X

بایگانی اسفند 19, 1400

دفتر سینمایی

برنامه‌های شبکه‌های معاونت صدا در جشنواره رادیو اقتصاد رقابت می‌کنند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: جشنواره «صدای تولید» با هدف رقابت برنامه‌های برتر رادیویی در عرصه اقتصاد برگزار می‌شود.

به گزارش سینماپرس، در جشنواره «صدای تولید» ۵۰ اثر از شبکه های سراسری رادیو مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و مهم ترین اصل در این جشنواره مبتنی بر شعار سال یعنی «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» است که به عنوان عنصری مهم، مستقیم و غیر مستقیم در انتخاب برنامه ها نقش داشت.

ایده و محتوای اغلب برنامه های برگزیده توجه به موضوع تولید و طرح مسائل تولید در داخل کشور است و برنامه هایی منتخب شدند که به خوبی به طرح و تبیین موضوع ‌های اقتصادی پرداخته تا جایی که دانش اقتصادی جامعه تولید کنندگان و حتی عموم مردم را ارتقا دهند.

از ۵۰ آثار ارسال شده به این جشنواره ۱۰ برنامه برگزیده شدند که به سه تهیه کننده برنامه های ترکیبی، سه تهیه کننده برنامه های مستند و گزارشی، یک تهیه کننده منتخب در بخش برنامه های گفتگو محور، دو تهیه کننده مشترکا در بخش برنامه های راویت داستانی و یک تهیه کننده در بخش برنامه های مسابقه جوایزی اهدا خواهد شد.

در سطح دیگر از این جشنواره، از قهرمانان تولید هم تقدیر خواهد شد. در این بخش عملکرد کار آفرینان و تولید کنندگانی که در سال ۱۴۰۰ توانستند بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنند مورد ارزیابی قرار میگیرد و در مجموع ۳ نفر به عنوان قهرمان تولید کشور معرفی خواهند شد.

جشنواره «صدای تولید و قهرمان تولید» امروز چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۹ در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اعتراض سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به دستورالعمل‌های ساترا – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور طی بیانیه‌ای به دستورالعمل‌های ساترا اعتراض کرد.

به گزارش سینماپرس، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره دو دستورالعمل اخیر سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) بیانیه‌ای گلایه‌آمیز منتشر کرد.

در متن این بیانیه آمده است:

«در پی انتشار ابلاغیه دو دستورالعمل «ارتباطات تجاری در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» و «عدالت رسانه‌ای و حفاظت از رقابت» در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در یکم اسفندماه سال جاری، محتوای دستورالعمل‌های منتشرشده علاوه بر اشکالات ماهوی و فنی قابل توجه، موجب بروز نگرانی جدی کسب‌وکارهای حوزه فضای مجازی به ویژه پلتفرم‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای شده ‌است.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ضمن اعلام مخالفت با رویکرد اتخاذشده در تهیه این دستورالعمل‌ها، به بررسی برخی اشکالات و پیامدهای انتشار آن به شرح ذیل می‌پردازد:

۱- پیش از ورود به ایرادات مواد و محتوای موجود، لازم است به بحث نابسامانی تنظیم‌گری در عرصه صوت‌وتصویر فراگیر به عنوان دغدغه اصلی کسب‌وکارها و فعالین این حوزه اشاره نمود. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شکل‌گیری تنظیم‌گران متعدد بدون تعیین حدود و ثغور دخالت را مانع اصلی پیشرفت در این حوزه می‌داند. «ساترا» خود را به عنوان تنظیم‌گر عرصه صوت‌وتصویر شناخته است و در حال تدوین دستورالعمل‌هایی است که مشابه آن‌ها در مراجع تنظیم‌گر دیگر همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال تصویب است. شایان یادآوری است که در حیطه مقررات‌گذاری تبلیغات مجازی که موضوع دستورالعمل صدرالاشاره نیز بوده، وزارت فرهنگ و کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور پیش از این اقدام به تهیه سندی تحت عنوان «ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی» کرده است. بدیهی است که سردرگمی کسب‌وکارهای صوت‌وتصویر با وجود دستورالعمل‌های متفاوت و بعضا متعارض، بیش از پیش نمایان خواهد شد. این در حالی است که حوزه فضای مجازی بیش از دیگر حوزه‌ها نیازمند تغییر و تحول‌های سریع در چنین نظارت‌های دوگانه دور از منطق می‌باشد.

۲- اعمال تنظیم‌گری توسط نهادی که مبنای قانون نداشته و اساسنامه‌ای برای آن شکل نگرفته، مستقل از ایرادات حقوقی اساسی وارد به آن، نه‌تنها موجب تسهیل‌گری برای کسب‌وکارها نخواهد شد، بلکه تالی‌فاسدهای متعددی را با خود به همراه دارد. نبود ساختار قانونی و تعیین نشدن جایگاه حقوقی یک نهاد در منظومه ساختارهای حقوقی کشور منجر به تضییع حقوق تنظیم‌شوندگان می‌شود و مشکل این است که مشخص نیست ساترا به عنوان یک نهاد تنظیم‌گر در کدام بخش از ساختار حاکمیتی کشور قرار دارد و مشمول کدام‌یک از بخش‌های تعریف‌شده در مواد ۱ تا ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری قرار می‌گیرد. حال اگر یکی از کسب‌وکارها یا مردم به آرایی از سوی کمیته تخلفات موضوع ماده ۹۲ و ۹۲ دستورالعمل مذکور اعتراض داشته باشد، این تصمیمات ذیل چه تصمیماتی قابل تفسیر است که بتوان از آن در مراجع قضایی و شبه‌قضایی طرح شکایت کرد؟ البته معضلات تعیین نشدن جایگاه حقوقی «ساترا» به همین‌جا ختم نشده و برای مثال در موضوعات مختلف مثل حق صدور مجوز ابهامات زیادی را ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که مطابق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، تمامی نهادهای اجرایی موظف به ارسال و بررسی مجوزهای خود نزد هیات مقررات‌زدایی هستند و «ساترا» در این میان با ساختارهای مغایر با قانون، مجوزهایی را بدون ثبت در درگاه ملی فضای مجازی به کسب‌وکارها تحمیل کرده است.

۳- شایان توجه است که ساترا به عنوان بخشی از سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از رقبای ارائه‌دهندگان خدمات صوت‌وتصویر شناخته شده و بدیهی است وحدت تنظیم‌گر و بازیگر در یک حوزه اقتصادی نتایج مطلوبی را برای اقتصاد یک کشور به همراه نخواهد داشت که تصمیم‌گیری اقتصادی ساترا از جمله مصادیق این گزاره است. تعارض منافع سازمانی و منافع ملی، نتیجه‌ای است که با این شیوه از تنظیم‌گری حاصل خواهد شد. در حال حاضر نیز صداوسیما بدون توجه به بسیاری از احکام این دستورالعمل مانند ممنوعیت پخش تبلیغ برای کودکان زیر ۱۲ سال، اقدام به پخش تبلیغات در تلویزیون یا نهادهای صوت‌وتصویر فراگیر مربوط به خود می‌کند.

۴- بررسی و رسیدگی به کلیه تخلفات مرتبط به این دستورالعمل و سایر مصوبات «ساترا» در قالب کمیته‌ای با نام «کمیته تخلفات» صورت می‌گیرد؛ کمیته‌ای که نه ساختار و فرآیند آن مشخص است و نه حتی افراد تصمیم‌گیر در آن معلوم. تمامی فرآیندهای رسیدگی به تخلفات مطابق دستورالعملی تحت عنوان «دستورالعمل ضوابط و شرایط رسیدگی به تخلفات و شکایات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» است. اما این دستورالعمل در هیچ جایی منتشر نشده و قابل دسترس نیست. در این صورت کسب‌وکارها با فضایی روبه‌رو هستند که هر لحظه ممکن است با آرایی معارض با حقوق مسلم خود روبه‌رو شده، در حالی که نحوه و فرآیند اعتراض به تصمیمات و حتی شیوه رسیدگی به آن نامشخص و مبهم است. در نظام‌های حقوقی مختلف نحوه رسیدگی به تخلفات و آیین دادرسی مربوط به آن از اهمیت بسیار بالایی در چارچوب حقوق تکالیف صنفی یا شخصی برخوردار بوده و عملکرد ساترا در حال حاضر به هیچ عنوان با این نگرش هم‌سو نیست. در این حیطه، ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از ضمانت‌های اجرای ساترا که به خصوص در «دستورالعمل صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر» منعکس شده، موجد حق و تکلیف بوده و نیازمند تصویب قانون از سوی نهاد قانون‌گذار است.

۵- با نگاهی دقیق‌تر به محتوای دستورالعمل‌های منتشرشده، به نظر می‌رسد دامنه شمول دستورالعمل‌های ساترا و سازمان صداوسیما نه تنها محدود به پلتفرم‌های VOD نمی‌شود، بلکه خواسته یا ناخواسته دامنه وسیعی از کسب‌وکارها، رسانه‌های ذیل مجوز مطبوعات و وزارت ارشاد، پلتفرم‌های نرم‌افزاری و بازارهای انتشار اپلیکیشن را دربرمی‌گیرد که فارغ از تناقض‌های آشکار آن با متن قانون تجارت، صرفاً به افزایش موانع تولید و کسب‌وکار منجر می‌شود.

۶- مستقل از ایرادات اساسی وارد به تصویب دستورالعمل توسط نهاد «ساترا» محتوا، شکل و احکام دستورالعمل نیز از ضعف‌های جدی برخوردار است. ممنوعیت‌های بی‌مورد و جزیی، روند خلاقیت در ارایه تبلیغ به کاربر را از میان خواهد برد. (مواد ۳۲ تا ۳۸) بسیاری از ممنوعیت‌ها نیز به جهت نشناختن فضای تبلیغاتی ایجاد شده‌اند و ممنوعیت تبلیغات مقایسه‌ای نیز از این دست است. افزون بر ممنوعیت‌ها، تکالیفی بر رسانه‌های صوت و تصویر تعیین شده است که به هیچ وجه با جنبه‌های رقابتی و حفظ اسرار تجاری آن‌ها تطابق ندارد (ماده ۶۵) و بسیاری از مقررات وضع‌شده در صلاحیت مصوبات مجلس است و ساترا به عنوان یک تنظیم‌گر حق ورود به موضوعات را ندارد. برای مثال مقررات مربوط به حفاظت از داده‌های شخصی به جهت گستردگی و لزوم تعیین حدود حقوق و تکالیف در زمره وظایف مجلس است. به همین جهت است که اتحادیه اروپا سند خود در این زمینه را در سطح اتحادیه به تصویب رسانده و تنظیم‌گران بخشی به این موضوع ورود پیدا نکرده‌اند.

۷- فارغ از همه مطالب فوق‌الذکر، قانون‌گذار در بند الف ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، آورده است: «دولت مکلف است با همکاری قوه قضاییه تمهیدات قانونی لازم مربوط به تسهیل فرآیند صدور مجوز و بازنگری و کاهش ضوابط و مقررات محدودکننده تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری و ایجاد امنیت لازم برای تولید و نشر آثار و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری دارای مجوز را تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه پیش‌بینی نماید.» در واقع مقررات‌زدایی و حذف و کاهش مقررات محدودکننده تکلیف دولت بوده و دخالت نهادهایی چون ساترا نه تنها کمک به تولید و نشر آثار فرهنگی و هنری نمی‌کند، بلکه موجب مانع‌زایی در جهت تولید و نشر این‌گونه محصولات است.

در پایان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ضمن مخالفت صریح با محتوای دستورالعمل‌های منتشرشده، پیشنهاد می‌کند ضمن لغو این دستورالعمل‌ها، کارگروهی مرکب از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی این سازمان، که از جمله صاحبان اصلی‌ترین کسب‌وکارهای کشور در حوزه مربوطه هستند، شکل گرفته و دستورالعمل جدیدی با ساختار صحیح و تشریک مساعی همه بازیگران این عرصه تهیه و تدوین شود.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پوستر «گل به خودی» رونمایی شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: فیلم سینمایی «گل به خودی» از فیلم‌های راه‌یافته به ترکیب اکران نوروزی از امروز با حضور گروه موسیقی پازل بند روانه پرده سینماها می‌شود.

به گزارش سینماپرس، پوستر فیلم سینمایی «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی در آستانه اکران نوروزی این فیلم سینمایی منتشر شد.

فیلم «گل به خودی» با فضایی موزیکال، قصه آمال و آرزوهای چند کودک است که در پرورشگاه زندگی می‌کنند و به کمک چند عروسک وارد ماجراهایی فانتزی می‌شوند.

شقایق فراهانی، علیرضا استادی، نسیم ادبی، ابوالفضل رجبی، رایان سرلک، ستاره حسینی، مهسا ایرانیان، محمدرضا علی نیا، ال آی بشارت، علی برقی، آرینا تجری، پانته‌آ خادمی و غزاله اکرامی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند و علی رهبری و آرین بهاری (اعضای پازل بند) هم در این فیلم سینمایی حضور دارند.

سایر عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از؛ طراح چهره پردازی: محسن دارسنج، طراح صحنه و لباس: ثنا نوروزبیگی، مدیر فیلمبرداری: علی رنجبر، تدوین: عماد خدابخش، صدابردار: امیر شاهوردی، صداگذار: مهدی جمشیدیان، فیلمنامه: لاله قهرمانی، احمد تجری، موسیقی: مجتبی تیموری، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: فرزاد ظریفی، جانشین تولید: حسین روزبهانی، عکس: مهدی حیدری، مدیر تدارکات: برزو تقی نژاد، سرمایه گذاران: فریبا عزیزی، علی قائم مقامی، احمد تجری، جلوه‌های ویژه بصری: سعید خلیلی، کارگردان: احمد تجری، تهیه کننده علی قائم مقامی، پخش: هدایت فیلم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راهنمایی برای گالری گردی در روزهای پایانی هفته


در صورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و قصد بازدید از نمایشگاه‌های هنری در پایان هفته را دارید، گزارش حاضر شرح ایسناست از برنامه فعالیت گالری‌ها و نگارخانه‌های شهر تهران در پایان هفته.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوع نگرش «دولت حسن روحانی» در موضوعاتی همچون «ارزش‌های اسلامی» ، «فرهنگ ایرانی» ، «اهداف کلان انقلاب اسلامی ایران» و … در تضادی جدی با «دولت سیزدهم» خواهد بود و از این جهت تصوری محال است که مدیری بتواند هم در قواره‌های حاکم و مُدل حُکمرانی در «دولت دوازدهم» بگنجد و کار کند و هم مُدل حُکمرانی «دولت سیزدهم» را بپذیرد و مبتنی بر آن عمل نماید!

حسین پورقادری/ پُرواضح است که در عرصه «فرهنگ و هنر» تنها سخنان زیبای دولتمردان نیست که مورد قضاوت واقع می‌شود؛ بلکه تطبیق این سخنان با عملکرد و نمود آن در فضای تولیدات هنری است که مورد سنجش واقع شده و مجموع این تولیدات است که به عنوان میراث برجای مانده از «مُدل حُکمرانی» هر یک از دولت‌ها در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد. ثبت و ضبطی که به صورت هرساله در فرایند «جشنوارههای فجر» قابل دسترسی و ملاحضه می‌باشد.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


«جشنوارههای فجر» رویدادهای بسیار مهمی هستند که توسط «دولتها» به صورت سالانه برگزار شده و خروجی تصمیمات و عملکرد ایشان را در عرصه «فرهنگ و هنر» به نمایش می‌گذارد. نمایشی که برای همیشه در تاریخ قابل مرور و دسترسی بوده و کم و کیف آن در نسبت با «دبیر» این رویداد مهم هنری در تمامی حوزه‌های مختلف برگزاری آن، از «فیلم» و «تئاتر» گرفته تا «موسیقی» و «تجسمی» و … تعریف و تبیین می‌شود.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


از این جهت است که جایگاه «دبیر» و شان «دبیرخانه» در «جشنوارههای فجر» آنچنان مهم و پُراهمیت است که هر یک از معاونت‌های موجود در مجموعه «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» سعی می‌کنند تا نزدیکترین شخصیت از لحاظ فکری به مجموعه دولت را برای قرارگرفتن در جایگاه «دبیری جشنواره فجر» در نظر گرفته و ایشان را در این مصدر مهم بگمارند.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


پس اگر چه بهانه امسال متولیان فرهنگی در برگزاری «جشنوارههای فجر» تنها چندماه پس از شروع بکار «دولت سیزدهم» می‌تواند مورد قبول بسیار واقع شود؛ اما قطعا چنین عذری در میان خواص فرهنگی دارای مشروعیت نبوده و در این راستا «سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر» و کیفیت برگزاری آن موضوعی قابل دسترس است که نه تنها می‌تواند به خوبی اهمیت جایگاه «دبیر» در «جشنوارههای فجر» مشخص کند. بلکه می‌تواند کیفیت تغییرات صورت گرفته در عرصه مدیریت فرهنگی کشور را در مقطع زمانی بسیار محدود و چندماه پس از حاکمیت «دولت یازدهم» معین سازد. جشنواره‌ای که «دبیر» آن از ماهیت عاریتی برخوردار نبود و به خوبی توانست نوع نگرش و «مُدل حُکمرانی دولت حسن روحانی» را به اهالی سینما معرفی سازد.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


قطعا اشتباه صورت گرفته در عدم تغییر و یا معرفی «دبیرهایی بیربط» با نوع نگرش «دولت سیزدهم» در مقطع برگزاری «جشنوارههای فجر ۱۴۰۰» موضوعی تمام شده است که طرح مجدد آن تنها به عنوان یک «عبرت تاریخی» می‌بایست مدنظر قرار گیرد. درس عبرتی پُرهزینه که به وضوح نشان داد، چگونه انتخاب «دبیرهای اشتباهی» و بعضا عاریت گرفته شده از «دولت حسن روحانی» سبب گردید تا به هیچ عنوان حِس «تغییر دولت» در جامعه هنری کشور ایجاد نشود و رایحه «دولت سیزدهم» در فضای کلی هیچ یک از «جشنوارههای فجر ۱۴۰۰» در زمینه‌های مختلف «فیلم» و «تئاتر» و «موسیقی» و «تجسمی» و … به مشام نرسد!


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


«جشنوارههای فجر ۱۴۰۰» نمودی روشن از یک فرصت سوزی بزرگ بود؛ جشنواره‌هایی که به هیچ عنوان نتوانستند معنی و مفهوم «تغییر دولت» را به جامعه هنری کشور منتقل سازد و نوع نگرش «دولت سیزدهم» به هر یک از زمینه‌های «فیلم» و «تئاتر» و «موسیقی» و «تجسمی» و … را بیان و تمایز این دولت را با «دولت حسن روحانی» معنایی حداقلی ببخشد. جشنواره‌هایی کم‌خاصیت و یا بی‌خاصیت که تنها در این دوره برگزار شدند و عملا هیچ دستآورد شاخصی به منظور قرار دادن فضای هنری کشور در مسیر «بازسازی انقلابی» نداشتند.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


بدیهی است که اشتباه صورت گرفته در «جشنوارههای فجر ۱۴۰۰» و معرفی دبیرهای ناکارآمدی همچون «مسعود نقاش زاده» موضوعی است که تکرار آن در «جشنوارههای فجر ۱۴۰۱» نه تنها می‌تواند حیثیت «دولت سیزدهم» را مخدوش سازد؛ بلکه سبب می‌شود تا مبحث «بازسازی انقلابی» از ماهیتی تزیینی برخوردار شود که اساسا هیچ دغدغه‌ای برای اجرایی شدن آن وجود ندارد.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


امثال «مسعود نقاش زاده» از جمله شخصیت‌های همسو با تفکر «دولت حسن روحانی» هستند که توانستند در سال‌های حاکمیت «ژنرالهای بنفش» در مناصب مهمی همچون «معاونت فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی» و یا «دبیری شورای هماهنگی تولید سازمان سینمایی کشور» و «عضو شورای پروانه ساخت» و … حاضر شوند و منشاء برکات زیادی برای اتزاق «طیف خاصی» شده و به عنوان تسهیل‌گر در برخورداری مادی و فراهم آوردن زمینه‌های لازم برای تولیدآثار سینمایی همان «طیف خاص» از بودجه بیت المال عمل نمایند. شخصیت‌هایی البته هوشمند و باخاصیت تطابق رنگ خود با محیط پیرامون که سبب می‌شود تا به خوبی بتوانند ظاهر خود را مطابق با علایق «دولت مُستقر» تغییر دهند و با شناخت صحیح از شرایط موجود، هیبتی «بیریش» و یا «باریش» برای خود بسازند!


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!



پس نباید فراموش نمود که امثال «مسعود نقاش زاده» از جمله «بانیان وضع موجود» هستند که اگر چه سعی دارند تا صورتی جدید از برای خود بسازند و با شکل و شمایلی تازه به حفظ منصب و بقای مدیریت خود در مناصب اجرایی وجاهت ببخشند؛ اما واقعیت ان است که نظایر ایشان از کمترین قرابت فکری و عقیدتی با آرمان‌های مطرح شده در «دولت سیزدهم» برخوردار نبوده و اساسا بخشی از «بازسازی انقلابی» ناظر بر حذف چنین افرادی از ساختارهای مدیریت اجرایی کشور است!


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


شاید استفاده مجدد «دولت سیزدهم» از چهره‌ای همچون «مسعود نقاش زاده» به عنوان شخصیتی با ژست «آکادمیک» و به عنوان «دانشیار دانشکده تولید، دانشگاه صدا وسیما» را بتوان با طرح واژگانی همچون «قحط‌الرجال» توجیه نمود! اما لازم است تا پرسیده شود که آیا برای بقای مدیریت و حضور فردی ناشناس در میان اهالی سینما به اسم «مهران عباسی انارکی» نیز می‌توان از واژه «قحط‌الرجال» استفاده کرد!؟ شخصیتی که کارشناس ارشد «مدیریت شهری» دارد و نه در تحصیلات و نه در کارنامه مدیریتی خود از کوچکترین ارتباطی با «صنعت سینمای» برخوردار نبوده و حضور به یکباره‌اش در سمت مدیر عاملی «موزه سینمای ایران» تنها به جهت اعتماد و نزدیکی ویژه‌اش با «رییس سازمان سینمایی» در «دولت حسن روحانی» صورت پذیرفت!


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


بی‌شک اطلاق عنوان «بانیان وضع موجود» برای شخصیتی همچون «مدیر عاملی فعلی موزه سینما» خیلی بُزرگ است! و اساسا سطح سواد و مُدل مدیریت امثال ایشان به گونه‌ای است که تنها می‌توان از آنها به عنوان «ابزار دست» و مُهره اطاعت کننده از فرامین «بانیان وضع موجود» نام برد. با این همه لازم است تا پرسیده شود که چه ارتباط و قرابتی میان امثال چنین مدیرانی با مدیریت فرهنگی و هنری در «دولت سیزدهم» وجود دارد که همچنان به بقای ایشان در سمت‌های یادشده انجامیده است. این در حالی است که «موزه سینمای ایران» در عهد مسئولیت «ژنرال‌های بنفش» و حضور «دولت حسن روحانی» آنچنان ماهیت حیاط خلوتی از خود بروز داد که با جلوس هر مدیر جدیدی بر اریکه قدرت «سازمان سینمایی» نخستین تغییر مدیریت را شاهد ‌بود و این مدعی را می‌توان در رفت و آمدهای «محمد حیدری» و «علیرضا قاسم خان» در عهد مدیریت «حجت الله ایوبی» و پس از او «محمدمهدی حیدریان» مشاهده نمود. مدیرانی که در نهایت جای خود را به «مهران عباسی انارکی» در دوره مدیریت «حسین انتظامی» داده و عملا این مجموعه تخصصی مهم و گنجینه ارزشمند «صنعت سینمای ایران» را به استراحت‌گاه برخی مدیران و مجالی مناسب از برای جابجایی رقم‌های خاصی از «بودجه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» مبدل ساخته است.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


«موزه سینمای ایران» بنگاهی توانمند است که به سبب فروش بلیط موزه، اجاره‌ی فضایی به وسعت بسیار زیاد به کافی‌شاپ‌ها و غیره آن هم در بهترین نقطه تهران و همچنین در اختیار داشتن «سالن سینما» که قطعا درآمد ماهانه هنگفتی را برای این مجموعه به ارمغان می‌آورد و … عملا یک «بنگاه اقتصادی» محسوب می‌شود. بنگاه اقتصادی قاعدتا توانمندی که نه تنها نیازمند کمک مالی و ارتزاق از بیت المال نیست؛ بلکه می‌تواند به عنوان یک حمایت‌گر مالی در صنعت سینمای کشور نیز عمل کند.

وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


یکی از هوشمندانه‌ترین اقدامات «ژنرالهای بنفش» در همان بدو حضور و ابتدای تشکیل «دولت حسن روحانی» قضیه افزایش سیصد درصدی!! بودجه‌ی «موزه سینمای ایران» بود. اتفاقی قابل تامل که در بطن خود توانست علاوه بر بودجه‌های کسب شده از طریق «درآمدزایی» بخشی از بودجه‌ «سازمان سینمایی» را به صورتی موجه و قانونی در جیب طیف مدیران معلوم‌الحال این مجموعه قرار دهد و توان مالی ایشان را برای مخارج و هزینه‌کردهای خارج از چارچوب سازمانی افزایش دهد. شیوه‌ای که تا به انتهای «دولت دوازدهم» ادامه داشت و در این راستا گزارش عملکرد «موزه سینمای ایران» در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی و شیوه تحمیق افکار عمومی صورت گرفته برای توجیه چگونگی صرف بودجه ۲۵۳۳۵ میلیارد ریالی این مجموعه درآمدزا را می‌توان به صورت مصداقی مورد بررسی قرار داد. موضوعی که با نمود بیشتری در سال ۱۳۹۹ هجری‌شمسی تکرار شد و به صورتی چشمگیر در گزارش عملکرد این مجموعه برای شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ هجری‌شمسی عیان گردید و موجب تنظیم سندی شد که در آن ردیفی به عنوان «هزینه ثابت نیروی انسانی؛ حقوق و مزایای قانونی و بیمه» درج گردیده است. ردیفی بدون هرگونه پیوست و ریز مخارج که رسما اعلام می‌نمود مبلغی معادل دو میلیارد تومان (۱۹۹۹۲ میلیون ریال) از بودجه بیت المال در شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ هجری‌شمسی خرج نیروی انسانی مستقر در «موزه سینمای ایران» شده است!


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!



حفظ منصب و بقای مدیریت «بانیان وضع موجود» در عرصه‌های مختلف اجرایی، قطعا تبعات جبران‌ناپذیری را برای «دولت سیزدهم» به همراه خواهد آورد و عواقب «بُلندمدت» آن بسیار بیشتر از چیزی خواهد بود که امروزه و در «کوتاه‌مدت» رسانه‌ای گردیده است. مدیرانی که حتی شاید همچون «مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» در برخی زمینه‌ها از رفاقت و یا حتی قرابت محدودی با برخی کارگزاران «دولت سیزدهم» برخوردار باشند؛ اما باید توجه داشت که اساس حضور در «دولت حسن روحانی» به معنی وجود زمینه‌های پیدا و پنهان رفتاری و عقیدتی و البته همسو با جریان حاکم بر این دولت است. پتانسیل‌هایی که موجب پذیرش شخصی در حلقه «ژنرالهای بنفش» می‌شود.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


قطعا نوع نگرش «دولت حسن روحانی» در موضوعاتی همچون «ارزش‌های اسلامی» ، «فرهنگ ایرانی» ، «اهداف کلان انقلاب اسلامی ایران» و … در تضادی جدی با «دولت سیزدهم» خواهد بود و از این جهت تصوری محال است که مدیری بتواند هم در قواره‌های حاکم و مُدل حُکمرانی در «دولت دوازدهم» بگنجد و کار کند و هم مُدل حُکمرانی «دولت سیزدهم» را بپذیرد و مبتنی بر آن عمل نماید و…


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


از این منظر تکرار حضور شخصیتی همچون «محمد حمیدی مقدم» بر مصدر مدیریت فرهنگی در «دولت سیزدهم» به معنی ابقای حضور افرادی همچون «محمدرضا بهشتی منفرد» و یا «مرتضی رزاق کریمی» و … در ساختارهای مختلف و شریان‌های اصلی «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» است. حضوری که قطعا نتیجه‌ای جز ضعف و تضاد و یا در بهترین حالت، کاهلی و سستی در پیگیری معیارهای یاد شده مبتنی بر الگوی حُکمرانی «دولت سیزدهم» در عرصه سینمای مستند و تجربی و بالاخص عرصه انیمیشن به همراه نخواهد داشت.


وقتی «ابزار دست»های دولت روحانی در مناصب سینمایی «دولت سیزدهم» باقی می مانند!


ادامه دارد…

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

پیگیری سرنوشتِ لنگ کفش گرانقیمتی که دزد بُرد!


چندی پیش خبرهایی از سرقت لنگ کفش یکی از مجسمه های پرویز تناولی در پارکی در تهران در برخی رسانه ها منتشر شد که در نهایت به انتشار مطلبی انجامید مبنی بر اینکه پرویز تناولی فردی را معرفی خواهد کرد تا این قطعه را مجددا طراحی کند و بسازد و هزینه هم توسط سازمان زیباسازی شهر تهران پرداخت می شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

معرفی برنامه‌های نوروزی‌ شبکه افق – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شبکه افق سیما با مجموعه‌ای از تولیدات متنوع در تعطیلات نوروز مهمان خانه مخاطبان خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی، سریال، مستند، برنامه تلویزیونی به شرح زیر در شبکه افق تهیه شده و در برابر دیدگان مخاطبین قرار گرفته است.

مستند مسابقه تماس

مجموعه «تماس» به تهیه کنندگی حسن آخوندپور و طراحی و کارگردانی صابر الله‌دادیان با موضوعات اجتماعی و چالش‌های شهری به طبقات مختلف به ویژه محروم می‌پردازد. تولید و ضبط این مجموعه که از چند ماه گذشته آغاز شده، همچنان در نقاط مختلف شهر و استان تهران ادامه دارد.

شرکت‌کنندگان این مسابقه که با فراخوان عمومی و مصاحبه حضوری از طبقه متوسط جامعه انتخاب شده‌اند، در تماس‌های تلفنی سیاوش طهمورث به‌عنوان هدایتگر مسابقه با چالش‌ها و مأموریت‌های ویژه‌ای روبرو می‌شوند.

هاشور

«هاشور» برنامه ترکیبی طنز و سرگرمی شبکه افق است که سری جدید آن قرار است در ایام نوروز پخش شود. این برنامه در آیتم‌های مختلف و به تهیه‌کنندگی سید احمد مصطفوی تولید شده است.

این برنامه با استفاده از نمایش طنز، گفتگو با سوژه‌ها و صاحب‌نظران، همچنین بهره‌گیری از آیتم‌های مختلف و جذاب با مهمانان برنامه، از نگاهی متفاوت به مسائل و دغدغه‌های مردم می‌پردازد. موضوع هر قسمت برنامه، یکی از دغدغه‌های مردم است؛ از کنکور تا کمبود آب در تابستان و هر موضوعی که دغدغه مردم باشد در هاشور بررسی می‌شود.

سین هشتم

برنامه سین هشتم نام کارویژه شبکه افق سیما است که از ۲۵ تا ۲۹ و لحظه سال تحویل مهمان‌خانه مخاطبان خواهد بود.

این برنامه با اجرای صابر خراسانی و حسین رفیعی تهیه شده و با دعوت از چهره‌های هنری، ورزشی و اجتماعی کار ویژه‌ای خواهد بود تا دل‌های مخاطبین شبکه رنگ و بوی عید به خود بگیرد.

نبرد برای زندگی

سری جدید مجموعه مستند «نبرد برای زندگی» قرار است در ایام نوروز روی آنتن شبکه افق قرار گیرد. این مجموعه درباره افرادی است که مشاغل سخت دارند و با درآمد کم در کشورهای فقیر برای بقا تلاش می‌کنند.

گپ نشینی

این برنامه به تهیه‌کنندگی مجید اسکندری و کارگردانی علی خانپور و به‌صورت گفتگو محور تهیه شده و گفتگویی صمیمی با مسئولین و رجال سیاسی کشور است.

این برنامه که با اجرای فرهاد جم تولید شده دارای بخش‌های دیگری همچون موشن‌گرافی و گزارش مردمی نیز هست و در ۱۳ روز ابتدایی سال جدید مهمان خانه مخاطبین خواهد بود.

علاوه بر برنامه‌های ذکر شده در بالا، مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی جدید و سریال که برای اولین‌بار از رسانه ملی پخش می‌شود در جدول پخش برنامه‌های نوروزی شبکه افق سیما قرار گرفته است.

مشاهده خبر از سایت منبع