X

بایگانی فروردین 18, 1401

دفتر سینمایی

پخش ادامه «عصر جدید» و «زوجی نو» در ماه مهمانی خدا


برنامه «عصر جدید» شنبه‌ها و یکشنبه‌ها و برنامه «زوجی‌نو» پنج‌شنبه‌ها و جمعه‌ها، در ماه رمضان روی آنتن شبکه سه خواهند رفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایش نسخه سینمایی «هویدا»/«آقامرتضی» از ۱۹ فروردین اکران می‌شود – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه مستند، مستند «هویدا» به کارگردانی مصطفی شوقی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر قرار است از امشب به دلیل همزمانی با سالروز مرگ امیرعباس هویدا باسابقه‌ترین نخست وزیر پهلوی اکران آنلاین خود را در سایت خانه مستند آغاز کند.

مستند زندگی و زمانه مرگ امیرعباس هویدا ابتدا در ۴ قسمت ۴۲ دقیقه ای تولید شد و به زندگی جعبه سیاه بسیاری از اتفاقات دهه چهل و پنجاه ایران و به بررسی وضعیت رژیم پهلوی در ۱۵ سال انتهایی این رژیم می‌پردازد و نسخه سینمایی آن که تا امروز نمایش داده نشده است از ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ به صورت رایگان وارد اکران آنلاین خانه مستند می‌شود.

همچنین از جمعه ۱۹ فروردین به مناسبت شهادت مرتضی آوینی مجموعه مستند «آقا مرتضی» به کارگردانی سیدعباس سید ابراهیمی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر پخش خود را در سایت خانه مستند آغاز می‌کند و هرشب ساعت ۱۹ یک قسمت از آن به اکران آنلاین می‌رود.

مجموعه مستند «آقا مرتضی» به عنوان اولین مجموعه مستند جامع درباره زندگی شهید مرتضی آوینی، با الهام از کتاب «زندگی زیباست» که توسط سیدعباس سیدابراهیمی در سال ۹۰ تالیف شده، ساخته شده است.

این مستند ۷ قسمتی «آقا مرتضی» شامل تصاویر و روایت‌هایی از دوران کودکی، دانشگاه، پس از انقلاب، روایت فتح و در نهایت شهادت سید مرتضی آوینی در ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تماشای کاشی نگاره‌های تاریخی و مدرن در خانه هنرمندان


نمایشگاه کاشی‌نگاره شهلا کَساری از روز جمعه ۱۹ فروردین در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

آغاز پیش تولید فیلم تازه مسعود اطیابی/ کمدی «بخارست» در راه است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، فیلم سینمایی «بخارست» به تهیه کنندگی علی طلوعی و کارگردانی سید مسعود اطیابی و نویسندگی حمزه صالحی با اخذ پروانه ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد مرحله پیش تولید شده است.

این فیلم در ژانر کمدی- اجتماعی تولید می‌شود.

«دینامیت» آخرین ساخته اکران شده سید مسعود اطیابی رکورددار فروش در تاریخ سینمای ایران است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تسلیت انجمن تهیه‌کنندگان سینما برای درگذشت شکراله خاقانی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پروژه، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران درگذشت شکراله خاقانی پیشکسوت پخش و اکران ایران را تسلیت گفت.

متن پیام انجمن‌ تهیه کنندگان مستقل به شرح زیر است:

«سینمای ایران یکی از موفق‌ترین، پرتلاش‌ترین و زبده‌ترین سینماگران خود را از دست داد. شکراله خاقانی پیشکسوت و مدیر پخش و اکران سینمای ایران در طول حیاتش با پخش بیش ‌از ۵۰۰ فیلم سینمایی نقش بسزایی در عرضه، اکران و پخش آثار سینمای ایران در سالن های سینما دارد.

خاقانی در طول فعالیت خود همواره حامی و مراقب سرمایه‌های سینماگران ‌و تهیه‌کنندگان بود و حمایت خود را از محصولات سینمای ایران برای عرضه بهتر در سالن های سینما دریغ نورزید.

او مسیر سخت پخش سنتی پزتیوهای فیلم در تک سالن های تهران و شهرستان ها را طی کرده بود تا به شیوه های امروزی اکران دی سی پی امروز رسیده بود.

انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران درگذشت شکراله خاقانی را تسلیت گفته و برای خانواده گرامی اش، همسر محترم، فرزندان برومند، آقای امیر شیبان خاقانی آرزوی صبر و شکیبایی دارد.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کشورها چگونه خودشان را روایت کردند؟


«تا اکسپو ژاپن کمتر از سه‌سال باقی مانده و ما راه زیادی در پیش داریم تا بتوانیم قصّه‌ ایران را آن‌طور که شایسته است، به گوش جهانیان برسانیم.»

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هنر انقلاب»، «هنر ۵۷» نیست/ ملاک‌های انتخاب «چهره سال» چیست؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفته هنر انقلاب با حضور مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری و دبیر هفته هنر انقلاب اسلامی و مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، صبح امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه در حوزه هنری برگزار شد.

هفته هنر انقلاب اسلامی هر سال در ایام شهادت شهید آوینی با محوریت حوزه هنری انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های هنری برگزار و در فرآیند برگزاری آن «چهره سال هنر انقلاب» معرفی می‌شود.

پیش‌تر و در سال‌های گذشته چهره‌هایی مثل مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی کیا، وحید یامین پور و مسعود شجاعی طباطبایی به عنوان چهره سال هنر انقلاب انتخاب و معرفی شدند.

مجدالدین معلمی در ابتدای این نشست بیان کرد: شیوع کرونا غیر از اینکه فضای سلامت مردم را تهدید کرد، به فعالان عرصه فرهنگ و هنر و هم آسیب زد. هنر با تعامل با مردم است که شکل می‌گیرد و زمانی که اجتماعات را از دست می‌دهیم، فعالیت‌های فرهنگی دچار مشکل می‌شود. در دو سال گذشته فعالان عرصه هنر با سختی‌های زیادی رو به رو بودند، وقتی سینماها، گالری‌ها، تئاترها تعطیل می‌شود، عرصه فرهنگ و هنر دچار خدشه می‌شود و این ارتباط مردم و هنر را دشوار می‌کند. به همین دلیل بسیاری از جلوه‌گری‌ها در سال گذشته کمتر بود. اما تعامل هنرمندان و تولیدات هنری همچنان برقرار است.

برخی شاخص‌های انتخاب چهره سال دچار خدشه شد

وی ادامه داد: طبیعتاً برای فرهنگ جدیدی که شکل گرفته و اجتماعات کمرنگ شده است، باید فکر کنیم و به نحوی فعالیت‌ها شکل بگیرد تا مجدد مردم و هنرمندان با هم ارتباط بگیرند و از این موضوع محروم نشویم و فرهنگ گذشته تقویت شود. امسال برای انتخاب چهره سال هم دچار مشکلاتی بودیم. هر سال یکی از مهمترین شاخص‌ها برای انتخاب، اقبال عمومی، تأثیرگذاری عمومی و استقبال مردم بوده است. به همین دلیل امسال با سختی مواجه بودیم که بتوانیم چهره هنر سال را انتخاب کنیم و برخی شاخص‌های ما دچار خدشه شد.

معلمی افزود: ما برای هفته هنر انقلاب سه جنس فعالیت در نظر گرفته‌ایم؛ اولین اقدام تکریم هنرمندان و فعالان عرصه هنر و فرهنگ است که در سال گذشته تولید انجام دادند و اتفاقاً آثارشان مورد استقبال هم قرار گرفت. از یکشنبه تا پنجشنبه هفته آینده به مدت پنج شب در هر شب، یک رشته تخصصی را پیگیری می‌کنیم و همه هنرمندان و پیشکسوتان آن حوزه را از افطار به یک گعده دوستانه دعوت می‌کنیم. یکشنبه شب سینما و تئاتر، دوشنبه شب نویسندگان و پژوهشگران انقلاب، سه‌شنبه شب محققان و راویان انقلاب و دفاع مقدس، چهارشنبه شب موسیقی و شعر انقلاب و پنجشنبه شب هنرهای تجسمی، عکس و معماری انقلاب را خواهیم داشت.

وی توضیح داد: این برنامه‌ها با افطار شروع می‌شود و بنا داریم هر شب گزارشی از وضعیت این رشته‌های تخصصی بدهیم، در هر رشته هم از سه نفر تجلیل می‌کنیم. به جای معرفی کاندیدا از سه نفر در رشته‌های مختلف تقدیر می‌کنیم، اختتامیه را هم روز جمعه با معرفی چهره هنر انقلاب را برگزار می‌کنیم.

دبیر «هفته هنر انقلاب» ادامه داد: اتفاقی که امسال رخ داد و باعث تحکیم آکادمی «هفته هنر انقلاب» شد این بود که در هر رشته هیات علمی تشکیل دادیم که از آن‌ها نظرخواهی شد و نهایتاً امسال با سی برگزیده که از دل این لیست هیات علمی بیرون آمده، مراسم را برگزار می‌کنیم. مهمترین شاخص که هر سال برایمان مهم بوده و منجر به انتخاب چهره سال می‌شود این است که گستره مخاطب بالا باشد؛ مثلاً اینکه یک فیلم سینمایی زیاد فروش برود و دیده شود چون دیده شدن برایمان مهم است، سوابق هنرمند و گستراندن و تربیت هنرمند، فعالیت موثر، جریان سازی انقلابی در استان‌ها، واکنش هنرمندانه به جریان‌های معارض فرهنگی، کسب موفقیت و دریافت مقام از جشنواره‌ها نیز از دیگر شاخص‌های ماست.

ورود ۲۰ سالن سینمایی به چرخه اکران

وی گفت: برای عرضه فرهنگ و هنر باید زیرساخت‌ها در دل مردم ایجاد و امکان دیده شدن فراهم شود. در همین هفته هنر انقلاب، بیست سالن جدید سینمایی به چرخه اکران اضافه می‌کنیم، توسعه سینماها یکی از برنامه‌های حوزه هنری است تا بتوانیم در همه شهرها سینما داشته باشیم. در سه استان توسعه فضای نمایشگاهی و گالری را هم خواهیم داشت که فارس و یزد و… از آن جمله است. یک سری فعالیت‌های میدانی را هم انجام خواهیم داد که «یک شهر یک گالری» نام داد و در قالب آن کارهای گرافیکی را در سطح شهر خواهیم داشت. سینماهای کشور روز یکشنبه از افطار تا سحر نیم بها خواهد بود. همه سینماهای حوزه هنری نیم بها خواهد بود. روز یکشنبه کتابفروشی‌ها هم با ۲۵ درصد تخفیف کار می‌کنند. برای فضای عمومی از رسانه‌ها هم کمک می‌گیریم. یک برنامه برای صدا و سیما تدارک دیده شده است که در هفت شب و هفت موضوع مختلف از شبکه افق در قالب برنامه «عطف» پخش خواهد شد. سعی داریم نگاهمان را به عرصه هنر اصلاح و به هنر عمیق‌تر نگاه کنیم.

معلمی گفت: امسال مهمترین سیاست ما توجه به استان‌هاست، هر اقدامی که در تهران انجام دهیم همان را در استان‌ها هم خواهیم داشت مثلاً چهره هنر استان هم انتخاب می‌شود.

مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم مطرح کرد: اتفاق خوب و مبارکی که افتاد این بود که امسال سی پوستر مبتنی بر دست‌نوشته‌های شهید آوینی تولید کردیم که از هنرمندان توانمند هنر تجسمی برای طراحی آن‌ها استفاده شد. آقای نجابتی هم بر فرآیند کار نظارت کردند. این پوسترها در همه مراکز استان‌ها به نمایش درمی‌آید. سردیس شهید آوینی هم با هنر قدرت‌الله معماریان تولید شده است و سی سردیس در مراکز استان‌ها نصب می‌شود.

وی افزود: یک اتفاق ویژه دیگر امسال هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها بود. مجموعه‌ای از ارگان‌ها در کنار هم این اتفاق را رقم می‌زنند، علاوه‌بر مراکز استان‌ها نمایشگاه‌هایی را هم افتتاح خواهیم کرد. در فرهنگسرای نیاوران هم نمایشگاهی داریم که کیفیت متفاوتی دارد. در حوزه هنری سه گالری داریم که به هنر مفهومی اختصاص دارد، در سطح شهر شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود که آن استفاده از ظرفیت بیلبوردها و … است که این امکان را فراهم کرده تا چهره‌های هنر انقلاب بیشتر معرفی شوند. این موضوعات باعث می‌شود نمایشگاه هنر انقلاب به خوبی دیده شود.

طرح افطار تا سحر سینماها با بلیت نیم بها برای یک شب

معلمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره طرح اکران افطار تا سحر گفت: ما فقط یک شب این طرح را اجرا می‌کنیم که هماهنگی‌های آن صورت گرفته است و بلیت‌ها نیم بها ارایه می‌شود.

دبیر هفته هنر انقلاب در پاسخ به سوالی درباره محدود بودن ارتباطات حوزه هنری با چهره‌های فرهنگی و هنری، گفت: از شما دعوت می‌کنم تا به بازدید از نمایشگاه‌ها بپردازید که یکی از افتخارات عرصه فرهنگ و هنر است سی نفر از برترین چهره‌های گرافیک فرهنگ و هنر و عمدتاً جوان آثاری ارایه داده‌اند که به تعبیر استادان این آثار کم‌نظیر بوده‌اند، نسل جدیدی از هنرمندان انقلاب به ما اضافه شده‌اند. ضمن اینکه هر دستگاهی سیاستگذاری‌ای دارد اما توجه به هنر انقلاب برایمان مهم است.

وی افزود: هنر انقلاب آن هنر سال ۵۷ نیست بلکه الان آن هنری است که با مردم ارتباط برقرار کند، با این حال درهای حوزه به روی همه باز است اما محدودیت بودجه برخی از محدودیت‌ها را برایمان ایجاد می‌کند. ضمن اینکه امسال حوزه هنری متولی ساخت چهار فیلم سینمایی بود و در این عرصه فعالیت‌هایمان توسعه هم پیدا می‌کند و سریال هم خواهیم داشت. امسال هشتمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود، بنابراین زمانی نیاز است تا گام‌های آن تثبیت شود، اما ما هم اهتمام بیشتری می‌کنیم. با این حال امسال دستگاه‌های جدیدی به ما اضافه شده‌اند حتی ارشاد هم پای کار آمده است که سال گذشته همکاری ارشاد را نداشته‌ایم. به نظرم توجه به این هفته آرام‌آرام افزایش پیدا می‌کند اما باید کمی زمان به آن بدهیم.

شجاعی طباطبایی هم گفت: سال گذشته نمایشگاهی برای آثار فاخر داشتیم در عین حال در فضای مجازی بسیاری از این آثار عرضه شد مثلاً برخی از این آثار بیش از یک‌میلیون بار دیده شده است.

«انقلاب» را محدود به جغرافیای ایران و کشورهای مسلمان نمی‌دانیم

وی اظهار کرد: ما اولین کشوری بودیم که در حوزه گرافیک و کاریکاتور پیگیر کرونا شدیم، حضور جدی در این زمینه داشتیم و مسابقه‌ای برگزار کردیم که ۸۸ کشور در آن شرکت کردند. دغدغه‌های ما در مباحث انقلابی موضوعات زیادی را در بر می‌گیرد. مثلاً وظیفه خودمان می‌دانیم که در کنار مردم مظلوم دنیا بایستم. جالب است که این انتظار را مردم سایر کشورها هم از ایران دارند. بحث انقلاب را محدود به جغرافیای ایران و کشورهای مسلمان نمی‌دانیم، بلکه تمام دنیا را در بر می‌گیرد. همه این اتفاقات هم ذیل هنر انقلاب است. آثار نمایشگاه «کرونا را شکست می‌دهیم» دو میلیون بار در فضای مجازی دیده شد. در ارتباط با اوکراین هم کارهایی را جدی پیگیر بودیم. کار هم به نتیجه رسید و فراخوان هم حاضر شد. یک مسابقه بین‌المللی با نام «تناقض در حقوق بشر» در نظر داشتیم. این سوال اما سوال بسیاری از هنرمندان مطرح دنیاست که می‌پرسند «حقوق بشر کجاست؟». به هر حال ما با جنگ مخالفیم.

شجاعی طباطبایی افزود: اینکه فراخوان این رویداد مرتبط با اوکراین منتشر نشد، به این دلیل بود که فکر کردیم می‌توانیم یک کار موثرتر رقم بزنیم و آن اینکه یک فضایی مثل میدان ولیعصر (عج) پیدا کنیم تا بتوانیم هم مطالبات مردمی را در قالب کاریکاتور مطرح کنیم و هم مباحثی را تحت عنوان واکنش سریع داشته باشیم. چون ریال به ریال پول بیت‌المال برایمان مهم است.

مخاطب «آژانس شیشه‌ای» با مخاطب «هنروتجربه» متفاوت است

معلمی هم در ادامه بیان کرد: مخاطبان هنر انقلابی و هنر روشنفکری متفاوت است. اگر بخواهیم ارزیابی کنیم دغدغه مردم کیفیت اثر هنری است که اگر کیفیت آن مهم باشد از آن اقبال می‌کنند مثلاً مخاطبان «آژانس شیشه‌ای» با مخاطبان یک فیلم هنر و تجربه‌ای متفاوت است.

وی افزود: دنبال این هستیم که رسانه شهری ایجاد کنیم تا پیام را در قالب آن رسانه شهری منتقل کنیم.

طباطبایی در پاسخ به این سال که ممکن است پوستر یا نمایشگاهی را درباره اوکراین داشته باشیم؟، عنوان کرد: بله این امکان هست.

معلمی درباره اجتناب از اعمال سلیقه در فرآیند انتخاب چهره سال هنر انقلاب هم گفت: در هر انتخابی ممکن است سلیقه دخیل باشد، جایزه هفته هنر انقلاب از اول این بنا را داشت که بخشی از داوری را به مردم واگذار کند و با ایجاد تکثر در صاحب‌نظران از سلیقه بکاهد. ما از همه نظرخواهی و بر اساس رای جمعی عمل می‌کنیم تا کمتر سلیقه در آن دخیل باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اجرای طرح بلیت نیم بها برای اکران فیلم های سینمایی در ماه رمضان – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سید امیر مصباح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به به اینکه از ۲۵ اسفند ماه اکران‌های نوروزی سینماها در تهران با هفت فیلم «قدغن»، «مرده بازنده»، «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «روز صفر»، «گل به خودی» و «سگ بند» آغاز شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سینما ۲۲ بهمن رشت تنها سینمای فعال در این شهر است تصمیم گرفته شد با همکاری دفاتر پخش تعداد ۴ فیلم در اکران نوروزی این سینما قرار گیرد.

وی به اکران فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «شادروان» در روزهای ابتدایی اکران‌های نوروزی در این سینما اشاره کرد و افزود: بعد از چند روز فیلم «سگ بند» نیز به چرخه نمایش سینما ۲۲ بهمن رشت اضافه شد.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه با بیان اینکه در اواسط تعطیلات نوروزی فیلم «روز صفر» و «مرد بازنده» نیز به این فیلم‌ها اضافه شد، گفت: فیلم «سگ بند» با بیشترین فروش بلیت با استقبال بسیار خوب تماشاگران گیلانی قرار گرفته و فیلم‌های «شادروان» و «موقعیت مهدی» در رده‌ها بعدی قرار دارند.

وی همچنین با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان از ۱۴ فروردین ماه، تأکید کرد: برای تداوم نمایش فیلم‌ها با خروج فیلم «قدغن» از چرخه اکران به دلیل اکران آنلاین با ۵ فیلم اکران‌ها ادامه یافته است.

مصباح به اجرای طرح بلیت نیم بها فیلم‌های سینمایی به مناسبت ماه مبارک رمضان که در سراسر کشور اشاره و اضافه کرد: طبق روان گذشته تنها در روز سه شنبه بلیت نیم بها تماشاگران ارائه می‌شد که با تصمیم شورای صنفی نمایش به مناسبت ماه مبارک رمضان این طرح همه روزه تا قبل از ساعت ۱۹ اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه از روز چهارشنبه طرح بلیت نیم بها در سینما ۲۲ بهمن رشت و سایر شهرستان‌ها اجرایی می‌شود، گفت: بر این اساس چند سانس ابتدایی اکران فیلم‌ها تا قبل از ساعت ۱۹ با بلیت نیم بها به نمایش گذاشته می‌شود و دو فیلم «شادروان» و «موقعیت مهدی» که بعد از افطار اکران می‌شوند به صورت تمام بها است.

معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: فیلم «گل به خودی» که مربوط به اکران‌های نوروزی و در رده سنی کودکان و نوجوانان بوده با توجه به بازگشایی مدارس طی روزهای آینده به چرخه نمایش رمضان اضافه می‌شود.

وی افزود: این فیلم‌ها تا عید سعید فطر جدول اکران سینما ۲۲ بهمن رشت را تشکیل می‌دهند و بعد از عید فیلم‌های جدید به این جدول اضافه می‌شوند.

مصباح با اشاره به اینکه فعالیت سینماها با ۷۰ درصد ظرفیت‌ها انجام می‌شود، گفت: اکران همزمان جشنواره فیلم فجر در استان گیلان با استقبال خوب تماشاگران و علاقه مندان به هنر هفتم ما را به اکران‌های نوروزی و آشتی دوباره با سالن‌های سینما امیدوار کرده بود که آمارها مهر تأییدی بر این پیش بینی‌ها است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خلبانی که ۲ سال بعد از پایان جنگ به خانه برگشت/ دوستی که دشمن شد! – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

محسن قیصری کارگردان مستند «آخرین پرواز» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: در سال ۹۷ بود که طرح اولیه این مستند را به سازمان اوج ارائه کردیم و مورد تصویب قرار گرفت. این مستند درباره یکی از خلبانان دوران جنگ است که به مدت ۱۰ سال در اسارت رژیم بعث بوده و دو سال پس از پایان جنگ آزاد می‌شود. شخصیت محمدرضا صلواتی به‌عنوان یک خلبان ویژگی‌های خاصی داشت که پرداختن به آن‌ها برایم جذاب بود.

وی ادامه داد: پنج سال پیش از آنکه آقای صلواتی اسیر شود، یک هیأت عراقی به ایران می‌آید که سرپرست این هیأت فردی به نام سامرایی، رئیس استخبارات ارتش عراق بود. از طرف ارتش ایران، محمدرضا صلواتی مأمور می‌شود که این هیأت را همراهی کند. در مدتی که این گروه در کشور حضور داشتند، به واسطه همین همراهی آشنایی میان این دو شکل می‌گیرد. بعد از انقلاب و جنگ، وقتی آقای صلواتی در جنگ اسیر می‌شود به صورت اتفاقی او را برای بازجویی نزد سامرایی می‌برند. روایت این برخورد و مواجهه یکی از بخش‌های جذاب این مستند برای من بود.

این مستندساز ادامه داد: بازه ۱۰ ساله اسارت این خلبان با سختی‌های بسیاری همراه بوده است و بعد از بازگشت هم حوادث تراژیکی در خانواده او رخ می‌دهد و همسرش را پس از سال‌ها از دست می‌دهد. در مجموع سرگذشت تراژیک و در عین حال دراماتیکی این شخص داشت که پرداختن به آن برایم جالب بود.

وی افزود: ساخت این مستند جرقه‌ای بود برای توجه به بخشی از فرماندهان نیروی هوایی تا مورد توجه رسانه‌ها و حتی نویسندگان قرار بگیرند. از آن تاریخ دریچه‌ای باز شد تا قصه‌های ناگفته‌ای از نیروی هوایی وارد فضای تلویزیون و حتی سینما شود.

قیصری درباره بازه زمانی طولانی دوران اسارت این خلبان هم توضیح داد: جنگ که تمام شد مدت زمانی طول کشید تا اسرا میان دو کشور مبادله شوند. در میان عراق تلاش می‌کرد از خلبانان به‌عنوان یک حربه سیاسی و اهرم فشار استفاده کند. خلبانان نیروی هوایی هم به لحاظ مادی و هم به لحاظ معنوی از نظر ارزش نظامی بسیار برای دشمن ارزشمند بودند، به همین دلیل آن‌ها را گروگان نگه داشته بودند تا بتوانند تا آخرین اسرای خود را از ایران تحویل بگیرند.

وی افزود: در اولین عملیاتی که طی آن ۱۴۰ فروند هواپیما از طرف ایران، مناطقی از پایگاه‌های نظامی و مناطق نفتی عراق را بمباران می‌کنند، آقای صلواتی هم حضور داشته است. این عملیات در اول مهر ۱۳۵۹ صورت می‌گیرد. چهارمین روز از جنگ او در عملیات دیگری برای حمله به پایگاه کوت شرکت می‌کند که در همان عملیات هواپیمایش مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد، به همراه خلبان همراهش سقوط می‌کنند و به اسارت دشمن درمی‌آیند. از روز سوم مهر ۱۳۵۹ آقای صلواتی اسیر می‌شود و در سال ۶۹ حدود دو سال پس از پایان جنگ هم آزاد می‌شود. ما جمعاً ۵۶ خلبان اسیر در طول جنگ داشتیم که در چند اردوگاه عراق پراکنده بودند. حدود ۳۰ نفر از همراهان آقای صلواتی را عراق بعد از تبادل اسرا نگه می‌دارد و پس از دو سال آزاد می‌کند.

این مستندساز ادامه داد: مأموریت‌های نیروی هوایی معمولاً به‌صورت گروهی انجام می‌شود و برای بمباران مناطق استراتژیک معمولاً از دو تا هشت فروند هواپیما عازم می‌شوند. در این مأموریت‌ها معمولاً هر هواپیما مأمور می‌شود که نقطه مشخصی را هدف قرار دهد. از ویژگی‌های امثال آقای صلواتی همین بوده که سر نترسی داشتند، با هواپیماهای خود وارد شهرهایی می‌شدند که پدافند موشکی قوی داشتند و آن‌ها باید از این سد عبور می‌کردند. یکی از ویژگی‌های این عملیات‌ها پرواز با سرعت بالا و در ارتفاع پایین است که کل عملیات را تبدیل به کاری پرریسک می‌کند. به‌خصوص که خلبانان ما این ملاحظه را داشتند که مناطق مسکونی را هم هدف قرار ندهند و با دقت بالایی مناطق تعریف‌شده در عملیات را مدنظر قرار می‌دادند که به همین دلیل گاهی در معرض خطرات عجیب و غریبی هم قرار می‌گرفتند.

وی در ادامه با تشریح وضعیت فیزیکی هواپیماهای غول‌پیکر حمل بمب در دوران دفاع مقدس افزود: با همین هواپیماهای سنگین این عملیات‌های شگفت‌انگیز صورت می‌گرفت که نشان‌دهنده روحیه دلاوری و جوانمردی این خلبانان بوده، فراتر از آن هم دوره استقامت ۱۰ ساله‌ای است که علی‌رغم آنکه نیروهای مختلف آن‌ها را تحت فشارهای سیاسی قرار می‌دادند و مورد شکنجه قرار می‌گرفتند آن‌ها در اسارت صبر کردند. به تعبیری در این ۱۰ سال علاوه‌بر اسارت، آن‌ها تحت فشارهای نیروهای مختلف از منافقین و برخی بریده‌های داخلی هم قرار داشتند اما توانستند در این شرایط دوام بیاورند.

قیصری درباره ویژه‌ترین خاطرات و تجربیات خلبان صلواتی هم گفت: ما چند نقطه عطف در روایت فیلم داریم که یکی از همین نقاط عطف مواجهه با سامرایی به‌عنوان رئیس استخبارات ارتش عراق است. در این دیدار خلبان ایرانی یعنی همین آقای صلواتی هیچ انتظاری از آشنای قدیمی خود ندارد. روایت تکنیک‌های عملیاتی در حمله به کوت، از دیگر نقاط عطف این روایت است. از دیگر نقاط عطف فیلم هم اتفاقاتی است که در دوران اسارت برای آقای صلواتی رقم می‌خورد. زمانی عکسی از فرزندش به همراه یک نامه به دستش می‌رسد، زمانی که مشغول تماشای عکس فرزندش بوده، مأمور عراقی به او نزدیک می‌شود، عکس را می‌گیرد و می‌پرسد این کیست که اینقدر قشنگ است؟ صلواتی می‌گوید که او پسرم است. مأمور بعثی با خودکار چشم‌های پسر را در عکس سوراخ می‌کند و عکس پاره‌شده را به او بازمی‌گرداند. در آن وضعیت او آنچنان منقلب و خشمگین می‌شود اما کاری از او برنمی‌آید.

وی ادامه داد: وقتی او پس از سال‌ها اسارت به خانه برمی‌گردد تا زندگی تازه‌ای را با همسر و دو فرزندش از سر بگیرد اما به فاصله کوتاهی روزی که مشغول تماشای تلویزیون بودند، همسرش سرش را روی شانه او می‌گذارد و به‌واسطه ایست قلبی از دنیا می‌رود. روایت این اتفاق هم یکی دیگر از نقاط عطف این فیلم محسوب می‌شود. این موارد بسیار موردتوجه مخاطبان این فیلم قرار گرفته است.

کارگردان مستند «آخرین پرواز» درباره جذاب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت این مستند گفت: آشنایی با این شخصیت‌ها برای من هم درس بود و هم افتخار. شناخت این مردان بزرگ برای من یک افتخار بود اما ناراحتم در کشوری از این بزرگان صحبت می‌کنیم که سازمان‌های متولی، نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت هستند. زمانی که ما این فیلم را ساختیم، به‌جز تعداد محدودی از دوستان در نیروی هوایی، مجموعه سازمان‌های مرتبط نه تنها توجهی به این موضوع نداشتند بلکه به‌گونه‌ای رفتار می‌کردند که گویی برای‌شان اهمیت ندارد. آقای صلواتی وقتی این فیلم را تماشا می‌کرد، احساس می‌کرد به سال‌های دفاع مقدس بازگشته و مجدد زنده شده است. این روحیه در دیگر خلبانان دوران جنگ و اسارت هم وجود دارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

جریان‌سازی سینما از فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد/«نقره‌ای»ازکجا آمد؟ – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

حمید صابری نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «نقره‌ای» در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره داستان و چگونگی شکل‌گیری این فیلم گفت: نوع فیلم «نقره‌ای» اجتماعی است و داستان بازرس خیریه‌ای را روایت می‌کند که برای بررسی وضعیت یکی از درخواست‌دهندگان وارد خانه‌ای شده و درگیر مشکلات خانوادگی آن‌ها می‌شود. در واقع داستان حول محور چالش‌های خانوادگی و تصمیم‌گیری بازرس می‌چرخد. اوایل سال ۱۴۰۰ در یک جمع دوستانه، ماجراهایی از یک خیریه شنیدم که بسیار دراماتیک بود. به نظرم رسید می‌شود در این فضا کار تازه‌ای انجام داد، بنابراین شروع به جمع‌آوری اطلاعات کردم و از آنها در نوشتن فیلمنامه بهره گرفتم که در نهایت ماحصل آن «نقره‌ای» شد.

وی با اشاره به زمان تولید فیلم افزود: زمان فیلم حدوداً، ۱۷ دقیقه است‌. فیلمنامه را در شهریور ماه ۱۴۰۰ نوشتم و در آبان هم وارد مرحله پیش‌تولید شدیم‌. اوایل زمستان نیز فیلمبرداری آغاز شد و اکنون نسخه نهایی فیلم آماده شده است.

صابری درباره چگونگی ورودش به حوزه فیلم کوتاه، توضیح داد: در اواخر دهه هشتاد، با گذراندن دوره‌های بازیگری و فیلمسازی به حرفه‌ی بازیگری مشغول شدم و از سال ۱۳۹۰، شروع به ساخت چند برنامه مستند کردم‌. پس از آن، تصمیم گرفتم از حوزه مستند، به سمت فیلم‌های داستانی حرکت کنم. برای همین دوره‌های تکمیلی فیلمسازی را نیز گذراندم که از مهمترین آنها می‌توانم به مَستر کلاس کارگردانی با اصغر فرهادی اشاره کنم و همزمان فیلمنامه‌های مختلفی هم نوشتم که در نهایت از میان آن‌ها، این فیلمنامه شرایط تولید داشت و ساخته شد.

کارگردان مستند «محبوب کردستان در قلب لبنان» ادامه داد: با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های تولید فیلم کوتاه «نقره‌ای» و ساخت فیلم با بودجه شخصی و بدون حمایت به نظرم خروجی آن مناسب است؛ ضمن اینکه فیلم آماده برای پخش بین‌المللی است و به زودی حضورش در این عرصه را آغاز خواهد کرد.

وی با اشاره به تفاوت‌های ساخت اثر در حوزه فیلم کوتاه و مستند بیان کرد: عموماً فیلم‌های مستند با گروهی کوچک که علاقه به روایت در دل ماجراجویی دارند، شکل می‌گیرد. به نظرم زیبایی آن هم در همین است که شما به عنوان خالق و سازنده اثر خیلی درگیر تجهیزات و عوامل نباشید و بتوانید خلاقانه‌ترین روایت را نسبت به ماجرا داشته باشید. البته به نظرم این در صورتی اتفاق می‌افتد که کار سفارشی نباشد و فیلمساز واقعاً علاقمند به سوژه باشد. اما با توجه به تجربه کاری که در این حوزه داشتم، حوزه فیلم کوتاه را برای خودم ساختارمندتر و حرفه‌ای‌تر می‌دانم. هرچند شرایط و ساخت فیلم کوتاه برای من از مستند دشوارتر بود. از نوشتن فیلمنامه تا تامین بودجه فیلم، کار با بازیگر و تعامل با دیگر عوامل، در عین حال که بسیار لذت‌بخش است، اما سختی‌های فراوانی نیز به همراه دارد.

جریان‌سازی سینما از فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد/«نقره‌ای»ازکجا آمد؟

صابری با اشاره به اینکه حوزه فیلم کوتاه می‌تواند مقدمه‌ای برای حضور فیلمسازان جوان در مدیوم سینمایی و بلند داستانی باشد، تشریح کرد: به عقیده من، چه بخواهیم و چه نخواهیم، سینمای کوتاه حرفه‌ای جریان‌ساز سینمای بلند ما خواهد بود. اثبات این موضوع را به خوبی می‌توانیم با نگاهی به چهلمین دوره از جشنواره فیلم فجر و حضور کارگردانانی همچون آرین وزیردفتری، امید شمس و کاظم دانشی ببینیم. این افراد، فیلمسازان حوزه فیلم کوتاه بودند که کارهای موفقی داشتند و اکنون به سینمای بلند داستانی ورود پیدا کرده‌اند.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنم ساختن فیلم کوتاه، همانند مشقی است که فیلمساز برای ساخت فیلم بلند می‌تواند آن را تمرین کند. البته معتقد هستم که فیلم کوتاه، مستقل از فیلم بلند داستانی است و جریان‌سازی سینمای ما از حوزه فیلم کوتاه سرچشمه می‌گیرد. فکر می‌کنم احتمال موفقیت فیلمسازی که از فیلم کوتاه کارش را آغاز کرده باشد به مراتب بیشتر باشد!

این هنرمند در پایان تصریح کرد: هدف من در کارگردانی و ساخت فیلم کوتاه، هموارتر شدن مسیر فیلمسازی است و امیدوارم تا دو سال آینده بتوانم فیلم بلندم را کلید بزنم.

رها خدایاری، نازگل شریفی، ندا اسدی، تیام کرمانیان و شیوا اردویی بازیگران «نقره‌ای» هستند.

از عوامل فیلم کوتاه «نقره‌ای» می‌توان به نویسنده و کارگردان: حمید صابری، تهیه کننده: نوید رفیعی، حمید صابری، مدیر تصویربرداری: سالار اردستانی، تدوین: مسعود فرجام، مجری طرح، برنامه ریز و دستیار اول کارگردان: مهرنوش حسینی، مدیر صدابرداری: مجید نجاتی، اصلاح نور و رنگ: حمیدرضا فتوره‌چیان، طراح گریم: خلیل نظری، صداگذار: مهرداد براتی طراح صحنه: علی وطن دوست، طراح لباس: حمیده رسولی، منشی صحنه: مریم ویس مرادی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: فاطمه تقوی اشاره کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع