X

بایگانی فینال

دفتر سینمایی

طیفی از بازیگران خوب و پیشکسوت به‌واسطه قدرت گرفتن پلتفرم‌های خانگی و برخی «زدوبندهای اقتصادی» بی‌کار مانده‌اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مهوش صبرکن بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون مطرح کرد که برخی تهیه‌کنندگان فکر می‌کنند هنرمندان پیشکسوت با هر رقمی کار می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، مهوش صبرکن بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: واقعیت این است که در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی مشغول به کار نیستم و در این مدت کم‌کار بوده‌ام. تیرماه سال گذشته بود که در مجموعه «سایه‌های رعنا» با همراهی محمود پاک‌نیت ایفای نقش داشتیم اما غیر از آن فعالیت دیگری نداشته و ندارم.

وی افزود: در این مدت پیشنهادهایی مطرح شده که یا مربوط به کار در شهرستان بوده و یا به دلیل شرایط مالی ترجیح داده‌ام که در منزل بمانم و آسایش و آرامش خودم را حفظ کنم. با قیمت‌هایی که مطرح می‌شود واقعاً قبول این پیشنهادها برایم مقرون به صرفه نیست. دستمزدها حتی نسبت به کارهای قبلی خود ما پایین‌تر آمده است. مایی که این همه سال در این حرفه کار کرده‌ایم و زحمت کشیده‌ایم، به‌صلاح نیست عمر و سلامتی خودمان را با این شرایط سخت به خطر بیندازیم تا تهیه‌کننده‌ای بخواهد پول درآورد!

این بازیگر ادامه داد: این رویکرد تبدیل به یک نوع زرنگی از سوی برخی تهیه‌کنندگان شده است که دیده‌اند طیفی از بازیگران خوب و پیشکسوت به‌واسطه قدرت گرفتن پلتفرم‌های خانگی و برخی زدوبندهای اقتصادی، بی‌کار مانده‌اند و احساس می‌کنند حالا این بازیگران مجبورند هر رقمی را برای کار بپذیرند! واقعیت هم این است که برخی از بازیگران مجبورند و حتی می‌پذیرند اما با دلخوری و ناراحتی این اتفاق رخ می‌دهد. متأسفم برای این اتفاق که برای جامعه هنرمندان باسابقه ما رخ داده؛ هنرمندانی که ۴۰، ۵۰ سال کارشان همین بوده است، نه اینکه کارمند بانک باشند و در کنارش بازیگری هم بکنند! این هنرمندان حرفه‌شان از ابتدا همین بوده است.

صبرکن درباره کمبود فیلم و سریال با موضوع سالمندان در سینما و تلویزیون هم بیان کرد: متأسفانه در شرایط فعلی سریال‌های خانگی ما سراغ رنگ و لعاب‌های ظاهری رفته‌اند تا به تبعیت از سریال‌های ترکیه‌ای که زمانی گروهی را به سمت خود جذب کرده بودند، بتوانند مخاطبان را فریب بدهند، در همین راستا هم در داستان‌گویی متوسل به جوانان و رابطه‌های تکراری شده‌اند. این در حالی است که در آثار خارجی همچنان شاهد نقش‌آفرینی بازیگران پیشکسوت در سن پیری هستیم که می‌توانند نقش پدربزرگ را در یک خانواده ایفا کنند. در این آثار شاید محوریت با جوانان باشد اما نقش بزرگسالان هم به زیبایی موردتوجه قرار می‌گیرد. در آنجا بازیگران سالخورده نه فقط در فیلم‌های خانوادگی و یا اجتماعی که حتی در فیلم‌های اکشن هم نقش‌های قابل توجهی دارند. مردم هم از این نقش‌آفرینی‌ها استقبال می‌کنند.

این بازیگر باسابقه با گلایه از شرایط حاکم بر تولیدات سینمایی مطرح کرد: سینما به دست تعداد محدودی از افراد افتاده است که هر کار بخواهند می‌کنند و کاری هم از دست ما برای مقابله با آن‌ها برنمی‌آید. همه ما داریم پیر و فراموش می‌شویم و این رویکرد غلطی است. من خودم گاهی در نقش‌های متناسب با سن و سال خودم افرادی را به‌عنوان بازیگر می‌بینم که حتی نام‌شان را نمی‌دانم! افرادی که چون حرفه‌شان بازیگری نیست، شاید حاضر به پرداخت پول برای حضور در یک نقش هم باشند، من اما حرفه‌ام بازیگری است و طبیعتاً برای تخصص و حرفه‌ام، دستمزد هم می‌گیرم.

مهوش صبرکن درباره ارتباط خود با مردم هم گفت: مردم هم از ما مطالبه دارند که در کارها حضور داشته باشیم. از ما سراغ کارهای خوبی که قبلاً در آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کردیم را می‌گیرند اما ما چه جوابی داریم به آن‌ها بدهیم؟ بگوییم متن خوب نیست؟ امروز کدام پروژه الف در دست تولید است؟ زمانی همزمان پروژه‌هایی مانند «در چشم باد»، «مختارنامه»، «یوسف پیامبر» و فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی دیگر در دست تولید بود و وقتی هم این آثار به پخش می‌رسید، مردم از آن‌ها راضی بودند. امروز هم مردم سراغ همین آثار را از ما می‌گیرند و می‌پرسند چرا دیگر خبری از این سریال‌ها و تولیدات نیست؟ چه پاسخی بدهیم؟ بازیگری که عمرش را در این حرفه گذاشته و حالا در معرض فراموشی قرار دارد، چرا نباید ناراحت باشد از این شرایط؟

این بازیگر درباره نقش‌های خاطره‌ساز خود در حافظه مردم اظهار کرد: برای خود من هم «یوسف پیامبر» ماندگار بود و هم «پس از باران». وقتی با مردم وارد گفتگو می‌شوم هم خیلی نقش‌های دیگر را در حافظه خود دارند. مثلاً سریال «جراحت» و یا «خاطرات مرد ناتمام» را هم مردم دوست داشتند. سریال «جراحت» در ماه رمضان پخش شد و برای اولین بار دست روی سوژه ژنتیک گذاشته بود که بسیار برای مردم تازگی داشت، آن هم با حضور بازیگران مطرحی چون امین تارخ، ثریا قاسمی، آتنه فقیه‌نصر، علی عمرانی و بنده که یک تیم خیلی خوب را تشکیل داده بودیم. همه نقش‌های ما در گوشه ذهن مخاطبان مانده است و وقتی با آن‌ها وارد گفتگو می‌شویم این آشنایی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: مردم همواره به ما توجه داشته‌اند و همان‌طور که برخی از آن‌ها ما را دوست دارند، ما هم آن‌ها را دوست داریم. واقعیت اما این است که رفع مشکلاتی که ما امروز با آن مواجه هستیم، در دست مردم نیست و این مسئولان و دست‌اندرکاران هستند که باید در این زمینه به ما توجه داشته باشند، آن‌ها باید از تولیدکنندگان سراغ ما را بگیرند و بپرسند که چرا در ترکیب عوامل‌شان ما حضور نداریم. مردم به ما لطف دارند و ما هم همواره ارادتمند مردم هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

زرنگی تأسف‌آور تهیه‌کنندگان سیماوسینما/داریم پیر و فراموش می‌شویم – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

مهوش صبرکن بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های اخیر خود توضیح داد: واقعیت این است که در حال حاضر به دلیل شرایط کرونایی مشغول به کار نیستم و در این مدت کم‌کار بوده‌ام. تیرماه سال گذشته بود که در مجموعه «سایه‌های رعنا» با همراهی محمود پاک‌نیت ایفای نقش داشتیم اما غیر از آن فعالیت دیگری نداشته و ندارم.

وی افزود: در این مدت پیشنهادهایی مطرح شده که یا مربوط به کار در شهرستان بوده و یا به دلیل شرایط مالی ترجیح داده‌ام که در منزل بمانم و آسایش و آرامش خودم را حفظ کنم. با قیمت‌هایی که مطرح می‌شود واقعاً قبول این پیشنهادها برایم مقرون به صرفه نیست. دستمزدها حتی نسبت به کارهای قبلی خود ما پایین‌تر آمده است. مایی که این همه سال در این حرفه کار کرده‌ایم و زحمت کشیده‌ایم، به‌صلاح نیست عمر و سلامتی خودمان را با این شرایط سخت به خطر بیندازیم تا تهیه‌کننده‌ای بخواهد پول درآورد!

این بازیگر ادامه داد: این رویکرد تبدیل به یک نوع زرنگی از سوی برخی تهیه‌کنندگان شده است که دیده‌اند طیفی از بازیگران خوب و پیشکسوت به‌واسطه قدرت گرفتن پلتفرم‌های خانگی و برخی زدوبندهای اقتصادی، بی‌کار مانده‌اند و احساس می‌کنند حالا این بازیگران مجبورند هر رقمی را برای کار بپذیرند! واقعیت هم این است که برخی از بازیگران مجبورند و حتی می‌پذیرند اما با دلخوری و ناراحتی این اتفاق رخ می‌دهد. متأسفم برای این اتفاق که برای جامعه هنرمندان باسابقه ما رخ داده؛ هنرمندانی که ۴۰، ۵۰ سال کارشان همین بوده است، نه اینکه کارمند بانک باشند و در کنارش بازیگری هم بکنند! این هنرمندان حرفه‌شان از ابتدا همین بوده است.

صبرکن درباره کمبود فیلم و سریال با موضوع سالمندان در سینما و تلویزیون هم بیان کرد: متأسفانه در شرایط فعلی سریال‌های خانگی ما سراغ رنگ و لعاب‌های ظاهری رفته‌اند تا به تبعیت از سریال‌های ترکیه‌ای که زمانی گروهی را به سمت خود جذب کرده بودند، بتوانند مخاطبان را فریب بدهند، در همین راستا هم در داستان‌گویی متوسل به جوانان و رابطه‌های تکراری شده‌اند. این در حالی است که در آثار خارجی همچنان شاهد نقش‌آفرینی بازیگران پیشکسوت در سن پیری هستیم که می‌توانند نقش پدربزرگ را در یک خانواده ایفا کنند. در این آثار شاید محوریت با جوانان باشد اما نقش بزرگسالان هم به زیبایی موردتوجه قرار می‌گیرد. در آنجا بازیگران سالخورده نه فقط در فیلم‌های خانوادگی و یا اجتماعی که حتی در فیلم‌های اکشن هم نقش‌های قابل توجهی دارند. مردم هم از این نقش‌آفرینی‌ها استقبال می‌کنند.

زرنگی تأسف‌آور تهیه‌کنندگان سیماوسینما/داریم پیر و فراموش می‌شویم

این بازیگر باسابقه با گلایه از شرایط حاکم بر تولیدات سینمایی مطرح کرد: سینما به دست تعداد محدودی از افراد افتاده است که هر کار بخواهند می‌کنند و کاری هم از دست ما برای مقابله با آن‌ها برنمی‌آید. همه ما داریم پیر و فراموش می‌شویم و این رویکرد غلطی است. من خودم گاهی در نقش‌های متناسب با سن و سال خودم افرادی را به‌عنوان بازیگر می‌بینم که حتی نام‌شان را نمی‌دانم! افرادی که چون حرفه‌شان بازیگری نیست، شاید حاضر به پرداخت پول برای حضور در یک نقش هم باشند، من اما حرفه‌ام بازیگری است و طبیعتاً برای تخصص و حرفه‌ام، دستمزد هم می‌گیرم.

مهوش صبرکن درباره ارتباط خود با مردم هم گفت: مردم هم از ما مطالبه دارند که در کارها حضور داشته باشیم. از ما سراغ کارهای خوبی که قبلاً در آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کردیم را می‌گیرند اما ما چه جوابی داریم به آن‌ها بدهیم؟ بگوییم متن خوب نیست؟ امروز کدام پروژه الف در دست تولید است؟ زمانی همزمان پروژه‌هایی مانند «در چشم باد»، «مختارنامه»، «یوسف پیامبر» و فیلم‌ها و سریال‌های مناسبتی دیگر در دست تولید بود و وقتی هم این آثار به پخش می‌رسید، مردم از آن‌ها راضی بودند. امروز هم مردم سراغ همین آثار را از ما می‌گیرند و می‌پرسند چرا دیگر خبری از این سریال‌ها و تولیدات نیست؟ چه پاسخی بدهیم؟ بازیگری که عمرش را در این حرفه گذاشته و حالا در معرض فراموشی قرار دارد، چرا نباید ناراحت باشد از این شرایط؟

این بازیگر درباره نقش‌های خاطره‌ساز خود در حافظه مردم اظهار کرد: برای خود من هم «یوسف پیامبر» ماندگار بود و هم «پس از باران». وقتی با مردم وارد گفتگو می‌شوم هم خیلی نقش‌های دیگر را در حافظه خود دارند. مثلاً سریال «جراحت» و یا «خاطرات مرد ناتمام» را هم مردم دوست داشتند. سریال «جراحت» در ماه رمضان پخش شد و برای اولین بار دست روی سوژه ژنتیک گذاشته بود که بسیار برای مردم تازگی داشت، آن هم با حضور بازیگران مطرحی چون امین تارخ، ثریا قاسمی، آتنه فقیه‌نصر، علی عمرانی و بنده که یک تیم خیلی خوب را تشکیل داده بودیم. همه نقش‌های ما در گوشه ذهن مخاطبان مانده است و وقتی با آن‌ها وارد گفتگو می‌شویم این آشنایی بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: مردم همواره به ما توجه داشته‌اند و همان‌طور که برخی از آن‌ها ما را دوست دارند، ما هم آن‌ها را دوست داریم. واقعیت اما این است که رفع مشکلاتی که ما امروز با آن مواجه هستیم، در دست مردم نیست و این مسئولان و دست‌اندرکاران هستند که باید در این زمینه به ما توجه داشته باشند، آن‌ها باید از تولیدکنندگان سراغ ما را بگیرند و بپرسند که چرا در ترکیب عوامل‌شان ما حضور نداریم. مردم به ما لطف دارند و ما هم همواره ارادتمند مردم هستیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

خاطرات یک سینماگر از سینما رفتن/ هر چقدر سینما بسازیم باز کم است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

امیرشهاب رضویان کارگردان و فیلمنامه‌نویس همزمان با افتتاح پردیس سینمایی مهر که امروز سه‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه در شهر همدان اتفاق می‌افتد، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به احیا و بازسازی این سینمای قدیمی و ماندگار در شهر همدان بیان کرد: خوشحالم که پردیس سینمایی مهر با نام قدیمی سینما هما در دست بازسازی قرار گرفت، احیا شد و امروز افتتاح می‌شود. به همین منظور به همه دوستانی که زحمت کشیدند و این کار مهم را انجام دادند، تبریک می‌گویم.

وی درباره ضرورت توسعه فضاهای فرهنگی مطرح کرد: توسعه فضاهای فرهنگی به بهبود شرایط فرهنگی و اجتماعی یک شهر کمک می‌کند و هر تعداد سالن سینما و فرهنگسرا در یک شهر بسازیم، کم است.

این کارگردان با بیان اینکه به یاد دارد در دهه ۵۰، پنج سالن سینما در همدان فعال بودند، تصریح کرد: سینما الوند در حد فاصل خیابان عباس آباد و خیابان بوعلی، سینما تاج در حد فاصل خیابان شورین و خیابان سنگ شیر که این دو در میدان بودند، سینما لوکس در ضلع شرقی خیابان بوعلی، سینما هما در ضلع غربی خیابان بوعلی و سینمای باشگاه معلمان در خیابان عباس آباد بعد از ایستگاه که تنها پنجشنبه و جمعه فعالیت داشت، از جمله سینماهای فعال این شهر بودند.

رضویان با اشاره به اینکه سینما هما، سینمای شاخص شهر بود، مطرح کرد: این سینما هم به لحاظ فضای فرهنگی و خانوادگی و هم به لحاظ کیفیت نمایش فیلم، صدا، صندلی و پرده بسیار خوب و همچنین سالن نیز از شیب خوبی برخوردار بود. من به خاطر دارم فیلم رنگی «گوژپشت نتردام» ساخته ژان دولانوا با بازی آنتونی کوئین و جینا لولوبریجیدا را سال ۵۵ یا ۵۶ در این سینمای خوب دیدم و از تماشای آن با خانواده بسیار لذت بردم.

وی در ادامه به تعداد کم سالن‌های سینما در شهر همدان نسبت به گذشته اشاره و بیان کرد: با وجود آنکه جمعیت چند برابر شده، اما تعداد سالن‌های سینما کم است و باید بیشتر بشود. من امیدوارم که مدیران شهر همت کنند، به جای سینمای قدیمی تاج مجدداً یک سینماتئاتر بسازند و کمک کنند که میدان همدان تبدیل به مکان تفریحی و فرهنگی شود چراکه در این میدان هم‌اکنون سینما الوند، مغازه و فضاهای تجاری و موزه شهر که یگانه و منحصر به فرد است، واقع شده است.

این فیلمنامه‌نویس در پایان عنوان کرد: پتانسیل‌های خوبی در شهر وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد در حقیقت اگر یک سینماتئاتر در میدان شهر ساخته شود، این میدان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های گردشگری غرب کشور مبدل شود.

پردیس سینمایی مهر که در محل سابق سینما قدس (هما) واقع شده است، تابستان ۹۹ در فاز دوم طرح توسعه سینماهای حوزه هنری، توسط موسسه بهمن سبز در دست بازسازی قرار گرفت و امروز ۳۰ فروردین ماه پس از یکسال‌ونیم با چهار سالن سینما و ظرفیت ۴۶۰ صندلی آماده بهره‌برداری است.

این پردیس سینمایی دارای چهار سالن مجزا با نام‌های «قدس» با ظرفیت ۲۷۵ صندلی، «هما» با ظرفیت ۸۴ صندلی، «بوعلی» با ظرفیت ۵۷ صندلی و «آفتاب» با ظرفیت ۴۳ صندلی است و می‌تواند به صورت همزمان امکان اکران چهار فیلم مختلف را داشته باشد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شبکه‌های دو، قرآن و جام جم سیما HD شدند


امروز سه شبکه تلویزیونی سراسری با حضور دکتر پیمان جبلی رئیس رسانه ملی اچ دی شدند.

مشاهده خبر از سایت منبع

خیر اتباع افغانستان امشب به ویژه برنامه جشن رمضان می‌آید


ویژه برنامه «جشن رمضان» در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان میزبان خیر اتباع افغانستان می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

تلویزیون در شب‌های قدر ۱۴۰۱ چه برنامه‌هایی پخش می‌کند؟


شبکه‌های مختلف تلویزیون برنامه‌های متنوعی را برای احیای شب‌های قدر تدارک دیده‌اند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

میرعلایی: مسئولی که نمی داند معضل فرهنگی چیست چطور می تواند مدیریت فرهنگی کند؟/ مدیران نمایشی اعتماد مردم را سلب کرده اند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: در دوران دفاع مقدس رزمندگان هیچ کدام دنبال هیچ تبلیغ و شوآفی نبودند، هرگز دنبال خودنمایی نبودند و هرچه می کردند برای اعتلای کشورشان و حفظ امنیت و استقلال آن بود اما متأسفانه عده ای از مسئولین فراموش کرده اند که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای چه چیزی مسئولیت دارند و باید مسئولیت شان را چگونه پیش ببرند! این اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر کشور به شدت هویدا است و پرسشی که وجود می آید این است که مسئولی که نمی داند معضل فرهنگی چیست چطور می تواند مدیریت فرهنگی کند؟

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم پیش از اینکه به مدیران پست بدهند باید برایشان دوره های اخلاقی و دینی و معرفتی را برای قبول مسئولیت بگذارند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تأسف باری نباشیم.

وی ادامه داد: ما باید به دنیا نگاه کنیم؛ به ژاپن و آلمان و انگلیس که مادر فساد در دنیا است نگاه کنیم که چطور در حوزه های مدیریتی شان به ویژه مدیریت فرهنگی شان پیشرفت کرده اند و از آن ها الگو بگیریم. من خجالت می کشم از بیان این حرف اما این عین واقعیت است و ما باید بیاییم از این ها مدیریت را یاد بگیریم. ما باید ببینیم این ها در مدیریت چطور عمل می کنند.

میرعلایی در همین راستا تصریح کرد: باعث تأسف است اما باید عنوان کنم که ما حتی در سازمان بازرسی کل کشور هم خیلی اشتباه داریم! بارها دیده شده مدیری خلع می شود و چند ماه بعد جای حساس تر و بهتری مشغول به کار می شود. این اتفاق ریشه مشکلات است. رهبری برای همین می فرمایند مدیری که شکل نمایشی و ظاهری دارد باید کنار برود. بارها دیده شده مدیران به جای پاسخگویی در مورد عملکردشان به خبرنگاران آمار دروغین ارائه می کنند. این اتفاقات تلخ و دردآور است.

این سینماگر با بیان اینکه جای خدمت و خیانت عوض شده متذکر شد: مدیری که با ارایه آمار و بیلان سعی دارد خود را مهم جلوه دهد به بندگی شیطان درآمده است! این مدیران باید بدانند شاید خود را بتوانند گول بزنند اما مردم و خدا را که نمی توانند گول بزنند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: مدیر فرهنگی خوب مدیری است که وظیفه شناس باشد، عمل گرا باشد، کاربلد باشد، متعهد باشد اما متأسفانه ما این مشکل را داریم که مدیران فرهنگی مان آمادگی معنوی و روحی و روانی و وجدان لازمه کاری را برای پذیرش مسئولیت ندارند اما این پست و سمت ها را می پذیرند.

وی افزود: ما باید از خود سوأل کنیم که چند وزیر ما کارآمد هستند؟ آیا اگر کسی خوب نماز می خواند می تواند مدیر خوبی هم باشد؟ آیا کسی که منتقد خوبی است می تواند مدیر خوبی هم باشد؟ چرا با این گونه افراد به صورت جدی برخورد نمی شود؟

میرعلایی در پایان این گفتگو تأکید کرد: همه ما می دانیم امروز عملکرد غلط مدیران باعث سلب اعتماد مردم شده، در واقع مدیران نمایشی اعتماد مردم را سلب کرده اند به نحوی که مردم حتی اخبار هواشناسی را هم قبول ندارند! ما باید بداینم مردم اعتماد ندارند اما تشنه اعتماد هستند و باید هرطور شده اعتماد آن ها را جلب کنیم. این اتفاق نیاز به حضور مدیران متخصص و متعهد دارد و من امیدوارم زین پس بتوانیم در تمامی زمینه ها به ویژه حوزه فرهنگ و هنر شاهد حضور مدیران متخصص و متعهد باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

راستگو: عنوان صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان با عملکردش سنخیت ندارد/ شب عید برای برخی افراد عیدی ریختند و در آن واحد خودشان برداشت کردند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حسن راستگو طراح جلوه های ویژه در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخش کثیری از اعضای خانه سینما گفت: عنوان صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان با عملکردش سنخیتی ندارد چرا که با تصمیم به حذف برخی اعضا این نهاد رسما عدم حمایت خود از هنرمندان را آشکار کرده؛ بنده واقعا نمی دانم صندوق اعتباری هنر بر اساس چه سیاستی کار می کند و چرا تصمیم به چنین کاری گرفته و در این بحران کرونا و بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دل آن ها و خانواده های شان را بیش از پیش خون کرده است!

طراح جلوه های ویژه میدانی فیلم های سینمایی «لژیونر» و «بزرگمرد کوچک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده مدت ها است عضو هیأت مدیره انجمن جلوه های ویژه هستم و به واسطه همین نسبت به مشکلات اهالی سینما واقفم و می دانم سینماگران با چه سختی و مرارتی در حال گذران زندگی شان هستند و بعضا حتی توان تأمین معاش روزانه شان را هم ندارند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: صندوق اعتباری هنر در یک برهه زمانی به صورت انبوه به بسیاری افراد عضویت داد و برایشان کارت صادر کرد اما گویا در میان راه بودجه کم آوردند و به مشکلاتی خوردند و حالا به همین خاطر تصمیم گرفته اند به صورت رندومی دست به حذف برخی سینماگران بزنند!

وی تأکید کرد: نکته تلخ و دردآور آنجا است که برخی دستیاران و افراد تازه کار که سابقه چندانی در سینما ندارند همچنان عضو صندوق هستند اما از سوی دیگر عضویت برخی چهره های قدیمی و پیشکسوت یا پذیرفته نشده و یا به حالت تعلیق درآمده است. دلیل اصلی این اتفاق هم آن است که بر اساس قانون وزارت کار که خانه سینما صنوف خود را ملزم کرده در ذیل این وزارتخانه ثبت شوند اعضا مجبورند که رزومه کاری ۲ سال اخیر خود را ارائه دهند و این در حالی است که طی ۲ سال اخیر اغلب سینماگران به دلیل گسترش ویروس کرونا و تعطیلی پروژه ها بیکار و خانه نشین بودند!

راستگو خاطرنشان کرد: این مایه تأسف است که نهادهایی مانند صندوق اعتباری هنر و خانه سینما که باید در شرایط حساس هوای اهالی فرهنگ و هنر را داشته باشند این چنین آن ها را آزار می دهند و دردی به دردهای شان اضافه می کنند. نکته مهم آنجا است که طی این سال ها امکانات چندانی هم از سوی این نهادها در اختیار سینماگران قرار داده نشده که حالا می خواهند همین امکانات حداقلی را هم از سینماگران دریغ کنند!

طراح جلوه های ویژه میدانی فیلم های سینمایی «اکباتان» و «باغ قرمز» در بخش دیگری از این گفتگو متذکر شد: تبعیض قائل شدن میان اهالی سینما توسط صندوق اعتباری شایسته نیست! اگر مواهب و امکاناتی وجود دارد یا باید برای همه به صورت یکسان باشد یا باید برای هیچ کس نباشد. ای بسیار تلخ است که برخی دستیارانی که سال ها است دیگر در سینما حضور ندارند و کار نمی کنند یا تغییر شغل داده و یا حتی جلای وطن کرده اند کارت عضویت صندوق را داشته باشند و از سوی دیگر پیشکسوتانی که بعضا دچار کهولت سن هستند و نیاز به حمایت مادی دارند یا عضویت شان تعلیق شود یا اصلا عضویت شان مورد پذیرش قرار نگیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه حرف و درد بسیار است. من چندی پیش یکی از فیلمبرداران حرفه ای سینما را دیدم که با یک پراید در خیابان مسافرکشی می کرد وقتی جلو رفتم و با نهایت تعجب از او در مورد چرایی کارش سوأل کردم به من گفت چاره دیگری ندارم و مجبورم که فعلا برای امرار معاش در خیابان ها مسافرکشی کنم! واقعا این نوع سبک زندگی در شأن یک هنرمند است؟

این سینماگر سپس با اشاره به برخی اتفاقات اخیر اظهار داشت: شب عید برای برخی افراد عیدی ریختند و در آن واحد خودشان برداشت کردند! چرا این اتفاق افتاده؟ صندوق اعتباری هنر باید در مورد این مسائل شفاف سازی کند. آن ها چرا به اسم حمایت از هنرمندان بودجه می گیرند و رفتاری این چنینی با هنرمندان دارند؟ این پول ها که برگشت خورده به کجا می رود؟ این نهاد تابع چه قانون و معیاری است؟ این ها پرسش هایی است که مدیران این صندوق باید به آن پاسخ دهند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

شایان فر: بی رمق ترین تولیدات مناسبتی را امسال شاهد بودیم/ اغلب مخاطبان رسانه ملی تماشاگر سریال های قدیمی در شبکه «آی فیلم» هستند – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محسن شایان فر تهیه کننده سینما و تلویزیون همزمان با پایان پخش سریال های مناسبتی نوروزی و آغاز پخش سریال های ماه مبارک رمضان در خصوص لزوم ایجاد تحول در تولیدات مناسبتی رسانه ملی گفت: متأسفانه بی رمق ترین تولیدات مناسبتی را در عید نوروز و ماه رمضان امسال شاهد بودیم؛ البته همواره وضعیت به این گونه است که سال به سال می گوییم دریغ از پارسال چرا که مرتب شاهد افت کیفی و محتوایی آثار تلویزیونی هستیم و مخاطبان دیگر رغبتی به تماشای این برنامه ها ندارند.

تهیه کننده سریال های تلویزیونی «خسته دلان» و «حکایت های کمال» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی رغبتی مخاطبان نسبت به سریال های مناسبتی به ویژه سریال های ماه مبارک رمضان در حالی است که جامعه مذهبی ما به دلیل دیانت شان در این ایام همگی به سمت تلویزیون می روند و تمایل شان این است که تنها مخاطب برنامه های رسانه ملی باشند و سایر ابزارهای رسانه ای دیگر از جمله ماهواره را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه بی تدبیری مدیران رسانه ملی و ساده انگاری آن ها برای تولید سریال ها و سایر برنامه های مناسبتی باعث شده تا روز به روز از میزان مخاطبان رسانه ملی کاسته شود.

شایان فر سپس با بیان اینکه زیبایی مناسبت سازی به این است که در آن سریال پیامی متناسب با آن مناسبت نهفته باشد اظهار داشت: این آگراندیسمان کردن باعث می شود مخاطب روی برنامه فوکوس کند. این اولین ویژگی این نوع کارها است. از سوی دیگر باید برای تولیدات مناسبتی زمان کافی در نظر گرفت. متأسفانه مدیران تلویزیون همواره حدود ۳-۴ ماه قبل از هر مناسبتی یاد این می افتند که باید برای مناسبت پیش رو سریالی تولید کنند و این مسأله باعث افت شدید کیفی آثار می شود.

این سینماگر متذکر شد: بی شک یک سریال زمانی می تواند موفق شود که زمان مناسبی برای نگارش و تولید در اختیار داشته باشد تا به صورت باری به هر جهت به تولید نرسد. مدیران رسانه ملی زمانی می توانند عملکرد درستی داشته باشند که از امسال به فکر مناسبت های سال آینده باشند و تولیدات را سفارش دهند.

این تهیه کننده در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اغلب مخاطبان رسانه ملی تماشاگر سریال های قدیمی در شبکه «آی فیلم» هستند تصریح کرد: دلیل این اتفاق این است که در سال ها قبل سریال های مناسبتی با وسواس و دقت و احترام ویژه تری برای مخاطب تولید می شدند. در آن زمان سریال ها مردم را جذب می کردند و خیابان ها برای دیدن شان خلوت می شد اما افسوس که سال ها است دیگر شاهد چنین اتفاقی نیستیم.

شایان فر در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم زین پس تدبیری جدی در رسانه ملی اندیشه شود تا بدون اینکه تایم تولید بسوزد بتوانیم به فکر مناسبت های سال های بعد باشیم. امیدوارم دقت بیشتری در نگارش و محتوای سریال ها صورت گیرد تا شاید بتوانیم پس از سال ها فترت دوباره شاهد اوج و شکوفایی رسانه ملی نزد مردم باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

«هنر انقلاب» باید هر چند وقت یکبار بازتعریف شود/«هنر انقلاب» فقط در شاخه سیاست تعریف نمی‌شود – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عبدالحمید قدیریان گفت: هنر انقلاب پیشرفت و اعتلای کشور را رقم می‌زند و فقط محدود به خاطره‌گویی از دفاع‌مقدس نیست.

به گزارش سینماپرس، عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش گفت: هنری که موجب اعتلا، گسترش و پیشرفت اهداف انقلابی می‌شود، هنر انقلاب نام دارد.

این هنرمند به تازگی در مراسم پایانی هشتمین هفته هنر انقلاب اسلامی، به عنوان چهره برتر سال «هنر انقلاب ۱۴۰۰» معرفی و تجلیل شد.

او می‌گوید، هنر انقلاب فقط در شاخه سیاست تعریف نمی‌شود که به محض حمله دشمن به یک نقطه، با طراحی پوستر و یا کاریکاتور نسبت به آن واکنش نشان دهیم و یا اینکه قالب هنر انقلاب را فقط ذکر خاطره‌های دفاع مقدس بدانیم. ما در مفهوم هنر انقلاب باید غایت را در نظر بگیریم و نسبت به شرایط، خودمان را به روز کنیم.

قدیریان معتقد است وقتی یک نفر از هر صنف و گروه در جامعه مطرح می‌شود، به همان میزان مسئولیتش افزایش می‌یابد. مخصوصا اگر برگزیده مکتب انقلاب باشد که هم فضای زنده دارد و هم مباحث سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جامعه را دنبال می‌کند؛ بنابراین باید بیش از گذشته مواظب رفتار و کردار خود باشد و در راستای وظایف خود بیش از پیش تلاش کند تا بتواند انتخابش را منطقی جلوه دهد.

براساس اظهارات طراح لباس سریال «مریم مقدس»، هنر انقلاب باید هر چند وقت یکبار بازتعریف شود، زیرا حیطه این هنر برای مردم و مخصوصا برای نسل جوان شفاف نیست و در ضمن به دلیل حّی بودن انقلاب و قرار گرفتن در فضاهای متنوع، باید حیطه هنر انقلاب مدام تبیین شود.

قدیریان می‌گوید طبق فرمایشات امام راحل، حداقل هدف انقلاب ما رفاه جامعه بوده است؛ این انقلاب ایده‌های بسیار بزرگتری دارد که متاسفانه درباره آن‌ها کمتر صحبت می‌شود. به گفته حضرت امام، انقلاب ما یک امانت است که باید به صاحب اصلی اش حضرت حجت (عج) بازگردد؛ ایشان مسئله ظهور و دستگیری از مظلومان جهان را مطرح می‌کنند. بنیانگذار انقلاب ایران همچنین این اتفاق شگرف را به عنوان یک نصرت الهی برای جهانیان معرفی کرده است و در این گستره وسیع و مرتفع، موضوعات مختلفی برای پرداخت آثار هنری وجود دارد.

چهره برتر هنر انقلاب از سهل انگاری برخی مسئولین گلایه کرد که باعث شده همچنان معیشت دغدغه اصلی مردم باشد؛ وگرنه انقلاب ایران صرفا برای تامین مشکلات معیشتی اتفاق نیفتاد. به گفته قدیریان این انقلاب شروع یک حرکت از جانب خداوند به سمت برپایی ظهور است. با این منظر می‌توان سیری را تبیین کرد تا جهانیان از آن بهره ببرند و برای اجرای این هدف عظیم و مقدس باید ابزارهای زیادی بکار گرفته شود که یکی از آن ابزارها هنر است.

قدیریان معتقد است که برای حرکت در مسیر ظهور باید ابتدا ایرانی قوی داشته باشیم. با به دست آوردن قدرت و اقتصاد خوب می‌توان به دیگران کمک کرد. قدرتمند شدن نیاز به فرهنگ سازی دارد که می‌توان با هنر این مهم را به انجام رساند.

مشاهده خبر از سایت منبع