X

بایگانی فروردین 6, 1401

دفتر سینمایی

یک منتقد ایرانی داور جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه ، حامد سلیمان‌زاده، منتقد، پژوهشگر و مدرس بین المللی سینمای ایران، داور بخش بین الملل چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول در بخش جایزه فیپرشی (فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم جهان) شد.

سلیمان‌زاده که پیش از این داوری جشنواره های معتبری همچون کن، برلین و گوتنبرگ را در پرونده دارد، همراه با فرانچسکو فریرا Francisco Ferreiera (پرتغال) و اردوغان میترانی Erdogan Mitrani (ترکیه) فیلم های بخش بین‌الملل این رویداد فرهنگی مهم را قضاوت خواهد کرد.

جشنواره بین المللی فیلم استانبول، نخستین و قدیمی ترین جشنواره بین المللی فیلم ترکیه است که آپریل هر سال در استانبول و با هدف ترویج فیلم های ارزشمند در بازار سینمای این کشور برگزار می شود.

تاکنون کارگردانانی از سینمای ایران همچون عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، بهمن قبادی، مانی حقیقی، شهرام مکری با آثارشان در بخش بین‌الملل این جشنواره حاضر بوده‌اند.

چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم استانبول از تاریخ ۸ تا ۱۹ آپریل ۲۰۲۲ میلادی (۱۹ تا ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱) به شکل حضوری برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نقاشی‌هایی از «مصر قدیم» با چشم تیزبین استعمار


آفریقا و خاورمیانه طی قرن‌ها، سوژه جالب توجهی برای هنرمندان غربی بوده‌اند. کسانی که یا برای پژوهش‌های شرق‌شناسانه و یا با اهداف استعمار این مناطق، همیشه به دنبال راهی برای شناخت بیشتر مردم و فرهنگ سرزمین‌های آفریقایی و خاورمیانه بوده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کنسرت خواننده پاپ بعد از دو سال/برای آن‌ها که با «دل» زندگی کردند


محمد علیزاده از خوانندگان شناخته شده موسیقی پاپ ایران که طی ماه‌های اخیر فعالیت‌های موسیقایی خود را متوقف کرده بود، بعد از دو سال دوری از اجراهای زنده، تازه‌ترین کنسرت خود را برگزار کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متوسلانی: فقدان سیاست گذاری در سینمای کشور باعث آسیب جدی به کلیت آن شده است/ برخورد سلیقه ای و عدم نگاه حرفه ای مدیران به سینما ضررهای غیرقابل جبران در پی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد متوسلانی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص راهکار برون رفت از بحران در هنر هفتم گفت: فقدان سیاست گذاری روشن در سینمای کشور باعث آسیب جدی به کلیت آن شده است؛ این اتفاق مربوط به یک دولت و دو دولت نمی شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «کفش های میرزا نوروز» و «جستجوگر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای ما چند دهه است سیاست روشنی ندارد و از همین رو نتوانسته در جهت درست پیش برود و اگر مدیران سینمایی می خواهند بحران در سینما کمتر شود باید با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب به صورت شفاف سیاست سینما در سال های آتی را اعلام کنند تا شاید از این رهگذر هنر هفتم جانی دوباره بگیرد. بی شک دغدغه همه سینماگران این است که معضلات سینما برطرف شود اما برطرف شدن معضلات امکانات می خواهد. اگر مدیرانی در رأس هنرهفتم باشند که به مسائل سینما آگاهی کامل داشته باشند و دلشان برای فرهنگ و هنر و سینما بسوزد می توانند راهکار جدی برای برون رفت از بحران پیدا کنند.

وی تصریح کرد: البته این مسأله مستلزم آن است که مدیران دغدغه سینما را داشته باشند و در پی جایگاه و پست و مقام نباشند و اصل سینما برایشان مهم باشد اما اگر اصل سینما برای آن ها مهم نباشد وضعیت به همین منوال که شاهد هستیم پیش خواهد رفت، تغییر مثبتی حاصل نخواهد شد و روز به روز شاهد ضعیف تر شدن سینمای کشور در تمامی ابعاد و زمینه ها خواهیم بود.

این سینماگر با بیان اینکه سینمای کشور امروزه نیازمند اصلاح جدی زیرساخت ها است اظهار داشت: ما کم و کسری های بی شماری در سینمای ایران داریم اما آنچه حائز اهمیت است اینکه مدیران با ریزه کاری های سینما آشنا باشند و سعی در اصلاح زیرساخت ها داشته باشند تا شاید به این ترتیب کمی بتوانیم شاهد پیشرفت سینما باشیم.

متوسلانی تأکید کرد: متأسفانه اگر در این سال ها سینمای ایران کمی پیشرفت داشته و یا توانسته در عرصه های جهانی موفق ظاهر شود به دلیل فعالیت های افرادی بوده که با دغدغه تلاش کردند و گهگاهی توانستند با تولید آثار درخشان نام سینمای ایران را در سطح جهانی مطرح نمایند.

بازیگر فیلم های سینمایی «گناهکاران» و «زمهریر» در پایان این گفتگو افزود: مدیران باید بدانند برخورد سلیقه ای و عدم نگاه حرفه ای شان به سینما ضررهای غیرقابل جبران در پی دارد. متأسفانه طی سال های اخیر ما شاهد تصمیم گیری برای سینما توسط مراکزی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم؛ برخوردهای سلیقه ای برای پروانه ساخت و نمایش فیلم ها وجود دارد و عدم نگاه حرفه ای مسئولان آسیب های زیادی را به سینما وارد کرده که تمامی این موارد باید مورد بازبینی و رسیدگی قرار بگیرند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«اویسی» هنرمندی باهوش و بذله گو/ سینماگران از خاطرات شان با این هنرمند می گویند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: نوروز ۱۴۰۱ در حالی از راه رسید که جای خالی هنرمندان بسیاری پای سفره های هفت سین به چشم می خورد؛ زنده یاد فتحعلی اویسی یکی از همان هنرمندان است که سال های سال با عشق برای اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم تلاش کرده بود اما دست اجل مهلت بیشتری به وی نداد و او در مهرماه سال ۱۴۰۰ به علت سکته مغزی به دیار باقی شتافت. همزمان با سال نو ۲ تن چهره های شناخته شده سینما خسرو امیرصادقی و اصغر رفیعی جم از او برایمان گفتند.

به گزارش سینماپرس فتحعلی اویسی زادهٔ ۲۱ دی ۱۳۲۴ و فارغ‌ التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳ بود و در خوانندگی هم دستی داشت. اویسی در همان سال به ایران بازگشت و آغازِ فعالیت سینمایی‌ اش، بازی در فیلم «قدغن» از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ بود.

او پس از اتمام تحصیل عضو سیمای جمهوری اسلامی ایران شد و در دهه ۱۳۶۰ در فیلم‌های بسیاری بازی کرد و چند فیلم را هم کارگردانی کرد. اویسی در اوایل دهه هفتاد دوباره به کارگردانی روی آورد و سومین فیلم بلندش «مریم و میتیل» را ساخت که فیلم موفقی بود. فتحعلی اویسی در نیمه دوم دهه هفتاد در تلویزیون بسیار فعال بود. در سینما هم بازی ماندگار او در فیلم‌ های «ناخدا خورشید» (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، «سرب» (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، «هی جو» (منوچهر عسگری نسب، ۱۳۶۷)، «بانو» (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۰)، «جهان پهلوان تختی» (علی حاتمی و بهروز افخمی، ۱۳۷۶) و «مومیایی ۳» (محمدرضا هنرمند، ۱۳۷۸) در یادها مانده‌ است.

فتحعلی اویسی علاوه بر فعالیت در عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون، در خوانندگی نیز فعالیت داشت؛ قطعه «می‌زند باران به شیشه» از وی به محبوبیت رسید و در سال ۱۳۸۶ به همراه گروه موسیقی «آرپژ» در کاخ سعد آباد به اجرای کنسرت پرداخت. وی در سال ۱۳۹۱ به همراه پسرش آلبوم «خونه دل» را روانه بازار کرد.

هنرمندان مطرحی همچون: خسرو امیرصادقی و اصغر رفیعی جم همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در فراق این هنرمند پیشکسوت سینمای کشور با سینماپرس گفتگو کردند و از او برایمان گفتند.

*****************

خسرو امیرصادقی بازیگر و تهیه کننده سینما که سابقه همکاری با زنده یاد اویسی در فیلم پرفروش «بله برون» را دارد به سینماپرس گفت: سابقه دوستی من با زنده یاد فتحعلی اویسی به پیش از انقلاب و بازی در تئاتر برمی گردد. ما سال های سال با یکدیگر همکاری می کردیم و زنده یاد سیروس گرجستانی هم با ما در یک تیم بود. من واقعاً خوشحالم که توانستم در فیلم «بله برون» ترکیب این دو هنرمند را با هم داشته باشم.

وی ادامه داد: در مورد زنده یاد اویسی مهمترین نکته ای که در ذهن دارم این است که فردی بسیار باهوش بود به نحوی که بعد از یک بار خواندن متن دیالوگ هایش را حفظ می شد و بدون تپق جلوی دوربین می رفت.

امیرصادقی با بیان اینکه علاوه بر هوش و ذکاوت، اویسی سرشار از خلاقیت در اجرای نقش بود اظهار داشت: او یکی از معدود هنرمندانی بود که در هر شخصیتی ایفای نقش کرد برای مردم جذاب و باورپذیر بود. از شخصیت سرهنگ در فیلم تقوایی گرفته تا سریال های طنز معروف به ۹۰ شبی با بازی وی جذاب و دلنشین می شد و مردم برای این هنرمند ارزش زیادی قائل بودند.

این هنرمند افزود: من معتقدم آموزه های او در آمریکا باعث شده بود تا چنین متفاوت بتواند جلوی دوربین رفته و هنرنمایی کند. بی تردید عرصه فرهنگ و هنر ایران با رفتن وی هنرمند بزرگی را از دست داد که هیچ وقت نمی تواند مشابه آن در سینما و تلویزیون ما پیدا شود.

اصغر رفیعی جم فیلمبردار پیشکسوت سینما که مدیریت فیلمبرداری ۲ فیلم به کارگردانی زنده یاد فتحعلی اویسی با نام ها «سربلند» و «مریم و میتیل» را در کارنامه اش دارد به سینماپرس گفت: زنده یاد اویسی یکی از معدود هنرمندان خوش مشرب و بذله گو، بسیار شیرین، دوست داشتنی، جذاب و بانمک بود. خوش مشربی او به حدی بود که واقعاً در پشت صحنه هیچ یک از عوامل نمی خواستند از او دل بکنند.

وی ادامه داد: من بسیار خوشحالم که مدیریت فیلمبرداری دو فیلم زنده یاد اویسی در مقام کارگردان را بر عهده داشتم. زنده یاد اویسی بعد از ساخت این فیلم ها و با اینکه «مریم و میتیل» فیلم موفقی هم شد بیشتر به سمت هنر بازیگری گرایش پیدا کرد و به عنوان کارگردان کار دیگری در سینما انجام نداد اما به هر صورت نام و یاد او سال های سال بر تارک فرهنگ و هنر این مرز و بوم خواهد درخشید.

رفیعی جم در پایان این گفتگو افزود: مردم هنرمندانی مانند زنده یاد اویسی را هرگز نمی توانند فراموش بکنند چرا که با آن ها لحظات خوشی را سپری کرده اند، غم های شان را فراموش کرده اند و ساعتی با آن ها خندیده اند. معتقدم این بزرگترین نعمتی است که خداوند به این هنرمندان داده که همیشه در قلب و ذهن من زنده باشند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چهره‌های خبرساز «موسیقی ۱۴۰۰»/ با کرونا و سرطان هم ما کار می‌کنیم


تعدادی از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی در سال ۱۴۰۰ که همه فعالیت‌های فرهنگی هنری تحت‌تاثیر شیوع کرونا بود حضور بیشتر یا تاثیرگذارتری در فضای رسانه‌ای کشور داشتند.

مشاهده خبر از سایت منبع