X

بایگانی خرداد 1, 1401

دفتر سینمایی

اعلام ویژه‌برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مناسبت فرارسیدن سالگرد آزادسازی خرمشهر – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ویژه‌برنامه‌های این مرکز برای چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر را اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر ۳ برنامه را طراحی کرده است که ۲ تای آنها، سوم خرداد در مسجد جامع خرمشهر اتفاق خواهند افتاد و یک پروژه بزرگتر هم تیر ماه یا در هفته دفاع مقدس به نتیجه خواهد رسید.

او افزود: ما سال گذشته دومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی گلدسته‌ها را برگزار کردیم و نزدیک به ۴۰ نمایشنامه برگزیده داشتیم که آنها را در ۱۱ مجموعه و کتاب چاپ کردیم. قرار است سوم خرداد ماه و در مسجد جامع خرمشهر در کنار برنامه‌هایی که حوزه هنری تحت عنوان شهری در آسمان برای گرامیداشت چهلمین سالگرد فتح خرمشهر در نظر گرفته است، رونمایی شوند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خبر داد: برنامه بعدی که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری طراحی کرده اجرای یک نقالی با موضوع فتح خرمشهر است. مرشد میرزا علی طومار این نقالی را نوشته و با همکاری یکی از هنرمندان عرصه نقالی و پرده‌خوانی در سوم خرداد در خرمشهر روی پرده می‌برد. این نقالی بیشتر به ظفرها و پیروزی‌ها و اینکه مردم و جوانان خرمشهر چگونه با دست خالی توانستند با تکنیک‌های چریکی دشمن بعثی را ظرف ۳۵ روز شکست بدهند، پرداخته است.

زارعی بیان کرد: طرح بزرگی که در دستور کار مرکز هنرهای نمایشی قرار گرفته، یک نمایش بزرگ میدانی است که هم‌اکنون مرتضی شاه کرم مشغول نگارش متن آن است و این کار در هفته آینده تمام خواهد شد.۸۰ درصد این نمایشنامه در نتیجه تحقیقات گسترده شاه کرم براساس مستند و واقعیت‌های مقاومت ۳۵ روزه خرمشهر نوشته شده است.

او ادامه داد: نمایش مذکور که در واقع یک سینمایش(ترکیبی از سینما و نمایش) به حساب می‌آید بسیار پر پروداکشن است و توسط هنرمندان حرفه‌ای و مجرب تئاتر و سینما در یک زمین بسیار وسیع اجرا خواهد شد. سینمایش به اثری گفته می‌شود که بخشی از آن به صورت زنده و بخش دیگرش پس از فیلمبرداری روی پرده اجرا می‌شود و به نمایش درمی‌آید.
این سینمایش با ۲۰۰ نفر دست‌اندرکار در تیر ماه قبل از ماه محرم در تهران و خرمشهر و سپس در ۵ مهر ماه به مناسبت سالگرد شکست حصر آبادان اجرا خواهد شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی گفت: از امروز بیست و چهارمین جشنواره ملی مقاومت؛ فتح خرمشهر با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ارشاد منطقه آزاد اروند افتتاح شد و مراسم اختتامیه آن بعد از ظهر سوم خرداد در خرمشهر برگزار می‌شود.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

چرا «مرد بازنده» موسیقی متن نداشت؟


موسیقی تیتراژ فیلم «مرد بازنده» به آهنگسازی حبیب خزایی‌فر منتشر شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

توجه به بیانیه گام دوم انقلاب راه نجات فرهنگ و هنر از بحران کنونی است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: تعدادی از چهره های برجسته سینما و حوزه فرهنگی کشور در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان، ضمن آنکه این رفتار را مصداق بارز فریبکاری و ریا برشمردند متذکر شدند: مدیران فرهنگی که شوآف می کنند و وعده های زیبا می دهند در صورت عدم به نتیجه رساندن وعده های شان برای همیشه از پست های مدیریتی محروم شوند؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: حوزه فرهنگ تا زمانی که گرفتار مدیران جوان و خامی است که در ابتدای راه هستند نمی تواند جدا از اقدامات نمایشی پیش برود.

به گزارش سینماپرس حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار رمضانی خود با مسئولان نظام فرمودند: مسئله‌ی حیاتی فرهنگ خیلی مهم است، و یک مجاهدت هوشمندانه در زمینه‌ی علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست، که مراکز متعهّد رسمی مثل وزارت ارشاد، مثل سازمان تبلیغات، مثل دفتر تبلیغات، مثل صدا و سیما، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجه‌ی اوّل، مخاطب این درخواست هستند و در درجه‌ی دوّم ــ حالا درجه‌ی دوّم نمیشود گفت ــ طبعاً‌ فعّالان فرهنگی گسترده‌ی در سطح کشور که بحمدالله کم نیستند و زیادند. همه حقیقتاً‌ باید به این مسئله‌ی حیاتی فرهنگ برسند و اهمّیّت بدهند؛ منتها این [کار] اوّلاً‌ باید به صورت مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی باشد، ثانیاً‌ باید هوشمندانه باشد و چشم‌بسته و علی‌العمیا و مانند اینها نباشد، و در جهت درست حرکت کنند. یکی هم این [مسئله] است.

معظم له در این دیدار مسئولان را به پرهیز از اقدامات نمایشی توصیه کرده و فرمودند: برای نمایش کار نکنید. اینکه مردم آن منطقه‌ای که من را انتخاب کرده‌اند یا مردمی که مثلاً فرض کنید در تلویزیون حرفهای من را می‌شنوند، اینها به من خوش‌بین بشوند، این را در نظر نیاورید؛ این کار، برکت کار را از بین خواهد برد. اینکه شما به فکر این باشید که مردم از شما خوششان بیاید و اهمّیّت کار و نفْس کار را و رضای الهی را مورد نظر قرار ندهید، برکت کار را از بین میبرد و خیلی اوقات کار به نتیجه هم نمیرسد.

این سخنان حکمیانه رهبر فرزانه انقلاب در حالی است که متأسفانه سال ها است به کرات شاهد حضور مدیرانی با اقدامات نمایشی و متظاهرانه در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص سینما روبرو هستیم و همین مسأله باعث شده تا این عرصه روز به روز بیشتر در دام انحطاط گرفتار شود.

در همین راستا با ۱۰ تن از چهره های برجسته سینما و حوزه فرهنگی کشور آقایان: پرویز فارسیجانی، داود بیدل، سیداحمد میرعلایی، هوشنگ توکلی، جواد شمقدری، شاهرخ کیوان نیا، شفیع آقامحمدیان، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد تن و حسین مسافرآستانه گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: فرمایش اخیر رهبری مثل بقیه فرمایشات ایشان تذکر و تنبه مهمی است که باید به آن توجه کرد؛ مسئولان فرهنگی کشور باید توجه ویژه ای به سخنان حضرت آقا داشته باشند چرا که فرهنگ به تعبیر ایشان مثل اکسیژن و ضرورتش برای همه آحاد افراد جامعه روشن است؛ اما متأسفانه حوزه فرهنگ فاقد برنامه ریزی خوب و سیاست گذاری راهبردی و اصولی است و این اتفاق بسیار تأسف آور است. حضرت آقا می خواهند مسئولان با آمار و ارقام فریب نخورند و از آنجا که عده ای از مسئولان به ارائه برخی آمار و ارقام بسنده کرده اند و فکر می کنند به این صورت از خود رفع تکلیف می کنند ایشان چنین تذکری را دادند که این خطا دیگر تکرار نشود.

داود بیدل کارگردان سینما به سینماپرس گفت: تنها راه نجات حوزه فرهنگ و هنر و پاک شدن این عرصه از حضور مدیرانی که شعار می دهند و به وعده های شان عمل نمی کنند این است که نظارتی جدی و بدون اغماض بر عملکرد آن ها وجود داشته باشد و مدیران فرهنگی که شوآف می کنند و وعده های زیبا می دهند در صورت عدم به نتیجه رساندن وعده های شان برای همیشه از پست های مدیریتی محروم شوند. مدیر فرهنگی که بودجه در اختیار او است باید برنامه ریزی کند؛ مدیر نباید شوآف کند و شعار بدهد و دنبال آمار دادن باشد. مدیر فرهنگی مدیری است که محتوا را به حال خود رها نکند. این باعث شرمساری است که امروزه محتوا به حال خود رها شده چرا که برای آن جایگاهی تعریف نکرده ایم.

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در این راستا متذکر شد: در دوران دفاع مقدس رزمندگان هیچ کدام دنبال هیچ تبلیغ و شوآفی نبودند، هرگز دنبال خودنمایی نبودند و هرچه می کردند برای اعتلای کشورشان و حفظ امنیت و استقلال آن بود اما متأسفانه عده ای از مسئولین فراموش کرده اند که در نظام جمهوری اسلامی ایران برای چه چیزی مسئولیت دارند و باید مسئولیت شان را چگونه پیش ببرند! این اتفاق در حوزه فرهنگ و هنر کشور به شدت هویدا است و پرسشی که وجود می آید این است که مسئولی که نمی داند معضل فرهنگی چیست چطور می تواند مدیریت فرهنگی کند؟ بنده معتقدم پیش از اینکه به مدیران پست بدهند باید برایشان دوره های اخلاقی و دینی و معرفتی را برای قبول مسئولیت بگذارند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات تأسف باری نباشیم.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: مدیران نباید وعده هایی بدهند که از عهده انجامش برنمی آیند چرا که این کار در کشور ایجاد بحران و تشتت می کند. متأسفانه از دوره وزارت آقای خاتمی در دهه ۶۰ این قبیل شعار دهی ها شروع شد و همچنان ادامه دارد و باید هرچه سریع تر به فرموده رهبر انقلاب جلوی آن گرفته شود. امروزه همه ما به جای اقدامات نمایشی باید تدبیری برای دستیابی به منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم. اهالی فرهنگ و هنر و مدیران این عرصه باید با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب گام بردارند و سعی داشته باشند تا حوزه فرهنگی و هنری کشور را همسو با این بیانیه کنند.

جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: حوزه فرهنگ تا زمانی که گرفتار مدیران جوان و خامی است که در ابتدای راه هستند نمی تواند جدا از اقدامات نمایشی پیش برود؛ ما تا زمانی که با این قبیل مدیران که اغلب دغدغه فرهنگ ندارند و صرفاً می خواهند در پست های مدیریتی حضور داشته باشند روبرو هستیم اتفاق خاصی را شاهد نخواهیم بود و این عرصه به حال خود رها شده باقی خواهد ماند. حوزه فرهنگ و هنر نیازمند طراحی و ترسیم نقشه راه است؛ این باعث تأسف است که ما امروزه در اغلب حوزه ها به صورت باری به هر جهت عمل می کنیم و به ویژه کارهای فرهنگی مان نتایج دلخواه نیروهای انقلابی را نداشته اند. بی شک برای رسیدن به فرهنگ انقلابی در سطح کشور نیازمند همت والای هنرمندان و مدیران فرهنگی هستیم تا مسیر درستی را پیش بگیرند و نگذارند این حوزه بیش از پیش دچار ولنگاری شود.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز در این باره اظهار داشت: در طول تمام سال هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد حرکات نمایشی، شعار و وعده های فریبنده، ظاهرسازی برای ارائه بیلان به مقامات بالادستی بزرگترین آسیبی است که مدیران فرهنگی به حوزه فرهنگ و هنر وارد آورده اند و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی باید هرچه سریع تر جلوی این کار که مصداق بارز فریبکاری، ریا و تزویر است گرفته شود. مدیر و مسئول خوب شخصی است که پشت پرده و جلوی رو یکرنگ و خالص باشد. مدیر خوب مدیری است که دغدغه رفع بحران از جامعه را داشته باشد و اجازه ندهد منافع شخصی اش بر منافع جمعی غلبه کند.

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به سینماپرس گفت: مدیران بی تخصص برای خودنمایی و پوشاندن عیوب خود مبادرت به نمایش و شوآف می کنند! قطعاً اگر در حوزه فرهنگ و هنر کشور مدیران زبده و متعهد به کار گرفته شوند ما دیگر شاهد این گونه رفتارهای ریاکارانه و متظاهرانه نخواهیم بود. یکی از مشکلات سیستم مدیریتی ما همواره رفتار نمایش گونه مدیران است. در حوزه فرهنگی مدیران رفتارشان همواره با شوآف توأمان بوده و این رفتار به دلیل عدم شناخت آن ها از کار مورد نظرشان بوده که همواره سعی می کردند برای خودنمایی کارنامه کاری شان را پر و مهم جلوه دهند و دست به برگزاری نمایش و شوآف بزنند.

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما با انتقاد شدید از اقدامات نمایشی برخی مدیران به ویژه در سینمای کشور گفت: اقدامات نمایشی مدیران فرهنگی و هنری کمر هنر و هنرمندان را خرد کرده است؛ افسوس که سال های متمادی است ما شاهد شعار دادن از سوی مدیران فرهنگی و شنیدن وعده های فریبنده و زیبا از زبان آن ها بوده ایم که اگر ذره ای به این وعده و شعارها عمل شده بود وضعیت امروز فرهنگ و هنر کشور چنین فلاکت بار نبود. سر و صدا کردن برخی مدیران فقط برای خودنمایی است؛ در واقع مدیرانی که چیزی در چنته ندارند و نمی توانند استراتژی و برنامه ریزی برای حوزه فرهنگ و هنر داشته باشند سریع به ظاهرگرایی و شعار دادن روی می آورند این در حالی است که مدیر واقعی انقلابی هرگز شعار نمی دهد و بالعکس به صورت جهادی وارد میدان می شود و به رتق و فتق امور پرداخته و حوزه مدیریتی خود را ساماندهی می کند.

محمد تن فعال سینما در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با برخی مسئولان نظام و تأکید ایشان مبنی بر پرهیز از اقدامات نمایشی مسئولان گفت: وقتی باندبازی و زدوبند و رفاقت در تعیین مدیران نقش کلیدی دارد معلوم است که آن مدیر فاقد تخصص و دانش دست به اقدامات نمایشی می زند؛ یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد این است که در حوزه فرهنگ و هنر مدیران متخصص و دارای سواد مدیریتی را به جز مواردی معدود به کار نگرفته ایم و همین مسأله باعث ایجاد بحران و تشتت در این حوزه شده است. اقدام نمایشی از سوی هر مدیری مصداق بارز فریبکاری است؛ مدیری که نمی تواند کار انجام دهد برای اینکه خود را مهم جلوه دهد و مورد تشویق بالادستی های خود قرار بدهد با اقدام نمایشی سعی در فریب دادن دیگران دارد.

حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی نیز در این راستا به سینماپرس گفت: اقدامات نمایشی مدیران در هر پست و رده ای سوءاستفاده از زمان و قدرت است و این وظیفه نهادهای ناظر است که جلوی حضور این قبیل مدیران را بگیرند و اجازه ندهند آن ها بیش از پیش به کشور آسیب وارد کنند. حضور مدیران نمایشی در هر حوزه ای آسیب زا است اما نباید این نکته را فراموش کرد که حضور این قبیل مدیران در حوزه فرهنگ و هنر توأم با حساسیت های بیشتری است چرا که آن ها در ادامه اقدامات نماشی شان می توانند لطمات جبران ناپذیری را به جریان فکری کشور، عموم افراد جامعه و تمامی ارکان و عرصه های حوزه فرهنگی و هنری وارد کنند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

ششمین دوره آکادمی رهبری ارکستر برگزار می‌شود


ششمین دوره آکادمی رهبری ارکستر توسط مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی و با تدریس استاد نصیر حیدریان از خرداد ماه در مجموعه بنیاد رودکی آغاز خواهد شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

هاشمی: مسئولان سینمایی و متولیان دفاع مقدس همواره شعار حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدسی می دهند اما در عمل هیچ حمایتی ندارند/ بی توجهی به دفاع مقدس ظلم به شهدا است – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: سیدجواد هاشمی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس در سینما گفت: مسئولان سینمایی و متولیان دفاع مقدس همواره شعار حمایت از تولید فیلم های دفاع مقدسی می دهند اما در عمل هیچ حمایتی ندارند و این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است چرا که دفاع مقدس به مثابه گنجینه ای است که می توان صدها و هزاران اثر راجع به آن تولید کرد اما به این گنجینه ارزشمند هیچ توجهی نمی شود.

بازیگر فیلم های سینمایی «آخرین شناسایی» و «سجاده آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از نمونه شعارهای مدیران این است که همین الآن برای در اختیار گذاشتن شهرک سینمایی دفاع مقدس علناً به فیلمسازان می گویند خرج دارد! این حرف بدی است! یکی نیست به این آقایان بگوید شما باید جور هزینه ها را بکشید تا ما فیلم مان را بسازیم.

وی متذکر شد: عوض آنکه نهادهای متولی در حوزه دفاع مقدس سراغ فیلمسازان بروند و از آن ها خواهش کنند که بیایند و در خصوص دفاع مقدس فیلم تولید کنند این فیلمسازان هستند که سراغ آن ها می روند اما همواره با درهای بسته روبرو می شوند.

هاشمی با تأکید بر اینکه بی توجهی به دفاع مقدس ظلم به شهدا است تصریح کرد: هزاران هزار شهید، رزمنده، جانباز و… وجود دارند که قصه های آن ها می تواند در قالب فیلم های متعدد به تصویر کشیده شود اما متأسفانه این مسأله نادیده گرفته شده؛ مردم بارها و بارها ثابت کرده اند که از فیلم های خوش ساخت دفاع مقدسی حمایت می کنند و استقبال مردم از «موقعیت مهدی» نشان دهنده همین علاقه مردم به سینمای دفاع مقدس است اما گویا مدیران عمداً چشم خود را روی این حقایق می بندند تا حمایتی از سینمای دفاع مقدس نداشته باشند.

این سینماگر ادامه داد: فیلم های خوب دفاع مقدس همواره در طول تاریخ سینمای ایران جزو پرفروش ترین آثار بوده و این یعنی مردم نسبت به این فیلم ها اقبال نشان می دهند اما ما این اقبال را از مردم سلب می کنیم.

وی در همین راستا خاطرنشان کرد: این اتفاق دو وجه غم انگیز دارد؛ اول اینکه ما مردمی را که خواهان فیلم های دفاع مقدسی هستند نادیده می گیریم و دوم اینکه کاری می کنیم تا نسل جدید اقبالی به سینمای دفاع مقدس از خود نشان دهد و با گنجینه عظیم دفاع مقدس آشنا نشود.

کارگردان فیلم های سینمایی «پیشونی سفید» و «تورنادو» در ادامه این گفتگو اظهار داشت: از سوی دیگر بی توجهی به فیلم های دفاع مقدسی باعث می شود تا سینما به سمت سرگرمی سازی صرف و تولید فیلم های سخیف و بی مایه پیش برود. فیلم هایی که فروش شان شاید ۵۰ میلیارد تومان را هم رد کند اما ارزش هنری ندارند.

هاشمی با بیان اینکه اینک زمان آن رسیده تا با تجربه ها در مورد آدم های جنگ فیلم های درخشان بسازند گفت: ما اگر به عقب نگاه کنیم می بینیم چقدر فیلم های دفاع مقدس فروش های خوبی داشتند از «برزخی ها» و «عقاب ها» تا «لیلی با من است» و «اخراجی ها» و…؛ هر زمان فیلم خوبی در سینمای دفاع مقدس ساخته شده مردم با جان و دل به تماشای آن رفته اند و این نکته ای است که مدیران سینمای کشور باید با توجه به آن سعی در افزایش تولیدات این گونه مهم سینمایی داشته باشند.

وی در بخش پایانی این گفتگو خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس الآن تا مدتی خاموش است اما یقین دارم روزی فرزندان هنرمند این سرزمین در مورد اسطوره های بزرگ آن فیلم می سازند. هنوز در مورد یک درصد آدم های جنگ فیلم ساخته نشده چه برسد به خود مقوله دفاع مقدس؛ من اعتقاد قلبی دارم بر اساس خاطرات و نوشته ها و تخیلات جوانان روزی فیلم های بسیاری خواهیم داشت و روسیاهی برای کسانی می ماند که هیچ اقدام عملی برای بهبود وضعیت این گونه ارزشمند سینمایی نکردند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

فلاح پور: عدم اقبال مخاطبان از فیلم ها ناشی از سیاست های غلط یک دهه اخیر است/ سینمای ایران یا مملو از فیلم های ارگانی است یا ملودرام های هندی و ترکی و طنزهای سخیف! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: اسماعیل فلاح پور کارگردان سینما در پی عدم استقبال چشمگیر مردم از فیلم های اکران نوروزی و حضور حدود تنها یک درصد از افراد جامعه در سالن های سینما گفت: عدم اقبال مخاطبان از فیلم ها ناشی از سیاست های غلط یک دهه اخیر است؛ متأسفانه سیاست گذاران و مدیران سینمایی در این سال ها به واسطه فرمایشی کردن سینما مردم را از سالن ها دور کردند و تا زمانی که این سیاست غلط اصلاح نشود نمی توان امید چندانی به استقبال مخاطبان از فیلم ها داشت.

کارگردان فیلم های سینمایی «تیک» و «حرفه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدت ها است سوژه ها و فیلمنامه ها از گرایشات مخاطب عام دور شده است. از سوی دیگر نمی توان کتمان کرد که مسأله کرونا نیز یکی از علت های دوری مردم از سالن های سینما است.

وی ادامه داد: تعطیلی سینماها از یک سو و جولان دادن آثار نمایش خانگی نیز جزو مسائلی بود که مخاطب عام را از سینما دور کرد؛ همچنین افزایش قیمت بلیت سینما در این اوضاع اقتصادی نیز برای دوری مردم از سالن ها بی تأثیر نیست.

فلاح پور سپس با بیان اینکه متأسفانه هیچ تدبیری از سوی مدیران سینمایی برای نجات سینما وجود ندارد اظهار داشت: دهه ها است ما تنوع ژانر در سینما نداریم این در حالی است که در دهه ۶۰ و در دوران ۸ سال دفاع مقدس تنوع ژانر بسیاری وجود داشت. متأسفانه سینمای ایران یا مملو از فیلم های ارگانی است یا ملودرام های هندی و ترکی و طنزهای سخیف! این روش غلط است و خود به خود مردم را از سینماها دور کرده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: فیلم های ارگانی که نیاز به بازگشت سرمایه ندارند و برایشان میزان مخاطب مهم نیست از سوی دیگر تهیه کنندگانی که دانش شان در سطح طنز و فیلمفارسی است سینما را به ویرانی و انحطاط کشانده اند. این در حالی است که ژانرهای دیگر هم می تواند بخشی از مخاطبان قهر کرده از سالن ها را مجدداً به سینماها بکشاند. ما باید کارکردهای دیگر سینما را تجربه کرده و تنوع ژانر داشته باشیم.

وی در پایان این گفتگو افزود: وقتی ویترین سینما رنگارنگ باشد مخاطب بیشتر جذب می شود ما باید از این دو راهی فیلم های ارگانی یا ملودرام های هندی و ترکی و طنزهای مبتذل و سخیف خارج شویم تا هنرهفتم بتواند مجدداً احیاء شود و حیات طبیعی را تجربه کند. من امیدوارم تا پایان سال بتوانیم شاهد رونق مجدد سینماها باشیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

حرف‌های تلخ اجتماعی را با زبان کمدی می‌توان مطرح کرد – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: عادل تبریزی کارگردان سینما عنوان کرد که «ستاره سینما» در آستانه پیش تولید است.

به گزارش سینماپرس، عادل تبریزی کارگردان سینما که به تازگی برای فیلم سینمایی «ستاره سینما» از سازمان سینمایی پروانه ساخت دریافت کرده است، درباره این پروژه به مهر گفت: این فیلم یک کمدی اجتماعی است که از منظر سینما قصه‌ای روز و معاصر را روایت می‌کند. می‌توان آن را تجربه‌ای در ادامه کارهای قبلی من دانست، به‌خصوص از نظر شکل کمدی تلخی که دارد.

وی درباره شباهت این پروژه با کارهای قبلی خود توضیح داد: این فیلم هم در راستای تجربه‌های قبلی من در اولین فیلم سینمایی و سریالی که کارگردانی کرده‌ام و فیلم‌های کوتاهی که ساخته‌ام محسوب می‌شود. این مسئله تکرار خودم نیست بلکه دوست دارم کمدی تلخی که باب سلیقه‌ام هست را تجربه کنم. احساس می‌کنم می‌توان یک سری حرف‌های تلخ اجتماعی را با زبان کمدی مطرح کرد اما کمدی‌ای که مخاطب را به تفکر هم وادارد. این جنسی از کمدی است که صورت جدی هم به‌خود می‌گیرد و صرفاً برای خنداندن مخاطب نیست.

تبریزی با اشاره به اینکه پیش تولید «ستاره سینما» از حدود یک هفته دیگر آغاز می‌شود، درباره مذاکره با عوامل و بازیگران توضیح داد: مذاکراتی در این زمینه داشته‌ایم اما هنوز هیچ چیز درباره ترکیب عوامل قطعی نیست اما حتماً در کنار بازیگران مطرح از چهره‌های جدید هم استفاده خواهم کرد.

وی درباره بهره گیری از بازیگران پیشکسوت که پیش‌تر نسبت به همکاری با آن‌ها علاقمند بوده است هم بیان کرد: حتماً در این زمینه هم رصد خواهم کرد تا ببینم کدام نام قدیمی و پیشکسوت می‌تواند تبدیل به نگین کار من شود. این صرفاً ادای دین هم نیست، نوعی یادآوری به مخاطب امروز سینماست که این چهره‌ها را تبدیل به پل ارتباطی فیلمم با دهه‌های گذشته سینمای ایران می‌کند؛ دهه‌هایی که درخشان‌ترین دوره‌های سینمای ایران بوده است و به نوعی به مخاطب یادآوری می‌کند که این چهره‌ها در دوران درخشش سینما، ایفای نقش کرده‌اند.

تبریزی در پایان درباره سرانجام فیلم قبلی خود «گیجگاه» هم اظهار کرد: هنوز پروانه نمایش برای فیلم صادر نشده است. اصلاحیه‌هایی به فیلم داده‌اند اما از خدایم است همین امروز پروانه نمایش فیلم صادر شود تا بتوانیم آن را اکران عمومی کنیم.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

کیانی‌نژاد«سرو خرامان» را رونمایی کرد/ پاسداشت موسیقی ایرانی


آلبوم «سرو خرامان» به آهنگسازی حمیدرضا عرب و با حضور محمد علی کیانی‌نژاد از مدرسان و هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایرانی رونمایی شد.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

نظام رسانه ای ما هنوز از «تبلیغ» به «تعقل» نچرخیده است، چون دوست ندارد حقیقت را ببیند! – اخبار سینمای ایران و جهان

سینماپرس: پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس گفت: دستور زبان بعد از جنگ، یعنی دستور زبان تعقلی که باید مشکلات جنگ را بازگو و روایت کند تا بدانیم در آن روزها چه گذشته است درحالی که نظام رسانه ای ما هنوز از تبلیغ به تعقل، نچرخیده است.

به گزارش سینماپرس، مرتضی سرهنگی در حاشیه سی و سومین نمایشگاه کتاب تهران با حضور در غرفه ایرنا، درباره این رویداد فرهنگی گفت: نمایشگاه محل تظاهر است. اگر شما تنها یک کتاب هم داشته باشید، باید چهارپایه بیاورید و روی آن بایستید و بگویید من این کتاب را دارم تا مردم ببینند. یکی از قوی ترین ویژگی های نمایشگاه، فی نفسه بدون اینکه بخواهد این نقش را داشته باشد، یک مرکز اطلاع رسانی است. قدرت انفجاری کتاب در این ده روز شاید به اندازه دو سال باشد.

وی ادامه داد: گرچه دنیای امروز مجازی است و فاصله را مقداری کم کرده است ولی اینکه کتاب را لمس کنی و خودت بیایی و کتاب را باز و انتخاب کنی طعم دیگری دارد. بعد از دو سال وقفه و نمایشگاه نیامدن، تازه امسال خودمان را پیدا می کنیم. البته می دانیم که خیلی ها هنوز نگران ویروس کرونا هستند و سعی می کنند از دنیای مجازی استفاده کنند یا از استان‌ها و شهرهای دوردست می آیند. اما آنچه من در این چند روز که آمده ام می بینم، عطش و لذت کتاب هنوز با مخاطبان هست و با شوق کتاب موردنظرشان را انتخاب می کنند.

سرهنگی درباره مسائل اقتصادی و حضور مردم در نمایشگاه کتاب گفت: در این شرایط شاید به لحاظ روانی جامعه ما مقداری ملتهب است و گرانی کالاها و چیزهایی دیگر آزار دهنده شده ولی مردم ثابت می کنند که مملکت خود را به خاطر یک بسته ماکارونی از دست نمی دهند. اعتقادشان را به راحتی فراموش نمی کنند. این موضوعات موجب می شود که دغدغه درجه یک مردم الان کتاب نباشد ولی احتمال این می رود که سالهای بعد این دغدغه ها از بین رفته باشد و کتاب به اولویت تبدیل شود. من خودم سالها هم اینجا و هم زمانی که در نمایشگاه بین المللی در سئول برگزار می شد، در غرفه بودم و در شرایط فعلی ما این استقبال خوب است.

این پژوهشگر ادبیات دفاع مقدس، در ادامه بیان کرد: کتاب جنگ، دارایی ملی ما است که هر نسلی بیاید، چیزی دارد که به آن اضافه کند. کتابی در انگلستان و هلند منتشر شده که این روزها در حال مطالعه آن هستم. موضوعش درباره چند دختر ۱۴-۱۵ ساله ای است که در جایی محدود زندگی می کنند تا گرفتار آلمان‌ها نشوند. این اثر تازه منتشر شده و شامل یادداشت‌هایی است که تازه آنها را پیدا کردند و از سال ۱۹۴۵ تا به حال، پس از ۷۰ سال، کسی آن ها را ندیده است.

این محقق با اشاره به خاطره ای از دوران جنگ، اظهار کرد: من ۱۹ ماه در خرمشهر بودم. یک شب راحت در کیسه خواب نرفتم. شب های آنجا وحشتناک بود. در آنجا از یک اسیر بعثی پرسیدم از چه می ترسید؟ گفت از رزمنده های شما می ترسیم. آن اسیر می گفت حتی مرخصی هم می‌رفتم باز خوف و ترس با من بود.

سرهنگی ادامه داد: فرار در ارتش بعثی عراق از همین روزهای حضورشان در خرمشهر آغاز شد. سربازها با چپاول خانه‌ها و بانک‌های خرمشهر که شهر متمول و نفتی بود، به ثروت رسیدند. بعد از آن، فرار کردند، گفتند چرا جانمان را به کشتن بدهیم، ما که به همه چیز رسیده ایم. چیزی که کسی نمی داند و حتی نظام رسانه ای نمی گوید، این بود که بعثی ها در خرمشهر صرافی زده بودند و پول‌هایی که سربازها از خانه مردم دزدیده بودند را می‌آوردند و آنجا به دینار تبدیل می کردند. آنها حتی خط تاکسیرانی بین بصره و خرمشهر گذاشته بودند. آنها به مالکیت خرمشهر رسمیت بخشیده بودند و در آنجا مدرسه زده بودند. رادیو عراق وقتی آب و هوای موصل و بغداد را اعلام می کرد، آب و هوای خرمشهر را هم اعلام می کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز درباره این موضوعات صحبت نمی شود، گفت: جنگ دو دستور زبان دارد. یک دستور زبان برای زمان جنگ است که شورانگیز و حماسی و تبلیغی و شعاری است و گاهی با مبالغه توام است. دستور زبان بعد از جنگ یعنی دستور زبان تعقلی که باید مشکلات جنگ را بازگو کند و روایت کند در آن روزها چه گذشته است. نظام رسانه ای ما هنوز از تبلیغ به تعقل نچرخیده است، چون دوست ندارد حقیقت را ببیند.

مشاهده خبر از سایت منبع

دفتر سینمایی

وقتی تکاوران ارتش خواننده می‌شوند/ روایت ناخدا صمدی از پیروزی!


آلبوم «سروها ایستاده می‌میرند» یکی از متفاوت‌ترین موسیقی‌ها از فتح خرمشهر است که با همراهی گروه «شاهو» و حضور تکاوران ارتش حال و هوای جالب توجهی را به این اثر موسیقایی داده بود.

مشاهده خبر از سایت منبع