X

بایگانی اردیبهشت 18, 1401

دفتر سینمایی

عوامل سینما نسبت به عواقب تنبیهی همکاری با پروژه‌های بدون پروانه ساخت مسئول هستند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد تمامی کسانی که بدون پروانه ساخت فیلمسازی فیلم سینمایی تولید کرده‌اند باید تا ۳۰ اردیبهشت دلایل این اقدام را اعلام کنند.

به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: تمامی کسانی که بدون پروانه ساخت فیلمسازی مبادرت به تولید فیلم سینمایی کرده‌اند تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری فرصت دارند ضمن اعلام کتبی دلایل این اقدام درخواست رسیدگی به پرونده‌شان را کتباً به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان ارایه کنند.

خزاعی گفت: از ابتدای ورودم به سازمان سینمایی و طی ملاقات‌های متعددی که با افراد مختلف و اصناف سینمایی داشتم، متوجه شدم که تعدادی از فیلمسازان به دلایلی همچون تعطیلی شوراهای فیلمسازی در زمان تغییر و تحول و استقرار دولت سیزدهم، عدم توافق با اتحادیه تهیه‌کنندگان جهت مجوز تهیه‌کنندگی و سایر دلایل متاسفانه اقدام به تولید فیلم سینمایی کردند که بدیهی است این امر در تضاد و مغایرت کامل با آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی تولید و نمایش آثار سینمایی سازمان بوده است و موجب از بین رفتن سرمایه و زحمت عوامل فیلمسازی خواهد شد.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات پیش آمده و در جهت مساعدت و امکان یک فرصت برای این افراد، مقرر شد این افراد دلایل مبسوط خود را به همراه یک کپی از فیلم تا ۳۰ اردیبهشت ماه به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان ارایه کنند.

رئیس سازمان سینمایی بیان کرد: کمیته‌ای برای بررسی پرونده این افراد تشکیل خواهد شد و با توجه به دلایل و اثر تولید شده در خصوص این آثار تصمیم‌گیری خواهم کرد.

وی تصریح کرد: بدیهی است اخذ پروانه ساخت برای تمامی متقاضیان تولید فیلم سینمایی الزامی است و این فرصت پیش‌بینی شده تمدیدپذیر نبوده، صرفاً به دلیل مشکلات بازه زمانی انتقال دولت دوازدهم تا دولت سیزدهم منظور شده است و الزاماً نیز، به صدور پروانه ساخت برای آثار تولید شده نخواهد انجامید، بلکه فرصتی برای رسیدگی و تمایز بین مشکلات موجه با افرادی که بدون دلایل موجه فیلم ساخته‌اند و عدم اتلاف سرمایه بخش خصوصی اتخاذ شده است.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه کلیه افراد متقاضی به تولید فیلم نیازمند اخذ پروانه ساخت هستند، اظهار کرد: همانطور که در ابلاغ معاون ارزشیابی و نظارت به صنوف مختلف تهیه‌کنندگی و مدیرعامل خانه سینما آمده و به کلیه صنوف نیز منعکس شده است می‌بایست در صدر قراردادهای تولیدی شماره پروانه ساخت معتبر درج شده و لذا دیگر هیچ‌یک از عوامل سینما در مشاغل مختلف عذری بابت عدم اطلاع از نداشتن پروانه ساخت در پروژه‌ای که با آن همکاری می‌کنند، نخواهند داشت و نسبت به عواقب تنبیهی همکاری با پروژه‌های بدون پروانه ساخت مسئول هستند.

خزاعی همچنین، در رابطه با سیاست‌های اجرایی موسسات سازمان سینمایی و همچنین، حضور فیلم‌های سینمایی در جشنواره‌های خارجی گفت: موارد مربوط به این حوزه‌ها را نیز طی روزهای آتی اعلام خواهم کرد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سقوط با «لامینور»/عدم رضایت و استقبال مخاطبان از تماشای نسخه دخترانه «سنتوری»! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: حتی حاشیه‌سازی و مظلوم‌نمایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم نتوانست تازه‌ترین ساخته داریوش مهرجویی را در اکران عمومی به ساحل نجات برساند و «لامینور» با کمتر از ۸۰۰ میلیون تومان فروش در ۱۰ روز، خیلی زود باید از پرده نقره‌ای سینما پایین بیاید.

به گزارش سینماپرس، وقتی سینماگر قدیمی خشمگین از ناکامی در رساندن «لامینور» به اکران نوروز روبه‌روی دوربین نشست و تهدید به اعتصاب و خودزنی کرد، برخی گمان بردند او به پشتوانه مشورت‌هایی که از برخی نزدیکانش گرفته در تلاش برای معرفی بیشتر فیلم تازه است. آن ویدئو در شبکه‌های اجتماعی بسیار دیده شد و انتظار می‌رفت با انبوه حمایت‌هایی که مردم و کارشناسان از مهرجویی کرده‌اند، «لامینور» او در اکران عمومی رکورد بشکند یا دست‌کم خوب بفروشد.

سقوط با «لامینور»/عدم رضایت و استقبال مخاطبان از تماشای نسخه دخترانه «سنتوری»!

حالا نزدیک دو ماه از آن روزها و تقریبا ۱۰ روز از آغاز نمایش فیلم تازه خالق «اجاره‌نشین‌ها» و «درخت گلابی» در سینماها گذشته است. «لامینور» که با امید فراوان در اکران عید فطر از هفتم اردیبهشت روانه پرده بیش از ۲۷۰ سینما در سراسر ایران شده، امروز حدود ۸۰۰ میلیون فروخته و اگر استقبال از آن بر اساس همین آمار ادامه داشته باشد، شاید یکی دو هفته دیگر جای خود را به فیلمی دیگر بدهد و پس از آن روانه اکران آنلاین شود.

بر اساس آنچه در سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران در سال ۹۳ آمده، «اشباح» مهرجویی با داشتن کمی بیش از ۲۵ هزار تماشاگر در اکران عمومی آن سال حدود ۱۲۱ میلیون تومان (با میانگین بهای بلیت ۴۷۰۰ تومان) فروخت و به نسبت آمار تماشاگران، در رده ۳۹ پرفروش‌ترین فیلم‌های سال قرار گرفت. هشت سال پیش «شهر موش‌ها ۲» بیش از دو میلیون و ۳۳۰ هزار تماشاگر داشت و با نزدیک ۱۰ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم ۹۳ بود.

فروش ۱۲۱ میلیونی «اشباح» در حالی رقم خورد که درست یک دهه پیش «مهمان مامان» ۴۸۵ میلیون تومان فروخته بود. مهرجویی که زمانی فیلم خوب و پرفروش می‌ساخت، پس از توقیف «سنتوری» دیگر چندان روی خوش ندید و حتی «نارنجی‌پوش» او هم با وجود بهره بردن از ستاره‌هایی چون حامد بهداد و لیلا حاتمی به زحمت از مرز یک میلیارد تومان گذشت و ششمین فیلم پرفروش سال ۹۱ شد. مهرجویی در ۹۲ «چه خوبه برگشتی» را روی پرده داشت که آن هم یک میلیارد تومان فروخت و در جدول پرفروش‌ها روی پله یازدهم ایستاد.

در شرایطی که برخی پیش‌بینی کرده بودند «لامینور» بتواند با بلیت ۴۵ هزار تومانی یک رکورد تازه در کارنامه مهرجویی بیافریند و جزو پرفروش‌های ۱۴۰۱ شود اما ناگفته پیداست این فیلم پرحاشیه با میانگین فروش کمتر از ۸۰ میلیون در روز بعید است چندان در سینماها دوام بیاورد. بامزه اینکه کاربری نوشته بود اگر تمام هواداران مهرجویی و لایک‌کنندگان ویدئوهای سال گذشته او در فضای مجازی به سینما رفته و «لامینور» را دیده بودند، فیلم می‌توانست رکوردهای فروش را بشکند و بالانشین شود.

«لامینور» به بیانی دیگر نسخه دخترانه «سنتوری» است که پس از نمایش در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر و بردن دو جایزه بهترین بازیگر مرد (بهرام رادان) و فیلم برگزیده تماشاگران، گرفتار حاشیه‌های بی‌پایان شد و سرانجام سر از شبکه نمایش خانگی درآورد. علی نصیریان، پردیس احمدیه، عزت‌الله رمضانی‌فر، علی مصفا، سیامک انصاری، مهرداد صدیقیان، کاوه آفاق و رضا داوودنژاد در «لامینور» بازی کرده‌اند.

در جدول فروش سال ۱۴۰۱ تا ابتدای روز جمعه ۱۶ اردیبهشت «سگ‌بند» مهران احمدی با بیش از ۲۹ میلیارد تومان صدرنشین است و شگفت آنکه «انفرادی» سیدمسعود اطیابی با کمتر از ۱۰ روز اکران در ۳۶۲ سینما نزدیک ۹ میلیارد تومان فروخته است. «موقعیت مهدی» هادی حجازی‌فر با حدود ۱۱ میلیارد، «شادروان» حسین نمازی با حدود ۹ میلیارد و «روز صفر» سعید ملکان با حدود هشت میلیارد دیگر فیلم‌های پرفروش امسال تا پایان ۱۵ اردیبهشت هستند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

سری جدید «پایش» و «ثریا» به تلویزیون می‌آید – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اتم، مسابقه رزم آوران، مستند پرتره پورسینا، مستند مازرون از هفته جدید پس از تعطیلات عید فطر، بعنوان برنامه های جدید در جدول پخش شبکه یک سیما جانمایی شدند.

به گزارش سینماپرس، اتم، مسابقه رزم آوران، مستند پرتره پورسینا، مستند مازرون از هفته جدید پس از تعطیلات عید فطر، بعنوان برنامه های جدید در جدول پخش شبکه یک سیما جانمایی شدند. همچنین دوره جدید سیمای خانواده، صبح بخیر ایران به همراه قسمت های جدید مسابقه دستپخت، مسابقه ایران هم مکمل برنامه های روتین این شبکه خواهند بود و سری جدید برنامه پایش که هم اکنون در مرحله پیش تولید قرار دارد نیز به زودی کنداکتور اضافه خواهد شد …

مستند پرتره‌ی «پورسینا»
این مستند قرار است در هر قسمت، زندگی یکی از مفاخر پزشکی ایران را در سه مقطع کودکی، جوانی و حال حاضر به تصویر بکشد. معرفی مفاخر کشور و و دستاورد های آنها و راه های رسیدن به موفقیت رویکرد اصلی این برنامه است. پورسینا به تهیه کنندگی و کارگردانی حامد کاظم زاده، کاری از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما است که یکشنبه ها و سه‌شنبه ها ساعت ۱۷:۳۰ پخش می شود.

مستند مسابقه «اتم»
“اتم” مخفف الگوها و تجربه‌های موفق است. این برنامه یک برنامه استعدادیابی نیست، بلکه داشتن دغدغه و پشتکار و نیز تعهد از ویژگی‌های اتم هاست. بعضی اتم‌ها نه تنها از فعالیتی که انجام می‌دهند درآمدی کسب نمی‌کنند بلکه در مواردی هزینه‌ها به دوش خودشان است؛ یعنی وجهی از مسئولیت اجتماعی و ازخودگذشتگی هم در کاری که اتم‌ها انجام می‌دهند وجود دارد. برای اتم‌های برتر، داشتن شرایطی حائز اهمیت است که در داوری‌ها به آن دقت شده و خواهد شد؛ مردمی بودن، خلاقیت و مسئله محور بودن، قابل تکثیر بودن ایده و الگو از فاکتورهای این برنامه است. فصل نخست اتم در سال گذشته پخش شد و اینک کاوه خداشناس در برنامه‌ای ترکیبی ایده «اتم» یا همان الگوها و تجربه‌های موفق ایرانیان را مرور می کند تا فصل ۱۴۰۰ اتم را به فصل دوم برنامه در سال ۱۴۰۱ وصل کند.
اتم به تهیه کنندگی سیداحمد موسویان و کارگردانی سیدصادق شهربانویی، کاری از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک سیما است که پنج شنبه ها و جمعه ها ساعت ۲۳:۰۰ پخش خواهد شد.

مسابقه «رزم آوران»
رزم آوران اولین مسابقه رزمی زرهی تلویزیونی است که با شیوه ای جذاب و با استفاده از خودروهای جنگی، از جمله تانک و نفربر تولید شده است. رقابت نفس‌گیر گروه هایی از جوانان با تجهیزات نظامی مسابقه ای جذاب ساخته که یکشنبه ها و سه شنبه ها ساعت ۱۹:۲۰ از شبکه یک پخش می شود. مسابقه رزم آوران محصول صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی است که عباس احمدزاده و مرتضی مقدس تهیه کنندگان و محمد ندیمی و مجتبی نکو کارگردانان این مسابقه جذاب هستند.

مستند «مازرون»
مستند مازرون با هدف معرفی و نمایش زیبایی های طبیعی و فرهنگی استان مازندران تولید شده است.
این مستند جذاب به تهیه کنندگی و کارگردانی ایمان گودرزی، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۱۷:۳۰ پخش می شود.

سری جدید «مسابقه ایران»
سری جدید مسابقه ایران از شنبه ۱۷ اردیبهشت پخش خواهد شد. این برنامه با هدف معرفی هر چه بیشتر ایران به ایرانیان و افزایش اطلاعات عمومی بینندگان در حوزه های فرهنگ، جغرافیا، تاریخ، گردشگری، دفاع مقدس، مفاخر و دانشمندان و پیشرفت ها و توانمندی های کشور تولید شده و همه سوالات آن مربوط به ایران است.
مسابقه ایران به تهیه کنندگی هاشم رضایت و اجرای سعید شیخ زاده کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیماست که شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ها ساعت ۱۹:۳۰ پخش خواهد شد.

سری جدید «مسابقه دستپخت»
مسابقه دستپخت، فقط یک مسابقه آشپزی نیست. هدف از این برنامه، تقویت ارتباط خانوادگی و معرفی فرهنگ و غذاهای مردم استان ها و اقوام مختلف کشور است. نکات آشپزی، تزیین غذا، نظافت، مدیریت انتخاب و تهیه مواد اولیه، صرفه جویی در آب و انرژی و تفکیک زباله از سایر آموزه های مهمی است که در این برنامه به آنها پرداخته می شود. سید وحید حسینی مجری و تهیه کننده این مسابقه است که پنج شنبه ها و جمعه ها ساعت ۱۹:۳۰ پخش می شود.

سری جدید برنامه «ثریا»
برنامه تحلیلی ثریا، که با هدف دیده بانی پیشرفت کشور و توجه دادن به فرصت‌ها و مزیت های کشور و راه های رفع نقاط ضعف و عبور از تهدید های بالقوه در حوزه های مختلف اقتصادی و … طراحی شده از این هفته پخش خواهد شد.
ثریا به تهیه کنندگی و اجرای محسن مقصودی، یکشنبه ها ساعت ۲۳:۰۰ پخش می شود.

سری جدید «صبح بخیر ایران»
صبح بخیر ایران در سال جدید دستخوش تحولاتی شده از اضافه شدن بخش میز اقتصادی و دانش بنیان در هر برنامه با حضور مسئولان و مدیران شرکتهای دانش‌بنیان، گزارش های مردمی، معرفی مشاغل، بخش مستند برداشت محصولات کشاورزی، تا تولید یک تیتراژ پرانرژی و در فضای موسیقی محلی ایرانی.

این برنامه را شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت ۶ صبح ببینید.

برنامه «سیمای خانواده»
سیمای خانواده، باسابقه ترین برنامه خانواده سیما است و در این برنامه در کنار موضوعات هنری و خانه داری، مباحث چون افزایش جمعیت، سلامت خانواده، تربیت فرزندان، معرفی کتاب و بازخوانی راه و رسم قهرمانان کشور، از جمله شهدا، جانبازان وایثارگران در کنار سایر موضوعات مختلف مرتبط با خانواده در فضایی صمیمی و با حضور ترکیبی از مجریان جوان و باتجربه و نام آشنا به خانواده ها ارائه می شود.
برنامه سیمای خانواده هر روز ساعت ۱۱:۱۵ پخش می شود.

برنامه «پایش»
سری جدید برنامه شناخته شده وپربیننده پایش نیز در مرحله پیش تولید قرار دارد و به زودی با تغییراتی از جمله در حوزه مطالبه گری در حوزه اقتصاد کلان و شعار سال، تولید و پخش خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

انقدر می‌گویم و می‌گویم تا بالاخره یک جا اثر کند


محمود سالاری حدود پنج ماه پس از منصوب شدن به عنوان معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) حاضر شد و به پرسش‌هایی درباره‌ی راه‌های تعامل با هنرمندان، رسیدگی به مشکلات هنرمندان تئاتر و موسیقی در پی شیوع کرونا، دغدغه‌های مربوط به بناهای تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر، جشنواره‌های فجر و مجوزهای تئاتر پاسخ گفت.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

احمدوند: در سه سال گذشته به حوزه اقتصاد نشر آسیب بسیاری وارد شده است/به دنبال کاهش هزینه‌ بر دوش خریداران و ناشران هستیم – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: برنامه‌های سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تشریح شد. این نمایشگاه از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار خواهد شد.

به گزارش سینماپرس، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی و سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در نشست خبری این رویداد فرهنگی که امروز (شنبه، هفدهم اردیبهشت‌ماه) در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه زایندگی و پویایی فرهنگی کشور ما را نشان می‌دهد، گفت: در دوران فراگیری بیماری کرونا حوزه فرهنگ آسیب‌های بسیاری را متقبل شد اما مجموعا تولیدات فرهنگی در این دوره قابل اعتنا است. در سال گذشته رکورد تعداد عناوین کتاب با ۱۱۳ هزار عنوان کتاب شکسته شد.

او با بیان این‌که نمایشگاه محلی برای نمایش آخرین دستاوردهای فکری جامعه ایرانی است، افزود: رویکرد دولت در حوزه فرهنگ ایجاد بستر مناسبی برای انتشار افکار، عقاید و آراء مختلف است و به جز موارد اندکی که دل‌آزار باشد رویکرد ما انتشار آثار مختلف خواهد بود. برگزاری نمایشگاه، نشان علاقه‌مندی مردم به حوزه دانش و همچنین نشانگر تلاش گسترده‌ای است که دستگاه‌های مختلف برای برگزاری این امر داشتند؛ بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بانک صادرات، شهرداری تهران، گمرک ایران، شرکت پست، نیروی انتظامی، رسانه‌های مختلف و سازمان حمل و نقل و شهرداری تهران.

احمدوند با بیان اینکه ویژگی‌ عمده نمایشگاه کتاب، دسترسی عموم مردم برای دیدن و انتخاب کتاب در سراسر کشور است، گفت: امسال همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب با حضور ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی در مصلی، نمایشگاه مجازی هم برگزار خواهد شد که این نمایشگاه کتاب قدم بزرگی در توسعه فرهنگی کشور به شمار می‌رود. همچنین تلاش برای حضور پررنگ‌تر چهرهای شاخص بین‌المللی و فعالان فرهنگی منطقه را داریم تا این رفت و آمدها اثرگذار باشد. تدابیر ویژه‌ای نیز برای ضوابط بهداشتی در نمایشگاه اتخاذ شده است. شعار نمایشگاه امسال نیز با همین رویکرد انتخاب شده؛ «با کتاب سلامتیم»، کتاب یکی از شاخصه‌های اصلی جامعه سالم به شمار می‌رود که در سلامت عمومی و روانی جامعه تاثیرگذار است.

همچنین علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سخنگو و قائم‌مقام این دوره از نمایشگاه کتاب در پاسخ به خبرنگاران درباره کد اقتصادی که ناشران ملزم به دریافت آن بودند، گفت: این کد اقتصادی ارتباطی با ستاد برگزاری نمایشگاه و ارائه خدمات ندارد بلکه این موضوع به خواسته بانک عامل برای ارائه کارتخوان و بر اساس قانون مصوب بوده است.

او درباره بن‌کارت‌ها گفت: تا کنون ۱۴۰ هزار نفر از دانشجویان، طلاب و استادان برای بن کارت ثبت نام کرده‌اند که داده‌های آنها بر اساس بانک اطلاعاتی وزارت علوم، وزارت بهداشت و مرکز مدیریت حوزه‌ها بوده است؛ برخی از دانشجویان در تماس با مرکز پاسخگویی می‌گویند کد ملی آنها در سامانه ثبت نشده که همکاران ما در مراکز پاسخگویی آنها را به دانشگاه‌ها و مراکز مرتبط هدایت می‌کند. در مجموع یارانه اختصاص‌یافته برای این دوره ۱۰۰ درصد افزایش داشته تا بتوانیم تعداد افراد بیشتری را پوشش بدهیم. میزان بن کارت دانشجویان ۴۰ درصد و استادان دانشگاه ۵۰ درصد افزایش داشته‌ است.

رمضانی درباره حضور ناشران متخلف سی و دومین نمایشگاه کتاب در این دوره از نمایشگاه نیز با بیان اینکه تعداد آنها بسیار محدود است، گفت: کسانی که در کمیته تخلفات رای قطعی و تجدیدنظر قطعی داشته‌اند برای احترام به صنعت نشر و اهالی خوش‌رفتار این صنعت در نمایشگاه ۳۳ حضور نخواهند داشت. البته برخی از آن‌ها آثار خوبی منتشر کرده‌اند که در دوره‌های بعدی شاهد حضور آنها خواهیم بود.

نیمی از جمعیت به کتاب دسترسی ندارند

یاسر احمدوند نیز درباره اعتراض برخی از ناشران و کتابفروشان به نمایشگاه کتاب، گفت: من این را هجمه علیه نمایشگاه نمی‌دانم. این نگاه کاملا درست است. کتابفروشی‌ها یکی از حلقه‌های مهم نشر هستند که حمایت از آن‌ها باید در اولویت قرار بگیرد اما واقعیت این است که ۲۰ میلیون نفر از جمعیت در روستاها زندگی می‌کنند که به کتابفروشی دسترسی ندارند. در بسیاری از شهرهای کوچک نیز کتابفروشی نداریم و می‌توانیم بگوییم نیمی از جمعیت کشور نمی‌توانند از کتاب بهره‌مند باشند. راه‌اندازی کتابفروشی نیز برای بخش خصوصی صرفه ندارد. نمایشگاه امکانی است که مردم از دستاوردهای فرهنگی مطلع شوند. کتابفروشی‌ها از برگزاری نمایشگاه گله‌مند هستند و این گله کاملا بحق است. طرح‌های دیگری برای جبران این اتفاقات در نظر داریم که امیدواریم بعد از نمایشگاه به سرعت اجرایی شود.

او همچنین با بیان اینکه شبکه توزیع کتاب نیاز به اصلاح دارد، گفت: راه‌اندازی و ترمیم شبکه توزیع کار ساده‌ای نیست و ما به دنبال کارهای نمایشی و زودگذر نیستیم.

او در ادامه بیان کرد: حضور نداشتن برخی از ناشران در نمایشگاه ربطی به ممیزی کتاب ندارد و برخی خودشان نمی‌خواهند در نمایشگاه حضور داشته باشند. ممیزی سیاست ثابتی بر مبنای حفظ امنیت روانی جامعه است نه سخت‌گیری.

تأثیر اعلام دیرهنگام برگزاری نماشگاه

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به اینکه با اعلام دیرهنگام برگزاری نمایشگاه برخی آژانس‌های ادبی و ناشران خارجی نتوانستند با آمادگی کامل در نمایشگاه حضور داشته باشند، گفت: فرآیند برگزاری در شرایط مبهم و وضعیت کرونا قرار داشت و به همین دلیل با تاخیر اعلام شد و این تاخیر در اعلام طبیعی بود که در بخش‌های مختلف اثر بگذارد. در نمایشگاه اتفاقی که افتاد حضور آژانس‌های ادبی بود که در بخش مجازی هم امکان شرکت داشتند. هر چند در حوزه حضور ناشران خارجی در دوره‌های گذشته حضور پررنگ و اثرات چندان درخشان و قابل دفاعی وجود نداشت.

علی رمضانی هم در خصوص شرکت ناشران خارجی گفت: امسال ناشران از ۳۳ کشور در نمایشگاه بین‌المللی حضور خواهند داشت که بخشی از آنها در سالن ناشران خارجی و بخشی نیز در بخش بین‌الملل خواهند بود. همچنین گردهمایی آژانس‌های ادبی را در این دوره خواهیم داشت. ناشران از کشورهای ترکیه، ایتالیا، هنگ کنگ، کره جنوبی، استرالیا، بوسنی، هلند، اسپانیا، افغانستان، سوریه، پاکستان، روسیه، تونس، کویت، بحرین، آذربایجان و مکزیک خواهند بود. همچنین ۲۵ مهمان خارجی داریم و روسای نمایشگاه‌های بین‌المللی از کشورهای آذربایجان، عمان و قطر در این نمایشگاه حاضر خواهند بود.

نمایشگاه رویداد پرهزینه‌ای ست

یاسر احمدوند، رئیس نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به پرسش ایسنا درباره این‌که امسال بر خلاف سال‌های گذشته درباره میزان بودجه نمایشگاه چیزی اعلام نشده و بر اساس شنیده‌ها این رقم بسیار بالا بوده است، گفت: نمایشگاه رویداد پرهزینه‌ای است که طبعا از بخش خصوصی قابل تامین نیست، امکان درآمدزایی حداقلی دارد که آن‌هم در بخش اجاره غرفه به ناشران است اما به دلیل حمایت از ناشران دریافت اجاره واقعی از آن‌ها امکانپذیر نیست. از طرف دیگر این نمایشگاه به لحاظ وسعت رویداد کم‌نظیری در سراسر کشور است و طبیعی است که هزینه قابل توجهی داشته باشد که بار اصلی هزینه بر دوش دولت است؛ هزینه‌هایی که با تورم افزایش یافته. در آخرین دوره نمایشگاه بودجه‌ای حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده بود که با توجه به افزایش هزینه‌ها این عدد نیز افزایش پیدا می‌کند. در مسیر برگزاری نمایشگاه هنوز عدد نهایی مشخص نیست و بعد از نمایشگاه این هزینه را به صورت شفاف بیان خواهیم کرد. برگزاری جلسات مالی متعدد، انجام مزایده‌ها و کارهای صورت‌گرفته به صورت شفاف اعلام می‌شود. اصل برگزاری نمایشگاه در شفافیت، صرفه‌جویی و سلامت مالی در نظر برگزارکنندگان خواهد بود. همچنین در این دوره ما نمایشگاه مجازی را داریم که به لحاظ پشتیبانی، زیرساخت فنی، پست و بخش اجرایی هزینه زیادی دارد. ما به دنبال کاهش هزینه‌ بر دوش خریداران و ناشران هستیم و حداکثر هزینه را داریم.

احمدوند همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره واسپاری امور به بخش خصوصی نیز گفت: ما برای برگزاری نمایشگاه از حضور تشکل‌های نشر بهره‌مند بودیم و از همکاری آن‌ها در کارهای سیاستگذاری و برپایی نمایشگاه‌ها بهره‌مند شدیم اما ما به دنبال نمایش واسپاری و تصدی‌گری پنهان نیستیم و بخشی که واسپاری می‌شود به صورت واقعی خواهد بود. البته ما به دنبال تقویت بخش خصوصی هستیم و این تاثیر تقویت در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد.

یاسر احمدوند در بخش دیگری از نشست درباره شائبه این‌که انتخاب مهمان‌ ویژه نمایشگاه بر اساس روابط سیاسی بوده و با وجود انتخاب ترکیه به عنوان میهمان ویژه در سال ۹۹ حالا کشور قطر جایگزین شده است گفت: امسال قطر ویژگی‌های مناسبی برای حضور داشت داشت. طبیعتا ترکیه کشور مهمی به لحاظ فرهنگی است و پیوندهای عمیقی با ما دارد و امیدواریم در سال‌های آینده کشورمان میزبان ترکیه باشد. امسال نمایشگاه قطر در ۵۵ سالگی قرار داشت و همانطور که گفتم نسبت به کشورهای دیگر شرایط مناسبی داشت و به عنوان مهمان‌ ویژه انتخاب شد. این تصمیم شورای سیاستگذاری نمایشگاه بود و از حوزه فرهنگ خارج نبوده است.

او همچنین درباره فروشگاهی بودن نمایشگاه کتاب گفت: این بحث مفصلی است که همیشه تکرار می‌شود؛ تمایل و تصمیم بر این بود که امسال نمایشگاه فیزیکی به معنای نمایشگاهی باشد و فروش در نمایشگاه صورت نگیرد اما این از آن دست شعارهایی است که زمانی که به مرحله اجرایی می‌رسد کسی پای آن نمی‌ایستد. با توجه به اینکه احساس می‌شد در سه سال گذشته به حوزه اقتصاد نشر آسیب بسیاری وارد شده است نمی‌توانستیم امکان این را که ناشران در نمایشگاه فروش داشته باشند از آن‌ها سلب کنیم. اما امیدواریم در سال‌های بعد با فروش مجازی، ناشران در نمایشگاه حضوری به تبادل و ارتباط و فعالیت‌های فرهنگی بپردازند.

احمدوند سپس بیان کرد: ما نمی‌توانیم بخشی از نمایشگاه کشورهای دیگر را در نظر بگیریم اما بخش‌های دیگر را نادیده بگیریم. آیا ما امکان فروش بلیت ۹۰ یورویی را داریم؟ چرا نمایشگاه کشورمان را با نمایشگاه‌های دیگر مقایسه می‌کنیم؟ این موضوع یک بسته است، حاضران نمایشگاه کتاب ما، مردم و خانواده‌ها هستند اما این موضوع در نمایشگاه‌های دیگر نیست. در نمایشگاه‌های خارجی تبادل حق فروش کتاب و تصویرگری، قرارداد توزیع و… وجود دارد اما در نمایشگاه ما مردم خرید کتاب دارند. نمایشگاه ما با دیگر نمایشگاه‌ها تفاوت ماهوی دارد و نمی‌توانیم ادای نمایشگاه دیگری را دربیاوریم. باید به صورت واقعی به این رویداد نگاه کنیم و درصدد تحقیر آن نباشیم. نمایشگاه ما با این شکل برگزاری نیز جذاب است.

علی رمضانی نیز در ادامه درباره ویژگی‌های نمایشگاه در این دوره گفت: هیچ ناشری در سازه موقت حضور ندارد، در این دوره ۹۰ هزار مترمربع فضا در اختیار داشتیم که ناشران در این متراژ استقرار خواهند داشت و با توجه به شرایط بهداشتی میزان متراژ مفید کمتری به ناشران توانستیم اختصاص دهیم. ناشران از امروز می‌توانند غرفه‌های خود را تحویل بگیرند. همچنین خریداران می‌توانند به صورت مجازی از هجدهم کتاب‌های خود را در بخش علاقه‌مندی‌ها انتخاب کنند. امسال اعتباری که معاونت فرهنگی برای خرید کتاب در نظر داشت نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و به لحاظ ریالی ۴۰ درصد افزایش داشته است. در نمایشگاه حضوری از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر خدمات‌رسانی می‌شود اما بخش مجازی به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود. امسال همچنین یارانه‌هایی که برای پست وجود دارد افزایش پیدا کرده است. در دومین دوره نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارسال بسته ناشران تا ۵۰ هزار تومان رایگان بود اما امسال این هزینه تا ۷۵ هزار تومان برای ناشران رایگان است. در شهرهایی که تعداد ناشران زیاد است ما جایگاه‌های سیار پست را خواهیم داشت.

او همچنین درباره تعداد عنوان کتاب‌های حاضر در نمایشگاه گفت: نمی‌توان رقم دقیقی اعلام کرد.

در پایان نیز اعلام شد افتتاحیه این دوره از نمایشگاه روز سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

گران‌ترین نقاشی‎‌های «ون‌گوگ» را بشناسید


«ون ‌گوگ» این روزها علاوه بر اینکه یک هنرمند نام آشنا در سراسر جهان به شمار می‌رود، در گروه هنرمندانی قرار می‌گیرد که آثارشان قیمت‌های چشمگیر را در ذهن تداعی می‌کنند. در این گزارش به مرور گران‌ترین آثار این هنرمند محبوب هلندی می‌پردازیم.

مشاهده خبر از سایت منبع