X

بایگانی فروردین 24, 1401

دفتر سینمایی

وقتی تکرار مُهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص و فعال در «دولت حسن روحانی» مسیر امید و پیشرفت را کند می‌کند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: این سال‌ها چه بلایی سر موسیقی کشور آمده که خیلی از مخاطبان عمدتا دنبال موسیقی مبتذل هستند؟ در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که انگار خلق شاهکار موسیقی دیگر ممکن نیست، حتی آثار متوسط هم جایگاه خود را از دست داده‌اند. موسیقی کلاسیک، موسیقی بومی اقوام، موسیقی متعهد و انقلابی و…جای خود را به سطح نازلی از موسیقی داده است. بی شک بخش زیادی از این بحران امروز موسیقی کشور به واسطه مدیریت غیر تخصصی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به گزارش سینماپرس، در همین ابتدای یادداشت باید شفاف نوشت و مطالبه کرد که این سال‌ها چه بلایی سر موسیقی کشور آمده است که خیلی از مخاطبان عمدتا دنبال موسیقی مبتذل هستند. در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که انگار خلق شاهکار موسیقی یا دست کم موسیقی فاخر، دیگر ممکن نیست، حتی آثار متوسط هم جایگاه خود را از دست داده‌اند. موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی و اقوام، موسیقی متعهد و انقلابی و…جای خود را به سطح نازلی از موسیقی داده است. با پذیرفتن این حقیقت که هجوم موسیقی‌های وارداتی همزمان با گسترش شدید فضای مجازی عمده مخاطبین جوان و نوجوان را به سمت موسیقی‌های سطحی کشانده اما بی‌شک بخش زیادی از این بحران امروز موسیقی کشور به واسطه مدیریت غیر تخصصی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

برای دقیق‌تر شدن موضوع کافی است نگاهی به داده‌های منتشر شده از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی‌اندازیم.

طبق آمار منتشر شده از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شش ماه اول سال ۱۴۰۰، در بخش موسیقی سنتی ۳۲ آلبوم و ۱۰۹ تک آهنگ، موسیقی پاپ ۳۷ آلبوم و ۱۶۶۶ تک آهنگ، موسیقی کلاسیک ۲۳ آلبوم و ۵۶ تک آهنگ، موسیقی نواحی ۳۶ آلبوم و ۸۹ تک آهنگ، موسیقی تلفیقی ۴۴ آلبوم و ۳۴۴ تک آهنگ و موسیقی کودک ۴ آلبوم و ۵ تک آهنگ از دفتر موسیقی مجوز انتشار گرفتند. یعنی از بین حدود۲۰۰۰ اثر موسیقی که مجوز انتشار گرفته‌اند حدود ۴۰ اثر با رویکردهای دینی و مذهبی نظام جمهوری اسلامی همسو بوده است. فقط و فقط ۱۴ تک آهنگ مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، ۴، ۵ تک آهنگ مرتبط با دفاع مقدس، شهدا و ایثارگران و ۹ تک آهنگ درباره عاشورا، ۱ آلبوم و ۱۰ تک آهنگ با موضوع مذهبی، مجوز انتشار گرفته‌اند. سوال اینجاست که دفتر موسیقی خود با مقایسه این آمار آیا برنامه یا دغدغه‌ای برای بیشتر شدن بخش کمی و کیفی آثار ارزشی و انقلابی داشته است یا خیر. هرچند سیر نزولی تولید آثاری از این دست حاکی از آن است که کار خاصی در این خصوص انجام نگرفته است.

از منظری دیگر مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد با اینکه تعداد مجوزها در بخش تک آهنگ‌ها و آلبوم‌ها سیر صعودی داشته اما به همان اندازه کیفیت آثار نزولی بوده است. آثار فاخر و ارزشی در اقلیت قرار گرفته‌اند، گویی در این بخش هیچگونه سیاستگذاری‌ای دیده نمی‌شود، چرا که اگر سیاست‌گذاری وجود می‌داشت وضعیت موسیقی کشور به این گونه نبود.

مطالعه وضع موجود و داده‌های منتشر شده از سوی خود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهدی است بر این مدعا که موسیقی کشور در شرایط بحرانی به‌سر می‌برد.

متاسفانه وقتی هم تصمیم می‌گیرند مبتنی بر نام بزرگانی چون شهید بزرگوار سردار سلیمانی دست به خلق آثاری بزنند باز هم تمام پروژه‌ها به یک شخص خاص ختم می‌شود، در صورتی که مدیریت موسیقی می‌توانست به جهت رعایت عدالت، انصاف، کیفیت و تنوع در تولید اینچنین آثاری از دیگر هنرمندان نیز بهره ببرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نوع نگاه و تعاملات هنری در این مجموعه به گونه‌ای بوده که مدام یک سری اسامی و اشخاص تکراری در تمامی رویدادها و برنامه‌ها و شوراها و تولیدات حضور داشته و به هیچ عنوان از حجم عظیم هنرمندان کاربلد و پتانسیلی که در حوزه موسیقی کشور وجود دارد بهره برده نشده است و استمرار این رویه نشان از هدفمند و تعمدی بودن آن دارد.

از جشنواره موسیقی فجر گرفته تا برنامه‌های مناسبتی و موردی دفتر موسیقی، تصمیم‌گیران این برنامه‌ها، افرادی ثابت هستند که آن‌ها نیز معمولا گروه‌ها و هنرمندان مورد نظر و مطلوب خودشان را به کرات برای اینچنین برنامه‌هایی دعوت می‌کنند و این سیکل معیوب همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

نگاهی به جدول اجراهای جشنواره موسیقی فجر از دوره بیست و نهم تا سی و هشتم به روشنی سیر نزولی این جشنواره را از نظر کمی و کیفی گروههای شرکت کننده در مهمترین رویداد موسیقی کشور را نشان می‌دهد.

وقتی تکرار مُهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص و فعال در «دولت حسن روحانی» مسیر امید و پیشرفت را کند می‌کند!

وقتی تکرار مُهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص و فعال در «دولت حسن روحانی» مسیر امید و پیشرفت را کند می‌کند!

وقتی تکرار مُهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص و فعال در «دولت حسن روحانی» مسیر امید و پیشرفت را کند می‌کند!

وقتی تکرار مُهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص و فعال در «دولت حسن روحانی» مسیر امید و پیشرفت را کند می‌کند!

وقتی تکرار مُهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص و فعال در «دولت حسن روحانی» مسیر امید و پیشرفت را کند می‌کند!

وقتی تکرار مُهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص و فعال در «دولت حسن روحانی» مسیر امید و پیشرفت را کند می‌کند!

از موارد دیگری که بازنمایی ناکارآمدی دفتر موسیقی است می‌توان به جشنواره نواحی اشاره کرد. طی این چند ساله تکرار جشنواره نواحی در یک استان و حتی امضاء تفاهم‌نامه برای برگزاری همیشگی این رویداد در فلان شهر از دیگر موضوعاتی است که بی‌شک با گفتمان عدالت‌طلبی دولت جدید هم صدا نیست و از منظر تخصصی نمی‌تواند مبتنی بر یک سیاستگذاری درست و منطقی باشد که این مساله نیز با وجودیکه از سطوحی بالاتر از مدیریت دفتر موسیقی انجام شده اما مبنای این تصمیم و حمایت برگزاری چندین ساله جشنواره موسیقی نواحی ایران در فلان شهر بنابر خواست و تصمیم قاطع دفتر موسیقی وزارت ارشاد بوده است.

ایران بزرگ گنجینه موسیقی نواحی در جغرافیای گسترده کشور است و تنوع موسیقایی اقوام ایرانی رنگین‌کمانی از الحان و سازها و آوازها را در خود جای داده است. از این رو این جشنواره می‌تواند هر ساله در یک شهر برگزار شود تا نه تنها باعث رشد و بهره‌وری بیشتر این موضوع در جای جای کشور شود، بلکه چگالی اجراها، رویدادها و برنامه‌ها حول موسیقی و فرهنگ و هنر شرق کشور نباشد، ازینرو برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران می‌باید هر سال در یک استان باشد تا این تنوع دیداری شنیداری حفظ شود و سطح گسترده‌تری از هنرمندان موسیقی محلی بتوانند به معرفی هنر خود بپردازند. دلایل فوق مبین این سوال است که چرا برگزاری جشنواره نواحی باید برای همیشه به یک شهر واگذار شود؟ این در حالی است که واکنش شدید اهالی موسیقی و رسانه هم نتوانست تغییری در این تفاهم‌نامه غیر تخصصی ایجاد کند. مبادا گستردگی، تنوع و بهره جغرافیایی موسیقایی کشور را فدای روابط شخصی یا برنامه‌ریزی اشتباه کرده باشیم؟

مدیریت دولتی در موسیقی یکی از تخصصی‌ترین و دشوارترین فعالیت‌های مدیریتی حوزه فرهنگ و هنر است. جدای از اینکه یک مدیر دولتی در حوزه موسیقی باید اطلاعات تخصصی داشته باشد، حضور مشاوران و کارشناسان نیز یک ضرورت است که ترکیب این افراد می‌تواند رزومه کاری یک مدیر را ارتقا دهد یا اینکه او را آنچنان تنزل دهد که تا سال‌ها مدیریت ضعیف او در خاطره اهالی موسیقی بماند.

در این یادداشت قصد نام بردن از شخص خاصی را نداشتیم اما وقتی وزیر ارشاد حکم شخصی را برای حوزه دیگری می‌زند که در آن هم تجربه کامل دارد و هم به نسبت می‌تواند موفق‌تر عمل کند، چه دلیلی دارد با اصرار تلاش کند که در مدیریت کلان موسیقی کشور مستقر باشد؟ آن هم با کارنامه‌ای که نه قابل دفاع است و نه نکته امیدوار کننده‌ای در آن دیده می‌شود.

پرسشی که پیش می‌آید این است که بنا به چه پشتوانه عملی و نظری، بر اساس چه دانشی و با چه کارنامه‌ای این اصرار صورت می‌گیرد؟ آیا ما باید شخصی را به عنوان نفر اصلی مدیریت موسیقی کشور ببینیم که هیچ پیشینه‌ای در مدیریت موسیقی ندارد؟ آن هم در زمانه‌ای که خیل عظیم تحصیل‌کرده‌های متعهد موسیقی پشت درها مانده‌اند. بی‌شک این زنگ خطری است برای آینده موسیقی کشور.

طی سال‌های اخیر ضعف عملکرد مدیریت غیرتخصصی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باعث سیر نزولی و محسوس جشنواره موسیقی فجر به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی کشور نیز شده است. از نظر کیفی و کمی گروه‌ها و هنرمندان سرشناس هرساله به جای اضافه شدن و افزایش حضور، از مشارکت در مهم‌ترین رویداد هنری موسیقی کشور کنار می‌کشند. بررسی آمارها نشان می‌دهد که در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر نیز شاهد سیر نزولی بوده‌ایم.

علاوه بر این‌ها عدم شفافیت در هزینه کرد این رویداد بزرگ جای سوال دارد، مدیریت مرکز موسیقی علی‌رغم قول‌ها و تعهدات در نشست‌های خبری مبتنی بر ارائه آمار دقیق هزینه‌های انجام شده موسیقی فجر، هیچگاه آماری به طور رسمی منتشر نکرده است. آن اتاق شیشه‌ای هنوز در این حوزه نه شکل گرفته نه تصوری از شکل‌گیری آن قابل مشاهده است.

بخش موسیقی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر ساله شاهد بیشترین رویداد فرهنگی در کل کشور است، بر کسی پوشیده نیست که در هر رویداد بودجه‌های کلانی صرف می‌شود، قاعدتا انتظار این است که در این بخش روشنگری مالی صورت گیرد و ایده اتاق شیشه‌ای فقط در حد یک نمایش ساختگی نباشد و با این اوصاف هیچ گونه اتهامی مالی متوجه هیچ مدیری نخواهد شد.

متاسفانه هم اکنون شرایط دفتر موسیقی وزارت ارشاد به گونه‌ای است که برخی مشاوران کارنابلد شرایط نظارت کیفی و مدیریت بر فرآیند تولید آثار موسیقایی را با اعمال سلیقه‌های خود در معرض بحران قرار داده‌اند. وقتی این مشاوران که معمولا نام و نشانی هم از آنها در رسانه‌ها و محافل رسمی و حتی غیررسمی شنیده نمی‌شود، تا این حد قدرت اعمال سلیقه دارند ماجرا همینی می‌شود که می‌بینیم یعنی ضعف مفرط در کیفیت که نتیجه بی‌توجهی یا کم توجهی به ساختار فنی موسیقی به ویژه در حوزه موسیقی سنتی و کلاسیک است.

به زعم بسیاری از دلسوزان فرهنگ این ساختار هم اکنون در ارکسترهای دولتی نیز دیده می‌شود و کیفیت آنچنان که باید مورد توجه نیست، کمیت اجراها بیشتر از کیفیت مورد توجه قرار می‌گیرد و به عبارتی وقتی معیار و ملاک پر کردن سالن و حساب و کتاب‌های اقتصادی است پس به طور حتم باید منتظر نزول کیفیت بود.

ما منکر موسیقی سرگرمی‌ساز نیستم اما وقتی این نوع موسیقی تبدیل به جریان اصلی فعالیت‌های موسیقایی کشور می‌شود باید پرسید نظارت بر کیفیت کجا رفته است؟ بی‌شک در ایران امروز به اندازه ممکن هنرمند متخصص و فرهیخته داریم که بتوانند در همه گونه‌های موسیقایی آثار ارزشمند تولید و به مخاطب ارایه دهند، اما نیازمند یک فرهنگ مدیریتی هستیم که متاسفانه طی سال‌های اخیر در حوزه موسیقی اصلا وجود نداشته است.

به راستی این سال‌ها چه بلایی سر موسیقی کشور آمده که خیلی از مخاطبان دنبال موسیقی مبتذل هستند. آیا نظارت بر کیفیت با ساختاری قانونمند و کارشناسی شده در وجوه اصلی مدیریت موسیقی کشور قرار دارد؟ آیا ما در همین چند سال تحلیلی روی آمار مخاطبان شنونده موسیقی کلاسیک یا موسیقی ایرانی و مقایسه آن با موسیقی پاپ خودمان داشته‌ایم که ببینیم فارغ از نقاط قوت و ضعف هنرمندان، مدیریت موسیقی درباره این موضوع چه کرده است؟

متاسفانه مدیریت موسیقی از نظرات بزرگان این عرصه تهی شده است و کار به جایی رسیده که برخی افراد نمی‌گذارند کار آن طور که باید به سمت ارتقای کیفیت هدایت شود. ای کاش منافع شخصی باعث نشود کیفیت موسیقی ایرانی فنا شود. جریان موسیقی کشور مانند شعله‌ای در حال خاموشی است.

حالا که دولت جدید شعله‌های امید را در دل هنرمندان روشن کرده است و رئیس جمهور محترم و مردمی برای اولین بار شخصا در نمایشگاه‌های هنری حاضر می‌شود و بی‌پیرایه به میان هنرمندان می‌رود و با آن‌ها به گفتگو می‌نشیند، بی‌شک این رویکرد نوینی است که در تاریخ فرهنگی کشور برای همیشه ماندگار خواهد شد، و اگر در همین مسیر ترسیم شده توسط ایشان قدم‌ها برداشته شود خیلی نزدیک شاهد تاثیر آن را بر رشد و اعتلای فرهنگ و هنر کشور خواهیم بود. پس برای اینکه این رویکرد نوین به همه بخش‌های فرهنگی هنری کشور تسری پیدا کند نیاز به ابزار کارآمد و نیروهای کاربلد و تازه نفس است، مبادا با تکرار مهر بر پای احکام نیروهای غیرمتخصص که تجربه همکاری با دولت پیشین را دارند این مسیر امید و پیشرفت را کند کنیم.

در تحلیل نهایی باید به وزیر محترم و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد که کار حرفه‌ای مدیریت حرفه‌ای می‌خواهد و وقتی فرهنگ حرفه‌ای‌گری در کلیت فعالیت‌های فرهنگی هنری وجود نداشته باشد، کیفیت نیز دچار نوسان خواهد شد. اگر فرهنگِ تعهد و مدیریت حرفه‌ای وجود داشته باشد قطعا کیفیت نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

*فارس

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطرات مذهبی و مبارزات انقلابی شیخ انصاریان را در یک کتاب بخوانید


کتاب «خاطرات حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان» درباره فعالیت‌های انقلابی و دینی ایشان است.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

مناجات معروفی که سوژه یک آلبوم شد/ رویکردی متفاوت به یک نیایش


مرکز موسیقی حوزه هنری در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود در حوزه آلبوم، مجموعه «خمس عشر» به آهنگسازی عباس ابوحمزه با ترجمه و دکلمه محمد ابراهیم ضرابیها را منتشر کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شهاب مرادی به «ماه من» شبکه ۳ آمد


حجت‌الاسلام شهاب مرادی از بامداد امروز به مدت ده شب در برنامه سحرگاهی شبکه سه سخنرانی خواهد کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سهم نماد مقاومت از سینمای ایران چقدر است؟/ تصویر غبارگرفته فلسطین – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر -گروه هنر: بی شک نام فلسطین و مقاومت مردم آن در برابر رژیم غاصب صهیونیستی نماد و نشانه مقاومت و ایستادگی در جهان اسلام و جمهوری اسلامی ایران است، به گونه‌ای که از مهمترین سیاست‌ها و اولویت‌های ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، حمایت از مردم فلسطین در برابر اقدامات ددمنشانه این رژیم بوده است.

در همین راستا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۵۸ آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامگذاری کرد و بر همین اساس هرسال در چنین روزی مسلمانان در سراسر جهان با حضور در راهپیمایی روز قدس حمایت خود از مردم فلسطین را نشان می‌دهند که به نوعی می‌تواند جلب توجه افکار عمومی جهان به مساله اشغال فلسطین باشد.

در این میان سینما یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین رسانه‌ها برای انتقال مفهوم مقاومت فلسطین به شمار می‌رود، اما با تمام شعارها و حمایت‌هایی که از «مقاومت» مطرح می‌شود تا چه اندازه به این مبحث در سینما توجه شده است؟ تا چه اندازه سینمای ایران در حوزه‌های مختلف توانسته است که صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین در به تصویر کشیدن سال‌ها مقاومت آنها با دستان خالی باشد؟

سهم نماد مقاومت از سینمای ایران چقدر است؟/ تصویر غبارگرفته فلسطین

اگر بخواهیم به صورت آماری نگاهی به تولیدات سینمای ایران با موضوع مقاومت مردم فلسطین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، مشخص می‌شود که بیشتر آثار تولید شده در این حوزه از اوایل دهه ۷۰ تا اوایل دهه ۸۰ بوده است. به گونه‌ای که در این ۱۰ سال ۵ فیلم سینمایی با موضوع مستقیم مردم فلسطین، مبارزه، مقاومت و مصائبی که با آن روبرو هستند تولید شده است، آثار که شاید ماندگارترین آنها را فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زنده یاد سیف اله داد دانست، فیلمی که با حضور بازیگران سوری و در ۲ شهر لاذقیه و دمشق در سوریه فیلمبرداری شده است.

در واقع زنده یاد سیف اله داد فیلمنامه این فیلم را با برداشت یک خط داستانی از کتابی با نام «بازگشت به حیفا» به نویسندگی غسان کنفانی، نوشته است. فیلمی درباره یک خانواده فلسطینی ساکن شهر حیفا هستند که در پی اشغال این شهر توسط رژیم صهیونیسم و با کشته شدن ۲ نفر از اعضای خانواده، فرزند نوزاد خانواده در خانه جامانده و یک زوج یهودی مسئولیت آن نوزاد را برعهده می‌گیرند. این پروژه را می‌توان اولین اثر سینمایی دانست که بعد از انقلاب اسلامی با حضور بازیگران عرب در یک کشور دیگر تولید شده بود.

سهم نماد مقاومت از سینمای ایران چقدر است؟/ تصویر غبارگرفته فلسطین

تقریباً بعد از ۹ سال از ساخت «بازمانده»، ۲ فیلم سینمایی دیگر با نام «قناری» به کارگردانی جواد اردکانی و تهیه‌کنندگی مسعود اطیابی و فیلم «هیام» به کارگردانی محمد درمنش ساخته شد. «قناری» هرچند به مساله مقاومت مردم فلسطین می‌پردازد، اما کارگردان قهرمان داستان خود را یک پسربچه با نام فارس در نظر گرفته است که پدرش توسط سربازان صهیونیست دستگیر شده است، فارس در هیاهوی اتفاقات و حملات سربازان صهیونیستی به دنبال فضای آرام برای نگهداری از قناری که مسئولیت آن را پذیرفته است، می‌گردد، در این فیلم نیز از بازیگران عرب زبان استفاده شد است.

«هیام» دیگر فیلمی است که با موضوع انتفاضه به کارگردانی محمد درمنش ساخته شده است، درمنش در این فیلم از بازیگران عرب که بیشتر لبنانی بودند استفاده کرده است. در این فیلم یک زوج جوان فلسطینی به تصویر کشیده می‌شوند که برای اینکه در آرامش زندگی کنند قصد مهاجرت به انگلستان را دارند که هنگام خروج از شهر با حمله گسترده سربازان صهیونیستی مواجه می‌شوند.

سهم نماد مقاومت از سینمای ایران چقدر است؟/ تصویر غبارگرفته فلسطین

عباس رافعی نیز از جمله کارگردانانی است که در این حوزه حضور پیدا کرده و در سال ۱۳۸۷ فیلمی با نام «بیگانگان» را جلوی دوربین برد، فیلمی که این بار مساله مقاومت و مبارزات مردم فلسطین را از دریچه دیگر و آن هم عشق به تصویر می‌کشد، روایت یک عشق ناکام که در هنگام حمله رژیم صهیونیست به حیفا یک زوج جوان که عاشق هم بودند از یکدیگر دور افتاده و دوباره بعد از گذشت نیم قرن همدیگر را پیدا می‌کنند.

البته در کنار فیلم‌هایی که پیش از این نام آنها برده شد، آثار دیگری نیز در سینمای ایران تولید شده است که یا درباره مقاومت مردم لبنان و یا درباره رژیم صهیونیسم بوده و با توجه به اینکه هدف از نگارش این گزارش تصویر فلسطین در سینمای ایران بود به این آثار پرداخته نشده است. جدا از آثار سینمایی که تعداد آن بسیار محدود است، آثار انیمیشن و مستند نیز به موضوع انتفاضه و مقاومت فلسطین پرداخته است آثاری که می‌توان گفت بیشتر از دهه ۹۰ به بعد در سینمای ایران تولید شده است که در ادامه گزارش به برخی از این آثار می‌پردازیم.

یکی از انیمیشن‌هایی که تا امروز با موضوع مردم فلسطین ساخته شده است، انیمیشن «سربازان کوچک» به کارگردانی کیانوش دالوند است، اثری که روایت گر یک گروه سرباز رژیم صهیونیستی است که به قصد تخریب و شهرک‌سازی در یک روستا وارد آن می‌شوند و توسط چند کودک مقیم روستا و طی یک سری ماجراهای طنز شکست خورده و پا به فرار می‌گذارند. یک انیمیشن با مخاطب کودک و نوجوان که قهرمانان اصلی آن نیز کودکان هستند.

انیمیشن «بازمانده» که به نوعی نسخه انیمیشن فیلم سینمایی «بازمانده» ساخته زنده یاد سیف اله داد است، از دیگر آثار این حوزه است و تهیه کنندگی آن را مرکز صبا برعهده داشته است.

آنچه مشخص است، سینمای مقاومت تنها بیش از یک دهه مورد توجه مدیران دولتی سینمای ایران قرار گرفته بود و براساس آن به صورت مستقیم یا غیرمستقیم شرایط برای تولید این آثار فراهم می‌شد. اما این روند رفته‌رفته اولویت خود را در سینما از دست داد و سیاستگذاران در حوزه تولید فیلم تصمیم گرفتند تا از فضای این نوع فیلم‌ها که شاید به دلیل استقبال اندک سینماگران از ساخت این آثار است، فاصله گیرد. البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که یکی از اولویت‌های جدید سازمان سینمایی در دوره جدید، توجه به سینمای مقاومت است، اینکه در تعریف سینمای مقاومت مدیریت جدید، انتفاضه نیز جایگاهی دارد یا خیر، هنوز مشخص نیست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ساترا محتوای صداوسیما را در اختیار نمایش خانگی قرار می‌دهد


با موافقت رئیس رسانه ملی، ساترا امکان پخش شبکه‌های صداوسیما را در اختیار رسانه‌های صوت و تصویر قرار می‌دهد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«نهج‌البلاغه و مسئله‌ عدالت»؛ موضوع جدید برنامه سوره


حجت‌الاسلام محسن قنبریان، امشب در برنامه سوره درباره موضوع «نهج‌البلاغه و مسئله عدالت» صحبت می‌کند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«عصر جدید» و «زیرخاکی» پربیننده‌ترین‌های تلویزیون در نوروز


بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صدا و سیما، «عصر جدید» و «زیرخاکی» پربیننده‌ترین برنامه‌های نوروزی امسال بودند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فرهاد آئیش به «مسافران شهر» پیوست


فرهاد آئیش به اپیزود جدید سریال رمضانی مسافران شهر پیوست.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«لوپتو» پاییز روی پرده سینما می‌رود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمدحسین صادقی تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» از برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم در مهرماه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محمدحسین صادقی تهیه کننده انیمیشن سینمایی «لوپتو» درباره شکل‌گیری این انیمیشن و مراحل تولید آن به مهر گفت: «لوپتو» انیمیشنی سینمایی است که با تکنیک سه بعدی در استودیو فراسوی ابعاد ساخته شده و محصول مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره است. تیم ما به مدت ۱۵ سال است که در این استودیو که در شهر کرمان واقع است مشغول فعالیت هستیم و در طول این سال‌ها پروژه‌های مختلفی تولید کردیم.

وی افزود: انیمیشن «لوپتو» یکی از طرح‌هایی بود که در مجموعه تیم محتوایی ما آماده شد و این طرح با اسم اولیه «من و فرشته» تبدیل به فیلمنامه شد و سپس اقدام به ساخت آن کردیم.

صادقی در پاسخ به این سوال که «لوپتو» به چه معناست عنوان کرد: «لوپتو» اصطلاح اصیل فارسی است که معادل کلمه ترکیبی و ساختگی اسباب بازی است. در گذشته مادران برای فرزندان خود با وسایلی که در خانه داشتند اسباب بازی می‌ساختند که اسم آن‌ها لوپتو بوده، اما در حال حاضر مانند خیلی از کلمات فارسی که از آن‌ها استفاده نشده و به مرور از بین رفته است، مردم این کلمه را از یاد برده‌اند. به همین دلیل اسم این فیلم را به «لوپتو» تغییر دادیم.

این تهیه‌کننده جوان در ادامه درباره داستان این انیمیشن توضیح داد: داستان این انیمیشن سینمایی درباره دکتر روانشناسی است که در آسایشگاه خود برای درمان بیماران از متد درمانی متفاوتی استفاده می‌کند؛ او برای درمان بیماران از اسباب‌بازی‌ها استفاده می‌کند و بیماران با ساخت اسباب بازی حالشان خوب می‌شود. داستان فیلم درباره آسایشگاه و لوپتوهایی است که در آنجا ساخته می‌شود.

صادقی درباره مراحل و مدت زمان ساخت «لوپتو» عنوان کرد: از سال ۱۳۹۴ روی طرح و داستان این فیلم کار کردیم، از تابستان ۹۵ تولید انیمیشن آغاز و ۳۰ ماه به طول انجامید. ۵۰ نفر از بچه‌های انیمیشن کار که عمدتاً از اهالی شهر کرمان هستند در این کار حضور داشتند و تمام مراحل تولید نیز در شهر کرمان انجام شد و سرانجام زمستان سال ۹۸ پروژه «لوپتو» به پایان رسید.

وی دلیل تاخیر در اکران فیلم را شیوع بحران کرونا عنوان کرد و افزود: تولید فیلم ما سال ۱۳۹۸ به پایان رسید و قرار شد نوروز سال ۱۳۹۹ و یا در یک فصل خوب این فیلم برای کودکان اکران شود که متاسفانه از اسفند همان سال درگیر ویروس کرونا شدیم، سینماها تعطیل و اکران به تعویق افتاد.

صادقی زمان اکران این انیمیشن را مهرماه سال ۱۴۰۱ عنوان و بیان کرد: هم اکنون در تعامل با سازمان سینمایی سوره در حال برنامه‌ریزی برای اکران عمومی فیلم هستیم. ان شاالله تا مهرماه کرونا به کلی ریشه کن شده باشد و بتوانیم اوایل پاییز «لوپتو» را در سینماها اکران کنیم.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط کرونا و تعطیل بودن دوساله سینماها، چه پیش‌بینی از اکران انیمیشنی که برای سنین کودک ساخته شده در سینماها دارد، گفت: این انیمیشن برای سنین ۶ تا ۱۲ سال ساخته شده و برای مخاطب بزرگسال هم جذابیت‌هایی به لحاظ داستانی و محتوایی دارد. از ابتدای شیوع کرونا هنوز انیمیشنی در سینماها به نمایش درنیامد و پا گذاشتن مخاطب کودک به سینماها بستگی به حضور مخاطب بزرگسال دارد که امنیت روانی ایجاد شود و مخاطب کودک وارد سینماها شود. فکر می‌کنم «لوپتو» می‌تواند شروع دوباره‌ای برای احیای اکران انیمیشن و رونق سینماها شود؛ چون انیمیشن ژانر متفاوتی نسبت به آن چیزی است که در سینماهای ایران در حال اکران است و مخاطب جدیدتری را می‌تواند با همراه کند.

وی در پایان بیان کرد: کسانی مخاطب فیلم‌های انیمیشن و کودک هستند که نسبت به فیلم‌های معمولی که در طول سال در سینماها اکران می‌شود، سلیقه متفاوت‌تری دارند. انیمیشن گروه مخاطبان جدیدی را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل اگر اوضاع سینماها بهتر شود، ژانر انیمیشن و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان می‌تواند به رونق سینماها کمک جدی کند.

مشاهده خبر از سایت منبع