X

بایگانی فروردین 22, 1401

دفتر سینمایی

حمیدی مقدم همچنان دبیر جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» باقی ماند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی طی حکمی محمد حمیدی مقدم را به عنوان دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» منصوب کرد.

به گزارش سینماپرس، متن حکم رئیس سازمان سینمایی به این شرح است:

«جناب آقای محمد حمیدی مقدم

نظر به شناخت، تعهد و تجربه ارزشمند شما در برگزاری دوره‌های گذشته، به سمت دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» منصوب می‌شوید.

خوشبختانه، این جشنواره به مدد تلاش ارزشمند مدیران گذشته و حضور پر شوق خانواده فرهیخته سنمای مستند به عنوان یکی از جشنواره‌های مطرح و مرجع منطقه شناخته می‌شود.

امید است با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و میراث گرانقدر سینمای مستند ایران و توجه به ضرورت‌های تازه در این حوزه در این مسئولیت خطیر موفق باشید.

سینمای مستند، بخش پرافتخار سینمای ایران است که همواره با اندیشه‌ورزی، دغدغه‌های فرهنگی و نوآوری پیوند داشته است. ایجاد تغییر و تحول محسوس در این سینما با اهتمام و تاکید بر شعار «اخلاق، آگاهی، امید» از اهداف و اولویت‌های سازمان سینمایی در این دوره است.

انتظار می‌رود جشنواره «سینما حقیقت» همسو با گام دوم انقلاب اسلامی و با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت حضور جریان ساز سینمای مستند در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی و ارائه آثار متنوع و ارزشمند این عرصه تلاش موثری را برای نمایش تاریخ و فرهنگ جامعه ایرانی-اسلامی، پاسداشت هویت ملی-دینی و ترسیم وضعیت امروز و چشم انداز آینده ایران و جهان با نگاه عدالت محور به نمایش بگذارد.

امید که شانزدهمین دوره جشنواره تبلور انگیزه، شور، هنر، تعهد و تلاش مستندسازانی باشد که تصویر روشن ایران اسلامی را برای آیندگان به یادگار می‌گذارند و یقیناً در این مسیر خانواده ارجمند سینمای مستند همراه شما خواهند بود.

شایان ذکر است شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» آذر ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

باید به عمق و تفکر حاکم بر وقایع مهم تاریخی در جریان تولید آثار نمایشی پرداخته شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسین فدایی حسین نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر معتقد است به لحاظ ادبی در زمینه انقلاب و دفاع مقدس غنی هستیم اما به منظور تداوم نگارش متون نمایشی و تولید اثر، لازم است از هنرمندان حمایت شود.

به گزارش سینماپرس، سید حسین فدایی حسین نمایشنامه‌نویس، مترجم، پژوهشگر و کارگردان عرصه تئاتر همزمان با برپایی هفته هنر انقلاب درباره نقش و اهمیت تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس گفت: تئاتر از زوایای مختلف قابل تقسیم‌بندی است که از جمله می‌توان به موضوع، شیوه اجرا، صحنه و انواع تماشاگر اشاره کرد اما متداول‌ترین تقسیم‌بندی، همان تقسیم‌بندی موضوعی است و وقتی از تئاتر انقلاب صحبت می‌کنیم، نمایش‌هایی را مد نظر داشته‌ایم که موضوعشان انقلاب بوده است.

وی افزود: البته برخی به اشتباه نمایش‌هایی را به عنوان تئاتر انقلاب در نظر می‌گیرند که پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران تولید شده‌اند در حالی که این تولیدات را نمی‌توان به عنوان نمایش‌های انقلاب اسلامی در نظر گرفت در نتیجه با توجه و تمرکز بر موضوع آثار تکلیفمان روشن می‌شود.

این پژوهشگر حوزه تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به اینکه باید به این نکته توجه داشت که در گذشته نمایش‌هایی داشته‌ایم که نمایش‌های ویژه دوران انقلاب بودند و در همان دوران تولید می‌شدند، تأکید کرد: این نمایش‌ها بیش از هر چیز به مسائل مردم، شرایط اجتماعی در حال تحول و انواع و اقسام این نوع موضوعات می‌پرداخت. نمایش‌های پس از انقلاب و پیش از وقوع جنگ تحمیلی نیز نمایش‌هایی بودند که به طور مستقیم به جریان انقلاب اشاره داشتند و به طور مشخص، نمایش «خانات» از رضا صابری را به یاد دارم که در اولین یا دومین دوره جشنواره تئاتر فجر با موضوع انقلاب اجرا شد.

وی بیان کرد: اما به هر روی پس از وقوع جنگ به دلیل عظمت دفاع مقدس، بیشتر آثار نمایشی به این سمت سوق داده شد و البته این امر طبیعی بود. به هر صورت هنرمندان طی سال‌های اخیر کمتر به سراغ موضوع انقلاب و دفاع مقدس رفته‌اند و چه بسا جشنواره‌هایی مانند جشنواره تئاتر مقاومت، همچنان چراغ تولیدات نمایشی با این مضامین را روشن نگه داشته‌اند.

فدایی حسین در ادامه یادآور شد: البته این هم یک واقعیت است که فرزندان ما چیز زیادی از انقلاب نمی‌دانند چراکه در آن دوران نبوده‌اند و پس از تولد آنها مسائل روز جامعه، مسائلی با موضوعات مشخص دیگر است. به هر روی هنرمندان تئاتر متأثر از شرایط روز جامعه هستند و طبیعی است در حال حاضر کمتر شاهد تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب باشیم اما نباید این امر سبب شود که گذشته خود و موقعیت‌های اثرگذار تاریخی را فراموش کنیم و هنرمندان وظیفه دارند به این موضوعات بپردازند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر بیان کرد: اغلب هنرمندان تئاتر عادت کرده‌اند که لزوماً نهادی از این جریان حمایت کند تا نمایش‌هایی با این موضوع تولید شود و چه بسا اگر امروز کمتر شاهد تولید این آثار هستیم، به همین مسئله میزان کم حمایت از چنین تولیداتی باز می‌گردد که به عقیده من این خود یک اجحاف در حق جریان انقلاب شکوهمند اسلامی ایران است.

وی با تأکید بر اینکه باید نهادهای متولی پیش قدم شوند و شرایط برای تولید آثار نمایشی در زمینه انقلاب و دفاع مقدس فراهم شود، اظهار کرد: البته هنرمندان نباید نگاهشان به مسئله انقلاب و جنگ یک نگاه شعارگونه باشد و اگر بخواهند یک پوسته یا واقعه‌ای سطحی را از جنگ مطرح کنند، آورده‌ای نخواهد داشت و باید به عمق و تفکر حاکم بر این وقایع مهم تاریخی در جریان تولید آثار نمایشی پرداخته شود.

فدایی حسین در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: به لحاظ ادبی در زمینه انقلاب و دفاع مقدس غنی هستیم اما به منظور تداوم نگارش متون نمایشی و در ادامه تولید اثر، لازم است هنرمندان عرصه تئاتر بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرند. ما تاریخ شفاهی انقلاب را داریم که خود می‌تواند به عنوان یک منبع مطالعاتی، ظرفیت‌های بسیار زیادی را به منظور تولید یک اثر نمایشی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد کما اینکه من در یک حرکت پژوهشی درباره ظرفیت‌های مغفول مانده انقلاب نوشتم و به این ترتیب می‌توان ادعا کرد موقعیت‌های نمایشی بسیار اثرگذاری داریم که قابلیت تولید در شرایط کنونی و برای نسل جدید مخاطبان تئاتر را داراست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نمایشگاهی از بسم الله و اسماء متبرکه با قلم استادان خوشنویس


گالری مژده مجموعه‌ای از آثار شاخص خوشنویسی کلاسیک ۲۳ استاد خوشنویس معاصر ایران را از ۲۶ فروردین تا نهم اردیبهشت ماه در معرض دید علاقمندان می‌گذارد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

عکس / شب سینما و تئاتر انقلاب


سینماپرس : در شب سینما و تئاتر انقلاب که یکشنبه شب ۲۱ فروردین در قالب برنامه‌های هفته هنر انقلاب برگزار شد در هر رشته تئاتر و سینما از سه هنرمند منتخب این حوزه تجلیل به عمل آمد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خوانندگانی که در ماه رمضان به کیش می‌روند/ اجرا خارج از پایتخت


تعدادی از خوانندگان شناخته‌شده موسیقی در ایام ماه مبارک رمضان که در پایتخت شاهد برگزاری کنسرت‌های کمتری هستیم، در جزیره کیش کنسرت‌های خود را برگزار می‌کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«طره افشان» منتشر شد/ آلبومی در حال و هوای موسیقی ایرانی


آلبوم موسیقی «طره افشان» به آهنگسازی محمدجواد یزدچی یکی از تازه ترین آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

دستاوردهای رایزن‌های فرهنگی به رادیو ایران رسید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه «ایران امروز» دوشنبه ۲۲ فروردین از گروه فرهنگ و ادب به بررسی دستاوردهای رایزن‌های فرهنگی می‌پردازد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «ایران امروز» دوشنبه ۲۲ فروردین از گروه فرهنگ و ادب به بررسی دستاوردهای رایزن‌های فرهنگی که وظیفه ایجاد هماهنگی برای پیشبرد سیاست خارجی و تامین منافع ملی دارند، می‌پردازد.

هدف اصلی رایزن فرهنگی این است که به مردم دیگر کشورها که با اصول فرهنگی و اعتقادات یک کشور آشنایی لازم را ندارند، یک دید کلی و مناسب بدهد تا به نوعی اگر شخصی از یک کشور قصد سفر به آن کشور مورد نظر را داشت به آشنایی کامل و مناسبی دست باید.

وحید بیات تهیه کننده برنامه «ایران امروز» دوشنبه ها بیان کرد: با حضور محسن پاک آیین صاحب نظر امور فرهنگی و روابط بین الملل، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان، ازبکستان، تایلند و زامبیا، سید علی سقاییان صاحب نظر امور فرهنگی و روابط بین الملل، سفیر سابق ایران در برزیل، ارمنستان، تانزانیا و مالاوی، کاردار سابق ایران در آرژانتین، محمدحسین شعاعی متخصص ارتباطات میان فرهنگی و بین الملل و ابوالحسن خلج منفرد معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به بررسی وظایف و اختیارات رایزن‌های فرهنگی و دستاوردهای آنها خواهیم پرداخت.

«ایران امروز» دوشنبه‌ها به تهیه کنندگی وحید بیات و با اجرای شهاب شهرزاد و هماهنگی اکرم خیرخواه ساعت ۱۱:۴۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انتشار یک آلبوم موسیقی سنتی


«طره افشان» آلبوم جدید محمدجواد یزدچی، خواننده سنتی خوان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

اکبرلو: نگاه مدیران رسانه ملی به مناسبت ها مانند عنوان خود این برنامه ها مناسبتی و مقطعی است!/ بیش از یک دهه است سریال های طنز مناسبتی برای مخاطب عاری از جذابیت شده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه و منتقد سینما همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی گفت: نگاه مدیران رسانه ملی به مناسبت ها مانند عنوان خود این برنامه ها مناسبتی و مقطعی است یعنی مدیران به دلیل ناآشنایی با ویژگی های رسانه تلویزیون بستن کنداکتور مناسبتی را این گونه تلقی می کنند که باید برنامه های روتین و جاری متوقف شود و با پخش چند میز گرد یا سخنرانی برای مردم درباره آن مناسبت صحبت شود. بدیهی است که این روش چند دهه است شکست خورده به ویژه آنکه اکنون رسانه های قدرتمندی وجود دارند که هر مناسبتی را فرصتی طلایی برای جذب بیشتر مخاطب تلویزیون صرف می کنند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تأسف بار است که به عنوان مثال برنامه های مناسبتی ماه مبارک رمضان در تلویزیون ما هیچ هویت مشخصی ندارند در حالی که به عنوان مثال تلویزیون مصر یا عراق یا اندونزی وقتی که با مناسبتی بسیار خاص مثل ماه مبارک رمضان روبرو می شوند تمام حال و هوای برنامه های تلویزیونی شان تغییر پیدا می کند و به دور از سخنرانی و میز گرد حال و هوای عمومی جامعه را نیز تغییر می دهند.

وی ادامه داد: چنانچه ماه رمضان ماهی سرشار از حرکت، شور و حضور اجتماعی مردم تلقی می شود اما رسانه ملی ما برای طراحی هویت رسانه ای ما برای مناسب این ماه هیچ گاه برنامه بلند مدت ارائه نکرده است. چنین است که اگر چند سخنرانی را از برنامه های تلویزیونی حذف کنیم هیچ نشانه ای از ماه رمضان یا مناسبت های دیگر در تلویزیون یافت نمی شود. این امر مخصوصاً در برنامه های کودک و نوجوان بسیار اهمیت دارد که ما به جز تبریکات کلیشه ای مجریان و پخش مکرر چند انیمیشن برنامه خاصی را شاهد نیستیم.

اکبرلو تأکید کرد: بدیهی است که این رویکرد سهم مهمی در ایجاد اشتیاق یا برعکس ایجاد کسالت در مخاطب کودک و نوجوان نسبت به آن مناسبت خاص ایجاد می کند. متأسفانه به ویژه در مورد ماه مبارک رمضان این حال و هوا ترویج داده می شود که این ایام همراه با رکود، سکون و قطع برنامه های عادی زندگی است در حالی که ماهیت اصلی فرهنگ رمضان دقیقاً برعکس و سرشار از شور و نشاط است چیزی که در برنامه های مناسبتی متأسفانه دیده نمی شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: بیش از یک دهه است سریال های طنز مناسبتی برای مخاطب عاری از جذابیت شده اند؛ اگر در یکی دو دهه قبل تولیدات سریال های طنز با حال و هوای رمضان خاطرات خوشی برای نسل های پیشین به همراه داشت اما تولیدات این سال ها به گونه ای است که هیچ مدیر منصفی نمی تواند ادعا کند که در مجموعه برنامه های روزانه این ماه برنامه ای تولید کرده که در یاد جوانان این نسل خواهد ماند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«فیلیمو» با چه رویکردی اقدام به حذف بخش‌هایی از فیلم «از کرخه تا راین» کرد؟ – اخبار سینمای ایران و جهان

در اقدامی عجیب و غیرقابل انتظار که از سوی سامانه اینترنتی «فیلیمو» صورت گرفته، صحنه‌های انقلابی فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» زیر تیغ سانسور رفته است!

به گزارش سینماپرس، مخاطبان فارس من نسبت به حذف تعمدی بخش‌هایی از فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» در سامانه «فیلیمو» اعتراض کرده‌اند. آن‌ها نوشته‌اند: متأسفانه فیلیمو به شکلی کاملاً حرفه‌ای و زیرکانه صحنه‌های انقلابی فیلم «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا را سانسور و حذف کرده است. این اقدام شک‌برانگیز، سانسور سکانسی پیرامون ارتحال و تشییع امام خمینی است که صحنه‌هایی بسیار تأثیرگذار در فیلم شکل می‌گیرد، این سکانس چند دقیقه‌ای متاسفانه توسط فیلیمو به صورت کامل حذف شده است و دلیل خاصی هم برای این سانسور عنوان نشده است. حتی زیرنویس‌های فیلم هم که بسیار روشنگر و انقلابی است، سانسور شده است. این رویکرد برای این سایت پخش محتوا که می‌بایست در مسیر آزادی بیان و منع سانسور حرکت کند، عجیب و غیرمنتظره است. لازم به ذکر است که نسخه اصلی «از کرخه تا راین» ۹۳ دقیقه است اما نسخه‌ای که در فیلیمو بارگذاری شده، ۸۸ دقیقه است.

«فیلیمو» با چه رویکردی اقدام به حذف بخش‌هایی از فیلم «از کرخه تا راین» کرد؟

این موضوع از چند منظر قابل بررسی و پیگیری است. اول اینکه فیلم «از کرخه تا راین» یکی از شاخص‌ترین، ماندگارترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های دفاع مقدسی کشورمان محسوب می‌شود که به واسطه نوعی از روایت و نگاه به جنگ که در زمان خود به شکلی بدیع به مخاطب عرضه شد، به جرات می‌توان گفت به اندازه یک مکتب توانسته روشنگری کند. فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا، سیمای واقعی جنگ تحمیلی، از جان گذشتگی‌ها، رشادت‌ها و در لایه‌ای بالاتر، رئال‌ترین روایت و برش از جنگ را با غلبه تماتیک داستان و کنش‌های عاطفی شخصیت‌ها به مخاطب ارائه می‌کند.

خدشه وارد کردن بر فیلمی چون «از کرخه تا راین» به این می‌ماند که موزه لوور را از شهر پاریس حذف کنید. این فیلم فراز و فرودهای خود را پشت سر گذاشته تا به اینجا رسیده و بجز در دوران اکران موفق سینمایی، بارها از تلویزیون نیز پخش شده است.

شاخصه اهمیت یک فیلم پیش از آن که در مسیر زمانی مداوم معنا و جلوه پیدا کند، به بضاعت‌هایش در طرح ایده‌هایی خلاقانه و جدید در زمانه خودش معطوف است، اگرچه عمق ماندگاری آن وابسته به میزان بقای این بضاعت‌ها در بستر زمان است. سانسور حتی یک فریم از فیلم «از کرخه تا راین» را نمی‌توان به کوچکی صرفِ حذفِ انجام شده یک فیلم قدیمی تلقی کرد بلکه این اقدام کوچک می‌تواند تبعات بزرگی به دنبال داشته باشد و اینچنین کارهایی به سرعت رویه شود.

«فیلیمو» با چه رویکردی اقدام به حذف بخش‌هایی از فیلم «از کرخه تا راین» کرد؟

«از کرخه تا راین» اولین اثر جدی ملودرام در حوزه جنگ در سینمای ایران به شمار می‌رود که بعدا آثاری مانند «کیمیا» ساخته احمدرضا درویش در سال ۱۳۷۳ و «میم مثل مادر» اثر مرحوم رسول ملاقلی‌پور در سال ۱۳۸۵ به این حوزه کم حجم از آثار دفاع مقدسی شاخص و فاخر، افزوده شدند.

در تعریف از ملودرام، به شاخصه‌هایی از قبیل پر رنگ بودن کنش‌های عاطفی و چالش‌های احساسی در مناسبات درام و روابط شخصیت‌ها اشاره می‌شود. تا قبل از این فیلم، فضای فیلم‌های جنگی اغلب یا در محور حوادث اکشن مقتضی مانند انفجار و تیراندازی‌ و تک و پاتک‌های رزمی تمرکز داشت و یا ذیل مناسبات عقیدتی و ایدئولوژیک جاری در سپهر «دفاع مقدس» قرار داشت. در «از کرخه تا راین»، برای نخستین بار، غلبه تماتیک داستان با عواطف آدم‌های آن و کلایمکس قصه هم بر همین روابط عاطفی بنا شده بود.

«فیلیمو» با چه رویکردی اقدام به حذف بخش‌هایی از فیلم «از کرخه تا راین» کرد؟

نکاتی مانند دغدغه و تب و تاب بینایی و یا نابینایی قهرمان قصه، روابطش با خواهری جدا افتاده و طرد شده از خانواده که در غربت به‌سر می‌برد، ماجرای سرطانی که به یک‌باره بر قهرمان داستان مستولی می‌شود، دلشوره‌های مربوط به همسر جوان مرد داستان که بعدا در ارتباط با زایمان او و به دنیا آمدن طفلش فضای احساسی متراکم‌تری شکل می‌گیرد، ارتباط آدم اصلی داستان با موقعیت‌های معصومانه‌ای مانند خواهرزاده آلمانی‌اش در برخورد با نوع تناول غذا و یا حمله سگ و… همگی فضاهایی هستند که روند ملودراماتیک داستان را شکل می‌بخشند. شاید حتی بخش جنگی و پس زمینه‌های رزمندگی قهرمان داستان را از ماجراهای اثر حذف کنیم، همین‌ها به تنهایی در ارتباط مخاطب با فیلم موثر بودند و فیلم به عنوان یک اثر کم و بیش استادارد ملودرام جایگاهی قابل تأمل در تاریخ سینمای ایران داشت.

«فیلیمو» با چه رویکردی اقدام به حذف بخش‌هایی از فیلم «از کرخه تا راین» کرد؟

اصغر نقی‌زاده هنرپیشه تعدادی از فیلم‌های حاتمی‌کیا در فروردین‌ماه سال ۹۴، در مراسم تقدیر از حاتمی‌کیا در خبرگزاری فارس در خصوص فیلم «از کرخه تا راین» گفت:‌ سر فیلم «از کرخه تا راین» وقتی قرار بود قرارداد امضاء کنم سیف‌الله داد مبلغی را به من پیشنهاد کرد که بسیار کم بود همان موقع به حاتمی‌کیا زنگ زدم و گفتم این پیشنها توهین به شعور من است. اما حاتمی‌کیا گفت ما نمی‌رویم فقط یک فیلم بسازیم بلکه می‌خواهیم یاد شهدا را زنده نگه داریم. من هم همانجا چک را سفید امضاء کردم. موقع اکران فیلم از کرخه تا راین عده‌ای به او گیر دادند اما رهبری فیلم را دیدند و خوششان آمد وگرنه این فیلم هم مانند «گزارش یک جشن» از سوی بدخواهان و معاندان با مشکل مواجه می‌شد.

حالا اما اقدام سامانه فیلیمو در سانسور اینچنین فیلمی جدای از هر دلیل یا توضیحی که بخواهند برای این اقدام ارائه دهند، می‌تواند زنگ خطری باشد برای تابوشکنی و دست‌درازی به مفاهیم و ارزش‌های انقلاب و جنگ تحمیلی و تمام آنچه که این مردم برایش از مال و جان خود بها داده‌اند.

«فیلیمو» با چه رویکردی اقدام به حذف بخش‌هایی از فیلم «از کرخه تا راین» کرد؟

قطعا شرایط جامعه و افکار عمومی بخصوص در سال‌های اخیر و گسترش فضای مجازی اوضاع را مهیای شرایطی کرده که با هر مساله‌ای عده‌ای همراه شوند و این همراهی هم معمولا از سوی قشریست که فقط به نیت مخالفت، همراهی می‌کنند بی آنکه از منظور و مقصود و استدلالات این موضع خود خبر داشته باشند. ازینرو سانسور فیلم حاتمی‌کیا به معنای عام کلمه به شدت «بد آموزی» دارد و می‌تواند ملعبه دست عده‌ای شود تا با اینچنین مستمسک‌هایی به معاندت با انقلاب ادامه دهند.

و شاید اگر تصمیم‌گیران سانسور از تاثیرات اینچنین اقدامی مطلع بودند و آگاه به عمق فاجعه، هیچگاه چنین کاری نمی‌کردند.

از کرخه تا راین یک فیلم درام محصول ۱۳۷۱ (۱۹۹۳) ایران است به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا که به سرنوشت چند قربانی استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در جنگ ایران و عراق می‌پردازد. از بازیگران این فیلم می‌توان به علی دهکردی و هما روستا اشاره کردد. موسیقی مشهور و پراستفادهٔ این فیلم از آثار مجید انتظامی است.

این فیلم اولین همکاری سینمایی ایران و آلمان است.

«فیلیمو» با چه رویکردی اقدام به حذف بخش‌هایی از فیلم «از کرخه تا راین» کرد؟

خلاصه داستان
سعید که بر اثر بمب‌های شیمیایی نابینا شده به همراه گروهی از همرزمانش برای معالجه به آلمان اعزام می‌شود. لیلا خواهر سعید که سال هاست در آلمان با شوهر آلمانی و پسرشان یوناس (یونس) زندگی می‌کند، سعید را در آسایشگاه می‌بیند. بین سعید و یونس رابطه عاطفی عمیقی برقرار می‌شود. یکی از همرزمان بسیجی سعید قصد دارد پناهندگی کشور دیگری را بپذیرد و سعید و دوستان دیگرش نسبت به عمل او معترض هستند. با کوشش‌های پزشکان متخصص یکی از چشم‌های سعید معالجه می‌شود، اما آزمایش‌هایی که بر روی او انجام می‌شود روشن می‌کند که او بر اثر گازهای شیمیایی مبتلا به نوعی سرطان خون شده‌است. همسر او در ایران زایمان می‌کند و سعید پس از معالجه‌ای نافرجام می‌میرد و پس از مرگ او، خواهرش لیلا عازم ایران می‌شود…

مشاهده خبر از سایت منبع