محمدرضا داوودنژاد جلوی دوربین «خوشنام» رفت
بازی محمدرضا داوودنژاد، علیرضا درویش و افشین سنگچاپ هم در سریال «خوشنام» آغاز شده است.
بازی محمدرضا داوودنژاد، علیرضا درویش و افشین سنگچاپ هم در سریال «خوشنام» آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشستهای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «سیاوش طهمورث» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بخشهایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر کرده است که در زیر میخوانید.
سیاوش طهمورث با بیان اینکه در تهران محله امیریه به دنیا آمده است گفت: زنده یاد حبیب کاوش دوستم بود و در یک محله زندگی میکردیم یادم میآید پولهایمان را جمع میکردیم با هم بلیت ۶ ریالی میخریدیم و به سینما میرفتیم و دو سه سانس فیلم پشت سرهم میدیدیم.
وی ادامه داد: زنده یاد «حبیب کاوش» به آموزشگاه بازیگری میرفت و هرچه یاد میگرفت به من که دو سال از او کوچکتر بودم نیز یاد میداد و ما حتی تعزیه و نوحه خوانی هم میکردیم و من یک زمانی مداح بودم.
طهمورث خاطرنشان کرد: روزی که میخواستم به اداره تئاتر در آب سردار بروم زمانی بود که زنده یاد عزت الله انتظامی، زنده یاد جعفر والی، علی نصریان هم حضور داشتند. یادم میآید آقای والی به من گفت همه چیزهایی که تا به امروز یاد گرفتی را کنار بگذار از امروز باید از من یاد بگیری (با خنده) و من به او گفتم چشم و وارد گروه زنده یاد داوود رشیدی بنام گروه تئاتر امروز شدم.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۹ پیتربروک به ایران آمد و من برای کار با او انتخاب شدم و در تمرینهای ما آقایان آوانسیان و رشیدی نیز حضور داشتند. جالب است بگویم که ما تمرینهایمان را در همین باغ فردوس که امروز در خدمت شما هستیم، شروع کردیم.
وی درباره اهمیت تئاتر، گفت: گاهی شنیده میشود که ما به سالن هم میگوییم تئاتر در حالی که سالن جایی است که تئاتر در آن اجرا میشود باید توجه داشته باشیم که تئاتر با نمایش فرق دارد و تئاتر روی صحنه شکل میگیرد. از برخورد دو فکر، ایده، خرد، دانش و دیدگاه تئاتر ایجاد میشود که هم سرگرم کننده، معانی دهنده و هم دگرگون کننده است اما نمایش تنها سرگرم کننده است.
طهمورث درباره علاقمندان به بازیگری بیان کرد: کسانی که میخواهند وارد کار تصویری سینما و تلویزیون شوند باید تئاتر کار کرده باشند زیرا تئاتر زمینه ساز همه هنرهای نمایشی است. وقتی تئاتر کار میکنید حداقل باید نیم ساعت روی صحنه حضور داشته باشید و در تمام این مدت باید کارکتر را حفظ کنیم. در تئاتر بازیگر دقیقاً زندگی میکند اما جلوی دوربین فیلمبرداری بدین شکل نیست زیرا چندین بار ممکن است یک سکانس تکرار شود. در تئاتر با نفس تماشاگر در ارتباط هستیم و تخیل و فکر تماشاگر را به کار میاندازیم اما در سینما بدین شکل نیست و لذت تئاتر بیشتر از فیلم است زیرا با توجه به شخصیتی که ایفا میکنید با تماشاگر در ارتباط هستید و واکنشهای آنها را میبینید.
وی با اشاره به همکاری خود با داوود میرباقری گفت: یادم میآید فردی آمد و گفت در کار آقای میرباقری بازی میکنی و من هم پذیرفتم و دو نقش ساواکی و گورکن را بازی میکردم که دو بازی متفاوت بود. بعد از آن در سریال «آیینه» بازی کردم و در «گرگها» که بازیگر و مشاور کارگردان بودم.
طهمورث با بیان اینکه زنده یاد «علی حاتمی» کارگردان بسیار خوب و موفقی بود، افزود: حاتمی در کارنامه کاری خود «هزاردستان» و «مادر» را دارد که شاهکار بودند. روزی که «هزاردستان» را میساخت درجایی من را دید و گفت همه بازیگران در فیلم من هستند و تو چرا حضور نداری و من به او گفتم اگر قسمت باشد در خدمت هستم که متاسفانه این اتفاق نیافتاد.
وی ادامه داد: در فیلم سینمایی «گاو» مدتی دستیار داریوش مهرجویی بودم فیلم بسیار درخشانی بود و همه بازیگرهای تئاتری در این فیلم حضور داشتند. مهرجویی برای فیلم «اجاره نشینها» از من دعوت کرد، فیلمنامه را خواندم و قبول کردم زیرا من به داریوش مهرجویی معتقد هستم. او کارگردان بسیار خوبی است که فلسفه سینما، لنز و کنش و واکنش بازیگر را به خوبی میشناسد اینها مواردی است که هر کارگردانی نمیداند اما کارگردانهایی مثل داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی به خوبی میشناسند.
طهمورث بیان کرد: خیلی دوست دارم بازیگری که در مقابل من قرار میگیرد بازیگر بسیار توانایی باشد زیرا توانا بودن او من را هم توانا میکند و موجب میشود کار بسیار خوبی را عرضه کنیم.
وی با اشاره به سریال «زیر تیغ» گفت: نقشم در این سریال را باور داشتم البته به خاطر سرسختیهای نقش شاهد ناسزاهایی هم بودم (با خنده) اما با این حال مردم من را دوست داشتند و در کوچه و خیابان بسیار به من احترام میگذاشتند. با تمام این تفاسیر باور کرده بودم که باید با این نقش زندگی کنم و به این دلیل برایم لذت بخش بود که شخصیتی شکل گرفته که در آدمهای اطرافت و در جامعه نیز میبینی.
طهمورث با بیان اینکه عرصه هنر مشکلترین حرفه است، تاکید کرد: ورود به آن آسان است اما برای دوام آوردن، بازیگر و هنرمند شدن باید خیلی خاک خورد و زحمت کشید.
گفتنی است، موزه سینمای ایران به عنوان مجموعهای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خود را موظف میداند سوابق و تجربیات پیشکسوتان سینمای ایران را جمعآوری کرده تا نسلهای آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق و شکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا شوند.
سریال تلویزیونی «آتش در گلستان» به کارگردانی پرویز شیخ طادی و تهیهکنندگی سید حامد حسینی ساخته شده است.
کاظم دانشی کارگردان فیلم سینمایی «علف زار» که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با توجه به موضوع قضایی آن با حواشی از سوی قوه قضائیه مواجه شده بود، همزمان با قرار گرفتن نام فیلم در ترکیب فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۱ در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بعد از اکران فیلم «علفزار» در طول برگزاری چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، نمایندگانی از قوه قضائیه دوباره فیلم را دیدند و خوشبختانه مشکلی درباره فیلم وجود نداشت و تعاملات لازم را انجام دادیم. البته تاکید میکنم که اعمال نظر خاصی از سوی قوه قضائیه برای این فیلم صورت نگرفته است.
وی بیان کرد: خوشبختانه فیلم دچار بحران خاصی نشده است و مسئولان قوه قضائیه همکاری لازم را با ما داشتهاند.
این کارگردان توضیح داد: برای اکران نوروزی این فیلم سینمایی اقدام کرده بودیم که با اعلام شورای صنفی اکران، برای نمایش آن در سینماها آن را آماده میکنیم. البته نسخهای که برای اکران نوروزی در نظر گرفته میشود، هیچ فرقی با نسخه جشنوارهای آن نخواهد داشت.
دانشی در پایان درباره فعالیتهای آتی خود گفت: در حال حاضر چند ایده جدید برای تولید فیلم سینمایی دارم که آن نیز هم راستا با علاقهام به سینمای جنایی ساخته خواهد شد. بی شک دومین فیلمی که جلوی دوربین میبرم نیز از روی یک اتفاق جنایی واقعی ساخته میشود.
تهیه کنندگی «علف زار» را بهرام رادان برعهده دارد و در آن بازیگرانی چون پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه، مائده طهماسبی، فرخ نعمتی، مهران امام بخش و سیروس همتی حضور دارند.
بهنام ولدوند، هنرمند نقاشی است که در چهاردهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت داشته است. او با دفاع از عملکرد هنرمندانی که در جشنواره فجر شرکت می کنند، می گوید: «من به عنوان یک آرتیست وظیفه دارم بگویم که من هستم و کارم را ببینید. در حقیقت این ما هنرمندان هستیم که به جشنواره اعتبار میدهیم.»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، انیمیشن کوتاه «یکدیگر» به تهیهکنندگی و کارگردانی سارا طبیبزاده پس از پخش بینالمللی خود از ۱۴ فوریه مصادف با ۲۵ بهمن در کانال استفپیکس سایت ویمئو به صورت رایگان قرار گرفته و تا کنون توسط نزدیک به ۵۰ هزار کاربر تماشا شده است.
در خلاصه داستان این اثر آمده است: «یحیی در پی لایه گمگشده خود است. او برای رسیدن به این مقصود باید از دست دادن را تجربه کند.»
سارا طبیبزاده دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس بوده و پیش از این فعالیتهای دیگری در حوزه انیمیشن داشته است که از جمله آنها میتوان به انیمیشن دیگری با عنوان «خانوم گل میخکی» اشاره کرد.
انیمیشن کوتاه «یکدیگر» پیش از این در جشنوارههای مختلفی حضور داشته است که از آن جمله میتوان به حضور در بیستمین جشنواره بینالملل کِری (Kerry International Film Festival)، دوازدهمین جشنواره انیمیشن اسپارک انگلستان (SPARK Animation Festival – ۲۰۲۰ – UK)، هفدهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «IN THE PALACE» بلغارستان (IN THE PALACE International Short Film Festival – ۲۰۲۰ – Bulgaria – Oscar Qualifying)، بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم جونیور استکلهلم (Stockholm International Film Festival Junior – ۲۰۲۱ Sweden) اشاره کرد.
همچنین پیش از این، انیمیشن «یکدیگر» در جشنواره دو سالانه انیمیشن؛ جشنواره جهانی فیلم فجر و جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمده است.
از دیگر عوامل این انیمیشن میتوان به نویسنده: نادر رضاییان، تهیهکنندگان اجرایی: ندا حیدری، محمدرضا خدامی، تدوین: بهرام عمرانی، موسیقی: پیمان یزدانیان، طراحی و ترکیب صدا: انسیه ملکی اشاره کرد.
پخش بینالمللی انیمیشن «یکدیگر» به عهده مجموعه The GlobeCSF است.