به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی صندوق اعتباری هنر، در ادامه طرح تکریم و دیدار با هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه سید مجید پوراحمدی به همراه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه به دیدار اصغر شاهوردی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران رفتند و از نزدیک جویای حال وی شدند.
پوراحمدی ضمن ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این هنرمند گفت: اصحاب فرهنگ و هنر میراث زنده جوامع محسوب میشوند که توجه و رسیدگی به امور آنها یکی از اصلی ترین وظایف صندوق اعتباری هنر است. تلاش ما این است که به طرق مختلف از جامعه فرهنگ و هنر کشور حمایت کنیم. با اجرایی شدن بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و اختصاص یارانه به این حوزه سعی میکنیم تا حدی به رفع دغدغههای موجود اصحاب فرهنگ و هنر خصوصاً مشکلاتی که در ایام بیماری و در سالهای پایانی عمر گریبان گیر آنهاست، کمک نماییم.
وی ضمن قدردانی از زحمات چندین ساله همسر این هنرمند افزود: طی چندسال اخیر تلاش کردیم در کنار آقای شاهوردی باشیم و در حد مقدورات صندوق از ایشان حمایتهای لازم صورت پذیرد در عین حال با تاکید مقام عالی تلاش خواهیم کرد هرگونه اقدام برای بهبود شرایط ایشان انجام شود و از هیچ کمکی دریغ نکنیم.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن تجلیل از فعالیتهای ارزشمند این هنرمند گفت: اصغر شاهوردی هنرمند متعهد و تأثیر گذار عرصه سینما است که متاسفانه در این راه دچار حادثه شد. علی رغم اینکه متأسفانه ایشان بدلیل بیماری فعالیت نداشتند اما خاطره آثار ارزشمند ایشان همچنان در اذهان عمومی میدرخشد. اکنون وظیفه ماست که در کنار او باشیم.
وی در ادامه افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر وضعیت آقای شاهوردی هستند و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده هرگونه حمایت و مساعدت از این هنرمند شدند.
همسر اصغر شاهوردی در این دیدار از مسائل و مشکلاتشان در رابطه با بیماری و روند درمان این هنرمند و هزینههای آن با نمایندگان وزیر فرهنگ گفت.
اصغر شاهوردی اولین صدابرداران سرصحنه سینمای ایران است که در آبانماه سال ۱۳۸۶ در حالی که از سر صحنه فیلم «چراغی در مه» در شمال کشور در راه بازگشت به تهران، دچار سانحه رانندگی شد و به دلیل شکستگی مهرههای کمر تا امروز در بستر بیماری است.
وی صدابرداری فیلمهای «هامون»، «پری»، «لیلا»، «قرمز»، «باشو غریبه کوچک»، «اجارهنشینها»، «شاید وقتی دیگر»، «کیمیا»، «سارا»، «بانو»، «زیر پوست شهر» و «خانه دوست کجاست؟» را در کارنامه کاری خود دارد.
سالار بیباک کارگردان مستند «پر سیمرغ» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن اظهار داشت: این مستند درباره یک دوره آموزشی است که برای خلبانان نیروی هوایی ارتش برگزار میشود. نام دوره هم «امداد و بقا» است و در همه جای دنیا هم برگزار میشود. وقتی یک خلبان جنگنده، هواپیمایش هدف قرار میگیرد و صدمه میبیند، خودش را به بیرون پرتاب میکند و امکان دارد در آب یا خشکی کویری سقوط کند. این دوره به او آموزش میدهد که چه باید بکند تا در این شرایط زنده بماند.
وی ادامه داد: این مستند مشخصاً درباره وضعیت فرود در آب است و اینکه اگر خلبانان ما در آب افتادند، چگونه باید زنده بمانند. در ابتدای روایت مستند ما گریزی به اوایل جنگ تحمیلی هشتساله ایران و عراق زدیم. در آن مقطع هم عراق چند هواپیمای جنگنده ما را مورد هدف قرار داد که خلبانان آنها مجبور شدند بر روی خلیج فارس از هواپیما به بیرون بپرند. یکی از آنها به نام شهید «دل حامد» تا ۴۸ ساعت روی آب زنده مانده بود و بعد که نجاتش میدهند، بعدها شهید میشود. به بهانه این اتفاقات گریزی به سالهای جنگ زدیم و اینکه نیاز به این دوره در آن مقطع بیشتر احساس شد. نیروی هواپیمایی در حال حاضر دورههایی را برگزار میکند تا خلبانان بدانند اگر مجبور به ایجکت از هواپیما روی دریا شدند، چگونه باید زنده بمانند و چگونه باید علامت دهند تا پیدایشان کنند. ما این مستند را درباره همین دوره آموزشی ساختیم.
این مستندساز ادامه داد: کل این دوره برای آموزش بقا در شرایط سخت است. غالباً خلبانها با چتر نجات در آب فرود میآیند و اولین آموزش این است که چگونه عمل کنند تا همین چتر نجات عامل غرق شدنشان نشود. استفاده از کیف بقا و یا قایق بادی همراه خلبان از دیگر نکات آموزشی این دورههاست. بهخصوص که ممکن است تا چند ساعت روی آب سرگردان بمانند، آب مانند خشکی نیست که سریع بتوانند شما را پیدا کنند و باید یاد بگیرید چگونه در این چند ساعت آب برای خود تأمین کنید و با جیره غذایی که در اختیار دارید، زنده بمانید. باید همزمان با هلیکوپترهای نجات هم علامت بدهید تا بتوانند شما را پیدا کنند. اینها مواردی است که در دریای خزر به خلبانان آموزش میدهند و ما هم آن را مستند کردهایم.
وی ادامه داد: در بخشی از مستند هم شاهد هستیم که این خلبانان درون استخری شبیهسازی شده میپرند تا جداسازی چتر نجات را آموزش ببینند. در بخش دیگری از مستند با قایق به دریا رفتیم و در آنجا خلبانان پایگاههای مختلف را با قایق نجات به درون آب پرتاب میکردند و میگفتند باید خودتان را حفظ کنید و علامت دهید تا هلیکوپتر شما را پیدا کند. روش علامت هم با چیزی شبیه فشفشه و رنگهای خاصی بود که وقتی درون آب میریختند رنگی شبیه سبز فسفری پیدا میکند و تا دو ساعت از چند کیلومتری برای خلبان هلیکوپتر نجات قابل تشخیص است.
بیباک در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره امکان مشاهده نشانهها از سوی نیروی دشمن در شرایط جنگی هم توضیح داد: مسئله این است که در آن شرایط میگویند اگر دشمن هم ما را بگیرد، بهتر از آن است که در آب بمانیم و بمیریم. این خلبانان فرستندههایی هم همراه خود دارند که معمولاً کانال ارتباطی و فرکانس آن را هلیکوپترها و قایقهای نجات خودی دارند تا آنها بتوانند خلبان را پیدا کنند و نجات دهند. در ماجرای شهید «دل حامد» هم این ماجرا را داشتهایم که همزمان با نیروهای خودی، نیروهای دشمن هم متوجه مکان او میشوند و به همین دلیل نیروهای خودی مجبور به عقبنشینی میشوند و او تا ۴۸ ساعت روی آب میماند.
این مستندساز با اشاره به برخی تجربههای خود در زمینه هماهنگی با خلبانان تحت آموزش در این مستند توضیح داد: کل دوره از لحظهای که این خلبانان آموزش در خشکی را میبینند تا زمانی که به مرحله عملی میرسند در مستند خود روایت کردهایم و در لابهلای نکاتی را هم مطرح کردیم که احساس کردیم بهدرد مخاطب عادی هم میخورد. مثل اینکه اگر در جنگل گم شدید، چگونه آب پیدا کنید و چگونه آن را برای مصرف تسویه کنید؟ یا اینکه چگونه در کویر میتوانید آب پیدا کنید؟ اینها هم نکاتی است که در مستند گنجاندیم تا بیشتر جنبه عمومی پیدا کند.
کارگردان «پر سیمرغ» با تأکید بر اینکه آنچه در این مستند تصویر شده، موقعیتهایی شبیهسازی شده است، ادامه داد: در واقعیت اتفاقاتی که رخ داده، واقعاً سخت بوده است. از میان همان خلبانانی که در خلیج افتادهاند، یکی شهید شد و برخی دیگر هم بعد از خروج از هواپیما زخمی شده بودند. به همین دلایل به خلبانان آموزش میدهند تا احتمال زنده ماندنشان بیشتر شود.
بیباک درباره مشاهدات جالب خود از این دوره آموزشی خلبانان گفت: این جریان طرف دیگری هم دارد و آن هم آموزش خلبانان هلیکوپترهایی است که برای نجات این خلبانان باید به مأموریت بروند. آنها هم باید آموزشهایی ببینند. همه کشورها این تخصص را ندارند؛ پیدا کردن یک آدم در میان آب، برای خلبان هم کار دشواری است، آن هم بدون هیچ نقطه و نشانه زمینی که بتوانند به استناد آن به دنبال موقعیت فرد بگردند. آموزش این خلبانان هم در نوع خود جالب بود و نیروهای متخصصی که نیروی هوایی ایران در این حوزه دارد، بسیار قوی هستند. دلیل آن هم تجاربی است که در سالهای جنگ کسب کردهاند.
وی افزود: شاید برای مردم عادی مواجهه با کیف نجات این خلبانان هم جالب باشد. اینکه در زمان زلزله میگویند یک کیف نجات آماده داشته باشید، ایدهاش از همین کیف نجات خلبانان آمده است. ما سعی کردیم این جزییات را هم به تصویر بکشیم و برای خود ما هم جالب بود.
این مستندساز با اشاره به بخش دیگری از آموزشهای ارائه شده به خلبانان برای لحظه ایجکت و خروج از هواپیما گفت: در نیروی هوایی دستگاه شبیهسازی برای موقعیت ایجکت طراحی شده است. بازسازی موقعیت ایجکت اصلاً ساده نیست. فشاری که در آن لحظه به خلبان وارد میشود ۲۰ تا ۳۰ برابر جاذبه زمین است، آن هم در عرض چند صدم ثانیه. دستگاهی که در نیروی هوایی وجود دارد این موقعیت را برای برخی از خلبانان شبیهسازی میکند. در این دورهای که ما حضور داشتیم، این موقعیت را با نمایش فیلم آموزشی به خلبانان آموزش میدادند.
در صورتی که یکی از دوستداران هنرهای تجسمی هستید و قصد بازدید از نمایشگاههای هنری در آخر هفته را دارید، گزارش حاضر شرح ایسناست از برنامه فعالیت گالریها و نگارخانههای شهر تهران در آخر هفته.
سینماپرس: جلسه فوق العاده معاون سیما و مدیران شبکه های تلویزیون همزمان با بازگشایی نمایشگاه کتاب و با حضور قائم مقام محتوایی و دبیر تحول رسانه ملی در مصلی تهران برگزار شد.
به گزارش سینماپرس، محسن برمهانی معاون سیما روز چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در نخستین جلسه با مدیران شبکههای تلویزیون با اشاره به تقارن این نشست و برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی کشور، بر آغاز عملیات مشترک رسانهای شبکههای سیما در بازنمایی این مهم تاکید کرد.
معاون سیما تصریح کرد: شروع هفته کتاب و کتابخوانی فرصت مناسبی است تا شبکهها و برنامه سازان از هم اکنون در ساختن برنامههایی به منظور معرفی کتابهای فاخر و تکریم نخبگان علمی و پژوهشگران کشور اهتمام ویژهتری داشته باشند و باید این روند در طول سال استمرار یابد.
برمهانی در پایان تاکید کرد: شبکههای سیما از ظرفیت نمایشگاه بین المللی کتاب که همچون یک آوردگاه بزرگ فرهنگی است به شایستگی استفاده کنند.
وحید جلیلی قائم مقام رئیس رسانه ملی گفت: همه ماموریتهای دانشگاهی، قرارگاهی، آسایشگاهی و آوردگاهی رسانه ملی، در بسترنمایشگاه کتاب قابل پیگیری است.
وی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب را یک همایش بزرگ خواند که در آن سه ضلع مردم، نخبگان و نظام با هم تلاقی میکنند.
قائم مقام سازمان صدا و سیما نمایشگاه بین المللی کتاب را صحنه پر افتخار یک حماسه فرهنگی توصیف کرد که در شرایط فشار حداکثری و تحریمهای ظالمانه غرب بر ایران، حضور پرشور مردم در این آوردگاه، رونق فرهنگ کشورمان را به رخ میکشد.
جلیلی با اشاره به فضای نشاط و بهجت حاکم بر نمایشگاه کتاب گفت: شکوه این نمایشگاه، زنده و بالنده بودن بازار اندیشه و علم و هنر ایران را در هر دو سوی تولید و مصرف، نشان میدهد.
قائم مقام سازمان صدا و سیما در جلسه فوق العاده معاونت سیما که در نمایشگاه کتاب تهران در مصلی برگزار شد، گفت: رسانه ملی وظیفه دارد تا به بهترین شکل این شور و اشتیاق حضور و دستاوردهای کشور را در عرصههای فرهنگی به تصویر در آورد و از تمام ظرفیتها بهره گیرد و این امر نباید فقط محدود به هفته کتاب و کتابخوانی باشد.
وی برپایی نمایشگاه کتاب را یک فرصت مناسب و بینظیر برای همکاران در رسانه دانست که امکان ارتباط با نخبگان را فراهم میکند تا از این طریق با افرادی که صاحب قلم و فکر و تعهد هستند در موضوعات مختلف و تولید محتوا، راهنمایی و مشاوره بگیرند.
قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه نظام در این صحنه فرهنگی با تمام توان پای کار جمهور مردم و جریان فکری نخبگان است، تصریح کرد: ما در رسانه وظیفه داریم با ابتکار، نوآوری و همچنین عزم و همت همکاران، چنین حماسههای فرهنگی و جریانهای مستمر فکری نخبگان و فرهیختگان را به شایستگی بازنمایی کنیم.
در پایان این نشست وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان صداوسیما، برمهانی معاون سیما و مدیران شبکهها از غرفههای نمایشگاه کتاب بازدید و با فعالان حوزه نشر گفتگو کردند.
سینماپرس: رئیس حوزه هنری در پی انتصاب محسن برمهانی به عنوان معاون سیمای رسانه ملی پیام تبریکی صادر کرد.
به گزارش سینماپرس، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انتصاب محسن برمهانی را به عنوان معاون جدید سیمای رسانه ملی تبریک گفت.
در متن رییس حوزه هنری آمده است:
«جناب آقای محسن برمهانی
سلام علیکم
با احترام، انتصاب شما را به معاونت سیمای رسانه ملی تبریک میگویم و در مسؤولیت جدید و راه نوین پیشرو، توفیق روزافزون برایتان آرزو دارم.
کارکرد عظیم و پراثر رسانههای تصویری در معادلات انتقال پیام، ظرفیت مهم و البته چالشبرانگیزی در مواجهه با تهاجم علنیِ شناختی و رسانهای دشمنانِ قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده است. توجه به سلایق عمومی، ابتکارعمل در روزآمدسازی تجهیزات و تکنیکهای تولید، ذکاوت در هجو زُدایی از محتوا و نهایتاً جذب مخاطب امروزی از جمله این چالشهاست؛ از این رو نهادِ سیمایی رسانه ملی، جایگاهی بسیار مؤثر و البته خطیر در این میدان رزم پیچیده و مقدس دارد و توأمان توجه نظریِ عمیق و احساسیِ عهدمدار در تمام کنشهایش به تناظر حضور در مرز مجادله حق و باطل نه یک دستاورد بلکه یک پیشفرض قلمداد میشود.
اینجانب ضمن ابراز امیدواری برای نیل به این هدف، تجربه زیسته هنری، سوابق و خدمات ارزشمند، دانش و تخصص فراخور همچنین بینش رسانهای شما را که مکسوب از محضر اساتیدی چون مرحوم استاد نادرطالبزاده است را به فال نیک گرفته و تلاش برای تعامل بیشتر و توسعه کیفی ارتباط بین سیمای جمهوری اسلامی و ظرفیتهای ارزشمندِ هنری و توانمندیهای هنرمندان حوزه هنری انقلاب اسلامی را به قصدِ کمک و مقصودِ انجام وظیفه انقلابی و برادرانه میپندارم.
عزّت و سربلندیتان را در راهِ خدمت و مزید توفیقتان در مسؤولیت خطیری که عهده دار شدهاید را از خداوند منّان مسألت دارم.
محمدمهدی دادمان
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی»
سینماپرس: مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و رئیس سازمان سینمایی به نمایندگی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار اصغر شاهوردی رفتند.
به گزارش سینماپرس، در ادامه طرح تکریم و دیدار با هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر و رسانه سید مجید پوراحمدی به همراه محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی عصر چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه به دیدار اصغر شاهوردی صدابردار پیشکسوت سینمای ایران رفتند و از نزدیک جویای حال وی شدند.
پوراحمدی ضمن ابلاغ سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این هنرمند گفت: اصحاب فرهنگ و هنر میراث زنده جوامع محسوب میشوند که توجه و رسیدگی به امور آنها یکی از اصلی ترین وظایف صندوق اعتباری هنر است. تلاش ما این است که به طرق مختلف از جامعه فرهنگ و هنر کشور حمایت کنیم. با اجرایی شدن بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و اختصاص یارانه به این حوزه سعی میکنیم تا حدی به رفع دغدغههای موجود اصحاب فرهنگ و هنر خصوصاً مشکلاتی که در ایام بیماری و در سالهای پایانی عمر گریبان گیر آنهاست، کمک نماییم.
وی ضمن قدردانی از زحمات چندین ساله همسر این هنرمند افزود: طی چندسال اخیر تلاش کردیم در کنار آقای شاهوردی باشیم و در حد مقدورات صندوق از ایشان حمایتهای لازم صورت پذیرد در عین حال با تاکید مقام عالی تلاش خواهیم کرد هرگونه اقدام برای بهبود شرایط ایشان انجام شود و از هیچ کمکی دریغ نکنیم.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی ضمن تجلیل از فعالیتهای ارزشمند این هنرمند گفت: اصغر شاهوردی هنرمند متعهد و تأثیر گذار عرصه سینما است که متاسفانه در این راه دچار حادثه شد. علی رغم اینکه متأسفانه ایشان بدلیل بیماری فعالیت نداشتند اما خاطره آثار ارزشمند ایشان همچنان در اذهان عمومی میدرخشد. اکنون وظیفه ماست که در کنار او باشیم.
وی در ادامه افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر وضعیت آقای شاهوردی هستند و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده هرگونه حمایت و مساعدت از این هنرمند شدند.
همسر اصغر شاهوردی در این دیدار از مسائل و مشکلاتشان در رابطه با بیماری و روند درمان این هنرمند و هزینههای آن با نمایندگان وزیر فرهنگ گفت.
اصغر شاهوردی اولین صدابرداران سرصحنه سینمای ایران است که در آبانماه سال ۱۳۸۶ در حالی که از سر صحنه فیلم «چراغی در مه» در شمال کشور در راه بازگشت به تهران، دچار سانحه رانندگی شد و به دلیل شکستگی مهرههای کمر تا امروز در بستر بیماری است.
وی صدابرداری فیلمهای «هامون»، «پری»، «لیلا»، «قرمز»، «باشو غریبه کوچک»، «اجارهنشینها»، «شاید وقتی دیگر»، «کیمیا»، «سارا»، «بانو»، «زیر پوست شهر» و «خانه دوست کجاست؟» را در کارنامه کاری خود دارد.
سینماپرس: رئیس سازمان صدا و سیما در حکمی محمدرضا جعفری جلوه را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.
به گزارش سینماپرس، پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در حکمی محمدرضا جعفری جلوه را به عنوان مشاور خود منصوب کرد.
در حکم رئیس سازمان صدا و سیما خطاب به محمدرضا جعفری جلوه آمده است:
نظر به تجارب مفید و خدمات ماندگار سالهای طولانی فعالیت در عرصههای مختلف رسانه ملی، به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «مشاور» خود منصوب میکنم.
رسانه ملی کماکان از دیدگاهها و مشورتهای ارزشمند جنابعالی بهره مند خواهد بود. دوام توفیقات شما را از پروردگار مسالت میکنم.