاتی آماده کردیم که همه نوع آماری را در اختیار قرار میدهد صدری با بیان اینکه پیشنهاداتی را برای اصلاح امور ارائه کرده است، اظهار کرد: باید بتوانیم شورای ارزشیابی را به صورت سامانه ثبت کنیم تا نیازی نباشد هنرمندان به صورت حضوری مدارکشان را ارائه و ثبت کنند. البته نمونه آثار هنری باید به صورت فیزیکی دیده شوند، چراکه آثار دیجیتال شائبه برانگیز هستند؛ به همین دلیل در دوران کرونا وقتی به سمت آنلاین شدن رفتیم، دیدیم اصلاً امکانپذیر نیست. در هر حال سامانه برای پیگیری اطلاعات هنرمندان بسیار کاربردی است.
راهاندازی سامانه و بانک اطلاعاتی هنرمندان دارای درجه هنری
وی همچنین بیان کرد: کاری که بعد از دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم انجام دادیم، این بود که تمامی اطلاعات مربوط به هنرمندانی که طی این چند سال درجه هنری اخذ کردهاند، در قالب یک بانک اطلاعاتی آماده کردیم که همه نوع آماری را در اختیار قرار میدهد، اعم از استان و جنسیت هنرمندان تا تعداد درجههای هنری.
صدری افزود: آن بخشی که خیلی به کار میآید مربوط به عزیزانی است که در قید حیات هستند، چراکه این شورا مستقیم با صندوق اعتباری هنر و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ارتباط نزدیک کاری دارد؛ به همین دلیل تلاشمان این است تا سامانه مذکور را هر چه سریعتر راهاندازی کنیم و جلسات برگزار شود تا هنرمندان به صورت لحظهای از اطلاعات مطلع شوند.
دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان با اشاره به اقدام دیگر این شورا، گفت: قصد داریم در کمیته فرهنگی شورای ارزشیابی هنرمندان، بتوانیم فعالان شاخه داستان و شعر را تحت پوشش قرار دهیم تا در طبقهبندی مشاغل وزارت کار قرار بگیرند، چراکه این اقشار در نظام ساختاری مشاغل کشور، جزو طبقهبندی مشاغل نیامدهاند. امیدواریم جایگاه این هنرمندان نیز شناخته شود تا بعد از آن، در بحث بیمهای آنها بتوانیم کاری انجام دهیم.
شورای ارزشیابی هنرمندان شأن و جایگاه هنرمندان را در نظر میگیرد
وی در پاسخ به اینکه آیا شورای ارزشیابی هنرمندان نسبت به تشکیل پرونده برای هنرمندانی که تواضع و افتادگی دارند و خودشان مدارکشان را تحویل نمیدهند، اقدامی انجام میدهد یا خیر، توضیح داد: ما دستهای از هنرمندان را داریم که همانطور که مستحضرید نه تنها در میان حرفه خودشان شناختهشده هستند، بلکه در میان سایر حرفهها هم شناخته شدهاند. برخی هم هستند که از این مدار خارج میشوند؛ نه تنها در حرفه و پیشه هنرمندان، بلکه در جامعه نیز شناخته شده هستند و نقش تأثیرگذاری دارند. این عزیزان اغلب به جهت شأنی که دارند، حضور پیدا نمیکنند و به همین دلیل ما در تمامی شاخههای هنری ورود و این دست هنرمندان را شناسایی میکنیم.
صدری درباره مکانیسم شناسایی این هنرمندان گفت: طبیعی است در شاخههای مختلف، کمیتههای مشورتی تخصصی داریم که اینها، خودشان همدیگر را میشناسند، بنابراین کامل میدانند که کدام هنرمند در چه حد، سطح و جایگاهی است. معرفی هنرمندان توسط دبیر یا اعضای شورا به کمیته مشورتی تخصصی صورت میگیرد که بعد از آن هنرمندان و جایگاه آنها مورد سنجش قرار میگیرد. در این شورا، ما با هنرمند و کسی که خلق هنری انجام داده، سروکار داریم نه با فعال فرهنگی. متأسفانه اینجا همان جایی است که همیشه شبهه وجود داشته است؛ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما نمیتوانیم و اجازه نداریم به سنجش جایگاه فعالان فرهنگی مثل کیوریتورهای هنری یا دبیران جشنوارهها که هنرمند نیستند، بپردازیم.
وی تصریح کرد: در این زمینه پیشنهاد داده شد تا برای فعالان فرهنگی هم شاخهای را در نظر بگیریم. از طرف دیگر، مهمترین ویژگی شورای ارزشیابی هنرمندان این است که تحت هیچ شرایطی دخالتی را برای اعطای درجه هنری به یک شخص که شرایطش مورد تأیید نیست، نمیپذیرد و حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مدیران نیز دخالتی در این امر و اعمال فشاری در این زمینه، نداشتهاند.
ماجرای حاشیهساز اعطای درجه هنری به معاون هنری سابق
دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان در پاسخ به این پرسش که سرانجام ماجرای حاشیهساز اعطای درجه هنری به سیدمحمد مجتبی حسینی معاون هنری سابق چه شد؟ گفت: در مورد آقای حسینی لازم است تاکید کنم که آثارش مجدد مورد بررسی قرار گرفت و اگر از همه در حیطه خوشنویسی، ۱۰ اثر دریافت میکردیم، از آقای حسینی ۲۰ نمونه گرفتیم، فارغ از اینکه معاون هنری باشد یا نباشد و این موضوع، اتفاقاً مورد تاکید بود که ایشان به عنوان هنرمند باید درجه هنری بگیرد نه معاون هنری. آثار آقای حسینی نیز مجدداً در کمیته تخصصی بررسی و در شورا مطرح شد.
حضور در رویدادهای متعدد هنری به ویژه نمایشگاههای خارجی و کنسرتهای خارج از کشور ملاک برای اعطای درجه هنری محسوب نمیشود
وی درباره معیارهایی که شورا برای سنجش آثار و خود هنرمند برای دریافت درجه هنری مدنظر قرار میدهد توضیح داد: تلاش ما همواره این است که آثار هنری که هنرمند عرضه میکند، متناسب با اثری که عرضه میشود، بررسی شود. در این راستا، مشکلی که ما داریم این است که برخی هنرمندها در پرزنت یا نمایش آثارشان، دچار مشکل هستند که ممکن است بر اساس همان آثار، ما درجه ۵ هنری به یک هنرمند اعطا کنیم. به این معنی که برخی از هنرمندان وقتی قرار است آثارشان را برای ما بفرستند، اصلاً توجهی به کیفیت آنها ندارند و اثری را با پرزنتی نامناسب ارائه میدهند. همچنین نکته بعدی این است که ارائه یک رزومه به تنهایی کافی نیست، بلکه اثری که برای ما نمایش داده میشود، برای ما مهم است.
در واقع ما به هنرمندان حرفهای که سالها فعالیت دارند، درجه هنری اعطا میکنیم. حضور در رویدادهای متعدد هنری به ویژه نمایشگاههای خارجی و کنسرتهای خارج از کشور برای ما ملاک محسوب نمیشود، چراکه ما به روابط موجود میان افراد در برگزاری رویدادهای هنری در داخل و خارج کشور آشنا هستیم و اینگونه رویدادها را کاملاً میشناسیم در جریانشان هستیم که حضور در آنها، الزاماً بر اساس شایستگیهای یک هنرمند نیست. وقتی این مباحث را لحاظ میکنیم، بر اساس آنها درجه هنری اعطا میکنیم.
صدری در پایان گفت: در هر ماه چهار جلسه داریم که هر جلسه به بررسی متقاضیان یکی از کمیتههای چهارگانه تخصصی فرهنگی، هنری، میراث فرهنگی و سینمایی اختصاص پیدا میکند. طی هر سال تقاضا زیاد است، برای مثال سال گذشته ۹.۸ درصد از کل متقاضیان، درجه یک هنری دریافت کردند.