X

بایگانی فروردین 16, 1401

دفتر سینمایی

مزایده یک نقاشی انتزاعی ده‌ها میلیون دلاری


تابلو نقاشی انتزاعی از «فیلیپ گاستون» پس از چندین دهه، راهی حراجی می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حیدری: وزارت ارشاد در سازمان تبلیغات اسلامی ادغام شود


نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دولت سیزدهم خواست که در قالب یک لایحه وزارتخانه فرهنگ را در سازمان تبلیغات اسلامی ادغام کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«علی روئین‌» رئیس هیات انتخاب و داوران جشنواره «فیلم‌های ورزشی» شد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: علی روئین‌تن کارگردان و تهیه‌کننده سینما به عنوان مشاور دبیر و رئیس هیات انتخاب و داوران سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی منصوب شد.

به گزارش سینماپرس، با حکم سیدمجتبی علوی دبیر و عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ورزشی ایران، علی روئین‌تن نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما به عنوان رئیس هیات انتخاب و داوران سیزدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی منصوب شد.

در این دوره علاوه بر فیلم‌های سینمایی، مستند (کوتاه و بلند)، داستانی (کوتاه و بلند)، فیلمنامه، پویانمایی، تیزر و نماهنگ تولید شده در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، آثاری با موضوعات روح المپیک و پارالمپیک، مفاهیم صلح و دوستی، ورزش همگانی و سلامت عمومی، ورزش و مبارزه با اعتیاد و بازی‌های محلی، بومی و عشایری می‌توانند در بخش ویژه ملی این رویداد شرکت کنند.

متقاضیان می‌توانند برای ثبت نام تا اول خردادماه به سایت رسمی جشنواره مراجعه کنند.

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی ایران تیرماه ۱۴۰۱ همزمان با هفته المپیک برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرزاد فرزین بعد از ماه رمضان روی صحنه می‌رود


فرزاد فرزین که در سال جدید با چالش سلامتی مواجه شد، بعد از ماه رمضان و به دست آوردن بهبودی کامل فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

رونمایی از پوستری که «بهداشت روانی جامعه» را مخدوش می‌سازد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: با ادامه اکران فیلم سیاه «عنکبوت» به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد در ماه رمضان، از پوستر جدید این اثر رونمایی شد. پوستری که با تصویرسازی از لحظه جان کندن یک انسان «بهداشت روانی جامعه» را مخدوش می‌سازد.

به گزارش سینماپرس، اکران فیلم سیاه «عنکبوت» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی و سرمایه‌گذاری محمدصادق رنج‌کشان که پخش داخلی آن برعهده شرکت نمایش‌گستران است، در ماه رمضان همچنان ادامه دارد.

همزمان با ادامه اکران این فیلم به کارگردانی ابراهیم ایرج‌زاد و نویسندگی اکتای براهنی از پوستر جدید آن با طرحی از عرفان بهکار رونمایی شد. پوستری که با تصویرسازی از لحظه جان کندن یک انسان «بهداشت روانی جامعه» را مخدوش می‌سازد.

محسن تنابنده، ساره بیات، شیرین یزدان‌بخش، ماهور الوند، گلنوش قهرمانی، علی باقری، مهدی حسینی‌نیا، جواد یحیوی، آتیه جاوید، مهدخت مولایی، سحر عبدالهی، حمیدرضا هدایتی‌راد، نیوشا علیپور، یوسف خسروی، حمید حاجی‌محمدزاده، میثم دامن‌زه، داود ذاکری و با حضور فرید سجادی‌حسینی از جمله بازیگران «عنکبوت» هستند.

پوستر جدید «عنکبوت» رونمایی شد/ عکس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی درباره کرونا و برای کودکان سرطانی


پانزدهمین نمایشگاه نقاشی شاگردان تارا بهبهانی با عنوان «کرونا، دشمن مشترک» با هدف حمایت از کودکان سرطانی برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هنرمندان پیشکسوت ما غالبا فراموش می‌شوند/سینما و تلویزیون عشق ما بوده و هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سعید پیردوست بازیگر سینما و تلویزیون با گلایه از بی‌توجهی نسبت به پیشکسوتان در سینمای ایران، گفت که در ایام خانه‌نشینی‌اش هیچ مدیری سراغ از او نگرفته است.

به گزارش سینماپرس، سعید پیردوست بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر درباره شرایط کاری خود توضیح داد: این روزها همچنان به دلیل کرونا در منزل به سر می‌برم و امیدواریم در سال جدید اوضاع رو به راه شود تا جایی که در توان‌مان هست بتوانیم در خدمت مردم باشیم و کاری انجام دهیم. انصافاً دوستان همواره به بنده لطف داشته‌اند و برای کار با من تماس گرفته‌اند اما به دلیل شرایط کرونایی من عذرخواهی کرده‌ام.

وی درباره دل‌تنگی خود برای فضای کار در سینما و تلویزیون گفت: مگر می‌شود آدم عشق خود را نبیند و دلش برای او تنگ نشود؟ بالاخره سینما و تلویزیون عشق ما بوده و هستند. خدا کند همه چیز به روال عادی بازگردد تا ما هم تا زمانی که عمری داریم بتوانیم در خدمت مردم باشیم. ما که لطف و محبت مردم را هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم. همه لطف دارند و برخی تماس هم می‌گیرند که چرا کار نمی‌کنید اما واقعاً شرایط به‌گونه‌ای است که باید ملاحظه سن و سال خود را بکنیم. در شرایطی هستیم که اگر خدای ناکرده اتفاقی رخ دهد، دیگر نمی‌توانیم آن را جبران کنیم. ما در این مدت عزیزترین کسان‌مان را از دست دادیم.

این بازیگر درباره خاطره‌سازترین نقش خود در نگاه مردم هم بیان کرد: مردم در مواجهه با من خیلی از «گوزن‌ها» صحبت می‌کنند. در حقیقت «گوزن‌ها» اولین کار جدی من در سینما بود که در حافظه مخاطبان ماندگار شده است. بعد از آن هم نقش‌آفرینی‌هایم در کارهای مهران مدیری مانند «شب‌های برره» و «پاورچین» به یاد مردم مانده است. کارهای سیروس الوند هم همواره در خاطره‌ها هست، از «مزاحم» و «دست‌های آلوده» تا «هتل کارتن».

پیردوست با اشاره به اظهارات بازیگرانی مانند سحر زکریا درباره کیفیت همکاری با مهران مدیری، توضیح داد: من احترام زیادی برای خانم زکریا قائل هستم و او را هنرمند بسیار خوبی می‌دانم، اما از او گله‌مندم. بالاخره من هم تا مدتی با مهران مدیری همکاری می‌کردم و از جایی به بعد نشد که همکاری داشته باشیم، یا نقشی برای من نداشتند و یا به هر دلیلی من نمی‌توانستم در پروژه‌ها حضور داشته باشم. معتقدم آدم نباید از این زاویه گله‌مند شود. همیشه باید فکر کنیم شاید شرایط اینگونه رقم خورده است. مطمئناً اگر هنوز هم نقشی مناسب خانم زکریا در پروژه‌ای وجود داشته باشد، مهران مدیری از او دعوت به همکاری می‌کند. گله کردن در این موارد چیزی را حل نمی‌کند و تنها مشکلات زیادتر می‌شود. اگر خانم زکریا در چند کار آقای مدیری حضور داشته است، باید سپاسگزار باشد و نباید اینقدر زود پل‌های پشت سر خود را خراب کند.

این بازیگر باسابقه افزود: مهران مدیری معمولاً چیزی را به دل نمی‌گیرد و به نظرم بزرگ‌تر، هنرمندتر و بامحبت‌تر از آن هستند که بخواهند به این حواشی توجه نشان دهند. درباره خود من هم این من بودم که در این سال‌ها شرایط همکاری با ایشان را نداشتم. آقای مدیری برای پروژه «دورهمی» هم از من دعوت کردند و من هم با افتخار پذیرفتم. امیدوارم اگر عمری باقی باشد همچنان بتوانیم همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به احوال‌پرسی‌های مهران مدیری از خود، ادامه داد: از زمان حضورم در «دورهمی» ایشان لطف و محبت بسیاری در حق من داشتند و من را شرمنده این اخلاق خود کردند. من واقعاً سپاسگزار او هستم.

سعید پیردوست درباره واکنش‌های مردم در کوچه و خیابان هم گفت: مگر می‌شود از این واکنش‌ها خوشحال نبود؟ زمان‌هایی حتی شاید من حوصله لازم را نداشته باشم اما مردم محبت می‌کنند و برخورد بسیار خوبی با من دارند. ما به عشق همین مردم هستیم و کار می‌کنیم. اگر ما هنری داریم، در راستای تشویق‌ها و حمایت‌های همین مردم است و ما باید برای آن ارزش قائل باشیم و تشکر کنیم.

این هنرمند درباره پیگیری مدیران نسبت به احوال خود هم بیان کرد: توقع در این زمینه‌ها زیاد است اما دست ما کوتاه و خرما بر نخیل است! همین شعر گویای احوال من است. من هم دوست دارم آقایان مسئول تماسی بگیرند و جویای احوالم شوند اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداده است. حتی یک احوال‌پرسی ساده هم نمی‌کنند.

این بازیگر پیشکسوت درباره پیشنهادهای مالی پایین به بازیگران پیشکسوت برای حضور در پروژه‌های سینمایی گفت: بله این شرایط وجود دارد. بالاخره بازیگران جوان بااستعدادی به میدان آمده‌اند که خیلی هم خوب هستند. یک سری هم هستند که بیش از آنچه باید، به آن‌ها بها داده می‌شود. در این شرایط پیشکسوتی که چند دهه عمرش را در این کار گذاشته و مویی سفید کرده‌اند، تنها توقع احترام دارند. با توجه به شرایط سخت اقتصادی این روزها، شاید توقع بیشتری هم باشد اما وقتی می‌بینیم که یک تهیه‌کننده به این کسوت و سابقه، ارج و احترام نمی‌گذارد، ما هم فقط می‌توانیم جواب «نه» بدهیم و مثلاً بگوییم فیلمنامه خوب نیست و یا نقش را دوست نداریم. ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم دستمزد ما پایین است، بالاخره هر کس ارزشی برای خود و هنرش قائل است.

پیردوست در پایان مطرح کرد: آنچه در سینمای دنیا و حتی همین سینمای هند نسبت به هنرمندان پیشکسوت شاهد هستیم، یک درصدش هم در سینمای ایران اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل هم هنرمندان پیشکسوت ما غالباً فراموش می‌شوند تا مگر اینکه خدای ناکرده بیماری به سراغ‌شان بیاید و از بین بروند! خدا کند چه کارگردانان و چه تهیه‌کنندگان به فکر باشند تا در کنار جوان‌ها به بازیگرانی که عمرشان را در این کار گذاشته‌اند توجه بیشتری نشان داده شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سلیقه مخاطبان تلویزیون کاملا با سینما فرق می‌کند/سعی کردیم در دو نسخه خروجی این تفاوت به طور کامل لحاظ شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: کارگردان فیلم «موقعیت مهدی» گفت: در نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» فیلمنامه، کارگردانی و همه چیز فرق می کند زیرا این مدیوم کاملا مجزا و مستقل به خود عمل می‌کند، طیف مخاطبان و سلیقه مخاطبان تلویزیون کاملا با سینما فرق می‌کند.

به گزارش سینماپرس، هادی حجازی فر در گفت‌وگو با میزان، پیرامون ساخت همزمان نسخه سینمای و سریالی «موقعیت مهدی» گفت: متاسفانه در زمان تولید برخی اخبار غلط نسبت به اینکه بعد از ساخت سریال به فکر ساخت اثر سینمایی افتادیم منتشر شد اما از همان ابتدای پروژه تصمیم ما بر این بود که این اثر در دو نسخه کاملا مجزا سینمایی و سریالی ساخته شود.

وی در همین راستا ادامه داد: در نسخه سینمایی «موقعیت مهدی» فیلمنامه، کارگردانی و همه چیز فرق می کند زیرا این مدیوم کاملا مجزا و مستقل به خود عمل می‌کند، طیف مخاطبان و سلیقه مخاطبان تلویزیون کاملا با سینما فرق می‌کند و سعی کردیم در دو نسخه خروجی این تفاوت به طور کامل لحاظ شود. اما در نگاه کلی از همان اول تصمیم گروه این بود که زندگی شهید باکری در هر دو نسخه تولید شود.

کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» درباره ایفای نقش اول این فیلم اظهار کرد: اینطور نیست که بگوییم این کاراکتر با احمد متوسلیان فیلم سینمایی ابستاده در غبار یکی است، به نظر من این دو کاراکتر با هم خیلی فرق می‌کنند، نوع بازی و به طور کلی شخصیت این دو بزرگوار بسیار با هم فرق می‌کند و من سعی کردم این تفاوت در بازی هم وجود داشته باشد.

وی در همین رابطه اضافه کرد: اگر فرد دیگری وجود داشت که به این کاراکتر شبیه تر بود و این نوع زندگی را می‌شناخت شاید انتخابم برای کاراکتر اول بازیگر دیگری بود اما داستان این است که در صحنه بودن و به عنوان بازیگر حضور داشتن همیشه هم بد نیست و گاها وقتی در مقام بازیگر می دانید که صحنه چطور چیدمان شده کار جلوتر می افتد و در مورد موقعیت مهدی هم این قضیه صادق بود.

بازیگر فیلم «ماجرای نیمروز» در همین راستا تاکید کرد: من در این فیلم سینمایی به جز دو سه نفر با تعداد زیادی نابازیگر روبرو بودم و پوستمان هم سر این قضیه کنده می شد و به واقع انرژی که بخواهم برای یک بازیگر دیگر به عنوان بازیگر نقش اصلی برخی چیزها را توضیح دهم وجود نداشت و ترجیح دادم خودم کاراکتر را بازی کنم. شاید اگر یک بازیگر دیگر نقش شهید باکری را ایفا می کرد بهتر می شد و شاید هم بهتر نمیشد، به هر حال این شرایطی بود که پیش آمد و در نهایت چنین محصولی ساخته شد.

حجازی فر درباره دلیل ساخت موقعیت مهدی به زبان ترکی خاطرنشان کرد: ما همیشه سعی می کنیم در صحنه و لباس باورپذیر و واقعی عمل کنیم، در مورد زبان فیلم لشکر عاشورا لشکر ترک زبانان بوده است و اگر به جز زبان ترکی زبان دیگری انتخاب میشد محصول نهایی تصنعی می شد، البته در نسخه سریالی سعی کردیم که این میزان از زبان را بالانس کنیم، به این خاطر که بتوانیم ارتباط بهتر و بیشتری را با مخاطبان داشته باشیم. اما به هر حال من امیدوارم که به این موضوع عادت کنیم، قومیت ها و زبانهای دیگر بخشی از رنگین کمان فرهنگهای مختلف کشورمان هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سرقت دختربچه‌ غمگین ۸ نفر را مجرم کرد


۸ مرد برای سرقت اثر هنری «بنکسی»‌ که بر روی یک در خلق شده بود به عنوان مجرم شناخته شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اتفاقی عجیب؛ درخشش سینماگران غیر مطرح در سال ۲۰۲۱! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد. قطعاً در طول سال اتفاقاتی رخ داده که در سینما ناگزیر بوده که از جمله آن‌ ها درگذشت بزرگانی چون «ژان پل بلموندو» و «برتران تاورنیه» است که با وجود اهمیت این افراد در سینما، این اخبار نمی‌تواند مسائلی تعیین‌کننده و مشخص‌کننده مسیر در پیش‌روی سینما باشد.

علی ناصری/ در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را مرور کنیم. بخش سوم این گزاش پیش روی شماست.

***************************

در سال ۲۰۲۱ بالاخره پس از یک سال تأخیر جشنواره‌های معتبر دنیا توانستند به سیاق گذشته با محدودیت‌های اجرایی برگزار شوند. در کنار اینکه برگزاری این رویدادهای مهم می‌توانند کشفیاتی داشته باشند و فیلم‌ها و استعدادهای بزرگ را به جهانیان معرفی کنند، می‌توانند نشان‌دهنده مسیری باشند که سینما در سال‌های اخیر در پیش گرفته است.

در ابتدای سال به سیاق همیشه آکادمی اسکار برندگان خود را اعلام کرد و فیلم «سرزمین خانه‌ به دوش‌ها» موفق به کسب جایزه اسکار نود و سومین آکادمی اسکار شد. موفقیت این فیلم اتفاق بزرگی برای سینمای مستقل آمریکا بود.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۲۱ برگزار شد که ۱۵ فیلم در بخش اصلی این رویداد مهم سینمایی حضور داشتند که فیلم «جنجال بدفرجام» از سینمای رمانی به کارگردانی رادو جود موفق به کسب جایزه خرس طلای برلین شد. جشنواره برلین که سال‌ها با شائبه سیاسی بودن همراه بود در سال جاری با جایزه‌ای که اهدا کرد به نظر از این شائبه‌ها تا حدی دور شد.

جشنواره فیلم کن که در سال ۲۰۲۰ امکان برگزاری نداشت با یک سال تأخیر به صورت حضوری برگزار شد. در این دوره از جشنواره بیش از هر چیز فیلم‌ هایی از سینمای فرانسه حضور داشتند که در نهایت برنده شدن فیلمی از این کشور با عنوان «تیتان» انتقاداتی را متوجه این جشنواره کرد که برگزارکنندگان کن گویا توجه ویژه‌ای به آثار فرانسوی داشته‌اند. نخل طلای کن در سال گذشته به فیلم سینمایی «تیتان» رسید که جولیو دوکورنو کارگردانی آن را بر عهده داشت. از بین ۲۴ فیلم حاضر در بخش اصلی جشنواره ۱۶ اثر یا محصول کشور فرانسه بودند یا فرانسه یکی از شرکای ساخت این آثار بود. در بین این ۲۴ فیلم تنها ۳ فیلم متعلق به سینمای آمریکا بود و پس از فرانسه در جشنواره کن ۲۰۲۱ کشور آلمان بود که ۶ نماینده در بخش اصلی جشنواره داشت.

در سالی که گذشت جشنواره فیلم ونیز نیز پربار برگزار شد و نام‌های بزرگی در این رویداد حاضر بودند. در هفتادوهشتمین جشنواره فیلم ونیز از ۲۱ فیلم حاضر در بخش رقابتی جشنواره، تنها ۵ اثر ایتالیایی حضور داشت و در نهایت جشنواره فیلم ونیز نیز جایزه را به یک فیلم فرانسوی به کارگردانی یک فیلمساز زن اهدا کرد. شیر طلای ونیز به فیلم رویداد اثر اودری دیوان رسید.

جشنواره فیلم ساندنس که دیگر رویداد مهم سینمایی سال به حساب می‌آید در اوایل سال ۲۰۲۱ برگزار شد. در این رویداد که معمولاً با معرفی استعدادهای درخشان و فیلمسازان مستقل همراه است که فیلم «کودا» در آن درخشید و در آکادمی اسکار سال ۲۰۲۲ نیز توانست نامزد جایزه بهترین فیلم شود.

موفقیت فیلم‌های متنوع در جشنواره‌های مختلف و ظهور چندین فیلمساز که می‌توان به آینده آن‌ها امیدوار بود اتفاقات مهمی است که در سال ۲۰۲۱ رخ داد. جشنواره فیلم کن به فیلمسازی جوان در دومین تجربه کارگردانی‌اش معتبرترین جایزه را اهدا کرد، جشنواره فیلم برلین و ونیز با وجود نام‌های بزرگ و معتبر در بین نامزدها، جایزه اصلی را به فیلمسازان گمنامی دادند که باید ببینیم در سال‌های آینده چه عملکردی خواهند داشت.

مشاهده خبر از سایت منبع