X

بایگانی فروردین 21, 1401

دفتر سینمایی

از کار افتادن سامانه مجوزهای صادره سینما – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سامانه انتشار اطلاعات مجوزهای صادره سینما مدتی است که از کار افتاده است.

به گزارش سینماپرس، سامانه مجوزهای صادره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سینما که از مهرماه ۱۴۰۰ در دسترس قرار گرفته بود و به صورت یکپارچه، اطلاعات همه پروانه‌های صادره و نوبت‌های پروانه ساخت و نمایش را منتشر می‌کرد، از دسترس خارج شده است.

این سامانه با عنوان «زیرساخت مدیریت هوشمند سازمان امور سینمایی و سمعی بصری»، یکی از شیوه‌های متنوع شفاف‌سازی سازمان سینمایی بود که از اواخر دهه ۹۰ در سایت این سازمان و بعد سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به راه افتادند.

در این سامانه که تا روزهای اخیر در دسترس قرار داشت و به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شد، فهرست و اطلاعات پروانه‌های ساخت صادرشده سینمایی و غیرسینمایی، پروانه‌های نمایش صادرشده سینمایی و غیرسینمایی، نوبت‌های بررسی در شوراهای صدور پروانه ساخت سینمایی و غیرسینمایی و نوبت‌های بررسی در شوراهای صدور پروانه نمایش سینمایی و غیرسینمایی به صورت تفکیک‌شده در دسترس قرار داشت.

این سامانه یکی از بهترین و موثق ترین مسیرها برای اطلاع رسانی در زمینه فعالیت های سازمان سینمایی بود که در حال حاضر از دسترس خارج شده است و انتظار می رود هرچه سریعتر فعالیت خود را از سر بگیرد.

*صبا

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

درخشش نقاشی‌های کودکان ایرانی در ژاپن


سه عضو هنرمند مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دوازدهمین مسابقه بین‌المللی نقاشی محیط زیست «کائو» کشور ژاپن موفق به کسب جایزه شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمدلو: سینما در کشور ما مرده/ افزایش قیمت بلیت و فیلم های ضعیف اصلی ترین دلایل قهر مردم از سینما است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: شاهد احمدلو بازیگر و کارگردان سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: من مدت ها قبل گفتم سینما در کشور ما مرده و دیگر سینمایی وجود ندارد؛ وقتی تعدادی حداقلی و استثنایی وجود دارند و با زدوبند و رانت خواری و روابط با این نهاد و آن سازمان فیلم می سازند و اصلاً پخش و اکران برایشان مهم نیست وضعیت سینما بهتر از این نمی شود؛ من و امثال من تماشاچیان این استادیوم هستیم و الکی دلمان را خوش کرده ایم در صورتی که هیچ دلخوشی در این سینما وجود ندارد.

کارگردان فیلم های سینمایی «مشمشه» و «چند میگیری گریه کنی؟» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تصمیمات نادرست مدیران و عمل نکردن به شعارها و وعده های شان باعث دوری مردم از سینما شده است. مدیران و مسئولان و تصمیم گیرندگان اصلی سینمای ایران باید راهکار مناسب برای آشتی مجدد مردم با سینما را بر اساس پیشنهاداتی که از سوی سینماگران با تجربه می شود پیدا کنند.

وی ادامه داد: البته شاید نیازی نمی بینند تا کاری صورت گیرد و سینمای دچار قهر مخاطب کمی بهبود پیدا کند و به همین علت است که در طول این سال ها هر روز سینما بدتر از روز قبلش شده است. هیچ اتفاق مثبتی را شاهد نبودیم.

احمدلو با بیان اینکه سینما از آن عشق و نگاه پاک سالم نسبت به انسانیت و همکاری و دوستی دور شده اظهار داشت: سینما امروزه شده جایی برای سانسور و اعمال سلیقه برخی افراد! در واقع سانسور سلیقه ای، افزایش شدید قیمت بلیت و فیلم های ضعیف اصلی ترین دلایل قهر مردم از سینما است.

این سینماگر تصریح کرد: بلیت گران در این شرایط بد اقتصادی که آحاد مردم گریبان گیر آن هستند چه معنایی دارد؟ آیا سینما باید مختص طبقه لاکچری باشد؟ مسئولان سینما از خود سوأل کرده اند چند درصد از خانواده ها می توانند برای تماشای یک فیلم و حضور دسته جمعی در سالن سینما چند صد هزار تومان پول خرج کنند؟ بی شک مردم در این بحران اقتصادی خرید گوشت و برنج را ترجیح می دهند و همین مسأله باعث دوری بیشترشان از سینما شده است.

بازیگر فیلم های سینمایی «دندان مار» و «سیاه باز» سپس با انتقاد شدید از اینکه برخی به غلط سعی می کنند با ارائه آمار فروش چندین میلیاردی حال سینما را خوب جلوه دهند اظهار داشت: فروش زیاد و چندین میلیاردی اتفاق مهمی نیست. مهم آن است که چند نفر می روند فیلم را می بینند؟ کمتر از یک میلیون نفر تاکنون به تماشای فیلم های اکران نوروز رفته اند و این برای کشوری در حد و اندازه کشور ما شرم آور است.

وی در پایان این گفتگو افزود: متأسفانه مدیران سینمایی گوش شنوایی ندارند. کلید تعطیلی سینما مدت ها است خورده و ما هرچه زمان می گذرد بیشتر به تعطیلی آن نزدیک می شویم. تا زمانی که نسل تقوایی و مهرجویی و بیضایی نمی توانند در این سینما کار کنند سینمایی وجود ندارد. مدیری که تاریخ سینما را فراموش کرده است نمی تواند سینما را پر رونق نگه دارد و چه بهتر که این سینما تعطیل شود!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مخاطبان تلویزیون چقدر سریال‌های رمضانی را از تلوبیون دیده‌اند؟


سریال «از سرنوشت ۴»، نزدیک به ۲ میلیون بار از سوی مخاطبان در تلوبیون دیده شده است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

متأسفانه به کرات شاهد هستیم «مدیر روابط عمومی یک دستگاه» همزمان مجری یک برنامه تلویزیونی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن مقصودی مجری برنامه «ثریا» با اشاره به اینکه حاضر است روی او نظارت باشد و درآمدش را به طور شفاف اعلام کند، از درآمدهای چند ده میلیونی مجری-بازیگرها برای دو ساعت اجرا انتقاد کرد!

به گزارش سینماپرس، محسن مقصودی تهیه‌کننده و مجری برنامه تلویزیونی «ثریا» در گفتگو با مهر درباره استمرار تولید و پخش ۱۰ ساله این برنامه در تلویزیون که یک رکورد محسوب می‌شود، بیان کرد: در تمام این سال‌ها برنامه «ثریا» هم بارها متوقف شده و شاید اگر در همان مقاطع تعطیلی صبر و تحمل نمی‌کردیم، تا به امروز بارها این برنامه هم به پایان رسیده و تیم تولید آن از هم پاشیده بود. حداقل دو سه بار با تعطیلی‌های موقت از دو سه ماه تا یک سال، تعطیلی را تجربه کردیم، در مواردی هم برخی برنامه‌های مشخص ما روی آنتن نرفت. در مجموع اما استمرار فعالیت و انگیزه‌ای که گروه تولید داشت، در کنار کمک و همراهی مردم باعث شد که «ثریا» همچنان باقی بماند.

توقف‌های مکرر «ثریا» و تنها ۲ بار بازپخش برای برنامه ۱۰ ساله

وی ادامه داد: یکی از حسن‌های برنامه‌های عدالتخواه که رویکرد مردمی دارند، همین است که مردم پیگیر پخش آن هستند. مطالبه مردم و البته حمایت رهبر انقلاب از این رویکرد در برنامه‌سازی و لطفی که نسبت به برنامه «ثریا» داشتند، همه باعث شد تا برنامه بعد از هربار توقف، بار دیگر به آنتن بازگردد. همچنان اما برنامه «ثریا» جزو معدود برنامه‌های تلویزیون است که کمترین بازپخش را دارد و تا به امروز تنها دو قسمت از برنامه‌های زنده ما در شبکه یک، بازپخش داشته است. البته مستندهای ما متعدد پخش می‌شود اما برنامه‌های زنده ما در تمام ۱۰ سال گذشته تنها دو بار بازپخش داشته است، یکی از آن‌ها برنامه‌ای بود که رهبر انقلاب از آن تقدیر کردند و دیگری هم یکی از قسمت‌های اخیر ما با موضوع ارمنستان و حوادث مرزی آنجا بود که به واسطه روشنگری‌ای که داشت استقبال بسیار خوبی از آن شد و تصمیم به بازپخش آن گرفتند.

مقصودی ادامه داد: در شبکه افق حدود یک‌سال شاهد بازپخش برخی قسمت‌های «ثریا» بودیم اما در آنجا هم در مقاطعی با مشکلاتی مواجه بودیم. در مقطع کوتاهی هم شبکه آموزش گزیده‌هایی از برنامه را بازپخش می‌کرد. بازپخش درست و به اندازه برنامه یکی از مطالبات ما از ابتدا بوده و امیدواریم در دوره جدید مدیریت صداوسیما این رویکرد نسبت به «ثریا» تغییر کند. خیلی از برنامه‌های سیما در حال حاضر بازپخش دارند اما «ثریا» به‌رغم ساعت پخش که دارد و بعد از ۱۱ شب روی آنتن می‌رود، هیچ بازپخشی ندارد. چنین برنامه‌ای باتوجه به پژوهشی که برای هر قسمت آن صورت می‌گیرد، واقعاً نیاز به بازپخش دارد.

حجم نامه‌های انتقادی از «ثریا» در دفتر مدیران

این برنامه‌ساز تلویزیونی در پاسخ به این پرسش که احساس می‌کند ریشه نگرانی‌ها درباره بازپخش برنامه‌ای مانند «ثریا» در کجاست و آیا مدیران سیما نسبت به آن حساسیتی دارند، توضیح داد: ما در دوره‌های گذشته دیدارهایی را با برخی مدیران تلویزیون داشتیم که وقتی به دفترشان می‌رفتیم، حجم بالایی از نامه‌های انتقادی از نهادها و ارگان‌های مختلف علیه برنامه «ثریا» به ما نشان می‌دادند و می‌گفتند ما با این نامه‌ها چه کنیم؟ ما در پاسخ می‌گفتیم این اتفاقاً نشان‌دهنده حسن یک برنامه است که مانند سیب‌زمینی خنثی نبوده و نسبت به آن واکنش وجود دارد. اساساً ما با خود عهد کرده‌ایم که برنامه خنثی روی آنتن نرویم چرا که برنامه‌سازی خنثی را تضییع حقوق مردم می‌دانیم. برنامه‌ای که قرار نیست حقی را عیان کند و یا یک مظلومیت را به تصویر بکشد، برای چه باید روی آنتن برود؟

وی ادامه داد: همین فشارها از بیرون اما باعث طرح ملاحظاتی از سوی مسئولان در دوره گذشته تلویزیون می‌شد که از ما می‌خواستند به برخی سوژه‌ها ورود نکنیم. در دوره جدید واقعاً فضا تغییر کرده است و امیدواریم در ادامه هم شاهد استمرار همین رویکرد باشیم. از همان روز معارفه آقای جبلی فضا تغییر کرده و سراغ خیلی سوژه‌ها می‌توانیم برویم. امیدواریم این تحول در معاونت سیما صورت جدی‌تری هم پیدا کند.

مقصودی درباره برنامه‌های مطالبه‌گر تلویزیون که طی چهاردهه گذشته تبدیل به برند هم شده بودند و برخی از آن‌ها نیاز به احیا دارند هم گفت: معتقدم برخی از قسمت‌های برنامه «راز» نادر طالب‌زاده که به مسائل جدی اقتصادی و سیاسی می‌پرداخت، چنین ویژگی‌ای داشت و اتفاقاً آن رویکرد در شکل‌گیری برنامه «ثریا» به ما خیلی کمک هم کرد. واقعیت اما این است که برنامه‌های مطالبه‌گر ماندگار در طول چهار دهه گذشته بسیار کم بوده‌اند. برنامه‌های صریحی که به‌صورت تخصصی و مسئله‌محور سراغ مطالبه‌گری بروند، داشته‌ایم که نمونه آن «پایش» بود اما متأسفانه آن هم متوقف شده است.

باید روی برنامه‌های مطالبه گر نظارت باشد

این تهیه‌کننده درباره آسیب‌هایی که برنامه‌سازی‌های مطالبه‌گر در تلویزیون را تهدید می‌کند گفت: روی کار همه ما باید نظارت باشد. به‌ویژه برنامه‌سازانی که به حوزه مطالبه‌گری جدی ورود می‌کنند، در معرض انواع پیشنهادها ممکن است قرار بگیرد. ما هم در این زمینه استثنا نیستیم و تلاش‌مان در تمام این مدت همین بوده است که بچه‌های گروه زندگی سالمی داشته باشند. اگر کسی به دفتر برنامه «ثریا» بیاید و شرایط زندگی شخصی بچه‌های گروه را رصد کند، کاملاً شرایط کاری ما مشخص می‌شود. در عین حال ما هم مصون از خطا نیستیم. آدم‌هایی بوده‌اند که از ما شاید مطمئن‌تر هم بودند اما در مسیر زندگی دچار لغزش شدند. به همین دلیل باید صداوسیما نظارت کاملی روی کار ما داشته باشد و حتی تراکنش‌های مالی تهیه‌کننده‌ها را چک کند.

شخصاً حاضرم تمام تراکنش‌های مالی حساب‌های شخصی و کاری‌ام توسط حراست سازمان و یا مدیران شبکه مورد بررسی قرار بگیرد. اگر تهیه‌کنندگان و مجریان معروف تلویزیون وارد کارهای تجاری و اقتصادی مرتبط با حوزه برنامه‌سازی خود می‌شوند، باید روی آن‌ها نظارت جدی وجود داشته باشد تهیه‌کننده «ثریا» تأکید کرد: شخصاً حاضرم تمام تراکنش‌های مالی حساب‌های شخصی و کاری‌ام توسط حراست سازمان و یا مدیران شبکه مورد بررسی قرار بگیرد. اگر تهیه‌کنندگان و مجریان معروف تلویزیون وارد کارهای تجاری و اقتصادی مرتبط با حوزه برنامه‌سازی خود می‌شوند، باید روی آن‌ها نظارت جدی وجود داشته باشد. به‌عنوان مجری «ثریا» در طول این ۱۰ سال حتی یک اجرای خارج از سازمان صداوسیما نداشته‌ام که بخواهم بابت آن پولی دریافت کنم. نمی‌گویم کسی که می‌گیرد اشتباه می‌کند اما معتقدم ملاحظات را باید رعایت کرد. شما در یک برنامه می‌خواهید وزیر صنعت را نقد کنید، اگر وزارت صنعت برای شما به‌عنوان مجری برنامه یک همایش را پیشنهاد کرد، آیا قبول این پیشنهاد روی برنامه‌ای که می‌خواهی بسازی تأثیر نخواهد داشت؟ یک مجری نباید تبدیل به مدیر روابط عمومی نهادی شود که شاید در مقطعی نیاز به نقد آن باشد، این یک تعارض منافع آشکار در کار ماست.

وی افزود: مواردی که به آن اشاره می‌کنم متأسفانه به کرات شاهد هستیم. اینکه مدیر روابط عمومی یک دستگاه، همزمان مجری یک برنامه است، طبیعتاً نیاز به تفکیک دارد. لااقل او در حوزه مربوط به نهاد مربوطه نباید برنامه‌سازی کند. کارهای اقتصادی و تجاری برخی همکاران ما حتماً باید رصد شود. بالاخره تریبون تلویزیون، امانت از سوی مردم است. نمی‌شود همزمان با حضور در این تریبون به فلان پروژه مال‌سازی هم بروی و برای آن تبلیغ کنی و حتی در ساخت آن پروژه شریک شوی!

مقصودی ادامه داد: مردم هم این موارد را حس می‌کنند. شما وقتی از مردم فاصله بگیری، مردم متوجه می‌شوند دیگر حرف‌هایی که می‌زنی، قلابی و فیک است. من اگر زندگی مردم عادی و مشکلات آن‌ها را لمس نکرده باشم، طبیعتاً حرف‌هایم به دل مردم نمی‌نشیند. در طول ساخت برنامه «ثریا» ما هم پیشنهادهای متعددی داشتیم اما سعی‌مان در تمام گروه این بوده که ملاحظات را رعایت کنیم. نگاه همه اعضای گروه ما هم نگاهی اعتقادی به کار است، اما در حد هدایایی که ممکن است از سوی برخی نهادها اهدا شود هم تذکر داده‌ایم که همه مراقبت کنند و هیچ هدیه‌ای را نپذیرند. با این حال همه ما در معرض این خطرها هستیم و همین منی که الان این حرف‌ها را می‌زنم از یک سال آینده خودم خبر ندارم. همه ما انسانیم و به همین دلیل سیستم باید روی کار ما نظارت داشته باشد.

ابتدا یک پراید و بعد از آن به‌صورت قسطی یک سمند خریده‌ام

این تهیه‌کننده تلویزیون با تأکید مجدد بر آمادگی خود برای اعلام شفاف دارایی‌ها و گردش مالی حساب‌هایش افزود: در حال حاضر در شرق تهران مستأجر هستم و یک واحد مسکن مهر هم دارم که آن را اجاره داده‌ام تا بتوانم در تهران ساکن باشم. اتفاقاً در موعد پایان قرارداد اجاره‌ام هستم و به‌خوبی وضعیت این روزهای مردم را درک می‌کنم. تنها تغییر مالی من در طول ۱۰ سال ساخت برنامه «ثریا» این بود که ابتدا خودرویی نداشتم، در دو سال اول توانستم یک پراید بخرم و بعد از آن هم به‌صورت قسطی یک سمند خریده‌ام که به تازگی هم اقساط آن به پایان رسیده است.

وی درباره تفاوت دستمزد مجریان برنامه‌هایی از جنس «ثریا» با مجریان برنامه‌های گفتگومحور در دیگر حوزه‌ها هم گفت: در دوره‌های قبلی، این مسئله یکی از مشکلات سازمان صداوسیما بوده است که امیدواریم در دوره جدید برطرف شود. اینکه برخی چهره‌ها، سلبریتی‌ها و مجری-بازیگرها دستمزدهای چند ده میلیونی برای دو ساعت اجرای یک برنامه می‌گیرند، یک آسیب است. مثلاً ما برای تولید یک مستند برون‌مرزی در «ثریا» بودجه‌ای در نظر می‌گیریم اما بعدتر می‌بینیم همین مبلغ هزینه اجرای یک ساعت یکی از همین چهره‌ه بوده است! این‌ها موارد عجیب و غریبی است که می‌تواند مقاومت هر کسی را بشکند. بچه‌هایی که می‌دانند با سختی بسیار کار کرده‌اند اما هنوز حقوق خود را از یک برنامه دریافت نکرده‌اند، ناگهان می‌شنوند فلان مجری ۵۰ یا حتی ۱۵۰ میلیون تومان فقط برای ۲ ساعت اجرا گرفته است! این‌ها نیاز به بحث‌ها و پیگیری‌های جدی دارد. این شرایط یا باید به‌کل تغییر کند یا حداقل باید شفاف‌سازی درباره آن صورت بگیرد. مردم باید بدانند فلان مجری که دارد به‌نمایندگی از آن‌ها صحبت می‌کند، چقدر دستمزد می‌گیرد. اگر احساس می‌کنید برای دو ساعت اجرا حق‌تان است که ۵۰ میلیون تومان دستمزد بگیرید، چرا این را شفاف اعلام نمی‌کنید؟

مقصودی با تأکید براینکه به عنوان مجری و تهیه‌کننده برنامه «ثریا» آمادگی کامل برای شفاف‌سازی درباره دستمزد خود و دیگر عوامل این برنامه دارد تأکید کرد: از نظر ما هیچ منعی در این زمینه وجود ندارد و مسئولان سازمان باید در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. باید دید توجیه دوستانی که قائل به شفاف‌سازی در این زمینه نیستند، چیست. به عقیده من درباره تمام آیتم‌هایی که برای تولید یک برنامه با بودجه بیت‌المال بسته می‌شود، باید به‌ٌصورت کامل شفاف‌سازی شود. پیشنهاد من این است که تمام قراردادهای سازمان صداوسیما به‌صورت شفاف در اختیار مردم قرار بگیرد تا قابل مقایسه باشد که هر برنامه چقدر بودجه دریافت کرده و ما به ازای آنچه محصولی تحویل داده است. بهترین ناظر در این زمینه مردم هستند. خود ما هم شرمنده مردم هستیم و احساس می‌کنم ما هم به اندازه بودجه‌ای که از بیت‌المال دریافت می‌کنیم، هنوز کار نکرده‌ایم. خیلی از مردم شرایط بسیار سخت‌تری از ما دارند و هنوز نتوانسته‌ایم نسبت به دریافتی‌ای که داشته‌ایم حق این مردم را ادا کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاه‌های آثار تجسمی به مناسبت «هفته هنر انقلاب» افتتاح شد


هم زمان با سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و آغاز هفته هنر انقلاب، نمایشگاه «هنر انقلاب اسلامی» متشکل از آثار تجسمی با موضوع انقلاب اسلامی به دبیری مسعود شجاعی طباطبایی شنبه۲۰ فروردین افتتاح شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

روزبهانی: تصمیم غلط ثبت صنوف ذیل وزارت کار باعث شده تا عضویت برخی اعضا که طی ۲ سال اخیر کار نکرده اند با خطر تعلیق مواجه شود/ دولتمردان توجهی به سینما ندارند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران گفت: بزرگترین اشتباه خانه سینما این بود که صنوف سینمایی را مجبور کرد تا در ذیل وزارت کار ثبت شوند؛ قانون وزارت کار هیچ سنخیت و قرابتی با کار سینما و هنر ندارد و تصمیم غلط ثبت صنوف ذیل وزارت کار باعث شده تا عضویت برخی اعضا که طی ۲ سال اخیر کار نکرده اند با خطر تعلیق مواجه شود چرا که بر اساس قانون اعضایی که ۲ سال نتوانند در شغل شان فعالیتی داشته باشند خود به خود حذف می شوند و این اتفاق در حالی است که یک سینماگر ممکن است حتی تا ۵ سال متوالی یا بیشتر هم نتواند فعالیتی داشته باشد.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «۲۳ نفر» و «غلامرضا تختی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران صندوق اعتباری هنر باید بدانند کار سینماگر مانند کار یک تراشکار و جوشکار و برقکار نیست که مرتب بتواند سر کار باشد. یک سینماگر ممکن است سال ها کار نکند اما در یک سال چندین قرارداد ببندد و در پروژه های مختلف حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: اشتباه تاریخی خانه سینما این بود که صنوف را مجبور به ثبت در ذیل وزارت کار کرد. بی شک سینماگران نمی توانند و نباید تابع قوانین وزارت کار باشند. من امیدوارم سایر مدیران سینمایی و مسئولان و سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر هرچه سریع تر تدبیری عاجل برای رفع بحران به وجود آمده داشته باشند و اجازه ندهند تا زندگی سینماگران بیش از این دچار مخاطره شود.

روزبهانی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه دولتمردان به سینما توجهی ندارند اظهار داشت: دولت درست مانند آنکه به برخی افراد که نباید یارانه بدهد یارانه می دهد در حوزه فرهنگ و هنر هم به برخی افراد که درآمدهای نجومی دارند کمک می کند و بخش اعظمی از مستحقان سینما را نادیده می گیرد. متأسفانه برخی کارها به شدت بی حساب و کتاب است. اگر قرار است پالایشی در خانه سینما و صندوق اعتباری هنر صورت بگیرد باید دلایل آن به صورت شفاف اعلام شود.

این سینماگر تأکید کرد: سینما در کشور ما مرده و دغدغه مسئولان نیست. گویا آن ها اصلا سینما را نمی بینند و سینما و سینماگران برایشان فاقد اهمیت هستند و بی تردید تا وقتی که مدیری دغدغه مند پیدا نشود تا با تدبیر ویژه سینما را از این بحران نجات دهد ما روز خوش نخواهیم دید و اوضاع مان روز به روز نیز بدتر از قبل خواهد شد.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: میزان بودجه صندوق اعتباری هنر باید مشخص شود. صندوق اعتباری هنر باید سریعا پاسخ دهد که حذف برخی افراد چه معنایی دارد و چرا برای عده ای از اهالی سینما در آستانه سال نو پیامکی دال بر امکان عدم تمدید عضویت شان ارسال کرده اند؟ شاید عضویت های بی رویه در برخی صنوف سینمایی باعث این اتفاق شده که اگر چنین باشد هم مسئولان خانه سینما و هم دست اندرکاران صندوق اعتباری هنر باید در این خصوص شفاف سازی کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

محوریت مساله فلسطین در «هنر انقلاب»/ انتظاراتی که برآورده نشد


محمدحسین نیرومند بیان کرد با وجود همگرایی‌های موجود برای شکل‌گیری هشتمین «هفته هنر انقلاب اسلامی» امیدواریم شاهد انجام یک کار مشترک در روز قدس باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گیتی: تولیدات مناسبتی رسانه ملی هر سال بدتر از سال قبل می شود! / در این بحران اقتصادی چرا باید بودجه ها صرف تولید این آثار نازل و پیش پاافتاده شود؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی گفت: ضعف آشکار در برنامه های مناسبتی رسانه ملی دل همه ما را به درد آورده است بی شک اغراق نیست اگر بگوییم تولیدات مناسبتی رسانه ملی هر سال بدتر از سال قبل می شود و هیچ مدیر دغدغه مندی هم در این میان وجود ندارد تا جلوی این اتفاق شوم و بریز و بپاش از بودجه بیت المال را بگیرد.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ضعف برنامه ها در رسانه ملی آنقدر زیاد است که رسما مخاطبان را فراری داده اند؛ عموم مردم ترجیح می دهند به جای تماشای برنامه های تلویزیون خود را با فضای مجازی، ماهواره ها و… سرگرم کنند و این اتفاق قطعا به ضرر فرهنگ و هویت ملی ما است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین معضلات رسانه ملی این است که برنامه هایش را تنها برخی افراد گزینش شده تولید می کنند و ما مرتب شاهد حضور تیم های تکراری در تولیدات رسانه ملی هستیم. نوآوری و خلاقیت در این رسانه هیچ جایی ندارد، موضوعات روز در تولیدات رسانه ملی دیده نمی شود و همین مسأله باعث شده تا مرتب از میزان مخاطبان تلویزیون کاسته شود.

گیتی سپس با انتقاد شدید از سریال های طنز سطحی اظهار داشت: سریال هایی سخیف با بازیگران تکراری که سعی می کنند با برخی ادا و اطوارهای مشمئزکننده در میمیک صورت شان از مخاطب خنده بگیرند واقعا رقت برانگیز است. از سوی دیگر دستمالی کردن موضوعات کلیشه ای پیش پاافتاده در این سریال ها مخاطب را به شدت آزار می دهد.

این منتقد سینما تأکید کرد: پرسش اینجا است که در این بحران اقتصادی چرا باید بودجه های هنگفت بیت المال صرف تولید این آثار نازل و پیش پاافتاده شود که برای مردم فاقد هر جذابیتی است؟ تا کی ما باید شاهد هدر دادن بودجه های میلیاردی در صدا و سیما باشیم؟ ای کاش رئیس سازمان صدا و سیما بیاید شفاف سازی کند و بگوید تعریفش از سریال چیست؟ این آثاری که ما در تلویزیون می بینیم نه تنها آموزنده نیستند که حتی جنبه سرگرمی هم ندارند.

وی متذکر شد: ما نباید فراموش کنیم که سرگرمی هم پارامترهای خاص خود را دارد و باید از یک سری قواعد خاص پیروی کند. آنچه ما در برنامه های رسانه ملی شاهد هستیم یک عقبگرد تمام عیار است! من افسوس می خورم که باید مرتبا شبه هنرپیشگان جلفی را در این سریال ها ببینیم که به زور می خواهند مخاطب را به خنده وادار کنند. این باعث شرمساری است که هنر اینقدر ذلیل شده که به هر مسخره بازی و لودگی عنوان کار هنری می دهند، بودجه بیت المال را هدر می کنند و شعور مخاطبان را با این آثار به سخره می گیرند!

گیتی خاطرنشان کرد: لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی امری ضروری است و اگر مدیران رسانه ملی به این مسأله بی توجه باشند ما قطعا قافیه را سخت خواهیم باخت و زمانی به خود می آییم که کار از کار گذشته و دیگر هیچ مخاطبی برای رسانه ملی باقی نمانده است!

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مصباح: علت اصلی عدم استقبال مردم از از اکران نوروزی افزایش بی رویه قیمت بلیت سینما است/ سالن های سینما در کشور ما نسبت به سرانه جمیت رتبه به شدت پایینی دارد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدرضا مصباح تهیه کننده سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: علت اصلی عدم استقبال مردم از از اکران نوروزی افزایش بی رویه قیمت بلیت سینما است؛ شما تصور کنید مثلاً یک خانواده بخواهند به صورت دسته جمعی برای تماشای یک فیلم به سینما بروند، رقمی که باید تنها برای تهیه بلیت بپردازند رقم قابل تأملی است که از توان شان خارج است و از این رو بنده معتقدم مصلحت نبود تا یک باره بلیت سینماها با چنین افزایش قیمتی مواجه شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «سینما شهرقصه» و «پوست» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولان و سیاست گذاران سینما باید با شیب ملایمی نرخ بلیت سینماها را افزایش می دادند تا یک باره مردم با شوک قیمت مواجه نشوند و ریزش مخاطب در سالن های سینما چنین بحرانی نشود.

وی ادامه داد: علاوه بر مسأله افزایش نرخ بلیت یکی دیگر از دلایل عدم استقبال مردم از فیلم های اکران شده در نوروز این بود که پکیج اکران نوروزی کامل نبود. بنده معتقدم این پکیج باید با قابلیت بیشتری تنظیم می شد و فیلم های متنوع تری در این ایام اکران می شدند.

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری می توان برای برون رفت از این بحران دردناک ارائه داد گفت: راهکار کلی و بلند مدت این است که ما به سمت تنوع محصولات فرهنگی و سینمایی برویم. سینمای ایران این روزها درگیر ۲ گونه فیلم های طنز و سینمای اجتماعی شده؛ فیلم های طنز چارچوبی مشخص و مدل خاصی دارد و برای عده ای قلیل جذابیت دارد اما نمی تواند مخاطب فراگیر داشته باشد. از سوی دیگر در ژانر اجتماعی هم باید از این فضای مرسوم فاصله بگیریم و کمی خلاقیت و نوآوری و تنوع برای مردم داشته باشیم.

مصباح خاطرنشان کرد: سینما زمانی می تواند از بحران بی مخاطبی نجات پیدا کند که ژانرهای جدید و فیلمسازان جوان و جدید بتوانند در آن فعالیت داشته باشند و اگر قرار باشد سینما به همین منوال ادامه مسیر دهد قطعاً محتوم به شکست خواهد بود و زنگ خطر این شکست مدت ها است به صدا درآمده!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «یدو» و «بی مادر» در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه نباید از نقش شبکه نمایش خانگی غافل شد اظهار داشت: مردم در پلتفرم ها از محصولات متنوعی استفاده می کنند و عادت مردم به تماشای فیلم و سریال در شبکه نمایش خانگی نیز یکی از دلایل دوری شان از سینما است.

وی در پایان افزود: از سوی دیگر سالن های سینما در کشور ما نسبت به سرانه جمیت رتبه به شدت پایینی دارد و از این رو توسعه سالن های سینما می تواند بخشی از بحران موجود در سینمای کشور را التیام بخشد. بی تردید اگر سینما در دسترس همه جمعیت ۸۵ میلیون نفری کشور باشد بخش بیشتری از مردم به سینما می روند و از آن استقبال می کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع