X

بایگانی اسفند 9, 1400

دفتر سینمایی

«سگ‌بند» به اکران نوروز نزدیک شد/ صدور پروانه نمایش – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری، شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی با صدور پروانه نمایش یک فیلم موافقت کرد.

شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی، در جلسه اخیر با صدور پروانه نمایش برای فیلم «سگ بند» به تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی و کارگردانی مهران احمدی موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، از هفته گذشته و پس از اعلام فهرست پیشنهادی شورای صنفی اکران برای فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ نبود فیلم کمدی در این ترکیب با انتقادهایی همراه شد. حالا و با صدور پروانه نمایش برای «سگ‌بند» این فیلم می‌تواند جدی‌ترین گزینه کمدی برای ورود به ترکیب نهایی فیلم‌های نوروزی باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

این گروه موسیقی «مثبت ۵۰سال» است!/جزییاتی از کُرخوانی بازنشسته‌ها


یکی از آهنگسازان و مدرسان موسیقی کشورمان با اشاره به تازه‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در گروه کُر سالمندان از انگیزه‌ها و دغدغه‌های خود برای تولید آثار تازه در این مجموعه موسیقایی سخن گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نارنج و ترنج» مهمان نوروزی شبکه دو سیما


ویژه‌برنامه عیدانه «نارنج و ترنج» با اجرای منصور ضابطیان از شبکه دو روانه آنتن می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روایت علی نصیریان از جمشید مشایخی/مدرسه و دانشکده بازیگر نمی‌سازد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موزه سینما، مراسم رونمایی از کتاب زنده یاد «جمشید مشایخی، در گفتگو با زاون قوکاسیان و ویدا مشایخی» عصر روز گذشته یکشنبه ۸ اسفندماه در سالن فردوس موزه سینمای ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بابک شادلو که اجرای برنامه را برعهده داشت، گفت: امروز زمانی فراهم شده تا یادی از زنده یاد جمشید مشایخی کنیم که با ۶ دهه فعالیت هنری برای ما و سه نسل نقش‌های ماندگار برجای گذاشته است و فیلم‌هایی مانند «آسمان بی‌ستاره»، «سرب»، «شمعی در باد»، «رفقای خوب» و سریال «امام علی (ع)» نمونه‌های کوچکی از هنرمندی این شخصیت است.

پس از آن فتوکلیپ کوتاهی از زندگی جمشید مشایخی که شامل عکس‌های کودکی و نوجوانی و دوره‌های مختلف زندگی او و فیلم‌هایی که در آن ایفای نقش کرده بود نمایش داده شد.

مشایخی چهره‌ای داشت که یادآور صلح، انسانیت و آشتی بود

در ادامه علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان یکی از دوستان نزدیک زنده‌یاد مشایخی و کسی که کارگردان اولین نمایش او بود، گفت: سرمایه ما عشق است که انسان در دنیا با آن زندگی می‌کند، می‌چرخد و می‌رود. در سال ۱۳۳۶ هنرهای زیبای کشور که بعدها به وزارت فرهنگ و هنر نام گذاری شد، اداره‌ای از کل ادارات فرهنگ بود. هنرهای زیبا انواع موسیقی سنتی، زری‌بافی و نقاشی داشت که مدیر این بخش‌ها افرادی بزرگ، خدمتگذار و معروف بودند.

وی افزود: ما در سال‌های ۱۳۳۵ پیش از آنکه هنرهای زیبا به فکر داشتن بخش تئاتر بیفتد با عباس جوانمرد، جعفر والی، بیژن مفید، فهیمه راستکار و… در خانه سرکیسیان با تئاتر مدرن آشنا شدیم و تمرین می‌کردیم. بعد از آن مرکز هنرهای زیبا به فکر افتاد که بخش تئاتر داشته باشد و هنرکده هنرهای دراماتیک داشته باشد که ریاست آن بر عهده دکتر مهدی فروغ قرار گرفت.

نصیریان با اشاره به اهمیت بزرگداشت بزرگان عرصه هنر و سینما یادآور شد: چه خوب است که امروز از بزرگان عرصه تئاتر یاد می‌کنم کسانی که به تئاتر ایران بسیار خدمت کردند. یکی از کسانی که با او در اداره هنرهای زیبا آشنا شدم، جمشید مشایخی بود، او در کادر اداری اداره هنرهای زیبا بود و ما نمی‌دانستیم بازیگری می‌داند. یکی از کارهایی که دکتر فروغ انجام داد این بود که ترتیب برنامه تلویزیونی هفتگی را داد که چند سال ادامه داشت و این کارهای تلویزیونی دو حُسن بزرگ داشت؛ یکی اینکه امکان کار و تمرین کردن برای ما فراهم شد و دوم اینکه باعث شد مردم و جامعه ما را بشناسند و یکی از چهره‌هایی که شناخته شد جمشید مشایخی بود که وقتی تئاتر سنگلج راه افتاد مردم بلیت خریدند و از ما بسیار استقبال کردند.

وی ادامه داد: من چهره جمشید مشایخی را بسیار دوست داشتم، چه اوایل جوانی و چه در میانسالی چهره‌ای مطلوب و دوست داشتنی داشت، چهره‌ای که یادآور صلح، انسانیت و آشتی بود. از او پرسیدم دوست داری نقشی در نمایشنامه من بازی کنی؟ او قبول کرد و فهمیدیم که با مبانی تئاتر آشناست. تجربه‌های همکاری ما ادامه داشت تا به قول پرویز پرستویی پنج تن (زنده یادها انتظامی، رشیدی، مشایخی، کشاورز و من) تشکیل شد.

نصیریان با بیان اینکه جمشید مشایخی به دانشکده هنرهای دراماتیک می‌رفت، گفت: کارهای آکادمیک را نفی نمی‌کنم ولی مدرسه و دانشکده، بازیگر و کارگردان و هنرمند نمی‌سازد، بلکه فقط هدایت می‌کنند. آنچه که هنرآفرین است خود انسان با طبیعت ذاتی خود است. مثلاً ساز زدن وسیله دارد که باید یاد گرفت ولی بازیگری با خود انسان با امکانات جسمی و روانی و فکری و فرهنگی است. کسی که به حافظ عشق دارد یعنی هنرآفرین است و مشایخی این گونه بود. واقعاً او از عشقی که خداوند بر آدم داده است برخوردار بود. استعداد مشایخی را در فیلم «گاو» دیده‌اید، با اینکه نقش زیادی نداشت ولی در همان کوتاهی نقش بسیار تاثیرگذار بود.

در ادامه نصیریان لحظه کوتاهی بغض کرد و گریست و ادامه داد: آفرینش هنر این مرد در همان نقش کوتاهش در فیلم «گاو» بود و در نقش خود تعمق داشت. مشایخی از نوادر کار ما بود و در بسیاری از کارهای تلویزیون و تئاترهای سنگلج همراه ما بود و در اداره هنرهای دراماتیک کشف شد. من بسیار خوشحالم که فرزندان گرامی زنده یاد جمشید مشایخی در این مراسم حضور دارند و همت کردند که کتابی درباره او منتشر شد، این کار بسیار بجاست. آرزوی آمرزش و مغفرت برای این هنرمند دارم، تا کارهای ایشان دیده می‌شود، نام ایشان نیز زنده است.

مشایخی با مردم و در دل مردم بود

پس از آن بهزاد فراهانی برای صحبت درباره جمشید مشایخی روی سن آمد، این بازیگر پیشکسوت گفت: گفتنی‌ها را آقای نصیریان گفتند. آشنایی ما با استاد مشایخی برآمده از دانشکده دراماتیک بود. بزرگ‌ترین چیزی که از این مرد به یاد دارم دوره ریاست وی در مرکز هنرهای نمایشی بود. یکی از کارهایی که انجام داد یاری کردن ما در اجرای جشنواره تئاترهای بعد از انقلاب بود که تمام نیرویش را گذاشت تا ما بیش از ۱۰۰ نمایشنامه را در تهران اجرا کنیم. بودجه نداشتند اما رادمردی او باعث شد آن طور که می‌خواستیم اجراها روی صحنه رفت.

وی افزود: می‌خواهم بگویم چگونه می‌شود کسی در قلب مردم جایگاه پیدا می‌کند؟ چیزی که در جمشید مشایخی نهفته بود دلبستگی او به مردم بود که انتها نداشت. او همیشه می‌گفت من نوکر مردم هستم یعنی به عنوان هنرمند حافظ منافع فرهنگی مردم بود. امکان نداشت در خیابان کسی از او چیزی بخواهد و او انجام ندهد.

وی در ادامه خاطره‌ای از زنده یاد مشایخی تعریف کرد و گفت: من رفت و آمد زیادی با وی داشتم و کارهایی که می‌نوشتم را خدمت او می‌بردم و با هم مشورت می‌کردیم. چیزی که در خوانش آثارم از او به یاد دارم این است که دیدم تک‌تک شخصیت‌های قصه را کالبد شکافی می‌کرد، می‌پرسید این شخصیت متعلق به چه تبار و بومی است؟ مقدار دانش او چقدر است؟ دلبستگی او به مردم چگونه است؟ قد قواره شخصیت‌ها را بررسی می‌کرد. به هیچ عنوان پز دانش خود را نمی‌داد و با مردم و در دل مردم بود. با گریه آنها گریه می‌کرد و با خنده آنها می‌خندید. معتقد بود هنرمندی که دلش برای مردم نتپد نمی‌تواند در دل مردم جای پیدا کند.

فراهانی با اشاره به چاپ کتاب زنده یاد جمشید مشایخی گفت: این کار یکی از شریف‌ترین کارهایی است که باید زودتر انجام می‌شد. ناگفته‌های فراوانی در این کتاب وجود دارد که علاقمندان را در این راه یاری می‌کند.

پس از آن فیلم کوتاهی از خواهر زنده یاد جمشید مشایخی؛ ویدا مشایخی نمایش داده شد که درباره کتاب توضیحاتی ارائه کرد.

حافظه جمشید مشایخی در یادآوری اسامی و خاطرات فوق‌العاده بود

در ادامه این مراسم، مانی سلطانی مدیرعامل انتشارات مرغابی و ناشر کتاب زنده یاد جمشید مشایخی گفت: خانم مشایخی انتشار این کتاب را به ما سپرد و چیزی که در اختیار داشتیم هشت ساعت فایل صوتی پرسش و پاسخ بود و باید دخل و تصرفی در این حجم از اطلاعات صورت می‌گرفت تا ساختار کتاب را به خود بگیرد. پررنگ‌ترین وجه این کتاب، نگاه تیزبین آقای مشایخی در بازگو کردن گوشه‌هایی از تاریخ و سیر تحولات تئاتر ایران بود. گویا از دید خود زاویه‌های پنهان از نگاه ما را بازگو می‌کرد. نکته‌ای که در مصاحبه جمشید مشایخی دیده می‌شد تاکید او به نسل جوان به خصوص کسانی که به این عرصه پا گذاشته‌اند بود که تصمیم گرفته شد این کتاب به عنوان کتاب مرجع در دسترس علاقمندان قرار بگیرد.

سلطانی افزود: انتشار این ۲۰۰ صفحه دشوار به نظر می‌آمد و باید فصل‌بندی صورت می‌گرفت. در جای‌جای این گفتگو، ممکن بود شخصیتی به یاد استاد مشایخی بیاید که روال کتاب را به هم می‌زد لذا با تلاش زیاد ۱۹ فصل این مصاحبه زمان‌بندی شد که جمعاً ۲۶ فصل به این کتاب اضافه شد. گاهی آقای مشایخی از افراد با نام کوچک یا نام هنری افراد استفاده می‌کرد و چون هدف این بود که کتاب برای نسل‌های دیگر هم قابل استفاده باشد پانویس‌هایی برای این کتاب در نظر گرفته شد. حافظه وی فوق العاده بود، این اسامی از ۱۵۰ نفر هم گذشت و لازم بود نظمی به این پانویس‌ها داده شود به همین دلیل بخش نمایه به انتهای کتاب اضافه شد. همچنین خانم ویدا مشایخی پیشنها داد کارهای سینمایی و تلویزیونی استاد هم به این کتاب اضافه شود و در همین راستا کارنامه و رزومه وی نیز در کتاب آورده شد که حضور در بیش از ۳۰ تئاتر، ۱۰۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بود که خود یک فصل کامل را به انتهای کتاب اضافه کرد.

وی ادامه داد: در ادامه مجموعه مفصلی از جوایز و تقدیرنامه‌های زنده یاد مشایخی هم به کتاب ضمیمه شد. در نهایت این کتاب درباره هنر و سینما بود در همین راستا تصاویر و پوسترهایی گردآوری شد و به کتاب اضافه کردیم. فکر می‌کنم می‌توانستیم این کتاب را نفیس‌تر و قطورتر چاپ کنیم ولی در نظر داشتیم در حد ممکن در دسترس علاقمندان و دانشجویان باشد لذا آن را کوچک، سبک، تک‌رنگ و تا حد ممکن ارزان چاپ کردیم.

افتخار می‌کنم که ویراستار کتاب بودم

پس از آن شیفته سلطانی، دوست خانوادگی ویدا مشایخی و ویراستار کتاب نیز طی سخنانی گفت: قصه این همکاری به دوستی من با خانواده مشایخی برمی‌گردد. در سال ۱۳۴۸ به خاطر دوستی با ویدا و آقای مشایخی به سینما و تئاتر علاقمند شدم. وقتی پیشنهاد انتشار این کتاب از طریق انتشارات مرغابی به من داده شد کمی تعجب کردم زیرا انتشارات مرغابی را کسی نمی‌شناخت و ممکن بود مخاطب نتواند این کتاب را دنبال کند. من و ویدا مشایخی در زمان دانشجویی با هم دوست بودیم و همیشه در ذهن داشتیم که با هم همکاری داشته باشیم. وقتی نوبت چاپ کتاب زنده یاد جمشید مشایخی شد، دلشوره داشتم که آیا کتاب در شأن وی درمی آید یا خیر. حیف بود که حرف‌های ارزنده زنده یاد مشایخی به گوش مخاطب نرسد و امروز افتخار می‌کنم این کار را انجام دادم.

افرادی مانند استاد مشایخی نقش‌ها را شبیه خود می‌کردند

در ادامه سعید قطبی‌زاده، منتقد و روزنامه نگار نیز گفت: بازیگرانی که تا پیش از این نسل در سینما بودند اجازه نمی‌دادند که از پشت سرشان فیلم گرفته شود، گاهی پایان فیلمنامه را تغییر می‌دادند. امروز در صحبت‌های آقای نصیریان اسامی را شنیدید که به نظرم دانشجویان این حرفه و نسل جوان باید درباره آنها تحقیق کنند. در آن زمان آثار خارجی که ترجمه می‌شد را اجرا می‌کردند اما امروز پشتوانه بازیگران چیست. این مورد را باید در کلاس‌های بازیگری آموزش دهند و بازیگران باید آدم دیگری را در خود تعریف کنند. افرادی مانند مشایخی چیزی داشتند که در تمام نقش‌ها مستتر است و آن «فروتنی» است. او نقش‌ها را شبیه خود می‌کرد و از تواضع خود به نقش می‌بخشید.

این منتقد افزود: مشایخی در فیلم «گاو» نقش کوتاهی پذیرفت و در فیلم‌هایی که تاریخ سینما را عوض کردند، بازی کرد.

بعد از آن فیلم کوتاهی نمایش داده شد که در آن بازیگران پیشکسوت به صحبت درباره جمشید مشایخی پرداختند و در ادامه یکی از هنرمندان نقاش، پرتره‌ای از جمشید مشایخی آماده کرده بود که به موزه سینما اهدا شد.

همچنین مهدی نادری، کارگردان نیز در این مراسم از تواضع، حضور و همدردی جمشید مشایخی در فعالیت‌های فرهنگی سخن گفت که او خالصانه دعوت فیلمسازان جوان را می‌پذیرفت.

در بخش دیگری از این مراسم نادر مشایخی موسیقیدان و فرزند زنده یاد جمشید مشایخی روی سن آمد و گفت: بسیار خوشحالم که این کتاب منتشر شد و توصیه می‌کنم آن را بخوانید. این کتاب حالت روایت دارد که از بچگی استاد شروع شده، به فعالیت او در تئاتر و به دوستی با بزرگانی مانند استاد نصیریان رسیده و وارد سینما شده است. حتی در جایی پدرم در آن سن به بچگی فکر می‌کند و ماشین‌هایی که دوست داشته می‌خرد و گویا می‌خواهد زیبایی بچگی را دوباره کشف کند و لذت ببرد، زیبایی که شاید چون از دست رفته زیبا باشد.

وی با بیان اینکه قطع کتاب بسیار عالی است، افزود: من همیشه در ماشین کتاب می‌خوانم و اندازه این کتاب به نظرم مناسب است. از همه دوستانی که در چاپ این کتاب و برگزاری این مراسم زحمت کشیدند مخصوصاً مدیرعامل محترم موزه سینما مهران عباسی و سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی موزه سینما که مهربانانه ما را پذیرفتند، تشکر می‌کنم.

در پایان این مراسم از کتاب زنده یاد «جمشید مشایخی» رونمایی شد و پیشکسوتان و هنرمندان روی سن حاضر شدند و عکس یادگاری گرفتند.

در این برنامه افرادی همچون علی نصیریان، بهزاد فراهانی، شیفته سلطانی نویسنده، مانی سلطانی مدیر عامل انتشارات مرغابی، مهدی نادری کارگردان، نادر و سام مشایخی فرزندان زنده‌یاد جمشید مشایخی، نگار اسکندرفر مدیر موسسه کارنامه، سعید قطبی‌زاده منتقد سینما و روزنامه نگار، افتخار نبوی‌نژاد مترجم و … حضور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جوان عراقی که حاضر به جنگ با ایران نشد/ ۲۱ سال زندگی مخفیانه! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محمدرضا فرطوسی کارگردان فیلم بلند «من یوسفم مادر» همزمان با آغاز اکران این فیلم در گروه سینمایی «هنروتجربه» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: اینکه بالاخره این فیلم اکران شده، موجب خوشحالی من است، چرا که فیلمم فرصت ارتباط مستقیم با مخاطب در شهرهای مختلف را پیدا کرده، استقبال هم از فیلم تا به امروز قابل‌قبول بوده به خصوص در خوزستان و شهرهای جنوبی، چراکه زبان فیلم عربی است و به دلیل فضای خاصی که فیلم دارد آنجا بیشتر مخاطبان با فیلم ارتباط برقرار می‌کنند.

وی تأکید کرد: ارتباط با این فیلم به دلیل داستان و زبان بومی آن، نشانه‌ای است از اینکه باید بیش از گذشته به ظرفیت‌های بومی و تنوع ژانر و لوکیشن در سینمای ایران توجه داشته باشیم تا بتوانیم مخاطبان جدیدی را به سینما وارد کنیم. این اتفاق در حال رخ دادن است. با تولید فیلم‌هایی همچون «من یوسفم مادر» و استقبال از آن در شهرهای جنوبی ما مخاطبان جدیدی را به چرخه سینمای ایران وارد کرده‌ایم.

فرطوسی ادامه داد: تجربه مشابه فیلم «آتابای» و استقبال از آن در مناطق ترک‌نشین هم نشان داد در مناطقی که توقع نداریم و معمولاً هم مردم کمتر به سینما می‌روند، امکان دعوت به سینما وجود دارد. طبیعتاً فیلم «من یوسفم مادر» با فیلمی از جنس «آتابای» که سالن‌های زیادی برای اکران در اختیار داشت، قابل مقایسه نیست اما در همین فضای اندکی که برای اکران در گروه «هنروتجربه» در اختیار داریم، فیلم به خوبی مورد استقبال مردم جنوب قرار گرفته است.

اثرات جنگ همواره در زندگی همراه من است

این فیلمساز جنوبی درباره تأثیر شناخت خود از منطقه محل زندگی‌اش بر فیلمسازی خود گفت: طبیعی است که من به‌عنوان یک فرد خوزستانی، تجربه جنگ را همواره در زندگی خود داشته‌ام. من در ایام جنگ به‌دنیا آمدم و بعد از آن هم همواره اثرات جنگ با من همراه بوده تا به امروز. طبیعی است وقتی ما فیلم می‌سازیم اثرات این جنگ در آن نمایان است، به خصوص در فیلم «من یوسفم مادر» که اولین ساخته بلند داستانی من محسوب می‌شود. تجربه جنگ نمود زیادی در این فیلم داشته و تلاش کرده‌ام از زاویه دید متفاوتی جنگ را روایت کنم.

جوان عراقی که حاضر به جنگ با ایران نشد/ ۲۱ سال زندگی مخفیانه!

وی با اشاره به روایت داستان فیلمش از نگاه یک فرد عراقی بیان کرد: در آن سمت نبرد هم بودند افرادی که نمی‌خواستند وارد جریانی شوند که حزب بعث به راه انداخته بود. این افراد تصمیم‌هایی می‌گیرند که پیامدهایی هم برای آن‌ها به همراه دارد. این‌ها تجربه‌هایی است که ما از کودکی شاهد بوده‌ایم و پیامدهای جنگ به همین دلیل تبدیل به دغدغه اصلی اکثر فیلمسازان جنوبی شده است.

ارتباط با مخاطبان واقعی در «هنروتجربه»

فرطوسی درباره دلایل اکران این فیلم در گروه «هنروتجربه» هم گفت: طبیعی است که هر فیلمسازی علاقه دارد تعداد سالن‌های بیشتری در اختیار داشته باشد تا مخاطبان بیشتری به تماشای فیلمش بنشینند اما در عین حال گروه «هنروتجربه» با توجه به سابقه و اعتباری که برای خود ساخته است و مخاطبش می‌داند قرار است به تماشای فیلمی متفاوت بنشیند که آلترناتیو سینمای رایج در اکران است، برای فیلم ما مزایایی هم به همراه داشت. وقتی مخاطب وارد سالن اکران فیلم‌های «هنروتجربه» می‌شود، توقع مواجهه با چنین آثاری را دارد و به‌دنبال فیلم‌های سینمای بدنه و گیشه‌پسند نیست. این ویژگی کمک می‌کند که فیلم به دست مخاطبان درست خودش برسد. از این زاویه گروه «هنروتجربه» بخشی از بار رساندن فیلم به دست مخاطب واقعی را به دوش خود گرفته است.

این کارگردان درباره داستان این فیلم هم توضیح داد: داستان این فیلم در بغداد می‌گذرد و روایت یک جوان است که حاضر نیست علیه ایران وارد جنگ شود، آن هم در زمانی که صدام همه را تحمیل به ورود به جنگ می‌کرده است. تمرد این جوان عراقی از ورود به جنگ با ایران، پیامدهایی برای او به همراه دارد و مجبور به فرار از محاکمه و اعدام می‌شود. او خود را در حفره‌ای پنهان می‌کند و این اختفا ۲۱ سال و تا زمان سقوط صدام به درازا می‌کشد. در فیلم ما شاهد سه روز پایانی منتهی به سقوط صدام و تصمیم این فرد برای خروج از مخفیگاهش هستیم.

وی تأکید کرد: روایت این فیلم متمرکز بر نگاه یک جوان عراقی است که ۲۱ سال مخفی می‌شود تا تن به جنگ با همسایه ندهد و این فرد نماینده‌ای از طیف بزرگی از مردم عراق محسوب می‌شود. این قصه را از واقعیت الهام گرفته‌ایم و در واقع طیف گسترده‌ای از جوانان عراقی این تجربه را پشت سر گذاشته‌اند و بلاهای بسیاری را صدام بر سر آنان آورد. در همه شهرهای عراق هستند جوانانی که حاضر به جنگ با ایران نشدند در میان آن‌ها قصه این فرد، داستان معروفی بود که ما در مطبوعات خواندیم و با الهام از آن داستان «من یوسفم مادر» را روایت کردیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نگذاریم دیر شود/آجر هنوز زنده است!


یک گروه طراحی معماری از ایران، اخیرا در مسابقه معماری «ریبا» در انگستان موفق به دریافت جایزه بخش پروژه‌های تجاری و دسته بندی معمار نوظهور در سال ۲۰۲۱ شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هشدار؛ فرسوده‌سازی و اغتشاش در مرمت!


یکصد سال مرمت در ایران درحالی نقد و بررسی شد که درباره “نوسازی” و “فرسوده‌سازی” به جای مرمت و “اغتشاش” در رویکرد مرمتگران نوین هشدار داده شد

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرنوشت مبهم«انیمیشن ایرانی»/مستندهای متقاضی اکران بازبینی می‌شوند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، قرار بود مستند «انیمیشن ایرانی» به کارگردانی مهرداد شیخان هفته گذشته دوم اسفندماه در محل موزه سینما و در قالب «اکران حقیقت» مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نمایش گذاشته شود. مستند که درباره تاریخچه انیمیشن در ایران بعد از سال‌ها تحقیق پژوهش به مرحله تولید رسید و توانست برنده جایزه بهترین پژوهش دوره چهاردهم «سینما حقیقت»، نامزد بهترین مستند بلند چهاردهم «سینماحقیقت» و نامزد بهترین مستند دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند ایران ۱۴۰۰ باشد.

هرچند بارها درباره اکران آنلاین این مستند بلند سینمایی در پلتفرم «هاشور» خبررسانی شده بود، اما پیش از برگزاری مراسم رونمایی این مستند در موزه سینما، خبر از به تعویق افتادن این مراسم آمد و به جای نمایش این مستند، یک اثر مستند دیگر به نمایش گذاشته شد.

در حال حاضر که به پلتفرم «هاشور» که مراجعه می‌کنید، در بخش «اکران حقیقت» زمانی که روی «انیمیشن ایرانی» کلیک می‌کنید با این پیغام مواجه می‌شوید: «متاسفانه مراسم رونمایی و اکران آنلاین مستند «انیمیشن ایرانی» به دلیل پاره‌ای مشکلات به تعویق افتاده است. با پوزش از شما، به محض برطرف شدن مشکل و مهیا شدن شرایط، اطلاع رسانی خواهیم کرد.»

یکی از نکات مهمی که در حال حاضر وجود دارد، این است که در دولت جدید فیلم‌های مستند نیز برای اکران به خصوص اکران در سینماها، همانند آثار سینمایی باید دوباره پروانه نمایش دریافت کنند. گویا قرار است فیلم‌های مستند که در جشنواره «سینماحقیقت» به نمایش درآمده‌اند، در صورت اکران عمومی دوباره درخواست پروانه نمایش داده و دوباره مورد بازبینی قرار گیرد.

مساله مهم‌تر این است که آیا در بازبینی‌های جدید، مستندهایی که توانسته‌اند جوایز مختلفی را از جشنواره‌های معتبر داخلی کسب کنند، دچار اصلاحات شده و شاهد نسخه‌های جدیدی از این فیلم‌ها در اکران‌های عمومی خواهیم بود؟

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سال کرونا با چه کنسرت هایی تمام می شود؟


محدودیت های کرونایی در روزهایی که سویه های مختلف این ویروس بالغ بر ۲۴۰ تن از هموطنانمان را در یک روز به کام مرگ می کشد، چالشی است که پس از تعطیلی های پی در پی فعالیت های موسیقایی، حالا برگزاری کنسرت ها را با ضوابط متفاوت تری نسبت به چند سال قبل مواجه کرده است. سالن ها ظرفیت هایشان را محدود کرده اند، بلیط ها به ناچار با قیمتی گزاف به فروش می رسند و در این بین برگزاری دو کنسرت از یک خواننده در یک روز هم راهکار دیگری است که برای عبور از این تنگنا به ذهن متولیان برگزاری رسیده است.

مشاهده خبر از سایت منبع