کارهای مهمی در موسیقی نواحی دارم/ چند نکته برای رفع سوءتفاهمها
سرپرست و آهنگساز گروه لیان بوشهر در تشریح تازهترین فعالیتهای خود درباره انجام چند کار پژوهشی در حوزه موسیقی آیینی و مذهبی بوشهر، برگزاری کنسرت در اسکاتلند و چند پروژه دیگر سخن گفت.
سرپرست و آهنگساز گروه لیان بوشهر در تشریح تازهترین فعالیتهای خود درباره انجام چند کار پژوهشی در حوزه موسیقی آیینی و مذهبی بوشهر، برگزاری کنسرت در اسکاتلند و چند پروژه دیگر سخن گفت.
سینماپرس: بهزاد عمرانی به جای شخصیت ناصرالدین شاه قاجار در انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر خواند.
به گزارش سینماپرس، بهزاد عمرانی خواننده اصلی گروه بمرانی یکی از ترانههای متن انیمیشن «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر را خواند و به جمع خوانندگان این پروژه پیوست. «ژولیت و شاه» انیمیشنی در ژانر کمدی-رمانتیک و موزیکال است که به وقایع تاریخی شکلگیری تئاتر غربی در ایران میپردازد.
بهنام جلیلیان، آهنگسازی و میثم یوسفی ترانهسرایی این انیمیشن سینمایی را برعهده دارند.
در خلاصه داستان انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به تهیهکنندگی آرمان رهگذر آمده است: «جولی بازیگر جویای نام ولی تازهکار تئاتر، توسط ناصرالدینشاه به ایران دعوت میشود تا نقش ژولیت را در نمایشی بازی کند. غافل از آنکه شاه نقشه دیگری برای او دارد.»
ژینوس پدرام بعد از انیمیشن «آخرین داستان» برای دومین بار با استودیو هورخش در تدوین این پروژه همکاری میکند. امین قاضی مدیر دوبلاژ این انیمیشن سینمایی است و سام استودیو ضبط صدای صداپیشهگان انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» را انجام میدهد.
این انیمیشن سینمایی برای نخستینبار به بهانه حضور اشکان رهگذر بهعنوان داور جایزه «ساتوشی کن» در جشنواره بینالمللی فانتازیا ۲۰۲۱ معرفی شد. پیشبینی میشود انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» در اواخر سال ۱۴۰۱ آماده اکران شود.
سینماپرس: فیلمبرداری فیلم کوتاه «شماره ۹» به نویسندگی و کارگردانی علی صفری به اتمام رسید.
به گزارش سینماپرس، فیلمبرداری فیلم کوتاه «شماره ۹» به نویسندگی و کارگردانی علی صفری و تهیهکنندگی ساحل زمانپور و احمد هداوند به اتمام رسید.
حنیف پرنده فیلمبرداری این فیلم کوتاه را برعهده داشته است و رها حاجی زینل و نرگس شهرجردی در فیلم کوتاه «شماره ۹» به ایفای نقش پرداختهاند.
محصول جدید گروه هنری سهگانه هم اکنون وارد مراحل فنی شده و برای حضور در جشنوارههای بین المللی آماده می شود.
در خلاصه داستان «شماره ۹» آمده است: پدرم برای من و داداشم دو تا مداد خریده بود، یه مشکی یه دونه هم مداد گلی، من مداد مشکی را برداشتم.
فهرست کامل عوامل فیلم کوتاه «شماره ۹» عبارتند از نویسنده و کارگردان: علی صفری، بازیگران: رها حاجی زینل، نرگس شهرجردی، تهیه کنندگان: ساحل زمانپور، احمد هداوند، فیلمبردار: حنیف پرنده، مدیر اجرایی: فرید زنگی، مدیر تولید: رها حاجی زینل، اسپانسر: گالری نقاشی افسون منتظری، تدوین، اصلاح رنگ و موسیقی: حنیف پرنده، طراحی گریم: فیروزه پرچمی، طراحی صحنه: فرزاد هدایت نوری، صدابردار: اوستا زادسر، دستیار اول کارگردان: حمید دهحقی، دستیار دوم کارگردان: ثنا ناصری، منشی صحنه: شیده غفاریان، ترانه دمساز، دستیار اول فیلمبردار: علی محمدی، دستیار دوم فیلمبردار: سعید حاتمی، مدیر صحنه: بردیا قادریان دهکردی، دستیار لباس: ترانه دمساز، عکاس: رضا جاویدی، اردلان آشناگر، گرافیست: سلیمان قوی پنجه، مترجم به زبان انگلیسی: مهدی ابوحمزه، حمل و نقل: رضا شفائی.
سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود متذکر شدند: باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود و این اتفاقات نیازمند تدابیر ویژه از سوی مدیران سازمان سینمایی است!؛ این دسته از سینماگران خاطرنشان کردند: مسئولان نگذارند اشکالات جشنواره چهلم را مجدداً شاهد باشیم!
به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است؛ رویدادی که به ویژه طی سال های اخیر به واسطه سیاست های نادرست و مخربانه مدیران سینمایی دولت قبل رو به انحطاط رفت که یکی از دلایل اصلی آن دوپاره کردن این جشنواره و برگزاری بخش های ملی و جهانی آن به فاصله ماه ها از یکدیگر بود.
بی توجهی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در این رویداد سینمایی، اعمال سلیقه دبیران، عدم حضور دبیران ثابت و مشخص، عدم انتخاب یک مکان واحد به عنوان کاخ رسانه در جشنواره فیلم فجر و… از دیگر مشکلاتی بوده که جشنواره فجر انقلاب در تمامی سال های برگزاری اش با آن درگیر بوده است.
اینک با توجه به انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر که قرار است پس از سال ها به صورت بین المللی برگزار شود، حساسیت ها در خصوص روند برگزاری این رویداد سینمایی در جامعه سینمایی و فرهیخته کشور رو به فزونی گذاشته و همه در انتظارند تا جشنواره ای باشکوه و به معنای واقعی کلمه «انقلابی» را شاهد باشند.
در همین راستا با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی و سینمایی کشور آقایان: حسین سلطان محمدی، مهدی فیوضی، محسن محسنی نسب، محمدتقی فهیم، علیرضا سربخش و عباس کریمی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ادامه مطلب نقل شده است.
حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: ما باید در جشنواره فجر نگرش فرهنگی مان را به رخ دنیا بکشیم. دغدغه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید در این جشنواره دوباره ظهور کرده و شاخ و برگ داده شود؛ ما باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود و این اتفاقات نیازمند تدابیر ویژه از سوی مدیران سازمان سینمایی است! جشنواره فیلم فجر باید جهتش با دغدغه های فرهنگی نظام یکی باشد. باید قوانین وزارت ارشاد، شورای فرهنگی عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواسته های رهبری در سینما و… ملاک داوری ها و انتخاب های جشنواره شود.
مهدی فیوضی کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه چند سالی است که برخی اتفاقات در حاشیه و کنار جشنواره بسیار مهمتر از اصل جشنواره شده و اعتبار این رویداد و شأن جمهوری اسلامی ایران و فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را زیر سوأل برده است و از این رو مدیران سازمان سینمایی قاطعانه جلوی برخی نمایش های زننده در جشنواره فجر مانند برگزاری مراسم فتوکال و… را بگیرند. این بسیار باعث تأسف است که برخی سلبریتی ها با پوشش های عجیب و غریب در جشنواره فجر حاضر می شوند و این جشنواره که برآمده از دل انقلاب است را به محلی برای عرضه خود بدل می کنند. مدیران انقلابی باید هرچه سریع تر جلوی این رفتارها را بگیرند و اجازه ندهند این حرکات قبیح و زشت در جشنواره فجر انقلاب تکرار شود.
محسن محسنی نسب کارگردان سینما نیز در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود گفت: جشنواره فیلم فجر در ایام الله فجر انقلاب اسلامی برگزار می شود و باید رنگ و بوی انقلابی داشته باشد. مهمترین هدف باید این باشد که جشنواره فیلم فجر بعد از سال ها رنگ و بوی انقلابی بگیرد و این وظیفه مدیران سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره است که این امر را تحقق بخشند. جشنواره ای که نقاش زاده برگزار کرد هیچ ربطی به آرمان های انقلاب اسلامی نداشت و همین باعث شد بسیاری از امیدها نسبت به دولت جدید ناامید شود! متأسفانه در چهلمین جشنواره فیلم فجر فیلم هایی حضور داشتند و جوایزی به برخی فیلم ها و افراد اهدا شد که اصل اساسی انقلابی گری جشنواره را زیر سوأل می برد.
محمدتقی فهیم منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: اغلب جشنواره های سینمایی جهان تکیلف شان با خودشان روشن است، مواضع شان شفاف است، رویکردهای سیاسی-اجتماعی و فرهنگی شان عیان و آشکار است و همین باعث شده تا تمامی سینماگران دنیا تکلیف شان با جشنواره هایی نظیر کن، برلین، ونیز، ساندنس و… روشن باشد اما رویکرد جشنواره فجر سال ها است شتر گاو پلنگ است که این مسأله آسیب جدی به این رویداد سینمایی وارد کرده و باید جلوی استمرار آن گرفته شود. دبیر جشنواره تکلیف خود را با رویکردهای سینمایی روشن کند. مانند جشنواره ای مثل عمار که تکلیفش با خود روشن است، تکلیف جشنواره فجر نیز باید با خودش و اهدافش روشن شود! در جشنواره ای مانند جشنواره عمار از جذب آثار تا چینش داوران و انتخاب ها تکلیف شان روشن است؛ در این جشنواره به داوران جزوه ای می دهند که رویکرد جشنواره در آن مشخص شده است و داوران باید بر اساس رویکرد آثار را انتخاب کنند و خارج از آن چارچوب نمی توانند قدم برداند.
علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی متذکر شد: رویکرد ضد امپریالیستی جشنواره فیلم فجر باید مجدداً احیاء شود و مهمترین اتفاق برای تحقق این هدف آن است که داورانی انتخاب شوند که این بعد را تقویت کنند و فیلم هایی که با اهداف انقلاب سازگار است را مورد حمایت قرار دهند نه اینکه مانند جشنواره چهلم شاهد آن باشیم که برخی جوایز اصلی به فیلم هایی اعطا شد که بعضاً تصویری چرک و سیاه از جامعه نشان دادند. مسئولان نگذارند فجایع جشنواره چهلم مانند درز اسامی برندگان و… را مجدداً شاهد باشیم؛ این اتفاق بسیار دردآور بود که یکی از سایت های فروش بلیت اسامی برگزیدگان را پیش از زمان اختتامیه لو داد و در نهایت مدیران جشنواره هم هیچ کاری انجام ندادند! این ها نشان از آن دارد که کادر اجرایی و مدیریتی جشنواره چهلم به شدت دچار ضعف بود.
عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: عدم حضور دبیر ثابت باعث ایجاد آسیب های جدی در جشنواره فجر شده است؛ تعویض مکرر دبیران باعث می شد تا این رویداد سینمایی قوانین مشخصی نداشته باشد و هر دبیری بنابر سلیقه خود دست به یک سری تغییرات در جشنواره بزند. من آقای امینی را نمی شناسم فقط «گاندو» را از ایشان دیدم که نپسندیدم! باید برای جشنواره چهل و یکم دبیری کاربلدتر و استخوان ترکانده تر انتخاب می شد چرا که ایشان برای اولین بار است که می خواهند دبیر این رویداد مهم سینمایی شوند و قطعاً تازه می خواهند مشق کنند!
سینماپرس: هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن در حالی آغاز به کار خواهد کرد که یکی از نکات قابل تأمل این رویداد سینمایی حضور پرشمار سینماگران ایرانی است و از سوی دیگر مسئولان این جشنواره اعلام کرده اند مهمانان دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند؛ بدین ترتیب هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن اولین جشنواره سینمایی جهان خواهد بود که رسماً با پروتکل های بهداشتی کرونایی خداحافظی می کند!
سیدرضا منتظری: هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن از تاریخ ۱۷ می ۲۰۲۲ (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱) تا تاریخ ۲۸ می (۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن، کشور فرانسه برگزار میشود.
فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی با وجود نداشتن مجوز اکران به عنوان نماینده سینمای ایران یکی از ۱۸ فیلم بخش مسابقه اصلی کن خواهد بود؛ ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی و سعید پورصمیمی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
علی عباسی کارگردانی ایرانی-سوئدی نیز با فیلم فارسی زبان «عنکبوت مقدس» به عنوان محصول مشترک فرانسه، آلمان، سوئد و دانمارک نیز در بخش مسابقه اصلی حضور دارد که درباره قاتل زنجیرهای زنان در مشهد است اما در خارج از ایران با بازی زهرا امیر ابراهیمی ساخته شده است. گفته می شود این فیلم دقیقا بر اساس فیلمنامه فیلم سینمایی «عنکبوت» که با سرمایه گذار رنجکشان در ایران به تازگی اکران شد ساخته شده است.
علاوه بر این اصغر فرهادی فیلمساز شهیر کشورمان نیز یکی از داوران این رویداد سینمایی خواهد بود؛ وی در کنار «ونسان لیندون» (رئیس هیات داوران)، «ربکا هال»، «دیپیکا پادوکونه»، «یاسمینه ترینکا»، «لاج لی»، «جف نیکولز» و «یواخیم تریه»، فیلم های بخش رقابتی اصلی هفتاد و پنجمین دوره این رویداد سینمایی را داوری خواهند کرد.
از سوی دیگر فیلم سینمایی «هرمان» ساخته علی بهراد با نقش آفرینی لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان به عنوان یکی از ۷ فیلم بلند در بخش مسابقه هفته منتقدین جشنواره کن به نمایش گذاشته میشود. گلشیفته فراهانی نیز به خاطر بازی در فیلم «برادر و خواهر» ساخته «آرنو دلپشن» همراه با ماریون کوتیار بازیگر برنده اسکار در این جشنواره حضور دارد.
فهرست کامل فیلمهای هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن از این قرار است:
بخش رقابتی اصلی (نامزدهای نخل طلا)
«برادران لیلا» ساخته سعید روستایی
«ایئو» به کارگردانی یرژی اسکولیموفسکی
«همسر چایکوفسکی» به کارگردانی کریل سربرنیکوف
«پسری از بهشت» به کارگردانی تاریک صالح
«حاضر شدن» به کارگردانی کلی رایکارد
«تصمیم به ترک» به کارگردانی پارک چان ووک
«مثلث غم» به کارگردانی روبن اوستلوند
«RMN به کارگردانی کریستین مونگیو
«نوستالژی» به کارگردانی ماریو مارتونه
«کارگزار» به کارگردانی کورئیدا هیروکازو
«زمان آرماگدون» به کارگردانی جیمز گری
«نزدیک» به کارگردانی لوکاس دونت
«برادر و خواهر» به کارگردانی آرنو دپلشن
«ستارهها در ظهر» به کارگردانی کلر دنی
«توری و لوکیتا» به کارگردانی ژان پیر دارن و لوک داردن
«جرائم آینده» به کارگردانی دیوید کراننبرگ
«درختان بادام» به کارگردانی والریا برونی تدسکی
«عنکبوت مقدس» به کارگردانی علی عباسی
غیررقابتی
«زد» به کارگردانی میشل آزاناویسوس
«تاپ گان: ماوریک» به کارگردانی جوزف کازینسکی
«الویس» به کارگردانی باز لورمن
«بالماسکه» به کارگردانی نیکلاس بدوس
«سه هزار سال حسرت» به کارگردانی جورج میلر
«نوامبر» به کارگردانی سدریک خیمنز
نمایشهای نیمه شب
«شکار» به کارگردانی لی جونگ جائه
«روپاپردازی مهتاب» به کارگردانی برت مورگن
«سیگار باعت سرفه میشود» به کارگردانی کوئنتین دوپیو
نوعی نگاه
«دوقلوهای ساکت» به کارگردای آگیژکا اسموسینسکا
«غریبه» به کارگردانی توماس ام رایت
«جویلند» به کارگردانی سعیم صدیق (فیلم اول)
«رودئو» به کارگردانی لولا کیوورون (فیلم اول)
«سرزمین خدا» به کارگرانی هلینور پالماسون
«چشم انداز پروانه» به کارگردانی ماکسیم ناکونچنی (فیلم اول)
«کورساژ» به کارگردانی ماری کروتزر
«هیولا» به کارگردانی رایلی کیو و جینا گامل (فیلم اول)
«پلان ۷۵» به کارگردانی هایاکاوا چی (فیلم اول)
«دومینگو و میانه» به کارگردانی آریل اسکالانته
«عصبانی از خودم» به کارگردانی کریستوفر بورگلی
«همه کسانی که هرگز نمی شوم» به کارگردانی دیوی چو
«مترونوم» به کارگردانی الکساندر بلک (فیلم اول)
«روزهای سوزان» به کارگردانی امین آلپر
«بدترین» به کارگردانی لیس آکوکا و رومن گوئره
کن پریمیر
«ایرما وپ» به کارگردانی اولیویه آسایاس
«دودو» به کارگردانی پانوس اچ کوتراس
«شب» به کارگردانی مارکو بلوکیو
«برادران من» به کارگردانی رشید بوچارب
نمایش ویژه
«جری لی لوئیس: مشکل در ذهن» به کارگردانی ایتان کوئن
«تاریخ طبیعی تخریب» به کارگردانی سرگئی لوزنیتسا
«همه آن چه نفس می کشد» به کارگردانی شاناک سن
یکی از اخبار مهم این دوره جشنواره فیلم کن این است که بازیگر و کارگردان ۶۰ ساله آمریکایی با گرفتن نخل طلایی افتخاری کن به گروه بزرگانی چون ژان مورو، آلن دلون، مانوئل دیاولیویرا و برناردو برتولوچی میپیوندد که پیشتر برای داشتن کارنامه درخشان در عرصه هنر و پیوند زدن آن با کارهای انساندوستانه این جایزه افتخاری معتبر را به دست آوردهاند. سال گذشته نخل طلایی افتخاری به جودی فاستر اهدا شد که در ۲۰۰۲ با ویتکر در «اتاق وحشت» همبازی بود.
ویتکر که در ۲۰۰۶ برای «آخرین پادشاه اسکاتلند» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد، درباره حضور در مراسم افتتاحیه جشنواره کن و بردن نخل طلایی افتخاری گفت: «۳۴ سال پیش با نخستین حضور در جشنواره کن زندگی من برای همیشه دگرگون شد و پس از آن بود که مطمئن شدم وقف کردن خودم به یافتن انسانیت در دنیای سینما تصمیمی درست است. بودن در این جشنواره زیبا برای نمایش دادن فیلمهایم یا الهام گرفتن از انسانهای بزرگ همیشه برای من یک امتیاز بزرگ بوده است و حالا بیاندازه مفتخرم که بخشی از جشن بزرگ ۷۵ سالگی کن هستم.»
فورست ویتکر در ۱۹۸۸ برای بازی کردن در «پرنده» کلینت ایستوود برنده جایزه بهترین بازیگر جشنواره کن شد و از دیگر فیلمهای مهم کارنامه پربار او میتوان به «باجه تلفن»، «سرخدمتکار»، «رنگ پول»، «جوخه»، «گوست داگ: سلوک سامورایی»، «صبح به خیر، ویتنام»، «پلنگ سیاه» و… اشاره کرد. او سفیر حسن نیت سازمان ملل و فرستاده ویژه صلح و سازش این سازمان جهانی است.
بازیگر تحسینشده آمریکایی پس از گرفتن جایزه نخل طلایی افتخاری جشنواره کن در مراسم افتتاحیه، یک روز بعد یعنی چهارشنبه ۱۸ ماه می در ویژهبرنامه نمایش «به خاطر صلح» شرکت میکند؛ فیلمی به کارگردانی کریستف کاستانیه و توماس سامتین که فورست ویتکر یکی از تهیهکنندگان آن است و یک نمایش ویژه در کن ۲۰۲۲ خواهد داشت.
از سوی دیگر شوپارد طراح معروف جواهرات، نخل طلا را به افتخار هفتاد و پنجمین سالگرد جشنواره فیلم کن بازطراحی کرد.
این نماد دارای برگهای دوتایی الماس بر روی پایه کوارتز رز است و قرار است در مراسم اختتامیه به بهترین فیلم منتخب هیئت داوران اعطا شود. گفته شده این نماد شامل یک برگ با ۷۵ الماس است. این نماد با الهام از خدایگان زیبایی یونان باستان آفرودیت طراحی و تزیین شده است.
علاوه بر این اخبار یکی از نکات مهم هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن این است که این رویداد که حدود ۳۵ هزار مهمان رسمی از سراسر جهان دارد قرار است بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار گردد.
مسئولان برگزاری جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ تصمیم گرفتند دوره جدید این رویداد سینمایی را بدون نیاز به تست گرفتن از شرکتکنندگان و عدم اجبار استفاده از ماسک برگزار کنند.
«فرانسوا دسرسو» از مسئولان جشنواره کن که در دو سال گذشته پروتکلهایی را با برگزارکنندگان جشنواره، تهیه کنندگان و مقامات منطقهای کن تنظیم کرده است، در گفتگوی اختصاصی با ورایتی عنوان کرد: «یک تغییر بزرگ جشنواره در مقایسه با سال ۲۰۲۱ این است که ارائه گواهی بهداشتی که نشان دادن مدرک واکسیناسیون، مصونیت یا نتایج آزمایش است، از تاریخ ۱۴ مارس الزامی نیست و از آنجا که ارائه این گواهی سلامت دیگر در فرانسه لازمالاجرا نیست، میهمانان جشنواره کن نیز دیگر نیازی به نشان دان گواهی واکسیناسیون با نتیجه آزمایش کرونا برای شرکت در این جشنواره ندارند».
این مدیر اجرایی جشنواره کن همچنین گفت در مقایسه با سال گذشته با شرایط بسیار متفاوتی رو به رو هستیم و منحنی ابتلا به ویروس کرونا نزولی شده است.
از ۲۹ آوریل، موارد ابتلا به کووید در فرانسه ۳۰ درصد کاهش یافته بود که نشانهای از کاهش سرعت عفونت است. با این حال، جشنوارههای فیلم و مراسم جوایز سینمایی چون جشنواره «SXSW»، جوایز اسکار و جوایز فیلم آکادمی بریتانیا از جمله منتشرکنندگان جدی ویروس بودند که منجر به موارد متعدد کووید شدند.
اگرچه آزمایشگاه ۳۰۰ مترمربعی کن برای تست کرونا بار دیگر راهاندازی نمیشود اما مهمانان جشنواره میتوانند در آزمایشگاهی واقع در شهر کن که پنج دقیقه پیاده تا کاخ جشنواره فاصله دارد به صورت رایگان تست PCR بدهند.
تغییر دیگر نسبت به سال گذشته این است که استفاده از ماسک در فضاهای داخلی اجباری نخواهد بود اما به شدت توصیه میشود. با این وجود بر اساس اعلام «فرانسوا دسرسو» کارکنان جشنواره کن از ماسک استفاده خواهند کرد و همچنین فرآیندهای نظامت در داخل کاخ جشنواره تقویت میشود و از سنسورهای پیشرفته CO۲ استفاده میشود که دو بار در روز راستیآزمایی میشوند و همچنین به صورت مستمر از تهویه مطبوع استفاده خواهد شد.
این تصمیم در حالی است که سال گذشته از میان ۱۵۰۰ تست کرونای روزانه در جشنواره کن، ۱۰ مورد مثبت شناسایی میشد ودر چند روز پایانی شمار تستهای مثبت به روزانه ۲۰ مورد افزایش یافت، چرا که همزمان با موج سوم شیوع ویروس کرونا بود.
علاوه بر این بازار بینالمللی فیلم کن که همزمان با هفتاد و پنجمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن برگزار میشود، از هفدهم می برابر با ۲۷ اردیبهشت در شهر کن فرانسه آغاز و تا بیست و پنجم می برابر با ۴ خرداد ۱۴۰۱، ادامه خواهد داشت و دفاتر تولید و پخش ایرانی نیز در این بازار حضور خواهند داشت.
سینماپرس: فیلم کوتاه «زنگ تفریح» به مسابقات «چالش جهانی» فدراسیون بینالمللی فیلمهای ورزشی «FICTS» معرفی شد.
به گزارش سینماپرس، فیلم کوتاه «زنگ تفریح» ساخته نوید نیکخواه آزاد در تازهترین حضور جهانی خود برنده جایزه بهترین فیلم در بخش «ورزش و جامعه» جشنواره مورد تأیید فدراسیون بین المللی فیلمهای ورزشی معروف به «FICTS» شد و از طرف جشنواره فرانسوی به مسابقات «چالش جهانی» World FICTS Challenge معرفی شد.
از این رویداد بینالمللی به عنوان جام جهانی سینما، تلویزیون، و فرهنگ ورزشی نام میبرند.
فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی «FICTS» در گزارشی که ۲۳ اردیبهشت برابر ۱۳ مه میلادی در وبسایت رسمی خود منتشر کرده است، برگزاری ششمین دوره جشنواره «کوت دازور» این فدراسیون در شهر بوسولیل فرانسه را یک موفقیت تمامعیار خواند و برگزیدگان این دوره را رسما معرفی کرد.
مراسم اختتامیه این رویداد نیز با حضور پروفسور فرانکو آسکانی، رییس فدراسیون جهانی «FICTS»، در مرکز فرهنگی «پرنس ژاک» موناکو برگزار شد.
جشنواره «کوت دازور» فرانسه (Beausoleil Côte d’Azur International FICTS Festival) توسط کمیته ملی المپیک و آلپ-ماریتیم فرانسه سازماندهی میشود.
فیلم کوتاه «زنگ تفریح» که به نمایندگی از ایران و اسپانیا در این دوره از جشنواره حاضر بود، جایزه بهترین فیلم بخش «ورزش و جامعه» را به دست آورد و با کسب این جایزه، از طرف این رویداد به مرحله نهایی این مسابقات (World FICTS Challenge) معرفی شد.
فیلم کوتاه «زنگ تفریح» تاکنون در بیش از نود جشنواره جهانی به رقابت پرداخته و هجده جایزه بینالمللی کسب کرده است. این فیلم کوتاه به تهیهکنندگی مشترک نوید نیکخواه آزاد و دلیا گیهرا پارا (Delia Guerra Parra) ساخته شده و محصول مشترک ایران و اسپانیا است.
فدراسیون بینالمللی فیلم و ورزش «FICTS» (Federation Internationale Cinema Television Sportifs) در سال ۱۳۶۲ (۱۹۸۳ میلادی) تأسیس شد و توسط کمیته بینالمللی المپیک (International Olympic Committee) سازماندهی میشود.
طبق اعلام رسمی این فدراسیون، برندگان جشنواره «کوت دازور» فرانسه در مرحله نهایی مسابقات این فدراسیون که ۲۲-۱۸ آبان (۱۳-۹ نوامبر میلادی) در میلان ایتالیا برگزار میشود، حضور پیدا خواهند کرد.
عوامل «زنگ تفریح» عبارتند از نویسنده و کارگردان: نوید نیکخواه آزاد، بازیگران: موژان کردی، ریحانه نبییان، نیلوفر شکوهینیا، غزل خلیلی، مدیر فیلمبرداری: بهروز بادروج، تدوین: وحید نیکخواه آزاد، موسیقی: میخائیل شِماتِنکو، طراح صحنه و لباس: مُنا رمضانی، فیلمبردار: سعید زرآبادیپور، طراح چهره پردازی: سارا بلبلی، صدابردار: احسان نامداری، صداگذاری: سامان شهامت، میکس دالبی: احسان افشاریان، عکس: نگار نیکخواه آزاد، گروه کارگردانی: مونا خوشروش، سارا بابایی، منشی صحنه: سمیه شهرابی، ترجمه اسپانیایی: رامین وحیدزاده، مجری چهرهپردازی: معصومه بابزن، فیلم پشت صحنه: مریم مستفید، طراح پوستر: متین خیبلی، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، گروه فیلمبرداری: بهتاش کمهزری، علی درخشانی، گروه صحنه و لباس: امید نورمرادی، رضا کرمی، مدیر تولید: کیوان مرادآبادی، تهیهکنندگان: نوید نیکخواه آزاد، دلیا گیهرا پارا، محصول مشترک ایران و اسپانیا، پخش بینالمللی: «شمید فیلم».
سینماپرس: محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در نشست مشترک فیلمسازان استان آذربایجان شرقی و اردبیل، کشف استعدادهای استانی را یکی از مهمترین اولویتهای مرکز دانست.
به گزارش سینماپرس، تجربی و پویانمایی، نشست مشترک فیلمسازان استان آذربایجان شرقی و اردبیل به همت خانه مستند تبریز و اداره کل استان یکشنبه ۲۵ اردیبهشتماه در تبریز برگزار شد.
در جلسه نمایش فیلم این رویداد دو روزه، محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سید قاسم ناظمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، سید مجید رحیمی مدیر تحقیقات و پژوهش مرکز، سعادتعلی سعیدپور مدیر خانه مستند تبریز و غلامرضا صیامیزاده رییس هیات مدیره خانه مستند اردبیل و جمعی از مستندسازان دو استان حضور داشتند.
حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در این نشست عنوان کرد: نگاه ما به گسترش مستندسازی، عدالت نمایشی و حمایت از استعدادهای استانها کمی نیست. فقط به دنبال ارائه آمار و ارقام نیستیم اگرچه که در زمینه تولید و مشارکت با مستندسازان استانی، آمار خوبی داریم. برای ما کشف استعداد و ایجاد بستر برای مستندسازان استانی برای فعالیت و ورود به سینمای حرفهای دغدغه و اصل است.
وی ادامه داد: اغلب مستندسازان برتر ایران که آثارشان در جشنواره «سینما حقیقت» نمایش داده میشود از استانها که در تهران اقامت دارند. برای ما مهم است که مستندسازان در هر اقلیم و فرهنگی که زندگی میکنند، آن اصالت را به سینمای مستند بیاورند. این گونه است که فضای سینمای مستند ایران، متنوع و رنگارنگ میشود و از نظر مضمون و محتوا غنی است.
مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بیان کرد: برای معرفی خودمان به جهان، نیازمند کارهای پژوهشی و تحقیقی گسترده در سینمای مستند هستیم، سینمای مستند بیش از مباحث شعاری و تکراری نیازمند آثاری است که مرتبط با باورها، اعتقادات و فرهنگ و شرایط زیست بوم مستندسازان باشد. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بارها بر مساله عدالت نمایشی و تمرکز زدایی از پایتخت اشاره داشتهاند، دغدغه ما هم این موضوع است. همچنین با توجه محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، حل مساله کمبود بودجه در سینمای مستند و انیمیشن، در حال پیگیری است. ایشان به دنبال رونق تولید و عرضه در این زمینه است.
حمیدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: برگزاری جشنوارههای منطقهای و تعامل و همگرایی استانهای همجوار اتفاق خوبی است که باید به دنبال تکرار آن باشیم. در همین نشستها و جلسات مشترک ایدهها متولد و آثار درخشان خلق میشوند. مستندسازان استانی باید نگاه مطالبهگر داشته باشند تا مسائل استانشان را مطرح کنند.
مدیر عامل مرکز گسترش تاکید کرد: در آییننامههای جذب اثر در سال ۱۴۰۱ که به تازگی منتشر و در دسترس قرار گرفته است، فهرست اولویتها و موضوعهایی که در مرکز به آنها خواهیم پرداخت مطرح شده و با توجه به استقبال چند روز اخیر، امیدوارم امسال آثار متنوعی در زمینههای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مقاومت، خانواده و مسائل اجتماعی داشته باشیم.
وی ادامه داد: ما نیاز نداریم همه جشنوارهها در تهران متمرکز باشد، برگزاری رویدادهای تخصصی، جشنوارهها، نشستها و مراسمی از این دست به ما تصویری کاملتر از بضاعت سینمای مستند و دغدغههای مستندسازان ارائه میدهد. حتی مهمانان بینالمللی هم باید با جاذبههای همه ایران آشنا شوند و تصویرشان از این سرزمین و زیباییها و غنای فرهنگیاش محدود به چند شهر نباشد.
محمد حمیدی مقدم در پایان از ابتکار خانه مستند تبریز و اداره کل ارشاد اسلامی استان برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.
امروز دوشنبه ۲۶ اردیبهشتماه نیز نشست مدیرعامل مرکز و مسئولان استانی با مستندسازان برگزار و مسائل مستندسازان مطرح میشود.
سینماپرس: رییس سازمان سینمایی کشور صبح امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در پاویون فرودگاه بینالمللی امام خمینی وزیر فرهنگ لبنان را بدرقه کرد.
به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در گفتگویی با محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ کشور لبنان بر گسترش فعالیتهای مشترک فرهنگی و هنری و تعاملات سینمایی دو کشور ایران و لبنان تاکید کرد.
رییس سازمان سینمایی عنوان کرد: از آنجایی که ویژگیهای دینی، آئینی و آرمانی بین دو ملت ایران و لبنان مشترک است و زمینهها و ظرفیتهای خوبی برای همکاریهای مشترک نیز، وجود دارد، در این گفتگو پیرامون موضوعات مختلف همکاری در حوزه فرهنگ و هنر مذاکره و تبادل نظر صورت گرفت.
خزاعی با بیان اینکه همگرایی و تعامل مسئولان حوزه فرهنگ دو کشور ایران و لبنان گامی مهم و موثر در مسیر تلاش برای توسعه و تقویت روابط فرهنگی و سینمایی دو کشور است، ادامه داد: در این گفتگو روی تولید آثار مشترک در حوزههای استراتژیک، برگزاری هفتههای فیلم ایران در لبنان و هفته فیلم لبنان در ایران همچنین گسترش فعالیتهای آموزشی و تربیت نیروی انسانی و کادرسازی در عرصههای مختلف هنری بهویژه فیلمسازی و سینما در حوزههای سینمای مقاومت صحبتهای جدی شده است.
رییس سازمان سینمایی در پایان عنوان کرد: وزیر فرهنگ لبنان نیز ضمن تشکر از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تدارک سفر وی به ایران بر اهمیت تعامل بیشتر و ارتباط فرهنگی بین دو ملت تاکید کرد.
امین عارفنیا از ضرورت تدوین «اطلس فضاهای فرهنگی و هنری ایران» برای شناسایی و بررسی فضاهای فرهنگی کشور در راستای توسعه و تجهیز فضاهای فرهنگی و هنری میگوید. او درباره جزئیات اطلاعات مندرج در این مجموعه چهارجلدی، از جمله «تعداد سالنهای سینما و تئاتر در ایران»، «تعداد کتابخانههای عمومی کشور» و «تعداد مجتمعهای فرهنگی و هنری سطح کشور» نیز نکاتی را مطرح میکند.
سینماپرس: عظیمیفر در شب شعر طنز حلقه رندان گفت: مهمترین رسالت ما این است که تمام فارسی زبانان را متوجه کنیم که سهمی در حفظ زبان فارسی دارند و قرار نیست فقط نهادهای رسمی در این مسیر ما را کمک کنند. هرکدام از ما که زبان فارسی زبان مادریمان است باید نسبت به آن غیرت داشته باشیم و در حفظ آن تلاش کنیم.
به گزارش سینماپرس، یکصد و هفتادمین شب شعر طنز «در حلقه رندان» ویژه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با حضور یوسفعلی میرشکاک، ناصر فیض، اسماعیل امینی و جمعی از نویسندگان طنزپرداز با اجرای شهرام شکیبا در حوزه هنری برگزار شد.
شکیبا: طنزپرداز لاستیک آتش نمیزند
در ابتدا، شهرام شکیبا روی سن آمد و خطاب به هنرمندان گفت: دوستان طنزپردازان لطفا نسبت به آنچه مسائل روز مردم است بیتفاوت نباشید بلکه شعرمان را همراه و همگام با مشکلات جامعه کنیم و آنها را گوشزد کنیم و اگر کسی گفت درکنار نقد، راه حل بدهید حتما یکجوری متذکر شوید که کار طنز نشان دادن مشکل است همانطور که در آزمایشگاه برای مریض نسخه نمینویسند ما نیز فقط موظف هستیم مشکل را گوشزد کنیم و نسخه نوشتن با کسانی است که مدیر و رئیس هستند تا انجام دهند.
این شاعر اعتراض درست را مورد تأکید قرار داد و گفت: با مردم و همراه آنها اعتراض درست انجام میدهیم؛ بله طنزپرداز هرگز کسی نیست داخل خیابان لاستیک آتش بزند بلکه انتقادها را به درستترین زبان بیان میکنند. ما فقط درد را میگوییم لذا میگوییم آخ حالا دیگران چه جوابی میدهند بهخودشان مربوط است و ما فقط مسئول آخ گفتن هستیم و به افتخار هنرمندانی که آخ میگویند تشویق میکنیم چون کار بیشتری از طنزپردازها برنمیآید اما میدانیم بهزبان هنرمندانه با انصاف انتقاد کنیم و این را میفهمیم از برخی نواحی درحال جراحی اقتصادی هستیم فقط خواهش میکنیم بیحسی تزریق شود.
راشد انصاری که از قدیمیترینهای حلقه رندان محسوب میشود در ادامه به شعرخوانی پرداخت و در سخنان گفت: بسیار خرسندم که بعد از سالها توانستم در حلقه رندان باشم و دوستان سالهای دور را از نزدیک زیارت کنم.
یا پاسخ این حرف حسابم بدهید
یا مثل گذشته همیشه قرص خوابم بدهید
ماشین و زمین و غیره ارزانیتان
من منتظرم بن کتابم بدهید
در ادامه شکیبا در ادامه کتاب «زالاس» اشعار طنز اجتهادی که توسط راشد انصاری جمعآوری شده و توسط انتشارات حس هفتم بهچاپ رسیده است را معرفی کرد و گفت: یکی از شاعرانی که در دورهای که شعرهای طنز بهلحاظ محتوا و قالب خیلی کلیشهای بود اجتهادی آمد و نوع دیگری شعر گفت. همه کسانی که از تاریخ معاصر شعر طنز صحبت میکنند حتما اجتهادی را شخص بسیار جدی میدانند و همه میگویند او مرزهایی را در نوردید و فضای تازهای را در شعر طنز ایجاد کرد. دیوان زالاس مجموعهای از سرودههای اجتهادی را راشد انصاری گردآوری کرده است.
انصاری در معرفی کتاب «زالاس» گفت: همیشه این سوال برایم مطرح بود که کسی که همردیف مرحوم ابوالقاسم حالت و مرتضی فرجیان و ابوتراب جلی یا ذبیح بهروز بود چرا کتابی ندارد! از دوستان استان فارس پرسوجو کردم و همه سید حسن اجتهادی را میشناختند. من ۵۰۰ قطعه شعر از ایشان داشتم و همیشه میگفتم چرا نباید او صاحب کتاب باشد. او در سال ۱۳۳۰ به بعد بنیانگذار شعر نو و سپید بود و کارهای کلاسیک بسیار برجسته دارد. من اشعار ایشان را به یک ناشر پیشنهاد کردم که جمعآوری و منتشر شد و دکتر توفیق و بیژن اسدیپور از آمریکا تماس گرفتند و تبریک گفتند.
در ادامه ناصر فیض غزل «پدر مسلمین در آمد که» را برای حضار خواند.
پدر مسلمین در آمد که
دو سه میلیون نشد درآمد که
آدمی چونکه پیر شد
دیگر صبح تا شب نمیتواند که
باید از بیست نمره انسان بیست باشد
نه بیست از صد که
میشود نخ رد از ته سوزن
سوزن از نخ نمیشود رد که
یارم آمد پس از دو ثانیه رفت
این نشد طرز رفت و آمد که
رشد انسان قواعدی دارد
فقط این رشد نیست از قد که
یک جوان تا ابد نمیماند
بعد از سربازیش مجرد که
تا قیامت نمیرسی هرگز
باقطار پکن به مشهد که
چونکه کفایت نمیکند
تنها اختیار بلیط مقصد که
طنزپرداز گاه معترض است
نیست جایز برای او حد که
شکیبا درباره شعر ناصر فیض گفت: بهنظرم دریافت شوخیسازی آقای فیض و اتفاقاتی که در زبان در شعر او رخ میدهد را اگر به شکل درست بیان کنیم میتواند برای جوانترها که بخواهند شیوههای شوخیسازی را از طریق اتفاقات زبانی پیدا کنند، راهگشا باشد.
وی تاکید کرد: در بین شاعران هم روزگار ما ناصر فیض تنها کسی است که شعر او شناسنامهای به نام خودش ثبت شده است و شاید از کسی وام نگرفته باشد؛ بیپدر و مادر است شعر او (با خنده) و واقعا پدر و مادرش خود آقای فیض است و نمیتوانیم ریشههای آن را جای دیگری پیدا کنیم بلکه باید در شعر خودش بهدنبال ریشههای شعر او باشیم.
محمدحسین مهدویان در ادامه برای شعرخوانی روی سن آمد و شکیبا درباره او گفت: آقای محمدحسین مهدویان ویژگیهای زیادی دارند. مهدویان ۳۰ اردیبهشت روز جمعیت را تبریک گفت که شکیبا در اعتراض گفت امروز روز فردوسی است چرا باید روز جمعیت را تبریک گفت.
مهدویان در توضیح تبریک هفته جمعیت گفت: سال گذشته سال تولید نام داشت که در تولید اتفاقی رخ نداد امیدواریم که در این هفته که هفته جمعیت است یک جهش در جمعیت ایجاد شود تا از این وضعیت در آید که بخاطر همین یک شعر با همین موضوع تقدیم میکنم.
دختر همسایهمان بسیار عاشق میشود
هر زمان که میشود بیکار عاشق میشود
البته چون غالبا بیکار توی خانه است
با نظر بر هر در و دیوار عاشق میشود
مینشیند چند تمرین ریاضی حل کند
تا به دستش میدهی خودکار عاشق میشود
یا به دستش میدهی نقاله عاشق میشود
یا به دستش میدهی پرگار عاشق میشود
قصدم از تکرار عاشق میشود این است که
این بشر بسیار پرتکرار عاشق میشود
شهرام شکیبا در ادامه کتاب «لبخند بر لب شعر» گزیده شعر طنز از گنجینه هزار سال شعر فارسی اسماعیل امینی را معرفی کرد و گفت: اسماعیل امینی هم مثل خیلی از دوستانمان که تحصیلات دانشگاهی دارند و نگاه دانشگاهی به موضوعات دارند، سر در تحقیق دارد اما مثل خیلی از آنها تحقیقات او فقط مبنای علمی ندارد بلکه مبنای علمی و ذوقی دارد لذا این کارها بخاطر مبنای تحقیقی و ذوقی میتواند کمی شیرینتر و جذابتر باشد.
ابوالقاسم سیفی شاعر طنزپرداز دیگری بود که با دعوت شهرام شکیبا روی سن آمد و گفت: من پس از سالها بلاخره توفیق شد که برای اولینبار در حلقهی رندان جا شوم. چون آقای شکیبا گفتند به گرانیها بپردازند من کاری به مسوولین ندارم اما مخاطب شعر من ماکارونی است.
تویی که دراز و زدی رو به گرانی کردی
ماکارونی بینمک بری دیگه برنگردی
ای تو سرت خاک رس
زیاده از سرت سس
بی ظرفیت بی جنبه
خودتو برام نکن اینقدر پف فیل
شکیبا: خانمها حضور کمرنگتری در حلقهی رندان دارن
در ادامه، مینا گودرزی شاعر طنزپرداز به شعرخوانی پرداخت و شکیبا گفت: خانمها از ابتدای درحلقهی رندان حضور کمرنگتری داشتهاند درحالی که دوست داریم بیشتر شعرای خانم را در جلسات شعر طنز ببینیم؛ شاید نگاه لطیفی که بانوان دارند اجازه نمیدهد نگاه رندانه داشته باشند چراکه آنها بیشتر حقیقتگو هستند درحالی که لازمه شعر طنز دروغ زیادی است.
صالحی: جنبه زبان فارسی به فعالیتهای حوزه هنری اضافه میشود
در ادامه، صالحی عضو دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری با اشاره همکاری با ناصر فیض در دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری گفت: در دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری قرار است توجه به زبان فارسی که خیلی جدی گرفته نشده است را مورد توجه دهیم. دانشهای زبانشناسی زیادی امروزه وجود دارد که ما از آن بیخبر هستیم و نمیدانیم روایتشناسی و نشانهشناسی طنز و یا چارچوبهای نقد طنز چیست. در دفتر پاسداشت تلاش میکنیم به تمام جنبههایی که در حوزه هنری توجه شده است جنبه زبان فارسی اضافه کنیم.
وی گفت: زبان فارسی همان کاربرد و واژههایی است که روزمره ما با آن روبرو هستیم. ضربالمثلها و توانمندیهای زبانی که خیلی کم شده است؛ سعی میکنیم این توانش زبانی را در حوزه هنری تقویت کنیم؛ این سری فعالیتها گامهایی اولیه است که از سال ۶۰ در ایران مورد توجه بوده است اما گام دیگری وجود دارد که ما به کدام سمت و سو میرویم و چه نیازهای زبانی برای ما اهمیت پیدا خواهد کرد. اینکه رهبر انقلاب اینقدر تاکید بر زبان فارسی دارند و جاهایی میفرمایند «زبان فارسی رو به انحطاط است» همه نشان از اهمیت پرداختن به زبان فارسی است.
این پژوهشگر به زبان مورد استفاده شبکههای پویا و نهال در برخورد با مخاطب کودک اشاره کرد و گفت: هیچوقت از خودمان نپرسیدهایم زبان مورد استفاده این رسانهها چقدر به درد کودکان میخورد؛ این واژهها و نشانهها و معناهایی که در این برنامهها وجود دارد هیچکدام به درد مخاطبین کودکان نمیخورد.
صالحی از برگزاری نمایشگاه «خم گیسو» آثار خط استاد نورزاد و «فارسی و کاریکاتور» علی پاکنهاد خبر داد و گفت: برنامهی دیگری را با همکاری دفتر موسیقی با عنوان «وطن فارسی» تنظیم کردهایم که بهزودی از صداوسیما پخش خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: دفتر پاسداشت زبان فارسی یک شورای راهبردی دارد که دکتر رضامراد صحرایی که تا هفته گذشته معاون بنیاد سعدی بودند و استاد تمام رشته زبان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی است و سرکار خانم عظیمیفر عضو این گروه هستند.
عظیمیفر: باید به عنوان زبان ملی به زبان فارسی نگاه کنیم
عظیمیفر دیگر عضو دفتر پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه تحصیلات زبان شناسی دارم و عضو هیئت مدیره انجمن زبان شناسی هستم، گفت: من در گروه زبان و رسانه مرکز تحقیقات صداوسیما فعالیتهای پژوهشی میکنم؛ مسائل زبان فارسی به نظرم پیچیدهتر شده است و زبانشناسی میتواند در حل برخی مسائل زبانی یا بسیاری از مشکلات به ما کمک کند.
وی تاکید کرد: علوم شناختی حدود ۱۰ سالی است که در کشورمان رونق گرفته است و علت آن افزایش ابزار است. مهمترین رسالت ما این است که تمام فارسی زبانان را متوجه کنیم که سهمی در حفظ زبان فارسی دارند و قرار نیست فقط نهادهای رسمی در این مسیر ما را کمک کنند لذا باید در خانواده و نقش مادران و پدران و مادربزرگان در حفظ زبان مادری اشاره کرد.
وی با تاکید براینکه باید به عنوان زبان ملی به زبان فارسی نگاه کنیم، افزود: هرکدام از ما که زبان فارسی زبان مادری مان است باید نسبت به آن غیرت داشته باشیم و در حفظ آن تلاش کنیم.
شعرخوانی یوسفعلی میرشکاک
در بخش دیگر این مراسم یوسفعلی میرشکاک روی سن آمد و شکیبا در معرفی او گفت: من عزیزان را برای شناخت ابتدایی از شاهنامه و البته اگر دقیق بخواهند آن را ارجاع میدهم به کتاب «در سایه سیمرغ» که اولین کتابی بود که من درباره شاهنامه از یوسفعلی میرشکاک خواندم.
شنیدم کارتنی را نامرادی
بدزید از یکی بقال پفیوز
گرفتندش به باد مشت و سیلی
چنان کز وی دگرگون شد دک و پوز
به حکم قاضیاش در بند کردند
به زندان آب و نان دید آن دبنگوز
نهتنها آب و نان، جفتی پتو یافت
به خود میگفت هر دم از سر سوز:
به زندان رستهام از بینوایی
خدایا، چشم بد دور از چنین روز
عباس محمد طنزپرداز در ادامه نشست حلقهی رندان
خوف دارم من ز مامور و زناجا، بیشتر
هست ترس من ز ناجا، از نزاجا بیشتر!
دائما اخلال در خدمت رسانی میکنند!
صنف ما را میکنند افسوس، رسوا بیشتر
دشمناند انگار با صنف شریف سارقین!
ظاهراً دارند با ما جنگ و دعوا بشتر
افسری یکشب مرا دید و گریبانم گرفت
عرض کردم: مخلصم، لبخد زد: ما بیشتر
گفتمش: سرکار، «این پیراهن است افسار نیست»
من دارم غیر از این از ما دنیا، بیشتر
گفت: کمتر شعر پروین بهر من بلغور کن
دستها بالا، بیا نزدیک، یالا! بیشتر
نصفه شب اینجا چه میخواهی؟ بگو هان؟ گفتمش:
کار ما شب زندهداران، هست شبها بیشتر!
اسماعیل امینی: مسوولین کارشان را به اسم خدا نکنند
در ادامه امید مهدینژاد و نسیم عرب امیری شعر خوانند و سپس اسماعیل امینی روی سن آمد و این شعر سید حسن حسینی «خدا را به طبل خدا کم زنید؛ فزون میشود شور شیطانیام» را خواند و گفت: آقایان مسوولین هرکاری میکنید، بکنید عیبی ندارد چون چند ساله گذشته حرف کسی را گوش نکردید اما این کارها را به نام خدا نکنید بلکه به نام خودتان بکنید و بگذارید خودتان جواب بدهید.
وی گفت: دولتهای گذشته در فعالیتهای اقتصادی از اسم امام زمان استفاده کردند و این کار متاسفانه رسم شده است که اشتباه است.
کتابدار: استفاده گل آقا از صنعت تعریب در طنز
در بخش پایانی نشست شعر طنز «در حلقه رندان» اکبر کتابدار پژوهشگر و محقق درباره طنز و طنزپردازی توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: یکی از مباحث کارساز در طنز صنعت تعریب است؛ تعریب یعنی یک کلمه را با شکل دیگری بسازیم؛ مرحوم کیومرث صابری در گل آقا از این صنعت بسیار استفاده میکرد.
وی گفت: برای پی گرفتن صنعت تعریب در ادبیات من تصور نمیکنم بتوانم چیزی قدیمیتر از خزائن ملا احمد نراقی پیدا کنیم؛ معروف شعر او این است که میگوید «انصاف کجا رفته ببین مدرسه کردند، جایی که در آن میکده بنیاد توان کرد» او از مجتهدان بزرگ کاشان و صاحب کتاب معراج السعاده است.