X

بایگانی اسفند 15, 1400

دفتر سینمایی

عکس / تجلیل از مالکین و سازندگان سالن‌های سینمایی سراسر کشور


سینماپرس : مراسم تجلیل از مالکین و سازندگان سالن‌های سینمایی سراسر کشور صبح روز یکشنبه ۱۵ اسفند به همت مؤسسه سینما شهر سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در موزه سینما برگزار شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شب پررونق تک آهنگ‌ها در تالار رودکی/ هیات داوران هم آمدند


نخستین جشنواره ملی موسیقی «نوای مهر» با سپری کردن شب تک‌ آهنگ‌ها در ۱۴ اسفند ماه فعالیت خود را از سر گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

در عموم فیلم‌های سینمایی کمتر به تاثیر موسیقی پرداخته می‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: امیریل ارجمند درباره فعالیت‌های هنری خود و نظراتی که درباره آهنگسازی موسیقی متن فیلم‌های سینمایی دارد توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، امیریل ارجمند سابقه حضور در چندین برنامه و سریال تلویزیونی را به عنوان خواننده تیتراژ دارد و البته آهنگسازی فیلم‌های سینمایی و قطعه‌های موسیقی مانند فیلم سینمایی «جرم» ساخته مسعود کیمیایی از جمله فعالیت‌های هنری این هنرمند درکنار بازیگری است. امیریل ارجمند درباره فعالیت‌های اخیر خود به صبا گفت: خیلی از مردم فکر می‌کنند کم کار شده ‌ام ولی درحال حاضر من در فعالیت‌های هنری خود کم کار نیستم، فقط انشعاب‌ کارهای که انجام می‌دهم زیاد است و این باعث می‌شود بعضی از فعالیت‌های من دیده نشود.

وی ادامه داد: در جشنواره فیلم فجر در شبکه رادیویی جوان پوشش چهلمین جشنواره فیلم فجر را انجام داده‌ام، دو فیلم بلند به تازگی آهنگسازی کرده‌ام که فیلم سینمایی «شهربانو» ساخته مریم بحرالعلومی یکی از آن‌ها بود که عنوان بهترین کارگردانی را در جشنواره فیلم «داکا» کسب کرد و الان هم اکران آنلاین است و در کنار این‌ها در چند سریال و فیلم سینمایی هم به عنوان بازیگر مانند «گاندو» حضور داشته‌ام.

این هنرمند درباره فعالیت‌های موسیقایی خود توضیح داد: در حال حاضر روی یک آلبوم موسیقی خاص کار می‌کنم که قطعه‌های با صدا و آهنگسازی خود من در فضایی عرفانی تهیه و تولید می‌شود و به نظر خود من قطعه‌های متفاوتی خواهند بود. همچنین به تازگی برای چند خواننده مطرح موسیقی پاپ هم آهنگسازی کرده‌ام که هنوز منتشر نشده‌اند.

ارجمند درباره موسیقی متن فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: موسیقی متن برخی از فیلم‌های جشنواره در کمک کردن به سیر و محتوای فیلم بسیار پیش رو بودند، اما متاسفانه باید بگویم که در عموم فیلم‌های سینمایی کمتر به تاثیر موسیقی پرداخته می‌شود. فیلم‌های پرهزینه و پرلوکیشن با فیلمنامه‌ای متفاوت که عموم فیلم‌های جشنواره در این فضا ساخته شده بودند، به درگیر شدن بیشتر موسیقی با متن داستان نیاز داشتند.

این آهنگساز با اشاره به اینکه برخی از آهنگسازان در جشنواره چهلم فیلم فجر وظیفه آهنگسازی چندین فیلم را برعهده داشتند مانند بامداد افشار و مسعود سخاوت دوست و از طرفی بسیاری از آهنگسازان پیشکسوت و باتجربه‌تر سینمای ایران در بین اسامی جشنواره دیده نمی‌شدند بیان کرد: اینکه یک آهنگساز حرفه‌ای پرکار است هیچ ایرادی ندارد، اما باید توجه کرد که این پرکاری به بی‌کاری باقی هنرمندان ختم نشود. فیلمسازهای ما ریسک فعالیت و همکاری با آهنگسازهای مختلف با سلیقه‌های موسیقایی و هنری متفاوت را انجام نمی‌دهند و ما شاهد هستیم که یک کارگردان با یک آهنگساز سال‌هاست که فعالیت می‌کند و معتقد هستم که این مساله تنوع را در تولید آثار متفاوت کم می‌کند.

وی در پایان گفت: هر آهنگساز یک روحیه خاص دارد و می‌تواند یک اتفاق ویژه را برای یک فیلم رقم بزند به همین دلیل انتخاب درست آهنگسازها و استفاده از پیشکسوت‌های این حوزه می‌تواند اتفاق‌های ویژه‌ای را در این حوزه برای سینمای ایران رقم بزند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«بنیان مهستان هنر» فعالیت خود را آغاز کرد/ پیگیری چند کار مهم!


مجموعه «بنیان مهستان هنر» روز یکشنبه پانزدهم اسفندماه با برگزاری یک نشست رسانه‌ای که در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ایتالیا برای پرورش کارگردان‌های جوان سرمایه‌گذاری می‌کند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: دولت ایتالیا ۵۳ میلیون یورو برای حمایت از کارگردان‌های جوان و تولید فیلم در ایتالیا اختصاص می‌دهد.

به گزارش سینماپرس به نقل از آسوشیتدپرس، داریو فرانچینی وزیر فرهنگ ایتالیا برای تولید فیلم و دیگر محصولات سمعی بصری فراخوان داد.

فرانچینی اعلام کرد دولت متعهد می‌شود ۵۳ میلیون یورو برای حمایت از کارگردان‌های جوان و تولیدات سمعی بصری آنها اختصاص دهد.

از این مبلغ که برای سال ۲۰۲۲ درنظر گرفته شده ۴۲ میلیون یورو صرف کمک به پروژه‌های فیلمنامه‌نویسی و کمک به پروژه‌های پیش تولید و تولید محصولات سمعی بصری می‌شود. برای حمایت و معرفی از فیلم‌های مبتکرانه نیز نزدیک به ۱۱ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

از مبلغ نخست نزدیک ۱۳ میلیون یورو به ساخت فیلم‌های اول یا دوم کارگردان‌های جوان و پروژه‌های فارغ‌التحصیلی اهدا می‌شود و ۳.۳ میلیو ن یورو هم سهم حمایت از فیلم‌های مستند و کوتاه خواهد بود. نزدیک ۵ میلیون یورو هم به تولید انیمیشن کمک می‌شود و۱.۲ میلیون یورو هم برای فیلمنامه‌نویسی برای سینما یا تلویزیون اختصاص یافته است.

این کمک در هیچ شرایطی بیش از نیمی از هزینه اثر واجد شرایط را دربرنخواهد گرفت.

در بخش دوم که به تولیدات مبتکرانه مربوط است بیشتر حمایت از فیلم‌هایی مطرح است که به معرفی ایتالیا می‌پردازند و مشوق بخش گردشگری این کشور خواهند بود. همچنین حضور در جشنواره‌ها و گردهمایی‌ها و مراسم اهدای جوایز با پیامدهای ملی و بین‌المللی در این بخش در نظر گرفته شده است.

صنعت فیلم ایتالیا با وجود فشاری که به دلیل شیوع کرونا بر این صنعت وارد آمده با حمایت دولت به فعالیت‌های خود ادامه داده و استودیوی چینه‌چیتا در رم که از مراکز مهم تولید فیلم است از این کمک‌ها پیش از این بهره برده است. سینمای ایتالیا در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۷۰ میلیون یورو رشد داشته و ۲۵ میلیون بلیت فروخت.

«دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو یکی از موفقیت‌های سینمای ایتالیا در سال ۲۰۲۱ بود و جشنواره فیلم‌های ایتالیایی در لس‌انجلس همین هفته با بزرگداشت شماری از چهره‌های روز سینمای این کشور برگزار شد.

جیانکارلو جیانینی از کارگردان‌ها و بازیگران مشهور ایتالیایی قرار است سال آینده در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود یک ستاره دریافت کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دیوارهایی که گریان به شما لبخند می زنند!


هر سال حوالی اسفندماه دیوارهای خانه هنرمندان ایران پر می‌شود از تصویر. تصاویری که هر کدام داستان خود را دارند و بنا بر شرایط، ایده‌های گوناگون و تیزبینی عکاسان خلق شده‌اند. برخی از آنها تنها روایت‌گر آنچه هستند که هست و برخی هم می‌خواهند که نکته‌ای فراتر را بیان کنند، نکته‌ای که برای بیانش باید فضا را چون یک فیلم کارگردانی کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

برگزاری همایش هنر و ابژه با رویکرد نشانه‌شناختی


معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر همایش «هنر و ابژه؛ رویکرد نشانه‌شناختی» را برگزار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ظرفیت سینماها هم‌زمان با آغاز اکران نوروزی ۷۵درصدی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: ظرفیت سالن‌های سینما برای میزبانی از مخاطبان در آستانه آغاز اکران نوروزی، از ۵۰ درصد به ۷۵ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه آغاز اکران نوروزی فیلم‌ها ظرفیت سالن‌های سینمایی کشور که پیش‌تر به دلیل شرایط کرونایی محدود شده بود، افزایش پیدا کرد.

بنا بر دستورالعمل تازه سازمان سینمایی قرار است سینماها با ظرفیت ۷۵ درصد به نمایش فیلم‌ها بپردازند.

این در حالی است که پیش از این همزمان با افزایش موج ششم کرونا اعلام شده بود سینماها با ۵۰ درصد ظرفیت به ارایه خدمات می‌پردازند.

این تغییر از روز ۱۸ اسفندماه و همزمان با آغاز فیلم‌های اکران نوروز در سامانه فروش بلیط سینماهای کشور اعمال می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبی به یاد ایران درودی


دوشنبه ـ ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ ـ شب ایران درودی در تصویر سال برگزار می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رویداد موسیقی «سرود فجر» حکم ورود به جنگ فرهنگی را دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نشست خبری رییس کمیته علمی و دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی «سرود فجر» روز یکشنبه پانزدهم اسفند ماه در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، با توجه به برگزاری اولین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج و پایان مهلت ارسال آثار و آغاز روند داوری‌ها، نشست رسانه‌ای این رویداد با حضور محمد گلریز رییس کمیته علمی و دبیر جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر در سالن جلسات مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج برگزار شد.

زیبایی‌نژاد دبیر بخش ملی این رویداد در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه گزارشی آماری از نحوه حضور شرکت‌کنندگان این رویداد موسیقایی بیان کرد: مرحله اول فراخوان جشنواره سپری شده است و همان طور که قبلاً هم اعلام کردیم جشنواره در دو مرحله استانی و کشوری برگزار می‌شود که مرحله کشوری به صورت تلویزیونی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد. در بخش بین‌الملل هم ما تا خرداد ماه وقت ارسال اثر داریم که به زودی درباره این بخش جزییات بیشتری اعلام می‌شود.

گزارش آماری آقای دبیر و حضور موثر هنرمندان شهرستانی

وی افزود: در فرآیند جشنواره ما دو تا سه جلسه برگزاری جلسات تخصصی به صورت مجازی و حضوری داشتیم که اتفاق بسیار خوبی بود و ما در تلاش بودیم تا استان به استان فرآیند جشنواره را پیگیری کنیم. البته ما مجبور شدیم به دلیل تقاضای گروه‌های سرود کشور مهلت ارسال جشنواره را تا ششم اسفند تمدید کردیم و بعد از اتمام مدت ارسال آثار طبق آماری که به دست آمده ۲ هزار و ۶۷۰ گروه در سایت جشنواره ثبت نام کردند که ۱۹۷۰ گروه آثارشان را به ثبت رسانده‌اند. نکته دیگر اینکه سایت جشنواره به نوعی طراحی شده بود که تمامی این آمار و ارقام نمی‌تواند قالب تکراری داشته باشد چون این امکان در سایت وجود ندارد و حتی تمامی اعضای گروه‌ها نیز نمی‌توانند برای دومین بار در جشنواره حضور داشته باشند.

زیبایی‌نژاد درباره آمار جزیی جشنواره هم گفت: با توجه به اتفاقی که در استان‌ها افتاد، شاهد اتفاق خوبی در حوزه ارسال آثار بودیم. ما در بخش تولید سرود جشنواره ۱۳۳۶ اثر کار تولید شده و در جشنواره شرکت داده شده. در بخش آکاپلا ۳۷۷ اثر به دبیرخانه آمده و در بخش بازخوانی ۱۲۳۳ اثر به ثبت رسیده است در بخش ایده هم ۳۱۸ اثر به ثبت رسیده است. در بخش ویژه شهید سلیمانی ۴۱۸ اثر کارهای خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند. اکنون مرحله داوری استان‌ها نیز در حال انجام است و حدود ۶ استان کارهای داوری را انجام داده‌اند و ۲۵ استان در پنجشنبه و جمعه این هفته برنامه داوری شان انجام می‌شود که بتوانیم تا پایان هفته مرحله داوری استان‌ها به پایان برسد. از هر استان نیز یک اثر منتخب هیات داوران و یک اثر به عنوان اثر منتخب مردمی به واسطه پخش آثارشان در صدا و سیما به بخش نهایی جشنواره سرود فجر راه می‌یابند. این در حالی است که در پایان نوروز ۱۴۰۱ اثر منتخب مردم از طریق دبیرخانه جشنواره اعلام خواهد شد. البته طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته ما در ۳۱ استان حدود ۳۱۰ گروه مورد قدردانی ستاد جشنواره قرار خواهند گرفت. در حوزه تهران نیز شاهد استقبال خوبی از سوی گروه‌های تهرانی بودیم که در این راستا ۲۷۵ گروه بعد از فراخوان حضور خود را در جشنواره اعلام کرده‌اند.

دبیر اولین جشنواره ملی سرود فجر در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: ما یک جشن بزرگ سرود هم داریم که این رویداد با حضور گروه‌ها و مربیان مختلف تهرانی و استانی در ۲۵ یا ۲۶ فروردین سال آینده خواهیم داشت که در برج میلاد تهران برگزار می‌شود و امیدوارم بتواند گامی موثر در حوزه سرود و آهنگ‌های انقلابی باشد. البته اختتامیه اصلی جشنواره در قالب یک رویداد مبتنی بر تلنت تلویزیونی همانند مسابقه عصر جدید صورت خواهد کرفت که در آن برندگان در قالب یک برنامه ویژه تلویزیونی معرفی می‌شوند.

جنگ فرهنگی را خیلی جدی بگیریم؛ خیلی!

محمد گلریز رییس کمیته علمی اولین جشنواره ملی سرود فجر هم در ادامه نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد موسیقایی توسط مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری بسیج به ارائه نقطه نظرات مقام معظم رهبری در سخنرانی‌های مختلفی که در جمع دانشجویان ایراد فرمودند، به برگزاری جشنواره ملی سرود فجر اشاره کرد و گفت: دشمن همه تلاش خود را برای تغییر سبک زندی ما به کار برده که در این بین موسیقی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در این شرایط بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اگرچه در انقلاب اسلامی آثار ماندگاری به وجود امده، اما متاسفاته به دلیل شبیخون فرهنگی دشمن در شرایطی هستیم که باید اولویت ما مبارزه با مافیای موسیقی باشد که چه در داخل و جه در خارج از کشور به فعالیت مشغول است.

وی ادادمه داد: برگزاری جشنواره‌های گوناگون با همکاری رسانه ملی و معرفی جوانان مستعد یکی از مهم‌ترین نکات مهمی است که باید در عرصه جنگ فرهنگی با دشمن موفق باشیم. ما اکنون در وضعیت بسیار حساسی قرار گرفتیم که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز هست. مسائل فرهنگی و هنری رویکرد بسیار مهمی است که در این جنگ فرهنگی باید بیشتر به آن توجه کنیم و من از مرکز آفرینش‌های هنری بسیج قدردانی می‌کنم که با تمام مسائل مادی مختلف کار بسیار عظیمی انجام دادند که می‌تواند پایه خوبی برای کارهای فرهنگی دیگر باشد. اکنون کسی منکر تهاجم فرهنگی دشمن نیست، انها برنامه ریزی های زیادی برای دشمنی با ایران در اتاق‌های فکر خود برای انحراف فکری دارند. آنها با جنگ فیزیکی که نتوانستند با ما مقابله کنند اما مشغول مبارزه با در حوزه جنگ فرهنگی است و کاری که شما عزیزان انجام می‌دهید جهادی است که در این مسیر می‌تواند با تکیه بر فرمایشات مقام معظم رهبری امری ستودنی باشد.

این خواننده موسیقی آثار انقلابی گفت: موسیقی یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیرگذاری است که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید بپیذریم که نقش بسیار موثری در ترویج فرهنگ شنیداری جامعه دارد. در این راه البته برخی از آثار هم هستند که در برنامه‌های مختل رسانه ملی و برخی دیگر رویدادها پخش می‌شود که متاسفانه آنچنان که باید کارهای خوبی نیستند. ما باید صادقانه مشغول تبلیغ باشیم و در عرصه فرهنک و هنر به ویژه موسیقی فعالیت‌هایی داشته باشیم که تمام علاقه مندان سرود و موسیقی را به حضور در این رویدادها تشویق کنیم. این جشنواره ابزار مهمی برای به میدان آمدن جوانانی است که می‌تواند دستاوردهای مثبتی برای ما داشته باشد.

رییس کمیته علمی جشنواره موسیقی فجر تاگید کرد: شما ملاحظه می‌کنید وقتی این آثار در جشنواره ملی سرود فجر ارائه شود، قطعاً می‌تواند دربرگیرنده اتفاقات درخشانی برای فرهنگ و هنر کشور ما خواهد بود. این کارها وقتی بیشتر از قبل منعکس شده و از رسانه‌های مختلف پخش شود حتی خود مسئولان هم مجاب می‌شوند که این آثار در شرایط موثر وبهتری قرار گرفته و از نظر مالی گروه‌ها تقویت شوند. اینها قطعاً در اثر تبلیغات و خوب رسانه‌ای است که می‌تواند منعکس کننده تلاش‌های زیادی از سوی هنرمندانی باشد که استعدادهای ناب موسیقی ما هستند و می‌توانند مقابله‌ای با جنگ فرهنگی دشمن داشته باشند.

معرفی اعضای هیات داوران جشنواره ملی سرود فجر در تهران

گلریز درباره ملاک‌های داوری این رویداد موسیقایی گفت: ما سعی کردیم برای انتخاب داوران جشنواره اول به مسئله اعتقادی هنرمندان توجه کینم و خوشبختانه هنرمندانی که در این زمینه معرفی شده‌اند، هنرمندان معتقدی هستند که بنده با آنها ارتباطات خوبی دارم. آنچه برای ما مهم است اعتقاد و تخصص هیات داوران است که برای ما دو فاکتور مهم ارزیابی اثار است. این داورانی که در ای جشنواره حضور دارند قطعاً هنرمندان معتبری هستند که با اشتیاق پای کارآمده و داوری جشنواره را پیرفته اند. به هر حال هنرمندان هم به این باور رسیده‌اند که ما در معرض هجوم حملات فرهنگی دشمنانی هستیم که باید فکری کرد.

وی در معرفی هیات انتخاب و داوران جشنواره در استان تهران توضیح داد: در بخش تولید شهروز حقی، محمدرضا عقیلی، مرتضی تقی زاده و میلاد عرفانپور کار داوری آثار را به عهده گرفته‌اند. در قسمت آکاپلا شهروز حقی، محمدرضا عقیلی و امیری اسفندقه نیز هیات داوران این بخش هستند. در بخش بازخوانی حبیب خزاعی فر، میلاد عرفانپور و امید روشن بین اعضای هیات داوران را تشکیل می‌دهند.

خاکی عضو کمیته علمی جشنواره ملی و بین المللی موسیقی فجر هم در ادامه صحبت‌های گلریز ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند داوری آثار ارائه شده به جشنواره، توضیحاتی را درباره روند داوری جشنواره ارائه داد و تصریح کرد آنچه در این رویداد موسیقایی صورت می‌گیرد به صورت تخصصی و سخت گیرانه ای است که امیدوارم بتواند در حوزه‌های مختلف شرایط کیفی مناسبی را برای جشنواره فراهم کند.

توجه به نوع غربالگری گروه‌های سرود از تمامی طبقات اجتماعی شهر تهران و دیگر شهرهای کشور، تمرکز روی موضوع نحوه میکس و مسترینگ در آثار ارائه شده، توجه کیفی به بخش ویژه حاج قاسم سلیمانی، استفاده از کف ظرفیت گروه‌های سرود کشور از دیگر نکاتی بود که خاکی در این جلسه به آن اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع